سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تثبیت برند و ابتکار کوکاکولا بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - یکی از رایج ترین تکنیکهای تبلیغ محصولات و نام شرکتها، تکنیکی است موسوم به Brand Placement یا Product Placement که در آنها، به شکلها و بهانه های گوناگون، نام یک محصول یا برند را در معرض دید مخاطب قرار می دهند. بیشترین استفاده از این تکنیک را در برنامه های تلویزیونی (استفاده مجری از لپ تاپی با مارک خاص، ظاهر شدن لوگو در گوشه تصویر در حین پخش فیلم و...) و فیلمهای سینمایی (استفاده از ماشینی با مارک خاص در داستان، پوشاندن لباسی با برند خاص به تن شخصیت داستان و...) مشاهده کرده ایم. بکارگیری اینگونه تکنیکها، به خصوص در کشور ما، بسیار هزینه بر و گران هستند و تنها برخی شرکتهای بزرگ که غالبا اسپانسر همان برنامه هم هستند از آن استفاده می کنند.
استفاده از چنین تکنیکی در اینترنت نیز رواج یافته و شرکتهای مختلف از طریق طرح های ابتکاری متنوع، به فکر نمایش برند خود در فضای گسترده وب هستند. جدیدترین این ابتکارها مربوط به پروژه جدید شرکت کوکاکولا با عنوان Coca Cola Village Real World Like می باشد که در تابستان سال 2010 آن را در یکی از پارکهای تفریحی خود اجرا نمود. این پروژه، تلفیقی از یک ایده تثبیت برند (Brand Placement)، تکنولوژی RFID و قابلیتهای منحصر به فرد شبکه اجتماعی فیس بوک می باشد.
RFID چیست؟
شاید تا به حال نام تکنولوژی RFID را شنیده باشید. این نام، مخفف عبارت Radio Frequency IDentification است و به وسیله ای الکترونیکی اتلاق می گردد که شامل یک چیپ و یک آنتن می باشد. این چیپ قابلیت نگهداری و حمل دیتا تا حجمهای مشخصی را داشته و هدف اصلی از به کارگیری این تکنولوژی، فراهم نمودن مشخصات شناسایی منحصر به فرد برای یک شیء خاص است. علاوه بر چیپ و آنتن خود وسیله، گیرنده ای، اطلاعات چیپ را از طریق امواج رادیویی (RF) دریافت کرده و در یک کامپیوتر (پایگاه داده) ذخیره می کند. در اینجا به همین توضیح کلی از تکنولوژی RFID بسنده می کنیم و بیشتر به کاربری آن در سیستمهای صنعتی و بازاریابی می پردازیم.
رایج ترین حیطه به کارگیری تکنولوژی RFID، در سیستمهای زنجیره تامین در صنایع مختلف می باشد. برچسب های RFID را که به ضخامت یک برگ کاغذ می باشند، روی محصولات، پالت ها، کانتینرها و... چسبانده و از مبدا تا مقصد، موقعیت مکانی و سلامت آنها را پایش می کنند. سیستم مشابهی نیز برای کنترل صندوقهای پست و ثبت اطلاعات آنها به نام Mailbox RFID به کار گرفته می شود. اما جالب توجه ترین استفاده از این تکنولوژی، مربوط به ایده تبلیغاتی شرکت کوکاکولا در یکی از پارکهای تفریحی این شرکت در تابستان 2010 می باشد که با استفاده همزمان از RFID و شبکه اجتماعی فیس بوک دست به یک حرکت branding گسترده زد!
Coca Cola Village Real World Like
داستان از این قرار است که در جولای امسال، پارک تفریحی کوکاکولا (Coca Cola Village)، سیستم فروش بلیتهای خود را در فضای شبکه فیس بوک پیاده سازی کرد و نوجوانانی که قصد خرید بلیت این مجموعه را داشتند، ناگزیر، اطلاعات پروفایل فیس بوک خود را نیز در اختیار سیستم می گذاشتند و در عوض، هنگام ورود به پارک، برای هریک از افرادی که اقدام به خرید بلیت از طریق این سیتم نموده بودند، یک دستبند حاوی یک فرستنده RFID داده می شد. در داخل این پارک بیش از چهل وسیله (Facility) تفریحی اعم از انواع استخر، آبشار، سرسره و... وجود دارد که در کنار هرکدام، تعدادی جعبه حاوی گیرنده RFID و با لوگوی معروف Like مربوط به صفحات فیس بوک تعبیه شده تا هرکس از هر وسیله ای لذت برد، تنها با نزدیک کردن مچ بند خود به سنسور جعبه، این علاقه را در wall مربوط به account خود در فیس بوک به اطلاع friendهای خود در این شبکه برساند. با این کار، به طور آنلاین و اتوماتیک، عکسی از وسیله بازی با لوگوی کوکاکولا در صفحه کاربر آپلود می شود.

