سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

راهکارهای برندسازی با روابط عمومی بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - اینجا می خواهیم در مورد راهکارهای برندسازی با روابط عمومی بگوییم، نکته اساسی اینجاست که برندسازی تبدیل به یکی از عوامل کلیدی موفقیت در فضای کسب و کار شده است. برند با نمادهای بصری و نقطه حائز اهمیت به یاد ماندنی فاصله زیاد دارد. برند ماموریت، چشم‌انداز، اصول اجرایی و تاکتیک‌های سازمان را مستحکم می‌کند. اسکینر برند را این‌گونه تعریف می‌کند: یک نام، طرح، نماد یا هر ویژگی که یک محصول یا خدمت یک فروشنده را از بین بقیه فروشنده‌ها متمایز می‌کند. وظیفه برند، شناسایی و ایجاد آگاهی و تضمین سطح کیفیت، کمیت، رضایت و کمک به ارتقا است. برند همچنین می‌تواند به‌عنوان سخنگوی سازمانی در راستای رسیدن به اهداف و به‌طور خاص بر اجرایی بودن روابط عمومی سازمان تولیدکننده محصول تاثیرگذار باشد و باید به ارزش‌ها، رفتارها، جایگاه‌یابی و هویت مربوط شود.
پیوند برندسازی با عملکرد و اعتبار
سازمان‌های با عملکرد بالا ویژگی‌های خاص مانند تمرکز، وحدت هدف، انرژی، چابکی، یادگیری و هویت را در هر موقعیت و سطوح به اشتراک می‌گذارند. اگر تمام ویژگی‌های ذکرشده پرورش یابد، استانداردهای بالای عملکرد، حتی در مواجهه با رقابت شدید، می‌توانند پایدار شوند. اعتبار بالای سازمانی، شاخص‌های قوی اعتبار را به اشتراک می‌گذارد که شامل کیفیت مدیریت، کیفیت محصولات و خدمات، نوآوری، ارزش‌ها و سرمایه‌های بلندمدت، جایگاه مالی، نحوه استفاده از دارایی‌های شرکت، توانایی جذب، توسعه و نگهداری افراد با استعداد و مسوولیت در قبال ارتباطات و محیط می‌شود. این محرک‌ها در صنایع مختلف وزن‌ها و اولویت‌های متفاوتی دارند.
برندسازی در مقابل بازاریابی
یک ذهنیت اشتباه وجود دارد که طبق آن بازاریابی و برندسازی یکسان در نظرگرفته می‌شود، البته که این‌گونه نیست و اسکینر بازاریابی را این‌گونه تعریف می‌کند: فرآیند برنامه‌ریزی، ادراک، قیمت‌گذاری، ارتقای ایده‌ها، محصولات و خدماتی که تبادلی ایجاد می‌کنند تا اهداف سازمانی و شخصی را محقق کند. در محیط کسب‌وکار اخیر نقش بازاریابی و مفاهیم بازاریابی و برنامه‌ریزی بازار تغییر نکرده است و این درحالی است که روش ارتباطی کسب‌وکارها و مشتریان آنها به صورت مهیجی تغییر کرده است. مساله اصلی، درک این موضوع است که ارتباطات بازاریابی در محیط کسب‌وکار اخیر یک فرآیند دوطرفه است. رسانه‌های اجتماعی بسیار عالی این روش ارتباط را تسهیل و تشویق می‌کنند. درحالی‌که توسعه سریع اینترنت و قالب رسانه‌های اجتماعی وابسته، سازمان‌ها را به‌عنوان فرصت‌های عالی برای اتصال به عموم جامعه معرفی می‌کند.
نقش روابط عمومی در برندسازی
نقش روابط عمومی سازمانی، توسعه همگام با تغییر است. روابط عمومی تنها روی محصول شما تمرکز نمی‌کند و به شکل‌دهی ارسال استراتژیک پیام کسب‌وکار شما کمک می‌کند.
نقش روابط عمومی در مدیریت برند دارای دوبخش است: خالق روایت و تامین‌کننده امکانات رسانه‌ای
خالق روایت: محیط کنونی کسب‌وکار با فقدان اعتماد و اطمینان مصرف‌کننده همراه است. در یافته‌های تحقیق آمریکا درسال 2005 یک مثال از رشد این تفکر در مصرف‌کنندگان مشاهده می‌شود و فاش می‌سازد که 65 درصد از مطالعه‌کنندگان مجلات اعتقاد دارند که تبلیغ‌کنندگان هزینه می‌کنند تا محصولات یا ویژگی‌های آنها را در بخش مقالات مجلات جای دهند. این موضوع بیانگر تغییر مهمی در نگرش و ادراک مصرف‌کننده است. هدف از برندسازی ایجاد ارتباط با جوهر وجودی سازمان است و این نیازمند داستانی است که معمولا توسط محصول یا خدمت یا از طریق تبلیغات دهان به دهان مصرف‌کننده به‌عنوان پیامی معتبر بازگو می‌شود.
