سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

کولر جدید ناسا برای سفر به مریخ نکات خواندني

کولر جدید ناسا برای سفر به مریخ
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ایسنا / سامانه خنک‌کننده‌ یا کولر پیشرفته و جدید ناسا، ماموریت‌های سرنشین‌دار به سیاره سرخ را ممکن می‌سازد. این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که احتمال جوش آوردن را به صفر برساند.
ناسا نوعی اَبَریخچال را آزمایش کرده است که می‌تواند کلید هر ماموریت سرنشین‌دار آینده به مریخ باشد. بدون این خنک‌کننده‌ جدید، یک فضاپیما با مخازن سوخت خالی به سیاره سرخ خواهد رسید.
بازار
ایده‌ طراحی جدی یک سفر اکتشافی برای بردن فضانوردان به مریخ، بیش از 70 سال است که مطرح شده و امروزه در برخی کشورها بسیار جدی گرفته می‌شود. با این حال، همانطور که همه می‌دانند، مشکل در جزئیات است.
طراحی وسیله نقلیه‌ای برای رسیدن به مریخ، موتورهای آن، سیستم‌های پشتیبانی از حیات، حسگرها، ابزارهای ناوبری و غیره مهم است، اما در قلب همه اینها اعداد و ارقام دقیقی وجود دارد که نشان می‌دهد از کجا می‌توان قدرت لازم برای ارسال آن از زمین به مریخ و بازگشت دوباره به خانه را تأمین کرد.
برای اکثر ماموریت‌های فضایی عمیق، نیروی رانش پس از شروع ماموریت، مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. تغییرات بزرگ در سرعت توسط بوسترهایی که کاوشگر را از زمین بلند کرده‌اند، ایجاد می‌شود و پس از آن، مسئله‌ بالستیک ساده مطرح می‌شود. برای اصلاح مسیر و سایر تغییرات کوچک در مسیر، پیشرانه‌های کوچک که با مایعات و گازهای نسبتاً پایدار سوخت‌رسانی می‌شوند، مناسب هستند. حتی پیشرانه‌های یونی که در سال‌های اخیر بیشتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند، از سوخت‌هایی مانند زنون استفاده می‌کنند که نیاز به مراقبت زیادی ندارند.
نکته این است که کاوشگرهای رباتیک وزن نسبتاً کمی دارند و رسیدن به مقصدشان می‌تواند سال‌ها یا حتی دهه‌ها طول بکشد، بنابراین نیروی رانش و سرعت، عوامل مهمی نیستند. با این حال، در مورد انسان‌ها، طول ماموریت باید تا حد امکان کوتاه و جرم فضاپیما به اندازه‌ای زیاد باشد که خدمه را زنده و سالم نگه دارد.
این به معنای استفاده از کارآمدترین سوخت ممکن است و به معنای مخازن بزرگ پر از هیدروژن مایع، اکسیژن یا متان است. مشکل این است که همه اینها مایعات کرایوژنیک هستند، هیدروژن مایع در دمای منفی 252.9 درجه سانتی‌گراد، اکسیژن مایع در دمای منفی 183 درجه سانتی‌گراد و متان در دمای منفی 161.6 درجه سانتی‌گراد به جوش می‌آیند. همچنین به این معنی است که حتی در سرمای منجمد کننده فضا، این سوخت‌های کرایوژنیک نمی‌خواهند در حالت مایع خود بمانند. آنها در مخازن خود به ‌جوش می‌آیند که باید تخلیه شوند تا گازها خارج شوند و از انفجار مخازن جلوگیری شود.
