سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آن چه باید از تبلیغات بدانید (2) بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در ادامه قسمت قبل مطلب « آن چه باید از تبلیغات بدانید » در این قسمت به بررسی انواع تبلیغات می پردازیم. در واقع تبلیغات به عنوان یکی از زیرمجموعه های ترفیع در آمیخته بازاریابی، انواع مختلفی دارد که صاحب کسب و کار می بایست با توجه به جایگاه محصول، برند و ... به انتخاب نوع مناسب آن بپردازد. تبلیغات را بر مبنای هدف به سه دسته عمده تقسیم می کنند.
1- تبلیغات اطلاع دهنده
2- تبلیغات متقاعد کننده
3- تبلیغات یادآوری کننده
اهدافی که در تبلیغات اطلاع دهنده دنبال می شود شامل موارد زیر است :
- آگاه کردن بازار از وجود یک کالای جدید
- اعلام موارد استفاده جدید یک کالا
- توضیح در مورد نحوه کار با کالا
- شرح خدمات موجود
- اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی
- تعدیل انصراف مصرف کننده
- ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت (برند)
اهدافی که در تبلیغات متقاعد کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- ایجاد برتریِ نام تجاری یک کالا
- تشویق مصرف کنندگان به استفاده از نام تجاریِ یک کالای خاص
- تغییر دریافتهای ذهنی مشتریان نسبت به ویژگیهای کالا
- متقاعد کردن مشتری به خرید کالا در زمان حاضر
- متقاعد کردن مشتری برای پذیرش فروشنده شرکت
اهدافی که در تبلیغات یادآوری کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- یادآوری به مصرف کنندگان در مورد این که احتمال احساس نیاز به کالا در آینده نزدیک وجود دارد
- یادآوری محل خرید کالا
- به خاطر سپردن کالا در طول فصولی که از آن استفاده نمی شود
- حفظ آگاهی مطلوب در مشتریان
مراحل ارتباط در تبلیغات تجاری
ارتباط در تبلیغات، دارای یک هدف ویژه است: ارسال یک پیام که به مشتریان آگاهی خواهد داد، و آنها را برای عمل کردم (خواه خرید یک کالا باشد، خواه رای دادن به یک نامزد ریاست جمهوری) تحریک خواهد کرد. فرآیند ارسال پیام تبلیغاتی برای مخاطبان گوناگون از طریق آگهی، «ارتباط بازاریابی» نامید می شود. ارتباط بازاریابی (بازارسازی) مشتریان را به طور پیوسته از آگاه سازی تا خشنودسازی، در شش مرحله هدایت می کند که همین مراحل شش گانه فرآیند ارتباط می دهند.
مرحله 1 : آگاه سازی : مطمئن شوید که مخاطب شما در مورد کالاهای‌تان اگاهی و اطلاع دارد. ضرورت و اهمیت این آگاه سازی زمانی آشکار می شود که شما یک کالای جدید را معرفی می کنید.
مرحله 2 : دریافت : در ارتباط بازارسازی‌تان مطمئن شوید که مشتریان بالقوه، ویژگی ها و فواید کالاهایتان را بخوبی بشناسد و درک کنند.
مرحله 3 : پذیرش و قبول : مشتریان آینده باید تصمیم بگیرند که آیا کالاهای شما می تواند نیازهای آنها را برآورده سازد. یا خیر. ممکن است آنها کالای شما را به دلایل مختلف رد کنند، اما تردیدی نیست که آنها را با کالاهایی دیگر مقایسه خواهند کرد.
مرحله 4 : اولویت و مزیت : خریداران، یک ویژگی مطلوب را به کالایی نسبت می دهند که برطرف کننده نیازشاان نیز باشد؛ بنابراین اگر مردم کالای شما را می پسندند، به این معنا نیست که حتماً آن را می خرند. تبلیغات باید یک دلیل قانع کننده برای خرید کالا ارائه دهد.
مرحله 5 : مالکیت : مالکیت بازخوردی است که آگهی دهنده ها امیدوارند هنگامی که با مخاطب ارتباط برقرار می کنند آن را دریافت کنند.
مرحله 6 : تقویت : از تبلیغات برای تقویت حس رضایت و خشنودی مشتریان در مورد عمل یا خرید استفاده کنید. این مراحل یک روند جدید را در فرآیند ارتباط پدید می آورد. زیرا شما یم پیام دیگر را برای مخاطب خود می فرستید و در پی واکنشی نظیر خریدهای بیشتر هستید.
این مراحل گاهی اوقات « سلسله مراتب مدل تاثیرات » نامیده می شود، زیرا مراحل واکنش مخاطب را در مقابل تبلیغات شما منعکس می کند.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
کتاب تبلیغات با بیان ساده تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازی Invincible VS شامل یک شخصیت جنجالی رونمایی نشده خواهد شد

