سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

برای آنها که به خرید اعتیاد دارند ! بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - جیمی ‌عاشق خرید است. او بیشتر درآمد خود را صرف خرید‌های مختلف می‌کند. او اغلب هنگام خرید لذت و هیجان بسیار زیادی دارد و با انجام هر خرید انرژی فوق‌العاده‌ای می‌گیرد. با‌این وجود جیمی ‌مدیر بسیار پر مشغله‌ای است و ساعات بسیار زیادی را مشغول کار است. او از اعماق وجود می‌داند که دیگر وقت و انرژی برای جابه‌جا کردن خریدهای خود نخواهد داشت و بنابراین خریدهای جدید او به احتمال زیاد برای مدت طولانی در کمد بی‌استفاده خواهند ماند.
با‌ این وجود جیمی ‌از تجربه‌هایش لذت می‌برد. هرگز اتفاق نیفتاده که خرید‌های جدیدش باعث خوشحالی او نشده باشد حتی اگر‌این احساس برای چند لحظه بیشتر نبوده باشد. وقتی از او در مورد عادت خرید کردنش سوال می‌شود او با خنده می‌گوید که از خرید به عنوان نوعی درمان روحی استفاده می‌کند و اشاره می‌کند که هر کسی‌گاه خود را به دست چنین لذت‌های ناشی از مصرفی می‌سپارد. با‌ این وجود او قبول دارد که اغلب اوقات بعد از خرید‌هایش پشیمان می‌شود. مخصوصا زمانی که صورت حساب کارت اعتباری خود را چک می‌کند.
«جین وانگ» از پروفسورهای مدرسه بازرگانی «لی چونگ چیان» اعتقاد دارد مشتریانی مانند جیمی ‌در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید غیرعقلانی عمل می‌کنند، زیرا آن‌ها با بی‌توجهی، روند نزولی میزان لذت ناشی از استفاده کالا‌ها یا داشتن آن‌ها را در نظر نمی‌گیرند (لذت ناشی از داشتن دو واحد از یک کالا، دو برابر لذت ناشی از داشتن یک واحد از آن نیست. به عبارت دیگر مطلوبیت مصرف کالا با میزان مصرف رابطه خطی ندارد. همچنین مطلوبیت ناشی از استفاده از یک کالا در طول زمان کاهش می‌یابد) در حالی که انتظار می‌رود رضایتمندی ناشی از استفاده اکثر محصولات مصرفی، برای یک دوره زمانی به طول انجامد، اما عواملی مانند ازمیان رفتن تازگی، تغییر در انتظارات مصرف‌کننده یا دگرگونی در نظرات افراد باعث می‌شود از سودمندی کالا‌ها برای مصرف کننده در طول زمان کاسته شود.
برای درک‌ این طرز فکر ویژه مصرف‌کنندگان، «جین وانگ» مطالعه‌ای را به همراه «ناتان نومسکی» و «راوی دهار» دو پروفسوردانشگاه «ییل» انجام دادند که نتایج آن در سال 2009 به چاپ رسید. در زیر خلاصه‌ای از‌این پژوهش را می‌خوانیم.
پیش‌بینی تجربیات بی‌اهمیت
تحقیقات گذشته نشان می‌دهند مردم معمولا دیدگاه‌های غلطی درمورد تغییرات احساساتشان (در مورد هر کالایی) در طول زمان دارند و نتیجه آن است که در آخر انتخاب‌هایی می‌کنند که سرانجام باعث پشیمانی آن‌ها می‌شود.
نویسنده تحقیق می‌نویسد: «فرض کنید بعد از تاملاتی زیاد فردی برای خرید یک دستگاه استریو با ویژگی‌های خاص حاضر شود 500 دلار بیشتر از قیمت یک مدل عادی آن بپردازد. چند ماه بعد هیجانات اولیه داشتن یک دستگاه استریو جدید محو می‌گردد و لذت استفاده از آن نیزکاهش می‌یابد. بنابراین در آخر جز 500 دلار بیشتری که بابت یک لذت کوتاه مدت و برای ویژگی‌های خاص آن دستگاه پرداخته بود، چیزی برای مصرف‌کننده باقی نمی‌ماند.
بسیاری از مطالعات دیگر هم نشان می‌دهند مردم خیلی سریع خود را با تجربیاتشان سازگار می‌کنند. ‌این تجربیات می‌توانند لذت بخش یا آزاردهنده باشند. مانند لذت غذا خوردن یا آزار ناشی از شنیدن صدای بلند جاروبرقی. همچنین می‌توان با تجربیات بزرگ تری چون برنده شدن در یک مسابقه یا‌ ایجاد یک معلولیت جسمی نیز خود را سازگار کرد، اما افراد در‌ اندازه گیری زمان لازم برای سازگار کردن خود با تجربیات خوشایند ضعیف هستند، مخصوصا اگر ‌این تجربیات در طول زمان اتفاق افتاده باشند.
یکی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد مردم معتقدند که می‌توانند خود را با تجربیات گوناگون تطبیق دهند؛ به شرط آنکه آن تجربیات لذت بخش باشند. مانند گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌شان، البته نتایج همچنین نشان داد که در مورد تجربیات ناخوشایند ‌این هماهنگی اصلا صدق نمی‌کند.
مطالعه دیگری نشان می‌دهد که مردم نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که شدت اثرات مطلوبی ‌که از یک تجربه لذت بخش داشته‌اند به تدریج کم خواهد شد. ‌این محققان می‌نویسند: «حتی در مواقعی که مصرف‌کنندگان بر‌این نکته که رضایتمندی از محصولات در طول زمان روندی کاهنده دارد، آگاهی دارند؛ ولی باز هم ممکن است در زمان خرید دقت نظری به ‌این موضوع نشان ندهند.»
