سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

ویژه‌نامه نوروز 1402؛ مجید باقری از گذشته تا به امروز می‌گوید؛

خرسندسازی؛ تبدیل وضعیت پرسنل ایثارگر و تعامل با شورا دستاورد معاونت منابع انسانی شهرداری تهران

خرسندسازی؛ تبدیل وضعیت پرسنل ایثارگر و تعامل با شورا دستاورد معاونت منابع انسانی
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - احتمالاً برای بسیاری از پرسنل، این معاونت مهم‌ترین معاونت شهرداری است! معاونت برنامه‌ریزی، توسعه منابع انسانی و امور شورا. مجید باقری حالا 6 ماهی هست عهده‌دار انجام این مسؤلیت در تیم جدید مدیریت شهری است.

به گزارش شهر، مجید باقری حالا 6 ماهی هست عهده‌دار انجام این مسؤلیت در تیم جدید مدیریت شهری است؛ از مهرماه 1401 که با حکم علیرضا زاکانی شهردار تهران راهی طبقه چهارم ساختمان خیابان بهشت شد.
به‌مناسبت نوروز پای سخنان وی نشستیم تا از عملکرد چند ماهه اخیر، بویژه اجرای بسته‌های حمایت معیشتی ویژه کارمندان شهرداری تهران برایمان تعریف کند. آنچه در ادامه می‌آید، چکیده‌ای از این گفت‌وشنود طولانی است که در واپسین روزهای اسفند 401 انجام شد.
آقای باقری! ممنون از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید. معاونت مربوطه بیشتر بر چه حوزه‌هایی در شهرداری تهران تاکید دارد و هدف از این معاونت، چیست؟
هدف از این معاونت، برنامه‌ریزی در همه ابعاد برای شهر تهران است که دارای 3سطح است؛ یکی از سطوح بحث‌های بودجه، تصویب برنامه، کنترل پروژه، کنترل برنامه‌ها و پایش بودجه زیرنظر مجموعه برنامه‌ریزی است، یکی دیگر سروسامان دادن به مسائل انگیزشی و موضوعات مربوط به ملاحظات منابع انسانی و دیگری مسائل مربوط به پارلمان شهری بوده که همگی زیرمجموعه این معاونت است.
یکی از سطوح همان گونه که عنوان کردید حوزه منابع انسانی است. اقدامات برجسته حوزه منابع انسانی طی 18ماه شامل چه مواردی است و اساسا بسته خرسندساز که تا این حد شهرت پیدا کرده است، چه جزئیاتی دارد؟
یکی از برجسته‌ترین فعالیت‌های ما در حوزه منابع انسانی، طراحی بسته خرسندساز بوده است. هدف از ایجاد بسته خرسندساز رسیدگی به مسائل انگیزشی و رفاهی کارکنان است؛ البته قبلا به صورت نقطه‌ای و پراکنده اقداماتی انجام شده و پیوست رسانه‌ای، همگرایی و همپوشانی هم نداشته، اما در این مدت، همه را به عنوان یک بسته متمرکز کرده‌ایم. نکته مهم در این بسته این بوده که هیچ‌یک از اقداماتی که در بسته خرسندساز رونمایی شده به جز یک مورد، سابقه نداشته است. 14محور جدید را در بسته خرسندساز مطرح کرده‌ایم. ابتدا مقاومت‌هایی صورت گرفت؛ چون موضوعات بسیار جذابی مطرح شد، ولی به فضل الهی اثربخشی خود را تا این لحظه نشان داده است. 
اعزام عادلانه به مشهد مقدس
یکی از اقدامات صورت‌گرفته اعزام به مشهدمقدس بود که از قبل وجود داشت، ولی سال‌ها به دلایل مختلف متوقف شده بود که ما تغییراتی را در این مورد اعمال کردیم؛ یکی اینکه برای اعزام به مشهد قرعه‌کشی انجام دادیم تا این روند در بستر عادلانه صورت گیرد؛ چراکه پیش از این، مسائلی برای اعزام وجود داشت و الان مانند فیش حج هر کسی یک فیش مشهد دارد و می‌تواند آن را با همکارش جابه‌جا کند و تاکید داریم تا پایان دوره مدیریت شهری همه بتوانند مشهد بروند. در گذشته مدل به‌گونه‌ای بود که همه مشمول نمی‌شدند؛ تا جایی که گزارش داده بودند حدود 7هزار نفر از همکاران ما در شهرداری 10سال است از هیچ توری استفاده نکرده‌اند که این امر نشان می‌دهد اگر توری بوده به صورت عادلانه فراگیر نبوده است. 
