سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آن چه باید از تبلیغات بدانید (2) بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در ادامه قسمت قبل مطلب « آن چه باید از تبلیغات بدانید » در این قسمت به بررسی انواع تبلیغات می پردازیم. در واقع تبلیغات به عنوان یکی از زیرمجموعه های ترفیع در آمیخته بازاریابی، انواع مختلفی دارد که صاحب کسب و کار می بایست با توجه به جایگاه محصول، برند و ... به انتخاب نوع مناسب آن بپردازد. تبلیغات را بر مبنای هدف به سه دسته عمده تقسیم می کنند.
1- تبلیغات اطلاع دهنده
2- تبلیغات متقاعد کننده
3- تبلیغات یادآوری کننده
اهدافی که در تبلیغات اطلاع دهنده دنبال می شود شامل موارد زیر است :
- آگاه کردن بازار از وجود یک کالای جدید
- اعلام موارد استفاده جدید یک کالا
- توضیح در مورد نحوه کار با کالا
- شرح خدمات موجود
- اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی
- تعدیل انصراف مصرف کننده
- ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت (برند)
اهدافی که در تبلیغات متقاعد کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- ایجاد برتریِ نام تجاری یک کالا
- تشویق مصرف کنندگان به استفاده از نام تجاریِ یک کالای خاص
- تغییر دریافتهای ذهنی مشتریان نسبت به ویژگیهای کالا
- متقاعد کردن مشتری به خرید کالا در زمان حاضر
- متقاعد کردن مشتری برای پذیرش فروشنده شرکت
اهدافی که در تبلیغات یادآوری کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- یادآوری به مصرف کنندگان در مورد این که احتمال احساس نیاز به کالا در آینده نزدیک وجود دارد
- یادآوری محل خرید کالا
- به خاطر سپردن کالا در طول فصولی که از آن استفاده نمی شود
- حفظ آگاهی مطلوب در مشتریان
مراحل ارتباط در تبلیغات تجاری
ارتباط در تبلیغات، دارای یک هدف ویژه است: ارسال یک پیام که به مشتریان آگاهی خواهد داد، و آنها را برای عمل کردم (خواه خرید یک کالا باشد، خواه رای دادن به یک نامزد ریاست جمهوری) تحریک خواهد کرد. فرآیند ارسال پیام تبلیغاتی برای مخاطبان گوناگون از طریق آگهی، «ارتباط بازاریابی» نامید می شود. ارتباط بازاریابی (بازارسازی) مشتریان را به طور پیوسته از آگاه سازی تا خشنودسازی، در شش مرحله هدایت می کند که همین مراحل شش گانه فرآیند ارتباط می دهند.
مرحله 1 : آگاه سازی : مطمئن شوید که مخاطب شما در مورد کالاهای‌تان اگاهی و اطلاع دارد. ضرورت و اهمیت این آگاه سازی زمانی آشکار می شود که شما یک کالای جدید را معرفی می کنید.
مرحله 2 : دریافت : در ارتباط بازارسازی‌تان مطمئن شوید که مشتریان بالقوه، ویژگی ها و فواید کالاهایتان را بخوبی بشناسد و درک کنند.
مرحله 3 : پذیرش و قبول : مشتریان آینده باید تصمیم بگیرند که آیا کالاهای شما می تواند نیازهای آنها را برآورده سازد. یا خیر. ممکن است آنها کالای شما را به دلایل مختلف رد کنند، اما تردیدی نیست که آنها را با کالاهایی دیگر مقایسه خواهند کرد.
مرحله 4 : اولویت و مزیت : خریداران، یک ویژگی مطلوب را به کالایی نسبت می دهند که برطرف کننده نیازشاان نیز باشد؛ بنابراین اگر مردم کالای شما را می پسندند، به این معنا نیست که حتماً آن را می خرند. تبلیغات باید یک دلیل قانع کننده برای خرید کالا ارائه دهد.
مرحله 5 : مالکیت : مالکیت بازخوردی است که آگهی دهنده ها امیدوارند هنگامی که با مخاطب ارتباط برقرار می کنند آن را دریافت کنند.
مرحله 6 : تقویت : از تبلیغات برای تقویت حس رضایت و خشنودی مشتریان در مورد عمل یا خرید استفاده کنید. این مراحل یک روند جدید را در فرآیند ارتباط پدید می آورد. زیرا شما یم پیام دیگر را برای مخاطب خود می فرستید و در پی واکنشی نظیر خریدهای بیشتر هستید.
این مراحل گاهی اوقات « سلسله مراتب مدل تاثیرات » نامیده می شود، زیرا مراحل واکنش مخاطب را در مقابل تبلیغات شما منعکس می کند.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
کتاب تبلیغات با بیان ساده تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

منوی غذایی ویژه پشت میز‌نشین‌ها

5 سال از عرضه ایرپاد مکس گذشت؛ هدفون پرچمدار اپل

مقابله با بیماری پسوریازیس به کمک «زالو درمانی»

گوشی ارزشمند آنر پلی 60A با نمایشگر 90 هرتز معرفی شد

ببینید | لاوروف: ایران هرگز برجام را نقض نکرد

هوش مصنوعی گراک باز هم اطلاعات غلط منتشر کرد

متاسفم که از فردوسی‌پور به خیابانی رسیدیم!

تصاویر آنر وین لو رفت؛ گوشی‌های نسل جدید با طراحی آشنا

گوشی بعدی اوپو به‌طور بی‌سابقه‌ای قدرتمند خواهد بود

باگ عجیب آیفون؛ برخی از عکس‌های گالری، قرمز شده‌اند!

مایکروسافت فعلاً برنامه‌ای برای افزایش قیمت بازی‌ها ندارد

حاجی‌بابایی: مادران و همسران شهدا قله صلابت ایران‌ هستند / خدمات بیمه دی به ایثارگران توفیق الهی و شایسته قدردانی است

چالش‌های اخلاق پژوهشی در استفاده از هوش مصنوعی

مدیرعامل بیمه دی در همایش تجلیل از همسران و مادران شهدای اقتدار: دیجیتالی شدن کامل ارزیابی خسارت در بخش درمان و خودرو گام مهم بیمه دی در مسیر خدمت به مردم

اوحدی: رضایت خانواده شهدا رضایت خداست/ رتبه نخست بیمه دی نشانه خدمت صادقانه به ایثارگران

اخبار پول گزارش می دهد/ راز رشد پایدار بیمه دی در بازتعریف فرهنگ فروش

اکونا پرس گزارش می دهد/ شبکه فروش بیمه دی؛ پیشران رشد 53 همتی و بازوی توسعه فروش هوشمند

حقایق جالب درباره مریخ

توانایی‌های نویدبخش مدل هوش مصنوعی «GPT 5.2»

گلکسی S26 عمیقا با هوش مصنوعی ادغام خواهد شد

نه برای سکونت، نه برای افتخار؛ انسان باید برای یافتن حیات بیگانه به مریخ برود

بازکردن قفل گوشی با ضربان قلب، ویژگی انقلابی بعدی آیفون‌

برخی دایناسورها احتمالا مانند پرندگان رنگارنگ بودند

وقتی کمبود زمان داریم، خواب مهم‌تر است یا ورزش؟

یک هفته دوری از شبکه‌های اجتماعی؛ کاهش چشمگیر افسردگی

قایق‌های تفریحی مصر باستان قبلاً فقط در کتاب‌ها بودند؛ اکنون یکی از آن‌ها کشف شده است

عجیب اما دوست‌داشتنی؛ شارژر بی‌سیم جدید ایکیا رونمایی شد

هری پاتر به بازی فورتنایت می‌آید

تمرکز شیائومی بر مدل‌های پرو؛ آینده مدل استاندارد پوکو X8 و F8 در هاله‌ای از ابهام

تبلتی با نمایشگر مشابه کاغذ؛ قیمت میت‌پد 2026 هواوی مشخص شد

هدیه 5 دلاری به حساب برخی از کاربران پلی‌استیشن واریز شد

هواوی گوشی‌های سری نوا 15 را چه زمانی رونمایی می‌کند؟

فراتر از تله‌پاتی: کار تیمی، مغز انسان‌ها را به هم متصل می‌کند

خشکسالی، گرسنگی و مواجهه با انسان خردمند، آخرین فصل زندگی هابیت‌ها را رقم زد

دستیابی ایران به دانش ساخت موتور استرلینگ دینامیکی؛ «نیروگاه کوچک» با بازدهی بالاتر

نقش بالش در بالا رفتن فشار خون!

سامسونگ پدیده «تاری حرکت» را در دوربین گوشی‌هایش از بین می‌برد

ساخت «سپر صوتی» برای کاهش حواس‌پرتی در مبتلایان به «ADHD»

«راکت لب» یک ماهواره ژاپنی را به مدار زمین فرستاد

آپدیت جدید اندروید 16، عملکرد گوشی‌های گوگل را 20 درصد بهبود می‌دهد

آیا هوش مصنوعی می‌تواند دارو تجویز کند؟

ساعت‌های مچی پلی استیشن رونمایی شدند؛ مجموعه جذاب و خاطره‌انگیز

آیا می‌توان عزیزان ازدست‌رفته را به زندگی بازگرداند؟ شرکت هوش مصنوعی 2wai می‌گوید بله

قیمت لپ‌تاپ‌های دل در آستانه انفجار است

گرمایش زمین همچنان توقف‌ناپذیر؛ 2025 دومین سال گرم ثبت‌شده در تاریخ بود

هزینه تعویض نمایشگر گوشی جدید سامسونگ، معادل قیمت آیفون 17 پرو است

ماده مغذی رایجی که روده‌های ما را به کارخانه‌های شیمیایی مبارزه با دیابت تبدیل می‌کند

سامسونگ قیمت گوشی‌های گلکسی A را افزایش می‌دهد

قدرت پنهان حرکات دست؛ چگونه سخن گفتن را متقاعدکننده‌تر کنیم؟

مودم مسافرتی جدید ایسوس با پشتیبانی از پاوربانک رونمایی شد