سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آن چه باید از تبلیغات بدانید (2) بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در ادامه قسمت قبل مطلب « آن چه باید از تبلیغات بدانید » در این قسمت به بررسی انواع تبلیغات می پردازیم. در واقع تبلیغات به عنوان یکی از زیرمجموعه های ترفیع در آمیخته بازاریابی، انواع مختلفی دارد که صاحب کسب و کار می بایست با توجه به جایگاه محصول، برند و ... به انتخاب نوع مناسب آن بپردازد. تبلیغات را بر مبنای هدف به سه دسته عمده تقسیم می کنند.
1- تبلیغات اطلاع دهنده
2- تبلیغات متقاعد کننده
3- تبلیغات یادآوری کننده
اهدافی که در تبلیغات اطلاع دهنده دنبال می شود شامل موارد زیر است :
- آگاه کردن بازار از وجود یک کالای جدید
- اعلام موارد استفاده جدید یک کالا
- توضیح در مورد نحوه کار با کالا
- شرح خدمات موجود
- اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی
- تعدیل انصراف مصرف کننده
- ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت (برند)
اهدافی که در تبلیغات متقاعد کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- ایجاد برتریِ نام تجاری یک کالا
- تشویق مصرف کنندگان به استفاده از نام تجاریِ یک کالای خاص
- تغییر دریافتهای ذهنی مشتریان نسبت به ویژگیهای کالا
- متقاعد کردن مشتری به خرید کالا در زمان حاضر
- متقاعد کردن مشتری برای پذیرش فروشنده شرکت
اهدافی که در تبلیغات یادآوری کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- یادآوری به مصرف کنندگان در مورد این که احتمال احساس نیاز به کالا در آینده نزدیک وجود دارد
- یادآوری محل خرید کالا
- به خاطر سپردن کالا در طول فصولی که از آن استفاده نمی شود
- حفظ آگاهی مطلوب در مشتریان
مراحل ارتباط در تبلیغات تجاری
ارتباط در تبلیغات، دارای یک هدف ویژه است: ارسال یک پیام که به مشتریان آگاهی خواهد داد، و آنها را برای عمل کردم (خواه خرید یک کالا باشد، خواه رای دادن به یک نامزد ریاست جمهوری) تحریک خواهد کرد. فرآیند ارسال پیام تبلیغاتی برای مخاطبان گوناگون از طریق آگهی، «ارتباط بازاریابی» نامید می شود. ارتباط بازاریابی (بازارسازی) مشتریان را به طور پیوسته از آگاه سازی تا خشنودسازی، در شش مرحله هدایت می کند که همین مراحل شش گانه فرآیند ارتباط می دهند.
مرحله 1 : آگاه سازی : مطمئن شوید که مخاطب شما در مورد کالاهای‌تان اگاهی و اطلاع دارد. ضرورت و اهمیت این آگاه سازی زمانی آشکار می شود که شما یک کالای جدید را معرفی می کنید.
مرحله 2 : دریافت : در ارتباط بازارسازی‌تان مطمئن شوید که مشتریان بالقوه، ویژگی ها و فواید کالاهایتان را بخوبی بشناسد و درک کنند.
مرحله 3 : پذیرش و قبول : مشتریان آینده باید تصمیم بگیرند که آیا کالاهای شما می تواند نیازهای آنها را برآورده سازد. یا خیر. ممکن است آنها کالای شما را به دلایل مختلف رد کنند، اما تردیدی نیست که آنها را با کالاهایی دیگر مقایسه خواهند کرد.
مرحله 4 : اولویت و مزیت : خریداران، یک ویژگی مطلوب را به کالایی نسبت می دهند که برطرف کننده نیازشاان نیز باشد؛ بنابراین اگر مردم کالای شما را می پسندند، به این معنا نیست که حتماً آن را می خرند. تبلیغات باید یک دلیل قانع کننده برای خرید کالا ارائه دهد.
مرحله 5 : مالکیت : مالکیت بازخوردی است که آگهی دهنده ها امیدوارند هنگامی که با مخاطب ارتباط برقرار می کنند آن را دریافت کنند.
مرحله 6 : تقویت : از تبلیغات برای تقویت حس رضایت و خشنودی مشتریان در مورد عمل یا خرید استفاده کنید. این مراحل یک روند جدید را در فرآیند ارتباط پدید می آورد. زیرا شما یم پیام دیگر را برای مخاطب خود می فرستید و در پی واکنشی نظیر خریدهای بیشتر هستید.
این مراحل گاهی اوقات « سلسله مراتب مدل تاثیرات » نامیده می شود، زیرا مراحل واکنش مخاطب را در مقابل تبلیغات شما منعکس می کند.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
کتاب تبلیغات با بیان ساده تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت جی تی ای 6 چقدر خواهد بود؟

