سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

برای آنها که به خرید اعتیاد دارند ! بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - جیمی ‌عاشق خرید است. او بیشتر درآمد خود را صرف خرید‌های مختلف می‌کند. او اغلب هنگام خرید لذت و هیجان بسیار زیادی دارد و با انجام هر خرید انرژی فوق‌العاده‌ای می‌گیرد. با‌این وجود جیمی ‌مدیر بسیار پر مشغله‌ای است و ساعات بسیار زیادی را مشغول کار است. او از اعماق وجود می‌داند که دیگر وقت و انرژی برای جابه‌جا کردن خریدهای خود نخواهد داشت و بنابراین خریدهای جدید او به احتمال زیاد برای مدت طولانی در کمد بی‌استفاده خواهند ماند.
با‌ این وجود جیمی ‌از تجربه‌هایش لذت می‌برد. هرگز اتفاق نیفتاده که خرید‌های جدیدش باعث خوشحالی او نشده باشد حتی اگر‌این احساس برای چند لحظه بیشتر نبوده باشد. وقتی از او در مورد عادت خرید کردنش سوال می‌شود او با خنده می‌گوید که از خرید به عنوان نوعی درمان روحی استفاده می‌کند و اشاره می‌کند که هر کسی‌گاه خود را به دست چنین لذت‌های ناشی از مصرفی می‌سپارد. با‌ این وجود او قبول دارد که اغلب اوقات بعد از خرید‌هایش پشیمان می‌شود. مخصوصا زمانی که صورت حساب کارت اعتباری خود را چک می‌کند.
«جین وانگ» از پروفسورهای مدرسه بازرگانی «لی چونگ چیان» اعتقاد دارد مشتریانی مانند جیمی ‌در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید غیرعقلانی عمل می‌کنند، زیرا آن‌ها با بی‌توجهی، روند نزولی میزان لذت ناشی از استفاده کالا‌ها یا داشتن آن‌ها را در نظر نمی‌گیرند (لذت ناشی از داشتن دو واحد از یک کالا، دو برابر لذت ناشی از داشتن یک واحد از آن نیست. به عبارت دیگر مطلوبیت مصرف کالا با میزان مصرف رابطه خطی ندارد. همچنین مطلوبیت ناشی از استفاده از یک کالا در طول زمان کاهش می‌یابد) در حالی که انتظار می‌رود رضایتمندی ناشی از استفاده اکثر محصولات مصرفی، برای یک دوره زمانی به طول انجامد، اما عواملی مانند ازمیان رفتن تازگی، تغییر در انتظارات مصرف‌کننده یا دگرگونی در نظرات افراد باعث می‌شود از سودمندی کالا‌ها برای مصرف کننده در طول زمان کاسته شود.
برای درک‌ این طرز فکر ویژه مصرف‌کنندگان، «جین وانگ» مطالعه‌ای را به همراه «ناتان نومسکی» و «راوی دهار» دو پروفسوردانشگاه «ییل» انجام دادند که نتایج آن در سال 2009 به چاپ رسید. در زیر خلاصه‌ای از‌این پژوهش را می‌خوانیم.
پیش‌بینی تجربیات بی‌اهمیت
تحقیقات گذشته نشان می‌دهند مردم معمولا دیدگاه‌های غلطی درمورد تغییرات احساساتشان (در مورد هر کالایی) در طول زمان دارند و نتیجه آن است که در آخر انتخاب‌هایی می‌کنند که سرانجام باعث پشیمانی آن‌ها می‌شود.
