سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تثبیت برند و ابتکار کوکاکولا بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - یکی از رایج ترین تکنیکهای تبلیغ محصولات و نام شرکتها، تکنیکی است موسوم به Brand Placement یا Product Placement که در آنها، به شکلها و بهانه های گوناگون، نام یک محصول یا برند را در معرض دید مخاطب قرار می دهند. بیشترین استفاده از این تکنیک را در برنامه های تلویزیونی (استفاده مجری از لپ تاپی با مارک خاص، ظاهر شدن لوگو در گوشه تصویر در حین پخش فیلم و...) و فیلمهای سینمایی (استفاده از ماشینی با مارک خاص در داستان، پوشاندن لباسی با برند خاص به تن شخصیت داستان و...) مشاهده کرده ایم. بکارگیری اینگونه تکنیکها، به خصوص در کشور ما، بسیار هزینه بر و گران هستند و تنها برخی شرکتهای بزرگ که غالبا اسپانسر همان برنامه هم هستند از آن استفاده می کنند.
استفاده از چنین تکنیکی در اینترنت نیز رواج یافته و شرکتهای مختلف از طریق طرح های ابتکاری متنوع، به فکر نمایش برند خود در فضای گسترده وب هستند. جدیدترین این ابتکارها مربوط به پروژه جدید شرکت کوکاکولا با عنوان Coca Cola Village Real World Like می باشد که در تابستان سال 2010 آن را در یکی از پارکهای تفریحی خود اجرا نمود. این پروژه، تلفیقی از یک ایده تثبیت برند (Brand Placement)، تکنولوژی RFID و قابلیتهای منحصر به فرد شبکه اجتماعی فیس بوک می باشد.
RFID چیست؟
شاید تا به حال نام تکنولوژی RFID را شنیده باشید. این نام، مخفف عبارت Radio Frequency IDentification است و به وسیله ای الکترونیکی اتلاق می گردد که شامل یک چیپ و یک آنتن می باشد. این چیپ قابلیت نگهداری و حمل دیتا تا حجمهای مشخصی را داشته و هدف اصلی از به کارگیری این تکنولوژی، فراهم نمودن مشخصات شناسایی منحصر به فرد برای یک شیء خاص است. علاوه بر چیپ و آنتن خود وسیله، گیرنده ای، اطلاعات چیپ را از طریق امواج رادیویی (RF) دریافت کرده و در یک کامپیوتر (پایگاه داده) ذخیره می کند. در اینجا به همین توضیح کلی از تکنولوژی RFID بسنده می کنیم و بیشتر به کاربری آن در سیستمهای صنعتی و بازاریابی می پردازیم.
رایج ترین حیطه به کارگیری تکنولوژی RFID، در سیستمهای زنجیره تامین در صنایع مختلف می باشد. برچسب های RFID را که به ضخامت یک برگ کاغذ می باشند، روی محصولات، پالت ها، کانتینرها و... چسبانده و از مبدا تا مقصد، موقعیت مکانی و سلامت آنها را پایش می کنند. سیستم مشابهی نیز برای کنترل صندوقهای پست و ثبت اطلاعات آنها به نام Mailbox RFID به کار گرفته می شود. اما جالب توجه ترین استفاده از این تکنولوژی، مربوط به ایده تبلیغاتی شرکت کوکاکولا در یکی از پارکهای تفریحی این شرکت در تابستان 2010 می باشد که با استفاده همزمان از RFID و شبکه اجتماعی فیس بوک دست به یک حرکت branding گسترده زد!
Coca Cola Village Real World Like
داستان از این قرار است که در جولای امسال، پارک تفریحی کوکاکولا (Coca Cola Village)، سیستم فروش بلیتهای خود را در فضای شبکه فیس بوک پیاده سازی کرد و نوجوانانی که قصد خرید بلیت این مجموعه را داشتند، ناگزیر، اطلاعات پروفایل فیس بوک خود را نیز در اختیار سیستم می گذاشتند و در عوض، هنگام ورود به پارک، برای هریک از افرادی که اقدام به خرید بلیت از طریق این سیتم نموده بودند، یک دستبند حاوی یک فرستنده RFID داده می شد. در داخل این پارک بیش از چهل وسیله (Facility) تفریحی اعم از انواع استخر، آبشار، سرسره و... وجود دارد که در کنار هرکدام، تعدادی جعبه حاوی گیرنده RFID و با لوگوی معروف Like مربوط به صفحات فیس بوک تعبیه شده تا هرکس از هر وسیله ای لذت برد، تنها با نزدیک کردن مچ بند خود به سنسور جعبه، این علاقه را در wall مربوط به account خود در فیس بوک به اطلاع friendهای خود در این شبکه برساند. با این کار، به طور آنلاین و اتوماتیک، عکسی از وسیله بازی با لوگوی کوکاکولا در صفحه کاربر آپلود می شود.

