سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

راهکارهای برندسازی با روابط عمومی بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - اینجا می خواهیم در مورد راهکارهای برندسازی با روابط عمومی بگوییم، نکته اساسی اینجاست که برندسازی تبدیل به یکی از عوامل کلیدی موفقیت در فضای کسب و کار شده است. برند با نمادهای بصری و نقطه حائز اهمیت به یاد ماندنی فاصله زیاد دارد. برند ماموریت، چشم‌انداز، اصول اجرایی و تاکتیک‌های سازمان را مستحکم می‌کند. اسکینر برند را این‌گونه تعریف می‌کند: یک نام، طرح، نماد یا هر ویژگی که یک محصول یا خدمت یک فروشنده را از بین بقیه فروشنده‌ها متمایز می‌کند. وظیفه برند، شناسایی و ایجاد آگاهی و تضمین سطح کیفیت، کمیت، رضایت و کمک به ارتقا است. برند همچنین می‌تواند به‌عنوان سخنگوی سازمانی در راستای رسیدن به اهداف و به‌طور خاص بر اجرایی بودن روابط عمومی سازمان تولیدکننده محصول تاثیرگذار باشد و باید به ارزش‌ها، رفتارها، جایگاه‌یابی و هویت مربوط شود.
پیوند برندسازی با عملکرد و اعتبار
سازمان‌های با عملکرد بالا ویژگی‌های خاص مانند تمرکز، وحدت هدف، انرژی، چابکی، یادگیری و هویت را در هر موقعیت و سطوح به اشتراک می‌گذارند. اگر تمام ویژگی‌های ذکرشده پرورش یابد، استانداردهای بالای عملکرد، حتی در مواجهه با رقابت شدید، می‌توانند پایدار شوند. اعتبار بالای سازمانی، شاخص‌های قوی اعتبار را به اشتراک می‌گذارد که شامل کیفیت مدیریت، کیفیت محصولات و خدمات، نوآوری، ارزش‌ها و سرمایه‌های بلندمدت، جایگاه مالی، نحوه استفاده از دارایی‌های شرکت، توانایی جذب، توسعه و نگهداری افراد با استعداد و مسوولیت در قبال ارتباطات و محیط می‌شود. این محرک‌ها در صنایع مختلف وزن‌ها و اولویت‌های متفاوتی دارند.
برندسازی در مقابل بازاریابی
یک ذهنیت اشتباه وجود دارد که طبق آن بازاریابی و برندسازی یکسان در نظرگرفته می‌شود، البته که این‌گونه نیست و اسکینر بازاریابی را این‌گونه تعریف می‌کند: فرآیند برنامه‌ریزی، ادراک، قیمت‌گذاری، ارتقای ایده‌ها، محصولات و خدماتی که تبادلی ایجاد می‌کنند تا اهداف سازمانی و شخصی را محقق کند. در محیط کسب‌وکار اخیر نقش بازاریابی و مفاهیم بازاریابی و برنامه‌ریزی بازار تغییر نکرده است و این درحالی است که روش ارتباطی کسب‌وکارها و مشتریان آنها به صورت مهیجی تغییر کرده است. مساله اصلی، درک این موضوع است که ارتباطات بازاریابی در محیط کسب‌وکار اخیر یک فرآیند دوطرفه است. رسانه‌های اجتماعی بسیار عالی این روش ارتباط را تسهیل و تشویق می‌کنند. درحالی‌که توسعه سریع اینترنت و قالب رسانه‌های اجتماعی وابسته، سازمان‌ها را به‌عنوان فرصت‌های عالی برای اتصال به عموم جامعه معرفی می‌کند.
نقش روابط عمومی در برندسازی
نقش روابط عمومی سازمانی، توسعه همگام با تغییر است. روابط عمومی تنها روی محصول شما تمرکز نمی‌کند و به شکل‌دهی ارسال استراتژیک پیام کسب‌وکار شما کمک می‌کند.
نقش روابط عمومی در مدیریت برند دارای دوبخش است: خالق روایت و تامین‌کننده امکانات رسانه‌ای
خالق روایت: محیط کنونی کسب‌وکار با فقدان اعتماد و اطمینان مصرف‌کننده همراه است. در یافته‌های تحقیق آمریکا درسال 2005 یک مثال از رشد این تفکر در مصرف‌کنندگان مشاهده می‌شود و فاش می‌سازد که 65 درصد از مطالعه‌کنندگان مجلات اعتقاد دارند که تبلیغ‌کنندگان هزینه می‌کنند تا محصولات یا ویژگی‌های آنها را در بخش مقالات مجلات جای دهند. این موضوع بیانگر تغییر مهمی در نگرش و ادراک مصرف‌کننده است. هدف از برندسازی ایجاد ارتباط با جوهر وجودی سازمان است و این نیازمند داستانی است که معمولا توسط محصول یا خدمت یا از طریق تبلیغات دهان به دهان مصرف‌کننده به‌عنوان پیامی معتبر بازگو می‌شود.