پیوند کارکنان با فروشگاه شهروند
برای اولین‌بار در خرسندساز پیوند بین کارکنان شهرداری و فروشگاه شهروند را ایجاد کردیم. با اینکه شهروند برای شهرداری است، اما در بهترین حالت در اعیاد یا به عنوان پاداش بن شهروند به همکاران داده می‌شد که سعی کردیم زیرساختی برای استفاده کارکنان شهرداری از فروشگاه شهروند ایجاد کنیم. بدین ترتیب شهروندکارت ایجاد و بین همه کارکنان توزیع شد که 50میلیون تومان اعتبار دارد و هر زمان که بخواهند می‌توانند خرید کنند. اعتبار 50میلیونی براساس نوع خرید، یک‌ساله و 36ماهه از فیش حقوقی‌شان کم می‌شود. کالاهای سوپرمارکتی هم در این بسته دیده شده و همکاران می‌توانند تا سقف 4میلیون تومان بدون اینکه سود داشته باشد، کالا خریداری کنند و تا 2ماه آینده پولش را بازگردانند. ایجاد زیرساخت‌ها و هماهنگی‌ها پیچیدگی‌های زیادی دارد. علاوه بر آن، شهرکارت صادر کردیم تا همکاران بتوانند از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا خرید داشته باشند و 50‌میلیون تومان هم داخل این کارت‌ها را شارژ کردیم. شهروند و شهرکارت 2موضوع مهم برای رفاه کارکنان است. تا الان حدود 150میلیارد تومان خرید اعتباری از فروشگاه اتکا صورت گرفته است.
شهرداری در شرایط تورمی زیرساختی را ایجاد کرده که پرسنل این سازمان به صورت اقساطی خرید کنند که کاملا شأن و شئون آنها حفظ شود. جالب است بدانید حدود 200میلیارد تومان تاکنون از فروشگاه شهروند و اتکا خرید صورت گرفته است. در این شرایط تورمی چنین اتفاقی سبب می‌شود کارکنان تکریم شوند و رضایتشان افزایش پیدا کند. به این صورت قدرت خرید را برای کارکنان ارتقا دادیم. 
پرداخت تسهیلات به کارکنان
یکی از کارهایی که در بسته خرسندساز انجام داده‌ایم، پرداخت وام بوده است. پیش از این، شرایط پرداخت وام خیلی نامناسب بود. طی 4ماه با قرعه‌کشی وام ارائه شد و فرقی نمی‌کرد چه کسی مدیر و کارشناس و... است. به همه به‌صورت مساوی وام 50میلیونی با 8 درصد نرخ سود بانکی بدون ضامن تعلق می‌گیرد و موفق شدیم به 5هزار نفر اول وام اعطا کنیم و تا پایان سال 1401 به 10هزار نفر وام ارائه می‌شود. 
مشوق‌های خرسندساز برای فرزندآوری
مشوق‌هایی برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است که همکاران ما می‌توانند به هر بیمارستانی بروند، ولی نباید سمت حسابداری بیمارستان بروند و تنها دغدغه‌شان باید این باشد که فرزند را از بیمارستان به خانه ببرند. حدود 250نوزاد جدید وارد خانواده شهرداری و این فرآیند طی شده است. به این خانواده‌ها کیف مخصوص مادر اعطا شده که پیام تبریک شهردار داخل این کیف قرار دارد. همچنین موادغذایی تقویتی هم در این کیف قرار داده شده است.
همدردی برای سوگ
به محض اینکه یکی از اقوام درجه یک از خانواده شهرداری به رحمت خدا برود، 30میلیون تومان هزینه مراسم به حساب همکارمان واریز می‌شود و روانشناس سوگ هم تماس می‌گیرد و کمک می‌کند که فرد زودتر از نظر روحی بهبود پیدا کند. تا این لحظه 200نفر در این شرایط قرار گرفته‌اند. 
ارائه خدمات پزشکی رایگان
تمام کارکنان شهرداری به صورت رایگان می‌توانند از خدمات درمانگاه‌های شهر سالم استفاده کنند که حدود 7هزار و500نفر تا نیمه اسفندماه به این درمانگاه‌ها مراجعه داشته‌اند. دغدغه برای آموزش آموزش برای خانواده‌ها و فرزندانشان در نظر گرفته شده است. همچنین خدماتی به فرزندانی که در آستانه کنکور قرار دارند، ارائه می‌دهیم. همینطور با طراحی دوره‌های MBA برای آموزش مدیران برنامه‌ریزی جامعی داشته‌ایم تا نیروهای انسانی از نظر دانش ارتقا داشته باشند. 
ارائه خدمات مهدکودک به مادران
مهدکودک هم برای ما دغدغه بود؛ چراکه سال‌ها هزینه 200هزار تومانی پرداخت می‌شد، ولی این رقم را افزایش دادیم و 6برابر شد.
گشت‌وگذار
برای خانواده شهرداری بسته گشت‌وگذار داریم که 10هزار نفر از خانواده بزرگ شهرداری به برج میلاد مراجعه و از خدمات آنجا استفاده کرده‌اند. 
تأمین مسکن برای کارکنان در خرسندساز2
مهم‌ترین اقدام امسال، علاوه بر بسته خرسندساز طراحی بسته خرسندساز2 بوده است. این بسته با محوریت تامین مسکن بوده که سال آینده مراحل اجرایی‌اش صورت می‌گیرد. حوزه‌های دیگر معاونت برنامه‌ریزی شامل نیروی انسانی و ارتباط با پارلمان شهری است که تمرکز بر کارکنان برتر و نخبه، تبدیل وضعیت نیروها، راه‌اندازی سامانه مدیریت دانش و تدوین برنامه تا ابتکار عمل در بودجه از دیگر اقدامات برجسته صورت گرفته است. 
