سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آن چه باید از تبلیغات بدانید (2) بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در ادامه قسمت قبل مطلب « آن چه باید از تبلیغات بدانید » در این قسمت به بررسی انواع تبلیغات می پردازیم. در واقع تبلیغات به عنوان یکی از زیرمجموعه های ترفیع در آمیخته بازاریابی، انواع مختلفی دارد که صاحب کسب و کار می بایست با توجه به جایگاه محصول، برند و ... به انتخاب نوع مناسب آن بپردازد. تبلیغات را بر مبنای هدف به سه دسته عمده تقسیم می کنند.
1- تبلیغات اطلاع دهنده
2- تبلیغات متقاعد کننده
3- تبلیغات یادآوری کننده
اهدافی که در تبلیغات اطلاع دهنده دنبال می شود شامل موارد زیر است :
- آگاه کردن بازار از وجود یک کالای جدید
- اعلام موارد استفاده جدید یک کالا
- توضیح در مورد نحوه کار با کالا
- شرح خدمات موجود
- اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی
- تعدیل انصراف مصرف کننده
- ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت (برند)
اهدافی که در تبلیغات متقاعد کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- ایجاد برتریِ نام تجاری یک کالا
- تشویق مصرف کنندگان به استفاده از نام تجاریِ یک کالای خاص
- تغییر دریافتهای ذهنی مشتریان نسبت به ویژگیهای کالا
- متقاعد کردن مشتری به خرید کالا در زمان حاضر
- متقاعد کردن مشتری برای پذیرش فروشنده شرکت
اهدافی که در تبلیغات یادآوری کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- یادآوری به مصرف کنندگان در مورد این که احتمال احساس نیاز به کالا در آینده نزدیک وجود دارد
- یادآوری محل خرید کالا
- به خاطر سپردن کالا در طول فصولی که از آن استفاده نمی شود
- حفظ آگاهی مطلوب در مشتریان
مراحل ارتباط در تبلیغات تجاری
ارتباط در تبلیغات، دارای یک هدف ویژه است: ارسال یک پیام که به مشتریان آگاهی خواهد داد، و آنها را برای عمل کردم (خواه خرید یک کالا باشد، خواه رای دادن به یک نامزد ریاست جمهوری) تحریک خواهد کرد. فرآیند ارسال پیام تبلیغاتی برای مخاطبان گوناگون از طریق آگهی، «ارتباط بازاریابی» نامید می شود. ارتباط بازاریابی (بازارسازی) مشتریان را به طور پیوسته از آگاه سازی تا خشنودسازی، در شش مرحله هدایت می کند که همین مراحل شش گانه فرآیند ارتباط می دهند.
مرحله 1 : آگاه سازی : مطمئن شوید که مخاطب شما در مورد کالاهای‌تان اگاهی و اطلاع دارد. ضرورت و اهمیت این آگاه سازی زمانی آشکار می شود که شما یک کالای جدید را معرفی می کنید.
مرحله 2 : دریافت : در ارتباط بازارسازی‌تان مطمئن شوید که مشتریان بالقوه، ویژگی ها و فواید کالاهایتان را بخوبی بشناسد و درک کنند.
مرحله 3 : پذیرش و قبول : مشتریان آینده باید تصمیم بگیرند که آیا کالاهای شما می تواند نیازهای آنها را برآورده سازد. یا خیر. ممکن است آنها کالای شما را به دلایل مختلف رد کنند، اما تردیدی نیست که آنها را با کالاهایی دیگر مقایسه خواهند کرد.
مرحله 4 : اولویت و مزیت : خریداران، یک ویژگی مطلوب را به کالایی نسبت می دهند که برطرف کننده نیازشاان نیز باشد؛ بنابراین اگر مردم کالای شما را می پسندند، به این معنا نیست که حتماً آن را می خرند. تبلیغات باید یک دلیل قانع کننده برای خرید کالا ارائه دهد.
مرحله 5 : مالکیت : مالکیت بازخوردی است که آگهی دهنده ها امیدوارند هنگامی که با مخاطب ارتباط برقرار می کنند آن را دریافت کنند.
مرحله 6 : تقویت : از تبلیغات برای تقویت حس رضایت و خشنودی مشتریان در مورد عمل یا خرید استفاده کنید. این مراحل یک روند جدید را در فرآیند ارتباط پدید می آورد. زیرا شما یم پیام دیگر را برای مخاطب خود می فرستید و در پی واکنشی نظیر خریدهای بیشتر هستید.
این مراحل گاهی اوقات « سلسله مراتب مدل تاثیرات » نامیده می شود، زیرا مراحل واکنش مخاطب را در مقابل تبلیغات شما منعکس می کند.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
کتاب تبلیغات با بیان ساده تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا هواوی هم پردازنده پیشرفته 2 نانومتری می‌سازد؟

