سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

راهکارهای برندسازی با روابط عمومی بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - اینجا می خواهیم در مورد راهکارهای برندسازی با روابط عمومی بگوییم، نکته اساسی اینجاست که برندسازی تبدیل به یکی از عوامل کلیدی موفقیت در فضای کسب و کار شده است. برند با نمادهای بصری و نقطه حائز اهمیت به یاد ماندنی فاصله زیاد دارد. برند ماموریت، چشم‌انداز، اصول اجرایی و تاکتیک‌های سازمان را مستحکم می‌کند. اسکینر برند را این‌گونه تعریف می‌کند: یک نام، طرح، نماد یا هر ویژگی که یک محصول یا خدمت یک فروشنده را از بین بقیه فروشنده‌ها متمایز می‌کند. وظیفه برند، شناسایی و ایجاد آگاهی و تضمین سطح کیفیت، کمیت، رضایت و کمک به ارتقا است. برند همچنین می‌تواند به‌عنوان سخنگوی سازمانی در راستای رسیدن به اهداف و به‌طور خاص بر اجرایی بودن روابط عمومی سازمان تولیدکننده محصول تاثیرگذار باشد و باید به ارزش‌ها، رفتارها، جایگاه‌یابی و هویت مربوط شود.
پیوند برندسازی با عملکرد و اعتبار
سازمان‌های با عملکرد بالا ویژگی‌های خاص مانند تمرکز، وحدت هدف، انرژی، چابکی، یادگیری و هویت را در هر موقعیت و سطوح به اشتراک می‌گذارند. اگر تمام ویژگی‌های ذکرشده پرورش یابد، استانداردهای بالای عملکرد، حتی در مواجهه با رقابت شدید، می‌توانند پایدار شوند. اعتبار بالای سازمانی، شاخص‌های قوی اعتبار را به اشتراک می‌گذارد که شامل کیفیت مدیریت، کیفیت محصولات و خدمات، نوآوری، ارزش‌ها و سرمایه‌های بلندمدت، جایگاه مالی، نحوه استفاده از دارایی‌های شرکت، توانایی جذب، توسعه و نگهداری افراد با استعداد و مسوولیت در قبال ارتباطات و محیط می‌شود. این محرک‌ها در صنایع مختلف وزن‌ها و اولویت‌های متفاوتی دارند.
برندسازی در مقابل بازاریابی
یک ذهنیت اشتباه وجود دارد که طبق آن بازاریابی و برندسازی یکسان در نظرگرفته می‌شود، البته که این‌گونه نیست و اسکینر بازاریابی را این‌گونه تعریف می‌کند: فرآیند برنامه‌ریزی، ادراک، قیمت‌گذاری، ارتقای ایده‌ها، محصولات و خدماتی که تبادلی ایجاد می‌کنند تا اهداف سازمانی و شخصی را محقق کند. در محیط کسب‌وکار اخیر نقش بازاریابی و مفاهیم بازاریابی و برنامه‌ریزی بازار تغییر نکرده است و این درحالی است که روش ارتباطی کسب‌وکارها و مشتریان آنها به صورت مهیجی تغییر کرده است. مساله اصلی، درک این موضوع است که ارتباطات بازاریابی در محیط کسب‌وکار اخیر یک فرآیند دوطرفه است. رسانه‌های اجتماعی بسیار عالی این روش ارتباط را تسهیل و تشویق می‌کنند. درحالی‌که توسعه سریع اینترنت و قالب رسانه‌های اجتماعی وابسته، سازمان‌ها را به‌عنوان فرصت‌های عالی برای اتصال به عموم جامعه معرفی می‌کند.
نقش روابط عمومی در برندسازی
نقش روابط عمومی سازمانی، توسعه همگام با تغییر است. روابط عمومی تنها روی محصول شما تمرکز نمی‌کند و به شکل‌دهی ارسال استراتژیک پیام کسب‌وکار شما کمک می‌کند.
نقش روابط عمومی در مدیریت برند دارای دوبخش است: خالق روایت و تامین‌کننده امکانات رسانه‌ای
خالق روایت: محیط کنونی کسب‌وکار با فقدان اعتماد و اطمینان مصرف‌کننده همراه است. در یافته‌های تحقیق آمریکا درسال 2005 یک مثال از رشد این تفکر در مصرف‌کنندگان مشاهده می‌شود و فاش می‌سازد که 65 درصد از مطالعه‌کنندگان مجلات اعتقاد دارند که تبلیغ‌کنندگان هزینه می‌کنند تا محصولات یا ویژگی‌های آنها را در بخش مقالات مجلات جای دهند. این موضوع بیانگر تغییر مهمی در نگرش و ادراک مصرف‌کننده است. هدف از برندسازی ایجاد ارتباط با جوهر وجودی سازمان است و این نیازمند داستانی است که معمولا توسط محصول یا خدمت یا از طریق تبلیغات دهان به دهان مصرف‌کننده به‌عنوان پیامی معتبر بازگو می‌شود.
رسانه‌های اجتماعی: رشد رسانه‌های اجتماعی و مخاطبان آنها بازی برای تبلیغ‌کنندگان و بازاریابان را تغییر داده است. زیرا رسانه‌های اجتماعی بر پایه ارتباطات تعاملی و دوطرفه هستند که دقیقا نقطه مقابل مفهوم سنتی یک طرفه و فرستنده مدار (sender orientation) تبلیغات و ارتباطا ت بازاریابی است. ارتباطات فرستنده مدار روی فرد فرستنده تمرکز دارد. به‌ویژه تئوری ارتباط فرستنده مدار فرض می‌کند که طراحی پیام، کلید موفقیت ارتباط است. در پروتکل ارتباطی تبلیغات و بازاریابی فرستنده مدار یک طرفه سنتی، ارتباط تنها از طرف فرستنده که به موضوعی اشاره می‌کند، اتفاق می‌افتد. طراحی پیام، کلید موفقیت ارتباط پیام است واگر گیرنده پیام، معنی پیام را درک نکند ارتباط شکل نمی‌گیرد. (استیدمن، 1975)
رسانه اجتماعی، یکی از محدوده‌های بسیار زیاد از کسب‌وکار سازمانی است که واحد روابط عمومی می‌تواند در آن کمک کند. روابط عمومی از طریق گفتن داستان معتبر و حمایت از ذهنیت تبلیغات برند به تعهد ضروری برند و نگرش برند زندگی می‌بخشد. این مهم‌ترین مساله در محیط و رسانه در حال تحول است. روابط عمومی با اهداف گسترده در ارتباطات سازمانی و به‌عنوان نماینده سازمان و ایجاد خود فهمی(self-understanding)که به صورت فزاینده با مردم در ارتباط است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع برای جابه‌جایی بازار، تحریک مصرف‌کننده و اقتصاد مکالمه‌ای (conversation economy) که از طریق مکالمه دوجانبه بین مصرف‌کننده و سازمان شکل گرفته، بسیار حائز اهمیت است. علاوه براین آگاهی اجتماعی فزاینده در بین مصرف‌کنندگان با تمرکز زیاد بر آنچه چه سازمانی هستند، بیشتر ازآنکه چه محصول یا خدمتی تولید می‌کنند، به‌وجود آمده است.
علاوه براین وجود سیستم گسترده مصرف‌کننده و فقدان اعتماد و اطمینان مصرف‌کننده که به‌واسطه رویداد‌های دهه گذشته به‌وجود آمده باعث فشار به کسب‌وکارها برای بازنگری استراتژی‌های ارتباط تبلیغات و بازاریابی شده است. یکی از نتایج، یکپارچه سازی واحد روابط عمومی با واحد نوآوری برندسازی است. تکثیر کانال‌های تلویزیونی و مجلات تخصصی، دسترسی سریع 24 ساعته به اخبار و رشد نمایی اینترنت به این معنی است که سازمان‌ها جایی برای مخفی شدن ندارند. سازمان‌ها باید با بیان علت و نشانه (sign)، آماده برای رد کردن داستان‌های مخرب باشند و باید همیشه مطمئن باشند که پیام خود را منتقل می‌کنند. تمام این موارد نشان می‌دهند که روابط عمومی تا چه اندازه برای استراتژی برند، ساختن و حفظ اعتماد سازمان اهمیت دارد.
برای توسعه استراتژی‌های موفق روابط عمومی باید 4 عامل را درنظر گرفت:
1) شناسایی ویژگی‌های مختلف و خصوصیات برند
2) ارزیابی ادراک تمام سهامداران خارجی
3) عملکرد ارتباطات سازمانی، استفاده از ویژگی‌های برند و خصوصیات داخلی برای شکل دادن کارمندان در جایگاه‌یابی شرکت
4) ایجاد برنامه سالانه قابل ارزیابی، تعهد برند، ادراک مخاطبان اصلی رهبری سازمانی، ارتباطات مشتری، نوآوری بازار و مسوولیت سازمانی
راهکارهای برندسازی با روابط عمومی
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 2 شهریور 94