کارکنان نخبه و برتر در این دوره نیز مورد توجه قرار دارند؟
مباحث زیرساختی حوزه منابع انسانی از دیگر مواردی است که در آن بر کارکنان برتر و نخبه تمرکز کردیم؛ بدین ترتیب نمایشگاهی از دستاوردهای کتاب کارکنان را برگزار کردیم و حدود 700نسخه کتاب در موضوعات مختلف نوشته شده است. علاوه بر آن، دستورالعملی ابلاغ شد که شناسایی کارکنان برتر بوده است. 
یکی از جذاب‌ترین مسائل حوزه شما تبدیل وضعیت نیروهاست. وضعیت نیروهای انسانی در حال حاضر چگونه است؟
تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری صورت گرفته که تا الان بیش از 3هزار و 100نفر تبدیل وضعیت شده‌اند و روند آن استمرار دارد که کار پیچیده‌ای است. قانون تبدیل وضعیت ایثارگران عملیاتی شده است. از جامعه آماری 93درصد کسانی که کارکنان خدمات اداری شهر و هادیان‌شهر بودند، تبدیل وضعیت شده‌اند و 7درصد باقیمانده نقص مدارک دارند. تبدیل وضعیت نیروهای حجمی را هم شروع کرده‌ایم و ابهامات قانونی وجود دارد که استعلاماتی گرفته‌ایم که به ترتیب با جواب‌های گزینش و شهر سالم فرآیندها انجام می‌شود و این کار تا مرحله پایانی ادامه دارد. 
راه‌اندازی سامانه مدیریت دانش، یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته است. توضیحی در این خصوص ارائه می‌دهید؟
سامانه مدیریت دانش را هم راه‌اندازی کرده‌ایم و از این منظر اهمیت دارد که سال‌ها تجربیات برف‌روبی، عید و... وجود دارد که فردی و شخصی است و جایی ثبت نشده و باید بدانیم گذشتگان چه اقداماتی انجام داده‌اند. تجربیات برتر ثبت و دسته‌بندی شده سبب می‌شود تا همه از این دانش استفاده کنند.
یکی دیگر از حوزه‌های موردتوجه، بحث برنامه و بودجه است. گفته شده ابتکار عملی در این حوزه داشته‌اید. توضیحی ارائه می‌دهید؟
برای اولین‌بار تدوین برنامه داشته‌ایم. برنامه چهارم را مجدد تنظیم کرده‌ایم تا در هر دوره همان برنامه اجرا شود. برای اولین‌بار این برنامه با تکیه بر نخبگان داخل شهرداری و با همفکری اساتید دانشگاه‌ها تدوین شد و شورای شهر هم کمک کرد و بر غنای برنامه افزود. ما توانستیم مسئله‌محور عمل کرده و شاخص‌های اصلی را احصا کنیم و در مورد تعادل بین منابع و مصارف دقت‌نظر داشته باشیم و توانستیم برنامه را به‌خوبی به تصویب برسانیم که ان‌شاءالله برش‌های سالانه آن در بودجه عملیاتی می‌شود و شاهد شکوفایی در شهر تهران خواهیم بود. ابتکار عمل در بودجه را هم در دستورکار داشتیم و یکی از ابرپارادایم‌های ذهنی شهر تهران این بود که به سوی مردمی‌سازی اداره شهر برویم. برای این اقدام، از طرح «من شهردارم» استفاده کردیم و با زیرساخت‌های آی‌تی توانستیم در گام نخست برای اولین‌بار حدود نیم‌میلیون پرسشنامه را تکمیل کنیم که به نظر من مشارکت ارزشمندی بود. اعتماد 365هزار نفر و تکمیل 470هزار پرسشنامه برای شروع کار، ارزشمند بود و سبب شد بدانیم می‌توان اعتماد مردم را جلب و با آنها گفت‌وگو کرد. پروژه‌های محلی را مردم انتخاب کردند که برای سال آینده اگر آنها را با دقت اجرا و عملیاتی کنیم، مردم می‌بینند پروژه‌ای که خودشان انتخاب کرده‌اند به ثمر نشسته است و به این صورت، حس اعتماد بیشتر می‌شود و در فراخوان‌های دیگر مشارکت، افزایش پیدا می‌کند. 
تعامل شهرداری با شورای شهر برعهده این معاونت است. این ارتباط را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بودجه و برنامه‌ای که مصوب شد با وجود اختلاف‌نظرهایی که می‌توانست داشته باشد، تضارب آرای خوبی داشت و به صورت متحد و هم‌شکل بودجه قوی تصویب شد و این پیوند ارتباط و تعامل اثربخش بین شورا و شهرداری نویدبخش خوبی است که روزهای خوبی داشته باشیم. 
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/501336/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران