سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آدیداس یک برند کارا بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - نوآوری بخش جدانشدنی نامهای تجاری و برندهای بزرگ امروز دنیا است؛ آدیداس هم از قانون مستثنی نیست. آدولف (معروف به ادی) دسلر (Adolph Adi Dassler) مغز متفکر اصلی برند آدیداس را، مردم به عنوان پایه گذار صنعت لوازم ورزشی مدرن می شناسند.
نوجوانی ادی در آلمان و در دوران رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی اول سپری شد و در همین دوران به خانواده اش کمک می کرد که با استفاده از باقی مانده ی کیف های ارتشی، برای خود وسایلی درست کنند. ولی علاقه و اشتیاق اصلی او همیشه ورزش و به خصوص فوتبال بود. در سال 1920 ساخت کفشهای ورزشی را شروع کرد. او علاوه بر استفاده از تجربیات شخصی اش، با تعدادی زیادی پزشک، مربی ورزش و کارشناس ورزشی هم مشورت می کرد. از همان ابتدا روی «کارایی» هر کفش برای هر ورزش به خصوص تاکید داشت.بنابراین برای انواع گوناگون ورزش مثل دو، تنیس یا فوتبال کفشهای متفاوتی طراحی کرد.
آدولف دسلر در شرایط سخت رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی زندگی کرده است. او توانست از دل رکود اقتصادی آلمان آدیداس را ایجاد کند. البته بد نیست بدانید آدولف عضو حزب نازی نیز بوده است.
این شیوه ی کار مبتنی بر تحقیق گسترده، به زودی برای او شهرت جهانی به ارمغان آورد. ادی هنوز دهه ی بیست عمرش را پشت سر نگذاشته بود که « سرپرست تجهیزات ورزش جهان » لقب گرفت.
دسلر با نوآوری های پیوسته و پای‌بندی به طراحی کفشهای مناسب برای ورزشهای مختلف، توانس آدیداس را پیشاپیش دیگران قرار دهد. مثلاً در زمینه ی فوتبال دسلر متوجه شد که هنگام باران، بازیکنان کارایی خود را در زمین مرطوب از دست می دهند و به فکر اضافه کردن میخ هایی به کف کفشهای فوتبال شد، و همین کفشها به آلمان در تصاحب جام جهانی 1954 کمک کرد. دقیقاً مشابه همین ابتکار این دسلر بود که برای اولین از آج های ویژه ای در کفشهای دونده های استفاده کرد.
دسلر تنها یک مخترع موفق نبود، بلکه از شم اقتصادی قوی ای برخوردار بود، ائ می دانست که اگر قرار باشد آدیداس، کفشهای کاملاً متفاوت برای ورزشهای مختلف ارایه دهد، می باید در تمامی آنها یک عنصر مشترک وجود داشته باشد. در سال 1942 او به فکر دوختن سه نوار در کناره ی کفشها افتاد؛ به طوری که هر کسی تنها با نگاه کردن به کفش بتواند تشخیص دهد که آنها آدیداس هستند. با این حال تا سال 1996 طول کشید تا سه توار (سه خط) لوگوی شرکت آدیداس شناخته شود.
امروز میراث دسلر هنوز به قوت خود باقی است و هنوز تمرکز اصلی آن بر روی جنبه کارایی هر کدام از محصولاتش است ( که در حال حاضر تمامی انواع پوشاک و کفشهای ورزشی را شامل می شود) و در عین حال بازار آدیداس دیگر محدود به ورزشکاران نیست. و در واقع امروز آدیداس به همان اندازه که یک نام ورزشی است، در زمینه ی مد هم نام معتبری است. از سال 1986 که ترانه ی «آدیداس من» (My Adidas) از ران دی ام سی (Run DMC) خواننده ی هیپ هاپ Hip Hop آمریکایی در دنیا معروف شد، نام تجاری آدیداس یک وجهه ی «با حال» پیدا کرد. امروز ستارگان دیگر جامعه ی هیپ هاپ مثل میسی الیوت (Missy Elliot) با پوشیدن لباسهای آدیداس آن را در صدر لباسهای مد روز نگه داشته اند.