اما چرا ممکن است پیش‌بینی مردم درباره میزان لذت ناشی از مصرف محصولات درست از آب در نیاید؟
نخست ‌اینکه مصرف‌کنندگان معمولاً تنها اطلاعاتی را که در محیط خرید به آن‌ها ارائه می‌شود، مدنظر قرار می‌دهند. به علاوه مطالعات نشان می‌دهد با وجود ‌اینکه انسان‌ها همواره مجموعه‌ای از اطلاعات را در ذهن خود دارند؛ اما ممکن است در هر مقطع زمانی تنها به بخش‌هایی از‌ این اطلاعات دسترسی داشته باشند.
افراد معمولا نمی‌توانند از تجربیاتشان برای مقایسه میزان لذت ناشی از کالاهای مختلف به درستی استفاده کنند. مخصوصا در مورد تجربیاتی که در طی زمان طولانی‌تری به دست آمده‌اند. اگر به «جیمی» در مورد روند نزولی مطلوبیت ناشی از مصرف کالا‌ها در طول زمان، در هنگام خرید یادآوری شود، ‌ آیا او عملکرد متفاوتی خواهد داشت؟
درک مصرف‌کنندگان فریب خورده
نویسندگان مقاله در تحقیقات خود به بررسی رفتار دو گروه از دانشجویان مقطع کار‌شناسی پرداختند تا به‌این وسیله اشتباهات محاسباتی مصرف‌کننده در پیش‌بینی میزان مطلوبیت ناشی از کالا‌ها را (در مقایسه با میزان واقعی مطلوبیت به دست آمده) ‌اندازه گیری کنند.
به گروه اول یک زیبا بین (وسیله بازی) دادند و به آن‌ها گفته شد که برای پاسخگویی به سوالات در عرض یک هفته با آن‌ها تماس خواهند گرفت. با نیمی ‌از این دانش‌آموزان در روز بعد تماس گرفته شد و از آن‌ها خواسته شد به میزان لذتی که از دستگاه برده‌اند نمره دهند. با نیمی‌دیگر از افراد‌این گروه یک هفته بعد تماس گرفته شد. ‌این وسیله به دومین گروه از دانش‌آموزان برای مدت کوتاهی سپرده شد. از نیمی‌از آن‌ها خواسته شد میزان لذت ناشی از استفاده از زیبابین در روز بعد را پیش‌بینی کنند. از نیمی دیگر از اعضای ‌این گروه خواسته شد پیش‌بینی کنند که اگر زیبابین برای یک هفته در اختیار آن‌ها باشد چه میزان از استفاده از آن لذت خواهند برد.
محققین دریافتند اولین گروه دانش‌آموزان که ‌این وسیله برای مدت طولانی در اختیارشان بود روند نزولی را در میزان لذتشان در روز‌های اول و هفتم ثبت کرده‌اند، اما گروه دوم که‌ این وسیله فقط مدت محدودی در اختیارشان بود پیش‌بینی کرده بودند که در طول ‌این هفت روز به طور یکسانی از استفاده از زیبابین لذت خواهند برد. علاوه براین آن‌ها فکر نمی‌کردند که اگر مالک ‌این وسیله نیز بودند از میزان علاقه‌شان کم می‌شد.
آن‌ها معتقدند وقتی مردم سعی دارند میزان مطلوبیت ناشی از مصرف یک کالا را در آینده پیش‌بینی کنند، به تغییرات مطلوبیت ناشی از کالا در طول زمان بی‌اعتنا هستند. مردم ممکن است پیش‌بینی خود نسبت به میزان لذت ناشی از مصرف یک کالا را براساس دیدگاه شخصی برآورد کنند که ازداشتن آن کالا محروم است.
اگر نمی‌توانید مردم را قانع کنیدآن‌ها را سردرگم کنید
یکی از پدیده‌هایی که در نتیجه عدم آگاهی افراد در مورد روند نزولی مطلوبیت ناشی از کالا‌ها در طول زمان ایجاد می‌شود، خرج کردن بیش از حد است. نویسندگان مقاله در ‌این مورد به گزارشی که در لس آنجلس تایمز چاپ شده اشاره می‌کنند. گزارشی در مورد یک زوج آمریکایی که تنها با خریدهای بیمارگونه کالاهای تکنولوژیک جدید (که خیلی زود هم برایشان عادی می‌شد و ناچار به خرید دیگری روی می‌آوردند) خود را به مرز ورشکستگی رسانده بودند. ‌این پژوهش همچنین دارای درس‌های ضمنی برای بازاریابان است، اول ‌اینکه توجه مشتریان به یک کالا می‌تواند تحت تاثیر برخی اشاراتی که بازاریابان به مدت زمان استفاده از کالا می‌کنند واقع شود، اشاراتی چون یادآوری در مورد گارانتی سه ساله کالا.
این گونه پیام‌ها می‌تواند باعث شود که مشتریان به میزان لذت ناشی از کالا در‌ آینده توجه کنند و‌‌ همان طور که گفتیم بسته به نوع کالا‌ این لذت می‌تواند در طول زمان روند نزولی داشته باشد.
به همین دلیل است که مشتریان مورد علاقه فروشندگان همچون جیمی، در زمان خرید بیش از هر چیز بر اکنون و‌اینجا تمرکز دارند. زمان و مکانی که میزان لذت ناشی از خرید در آن‌ها حداکثر است. به هر حال «خرید درمانی» بیش از هر کس برای مشتریانی که حوصله فکر کردن ندارند و همچنین برای بازاریابان فرصت طلب سودمند است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 7 اسفند 1389 ترجمه از knowledge@wharton