رسانه‌های اجتماعی: رشد رسانه‌های اجتماعی و مخاطبان آنها بازی برای تبلیغ‌کنندگان و بازاریابان را تغییر داده است. زیرا رسانه‌های اجتماعی بر پایه ارتباطات تعاملی و دوطرفه هستند که دقیقا نقطه مقابل مفهوم سنتی یک طرفه و فرستنده مدار (sender orientation) تبلیغات و ارتباطا ت بازاریابی است. ارتباطات فرستنده مدار روی فرد فرستنده تمرکز دارد. به‌ویژه تئوری ارتباط فرستنده مدار فرض می‌کند که طراحی پیام، کلید موفقیت ارتباط است. در پروتکل ارتباطی تبلیغات و بازاریابی فرستنده مدار یک طرفه سنتی، ارتباط تنها از طرف فرستنده که به موضوعی اشاره می‌کند، اتفاق می‌افتد. طراحی پیام، کلید موفقیت ارتباط پیام است واگر گیرنده پیام، معنی پیام را درک نکند ارتباط شکل نمی‌گیرد. (استیدمن، 1975)
رسانه اجتماعی، یکی از محدوده‌های بسیار زیاد از کسب‌وکار سازمانی است که واحد روابط عمومی می‌تواند در آن کمک کند. روابط عمومی از طریق گفتن داستان معتبر و حمایت از ذهنیت تبلیغات برند به تعهد ضروری برند و نگرش برند زندگی می‌بخشد. این مهم‌ترین مساله در محیط و رسانه در حال تحول است. روابط عمومی با اهداف گسترده در ارتباطات سازمانی و به‌عنوان نماینده سازمان و ایجاد خود فهمی(self-understanding)که به صورت فزاینده با مردم در ارتباط است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع برای جابه‌جایی بازار، تحریک مصرف‌کننده و اقتصاد مکالمه‌ای (conversation economy) که از طریق مکالمه دوجانبه بین مصرف‌کننده و سازمان شکل گرفته، بسیار حائز اهمیت است. علاوه براین آگاهی اجتماعی فزاینده در بین مصرف‌کنندگان با تمرکز زیاد بر آنچه چه سازمانی هستند، بیشتر ازآنکه چه محصول یا خدمتی تولید می‌کنند، به‌وجود آمده است.
علاوه براین وجود سیستم گسترده مصرف‌کننده و فقدان اعتماد و اطمینان مصرف‌کننده که به‌واسطه رویداد‌های دهه گذشته به‌وجود آمده باعث فشار به کسب‌وکارها برای بازنگری استراتژی‌های ارتباط تبلیغات و بازاریابی شده است. یکی از نتایج، یکپارچه سازی واحد روابط عمومی با واحد نوآوری برندسازی است. تکثیر کانال‌های تلویزیونی و مجلات تخصصی، دسترسی سریع 24 ساعته به اخبار و رشد نمایی اینترنت به این معنی است که سازمان‌ها جایی برای مخفی شدن ندارند. سازمان‌ها باید با بیان علت و نشانه (sign)، آماده برای رد کردن داستان‌های مخرب باشند و باید همیشه مطمئن باشند که پیام خود را منتقل می‌کنند. تمام این موارد نشان می‌دهند که روابط عمومی تا چه اندازه برای استراتژی برند، ساختن و حفظ اعتماد سازمان اهمیت دارد.
برای توسعه استراتژی‌های موفق روابط عمومی باید 4 عامل را درنظر گرفت:
1) شناسایی ویژگی‌های مختلف و خصوصیات برند
2) ارزیابی ادراک تمام سهامداران خارجی
3) عملکرد ارتباطات سازمانی، استفاده از ویژگی‌های برند و خصوصیات داخلی برای شکل دادن کارمندان در جایگاه‌یابی شرکت
4) ایجاد برنامه سالانه قابل ارزیابی، تعهد برند، ادراک مخاطبان اصلی رهبری سازمانی، ارتباطات مشتری، نوآوری بازار و مسوولیت سازمانی
راهکارهای برندسازی با روابط عمومی
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 2 شهریور 94