نویسنده تحقیق می‌نویسد: «فرض کنید بعد از تاملاتی زیاد فردی برای خرید یک دستگاه استریو با ویژگی‌های خاص حاضر شود 500 دلار بیشتر از قیمت یک مدل عادی آن بپردازد. چند ماه بعد هیجانات اولیه داشتن یک دستگاه استریو جدید محو می‌گردد و لذت استفاده از آن نیزکاهش می‌یابد. بنابراین در آخر جز 500 دلار بیشتری که بابت یک لذت کوتاه مدت و برای ویژگی‌های خاص آن دستگاه پرداخته بود، چیزی برای مصرف‌کننده باقی نمی‌ماند.
بسیاری از مطالعات دیگر هم نشان می‌دهند مردم خیلی سریع خود را با تجربیاتشان سازگار می‌کنند. ‌این تجربیات می‌توانند لذت بخش یا آزاردهنده باشند. مانند لذت غذا خوردن یا آزار ناشی از شنیدن صدای بلند جاروبرقی. همچنین می‌توان با تجربیات بزرگ تری چون برنده شدن در یک مسابقه یا‌ ایجاد یک معلولیت جسمی نیز خود را سازگار کرد، اما افراد در‌ اندازه گیری زمان لازم برای سازگار کردن خود با تجربیات خوشایند ضعیف هستند، مخصوصا اگر ‌این تجربیات در طول زمان اتفاق افتاده باشند.
یکی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد مردم معتقدند که می‌توانند خود را با تجربیات گوناگون تطبیق دهند؛ به شرط آنکه آن تجربیات لذت بخش باشند. مانند گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌شان، البته نتایج همچنین نشان داد که در مورد تجربیات ناخوشایند ‌این هماهنگی اصلا صدق نمی‌کند.
مطالعه دیگری نشان می‌دهد که مردم نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که شدت اثرات مطلوبی ‌که از یک تجربه لذت بخش داشته‌اند به تدریج کم خواهد شد. ‌این محققان می‌نویسند: «حتی در مواقعی که مصرف‌کنندگان بر‌این نکته که رضایتمندی از محصولات در طول زمان روندی کاهنده دارد، آگاهی دارند؛ ولی باز هم ممکن است در زمان خرید دقت نظری به ‌این موضوع نشان ندهند.»
اما چرا ممکن است پیش‌بینی مردم درباره میزان لذت ناشی از مصرف محصولات درست از آب در نیاید؟
نخست ‌اینکه مصرف‌کنندگان معمولاً تنها اطلاعاتی را که در محیط خرید به آن‌ها ارائه می‌شود، مدنظر قرار می‌دهند. به علاوه مطالعات نشان می‌دهد با وجود ‌اینکه انسان‌ها همواره مجموعه‌ای از اطلاعات را در ذهن خود دارند؛ اما ممکن است در هر مقطع زمانی تنها به بخش‌هایی از‌ این اطلاعات دسترسی داشته باشند.
افراد معمولا نمی‌توانند از تجربیاتشان برای مقایسه میزان لذت ناشی از کالاهای مختلف به درستی استفاده کنند. مخصوصا در مورد تجربیاتی که در طی زمان طولانی‌تری به دست آمده‌اند. اگر به «جیمی» در مورد روند نزولی مطلوبیت ناشی از مصرف کالا‌ها در طول زمان، در هنگام خرید یادآوری شود، ‌ آیا او عملکرد متفاوتی خواهد داشت؟
درک مصرف‌کنندگان فریب خورده
نویسندگان مقاله در تحقیقات خود به بررسی رفتار دو گروه از دانشجویان مقطع کار‌شناسی پرداختند تا به‌این وسیله اشتباهات محاسباتی مصرف‌کننده در پیش‌بینی میزان مطلوبیت ناشی از کالا‌ها را (در مقایسه با میزان واقعی مطلوبیت به دست آمده) ‌اندازه گیری کنند.