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103480/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هدفون موستانگ تاندر با شارژدهی 70 ساعته رونمایی شد

مادرکُشی در کلونی مورچه‌ها؛ ترفند هولناک ملکه‌های انگل!

این بازی به‌طور غیرمنتظره بسیار محبوب شده است

تلفن ابری + گفتگوی آنلاین؛ فرمول موفقیت تیم‌های فروش و پشتیبانی

اگر دایناسورها هنوز زنده بودند، می‌توانستیم گوشتشان را بخوریم؟

قیمت گرافیک‌های AMD به‌زودی افزایش می‌یابد

سیاره مریخ بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شد، قابل سکونت بوده است

طراحی گلکسی بادز 4 پرو لو رفت؛ هندزفری 2025 سامسونگ

ناسا مخفف چیست و چه معنایی دارد؟

مرورگر گوشی‌های سامسونگ بازطراحی می‌شود؛ افشای تصاویر نسخه جدید

روشی در توقف بیماری آلزایمر کشف شد

ارزشمند، مدرن و الهام‌گرفته از آیفون؛ گوشی‌های رینو 15 و 15 پرو رونمایی شدند

راز غول‌های آفریقا؛ چرا بزرگ‌ترین جانوران خشکی جهان فقط در قاره سیاه زندگی می‌کنند؟

زمان زیادی تا مراسم بعدی ایکس‌باکس باقی نمانده است

هوش مصنوعی صدها میلیارد ستاره را در راه شیری به نمایش گذاشت

گوشی «اولترا» بعدی سامسونگ سریع‌تر شارژ خواهد شد

اضطراب دارید؟ ممکن است مشکل از کمبود ماده مغذی ساده‌ای باشد

توسعه‌دهنده: ساخت Space Marine 3 مانع توسعه محتوای جدید برای Space Marine 2 نمی‌شود

موشک «فالکون 9» یک ماهواره نقشه‌برداری از اقیانوس را پرتاب کرد

Resident Evil Requiem دموی قابل بازی دریافت نخواهد کرد

شواهد زنگ‌زدگی سنگ‌های ماه در نمونه ماموریت چین

گوشی جنگ ستارگان رونمایی شد؛ مدل سفارشی رینو 14F با طراحی جذاب

ترکیبی طبیعی که سلول‌های پیر را 28 روزه جوان می‌کند!

ریمستر بازی ترسناک Cold Fear در راه است

کشف ساختارهای عجیب و غریب در خون افراد مبتلا به کووید طولانی‌مدت

وبینار رایگان یاد بگیر چطور از AI برای سود بیشتر استفاده کنی!

اختراع انقلابی اپل؛ سنسور جدید دوربین، هم‌پای چشم انسان!

عکس روز ناسا از دنباله سرگردان «دنباله‌دار لمون»

لپ‌تاپ تبدیل‌پذیر جدید هواوی با 24 گیگابایت رم در راه است

رزماری، مرهم سریع زخم‌ها می‌شود

مشخصات و رنگ‌بندی گوشی‌های جدید هواوی اعلام شد

تجارت گردان گزارش می دهد/ بیمه دی؛ پیشگام ارائه پوشش‌های متفاوت در مسئولیت مدنی

نقش پررنگ همسالان در آغاز سیگار کشیدن جوانان

اقتصاد گویا گزارش می دهد/ حضور بیمه دی در کیش اینوکس 2025 بررسی شد؛ پیوند راهبردی بیمه و بازار سرمایه با چهار رونمایی و سه تفاهم‌نامه بزرگ

پوستر پوکو F8 منتشر شد؛ گوشی ارزشمند با طراحی عجیب

تشخیص زودهنگام «آب‌سیاه» ممکن شد

عجیب‌ترین طراحی امسال؟ گوشی جدید هواوی با دو حلقه پشتی به‌نمایش درآمد

راز شکل‌گیری زانوی پرتو کیهانی فاش شد

فهرست بدترین بازی‌های سال 2025 براساس نمرات متاکریتیک اعلام شد

مک بوک M5 برای چه کسانی مناسب‌ تره؟

کشف ارتباط عجیب هوش و شنوایی: چرا بعضی افراد در شلوغی خوب نمی‌شنوند؟

تحلیل محمدحسین رسولی از جیتکس دبی 2025 و مسیر آینده‌ی هوش مصنوعی

اطلاعات تازه‌ای از آیفون ایر 2 لو رفت

چرا زرافه‌ها علاوه بر گردن، پاهای بسیار بلند نیز دارند؟

نقشه راه آیپد در سال 2026؛ هر مدل چه زمانی معرفی می‌شود؟

مرگ تدریجی ستارگان: کل کیهان اکنون رو به زوال و تاریکی است

مک پرو جدید اپل به‌این‌زودی‌ها عرضه نمی‌شود؛ ادعای بلومبرگ

زنگ خطر ادعای مالکیت ماه و نیاز به جلوگیری از درگیری‌های احتمالی

صدای پول گزارش می دهد؛ از اضطراب سفر تا اطمینان؛فاصله ای به اندازه نام بیمه دی

کارت گرافیک سری RTX 60 انویدیا احتمالاً در اوایل سال 2027 عرضه خواهد شد