سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آن چه باید از تبلیغات بدانید (2) بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در ادامه قسمت قبل مطلب « آن چه باید از تبلیغات بدانید » در این قسمت به بررسی انواع تبلیغات می پردازیم. در واقع تبلیغات به عنوان یکی از زیرمجموعه های ترفیع در آمیخته بازاریابی، انواع مختلفی دارد که صاحب کسب و کار می بایست با توجه به جایگاه محصول، برند و ... به انتخاب نوع مناسب آن بپردازد. تبلیغات را بر مبنای هدف به سه دسته عمده تقسیم می کنند.
1- تبلیغات اطلاع دهنده
2- تبلیغات متقاعد کننده
3- تبلیغات یادآوری کننده
اهدافی که در تبلیغات اطلاع دهنده دنبال می شود شامل موارد زیر است :
- آگاه کردن بازار از وجود یک کالای جدید
- اعلام موارد استفاده جدید یک کالا
- توضیح در مورد نحوه کار با کالا
- شرح خدمات موجود
- اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی
- تعدیل انصراف مصرف کننده
- ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت (برند)
اهدافی که در تبلیغات متقاعد کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- ایجاد برتریِ نام تجاری یک کالا
- تشویق مصرف کنندگان به استفاده از نام تجاریِ یک کالای خاص
- تغییر دریافتهای ذهنی مشتریان نسبت به ویژگیهای کالا
- متقاعد کردن مشتری به خرید کالا در زمان حاضر
- متقاعد کردن مشتری برای پذیرش فروشنده شرکت
اهدافی که در تبلیغات یادآوری کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- یادآوری به مصرف کنندگان در مورد این که احتمال احساس نیاز به کالا در آینده نزدیک وجود دارد
- یادآوری محل خرید کالا
- به خاطر سپردن کالا در طول فصولی که از آن استفاده نمی شود
- حفظ آگاهی مطلوب در مشتریان
مراحل ارتباط در تبلیغات تجاری
ارتباط در تبلیغات، دارای یک هدف ویژه است: ارسال یک پیام که به مشتریان آگاهی خواهد داد، و آنها را برای عمل کردم (خواه خرید یک کالا باشد، خواه رای دادن به یک نامزد ریاست جمهوری) تحریک خواهد کرد. فرآیند ارسال پیام تبلیغاتی برای مخاطبان گوناگون از طریق آگهی، «ارتباط بازاریابی» نامید می شود. ارتباط بازاریابی (بازارسازی) مشتریان را به طور پیوسته از آگاه سازی تا خشنودسازی، در شش مرحله هدایت می کند که همین مراحل شش گانه فرآیند ارتباط می دهند.
مرحله 1 : آگاه سازی : مطمئن شوید که مخاطب شما در مورد کالاهای‌تان اگاهی و اطلاع دارد. ضرورت و اهمیت این آگاه سازی زمانی آشکار می شود که شما یک کالای جدید را معرفی می کنید.
مرحله 2 : دریافت : در ارتباط بازارسازی‌تان مطمئن شوید که مشتریان بالقوه، ویژگی ها و فواید کالاهایتان را بخوبی بشناسد و درک کنند.
مرحله 3 : پذیرش و قبول : مشتریان آینده باید تصمیم بگیرند که آیا کالاهای شما می تواند نیازهای آنها را برآورده سازد. یا خیر. ممکن است آنها کالای شما را به دلایل مختلف رد کنند، اما تردیدی نیست که آنها را با کالاهایی دیگر مقایسه خواهند کرد.
مرحله 4 : اولویت و مزیت : خریداران، یک ویژگی مطلوب را به کالایی نسبت می دهند که برطرف کننده نیازشاان نیز باشد؛ بنابراین اگر مردم کالای شما را می پسندند، به این معنا نیست که حتماً آن را می خرند. تبلیغات باید یک دلیل قانع کننده برای خرید کالا ارائه دهد.
مرحله 5 : مالکیت : مالکیت بازخوردی است که آگهی دهنده ها امیدوارند هنگامی که با مخاطب ارتباط برقرار می کنند آن را دریافت کنند.
مرحله 6 : تقویت : از تبلیغات برای تقویت حس رضایت و خشنودی مشتریان در مورد عمل یا خرید استفاده کنید. این مراحل یک روند جدید را در فرآیند ارتباط پدید می آورد. زیرا شما یم پیام دیگر را برای مخاطب خود می فرستید و در پی واکنشی نظیر خریدهای بیشتر هستید.
این مراحل گاهی اوقات « سلسله مراتب مدل تاثیرات » نامیده می شود، زیرا مراحل واکنش مخاطب را در مقابل تبلیغات شما منعکس می کند.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
کتاب تبلیغات با بیان ساده تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهره علم در سال 2026 چگونه خواهد بود؟

این سیاره آن‌قدر تحت فشار گرانش ستاره‌اش قرار دارد که به شکل لیمو درآمده است

رئیس بلیزارد: استودیو هدف‌گذاری کرده هر سال یک تا دو عرضه بزرگ داشته باشد

سرمقاله خراسان/ پوست اندازی استکبار آمریکایی

قوانین جدید «چت‌جی‌پی‌تی» برای حفظ ایمنی نوجوانان

گوشی اندرویدی با چیدمان دوربین آیفون؛ قیمت گوشی ویوو V70 لو رفت

بزرگ‌ترین باتری تاریخ محصولات وان‌پلاس به گوشی توربو می‌آید

پلیرها ماد هنری کویل را برای The Witcher 3 نصب کردند، اما با گرالت مناطق محروم مواجه شدند!

ساخت غشای سلولزی نانوبلوری برای بهبود هم‌زمان استحکام، نفوذپذیری و حذف نمک

ظرفیت باتری شیائومی 17 اولترا لو رفت؛ غول‌آساتر از نسل قبل

آیا این مدل دستی کنسول PS6 است؟

عکس روز ناسا از خالکوبی خورشید روی جاده!

باتری غول‌پیکر و نمایشگر بسیار سریع؛ وان‌پلاس توربو گوشی ارزشمندی خواهد بود

شیوه متفاوت ابتلای مردان و زنان به «بیماری‌های عصبی»

ستاره‌های تاریک؛ کلید افشای راز تولد نخستین ستارگان جهان

اگر هنگام فکر کردن به مسئله بخوابیم، جواب را پیدا می‌کنیم؟ علم پاسخ جالبی دارد

درخت‌ها چطور با هم صحبت می‌کنند؟

رصد نادر یک «ابرگران‌نواختر» در آسمان

جلوگیری از ناتوانی ذهنی و ناشنوایی با «مشاوره ژنتیک»

اپل حجم تبلیغات اپ استور آیفون را افزایش داد

عرضه اولیه آیفون فولد احتمالا محدود خواهد بود

این احتمالا اولین گوشی تاشو اپل است

وقتی باکتری روده قورباغه، تومورهای سرطانی را در موش‌ها از بین می‌برد!

پاوربانک اقتصادی جدید شیائومی حتی برای لپ‌تاپ هم مناسب است

قهرمان جدید بازی مبارزه‌ای تکن، یک مادربزرگ 92 ساله است!

ارزان‌ترین تبلت نسل جدید اپل احتمالا قدرتمندتر از حد تصور خواهد بود

کال آو دیوتی جدید شرایط خوبی ندارد؛ افت شدید فروش در هفته‌های اخیر

اگر ربات دستور ایست بدهد، به حرفش گوش می‌کنید؟

آمار فروش اپل واچ اختلاف چشمگیری با ساعت‌های سامسونگ دارد

انویدیا تولید پردازنده گرافیکی را کاهش می‌دهد؛ موج افزایش قیمت در راه است؟

«جیمز وب» اولین ابرسیاه‌چاله فراری تاریخ را کشف کرد

آیفون‌های ژاپن اصلاح می‌شوند؛ زور اپل به دولت نرسید

چشم‌انداز تازه درمان بیماری‌های کبدی با کمک سلول‌های بنیادی

مشخصات اگزینوس 2600 لو رفت؛ پردازنده پرقدرت سامسونگ

این چسب هر وقت بخواهید، آزاد و محکم می‌شود

قیمت آیفون تاشو اپل چقدر خواهد بود؟

سامسونگ یکی از ویژگی‌های برجسته گلکسی S9 را احیا می‌کند

مراسم The Game Awards 2025 با 171 میلیون پخش زنده رکورد زد

خرس‌های قطبی ژن‌های خود را برای سازگاری با دنیای گرم‌تر تغییر می‌دهند

کاراکتر‌های سریال Fallout وارد Call of Duty Black Ops 7 خواهند شد

آمازون با سطل‌ زباله هوشمند به جنگ دورریز غذا می‌رود

بازی‌های بعدی Silent Hill ممکن است در هر نقطه‌ای از جهان روایت شوند

سال 2025، جلوه‌ای از قدرت و تاب‌آوری جهان علم

مانیتور M10 Ultra با پنل مینی ال‌ای‌دی و روشنایی مناسب معرفی شد

ماهواره‌های «گالیله» راهی فضا شدند

ای‌ام‌دی مدل کم‌مصرف‌تر کارت گرافیک RX 9060 XT را عرضه کرد

عکس روز ناسا از روح کیهانی!

تصاویر اولین گوشی سری «سیگنچر» موتورولا لو رفت

پوکو F8 اولترا با قیمت باورنکردنی به ایران رسید

تبدیل پر مرغ به پارچه نفیس کشمیر