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی‌های ساده جدید اچ‌ام‌دی با روح نوکیا رونمایی شدند

پلیمری که ابزارهای پوشیدنی را خودشارژ می‌کند

ماهیت زمان چیست؟

سامسونگ رکورد شکست و بار دیگر رهبر بازار گوشی‌های تاشو شد

صدهزار سال پیش، عربستان زیستگاهی پررونق برای انسان‌ها و حیوانات بود

این کنسول ناشناس حتی از PS5 هم پرفروش‌تر شده است

ماده‌ای عجیب و آدامس‌مانند در سیارک بنو کشف شد؛ این پلاستیک فضایی چیست؟

ناتینگ برای جذب 5 میلیون دلار سرمایه به طرفدارانش چشم دوخته است

جهش 6 برابری سرعت تست با دستگاه نانویی و ساختار ماژولار و هوش مصنوعی

قدرتمندترین گوشی اندرویدی جهان مشخص شد؛ خبری از سامسونگ و شیائومی نیست

خرابکاری هوش مصنوعی در تیترزنی برای «گوگل دیسکاور»

لیست تغییرات One UI 8.5 لو رفت؛ گوشی‌های سامسونگ بسیار هوشمندتر می‌شوند

آیا تنبلی در مغز شروع می‌شود؟

آیفون 17e احتمالا با تغییری ظریف اما مهم رونمایی خواهد شد

اگر تلاش کنید روغن را منجمد کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

بیانیه جدید CD Projekt Red هیجان پیرامون Cyberpunk 2077 را کم کرد

آیا داروهای ضد چاقی می‌توانند کلید درمان اعتیاد باشند؟

تاسیس یک شرکت توسط رهبران سابق تسلا، گوگل و انویدیا برای ساخت پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا

ویدیوی جدید Resident Evil 9 مبارزه با زامبی‌ها را نشان می‌دهد

راه‌اندازی سیستم اندازه‌گیری هم‌زمان آنیون‌ها و کاتیون‌های معدنی با روشی مقرون به صرفه

طرفداران بار دیگر GTA 4 را از نظر گرافیکی متحول کردند

سونی آخر هفته رایگان برای بخش چندنفره آنلاین PS5 و PS4 را تایید کرد

سازندگان سابق The Elder Scrolls موتور UE5 را کنار گذاشتند

فضانورد روس به دلیل نقض قوانین امنیت ملی از ماموریت ناسا کنار گذاشته شد

آپدیت جدید پلی استیشن 5 قابلیت‌های پیام‌رسانی را بهبود می‌بخشد

ربات انسان‌نمای بریتانیایی زودتر از بقیه پا گرفت!

اصلاح 20 درصدی تعرفه بسته‌های اینترنت رایتل

حجم فایل بازی Helldivers 2 روی PC تا 85 درصد کاهش یافت

هوش مصنوعی؛ تحولی در آزادی و استقلال افراد دارای معلولیت

اپل کاربران iOS 18 را به نصب iOS 26 ترغیب می‌کند

ملاقات با یک سیاهچاله از نزدیک در عکس روز ناسا

اندروید با ویژگی Call Reason تماس‌های مهم را مشخص می‌کند

پیام مدیرعامل شرکت بیمه دی به مناسبت 13 آذر، روز ملی بیمه

رؤیای ماشین‌های متفکر دست‌یافتنی نیست؛ مدل‌های زبانی هرگز به هوش واقعی نمی‌رسند

نوبیا فلیپ 3 رونمایی شد؛ گوشی تاشو جذاب با نمایشگر خارجی بزرگ

ادعای باستان‌شناسان: حفره‌های عظیم نزدیک استون‌هنج را انسان‌ها ساخته‌اند

دومین آپدیت بزرگ اندروید 16 با قابلیت‌های هیجان‌انگیز از راه رسید

استرس دارید؟ بدن شما فکر می‌کند با شیرها می‌جنگید

آیا هواوی هم پردازنده پیشرفته 2 نانومتری می‌سازد؟

آب آلوده و سرطان؛ آیا دیتاسنترها مقصر بحران اورگن هستند؟

لپ‌تاپ‌های جدید ایسوس با پردازنده تازه‌نفس اینتل به‌زودی رونمایی می‌شوند

ارتباط شگفت‌انگیز میان یک ماده مغذی کلیدی، چاقی و خطر آلزایمر

مدل‌های جدید PS5 نیازی به جفت‌سازی دیسک درایو ندارند

راز همزیستی عجیب؛ چرا تمساح‌ها علاقه‌ای به خوردن برگچه‌خوار ندارند؟

فروش لپ‌تاپ‌های لنوو در بازار چین 14 درصد رشد کرد

کشف 53 اختروش غول‌پیکر با فورانی بزرگ‌تر از کهکشان راه‌شیری!

آیا بازی Half-Life 3 به‌زودی رونمایی می‌شود؟

برای سفر به مریخ چه چیزهایی در چمدان بگذاریم؟

اپل به‌لطف آیفون 17 در آستانه ثبت یک رکورد بزرگ است

هوش مصنوعی نمایشگر سه‌بعدی ساخت