این ممکن است برای موشکی که روی سکو قرار دارد یا ماموریت‌هایی که کمتر از یک هفته طول می‌کشد خوب باشد، اما برای یک ماموریت مریخی که بیش از دو سال طول می‌کشد، این یک مشکل واقعی است. اگر اعداد را بررسی کنیم، نتایج کمی ناامیدکننده است. اگر فضاپیمای مریخی دارای یک مخزن بزرگ و عایق‌بندی شده با ظرفیت 38 تن هیدروژن مایع باشد، تخمین زده می‌شود که جوش غیرفعال آن حدود 16 تن در سال خواهد بود.
به عبارت دیگر، ماموریت مریخ شاهد رسیدن خدمه به مقصد بدون وجود سوخت برای بازگشت به خانه خواهد بود.
عایق‌بندی ضخیم می‌تواند تلفات را کاهش دهد، اگرچه تلفات همچنان به شکل غیر قابل قبولی بالا خواهد بود. بنابراین ناسا در حال کار بر روی پروژه مدیریت سیالات برودتی خود است که وظیفه آن توسعه سیستمی از عایق‌بندی پیشرفته و خنک‌کننده فعال است که هدف آن صفر شدن جوشش در طول ماه‌ها و حتی سال‌ها و همچنین سیستم‌های بهبود یافته برای مدیریت سوخت‌های برودتی بدون تلفات است.
مهندسان در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در آلاباما، چیزی را که یک سیستم خنک‌کننده دو مرحله‌ای نامیده می‌شود، برای یک دوره آزمایشی سه ماهه روی یک پایه آزمایشی نصب کردند. این سیستم که خنک‌کننده «لوله روی مخزن»( tube on tank) نیز نامیده می‌شود، شامل دو حلقه خنک‌کننده است که در عایق فلزی ضخیم و یک سپر حرارتی تعبیه شده‌اند.
در حلقه خنک‌کننده اولیه، لوله‌هایی پر از هلیوم مایع که تا دمای منفی 253 درجه سانتی‌گراد خنک شده‌اند، دور مخزن سوخت برودتی پیچیده شده‌اند تا مستقیماً آن و محتویات آن را خنک کنند. روی این لایه‌ها لایه‌های عایق و یک حلقه دوم حامل هلیوم کمی گرم‌تر با دمای منفی 183 درجه سانتی‌گراد قرار دارد که پشت سپر حرارتی که کل مجموعه را پوشش می‌دهد، قرار گرفته است. این حلقه تمام گرمای ورودی را قبل از اینکه بتواند بیشتر نفوذ کند، متوقف و دفع می‌کند.
نتیجه، سیستمی است که می‌تواند پیشران‌ها را تا زمانی که انرژی لازم برای راه‌اندازی ماشین‌آلات برودتی وجود دارد، به طور نامحدود در حالت فوق سرد نگه دارد. این نه تنها به معنای اجتناب از حضور در مریخ بدون وسیله نقلیه برای بازگشت به خانه است، بلکه به معنای توانایی انجام ماموریت‌ها بدون نیاز به سوخت اضافی و غیر ضروری و برنامه‌ریزی برای ماموریت‌های طولانی‌تر است.
کتی هنکل(Kathy Henkel)، مدیر اجرایی پروژه مدیریت سیالات برودتی ناسا می‌گوید: فناوری‌هایی برای کاهش اتلاف پیشران باید برای ماموریت‌های طولانی‌مدت موفق به اعماق فضا مانند ماه و مریخ پیاده‌سازی شوند. خنک‌سازی دو مرحله‌ای از اتلاف پیشران جلوگیری می‌کند و با موفقیت امکان ذخیره طولانی مدت پیشران‌ها را چه در حال انتقال و چه روی سطح یک جرم سیاره‌ای فراهم می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/781546/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایگزین پیشرفته SMS آپدیت جدیدی دریافت می‌کند و کاربردی‌تر می‌شود

