سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تثبیت برند و ابتکار کوکاکولا بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - یکی از رایج ترین تکنیکهای تبلیغ محصولات و نام شرکتها، تکنیکی است موسوم به Brand Placement یا Product Placement که در آنها، به شکلها و بهانه های گوناگون، نام یک محصول یا برند را در معرض دید مخاطب قرار می دهند. بیشترین استفاده از این تکنیک را در برنامه های تلویزیونی (استفاده مجری از لپ تاپی با مارک خاص، ظاهر شدن لوگو در گوشه تصویر در حین پخش فیلم و...) و فیلمهای سینمایی (استفاده از ماشینی با مارک خاص در داستان، پوشاندن لباسی با برند خاص به تن شخصیت داستان و...) مشاهده کرده ایم. بکارگیری اینگونه تکنیکها، به خصوص در کشور ما، بسیار هزینه بر و گران هستند و تنها برخی شرکتهای بزرگ که غالبا اسپانسر همان برنامه هم هستند از آن استفاده می کنند.
استفاده از چنین تکنیکی در اینترنت نیز رواج یافته و شرکتهای مختلف از طریق طرح های ابتکاری متنوع، به فکر نمایش برند خود در فضای گسترده وب هستند. جدیدترین این ابتکارها مربوط به پروژه جدید شرکت کوکاکولا با عنوان Coca Cola Village Real World Like می باشد که در تابستان سال 2010 آن را در یکی از پارکهای تفریحی خود اجرا نمود. این پروژه، تلفیقی از یک ایده تثبیت برند (Brand Placement)، تکنولوژی RFID و قابلیتهای منحصر به فرد شبکه اجتماعی فیس بوک می باشد.
RFID چیست؟
شاید تا به حال نام تکنولوژی RFID را شنیده باشید. این نام، مخفف عبارت Radio Frequency IDentification است و به وسیله ای الکترونیکی اتلاق می گردد که شامل یک چیپ و یک آنتن می باشد. این چیپ قابلیت نگهداری و حمل دیتا تا حجمهای مشخصی را داشته و هدف اصلی از به کارگیری این تکنولوژی، فراهم نمودن مشخصات شناسایی منحصر به فرد برای یک شیء خاص است. علاوه بر چیپ و آنتن خود وسیله، گیرنده ای، اطلاعات چیپ را از طریق امواج رادیویی (RF) دریافت کرده و در یک کامپیوتر (پایگاه داده) ذخیره می کند. در اینجا به همین توضیح کلی از تکنولوژی RFID بسنده می کنیم و بیشتر به کاربری آن در سیستمهای صنعتی و بازاریابی می پردازیم.
رایج ترین حیطه به کارگیری تکنولوژی RFID، در سیستمهای زنجیره تامین در صنایع مختلف می باشد. برچسب های RFID را که به ضخامت یک برگ کاغذ می باشند، روی محصولات، پالت ها، کانتینرها و... چسبانده و از مبدا تا مقصد، موقعیت مکانی و سلامت آنها را پایش می کنند. سیستم مشابهی نیز برای کنترل صندوقهای پست و ثبت اطلاعات آنها به نام Mailbox RFID به کار گرفته می شود. اما جالب توجه ترین استفاده از این تکنولوژی، مربوط به ایده تبلیغاتی شرکت کوکاکولا در یکی از پارکهای تفریحی این شرکت در تابستان 2010 می باشد که با استفاده همزمان از RFID و شبکه اجتماعی فیس بوک دست به یک حرکت branding گسترده زد!
Coca Cola Village Real World Like
داستان از این قرار است که در جولای امسال، پارک تفریحی کوکاکولا (Coca Cola Village)، سیستم فروش بلیتهای خود را در فضای شبکه فیس بوک پیاده سازی کرد و نوجوانانی که قصد خرید بلیت این مجموعه را داشتند، ناگزیر، اطلاعات پروفایل فیس بوک خود را نیز در اختیار سیستم می گذاشتند و در عوض، هنگام ورود به پارک، برای هریک از افرادی که اقدام به خرید بلیت از طریق این سیتم نموده بودند، یک دستبند حاوی یک فرستنده RFID داده می شد. در داخل این پارک بیش از چهل وسیله (Facility) تفریحی اعم از انواع استخر، آبشار، سرسره و... وجود دارد که در کنار هرکدام، تعدادی جعبه حاوی گیرنده RFID و با لوگوی معروف Like مربوط به صفحات فیس بوک تعبیه شده تا هرکس از هر وسیله ای لذت برد، تنها با نزدیک کردن مچ بند خود به سنسور جعبه، این علاقه را در wall مربوط به account خود در فیس بوک به اطلاع friendهای خود در این شبکه برساند. با این کار، به طور آنلاین و اتوماتیک، عکسی از وسیله بازی با لوگوی کوکاکولا در صفحه کاربر آپلود می شود.