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اندروید در کالبد آیفون 17 پرو؛ گوشی‌های سری آنر وین معرفی شدند

عکس روز ناسا از یک مهمان میان‌ستاره‌ای

سلامت مغز با عملکرد کلیه‌ها مرتبط است

حال و هوای کریسمس در ایستگاه فضایی بین‌المللی

هوش مصنوعی، طراح جدید نانوذرات دارویی

رفتارهای خودآسیب‌رسان نوجوانان؛ نقش خانواده و اعتیاد به اینترنت

شیائومی بادز 6 رونمایی شد؛ هندزفری ارزشمند با شارژدهی طولانی

مودم جدید سامسونگ برای گلکسی S26، عملکرد بهتری در ارتباطات ماهواره‌ای دارد

وقتی دشمن فرشته نجات می‌شود؛ چرا کرگدن‌ها به پرندگان خون‌خوار سواری می‌دهند؟

آیکو Z11 توربو به‌نمایش درآمد؛ گوشی قدرتمند با دوربین 200 مگاپیکسلی

مانیتورهای جدید ویوسونیک با پنل پیشرفته سامسونگ معرفی شدند

این گوشی‌ها و تبلت‌های شیائومی همین هفته به HyperOS 3 آپدیت می‌شوند

ساعت هوشمند جدید لنوو با 27 ساعت شارژدهی رونمایی شد

انقلاب در مقیاس میکرو: کوچکترین ربات مستقل دنیا به اندازه دو تار مو عرض دارد

مدل جدید دسته پلی استیشن 5 با قیمت بالاتر و شارژدهی بیشتر معرفی شد

بدبوترین چیز در جهان چیست؟

چگونه می‌توان با دنباله‌داری ملاقات کرد که هنوز کشف نشده است؟

تک‌شاخ، خز روباه و درخت کریسمس در آسمان!

نقش «معماری بیمارستان» در بهبود فرایند درمان بیماران

ارتش ربات‌های انسان‌نما تنها با «یک کلمه» هک می‌شود!

ماوس گیمینگ جدید لاجیتک با سنسور دقیق و طراحی ارگونومیک معرفی شد

آپدیت جدید فیرفون 4، گوشی را فریز می‌کند

لپ‌تاپ جدید لنوو امتیاز تعمیرپذیری 9 از 10 را دریافت کرد

هوش مصنوعی «جمینای» وارد تاکسی رباتیک می‌شود

هفت خبر علمی امیدبخش که 2025 را روشن‌تر کردند

قدیمی‌ترین جانور منفرد دنیا 507 سال عمر کرده بود؛ تا آنکه پژوهشگران به اشتباه آن را کشتند

درمان سریع آسیب سر، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد

خداحافظی با تاری متن در مانیتورهای اولد؛ ال‌جی قواعد بازی را عوض کرد

سامسونگ تولید رم‌های DDR4 را تا پایان 2026 افزایش می‌دهد

پشتیبانی از قلم لمسی به گوشی‌های تاشو سامسونگ برمی‌گردد؟

ماوس و کیبورد بی‌سیم جدید لنوو به شارژشدن نیاز ندارند

کاش تویوتا این 12 خودرو را دوباره تولید می‌کرد!

چرا روستاییان به زراعت چوب روی خوش نشان نمی‌دهند؟

ضرورت تقویت نقش داروسازان در ترک سیگار

لولای مستحکم گلکسی زد ترای‌فولد پس از 150 هزار بار تاشدن، تسلیم شد

مانیتور 144 هرتزی جدید لنوو با قیمتی باورنکردنی رونمایی شد

ظاهرا تولید آیفون ایر 2 لغو نشده است

این عنکبوت‌ نسخه‌ جعلی خودش را می‌بافد

عکس روز ناسا از نقاط قرمز کوچک در جهان اولیه

جست‌وجو برای یافتن آدم‌فضایی‌ها ادامه دارد

یافته شوکه‌کننده: تیتان، قمر یخی زحل ممکن است اصلاً اقیانوس مدفون نداشته باشد

ویژگی حذف شده از بازی The Last of Us Part 2 که می‌توانست مخفی‌کاری را متحول کند

«بی‌اخلاقی علمی» مهم‌ترین آسیب هوش مصنوعی برای نشریات است

هیچ‌ لپ‌تاپ گیمینگی با برند ردمی در سال 2026 عرضه نمی‌شود

برنامه دوربین گوشی‌های سامسونگ یک قابلیت مهم دریافت می‌کند

تبدیل زباله‌های پلاستیکی به مواد شیمیایی ارزشمند

بزرگی شکم مردان خطر مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد

دارویی که آلزایمر را متوقف کرد

وان‌پلاس توربو در انتوتو قدرت‌نمایی کرد؛ گوشی ارزشمند چینی

این گوشی مفهومی دو نمایشگر جلویی دارد!