علاوه بر این، عده ای دوربین به دست در پارک در حال قدم زدن هستند و از افرادی که تمایل داشته باشند، عکسهای دسته جمعی و تکی می گیرند. این عکسها نیز به محض گرفته شدن، به طور اتوماتیک و از طریق همان دستبندها، در صفحه فیس بوک تک تک افرادی که در عکس حضور دارند آپلود شده و همگی آنها در عکسها tag می شوند!!! نکته مهم این است که همگی این عکسها با لوگوی کوکاکولا در گوشه آنها آپلود می شوند.
افراد برای گذراندن تعطیلات خود در این پارک، برای یک بلیت 3 روزه، در حدود 52 دلار پرداخت می کردند. با این سیستم ابتکاری، در هر سانس پارک، در حدود 35000 پست حاوی لوگوی کوکاکولا به فیس بوک ارسال می شد. این در حالی است که حداکثر ظرفیت هر سانس پارک 650 نفر می باشد یعنی هر نفر در هر سانس به طور متوسط حدود 54 پست به صفحه خود در فیس بوک ارسال کرده بدون اینکه از لپ تاپ یا دوربین دیجیتال و کابلهای ارتباطی آنها استفاده کرده باشد!
این مطلب توسط آقای محمد اسدی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
سایت انگلیسی:
theinspirationroom.com
technovelgy.com

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103690/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استودیوی سازنده God of War در مقطعی روی یک آیپی جدید کار می‌کرد

آیا حفره‌های کیهانی واقعا خالی هستند؟

بازی Assassin’s Creed Valhalla در صدر فهرست عناوین داستانی پلی استیشن 5 با بیشترین ساعات بازی شده

آیا حیوانات بدون مغز می‌توانند فکر کنند؟

این استیم فریم است؛ هدست پیشرفته گیمینگ با تراشه آرم

تاکنون درباره روزه‌داری اشتباه می‌کردیم؛ مطالعه‌ای جامع حقیقت رژیم فستینگ را آشکار می‌کند

آپدیت جدید آیفون، طراحی شیشه‌ای را بهبود می‌دهد

زنبورها می‌توانند خواندن «کد مورس» را یاد بگیرند

بازی Spider-Man 2 به دومین بازی پرفروش پلی استیشن 5 تبدیل شد

سقوط خجالت‌آور یا نمایش طنز‌آمیز؟ ربات انسان‌نمای روسیه در اولین گام خود ناک‌اوت شد

مانیتور 2026 شیائومی با نمایشگر 200 هرتز از راه رسید

نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با 8 شخصیت جدید می‌آید

آیفون 18 پرو مکس سنگین‌ترین آیفون تاریخ خواهد بود

انتشار قوی‌ترین شراره خورشیدی سال 2025؛ زمین درمعرض سه فوران سهمگین قرار گرفت

جشنواره فروش موبایل در چین؛ اپل بالاتر از شیائومی صدرنشین شد

ثبت لحظه‌ای بی‌سابقه؛ مشاهده‌ موج یک ابرنواختر هنگام خروج از سطح ستاره‌ای در حال مرگ

آنر 500 به‌نمایش درآمد؛ گوشی اندرویدی دو دوربینه با طراحی مشابه آیفون ایر

یک مولکول طبیعی، از دست رفتن حافظه در آلزایمر را معکوس می‌کند

آیفون 17 پرو مکس نه! این یک گوشی اندرویدی ارزان‌قیمت است

رابطه سن و جنس با «رسوب کلسیم» در شریان کاروتید قلبی

مانیتور جدید سامسونگ 3 ساعت بدون برق روشن می‌ماند!

ربات‌های انسان‌نمای مجهز به هوش مصنوعی به نیروگاه‌های هسته‌ای می‌روند

رقیب پرهیاهو ایکس باکس و پلی استیشن؛ استیم ماشین رونمایی شد

وقتی علم فرصت نفس کشیدن ندارد؛ روایت تازه‌ای از فشار، کمبود و امید

بازی جی تی ای 6 تأخیر خورد؛ پس فعلا GTA 5 را رایگان در پلی استیشن پلاس تجربه کنید

دانشمندان بالاخره توضیحی برای 5200 گودال مرموز چند صد ساله در رشته کوه آند پرو پیدا کردند

گلکسی A37 در سرورهای سامسونگ رؤیت شد

ممکن است سیارات هنگام شکل‌گیری، آب تولید کنند

بازی مهیج Ratchet and Clank به اندروید و آیفون می‌آید

این ماده می‌تواند تا 2000 درجه حرارت را تحمل کند؛ ناسا آن را از چه چیزی ساخته است؟

مک‌های M1 از لیست دستگاه‌های سازگار با هوش مصنوعی اپل خارج شدند؛ ماجرا چیست؟

صحت‌سنجی یک ادعای جنجالی؛ آیا چیزی به اسم «ابردزدی» داریم؟

چند گوشی محبوب شیائومی به‌زودی به HyperOS 3 آپدیت می‌شوند

کشف فضاهای مشکوک در هرم منکورع مصر: آیا گذرگاهی مخفی وجود دارد؟

از منو استارت جدید تا بهبود آیکون باتری؛ آپدیت جدید ویندوز 11 منتشر شد

نئاندرتال‌ها هنوز زنده‌اند؛ اما جذب انسان‌های امروزی شده‌اند

جنجالی‌ترین ویژگی هوش مصنوعی آیفون به اندروید آمد

توالی‌یابی ژنوم تمام گونه‌های زنده روی زمین با هوش مصنوعی

سونی از مانیتور گیمینگ 27 اینچی جدیدی با قلاب شارژر کنترلر دوال‌سنس رونمایی کرد

آب هنگام جوشیدن روی اجاق حباب تشکیل می‌دهد؛ اما چرا در مایکروویو این‌گونه نمی‌شود؟

تریلر جدیدی از بازی Let It Die: Inferno منتشر شد

دانشمندان اکنون به کمک هوش مصنوعی می‌توانند افکار شما را از روی اسکن MRI بخوانند

گوشی قدرتمند شیائومی 17 اولترا چه زمانی عرضه می‌شود؟

ضعف انسجام علمی، بستر رشد شبه‌علم در ایران را فراهم کرده است

نقد و بررسی بازی DRAGON QUEST I & II HD-2D Remake

فوران خورشید باعث خاموشی‌ رادیویی در سراسر آفریقا و اروپا شد

بازی Temple Run 3 عرضه شد

غربالگری کلسترول کودکان ضروری است؟

سونی تاکنون چند دستگاه پلی استیشن 5 فروخته است؟

هند چتر نجات اولین کپسول حامل فضانوردان خود را آزمایش کرد