درمان ضدپیری جدید عمر موش‌ها را تا 73 درصد افزایش داد؛ البته فقط در نرها

مشخصات اولیه گلکسی S26 لو رفت؛ باتری بزرگ‌تر و نمایشگر بهتر

چاپ 3بعدی بافت عضلانی در گرانش صفر برای مطالعه بیماری‌های فضایی

تریلر جدیدی از بازی Fatal Fury: City of the Wolves با محوریت شخصیت چون لی منتشر شد

عظمتی فراتر از اهرام مصر؛ آرامگاه‌های باشکوه هخامنشیان در ایران شما را شگفت‌زده خواهند کرد

شرکت راکستار قصد داشت یک بازی قرون وسطایی بسازد

«نجات جان یک نوزاد با ویرایش ژن»، نور امید میلیون‌ها بیمار شد

تریلر لایو اکشن Battlefield Redsec منتشر شد

افزایش سرعت اینترنت با فعال‌سازی فناوری 5G در گوشی‌های سامسونگ

کفگیر ماموریت ماه به ته دیگ خورد!

کارگردان Assassin’s Creed 3: این مجموعه می‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد!

نابودی بیش از 80 درصدی تومورهای تخمدان با نانوذرات جدید

این هندزفری پشت‌باز 28 ساعت شارژدهی دارد و تماس‌ها را به 100 زبان ترجمه می‌کند

پیوند اولین کلیه هیبریدی انسان-خوک در اسپانیا

اولین نشانه‌ها از گلکسی A57 سامسونگ رؤیت شد

فضانوردان چین برای اقامت 6 ماهه به فضا رفتند

تریلر جدیدی از بازی Hello Neighbor 3 منتشر شد

هند سنگین‌ترین ماهواره خود را به فضا پرتاب می‌کند

رنگ‌های آیفون 18 پرو لو رفت: بنفش، قهوه‌ای و قرمز!

چقدر باید شاد باشید تا بیمار نشوید؟

تریلر جدید بازی موبایلی Asphalt Legends

فستینگ طولانی‌مدت درمان سرطان نیست

تریلر سینمایی رسمی بازی Menace منتشر شد

چرا دیگر نمی‌توانیم تمرکز کنیم؟

شوخی غیرمنتظره رئیس سامسونگ با آیفون

جشنواره «رؤیای کهکشانی من» جایی برای پرکشیدن خیال به کهکشان‌ها

روش مناسب برای تشخیص تغییرات دهانه رحم در بیماران «HPV»

ویکو X70 رونمایی شد؛ گوشی اقتصادی با ارتباط ماهواره‌ای

عملکرد درخشان هوش مصنوعی در پیش‌بینی بقای بیماران پیوند کلیه

آپدیت HyperOS 3 برای یکی از گوشی‌های پوکو منتشر شد

حسگری که اسکیزوفرنی را از بزاق دهان تشخیص می‌دهد

گوشی بعدی وان‌پلاس با باتری 7000 میلی‌آمپرساعتی از راه می‌رسد

شامپانزه‌ها می‌توانند پس از مشاهده شواهد جدید، باورهایشان را تغییر دهند؛ شما چطور؟

مرور داستان سری Resident Evil در ویدیوی رسمی؛ برای نسخه نهم آماده شوید [زیرنویس فارسی]

آموزش سوختن موشک New Glenn

ریمیک Halo 2 و Halo 3 نیز در راه هستند

نشست تخصصی به‌روزرسانی سند توسعه کاربردهای تصاویر ماهواره‌ای

بازیگر Baldur’s Gate 3: این اثر نگاه من را به روایت در بازی‌های ویدیویی تغییر داد

آیا برای نجات زمین باید آسمان را تاریک کنیم؟ بازی خطرناک بشر با خورشید

از همکاری جدید مک‌دونالد و بازی Street Fighter با انتشار یک تریلر رونمایی شد

عکسی از خفاش هالووین در آسمان!

یکی از خوش‌قیمت‌ترین گوشی‌های سامسونگ آپدیت One UI 8 را دریافت کرد

هشدار شیوع بالای هپاتیت A در کودکان و نوجوانان ایرانی

گوشی پرقدرت جدید پوکو در آستانه رونمایی است

آموزش یا غریزه؟ ریشه‌های روان‌شناختی شجاعت در کودکان

سامسونگ باز هم در بازار موبایل تاج‌گذاری کرد

ناسا تایید کرد: یک ماه جدید در مدار زمین پدیدار خواهد شد!

تریلر جدید و مورد انتظار جی تی ای 6 چه زمانی پخش می‌شود؟

اروپا تا اوایل دهه 2030 موشک‌های قابل استفاده مجدد می‌سازد