سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تثبیت برند و ابتکار کوکاکولا بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - یکی از رایج ترین تکنیکهای تبلیغ محصولات و نام شرکتها، تکنیکی است موسوم به Brand Placement یا Product Placement که در آنها، به شکلها و بهانه های گوناگون، نام یک محصول یا برند را در معرض دید مخاطب قرار می دهند. بیشترین استفاده از این تکنیک را در برنامه های تلویزیونی (استفاده مجری از لپ تاپی با مارک خاص، ظاهر شدن لوگو در گوشه تصویر در حین پخش فیلم و...) و فیلمهای سینمایی (استفاده از ماشینی با مارک خاص در داستان، پوشاندن لباسی با برند خاص به تن شخصیت داستان و...) مشاهده کرده ایم. بکارگیری اینگونه تکنیکها، به خصوص در کشور ما، بسیار هزینه بر و گران هستند و تنها برخی شرکتهای بزرگ که غالبا اسپانسر همان برنامه هم هستند از آن استفاده می کنند.
استفاده از چنین تکنیکی در اینترنت نیز رواج یافته و شرکتهای مختلف از طریق طرح های ابتکاری متنوع، به فکر نمایش برند خود در فضای گسترده وب هستند. جدیدترین این ابتکارها مربوط به پروژه جدید شرکت کوکاکولا با عنوان Coca Cola Village Real World Like می باشد که در تابستان سال 2010 آن را در یکی از پارکهای تفریحی خود اجرا نمود. این پروژه، تلفیقی از یک ایده تثبیت برند (Brand Placement)، تکنولوژی RFID و قابلیتهای منحصر به فرد شبکه اجتماعی فیس بوک می باشد.
RFID چیست؟
شاید تا به حال نام تکنولوژی RFID را شنیده باشید. این نام، مخفف عبارت Radio Frequency IDentification است و به وسیله ای الکترونیکی اتلاق می گردد که شامل یک چیپ و یک آنتن می باشد. این چیپ قابلیت نگهداری و حمل دیتا تا حجمهای مشخصی را داشته و هدف اصلی از به کارگیری این تکنولوژی، فراهم نمودن مشخصات شناسایی منحصر به فرد برای یک شیء خاص است. علاوه بر چیپ و آنتن خود وسیله، گیرنده ای، اطلاعات چیپ را از طریق امواج رادیویی (RF) دریافت کرده و در یک کامپیوتر (پایگاه داده) ذخیره می کند. در اینجا به همین توضیح کلی از تکنولوژی RFID بسنده می کنیم و بیشتر به کاربری آن در سیستمهای صنعتی و بازاریابی می پردازیم.
رایج ترین حیطه به کارگیری تکنولوژی RFID، در سیستمهای زنجیره تامین در صنایع مختلف می باشد. برچسب های RFID را که به ضخامت یک برگ کاغذ می باشند، روی محصولات، پالت ها، کانتینرها و... چسبانده و از مبدا تا مقصد، موقعیت مکانی و سلامت آنها را پایش می کنند. سیستم مشابهی نیز برای کنترل صندوقهای پست و ثبت اطلاعات آنها به نام Mailbox RFID به کار گرفته می شود. اما جالب توجه ترین استفاده از این تکنولوژی، مربوط به ایده تبلیغاتی شرکت کوکاکولا در یکی از پارکهای تفریحی این شرکت در تابستان 2010 می باشد که با استفاده همزمان از RFID و شبکه اجتماعی فیس بوک دست به یک حرکت branding گسترده زد!
Coca Cola Village Real World Like
داستان از این قرار است که در جولای امسال، پارک تفریحی کوکاکولا (Coca Cola Village)، سیستم فروش بلیتهای خود را در فضای شبکه فیس بوک پیاده سازی کرد و نوجوانانی که قصد خرید بلیت این مجموعه را داشتند، ناگزیر، اطلاعات پروفایل فیس بوک خود را نیز در اختیار سیستم می گذاشتند و در عوض، هنگام ورود به پارک، برای هریک از افرادی که اقدام به خرید بلیت از طریق این سیتم نموده بودند، یک دستبند حاوی یک فرستنده RFID داده می شد. در داخل این پارک بیش از چهل وسیله (Facility) تفریحی اعم از انواع استخر، آبشار، سرسره و... وجود دارد که در کنار هرکدام، تعدادی جعبه حاوی گیرنده RFID و با لوگوی معروف Like مربوط به صفحات فیس بوک تعبیه شده تا هرکس از هر وسیله ای لذت برد، تنها با نزدیک کردن مچ بند خود به سنسور جعبه، این علاقه را در wall مربوط به account خود در فیس بوک به اطلاع friendهای خود در این شبکه برساند. با این کار، به طور آنلاین و اتوماتیک، عکسی از وسیله بازی با لوگوی کوکاکولا در صفحه کاربر آپلود می شود.

علاوه بر این، عده ای دوربین به دست در پارک در حال قدم زدن هستند و از افرادی که تمایل داشته باشند، عکسهای دسته جمعی و تکی می گیرند. این عکسها نیز به محض گرفته شدن، به طور اتوماتیک و از طریق همان دستبندها، در صفحه فیس بوک تک تک افرادی که در عکس حضور دارند آپلود شده و همگی آنها در عکسها tag می شوند!!! نکته مهم این است که همگی این عکسها با لوگوی کوکاکولا در گوشه آنها آپلود می شوند.
افراد برای گذراندن تعطیلات خود در این پارک، برای یک بلیت 3 روزه، در حدود 52 دلار پرداخت می کردند. با این سیستم ابتکاری، در هر سانس پارک، در حدود 35000 پست حاوی لوگوی کوکاکولا به فیس بوک ارسال می شد. این در حالی است که حداکثر ظرفیت هر سانس پارک 650 نفر می باشد یعنی هر نفر در هر سانس به طور متوسط حدود 54 پست به صفحه خود در فیس بوک ارسال کرده بدون اینکه از لپ تاپ یا دوربین دیجیتال و کابلهای ارتباطی آنها استفاده کرده باشد!
این مطلب توسط آقای محمد اسدی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
سایت انگلیسی:
theinspirationroom.com
technovelgy.com

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103690/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحول در درمان بیماری‌های صعب العلاج با کمک مهندسی بافت

بازی‌سازان آمریکایی 5 سال است که موفق به دریافت جایزه بهترین بازی سال نشده‌اند

عصب‌کشی درد دارد اما سپر قلب‌تان است!

اپل روی «حداقل 8 آیفون جدید» کار می‌کند

اپل کامپیوتر همه‌کاره قدرتمندی با پردازنده M5 Max می‌سازد

دو متهم اصلی و نامدار قطع درآمد هزاران جوان ایرانی

جیمز وب اولین شواهد از دایناسورهای کیهانی را کشف کرد

ماد جنجالی بازی کانتر استرایک سرانجام از دسترس خارج شد

آلبوم تصاویر بارش شهابی جوزایی 2025

از بسته الحاقی بازی Hollow Knight: Silksong رونمایی شد؛ عرضه در سال 2026

فضانوردان چینی ایستگاه فضایی تیان‌گونگ را دربرابر زباله‌های فضایی زره‌پوش کردند

آلبوم تصاویر فضایی روزهای گذشته به انتخاب آژانس فضایی اروپا

کشف ذخایر طلای اعماق زمین با ایزوتوپ هلیوم

بحران کمبود هلیوم؛ آیا آینده دومین عنصر فراوان کیهان در اعماق زمین نهفته است؟

10 ماهواره گران قیمت که در حال حاضر در مدار قرار دارند

کشف آثار جزرومد در مریخ؛ آیا سیاره سرخ زمانی قمری غول‌پیکر داشته است؟

تردمیل علیه تومور؛ سرانجام می‌دانیم ورزش چگونه خطر سرطان را کاهش می‌دهد

قیمت تبلت‌های شیائومی به‌طور ناگهانی 20 درصد رشد کرد

گلکسی واچ 4 سامسونگ آخرین آپدیت بزرگ خود را دریافت کرد

به دنبال معرفی لیان در Resident Evil Requiem، محبوبیت این بازی افزایش یافته است

گوشی‌های میان‌رده نسل جدید به این 2 پردازنده مجهز می‌شوند

شیائومی با گوشی‌های سری 20 سراغ رقابت با آیفون 2027 می‌رود

استرالیایی‌ها باید فورا گوشی آیفون‌ 12 را آپدیت کنند؛ چرا؟

گوشی S50 پرو مینی رونمایی شد؛ پرچمدار جمع‌و‌جور ویوو با تراشه قدرتمند

منوی غذایی ویژه پشت میز‌نشین‌ها

5 سال از عرضه ایرپاد مکس گذشت؛ هدفون پرچمدار اپل

مقابله با بیماری پسوریازیس به کمک «زالو درمانی»

گوشی ارزشمند آنر پلی 60A با نمایشگر 90 هرتز معرفی شد

ببینید | لاوروف: ایران هرگز برجام را نقض نکرد

هوش مصنوعی گراک باز هم اطلاعات غلط منتشر کرد

متاسفم که از فردوسی‌پور به خیابانی رسیدیم!

تصاویر آنر وین لو رفت؛ گوشی‌های نسل جدید با طراحی آشنا

گوشی بعدی اوپو به‌طور بی‌سابقه‌ای قدرتمند خواهد بود

باگ عجیب آیفون؛ برخی از عکس‌های گالری، قرمز شده‌اند!

مایکروسافت فعلاً برنامه‌ای برای افزایش قیمت بازی‌ها ندارد

حاجی‌بابایی: مادران و همسران شهدا قله صلابت ایران‌ هستند / خدمات بیمه دی به ایثارگران توفیق الهی و شایسته قدردانی است

چالش‌های اخلاق پژوهشی در استفاده از هوش مصنوعی

مدیرعامل بیمه دی در همایش تجلیل از همسران و مادران شهدای اقتدار: دیجیتالی شدن کامل ارزیابی خسارت در بخش درمان و خودرو گام مهم بیمه دی در مسیر خدمت به مردم

اوحدی: رضایت خانواده شهدا رضایت خداست/ رتبه نخست بیمه دی نشانه خدمت صادقانه به ایثارگران

اخبار پول گزارش می دهد/ راز رشد پایدار بیمه دی در بازتعریف فرهنگ فروش

اکونا پرس گزارش می دهد/ شبکه فروش بیمه دی؛ پیشران رشد 53 همتی و بازوی توسعه فروش هوشمند

حقایق جالب درباره مریخ

توانایی‌های نویدبخش مدل هوش مصنوعی «GPT 5.2»

گلکسی S26 عمیقا با هوش مصنوعی ادغام خواهد شد

نه برای سکونت، نه برای افتخار؛ انسان باید برای یافتن حیات بیگانه به مریخ برود

بازکردن قفل گوشی با ضربان قلب، ویژگی انقلابی بعدی آیفون‌

برخی دایناسورها احتمالا مانند پرندگان رنگارنگ بودند

وقتی کمبود زمان داریم، خواب مهم‌تر است یا ورزش؟

یک هفته دوری از شبکه‌های اجتماعی؛ کاهش چشمگیر افسردگی

قایق‌های تفریحی مصر باستان قبلاً فقط در کتاب‌ها بودند؛ اکنون یکی از آن‌ها کشف شده است