علاوه بر این، عده ای دوربین به دست در پارک در حال قدم زدن هستند و از افرادی که تمایل داشته باشند، عکسهای دسته جمعی و تکی می گیرند. این عکسها نیز به محض گرفته شدن، به طور اتوماتیک و از طریق همان دستبندها، در صفحه فیس بوک تک تک افرادی که در عکس حضور دارند آپلود شده و همگی آنها در عکسها tag می شوند!!! نکته مهم این است که همگی این عکسها با لوگوی کوکاکولا در گوشه آنها آپلود می شوند.
افراد برای گذراندن تعطیلات خود در این پارک، برای یک بلیت 3 روزه، در حدود 52 دلار پرداخت می کردند. با این سیستم ابتکاری، در هر سانس پارک، در حدود 35000 پست حاوی لوگوی کوکاکولا به فیس بوک ارسال می شد. این در حالی است که حداکثر ظرفیت هر سانس پارک 650 نفر می باشد یعنی هر نفر در هر سانس به طور متوسط حدود 54 پست به صفحه خود در فیس بوک ارسال کرده بدون اینکه از لپ تاپ یا دوربین دیجیتال و کابلهای ارتباطی آنها استفاده کرده باشد!
این مطلب توسط آقای محمد اسدی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
سایت انگلیسی:
theinspirationroom.com
technovelgy.com

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103690/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تریلر زمان عرضه Arena Breakout: Infinite منتشر شد

با انتشار تریلری از کالکشن RoboCop: Rogue City رونمایی شد

موشک «آلفا» دوباره پرواز می‌کند

تریلر جدید Sonic Racing: Crossworlds به Mario Kart World طعنه می‌زند

ربات انسان‌نمای برنده ماراتن، ارزیاب کفش ورزشی شد

حاشیه‌های فوق باریک و رنگ‌بندی مهیج؛ گوشی میزو 22 رونمایی شد

دوز بالاتر اوزمپیک، امیدی تازه برای درمان بهتر چاقی

آیفون ایر با پیشرفت اندک نسبت‌به آیفون 16 پرو رؤیت شد

ماه در حال فرار کردن از زمین است

هندزفری جدید شیائومی دور گوش قرار می‌گیرد و صدای سه‌بعدی پخش می‌کند

لحظه وصل شدن کپسول فضایی دراگون به ایستگاه فضایی بین المللی

نحوه کارکردن با دسته ایکس‌باکس در ویندوز 11 تغییر می‌کند

وقتی مارها پرواز می‌کنند؛ با استادان سرخوردن در جنگل‌های بارانی آسیا آشنا شوید

لپ‌تاپ‌های اپل با آپدیت بزرگ macOS Tahoe 26 نونوار شدند

غبار هوشمند؛ دانشمندان روی تبدیل ذرات ریز هوا به جاسوس‌های نامرئی کار می‌کنند

«دستیار گالری» با One UI 8 به گوشی‌های سامسونگ می‌آید

کشف صدها باکتری و دو آنتی‌بیوتیک جدید از دل خاک جنگل

آپدیت جدید آیفون، روی حرارت و شارژدهی اثر منفی می‌گذارد

توسعه ماده جدید رباتیک با قابلیت خودترمیمی و کشسانی بالا

آپدیت iOS 26 منتشر شد؛ کدام مدل‌های آیفون آن را دریافت می‌کنند؟

بررسی داخلی فضاپیماها

حجم آپدیت iOS 26 آیفون چقدر است؟

یک احتمال دلهره‌آور درباره خطر انحراف سیارک‌ها

یک کشف جدید درباره جهش ژن آلزایمر

آیفون شیشه‌ای؛ موبایلی جنجالی که شاید در آینده تولید شود

پردازنده نامحبوب احتمالا بار دیگر به پرچمداران سامسونگ برمی‌گردد

حضور در فضا موجب فعال‌سازی بخش‌های تاریک ژنوم ما می‌شود

اولین تصویر وان‌پلاس 15 با ظاهری بحث‌برانگیز لو رفت

تاثیر دیابت بارداری بر مغز مادر و رشد عصبی کودک

میان‌رده‌های ارزشمند با باتری غول‌پیکر؛ گوشی‌های اوپو F31 معرفی شدند

دانشمندان راز توهمات بصری را فاش کردند

ایکس باکس همکاری‌ خود با استودیو‌های چینی را گسترش خواهد داد

هوش مصنوعی، زیردریایی‌ها را ردیابی می‌کند

با انتشار تریلری از Tomodachi Life: Living the Dream رونمایی شد

بزرگترین فضاپیمای باری «نورثروپ گرومن» راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شد

شیائومی پد مینی؛ تبلت کوچک‌جثه چینی‌ها در راه است

چربی لبنیات؛ بی‌خطرتر از آنچه تصور می‌شد

طراحی چشم‌نواز، نمایشگر اولد و پردازنده پرقدرت؛ لپ‌تاپ گیمینگ جدید لنوو رونمایی شد

چگونه میدان‌های مغناطیسی خورشید بی‌وقفه فعال هستند؟

بهبود شارژدهی و عملکرد دوربین؛ گوشی CMF Phone 2 Pro ناتینگ آپدیت بزرگی دریافت کرد

ماه یک قمر زنده است!

گوشی شیائومی 16 هرگز ساخته نمی‌شود؛ تولید شیائومی 17 برای رقابت با آیفون 17

تغذیه حافظه رایانه با کریستال‌های اتمی

گوشی «اقتصادی» پوکو C85 با قیمت غیرمنتظره وارد بازار ایران شد

ماه همین امسال دوباره به رنگ سرخ درمی‌آید، اما از ایران دیده نخواهد شد

عاشق پرچمدارهای اندرویدی هستید؟ این نام را به خاطر بسپارید: اسنپدراگون 8 الیت نسل 5

توسعه نانوکاتالیست‌های تولید هیدروژن سبز با پایداری 300 ساعته

امشب، شب بزرگی برای کاربران آیفون است

طراحی دستگاه تولید خودکار میکرونیدل تجزیه‌پذیر برای درمان‌های پوستی

ساعت هوشمند جدید شیائومی احتمالا هفته آینده معرفی می‌شود