آدیداس با برنامه ریزی پروژه های ورزشی برای جوانان مثب کمپ های مختلف، در صدد شکار ستارگان آینده ی دنیای ورزش است. بدین ترتیب آدیداس در درجه ی اول با اجرای چنین پروژه هایی پتانسیل روابط عمومی و اطلاع رسانی بالایی دارد و سپس نوبت به بخش حمایت مالی می رسد. این بخش در واقع بخش کلیدی استراتژی آدیداس برای جذب ورزشکاران برجسته به منظور عقد قراردادهای بعدی با آنان است.
همین طور زمینه ی مناسبی برای امتحان کالاهای جدید شرکت خواهد بود چون بدین وسیله می تواند میزان پاسخ گویی ستارگان آینده ورزش را به این کالاها بسنجد.
پس آدیداس را می توان چنین شرح داد : برندی که هم پشت سر و هم به جلوی رویش می نگرد. در جستجوی الگوها و استعدادهای آینده است؛ در حالی که هر گز تاریخچه ی خود را فراموش نمی کند و حتی از طریق پخش میراث ورزشی آن را رواج می دهد.
در سال 1947 برادران دسلر که با یکدیگر کار می کردند از یکدیگر جدا می شوند، Ruda شرکتی با برند Puma را راه اندازی می کند و آدولف، آدیداس را مدیریت میکند.
ممکن است که امروز آدیداس در سایه‌ی نایکی (Nike) کمرنگ تر دیده شود اما رقیبی جدی برای نایکی است.یک کفش ورزشی آدیداس فقط نمی گوید: « آدیداس ! » بلکه می گوید « نایکی نیست ! » و این رقابت شدید این دو برند را در عرصه ی پوشاک و کفش ورزشی نشان می دهد. ممکن است آدیداس و نایکی از یکدیگر بیزا باشند اما این رقابت در نهایت هر دوی آنها بسیار قدرتمند ساخته است. آیا اگر این رقابت نبود، آنها این قدر قوی می شدند؟
آدیداس هرگز به خاطر ترس از نایکی تصمیم غلط نگرفته است. اگر چه تبلیغات و حمایت مالی، بخشهای مهم و کلیدی و استراتژی بازاریابی است ولی نه به قیمت افت کیفی کالاها. آدیداس همواره به اهداف اصلی آدولف دسلر وفادار مانده است و کارایی کالاهایش به اندازه ی کارایی نام تجاری‌اش اهمیت دارد.
رموز موفقیت برند آدیداس را در 5 عامل زیر بیان میکنیم :
نوآوری
میخ های مخصوص کفشهای فوتبال، آج های مخصوص کفشها دو و بسیاری دیگر از نوآوری هایی هستند که در موفقیت برند آدیداس موثر بود هاست.
کارایی
آدولف دسلر که خود یک ورزشکار هم بود، هرگز به کارایی کالاهایش بی توجهی نکرد. او همیشه به دنبال راه هایی برای ترقی استانداردهای ورزشی از طریق استفاده از وسایل آدیداس بود.
رقابت
پوشاک ورزشی، به اندازه ی خود ورزش یک امر پررقابت است. پس هرگز بازاری تک نام تجاری پیدا نخواهد کرد. آدیداس به برنامه ریزی خود وفادار بود و از طریق رقابت با نام های تجاری دیگر از قبیل نایکی و ریباک (Reebok) رشد یافته است.
تاریخچه
بر خلاف دیگر برندها و نامهای تجاری ورزشی آدیداس با ارئه ی بخش میراث ورزشی، تاریخچه ی خود را زنده نگاه داشته است. مدلهای «دوران مدرسه» آدیداس نه تنها نام تجاری اش را قدیمی و از مد افتاده نشان نمی دهند، بلکه بین جامعه ی هیپ هاپ محبوب ترین و به روز ترین مدلها است.
اشخاص تاثیر گذار کلیدی
افراد معروف در موسیقی و ورزش به نام تجاری آدیداس بسیار کمک کردند.
هر چند برند آدیداس از « Adi» نامی که آدولف به آن شناخته می شد و ابتدای نام خانوادگی اش «Dassler» تشکیل شده است اما بعدها یک Backronym ساخته شد که گویی برند آدیداس از ابتدای حروف کلمات این جمله برگرفته شده است. All Day I Dream About Sport !
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع مورد استفاده در این مطلب:
کتاب فارسی:
سلاطین نام های تجاری، مترجم سنبل بهمنیار، انتشارات سیته
سایت انگلیسی:
wikipedia