HPV و پیامدهای احتمالی آن در دوران بارداری

سونی در حال آزمایش تصاویر پس‌زمینه متغیر برای پلی استیشن 5 است

گیاهان دستکاری شده ژنتیکی، سپر زمین در برابر آلودگی

عرضه اسکین 42 هزار دلاری در بازی رایگان Where Winds Meet باعث تعجب بازیکنان شد

کشف یک آنومالی عجیب در قطب جنوب توسط بالن‌های تحقیقاتی ناسا

ارتش بریتانیا از بازی‌های Call of Duty برای تمرین سربازان خود استفاده می‌کند

تراشه با قابلیت احیای گفتار افراد فلج مجوز آزمایش دریافت کرد

ساعت طلایی 2025 کاسیو با طراحی کلاسیک رونمایی شد

عامل تشدید اختلال آندومتریوز در زنان شناسایی شد

این ساعت مچی از روی ابرخودروها ساخته شده است و قیمت نجومی دارد

نکات کلیدی که نشان می‌دهد در سیاره‌های دیگر هم می‌تواند حیات وجود داشته باشد

این قابلیت‌های جدید به‌زودی وارد آیفون می‌شوند

بالاخره موجودات فضایی وجود دارند یا خیر؟

گوشی‌ساز چینی روی مدل «توربو پرو» با باتری بزرگ و نمایشگر سریع کار می‌کند

کشف مدار مغزی که رفتارهای اعتیادآور را درمان می کند

اپل چه برنامه‌هایی برای آپدیت iOS 27 آیفون دارد؟

میلیاردها باکتری در سردوش حمام پنهان و منتظرند روی شما پاشیده شوند؛ آیا باید نگران باشید؟

وان‌پلاس گوشی جدیدی با نمایشگر 165 هرتز و بدنه باریک می‌سازد

برخی افراد هیچ‌وقت چهره‌ها را فراموش نمی‌کنند؛ اکنون دلیلش را می‌دانیم

آپدیت جدید Fallout 4 با هدف رفع مشکلات و ارائه یک مأموریت رایگان در راه است

طوطی‌ها با احتیاط دوست جدید پیدا می‌کنند

شیائومی روی گوشی ردمی K90 پرو کار می‌کند؛ افشای مشخصات اولیه

نقش ماهواره «خیام» در مهار آتش‌سوزی هیرکانی؛ ارزیابی ریسک سرایت حریق با داده‌های فضایی

این درایو SSD با یک دکمه نابود می‌شود و تمام اطلاعات را پاک می‌کند!

هوش مصنوعی جای نویسندگان را می‌گیرد؟

شیائومی حالا گوشی‌های کمتری عرضه می‌کند؛ چرا؟

«شب علم» در شهر بادگیرها

آپدیت اندروید 16 یک ویژگی جالب را به پشت گوشی‌های ناتینگ اضافه می‌کند

4 گوشی شیائومی و پوکو به HyperOS 3 آپدیت شدند

چین به خودکفایی در ساخت تراشه نزدیک‌تر شد

عکس روز ناسا از جهان در مقیاس فشرده‌تر

گوشی‌های فراموش‌شده سری گلکسی A7 سامسونگ احیا می‌شوند؟

واکسن آنفلوانزای فایزر 35 درصد مؤثرتر از واکسن‌های فصلی

موج گرانی بار دیگر به کنسول‌های ایکس‌باکس می‌رسد؟

مشخصات P4x لو رفت؛ گوشی ارزان بعدی ریلمی

مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در شرکت بیمه دی برگزار شد

هوش انسانی و استقلال کامل ربات‌های انسان‌نما با یک فناوری جدید

کدام عضو مرموز پرندگان نقش قطب‌نما را دارد؟

بازی Battlefield 6 هم کرک شد؛ آیا سیستم ضدسرقت عناوین الکترونیک آرتز دیگر کارساز نیست؟

از سیناپس تا ستاره ظرافتی که تصادفی نیست

موشک «فالکون 9» برای صدوپنجاهمین بار پرتاب شد

بتسدا: مردم دوست دارند بازی ها ناگهانی معرفی و عرضه شوند

Call of Duty: Black Ops 2 پرفروش‌ترین بازی تاریخ Xbox 360 شد

قارچی که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد و طعم گوشت دارد

تصاویر موتو جی استایلوس 2026 لو رفت؛ گوشی بعدی موتورولا با قلم لمسی

«چت‌جی‌پی‌تی» رقیب انسان‌های خلاق نیست

تریلر جدید بازی My Hero Academia: All’s Justice منتشر شد

با اژدهایان بادبانی آشنا شوید؛ خزندگانی شگفت‌انگیز که انگار از عصر دایناسورها آمده‌اند

گزارش: بازی Intergalactic در سال 2026 عرضه نخواهد شد