سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آن چه باید از تبلیغات بدانید (2) بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در ادامه قسمت قبل مطلب « آن چه باید از تبلیغات بدانید » در این قسمت به بررسی انواع تبلیغات می پردازیم. در واقع تبلیغات به عنوان یکی از زیرمجموعه های ترفیع در آمیخته بازاریابی، انواع مختلفی دارد که صاحب کسب و کار می بایست با توجه به جایگاه محصول، برند و ... به انتخاب نوع مناسب آن بپردازد. تبلیغات را بر مبنای هدف به سه دسته عمده تقسیم می کنند.
1- تبلیغات اطلاع دهنده
2- تبلیغات متقاعد کننده
3- تبلیغات یادآوری کننده
اهدافی که در تبلیغات اطلاع دهنده دنبال می شود شامل موارد زیر است :
- آگاه کردن بازار از وجود یک کالای جدید
- اعلام موارد استفاده جدید یک کالا
- توضیح در مورد نحوه کار با کالا
- شرح خدمات موجود
- اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی
- تعدیل انصراف مصرف کننده
- ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت (برند)
اهدافی که در تبلیغات متقاعد کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- ایجاد برتریِ نام تجاری یک کالا
- تشویق مصرف کنندگان به استفاده از نام تجاریِ یک کالای خاص
- تغییر دریافتهای ذهنی مشتریان نسبت به ویژگیهای کالا
- متقاعد کردن مشتری به خرید کالا در زمان حاضر
- متقاعد کردن مشتری برای پذیرش فروشنده شرکت
اهدافی که در تبلیغات یادآوری کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- یادآوری به مصرف کنندگان در مورد این که احتمال احساس نیاز به کالا در آینده نزدیک وجود دارد
- یادآوری محل خرید کالا
- به خاطر سپردن کالا در طول فصولی که از آن استفاده نمی شود
- حفظ آگاهی مطلوب در مشتریان
مراحل ارتباط در تبلیغات تجاری
ارتباط در تبلیغات، دارای یک هدف ویژه است: ارسال یک پیام که به مشتریان آگاهی خواهد داد، و آنها را برای عمل کردم (خواه خرید یک کالا باشد، خواه رای دادن به یک نامزد ریاست جمهوری) تحریک خواهد کرد. فرآیند ارسال پیام تبلیغاتی برای مخاطبان گوناگون از طریق آگهی، «ارتباط بازاریابی» نامید می شود. ارتباط بازاریابی (بازارسازی) مشتریان را به طور پیوسته از آگاه سازی تا خشنودسازی، در شش مرحله هدایت می کند که همین مراحل شش گانه فرآیند ارتباط می دهند.
مرحله 1 : آگاه سازی : مطمئن شوید که مخاطب شما در مورد کالاهای‌تان اگاهی و اطلاع دارد. ضرورت و اهمیت این آگاه سازی زمانی آشکار می شود که شما یک کالای جدید را معرفی می کنید.
مرحله 2 : دریافت : در ارتباط بازارسازی‌تان مطمئن شوید که مشتریان بالقوه، ویژگی ها و فواید کالاهایتان را بخوبی بشناسد و درک کنند.
مرحله 3 : پذیرش و قبول : مشتریان آینده باید تصمیم بگیرند که آیا کالاهای شما می تواند نیازهای آنها را برآورده سازد. یا خیر. ممکن است آنها کالای شما را به دلایل مختلف رد کنند، اما تردیدی نیست که آنها را با کالاهایی دیگر مقایسه خواهند کرد.
مرحله 4 : اولویت و مزیت : خریداران، یک ویژگی مطلوب را به کالایی نسبت می دهند که برطرف کننده نیازشاان نیز باشد؛ بنابراین اگر مردم کالای شما را می پسندند، به این معنا نیست که حتماً آن را می خرند. تبلیغات باید یک دلیل قانع کننده برای خرید کالا ارائه دهد.
مرحله 5 : مالکیت : مالکیت بازخوردی است که آگهی دهنده ها امیدوارند هنگامی که با مخاطب ارتباط برقرار می کنند آن را دریافت کنند.
مرحله 6 : تقویت : از تبلیغات برای تقویت حس رضایت و خشنودی مشتریان در مورد عمل یا خرید استفاده کنید. این مراحل یک روند جدید را در فرآیند ارتباط پدید می آورد. زیرا شما یم پیام دیگر را برای مخاطب خود می فرستید و در پی واکنشی نظیر خریدهای بیشتر هستید.
این مراحل گاهی اوقات « سلسله مراتب مدل تاثیرات » نامیده می شود، زیرا مراحل واکنش مخاطب را در مقابل تبلیغات شما منعکس می کند.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
کتاب تبلیغات با بیان ساده تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تریلر جدید The Outer Worlds 2 دنیای دیوانه‌وار آن را به تصویر می‌کشد

مأموریت SunRISE ناسا برای پرتاب در سال 2026

سنسور 200 مگاپیکسلی سونی معرفی شد؛ قدرت‌نمایی ژاپنی‌ها در عکاسی موبایل

ادعای عجیب یک دانشمند درباره وجود موجودات زنده در مریخ

یک گاز مولکولی نامرئی در کهکشان راه شیری کشف شد

یکی از معروف‌ترین انحصاری‌های ایکس‌باکس به پلی‌استیشن می‌آید

بتلفیلد 6 در میان موفق‌ترین بازی‌های کامپیوتر قرار دارد

کمک پیوند مدفوع به کاهش افسردگی!

این تبلت جان‌سخت به پروژکتور داخلی مجهز است!

هشدار پزشکان: چربی پنهان حتی در افراد لاغر می‌تواند به رگ‌های حیاتی آسیب بزند

جلوه سه‌بعدی آیکون‌ها در گوشی سامسونگ؛ شاید با One UI 8.5

17 مدال‌آور المپیادهای علمی جهانی تقدیر شدند

ترمیم تارهای صوتی آسیب‌دیده با ژل جدید

قیمت و زمان عرضه ناتینگ فون 3a لایت لو رفت

بدون مشتری، زمین هرگز زنده نمی‌ماند

قیمت گوشی اپل امروز 3 آبان؛ سقوط لاک‌پشتی قیمت آیفون‌ها

چراغ روشن هنگام شب، فاجعه‌ای برای قلب است

عکس جدید دانشمند ایرانی از دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای اطلس

قیمت گوشی سامسونگ امروز 3 آبان؛ مدل‌های سری FE در حال ارزان شدن!

قیمت گوشی شیائومی امروز 3 آبان؛ 14T پرو به بالاترین قیمت روزهای اخیر خود رسید

سطح تحصیلات در کشورهای جهان در سال 2024

الگوریتمی نوین برای تشخیص سریع‌تر «بیماری‌های کبدی»

ترکیبی از بازی‌های Resident Evil و Fatal Frame در عنوان ترسناک Echograph

نشان تجارت گزارش می‌دهد/ چرا بیمه دی در صدر بیمه‌ها قرار گرفت؟

طلا نیوز گزارش می دهد/ بیمه دی، تجلی مسیر نوآوری و اعتماد در صنعت بیمه

راهکار محققان دانشگاه تهران برای توانبخشی به کودکان اوتیستیک

نبض اقتصاد آنلاین گزارش می دهد/ آمارهایی که سخن از رشد و اعتماد می‌گویند؛ رشد متوازن و اعتماد بیمه‌گذاران؛ روایت شش‌ماهه بیمه دی

دنیای پرداخت گزارش می دهد/ رکورد درآمدی بیمه دی در شهریور و تراز مثبت 226 درصدی در نیم‌سال نخست

صدای پول گزارش می دهد؛ وقتی بیمه دی پشتت است، قبض‌ها کاغذپاره می‌شوند!

اخبار پولی مالی گزارش می دهد/ بیمه‌گری هوشمند در خدمت شهر پایدار

از ریمیک Halo 1 تحت عنوان Halo: Campaign Evolved رونمایی شد + عرضه روی پلی استیشن

هوش مصنوعی و تحولی تازه در دنیای داروسازی

پردازنده اسنپدراگون 6s نسل 4 معرفی شد؛ گوشی‌های میان‌رده قدرتمندتر از همیشه

معمای میسوفونیا؛ ذهن انعطاف‌ناپذیر احتمالاً عامل بیزاری از برخی صداها است

ویژگی حذف‌شده از گوشی‌های سامسونگ به گلکسی XR می‌آید

سرهای سنگی کوه نمرود؛ آرامگاه، رصدخانه یا دروازه‌ای به بهشت؟

ظرفیت باتری پوکو F8 اولترا و F8 پرو لو رفت

سنگ‌های مرموز 12 هزار ساله دروپا، مدرکی از تماس با موجودات فضایی باستانی؟

سال گذشته زمان بازی کاربران ایکس‌ باکس در ژاپن 20 درصد افزایش یافته است

تلسکوپ جیمز وب ناسا، دیسکی را که پیرامون یک سیارهٔ بزرگ ممکن است قمر بسازد بررسی می‌کند

بازی Pacific Drive در دسترس مشترکین گیم پس ایکس باکس قرار گرفت

تریلر بازی Cthulhu: The Cosmic Abyss وحشت را در دل اقیانوس به تصویر می‌کشد

پژوهشگران درمیان بقایای زیردریایی تایتان یک کارت حافظه یافتند که هنوز کار می‌کند

باستان شناسان سرانجام قدمت معبد باستانی کارناک مصر را رمزگشایی کردند

سامسونگ مودم هوش مصنوعی برای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک می‌سازد

تبرهای دستی غول‌پیکر 300 هزار ساله در اسپانیا کشف شدند

نسخه خطی سیبیو، متنی 500 ساله که موشک‌های چند مرحله‌ای را توصیف می‌کند

اسنپدراگون یا اگزینوس؟ شایعه‌های گلکسی S26 اولترا همچنان ادامه دارند

باتری گوشی جدید آنر ظرفیتی اندازه پاوربانک دارد

دارویی نو برای توقف سرطان