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی‌های فراموش‌شده سری گلکسی A7 سامسونگ احیا می‌شوند؟

واکسن آنفلوانزای فایزر 35 درصد مؤثرتر از واکسن‌های فصلی

موج گرانی بار دیگر به کنسول‌های ایکس‌باکس می‌رسد؟

مشخصات P4x لو رفت؛ گوشی ارزان بعدی ریلمی

مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در شرکت بیمه دی برگزار شد

هوش انسانی و استقلال کامل ربات‌های انسان‌نما با یک فناوری جدید

کدام عضو مرموز پرندگان نقش قطب‌نما را دارد؟

بازی Battlefield 6 هم کرک شد؛ آیا سیستم ضدسرقت عناوین الکترونیک آرتز دیگر کارساز نیست؟

از سیناپس تا ستاره ظرافتی که تصادفی نیست

موشک «فالکون 9» برای صدوپنجاهمین بار پرتاب شد

بتسدا: مردم دوست دارند بازی ها ناگهانی معرفی و عرضه شوند

Call of Duty: Black Ops 2 پرفروش‌ترین بازی تاریخ Xbox 360 شد

قارچی که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد و طعم گوشت دارد

تصاویر موتو جی استایلوس 2026 لو رفت؛ گوشی بعدی موتورولا با قلم لمسی

«چت‌جی‌پی‌تی» رقیب انسان‌های خلاق نیست

تریلر جدید بازی My Hero Academia: All’s Justice منتشر شد

با اژدهایان بادبانی آشنا شوید؛ خزندگانی شگفت‌انگیز که انگار از عصر دایناسورها آمده‌اند

گزارش: بازی Intergalactic در سال 2026 عرضه نخواهد شد

چرا موتور هواپیما ذوب نمی‌شود و در دمای جهنمیِ 1600 درجه سالم می‌ماند؟

اطلاعاتی از باتری گلکسی اس 26 اولترا لو رفت؛ پرچمدار 2026 سامسونگ

حل معمای منشأ تیا؛ سیاره‌ای که ماه را به‌وجود آورد، از منظومه شمسی درونی آمده بود

نسخه ویژه بازی پابجی با نام PUBG: Black Budget رونمایی شد

کاهش 58 درصدی کلسترول بد با یک داروی جدید

نگرانی پژوهشگران از ساخت سلاح‌های کنترل ذهن

گلکسی A57 سامسونگ در گیک‌بنچ خودنمایی کرد

تنها چند روز برای دریافت این بازی رایگان کامپیوتر مهلت دارید

اولین نگاه به یک خون‌آشام کیهانی!

خزه‌هایی که 9 ماه در فضا زنده ماندند!

گوگل در یک ویدیو با تم سینمایی، آیفون را دست‌مایه طنز کرد

بازه دقیق‌تر انتشار Prince of Persia: Sands of Time Remake فاش شد

ایمپلنت مغزیِ رقیب نورالینک، وارد فاز آزمایش‌های بالینی شد

نقدها و نمرات بازی Where Winds Meet منتشر شدند

ربات انسان‌نمای چینی رکورد گینس را شکست

پس از گوگل حالا نوبت ناتینگ است تا از ایردراپ اپل پشتیبانی کند

یوبیسافت همزمان با موفقیت سری Assassin’s Creed درباره عملکرد Shadows سکوت کرد

در حاشیه همایش مدیران شعب بیمه دی انجام شد؛ مراسم تکریم و تودیع بهمن برزگر از شرکت بیمه دی

شبکه فروش موتور محرک رشد بیمه دی/ برترین‌های شبکه فروش و شعب بیمه دی انتخاب شدند

تصفیه آب‌های آلوده به مواد نفتی جزایر سیری با غشاهای نانو کامپوزیتی دانشگاهی

تقویت‌کننده موشک «استارشیپ» منفجر شد

مدیرعامل بیمه دی: نقش شبکه فروش در توسعه فرهنگ بیمه بی‌بدیل است / 53 همت فروش؛ بیمه دی در مسیر افتخار

گوشی بعدی وان‌پلاس با پردازنده‌ای جدید قدرت‌نمایی کرد

در نظر گرفتن رفتار رئولوژیکی خون برای ارزیابی آسیب به سلول‌های رگ

تبلت‌های جدید پوکو به‌نمایش درآمدند؛ رونمایی در آینده نزدیک

کاهش اضطراب و ترویج زایمان طبیعی با «حضور همسر در اتاق زایمان»

آیفون 18 پرو با دو تغییر مهم معرفی خواهد شد

کرونا مغز همه را پیر کرد!

گوشی میان‌رده جدید هواوی با نمایشگر لبه‌خمیده و طراحی چشم‌نواز رونمایی شد

مرد آمریکایی پس از خوردن همبرگر جان باخت؛ علت مرگ آلرژی ناشی از نیش کنه بود

آیا تشخیص زودهنگام «سندرم داون» با شاخص استخوان بینی ممکن است؟

احتمال افزایش قیمت دوباره کنسول‌های ایکس باکس بالا رفت