سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

راهکارهای برندسازی با روابط عمومی بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - اینجا می خواهیم در مورد راهکارهای برندسازی با روابط عمومی بگوییم، نکته اساسی اینجاست که برندسازی تبدیل به یکی از عوامل کلیدی موفقیت در فضای کسب و کار شده است. برند با نمادهای بصری و نقطه حائز اهمیت به یاد ماندنی فاصله زیاد دارد. برند ماموریت، چشم‌انداز، اصول اجرایی و تاکتیک‌های سازمان را مستحکم می‌کند. اسکینر برند را این‌گونه تعریف می‌کند: یک نام، طرح، نماد یا هر ویژگی که یک محصول یا خدمت یک فروشنده را از بین بقیه فروشنده‌ها متمایز می‌کند. وظیفه برند، شناسایی و ایجاد آگاهی و تضمین سطح کیفیت، کمیت، رضایت و کمک به ارتقا است. برند همچنین می‌تواند به‌عنوان سخنگوی سازمانی در راستای رسیدن به اهداف و به‌طور خاص بر اجرایی بودن روابط عمومی سازمان تولیدکننده محصول تاثیرگذار باشد و باید به ارزش‌ها، رفتارها، جایگاه‌یابی و هویت مربوط شود.
پیوند برندسازی با عملکرد و اعتبار
سازمان‌های با عملکرد بالا ویژگی‌های خاص مانند تمرکز، وحدت هدف، انرژی، چابکی، یادگیری و هویت را در هر موقعیت و سطوح به اشتراک می‌گذارند. اگر تمام ویژگی‌های ذکرشده پرورش یابد، استانداردهای بالای عملکرد، حتی در مواجهه با رقابت شدید، می‌توانند پایدار شوند. اعتبار بالای سازمانی، شاخص‌های قوی اعتبار را به اشتراک می‌گذارد که شامل کیفیت مدیریت، کیفیت محصولات و خدمات، نوآوری، ارزش‌ها و سرمایه‌های بلندمدت، جایگاه مالی، نحوه استفاده از دارایی‌های شرکت، توانایی جذب، توسعه و نگهداری افراد با استعداد و مسوولیت در قبال ارتباطات و محیط می‌شود. این محرک‌ها در صنایع مختلف وزن‌ها و اولویت‌های متفاوتی دارند.
برندسازی در مقابل بازاریابی
یک ذهنیت اشتباه وجود دارد که طبق آن بازاریابی و برندسازی یکسان در نظرگرفته می‌شود، البته که این‌گونه نیست و اسکینر بازاریابی را این‌گونه تعریف می‌کند: فرآیند برنامه‌ریزی، ادراک، قیمت‌گذاری، ارتقای ایده‌ها، محصولات و خدماتی که تبادلی ایجاد می‌کنند تا اهداف سازمانی و شخصی را محقق کند. در محیط کسب‌وکار اخیر نقش بازاریابی و مفاهیم بازاریابی و برنامه‌ریزی بازار تغییر نکرده است و این درحالی است که روش ارتباطی کسب‌وکارها و مشتریان آنها به صورت مهیجی تغییر کرده است. مساله اصلی، درک این موضوع است که ارتباطات بازاریابی در محیط کسب‌وکار اخیر یک فرآیند دوطرفه است. رسانه‌های اجتماعی بسیار عالی این روش ارتباط را تسهیل و تشویق می‌کنند. درحالی‌که توسعه سریع اینترنت و قالب رسانه‌های اجتماعی وابسته، سازمان‌ها را به‌عنوان فرصت‌های عالی برای اتصال به عموم جامعه معرفی می‌کند.
نقش روابط عمومی در برندسازی
نقش روابط عمومی سازمانی، توسعه همگام با تغییر است. روابط عمومی تنها روی محصول شما تمرکز نمی‌کند و به شکل‌دهی ارسال استراتژیک پیام کسب‌وکار شما کمک می‌کند.
نقش روابط عمومی در مدیریت برند دارای دوبخش است: خالق روایت و تامین‌کننده امکانات رسانه‌ای
خالق روایت: محیط کنونی کسب‌وکار با فقدان اعتماد و اطمینان مصرف‌کننده همراه است. در یافته‌های تحقیق آمریکا درسال 2005 یک مثال از رشد این تفکر در مصرف‌کنندگان مشاهده می‌شود و فاش می‌سازد که 65 درصد از مطالعه‌کنندگان مجلات اعتقاد دارند که تبلیغ‌کنندگان هزینه می‌کنند تا محصولات یا ویژگی‌های آنها را در بخش مقالات مجلات جای دهند. این موضوع بیانگر تغییر مهمی در نگرش و ادراک مصرف‌کننده است. هدف از برندسازی ایجاد ارتباط با جوهر وجودی سازمان است و این نیازمند داستانی است که معمولا توسط محصول یا خدمت یا از طریق تبلیغات دهان به دهان مصرف‌کننده به‌عنوان پیامی معتبر بازگو می‌شود.