تولید کیت‌های نانویی برای تشخیص سریع سرطان روده، عفونت معده و بارداری

یکی از مهم‌ترین رقبای آیفون به‌زودی رونمایی می‌شود

شب‌ زنده‌داری دشمن پنهان سلامت روان و بدن

محتویات پس از انتشار بازی MindsEye با تأخیر مواجه شدند

مدیر سامسونگ از ورود اپل به بازار گوشی‌های تاشو می‌گوید

سطح بالای «کلسترول خوب» عامل ابتلا به آلزایمر در زنان است؟

ثبت تصویر جنگ ستارگان

این شاید گلکسی S26 اولترا باشد

بحران آب و فروپاشی آبخوان‌ها، سرطانی گسترش‌یافته در سایه‌ مدیریت ناکارآمد

خط بطلان دانشمندان بر یک باور غلط قدیمی: تخم مرغ دشمن قلب نیست

آیفون 11 با یک روز تأخیر آپدیت آزمایشی iOS 26 را دریافت کرد

چرا زندگی برایمان رضایت‌بخش نیست؟ روانشناسان غنای روانی را راز زندگی خوب می‌دانند

گوشی تاشو سه‌تکه بعدی هواوی، «میت ایکس‌تی اس» خواهد بود

چرا لگو می‌تواند بهترین معلم ریاضی برای کودکان باشد؟

خون پاک شهدا مایه عزت و افتخار برای ملت ایران شد / ویژگی‌های اخلاقی شهدا باید ثبت و ضبط شود

منبع داخلی: Valve در حال ساخت یک کنسول خانگی است

سری Call of Duty در بخش عجیبی از E-Sports سوم شد

تاریخ عرضه Battlefield 6 به صورت غیر رسمی فاش شد

ناشر Wuchang: Fallen Feathers: ساخت IPهای جدید دشوارتر شده است

مشخصات جدیدی از گلکسی S25 FE لو رفت؛ قیمت گوشی چقدر خواهد بود؟

گیمرهای PS4 و ایکس‌باکس وان احتمالا از این بازی بزرگ محروم می‌شوند

افشاگری‌های One UI 9 کمتر از نسخه‌های قبلی خواهد بود!

یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های 2025 سامسونگ به‌نمایش درآمد

نسخه آزمایشی iOS 26 منتشر شد؛ دانلود نکنید!

قلم لمسی حرفه‌ای هواوی با کلید هوشمند رونمایی شد

گوشی‌های تاشو 2025 سامسونگ در 49 کشور دنیا عرضه شدند

چقدر باید پیاده‌ روی کنیم تا به کمردرد مزمن دچار نشویم؟

سازوکار چروک شدن پوست با افزایش سن کشف شد

ماهواره «ناهید 2» در مدار 500 کیلومتری آرام گرفت

دریافت داده‌های ماهواره «ناهید 2» از ایستگاه زمینی ایران

چرا دود آتش برای بدن ما خطرناک است؟

چرا بعضی صبح‌ها گیج و خواب‌آلود بیدار می‌شویم؟ علم مغز پاسخ می‌دهد

پیاده‌روی با گام‌شمار، راه‌حلی ساده برای خواب بهتر مادران باردار

دانشمندان برای نخستین بار از حرکت اتم‌ها فیلم‌برداری کردند

راکتور هسته‌ای می‌تواند طلا تولید کند!

نانوکپسول گیاهی برای درمان التهابات مزمن و بیماری‌های مفصلی و گوارشی

گوشی ارزان جدید شیائومی نمایشگر غول‌پیکر و باتری بسیار بزرگ دارد

تاسیس جایزه «نوبل فضا» به نام «نیل آرمسترانگ»

آیفون‌های جدید 66 درصد سریعتر شارژ می‌شوند

توسعه یک هوش مصنوعی برای خواندن کتیبه‌های باستانی

تحولی در صنعت؛ چگونه از فناوری نانو بهره ببریم؟

سامسونگ ضعف بزرگ گلکسی S25 اج را برطرف می‌کند؟

کشف جمجمه‌ای بدون دهان و با شش حفره در بلغارستان؛ نشانه از موجودات فضایی در زمین

خطر نابودی پلتفرم‌های مستقل در صورت تصویب یک سند

افشای تاریخ عرضه بتلفیلد 6؛ قیمت بازی چقدر خواهد بود؟

فقط 1280 انسان باقی ماندند؛ زمانی که بشر در آستانه انقراض قرار گرفت

فروش 1٫6 میلیون دستگاه در یک ماه؛ کنسول بازی ژاپنی‌ها رکورد شکست

مدت زمان خواب زنان در مقابل خواب مردان؛ تفاوت‌های علمی و واقعی چقدر است؟

تصاویر رقیب گلکسی زد فولد 7 لو رفت؛ رونمایی در آینده نزدیک