علاوه بر این، عده ای دوربین به دست در پارک در حال قدم زدن هستند و از افرادی که تمایل داشته باشند، عکسهای دسته جمعی و تکی می گیرند. این عکسها نیز به محض گرفته شدن، به طور اتوماتیک و از طریق همان دستبندها، در صفحه فیس بوک تک تک افرادی که در عکس حضور دارند آپلود شده و همگی آنها در عکسها tag می شوند!!! نکته مهم این است که همگی این عکسها با لوگوی کوکاکولا در گوشه آنها آپلود می شوند.
افراد برای گذراندن تعطیلات خود در این پارک، برای یک بلیت 3 روزه، در حدود 52 دلار پرداخت می کردند. با این سیستم ابتکاری، در هر سانس پارک، در حدود 35000 پست حاوی لوگوی کوکاکولا به فیس بوک ارسال می شد. این در حالی است که حداکثر ظرفیت هر سانس پارک 650 نفر می باشد یعنی هر نفر در هر سانس به طور متوسط حدود 54 پست به صفحه خود در فیس بوک ارسال کرده بدون اینکه از لپ تاپ یا دوربین دیجیتال و کابلهای ارتباطی آنها استفاده کرده باشد!
این مطلب توسط آقای محمد اسدی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
سایت انگلیسی:
theinspirationroom.com
technovelgy.com

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103690/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد جهت پیگیری مشکلات ایثارگران به استان زنجان

گزارش: بازی Battlefield 6 با بودجه 400 میلیون دلاری در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد

پوکو F7 در برابر گلکسی A56؛ کدام گوشی را بخریم؟

علی‌رغم تعدیل گسترده در Xbox، بیش از 40 بازی همچنان در دست توسعه هستند

وقتی ویدیوها را با سرعت بالاتر از حالت عادی تماشا می‌کنید، چه اتفاقی برای مغز می‌افتد؟

جزئیات زیرساخت‌های کارآفرینی دیجیتال و کشف استعدادها در هوش مصنوعی

تعداد بازی‌های انحصاری پلی‌ استیشن از زمان PS3 تقریباً 70% کاهش یافته است

ماهواره هواشناسی اروپا با موشک «فالکون 9» راهی مدار زمین شد

گزارش: تیم کنترل کیفیت ایکس‌ باکس نصف شد

سامانه‌ای نوآورانه برای افزایش اثرگذاری داروهای شیمی‌درمانی

گلباران محل شهادت مسافران پرواز 655 در خلیج فارس

دیدار معاون بهداشت و درمان بنیاد و مدیرکل بنیاد مازندران با خانواده شهیدان محمدرضا ذاکریان و محمد عرفان رمضانی

رئیس Striking Distance مدیرعامل استودیوی سازنده Subnautica 2 شد

بیرون کشیدن گرافن و هیدروژن پاک از دل پسماند نفتی

مدل طلایی گوشی پرفروش شیائومی با قیمت کمتر از مدل عادی معرفی شد

*کسب رتبه نخست صنعت بیمه، توسط بیمه دی در فصل بهار /فروش سه ماهه بیمه دی بالاتر از سایر شرکت ها*

عکس روز ناسا از یک نواختر در دل آسمان

تکنو 3 گوشی بسیار خوش‌قیمت با امکانات مناسب معرفی کرد

ارائه روشی نوین برای تحلیل گسل‌ها با دقت بالا

این گوشی ارزان به نمایشگر روان و شارژ سریع مجهز است

اولین قدم برای تحقق ژنوم مصنوعی انسان

دیدار استاندار و مدیر کل بنیاد مازندران با خانواده شهید نخبه علمی محمدرضا ذاکریان

کشور آمریکا صلاحیت ادعای حقوق بشر در دنیا را ندارد

پیشرفته‌ترین ساعت هوشمند اپل چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

انفجار دو نواختر جدید در آسمان

یادواره شهدای والامقام مدافع وطن در اردبیل برگزار شد

غافل‌گیری گیمرها؛ این جانشین بازی خاطره‌انگیز سوپر ماریو اودیسه است

اپل پس از 2 سال به شبکه اجتماعی تردز پیوست

یک هفته تا «غافلگیری بزرگ» سامسونگ؛ ماجرا چیست؟

امروز زمین در دورترین نقطه از خورشید می‌ایستد

بهبود روش انتقال سلول بنیادی برای ترمیم بافت غضروف

ویروس‌ جدید در خفاش‌ها شناسایی شد

قیمت ناتینگ فون 3 چقدر است؟

کابوس‌ دیدن احتمال مرگ زودرس را 3 برابر افزایش می‌دهد

توسعه‌دهنده FBC: Firebreak به شکست تجاری این بازی اعتراف کرد

«دکمه خود تخریبی»: سناریویی فاجعه‌بار برای پایان جهان

شش بازی در ماه ژوئیه 2025 سرویس گیم پس را ترک خواهند کرد

کشف سیاره‌ای نادر به لطف نظریه انیشتین

نینتندو از هویت تیم توسعه‌دهنده بازی Donkey Kong Bananza پرده برداری کرد

راه شیری بر فراز صخره‌های مخروطی

سه‌ چهارم درآمد استیم از بازی‌های اکشن و نقش‌آفرینی تأمین می‌شود

گوشی ارزان نسل جدید سامسونگ آپدیت بزرگی دریافت کرد

حجم بازی Hell is Us مشخص شد

خطر پنهان گرمایش زمین؛ دمای بالا کیفیت خواب میلیاردها نفر را تهدید می‌کند

اتصالات پنهان در اعماق زمین: گیاهان فراتر از آنچه می‌بینیم، در خاک ریشه دارند

بالاخره می‌دانیم چرا مجسمه‌های ملکه حتشپسوت در مصر باستان نابود شدند

ارائه خدمات به خانواده شهدا رسالت سنگینی بر دوش ماست

تقدیر مدیرکل ارتباطات و مراجعات از تلاش‌های همکاران در پاسخگویی به ایثارگران از طریق خدمات سامانه تلفنی 1616

سری شیائومی 16 شامل یک گوشی برای رقابت مستقیم با آیفون 17 ایر خواهد بود

مانور کمک گرانشی؛ فضاپیماها چگونه با استفاده از سیاره‌ها شتاب می‌گیرند؟