آب آلوده و سرطان؛ آیا دیتاسنترها مقصر بحران اورگن هستند؟

لپ‌تاپ‌های جدید ایسوس با پردازنده تازه‌نفس اینتل به‌زودی رونمایی می‌شوند

ارتباط شگفت‌انگیز میان یک ماده مغذی کلیدی، چاقی و خطر آلزایمر

مدل‌های جدید PS5 نیازی به جفت‌سازی دیسک درایو ندارند

راز همزیستی عجیب؛ چرا تمساح‌ها علاقه‌ای به خوردن برگچه‌خوار ندارند؟

فروش لپ‌تاپ‌های لنوو در بازار چین 14 درصد رشد کرد

کشف 53 اختروش غول‌پیکر با فورانی بزرگ‌تر از کهکشان راه‌شیری!

آیا بازی Half-Life 3 به‌زودی رونمایی می‌شود؟

برای سفر به مریخ چه چیزهایی در چمدان بگذاریم؟

اپل به‌لطف آیفون 17 در آستانه ثبت یک رکورد بزرگ است

هوش مصنوعی نمایشگر سه‌بعدی ساخت

گیمرها برای دریافت آپدیت نسل نهمی Red Dead Redemption روی ایکس باکس خود دچار مشکل هستند

فناوری یک‌مرحله‌ای تولید نانوغشاهای فوتوترمال

بازی این ماه سرویس گیم پس ایکس باکس را ترک خواهند کرد

فناوری، ناجی مرجان‌های دریایی می‌شود

ماد جدید GTA Vice City آن را یک نسل جلوتر می‌برد

طراحی «نویز صورتی» برای خودروهای برقی بی‌صدا

کنسول بازی جدید AYANEO از برخی لپ‌تاپ‌ها هم باتری بزرگ‌تری دارد

«جواهر» موتورولا؛ مدل سفارشی اج 70 به 14 کریستال سواروفسکی مزین است

تشخیص آلزایمر و پارکینسون از عرق بدن ممکن می‌شود!

نخستین اروپایی که به ماه سفر خواهد کرد، یک آلمانی است

بازی LET IT DIE حالت آفلاین دریافت می‌کند

اولین تصویر از سیستم‌های زه‌کشی رودخانه‌های مریخ

13 سال پس از انتشار، بازی Euro Truck Simulator 2 رکورد تازه‌ای از تعداد بازیکنان ثبت می‌کند

راهکاری که همزمان آلودگی زیست‌محیطی دو صنعت را کاهش داد

آپدیت جدید بازی Tekken 8 منتشر شد + جزئیات بیشتر

توانمندسازی افراد برای آینده‌ دیجیتال

نمایش تازه‌ای از گیم‌پلی 007 First Light در هفته جاری منتشر می‌شود

ریه‌های کوچکی که آزمایش درمان‌های سرطان را امکان‌پذیر می‌کنند

نسل بعدی ایکس‌ باکس گران‌تر از استیم ماشین خواهد بود؟

عکس روز ناسا از یک کهکشان مارپیچی با مرکز فعال

گوشی تاشو سه‌تکه سامسونگ چقدر باریک است؟

نقش عجیب آلودگی هوا در افزایش خطر سرطان معده

قیمت گوشی گلکسی زد ترای‌فولد سامسونگ چقدر است؟

موشک اروپا ماهواره کره جنوبی را به مدار زمین برد

گوشی جدید سامسونگ نمایشگر 10 اینچ دارد!

صورت فلکی ماهواره‌ای جدید چین برای نظارت بر ترافیک فضایی

گلکسی زد ترای‌فولد رونمایی شد؛ متفاوت‌ترین گوشی سامسونگ با طراحی جسورانه

ماوس و کیبورد بروس‌لی با طراحی چشم‌نواز عرضه شدند

مداری پنهان در مغز دید بصری ما را بازنویسی می‌کند

دستور هند به اپل: یک نرم‌افزار دولتی را روی آیفون‌ها نصب کنید

طلوع سومین اَبَرماه سال و همنشینی با سیاره سبز-آبی در سایه آلاینده‌های مزاحم هوا

نسخه فیزیکی بازی فورتنایت با قیمت باورنکردنی 42٬500 دلار حراج شد

چرا برخی از خاطرات یک عمر باقی می‌مانند و برخی زود محو می‌شوند؟

شرکت EA: بازی Battlefield 6 در حدود 98 درصد از بازی‌ها بدون تقلب بوده است

بازیکنان Where Winds Meet به هوش مصنوعی می‌گویند معما را حل کرده‌اند و او باور می‌کند!

راز سرسخت‌ترین بازمانده چرنوبیل؛ قارچی که از تشعشعات تغذیه می‌کند

استخراج لیتیوم از باتری‌های فرسوده، ارزان‌تر از خرید آن

توسعه‌دهنده Palworld از دلیل علاقه خود به بازی‌های مستقل می‌گوید