سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آن چه باید از تبلیغات بدانید (2) بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در ادامه قسمت قبل مطلب « آن چه باید از تبلیغات بدانید » در این قسمت به بررسی انواع تبلیغات می پردازیم. در واقع تبلیغات به عنوان یکی از زیرمجموعه های ترفیع در آمیخته بازاریابی، انواع مختلفی دارد که صاحب کسب و کار می بایست با توجه به جایگاه محصول، برند و ... به انتخاب نوع مناسب آن بپردازد. تبلیغات را بر مبنای هدف به سه دسته عمده تقسیم می کنند.
1- تبلیغات اطلاع دهنده
2- تبلیغات متقاعد کننده
3- تبلیغات یادآوری کننده
اهدافی که در تبلیغات اطلاع دهنده دنبال می شود شامل موارد زیر است :
- آگاه کردن بازار از وجود یک کالای جدید
- اعلام موارد استفاده جدید یک کالا
- توضیح در مورد نحوه کار با کالا
- شرح خدمات موجود
- اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی
- تعدیل انصراف مصرف کننده
- ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت (برند)
اهدافی که در تبلیغات متقاعد کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- ایجاد برتریِ نام تجاری یک کالا
- تشویق مصرف کنندگان به استفاده از نام تجاریِ یک کالای خاص
- تغییر دریافتهای ذهنی مشتریان نسبت به ویژگیهای کالا
- متقاعد کردن مشتری به خرید کالا در زمان حاضر
- متقاعد کردن مشتری برای پذیرش فروشنده شرکت
اهدافی که در تبلیغات یادآوری کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- یادآوری به مصرف کنندگان در مورد این که احتمال احساس نیاز به کالا در آینده نزدیک وجود دارد
- یادآوری محل خرید کالا
- به خاطر سپردن کالا در طول فصولی که از آن استفاده نمی شود
- حفظ آگاهی مطلوب در مشتریان
مراحل ارتباط در تبلیغات تجاری
ارتباط در تبلیغات، دارای یک هدف ویژه است: ارسال یک پیام که به مشتریان آگاهی خواهد داد، و آنها را برای عمل کردم (خواه خرید یک کالا باشد، خواه رای دادن به یک نامزد ریاست جمهوری) تحریک خواهد کرد. فرآیند ارسال پیام تبلیغاتی برای مخاطبان گوناگون از طریق آگهی، «ارتباط بازاریابی» نامید می شود. ارتباط بازاریابی (بازارسازی) مشتریان را به طور پیوسته از آگاه سازی تا خشنودسازی، در شش مرحله هدایت می کند که همین مراحل شش گانه فرآیند ارتباط می دهند.
مرحله 1 : آگاه سازی : مطمئن شوید که مخاطب شما در مورد کالاهای‌تان اگاهی و اطلاع دارد. ضرورت و اهمیت این آگاه سازی زمانی آشکار می شود که شما یک کالای جدید را معرفی می کنید.
مرحله 2 : دریافت : در ارتباط بازارسازی‌تان مطمئن شوید که مشتریان بالقوه، ویژگی ها و فواید کالاهایتان را بخوبی بشناسد و درک کنند.
مرحله 3 : پذیرش و قبول : مشتریان آینده باید تصمیم بگیرند که آیا کالاهای شما می تواند نیازهای آنها را برآورده سازد. یا خیر. ممکن است آنها کالای شما را به دلایل مختلف رد کنند، اما تردیدی نیست که آنها را با کالاهایی دیگر مقایسه خواهند کرد.
مرحله 4 : اولویت و مزیت : خریداران، یک ویژگی مطلوب را به کالایی نسبت می دهند که برطرف کننده نیازشاان نیز باشد؛ بنابراین اگر مردم کالای شما را می پسندند، به این معنا نیست که حتماً آن را می خرند. تبلیغات باید یک دلیل قانع کننده برای خرید کالا ارائه دهد.
مرحله 5 : مالکیت : مالکیت بازخوردی است که آگهی دهنده ها امیدوارند هنگامی که با مخاطب ارتباط برقرار می کنند آن را دریافت کنند.
مرحله 6 : تقویت : از تبلیغات برای تقویت حس رضایت و خشنودی مشتریان در مورد عمل یا خرید استفاده کنید. این مراحل یک روند جدید را در فرآیند ارتباط پدید می آورد. زیرا شما یم پیام دیگر را برای مخاطب خود می فرستید و در پی واکنشی نظیر خریدهای بیشتر هستید.
این مراحل گاهی اوقات « سلسله مراتب مدل تاثیرات » نامیده می شود، زیرا مراحل واکنش مخاطب را در مقابل تبلیغات شما منعکس می کند.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
کتاب تبلیغات با بیان ساده تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پایان دوران امپرس؛ خداحافظی همیشگی با کرک بازی‌های دنوو؟

فضانوردان آمریکایی و روسی در روز شکرگزاری راهی فضا شدند

شارژر 67 وات پیشرفته شیائومی با پورت‌های متعدد رونمایی شد

اپلیکیشن‌های ورزشی محبوب ممکن است کاربران را بی‌انگیزه کنند

سونی روی دوربین میان‌رده مورد انتظار A7 V کار می‌کند

رکوردشکنی در اعماق زمین؛ طولانی‌ترین هزارتوی زیرآبی جهان بزرگ‌تر از حد تصور قبل است

آنر مجیک 8 اولترا با سیستم ارتباط ماهواره‌ای و شارژ 120 وات رؤیت شد

کشف شواهد هولناک درباره نئاندرتال‌ها

سونی LYT-901 رونمایی شد؛ سنسور 200 مگاپیکسلی برای دوربین گوشی‌ها

پرتره جدیدی از پروانه کیهانی

نام احتمالی ریمیک بازی Assassin’s Creed: Black Flag فاش شد

کدام مواد غذایی ناجی بیماران قلبی می‌شوند؟

بازی Yakuza 0 از فروشگاه‌ها حذف می‌شود

عکس روز ناسا از یک کهکشان مارپیچی

بازی جدید سازندگان God of War در اوج مراحل ساخت قرار دارد

آتشفشانی خاموش در اتیوپی پس از 12هزار سال بیدار شد

گوشی یا پاوربانک؟ برندهای چینی، موبایل 10 هزار میلی‌آمپرساعتی می‌سازند

نوجوانان اکنون صحبت با هوش مصنوعی را به انسان ترجیح می‌دهند

خرید آسان 7 خودروی وارداتی 2025 با حساب وکالتی بانک صادرات ایران

مانیتور جدید AOC با پنل مینی LED و حالت دوگانه رونمایی شد

آیا کرکس‌ها واقعاً در انتظار مرگ طعمه به دور آن می‌چرخند؟

ساعت هوشمند راگبید Z10 با بدنه تمام‌سرامیکی رونمایی شد

بلو اوریجین آماده ربودن تاج از اسپیس‌ایکس

گلکسی A37 گوشی میان‌رده قدرتمندی خواهد بود

روش جدید محافظت در برابر بیماری آلزایمر

آیپد مینی با نمایشگر اولد شاید سال آینده از راه برسد

این فناوری جدید، ماهی آزاد را از ماهی پرورشی تشخیص می‌دهد

اپل جایگاه «بزرگ‌ترین گوشی‌ساز جهان» را از چنگ سامسونگ درمی‌آورد؟

افشای نتایجی پنهان از نوعی رژیم غذایی

این پاوربانک 66 وات جدید یکی از مشکلات رایج را برطرف می‌کند

لیمو، نویدبخش باتری‌های زیست‌تخریب‌پذیر نسل آینده

بازی Death Stranding 2 توسط ESRB برای کامپیوتر رده‌بندی سنی شد

بکستبال بازی کردن ربات انسان‌نمای چین را تماشا کنید

شایعه: Destiny 3 در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد

هوش مصنوعی ذخایر بزرگ لیتیوم را کشف کرد

شرکت AMD قیمت کارت گرافیک‌های خود را حداقل 10 درصد افزایش می‌دهد

سوسک‌های حمام فقط چندش‌آور نیستند؛ آن‌ها هوای خانه را با سموم باکتریایی آلوده می‌کنند

آیا نئاندرتال‌ها باورهای دینی داشتند؟

طراحی شخصیت‌های ریمیک Prince of Persia جنجال آفرید

ساعت جدید رولمی شارژدهی طولانی دارد و به ماهواره‌ها متصل می‌شود

ریشه تکاملی جنگ؛‌ چگونه نزاعی 10 ساله میان شامپانزه‌ها به شکوفایی جمعیت آن‌ها منجر شد؟

قلب تپنده گوشی‌های قاتل پرچمدار؛ اسنپدراگون 8 نسل 5 معرفی شد

دانشمندان ممکن است برای اولین بار ماده تاریک را دیده باشند

ببینید: آیفون 17 پرو مکس با سیستم‌عامل تبلت‌های اپل!

ترکیب برنده برای محافظت از مغز سالمندان؛ «ورزش و فعالیت ذهنی»

شارژر پیشرفته 100 وات هواوی با پورت‌های Type-A و Type-C رونمایی شد

اپل و سامسونگ نه؛ یک گوشی هواوی پرنورترین نمایشگر صنعت موبایل را دارد

چاپ سه‌بُعدی بتنی که در عرض 3 روز سخت می‌شود

فضاپیمای نجات به ایستگاه فضایی چین رسید

مدل ویژه گوشی ناتینگ فون 3a در راه است؟