سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آن چه باید از تبلیغات بدانید (2) بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در ادامه قسمت قبل مطلب « آن چه باید از تبلیغات بدانید » در این قسمت به بررسی انواع تبلیغات می پردازیم. در واقع تبلیغات به عنوان یکی از زیرمجموعه های ترفیع در آمیخته بازاریابی، انواع مختلفی دارد که صاحب کسب و کار می بایست با توجه به جایگاه محصول، برند و ... به انتخاب نوع مناسب آن بپردازد. تبلیغات را بر مبنای هدف به سه دسته عمده تقسیم می کنند.
1- تبلیغات اطلاع دهنده
2- تبلیغات متقاعد کننده
3- تبلیغات یادآوری کننده
اهدافی که در تبلیغات اطلاع دهنده دنبال می شود شامل موارد زیر است :
- آگاه کردن بازار از وجود یک کالای جدید
- اعلام موارد استفاده جدید یک کالا
- توضیح در مورد نحوه کار با کالا
- شرح خدمات موجود
- اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی
- تعدیل انصراف مصرف کننده
- ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت (برند)
اهدافی که در تبلیغات متقاعد کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- ایجاد برتریِ نام تجاری یک کالا
- تشویق مصرف کنندگان به استفاده از نام تجاریِ یک کالای خاص
- تغییر دریافتهای ذهنی مشتریان نسبت به ویژگیهای کالا
- متقاعد کردن مشتری به خرید کالا در زمان حاضر
- متقاعد کردن مشتری برای پذیرش فروشنده شرکت
اهدافی که در تبلیغات یادآوری کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- یادآوری به مصرف کنندگان در مورد این که احتمال احساس نیاز به کالا در آینده نزدیک وجود دارد
- یادآوری محل خرید کالا
- به خاطر سپردن کالا در طول فصولی که از آن استفاده نمی شود
- حفظ آگاهی مطلوب در مشتریان
مراحل ارتباط در تبلیغات تجاری
ارتباط در تبلیغات، دارای یک هدف ویژه است: ارسال یک پیام که به مشتریان آگاهی خواهد داد، و آنها را برای عمل کردم (خواه خرید یک کالا باشد، خواه رای دادن به یک نامزد ریاست جمهوری) تحریک خواهد کرد. فرآیند ارسال پیام تبلیغاتی برای مخاطبان گوناگون از طریق آگهی، «ارتباط بازاریابی» نامید می شود. ارتباط بازاریابی (بازارسازی) مشتریان را به طور پیوسته از آگاه سازی تا خشنودسازی، در شش مرحله هدایت می کند که همین مراحل شش گانه فرآیند ارتباط می دهند.
مرحله 1 : آگاه سازی : مطمئن شوید که مخاطب شما در مورد کالاهای‌تان اگاهی و اطلاع دارد. ضرورت و اهمیت این آگاه سازی زمانی آشکار می شود که شما یک کالای جدید را معرفی می کنید.
مرحله 2 : دریافت : در ارتباط بازارسازی‌تان مطمئن شوید که مشتریان بالقوه، ویژگی ها و فواید کالاهایتان را بخوبی بشناسد و درک کنند.
مرحله 3 : پذیرش و قبول : مشتریان آینده باید تصمیم بگیرند که آیا کالاهای شما می تواند نیازهای آنها را برآورده سازد. یا خیر. ممکن است آنها کالای شما را به دلایل مختلف رد کنند، اما تردیدی نیست که آنها را با کالاهایی دیگر مقایسه خواهند کرد.
مرحله 4 : اولویت و مزیت : خریداران، یک ویژگی مطلوب را به کالایی نسبت می دهند که برطرف کننده نیازشاان نیز باشد؛ بنابراین اگر مردم کالای شما را می پسندند، به این معنا نیست که حتماً آن را می خرند. تبلیغات باید یک دلیل قانع کننده برای خرید کالا ارائه دهد.
مرحله 5 : مالکیت : مالکیت بازخوردی است که آگهی دهنده ها امیدوارند هنگامی که با مخاطب ارتباط برقرار می کنند آن را دریافت کنند.
مرحله 6 : تقویت : از تبلیغات برای تقویت حس رضایت و خشنودی مشتریان در مورد عمل یا خرید استفاده کنید. این مراحل یک روند جدید را در فرآیند ارتباط پدید می آورد. زیرا شما یم پیام دیگر را برای مخاطب خود می فرستید و در پی واکنشی نظیر خریدهای بیشتر هستید.
این مراحل گاهی اوقات « سلسله مراتب مدل تاثیرات » نامیده می شود، زیرا مراحل واکنش مخاطب را در مقابل تبلیغات شما منعکس می کند.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
کتاب تبلیغات با بیان ساده تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوربین زوم گلکسی S26 اولترا سوژه افشاگری شد

وحشت باستانی‌تر؛ هیولاهایی که پیش از دایناسورها بر زمین حکمرانی می‌کردند

گوشی رسمی جام جهانی ورزش‌های الکترونیکی 2025 مشخص شد

ورا روبین و انقلاب داده‌های نجومی؛ دانشمندان چگونه هر شب 20 ترابایت داده را مدیریت می‌کنند؟

به‌لطف هوش مصنوعی، هزینه تولید GTA 7 کمتر از GTA 6 خواهد بود

دیدار معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد با خانواده شهیدان قاسمی، فروغی‌راد و مهری در استان زنجان

این تعمیرپذیرترین گوشی دنیا است!