رسانه‌های اجتماعی: رشد رسانه‌های اجتماعی و مخاطبان آنها بازی برای تبلیغ‌کنندگان و بازاریابان را تغییر داده است. زیرا رسانه‌های اجتماعی بر پایه ارتباطات تعاملی و دوطرفه هستند که دقیقا نقطه مقابل مفهوم سنتی یک طرفه و فرستنده مدار (sender orientation) تبلیغات و ارتباطا ت بازاریابی است. ارتباطات فرستنده مدار روی فرد فرستنده تمرکز دارد. به‌ویژه تئوری ارتباط فرستنده مدار فرض می‌کند که طراحی پیام، کلید موفقیت ارتباط است. در پروتکل ارتباطی تبلیغات و بازاریابی فرستنده مدار یک طرفه سنتی، ارتباط تنها از طرف فرستنده که به موضوعی اشاره می‌کند، اتفاق می‌افتد. طراحی پیام، کلید موفقیت ارتباط پیام است واگر گیرنده پیام، معنی پیام را درک نکند ارتباط شکل نمی‌گیرد. (استیدمن، 1975)
رسانه اجتماعی، یکی از محدوده‌های بسیار زیاد از کسب‌وکار سازمانی است که واحد روابط عمومی می‌تواند در آن کمک کند. روابط عمومی از طریق گفتن داستان معتبر و حمایت از ذهنیت تبلیغات برند به تعهد ضروری برند و نگرش برند زندگی می‌بخشد. این مهم‌ترین مساله در محیط و رسانه در حال تحول است. روابط عمومی با اهداف گسترده در ارتباطات سازمانی و به‌عنوان نماینده سازمان و ایجاد خود فهمی(self-understanding)که به صورت فزاینده با مردم در ارتباط است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع برای جابه‌جایی بازار، تحریک مصرف‌کننده و اقتصاد مکالمه‌ای (conversation economy) که از طریق مکالمه دوجانبه بین مصرف‌کننده و سازمان شکل گرفته، بسیار حائز اهمیت است. علاوه براین آگاهی اجتماعی فزاینده در بین مصرف‌کنندگان با تمرکز زیاد بر آنچه چه سازمانی هستند، بیشتر ازآنکه چه محصول یا خدمتی تولید می‌کنند، به‌وجود آمده است.
علاوه براین وجود سیستم گسترده مصرف‌کننده و فقدان اعتماد و اطمینان مصرف‌کننده که به‌واسطه رویداد‌های دهه گذشته به‌وجود آمده باعث فشار به کسب‌وکارها برای بازنگری استراتژی‌های ارتباط تبلیغات و بازاریابی شده است. یکی از نتایج، یکپارچه سازی واحد روابط عمومی با واحد نوآوری برندسازی است. تکثیر کانال‌های تلویزیونی و مجلات تخصصی، دسترسی سریع 24 ساعته به اخبار و رشد نمایی اینترنت به این معنی است که سازمان‌ها جایی برای مخفی شدن ندارند. سازمان‌ها باید با بیان علت و نشانه (sign)، آماده برای رد کردن داستان‌های مخرب باشند و باید همیشه مطمئن باشند که پیام خود را منتقل می‌کنند. تمام این موارد نشان می‌دهند که روابط عمومی تا چه اندازه برای استراتژی برند، ساختن و حفظ اعتماد سازمان اهمیت دارد.
برای توسعه استراتژی‌های موفق روابط عمومی باید 4 عامل را درنظر گرفت:
1) شناسایی ویژگی‌های مختلف و خصوصیات برند
2) ارزیابی ادراک تمام سهامداران خارجی
3) عملکرد ارتباطات سازمانی، استفاده از ویژگی‌های برند و خصوصیات داخلی برای شکل دادن کارمندان در جایگاه‌یابی شرکت
4) ایجاد برنامه سالانه قابل ارزیابی، تعهد برند، ادراک مخاطبان اصلی رهبری سازمانی، ارتباطات مشتری، نوآوری بازار و مسوولیت سازمانی
راهکارهای برندسازی با روابط عمومی
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 2 شهریور 94