رسانه‌های اجتماعی: رشد رسانه‌های اجتماعی و مخاطبان آنها بازی برای تبلیغ‌کنندگان و بازاریابان را تغییر داده است. زیرا رسانه‌های اجتماعی بر پایه ارتباطات تعاملی و دوطرفه هستند که دقیقا نقطه مقابل مفهوم سنتی یک طرفه و فرستنده مدار (sender orientation) تبلیغات و ارتباطا ت بازاریابی است. ارتباطات فرستنده مدار روی فرد فرستنده تمرکز دارد. به‌ویژه تئوری ارتباط فرستنده مدار فرض می‌کند که طراحی پیام، کلید موفقیت ارتباط است. در پروتکل ارتباطی تبلیغات و بازاریابی فرستنده مدار یک طرفه سنتی، ارتباط تنها از طرف فرستنده که به موضوعی اشاره می‌کند، اتفاق می‌افتد. طراحی پیام، کلید موفقیت ارتباط پیام است واگر گیرنده پیام، معنی پیام را درک نکند ارتباط شکل نمی‌گیرد. (استیدمن، 1975)
رسانه اجتماعی، یکی از محدوده‌های بسیار زیاد از کسب‌وکار سازمانی است که واحد روابط عمومی می‌تواند در آن کمک کند. روابط عمومی از طریق گفتن داستان معتبر و حمایت از ذهنیت تبلیغات برند به تعهد ضروری برند و نگرش برند زندگی می‌بخشد. این مهم‌ترین مساله در محیط و رسانه در حال تحول است. روابط عمومی با اهداف گسترده در ارتباطات سازمانی و به‌عنوان نماینده سازمان و ایجاد خود فهمی(self-understanding)که به صورت فزاینده با مردم در ارتباط است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع برای جابه‌جایی بازار، تحریک مصرف‌کننده و اقتصاد مکالمه‌ای (conversation economy) که از طریق مکالمه دوجانبه بین مصرف‌کننده و سازمان شکل گرفته، بسیار حائز اهمیت است. علاوه براین آگاهی اجتماعی فزاینده در بین مصرف‌کنندگان با تمرکز زیاد بر آنچه چه سازمانی هستند، بیشتر ازآنکه چه محصول یا خدمتی تولید می‌کنند، به‌وجود آمده است.
علاوه براین وجود سیستم گسترده مصرف‌کننده و فقدان اعتماد و اطمینان مصرف‌کننده که به‌واسطه رویداد‌های دهه گذشته به‌وجود آمده باعث فشار به کسب‌وکارها برای بازنگری استراتژی‌های ارتباط تبلیغات و بازاریابی شده است. یکی از نتایج، یکپارچه سازی واحد روابط عمومی با واحد نوآوری برندسازی است. تکثیر کانال‌های تلویزیونی و مجلات تخصصی، دسترسی سریع 24 ساعته به اخبار و رشد نمایی اینترنت به این معنی است که سازمان‌ها جایی برای مخفی شدن ندارند. سازمان‌ها باید با بیان علت و نشانه (sign)، آماده برای رد کردن داستان‌های مخرب باشند و باید همیشه مطمئن باشند که پیام خود را منتقل می‌کنند. تمام این موارد نشان می‌دهند که روابط عمومی تا چه اندازه برای استراتژی برند، ساختن و حفظ اعتماد سازمان اهمیت دارد.
برای توسعه استراتژی‌های موفق روابط عمومی باید 4 عامل را درنظر گرفت:
1) شناسایی ویژگی‌های مختلف و خصوصیات برند
2) ارزیابی ادراک تمام سهامداران خارجی
3) عملکرد ارتباطات سازمانی، استفاده از ویژگی‌های برند و خصوصیات داخلی برای شکل دادن کارمندان در جایگاه‌یابی شرکت
4) ایجاد برنامه سالانه قابل ارزیابی، تعهد برند، ادراک مخاطبان اصلی رهبری سازمانی، ارتباطات مشتری، نوآوری بازار و مسوولیت سازمانی
راهکارهای برندسازی با روابط عمومی
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 2 شهریور 94