به گروه اول یک زیبا بین (وسیله بازی) دادند و به آن‌ها گفته شد که برای پاسخگویی به سوالات در عرض یک هفته با آن‌ها تماس خواهند گرفت. با نیمی ‌از این دانش‌آموزان در روز بعد تماس گرفته شد و از آن‌ها خواسته شد به میزان لذتی که از دستگاه برده‌اند نمره دهند. با نیمی‌دیگر از افراد‌این گروه یک هفته بعد تماس گرفته شد. ‌این وسیله به دومین گروه از دانش‌آموزان برای مدت کوتاهی سپرده شد. از نیمی‌از آن‌ها خواسته شد میزان لذت ناشی از استفاده از زیبابین در روز بعد را پیش‌بینی کنند. از نیمی دیگر از اعضای ‌این گروه خواسته شد پیش‌بینی کنند که اگر زیبابین برای یک هفته در اختیار آن‌ها باشد چه میزان از استفاده از آن لذت خواهند برد.
محققین دریافتند اولین گروه دانش‌آموزان که ‌این وسیله برای مدت طولانی در اختیارشان بود روند نزولی را در میزان لذتشان در روز‌های اول و هفتم ثبت کرده‌اند، اما گروه دوم که‌ این وسیله فقط مدت محدودی در اختیارشان بود پیش‌بینی کرده بودند که در طول ‌این هفت روز به طور یکسانی از استفاده از زیبابین لذت خواهند برد. علاوه براین آن‌ها فکر نمی‌کردند که اگر مالک ‌این وسیله نیز بودند از میزان علاقه‌شان کم می‌شد.
آن‌ها معتقدند وقتی مردم سعی دارند میزان مطلوبیت ناشی از مصرف یک کالا را در آینده پیش‌بینی کنند، به تغییرات مطلوبیت ناشی از کالا در طول زمان بی‌اعتنا هستند. مردم ممکن است پیش‌بینی خود نسبت به میزان لذت ناشی از مصرف یک کالا را براساس دیدگاه شخصی برآورد کنند که ازداشتن آن کالا محروم است.
اگر نمی‌توانید مردم را قانع کنیدآن‌ها را سردرگم کنید
یکی از پدیده‌هایی که در نتیجه عدم آگاهی افراد در مورد روند نزولی مطلوبیت ناشی از کالا‌ها در طول زمان ایجاد می‌شود، خرج کردن بیش از حد است. نویسندگان مقاله در ‌این مورد به گزارشی که در لس آنجلس تایمز چاپ شده اشاره می‌کنند. گزارشی در مورد یک زوج آمریکایی که تنها با خریدهای بیمارگونه کالاهای تکنولوژیک جدید (که خیلی زود هم برایشان عادی می‌شد و ناچار به خرید دیگری روی می‌آوردند) خود را به مرز ورشکستگی رسانده بودند. ‌این پژوهش همچنین دارای درس‌های ضمنی برای بازاریابان است، اول ‌اینکه توجه مشتریان به یک کالا می‌تواند تحت تاثیر برخی اشاراتی که بازاریابان به مدت زمان استفاده از کالا می‌کنند واقع شود، اشاراتی چون یادآوری در مورد گارانتی سه ساله کالا.
این گونه پیام‌ها می‌تواند باعث شود که مشتریان به میزان لذت ناشی از کالا در‌ آینده توجه کنند و‌‌ همان طور که گفتیم بسته به نوع کالا‌ این لذت می‌تواند در طول زمان روند نزولی داشته باشد.
به همین دلیل است که مشتریان مورد علاقه فروشندگان همچون جیمی، در زمان خرید بیش از هر چیز بر اکنون و‌اینجا تمرکز دارند. زمان و مکانی که میزان لذت ناشی از خرید در آن‌ها حداکثر است. به هر حال «خرید درمانی» بیش از هر کس برای مشتریانی که حوصله فکر کردن ندارند و همچنین برای بازاریابان فرصت طلب سودمند است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 7 اسفند 1389 ترجمه از knowledge@wharton