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فهرست بدترین بازی‌های سال 2025 براساس نمرات متاکریتیک اعلام شد

مک بوک M5 برای چه کسانی مناسب‌ تره؟

کشف ارتباط عجیب هوش و شنوایی: چرا بعضی افراد در شلوغی خوب نمی‌شنوند؟

تحلیل محمدحسین رسولی از جیتکس دبی 2025 و مسیر آینده‌ی هوش مصنوعی

اطلاعات تازه‌ای از آیفون ایر 2 لو رفت

چرا زرافه‌ها علاوه بر گردن، پاهای بسیار بلند نیز دارند؟

نقشه راه آیپد در سال 2026؛ هر مدل چه زمانی معرفی می‌شود؟

مرگ تدریجی ستارگان: کل کیهان اکنون رو به زوال و تاریکی است

مک پرو جدید اپل به‌این‌زودی‌ها عرضه نمی‌شود؛ ادعای بلومبرگ

زنگ خطر ادعای مالکیت ماه و نیاز به جلوگیری از درگیری‌های احتمالی

صدای پول گزارش می دهد؛ از اضطراب سفر تا اطمینان؛فاصله ای به اندازه نام بیمه دی

کارت گرافیک سری RTX 60 انویدیا احتمالاً در اوایل سال 2027 عرضه خواهد شد

علم و فلسفه می‌تواند به بررسی زندگی انسان و جایگاه او در جهان کمک کند

یک گیمر در بازی بتل رویال Battlefield 6 بدون کشتن هیچ بازیکنی پیروز شد

مغز جدید ربات‌ها با الهام از پرندگان و مورچه‌ها برای مسیریابی بدون GPS

تأخیر بازی GTA 6 قدرت‌نمایی است، نه ضعف؛ تحلیل یک کارشناس

این چسب عجیب، پیرشدن پوست را تحلیل می‌کند

ایسوس: استقبال بازار از Xbox ROG Ally «فوق‌العاده مثبت» بوده است

شهری زیرزمینی از تار و عنکبوت در قلب بالکان

این کرم‌ها سیاه‌چاله‌ها را به هم متصل می‌کنند

این مانیتور پرچمدار، گزینه‌ای جذاب و گران‌قیمت برای گیمرها است

آشنایی با جدیدترین رویکردهای علمی حوزه نانومواد در شماره جدید مجله NSAM

اندروید 17 یک ویژگی جذاب برای گیمرهای موبایل خواهد داشت

عکس روز ناسا از صفحه حلقه‌های زحل

یکی از قابلیت‌های جذاب آیفون به گوشی‌های اندرویدی می‌آید

بارش‌کم‌جان «اسدی» مهمان آسمان بدون ماه می‌شود

شارژرهای و پاوربانک‌های بلکین فراخوان شدند؛ خطر آتش‌سوزی

نوآوری در بازیافت باتری‌های لیتیومی

یکی از افراد شاخص سری Assassin’s Creed برای کار روی دنباله Cyberpunk 2077 به CDPR پیوست

نام 2772 پژوهشگر ایرانی در میان دو درصد برترین‌های جهان در سال 2025

اقتصاد تهران گزارش می دهد/ بیمه دی با دست پر به کیش اینوکس رفت؛ با دست پر تر برگشت

میانگین نمرات Call of Duty: Black Ops 7 در بخش کاربری متاکریتیک به 1.6 سقوط کرد

اکونا پرس گزارش می دهد/ بیمه‌ دی الگویی تازه از شفافیت مالی در صنعت بیمه کشور ساخت

توسعه پویا گزارش می دهد/ اعتماد پنج‌میلیون بیمه‌شده درمان، پشتوانه ورود بیمه دی به بازارهای جدید بیمه‌ای

طلا نیوز گزارش می دهد/ از ثبات تا صدرنشینی بررسی شد؛ روایت تحول آرام اما عمیق بیمه دی در دوران مدیریت دکتر هادی عبداللهی

دنیای پرداخت گزارش می دهد/هوش مصنوعی در خدمت بیمه‌های عمر؛ چگونه بیمه دی با هوش مصنوعی از رقبا پیشی گرفت؟

جهش اقتصاد گزارش می دهد ؛ شتاب گیری تحول در بیمه دی با رویکرد نوآورانه

نانوربات‌ها با موفقیت خونریزی مغز را متوقف کردند

بیمه‌ دی الگویی تازه از شفافیت مالی در صنعت بیمه کشور ساخت

نقد و بررسی بازی Godbreakers

دلایلی که نشان می‌دهد انسان واقعا روی ماه قدم گذاشته است

بازی Where Winds Meet متهم به تکیه‌ بیش‌ از حد بر هوش مصنوعی برای کنترل شخصیت‌ها شد

دانشمندان آسیب کلیوی را در موش‌ها معکوس کردند

مینی کامپیوتر جدید بی‌لینک با طراحی مشابه مک مینی اپل رونمایی شد

اژدهای فضایی رکورد شکست: چین از مرز 70 پرتاب مداری در سال 2025 گذشت

پیش‌نمایش‌های Metroid Prime 4: Beyond منتشر شدند

دانشمندان برای نخستین‌بار فوران جرم تاجی را در ستاره‌ای دیگر شناسایی کردند

رونمایی از 4 رویداد و سه پروژه همکاری بیمه دی با گروه مالی و بانک دی، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و گروه مالی کاریزما در اینوکس کیش 2025

تصاویر تبلت پوکو پد M1 با چیدمان دوربین آشنا لو رفت

در مراسم امضای تفاهم نامه‌ بین بیمه دی و اصناف کیش به مناسبت هفته کیش : آماده ارائه خدمات نوین به گردشگران و کیشوندان هستیم/ رضایت کامل کیشوندان از خدمات بیمه دی