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باگ قدیمی و آزاردهنده ویندوز پس از سال‌ها رفع شد

قدرت ابرانسانی برای ربات‌ها: رونمایی از عضله‌ای که 4400 برابر وزنش را بلند می‌کند

برای اجرای بازی کال آو دیوتی بلک آپس 7 به چه سیستمی نیاز داریم؟

کشف بی‌نظیر جیمز وب؛ سیاه‌چاله‌ای عظیم 100 میلیون برابر خورشید

رولمی اج رونمایی شد؛ ساعت هوشمند ارزان با امکانات مناسب

صدای پول گزارش می‌دهد / بیمه‌ دی با رشد فروش 95 درصدی رکورد زد

یک ستاره‌شناس از برخورد دو شهاب‌سنگ به ماه خبر داد

پردازنده آیفون در دل یک لپ‌تاپ؛ مک‌بوک ارزان اپل در راه است

استفاده از روش‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی، هزینه و زمان تحقیقات را کاهش می‌دهد

سامسونگ برای فروش 35 میلیون دستگاه گلکسی S26 آماده می‌شود

چینی‌ها در فضا بال مرغ سوخاری پختند!

آیفون برای اولین‌بار وارد فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های هند شد

موشک «آریان 6» یک ماهواره رصد زمین را پرتاب کرد

بازی کال آو دیوتی 2025 به ایکس باکس گیم پس می‌آید

رنگی که ضمن انسداد نور خورشید، از هوا آب می‌گیرد!

آپدیت اندروید 16 برای گوشی Xperia 10 VII سونی منتشر شد

انقلابی در تشخیص بیماری قلبی با ادغام ساعت هوشمند و هوش مصنوعی

این اولین گوشی دنیا با دو دوربین 200 مگاپیکسلی است

رصد شراره سیاه‌چاله‌ای به اندازه 10 تریلیون خورشید می‌درخشد

یک شرکت چینی دیگر هم گوشی پرو مکس می‌سازد

گذار از مدل‌های حیوانی به فناوری‌های دقیق‌تر و انسانی‌تر در پژوهش‌های زیستی

حالا می‌توانید شیشه مایع آیفون را مات کنید!

ظهور «ماه سگ آبی» در آسمان شامگاهی امشب

عکس «تلسکوپ فضایی هابل» از یک کهکشان با هسته فعال

قیمت گلکسی S26 احتمالا طرفداران را ناامید خواهد کرد

نسخه اپل واچ واتساپ سرانجام منتشر شد

30 دقیقه؛ عدد طلایی سلامت

کامپیوتر اختصاصی هواوی با سیستم‌عامل و تراشه چینی رونمایی شد

ابداع یک ایمپلنت مغزی کوچک‌تر از یک دانه نمک!

پردازنده موبایلی سامسونگ سریع‌تر از پردازنده لپ‌تاپی اپل؛ شایعه یا واقعیت؟

دارویی که همزمان با بیماری قلبی و دیابت مقابله می‌کند

ماهی باستانی با شنوایی شبیه انسان، دانشمندان را شگفت‌زده کرد

آپدیت جدید آیفون منتشر شد؛ لیست همه تغییرات

جهان 7 میلیارد سال پیش دو برابر داغ‌تر بوده است

اقتصاد گویا گزارش می دهد/ به بهانه هفته پدافند غیرعامل بررسی شد نقش‌آفرینی صنعت بیمه در این حوزه با محوریت موضوعی بیمه دی | نقش‌آفرینی بیمه دی در تقویت تاب‌آوری زیرساخت‌ها

آپدیت iOS 27 تغییرات بزرگی در هوش مصنوعی آیفون اعمال می‌کند

وسیله ضروری برای هر خانه و ماشین! جارو شارژی 3 کاره با هزینه‌ی یک‌بار کارواش!

بزرگترین ابرماه از سال 2019، شب چهارشنبه در آسمان می‌درخشد

ساعت جدید جی‌شاک با بدنه تیتانیومی و طراحی چشم‌نواز رونمایی شد

کشف جدید: برخی سیار‌ه‌ها می‌توانند بدون تکیه به منابع خارجی آب تولید کنند

کاسیو با 2 ساعت نفیس تولد 30 سالگی «پرو ترک» را جشن گرفت

اگر نمی‌خواهید خردکردن پیاز شما را به گریه بیندازد، چاقوی کند آشپزخانه را دور بیندازید

نمایشگر لمسی پس از مک‌بوک پرو به مدل ایر هم اضافه می‌شود

قارچ مهندسی‌شده با بوی فریبنده، پشه‌ها را به کام مرگ می‌کشاند

تبلت 2026 لنوو برای گیمرها؛ مشخصات اصلی لو رفت

پژوهشی درباره رشد طبیعی یک آنزیم تا شکل‌گیری تومور از آن/ «کینازها» شمشیر دولبه در بدن انسان

بازی ARC Raiders تنها در استیم بیش از 1.5 میلیون نسخه فروخته است

شامگاه 14 آبان بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین ابرماه سال آسمان را نقره‌ای می‌کند

حتی کارت گرافیک RTX 5090 هم نمی‌تواند بازی The Outer Worlds 2 را روی بالاترین تنظیمات اجرا کند

کشف شبه‌ذره‌ای که الکتریسیته را از بین می‌برد!