سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

بازاریابی جهانی برای کسب و کارهای کوچک بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - این یادداشت مروری بر کتاب «همه‌ کسب و کار‌ها محلی است» اثر جان کلچ و کاترینا جاکز است.
جان کلچ، رییس مهم‌ترین دانشکده‌ کسب و کار در چین می‌گوید: «این کتاب را به عنوان پادزهری برای آن اندیشه‌ زهرآگینی نوشتم که می‌گوید جهان محلی صاف و هموار است و جهانی‌سازی باید همه‌ ما را در بر بگیرد.» آقای کلچ می‌گوید «ما قطعا در عصر جهانی‌سازی نصف و نیمه به سر می‌بریم». وی و همکارش کاترینا جاکز، پژوهشگری در دانشکده‌ کسب‌و‌کار هاروارد، کتاب «همه‌ کسب و کار‌ها محلی است» را با عنوان فرعی «چرا مکان بیش از همیشه در جهانی‌سازی اهمیت دارد» نوشته‌اند و معتقدند که جهان هرگز به‌طور کامل جهانی یا محلی نخواهد بود. روسای شرکت‌هایی که بیش از حد بر استراتژی‌های جهانی تمرکز می‌کنند، قطعا ضرر خواهند دید، زیرا در جهان کنونی ما هنوز اکثریت قریب به اتفاق دادوستدهای کسب‌وکار محلی هستند.
آقای کلچ یکی از آکادمیسین‌های اندک اما پرنفوذی است که در عین دیدن منافع بسیار جهانی‌سازی، نسبت به خطرات تمرکز یکجانبه بر جهان جهانی‌شده و به‌هم‌پیوسته هشدار می‌دهد. او به‌عنوان یکی از متخصصان بازاریابی و مارک‌های تجاری با استفاده از ایده‌های خویش به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بفه‌مند در جهان کنونی موقعیت‌های مکانی از همیشه اهمیت بیشتری دارند. به باور او، بهترین مارک‌های تجاری دنیا بهترین مارک‌های تجاری در محل خویش نیز هستند. برای مثال، مک‌دونالد یک شعار جهانی در بازاریابی دارد («کشته‌ مرده‌شم!») و همچنین نمایی جهانی نیز به دست آورده است، اما منوی غذای آن در هر کشوری بنا به موقعیت محلی آنجا و رسوم ملت مزبور تغییر می‌کند. مک‌دونالد در وین صبحانه‌ای وینی با رول‌هایی از نان تیره و قهوه‌ اتریشی سرو می‌کند و در دهلی، این صبحانه به همبرگر گیاهی و در بانکوک نیز به همبرگر جوجه‌ با ادویه‌ مخصوص مک تغییر می‌کند.
آقای کلچ برای توضیح‌دادن ایده‌ خویش به اصطلاحی با عنوان «مکان روان‌شناختی» رجوع می‌کند. این اصطلاح به معنای تداعی‌های ذهنی خریداران در مکان‌های خاص است. وی سپس به اصطلاح «مکان جسمانی» می‌رسد و در آن به تاثیرات محیطی بر نیاز‌ها و خواسته‌های مشتری اشاره می‌کند. وی همچنین به بحث درباره‌ مکان‌های مجازی و واقعی بازار اشاره می‌کند.
به باور آقای کلچ، در میان چهار اصل بازاریابی (محصول، قیمت، ارتقا و مکان) مکان از همه مهم‌تر است. برای مثال، به باور وی شرکت‌های غربی زمانی می‌توانند در کشور چین عملکرد سودآفرین و قابل قبولی داشته باشند که نظام توزیع محلی را دریابند و از توزیع‌کننده‌های مناسب در بازار قطعه قطعه‌ چین بهره برند. به بیان دیگر، آن‌ها برای موفقیت در چین نیازمند دانش عظیمی از شرایط محلی این کشور هستند.
مولفان کتاب یاد شده یک نکته را به خوبی روشن ساخته‌اند. آن‌ها با استفاده از مثال‌های متعددی از شکست شرکت‌های غربی در ساختن بازاری مناسب برای محصولات خود در چین، به روشنی نشان داده‌اند که چطور باید با داشتن دانش از مکان مورد نظر برای برقراری یک کسب و کار سودآفرین، به این کار دست زد. خواندن این کتاب به مدیران کسب‌وکار کمک می‌کند تا جهان پیچیده‌ کنونی را بفه‌مند؛ جهانی را که توامان هموار و ناهمگون، جهانی‌شده و هنوز محلی است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منبع: اکونومیست، ترجمه فرهاد امیری به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104572/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتشار به‌روزرسانی بزرگ بازی Honkai: Star Rail به تعویق افتاد

خوش‌بینی میان زنبورها مسری است!

بازی Metroid prime 4 را حالا روی کامپیوتر نیز می‌توان تجربه کرد

اوج‌گیری «دوپیکری‌ها» در آسمان ایران؛ با 150 شهاب‌ در ساعت

انتشار نسخه آزمایشی آپدیت One UI 8.5 بسیار نزدیک است

تپه‌های شنی آوازخوان و دریاچه‌های مرموز!

یک فرض 180 ساله در مورد «نور» اشتباه از آب درآمد

گلکسی S25 به‌لطف یک آپدیت جدید حالا گوشی امن‌تری است

عصاره انگور فرنگی سیاه ناجی بیماران دیابتی شد

این اولین پاوربانک مغناطیسی گلکسی S26 است

انتشار تازه‌ترین تصاویر از اطلس؛ دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای در آستانه گذر از کنار زمین است

دردسر اجتماعی شدن ویروس برای داروهای ضد ویروسی

هیدئو کوجیما: OD Knock یک بازی ترسناک معمولی نیست

تولید نخستین مکمل آشامیدنی برای تقویت سیستم ایمنی مخاطی طیور در ایران و خاورمیانه

بنچمارک برخی از پردازنده‌های پنترلیک اینتل لو رفت

حذف 90 درصدی فلزات سنگین پساب با تولید ماده‌ای از ضایعات آلوده به روغن روانکار صنایع روی

برای رصد جذاب‌ترین شهاب‌باران امسال آماده شوید

لنوو و دل از افزایش قیمت لپ‌تاپ خبر دادند

دورکاری برای سلامت روان خوب است یا بد؟

گوشی‌های ساده HMD 100 و HMD 101 با شارژدهی طولانی رونمایی شدند

هوش مصنوعی زمان و هزینه پژوهش را کم می‌کند اما به چه قیمتی؟

پردازنده گیمینگ AMD 9850X3D قدرت‌نمایی کرد

توضیحی درباره نحوه تشکیل بارش شهابی جوزایی

تاریخ عرضه Phantom Blade Zero در مراسم The Game Awards 2025 اعلام می‌شود

ورزشکاران بیشتر در معرض خطر ابتلا به ضربان نامنظم قلب هستند!

مدل ویژه شیائومی 17 اولترا با نام و طراحی جدید عرضه می‌شود

پرتوتابی، راهکاری برای کاهش آلودگی آب

موتورولا با گوشی اج 70 به بازار موبایل هند هجوم می‌برد

ماده ساخت دانشمند ایرانی، دی‌اکسید کربن را جذب می‌کند

ایکس باکس به گیمر‌ها گیفت کارت 10 دلاری هدیه می‌دهد

از بازی تریلر روان‌شناختی When Sirens Fall Silent رونمایی شد

کنسول PS5 Slim حالا سروصدای بسیار کمتری دارد

جولا فون رونمایی شد؛ گوشی فنلاندی مجهزبه لینوکس

مجموعه‌بازی Dead Space به خاطره‌ها پیوست؟

آیا شیائومی واقعا به فکر تولید گوشی تاشو سه‌تکه است؟

آپدیت اندروید 16 سرانجام برای گوشی موتو G56 منتشر شد

نوبیا سایبربادز رونمایی شد؛ هندزفری جذاب با تم موجودات فضایی!

سلطه کنسول پلی استیشن 5 بر بازار در تخفیفات بلک فرایدی بریتانیا

وان‌پلاس با یک آپدیت مهم برخی از مشکلات گوشی‌هایش را برطرف کرد

جزئیات تازه‌ای از بازی جدید مجموعه Star Wars فاش شد

این 4 محصول اپل احتمالا ماه آینده رونمایی می‌شوند

کشف نقطه عطف پیری؛ بدن انسان از 75 سالگی وارد مرحله شکنندگی می‌شود

رباتی که کارگران را نجات می‌دهد

اینترنت سریع، پایدار و همیشه آماده، با قیمت بسیار مناسب

کدام مناطق زمین بیشتر در خطر برخورد شهاب سنگ هستند

آماده‌باش در آسمان ایران /شب 22 آذر چشم از آسمان برندارید!

پایان تشنگی با امواج فراصوت؛ فناوری جدید حتی از هوای مناطق خشک آب تولید می‌کند

دستگاهی شبیه به پوست برای ارسال پیامک بدون نمایشگر!

عکس روز ناسا از رنگ‌های گمشده خورشید

گزینه‌ای جدید برای درمان تنبلی چشم