تاریخ ناگفته فضانوردی؛ اولین موجوداتی که به مدار ماه سفر کردند، انسان نبودند

همکاری ایکس‌ باکس و کوجیما در بازی OD همچنان ادامه دارد

ساخت ابزار اندازه‌گیری سرعت پیری و پیش‌بینی زوال عقل

قانون عجیب در آمریکا؛ چرا ظرفیت باتری آیفون و گلکسی از گوشی‌های چینی کمتر است؟

پدیده نجومی کم‌نظیر در تاریخ: دو ستاره درحال انفجار همزمان در آسمان ظاهر شده‌اند

دیدار معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد با خانواده شهیدان قاسمی و فروغی‌راد در استان زنجان

استودیوی Arrowhead: بازی Helldivers 2 هرگز روی سرویس گیم پس عرضه نخواهد شد

مشخصات رقیب پرادعای گلکسی زد فلیپ 2025 لو رفت

جستجو در گوگل می‌تواند خلاقیت را سرکوب کند

قدرت اعجاب‌انگیز؛ تراشه جدید ای‌ام‌دی رکوردشکنی کرد

عکس روز ناسا از سحابی ماهی مرکب

آیکون جدید هوش مصنوعی گوگل در اندروید و آیفون فعال شد

مغز انسان حتی در پیری هم نورون‌های جدید تولید می‌کند

جنبش Stop Killing Games؛ تلاش گیمرها برای نجات بازی‌ها

گلکسی S25 اج در یک بازار از مدل پلاس پرفروش‌تر شد

زمین در دورترین فاصله از خورشید قرار دارد، پس چرا هوا تا این اندازه گرم است؟

انتقاد از تهیه‌کننده Xbox به دلیل توصیه استفاده از هوش مصنوعی به کارکنان اخراج‌ شده

شکنجه‌گاه آیفون؛ جایی که مقاومت گوشی‌های اپل زیر ذره‌بین می‌رود

سفر در زمان با «جیمز وب» برای کشف سرگذشت کهکشان راه شیری

مانیتور هوشمند جدید سامسونگ 7 سال آپدیت نرم‌افزاری دریافت می‌کند!

ناسا تایید کرد: ورود مهمان فضایی از اعماق کهکشان به منظومه شمسی!

اژدهای 64 هسته‌ای AMD، سریع ‌ترین پردازنده دسکتاپ جهان شد!

شایعه: مدت زمان کمپین بازی Battlefield 6 فقط 6 ساعت خواهد بود

دانشمندان برای اولین بار در جهان، نور را از وسط مغز انسان رد کردند

اولین گوشی tri-fold سامسونگ معرفی می‌شود؛ هفته آینده منتظر باشیم؟

مشکل باتری گوشی پیکسل 6a هفته آینده برطرف می‌شود

نتایج حیرت‌انگیز هدایت فضاپیما توسط ChatGPT؛ هوش مصنوعی جایگزین فضانوردان می‌شود!

گوشی تاشوی آنر Magic V5 رسماً معرفی شد؛ سبک‌ترین و نازک ترین گوشی تاشو دنیا

این گوشی‌ انتخاب اول مجرمان اسپانیایی است!

بیگانگان سفید؛ حقایق شنیده نشده از موجودات فرازمینی مرموز

کارت گرافیک جدید انویدیا GeForce RTX 5090D V2 برای چین از راه می‌رسد؛ مهندسی‌شده برای عبور از محدودیت‌ها

دیدار معاون بهداشت و درمان بنیاد و مدیرکل بنیاد مازندران با خانواده‌های شهدای حملات تروریستی آمل

آپدیت جدید ویندوز 11 یکی از ابزارهای کاربردی را ناقص کرد

آیا هوش مصنوعی، قدرت تفکر را از ما می‌گیرد؟

طرح انقلابی اپل: حسگر دوربین با محدوده دینامیکی در حد چشم انسان!

ترفندی برای از دست ندادن تماس‌های ضروری حتی در حالت سایلنت

نسخه دیجیتالی بدن شما، دیابت شما را درمان خواهد کرد!

استراتژی خاص و متفاوت سامسونگ برای باتری سری گلکسی اس 26 که انتظارش را نداریم

تصاویر واقعی گلکسی زد فولد 7 لو رفت؛ نمایش گوشی در رنگ آبی

شامگاه امروز فرصتی طلایی برای رصد سیاره تیزپا

ورود اپل به دنیای گوشی‌های تاشو؛ اولین آیفون تاشو ساخته و تست شد

سیگنال مرموزی که گمان می‌رفت از اعماق فضا آمده، درواقع متعلق به ماهواره‌ای مرده بود

پای هوش مصنوعی گوگل به بازی‌های ویدیویی باز می‌شود