سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آن چه باید از تبلیغات بدانید (2) بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در ادامه قسمت قبل مطلب « آن چه باید از تبلیغات بدانید » در این قسمت به بررسی انواع تبلیغات می پردازیم. در واقع تبلیغات به عنوان یکی از زیرمجموعه های ترفیع در آمیخته بازاریابی، انواع مختلفی دارد که صاحب کسب و کار می بایست با توجه به جایگاه محصول، برند و ... به انتخاب نوع مناسب آن بپردازد. تبلیغات را بر مبنای هدف به سه دسته عمده تقسیم می کنند.
1- تبلیغات اطلاع دهنده
2- تبلیغات متقاعد کننده
3- تبلیغات یادآوری کننده
اهدافی که در تبلیغات اطلاع دهنده دنبال می شود شامل موارد زیر است :
- آگاه کردن بازار از وجود یک کالای جدید
- اعلام موارد استفاده جدید یک کالا
- توضیح در مورد نحوه کار با کالا
- شرح خدمات موجود
- اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی
- تعدیل انصراف مصرف کننده
- ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت (برند)
اهدافی که در تبلیغات متقاعد کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- ایجاد برتریِ نام تجاری یک کالا
- تشویق مصرف کنندگان به استفاده از نام تجاریِ یک کالای خاص
- تغییر دریافتهای ذهنی مشتریان نسبت به ویژگیهای کالا
- متقاعد کردن مشتری به خرید کالا در زمان حاضر
- متقاعد کردن مشتری برای پذیرش فروشنده شرکت
اهدافی که در تبلیغات یادآوری کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- یادآوری به مصرف کنندگان در مورد این که احتمال احساس نیاز به کالا در آینده نزدیک وجود دارد
- یادآوری محل خرید کالا
- به خاطر سپردن کالا در طول فصولی که از آن استفاده نمی شود
- حفظ آگاهی مطلوب در مشتریان
مراحل ارتباط در تبلیغات تجاری
ارتباط در تبلیغات، دارای یک هدف ویژه است: ارسال یک پیام که به مشتریان آگاهی خواهد داد، و آنها را برای عمل کردم (خواه خرید یک کالا باشد، خواه رای دادن به یک نامزد ریاست جمهوری) تحریک خواهد کرد. فرآیند ارسال پیام تبلیغاتی برای مخاطبان گوناگون از طریق آگهی، «ارتباط بازاریابی» نامید می شود. ارتباط بازاریابی (بازارسازی) مشتریان را به طور پیوسته از آگاه سازی تا خشنودسازی، در شش مرحله هدایت می کند که همین مراحل شش گانه فرآیند ارتباط می دهند.
مرحله 1 : آگاه سازی : مطمئن شوید که مخاطب شما در مورد کالاهای‌تان اگاهی و اطلاع دارد. ضرورت و اهمیت این آگاه سازی زمانی آشکار می شود که شما یک کالای جدید را معرفی می کنید.
مرحله 2 : دریافت : در ارتباط بازارسازی‌تان مطمئن شوید که مشتریان بالقوه، ویژگی ها و فواید کالاهایتان را بخوبی بشناسد و درک کنند.
مرحله 3 : پذیرش و قبول : مشتریان آینده باید تصمیم بگیرند که آیا کالاهای شما می تواند نیازهای آنها را برآورده سازد. یا خیر. ممکن است آنها کالای شما را به دلایل مختلف رد کنند، اما تردیدی نیست که آنها را با کالاهایی دیگر مقایسه خواهند کرد.
مرحله 4 : اولویت و مزیت : خریداران، یک ویژگی مطلوب را به کالایی نسبت می دهند که برطرف کننده نیازشاان نیز باشد؛ بنابراین اگر مردم کالای شما را می پسندند، به این معنا نیست که حتماً آن را می خرند. تبلیغات باید یک دلیل قانع کننده برای خرید کالا ارائه دهد.
مرحله 5 : مالکیت : مالکیت بازخوردی است که آگهی دهنده ها امیدوارند هنگامی که با مخاطب ارتباط برقرار می کنند آن را دریافت کنند.
مرحله 6 : تقویت : از تبلیغات برای تقویت حس رضایت و خشنودی مشتریان در مورد عمل یا خرید استفاده کنید. این مراحل یک روند جدید را در فرآیند ارتباط پدید می آورد. زیرا شما یم پیام دیگر را برای مخاطب خود می فرستید و در پی واکنشی نظیر خریدهای بیشتر هستید.
این مراحل گاهی اوقات « سلسله مراتب مدل تاثیرات » نامیده می شود، زیرا مراحل واکنش مخاطب را در مقابل تبلیغات شما منعکس می کند.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
کتاب تبلیغات با بیان ساده تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تماشا کنید: بازی هندی Raji: Kaliyuga معرفی شد

تریلر رونمایی بازی Roadside Research را تماشا کنید

کلیسای نجات‌دهنده مقدس در تنریف، برنده جایزه ساختمان سال جهان 2025 شد

لپ‌تاپ جدید هواوی مخصوص کاربران تجاری است

کشف قوی‌ترین شواهد از نقش ویروس اپشتین بار در بروز بیماری لوپوس

پوکو F8 اولترا با دوربین تله‌فوتو 5 برابری از راه می‌رسد

اندروید 16 برای گوشی‌های ناتینگ؛ تاریخ انتشار Nothing OS 4.0 اعلام شد

بقا در اعماق درازگودال ماریانا؛ حیات در یکی از سمی‌ترین نقاط سیاره نیز جریان دارد

مرورگر هوشمند «اطلس» با قابلیت‌هایی جذاب آپدیت شد

کنسول دستی پاکت ورت معرفی شد؛ بازگشت به بازی‌های کلاسیک با طراحی مدرن

تحویل انسولین از طریق پوست ممکن می‌شود

سیستم انتقال فایل اندروید با آیفون سازگار شد؛ لحظه‌ای تاریخی در صنعت موبایل

کاهش طبیعی دردهای پس از زایمان با «سنبل‌الطیب»

کروم در اندروید یک رقیب جدید دارد: مرورگر هوشمند کامت

پیری سالم؛ آنچه باید در دهه 30 زندگی خود انجام دهید تا در 70 سالگی سالم باشید

گوشی رباتیک آنر به‌نمایش درآمد

نقشه کلاسیک Nuketown بازیCall of Duty: Black Ops 7 معرفی شد

از رویداد Hammer Jam بازی Clash of Clans رونمایی شد

به‌روزرسانی Welcome Hub در پلی استیشن 5 با قابلیت‌های جدید معرفی شد

تریلر زمان عرضه نسخه PS5 بازی Stalker 2: Heart of Chornobyl منتشر شد

راز دوازده‌وجهی‌های رومی

خداحافظی دانشمند ارشد هوش مصنوعی «متا» از این شرکت

10 نماد مصر باستان که باید درباره آنها بدانید

کشف تازه دانشمندان ایرانی در حوزه ترمودینامیک کوانتومی

مایکروسافت: تقریبا یک میلیارد نفر به ویندوز 11 «اتکا می‌کنند»

ثبت تصاویری از غبار مارپیچی اطراف «Apep»

چطور اپل چشم‌انداز دنیای موبایل را در ایران و جهان زیر و رو کرد؟

سامسونگ تعداد بیشتری پنل اولد برای آیفون 17 می‌سازد

ماساژ کف پا، راهکاری ساده برای بهبود خواب زنان یائسه

راهکارهای تازه برای شناسایی دقیق‌تر دوپینگ در ورزش

بازی، راهی ساده برای بهبود ناهنجاری‌های بدنی کودکان

مانیتور 32 اینچ جدید ال‌جی با وضوح خیره‌کننده 6K رونمایی شد

یک گیمر بازی کال آو دیوتی 2025 را به پایان رساند و پولش را پس گرفت!

ناسا با انتشار تصاویر مورد انتظار از دنباله‌دار اطلس، به شایعات پایان داد

الکترونیک آرتز: Battlefield 6 پرفروش‌ترین بازی شوتر سال است

چرا اولین شهرهای دنیا در نزدیکی خلیج فارس شکل گرفتند؟ علم پاسخ می‌دهد

رانندگی در GTA 6 باید چقدر واقع‌گرایانه باشد؟

کم‌خونی مادران، عامل پنهان کاهش وزن نوزادان

سیستم پیامک ماهواره‌ای به دو گوشی گوگل اضافه شد

چرا دست کاشف انبساط جهان از «نوبل» کوتاه ماند؟

این گوشی اقتصادی هندی می‌خواهد رقیب محصولات پرفروش چینی باشد

کشف دهانه برخوردی عظیم و مرموزی در چین که تاریخ زمین‌شناسی را بازنویسی می‌کند

آپدیت HyperOS 3 به‌صورت آزمایشی برای پوکو F5 منتشر شد

کشف دانشمندان چینی: غارهای کارستی مریخ ممکن است پناهگاه حیات پنهان باشند

گوشی ساده و بسیار جان‌سخت با روح نوکیا؛ این «ترا ام» است

رونمایی از اولین اسکلت رباتیک غواصی جهان

ساعت‌های جدید اپل چگونه با چاپ سه‌بعدی ساخته می‌شوند؟

مدل جدید هوش مصنوعی «گوگل» منتشر شد

تریلر جدیدی از گیم‌پلی بازی Fatekeeper منتشر شد

«پرده آمنیوتیک» نماد پیشرفت در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج