سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

ضعف برنامه‌های آموزشی برای تقویت «ارتباط معلم و دانش‌آموز» نکات خواندني

ضعف برنامه‌های آموزشی برای تقویت «ارتباط معلم و دانش‌آموز»
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ایسنا / روابط میان معلم و دانش‌آموزان، از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده محیط یادگیری در کلاس‌های درس است. این رابطه می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت تحصیلی و اجتماعی دانش‌آموزان باشد یا برعکس، به مانعی در مسیر رشد آن‌ها تبدیل شود.
تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که رابطه مثبت بین معلمان و دانش‌آموزان نقش مهمی در افزایش انگیزه یادگیری، بهبود نمرات، مشارکت در کلاس و کاهش اضطراب دانش‌آموزان دارد. این رابطه، وقتی مبتنی بر اعتماد، حمایت و درک متقابل باشد، می‌تواند به رشد اجتماعی، هیجانی و حتی شغلی دانش‌آموزان در آینده کمک کند. در مقابل، رابطه نامطلوب با معلم ممکن است باعث افت تحصیلی، افزایش رفتارهای ناسازگارانه و ناتوانی در برقراری ارتباط موثر با همسالان شود. این موضوع به‌ویژه برای دانش‌آموزانی که در معرض خطرهایی مانند وضعیت اقتصادی ضعیف یا مشکلات رفتاری هستند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
بازار
روابط معلم و دانش‌آموز تنها در سال‌های ابتدایی مدرسه اهمیت ندارند، بلکه در دوره‌های بالاتر مانند راهنمایی و دبیرستان نیز نقش مهمی در موفقیت تحصیلی و کاهش ترک تحصیل دارند. با این حال، بسیاری از دانش‌آموزان با مشکلاتی در برقراری این نوع رابطه روبه‌رو هستند. برخی ممکن است به دلیل تجربیات منفی قبلی، دچار بی‌اعتمادی شوند و برخی دیگر نیاز به حمایت‌های هیجانی بیشتری داشته باشند که در تعامل با معلمان خود آن را دریافت نمی‌کنند. به همین دلیل، توجه به بهبود کیفیت رابطه معلم و دانش‌آموز از طریق برنامه‌های آموزشی و روانشناختی، یکی از نیازهای مهم نظام‌های آموزشی امروز است.
محمدعلی مظاهری، استاد روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، به همراه سه تن از همکاران خود در همین دانشگاه، پژوهشی را در همین خصوص انجام داده‌اند تا مشخص شود برنامه‌هایی که برای بهبود رابطه بین معلمان و دانش‌آموزان طراحی شده‌اند، چقدر مؤثر بوده‌اند. این بررسی گسترده، با تمرکز بر تحلیل نتایج مطالعات قبلی در این زمینه، سعی کرده به یک تصویر کلی از میزان موفقیت این برنامه‌ها برسد.
پژوهشگران برای انجام این مطالعه از روش «فراتحلیل» استفاده کردند؛ یعنی مجموعه‌ای از تحقیقات قبلی را جمع‌آوری کرده، آن‌ها را بر اساس معیارهایی مشخص بررسی و نتایج را با هم ترکیب کردند. در این مطالعه، 24 پژوهش معتبر شامل 55 شاخص آماری مورد بررسی قرار گرفتند.
در بررسی‌های انجام‌شده با استفاده از نرم‌افزار تحلیلی، مشخص شد که اثربخشی کلی این برنامه‌ها در سطحی بین ضعیف تا متوسط قرار دارد و برای دستیابی به نتایج چشمگیرتر، نیاز به برنامه‌های بهتری وجود دارد.
یافته‌های این پژوهش نشان دادند که جنسیت دانش‌آموزان، گروهی یا فردی بودن برنامه، و نوع طراحی پژوهش (مثلاً اینکه پژوهش به‌صورت تصادفی انجام شده باشد یا نه) تأثیر زیادی در نتایج نداشته‌اند. اما برنامه‌هایی که در مقطع ابتدایی اجرا شده‌اند، نسبت به مقاطع پیش‌دبستانی موفق‌تر بودند. نکته قابل توجه اینکه برای دوره‌های راهنمایی و دبیرستان تقریباً هیچ برنامه موثری وجود ندارد.
پژوهشگران همچنین متوجه شدند که بیشتر این برنامه‌ها در کشورهای غربی و برای فرهنگ‌های فردگرا طراحی شده‌اند. این موضوع یک هشدار جدی برای کشورهای غیرغربی مانند ایران است که باید برنامه‌های خاص خود را، متناسب با ویژگی‌های فرهنگی و تحولی دانش‌آموزان خود توسعه دهند. تاکنون هیچ برنامه‌ای که در ایران طراحی و اجرا شده باشد، در این زمینه ثبت نشده است.
در ادامه، پژوهش نشان داد که به‌رغم تأثیر کلی مثبت، اندازه این تأثیر زیاد نبوده است. دلیل این موضوع می‌تواند آن باشد که تغییر روابط انسانی عمیق و پایدار، به‌ویژه در محیطی مانند کلاس درس که پر از عوامل گوناگون است، نیازمند زمان، برنامه‌ریزی دقیق و توجه به عوامل متعددی از جمله وضعیت روانی معلم، سیاست‌های مدرسه و مدیریت کلاس است.
همچنین در این پژوهش مشخص شد که برخلاف تصور رایج، تفاوت معناداری میان اثربخشی این برنامه‌ها برای دختران و پسران وجود ندارد. حتی در برخی موارد، پسران که معمولاً بیشتر در معرض مشکلات رفتاری هستند، بهره‌ بیشتری از این برنامه‌ها برده‌اند. این موضوع تأکید می‌کند که برنامه‌های آموزشی باید بر پایه عدالت و فراگیری طراحی شوند، نه بر اساس تفکیک‌های جنسیتی.
یافته دیگر مطالعه فوق این بود که هر دو نوع برنامه، چه فردی و چه گروهی، می‌توانند مؤثر باشند. مدارس می‌توانند بسته به شرایط خود، از هر یک از این رویکردها یا ترکیبی از آن‌ها استفاده کنند. مهم این است که رابطه معلم و دانش‌آموز به شکل معنادار و پایداری بهبود یابد تا محیط کلاس، به فضایی امن، گرم و مؤثر برای یادگیری تبدیل شود.
یافته‌های فوق که در دوفصلنامه علمی‌ـ‌پژوهشی «علوم تربیتی» وابسته به دانشگاه شهید چمران اهواز منتشر شده‌اند، می‌توانند راهگشای برنامه‌ریزان آموزشی، مدیران مدارس و معلمان برای طراحی راهکارهای بهتر و مؤثرتر در تقویت رابطه انسانی در محیط‌های آموزشی باشند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/784009/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کامپیوتر دسکتاپ جدید اپل با تراشه بسیار قدرتمند M4 Ultra عرضه می‌شود

هوش مصنوعی «آنتروپیک» در رقابت کد نویسی جلو افتاد

پایان جنجال طولانی؛ سنسور پایش اکسیژن خون به اپل واچ برگشت

ایران به جمع تولیدکنندگان تجهیزات پیشرفته آزمایش مواد پیوست

نسل جدید مانیتور حرفه‌ای اپل با پردازنده آیفون 17 پرو از راه می‌رسد

چین میزبان اولین المپیک ربات‌های انسان‌نما شد؛ از دو و میدانی تا چالش‌های واقعی

مشخصات ردمی K90 پرو لو رفت؛ آماده عرضه یک گوشی هیجان‌انگیز باشید

افشای افسانه چپ‌ مغز و راست‌ مغز ؛ واقعیت علمی یا باور غلط؟

چطور گوشی سامسونگ را برای دریافت One UI 8 آماده کنیم؟

هوش مصنوعی خطرناک‌تر از آنچه فکر می‌کنید؛ تولید 40 هزار سلاح شیمیایی در 6 ساعت!

آپدیت جدید آیفون سرانجام منتشر شد

مورچه‌ها علیه قوانین طبیعت؛ چگونه حشراتی ریز قوی‌ترین تیم دنیا را تشکیل می‌دهند؟

این گوشی حتی دربرابر ضربه چکش هم مقاوم است

اگر می‌خواهید لاغر شوید مراقب بینایی خود باشید

دوربین سلفی شیائومی 16 و شیائومی 16 پرو تغییر بزرگی دریافت می‌کند

ضعف برنامه‌های آموزشی برای تقویت «ارتباط معلم و دانش‌آموز»

مسبب آشفتگی آب و هوای زمین یک دنباله‌دار بوده است!

رئیس ویندوز از نسخه بعدی این سیستم‌عامل می‌گوید

سیستم «هشدار محتواهای حساس» به پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید اضافه شد

زمستان هسته‌ای؛ جنگ اتمی چگونه می‌تواند تولید غذای جهان را تا 87 درصد نابود کند؟

دعوت‌نامه مراسم آیفون 17 لو رفت و حالا زمان رونمایی گوشی را می‌دانیم

دانش‌آموزان «منطقه سکوت» آمریکا پس از 67 سال می‌توانند از وای‌فای استفاده کنند

برترین گوشی جهان از نظر دوربین، نه آیفون 16 پرو مکس است و نه گلکسی S25 اولترا

آیا واقعا فقط 10 درصد از مغزمان را استفاده می‌کنیم؟ بررسی علمی یک افسانه رایج

رقیب قدر گلکسی زد فولد 7: اولین تیزر رسمی از پیکسل 10 پرو فولد منتشر شد

غوغای میکروپلاستیک‌ها در ماهیان تجاری دریای عمان

تاریخ عرضه دموی بازی Death Stranding 2 برای مشترکین PS Plus مشخص شد

از شهد گل تا معجزه درمانی؛ نگاهی علمی به ترکیبات عسل

4 ترفند ساده برای استفاده بهتر از دوربین گوشی‌های سامسونگ

کشف سریع‌ترین جرم فضایی در منظومه شمسی با سرعت 210 هزار کیلومتر بر ساعت

تبلت‌های جدید سامسونگ با تغییری غیرمنتظره عرضه می‌شوند

سلاح بی‌صدا چین در مدار زمین؛ جمع‌آوری زباله برای بشر یا شکار ماهواره دشمنان

پابجی بالاخره با پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان خداحافظی می‌کند

این تیتانیوم سه‌بعدی تازه کشف شده همه‌چیز را تغییر می‌دهد؛ از هواپیما تا اتاق عمل

پوکو گوشی ارزان جدید با باتری بزرگ و امکانات مناسب رونمایی کرد

انگشت کردن در بینی، خطر آلزایمر را افزایش می‌دهد

ایدئال برای بازی و تولید محتوا؛ مانیتورهای جدید سامسونگ معرفی شدند

فراتر از اهرام و مصر باستان: بازخوانی تاریخ شگفت‌انگیز تمدن‌ های فراموش‌شده آفریقا

سبک مبارزه‌های GTA 6 احتمالاً شبیه یکی از بازی‌های معروف خواهد بود

راز خطوط چهره؛ چرا پوست ما با افزایش سن چروک می‌شود؟

تصاویر رقیب بزرگ گلکسی زد فلیپ 7 سامسونگ لو رفت

گوشی جدید ریلمی پردازنده مخصوص هوش مصنوعی خواهد داشت

تشخیص سرطان حنجره از صدا با هوش مصنوعی

آپدیت آزمایشی One UI 8 وارد تعداد بیشتری از گوشی‌های سامسونگ شد

دانشمند ایرانی پلاستیک خودترمیم شونده‌ای قوی‌تر از فولاد ابداع کرد

آیا از شنیدن موسیقی هیچ لذتی نمی‌برید؟ دانشمندان علت آن را کشف کرده‌اند

آیا آیفون 17 گران‌ می‌شود؟ تمام شایعات درمورد قیمت گوشی بعدی اپل

دکمه حذف‌شده از ماشین‌حساب آیفون، با iOS 26 برمی‌گردد

ذوزنقه‌ای در دل شکارچی کیهانی

تولید سلول خورشیدی با توانایی بی‌نهایت به کمک دانشمند ایرانی