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103480/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهکار عجیب دانشمندان برای نجات زمین؛ فضاپیمای حلقوی که زباله‌های فضایی را می‌بلعد!

تریلر گیم‌پلی Mariachi Legends منتشر شد؛ مترویدوانیای مکزیکی با سبک هنری چشم‌نواز__نویسنده: بهنام گودرزی

تریلر راهنمای بخش زامبی‌ Call of Duty: Black Ops 7 منتشر شد

مهندس سابق گوگل اولین «هوش جامع مصنوعی» جهان را ساخت

کشف ذخایر لیتیوم از ارتفاع 18 کیلومتری توسط ناسا

رسمی: اکتیویژن روند عرضه بازی‌های Call of Duty را تغییر خواهد داد

شایعه: مایکروسافت می‌خواهد بازی‌های قدیمی ایکس باکس را به ویندوز و دستگاه‌های ROG بیاورد

«تلسکوپ جیمز وب» 2 دنباله را در نزدیکی یک «مشتری داغ» کشف کرد

مدیر اجرایی موزه کامپیوتر: هوش مصنوعی قرار نیست جای ما فکر کند؛ قرار است با ما فکر کند

فیکس‌بات معرفی شد؛ راهنمای تعمیر گوشی به سبک متخصصان حرفه‌ای

پژوهشگران از افزایش شیوع سرطانی نادر در جوانان خبر می‌دهند

تعداد بازیکنان Call of Duty: Black Ops 7 از ARC Raiders و Battlefield 6 بیشتر است

نقش سلامت دندان در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت

گلکسی A بعدی سامسونگ احتمالا زودتر عرضه می‌شود

آخرین آپدیت 2025 ویندوز 11 منتشر شد؛ چه قابلیت‌های جدیدی از راه رسیدند؟

حیات پیچیده روی زمین ممکن است یک میلیارد سال قدیمی‌تر از تصور گذشته باشد

تلسکوپ جیمز وب قدیمی‌ترین ابرنواختر تا امروز را رصد کرد

مجسمه گیم آواردز مربوط به بازی بعدی Larian است

ربات اپتیموس ایلان ماسک مثل انسان‌ها می‌دود

تبلت ایکس‌پد اج با نمایشگر 13٫2 اینچی 90 هرتز رونمایی شد

برگزاری کنفرانس برخط پرسش و پاسخ سهامداران شرکت بیمه دی

وبینار رایگان: بیزینس بدون کارمند با هوش مصنوعی

عکس روز ناسا از «سحابی سر اسب»

بازگشت هوس‌های غذایی پس از قطع مونجارو با شدتی بیشتر از قبل!

گوشی گلکسی A24 از این قابلیت‌های هوش مصنوعی محروم است

حرکت به سوی پزشکی شخصی دقیق‌تر در حوزه تشخیص و پایش سرطان

مدل سفارشی ناتینگ فون 3a، حس نوستالژی تکنولوژی‌های قدیمی را زنده می‌کند

تشدید آلزایمر و نقش بازدارنده ترکیبات معطر گیاهی در مقابله با آن

گوشی اقتصادی اوپو A6L با باتری پرظرفیت رونمایی شد

کشف 3 ویژگی عجیب افراد باهوش

ابزارهای دیجیتال در خدمت کنترل وزن و رفتارهای تغذیه‌ای زنان باردار

فیربادز ایکس‌ال رونمایی شد؛ هدفون ماژولار و کوبنده با بیس عمیق

گامی به سوی ساخت موشک‌ با کمک هوش مصنوعی

از بازی چینی Fourteen Years of Flames رونمایی شد؛ روایتی متفاوت از جنگ جهانی دوم

تفاوت‌های راکت استارشیپ V2 و V1؛ جهش اسپیس ایکس به سوی مریخ

ربات چرخ‌دار Miro U با 6 دست متحرک معرفی شد

سازنده کنسول Xbox: سال آینده خبرهای بزرگی برای شما داریم

هوش مصنوعی مشکل هک شدن فضاپیماهای ناسا را برطرف کرد

شایعه: مجسمه مرموز Game Awards به بازی Divinity: Original Sin 3 اشاره دارد

گرمایش کوهستان‌ها؛ تهدیدی برای منابع آبی

وان‌پلاس ساعت هوشمند خوش‌قیمت با شارژدهی 10 روزه می‌سازد

از بازی The House of Hikmah رونمایی شد؛ تجربه‌ای معما‌محور در دل عصر طلایی اسلام

اختراع فراموش‌شده‌ هلندی که جهان مدرن را شکل داد

«تلسکوپ سوبارو» اولین اکتشافات خود را انجام داد

از بازی The Boys رونمایی شد

دانشمندان از سلول‌های مغز انسان رایانه‌ می‌سازند

شایعه: 7 بازی بزرگ در مراسم The Game Awards 2025 معرفی خواهند شد

عکس روز ناسا از قلب «سحابی روح»

ویژگی مشابه نیم‌دراپ آیفون به اندروید می‌آید؛ انتشار اولین ویدیو

امیدی نو برای جوان‌سازی بدن