سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آن چه باید از تبلیغات بدانید (2) بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در ادامه قسمت قبل مطلب « آن چه باید از تبلیغات بدانید » در این قسمت به بررسی انواع تبلیغات می پردازیم. در واقع تبلیغات به عنوان یکی از زیرمجموعه های ترفیع در آمیخته بازاریابی، انواع مختلفی دارد که صاحب کسب و کار می بایست با توجه به جایگاه محصول، برند و ... به انتخاب نوع مناسب آن بپردازد. تبلیغات را بر مبنای هدف به سه دسته عمده تقسیم می کنند.
1- تبلیغات اطلاع دهنده
2- تبلیغات متقاعد کننده
3- تبلیغات یادآوری کننده
اهدافی که در تبلیغات اطلاع دهنده دنبال می شود شامل موارد زیر است :
- آگاه کردن بازار از وجود یک کالای جدید
- اعلام موارد استفاده جدید یک کالا
- توضیح در مورد نحوه کار با کالا
- شرح خدمات موجود
- اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی
- تعدیل انصراف مصرف کننده
- ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت (برند)
اهدافی که در تبلیغات متقاعد کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- ایجاد برتریِ نام تجاری یک کالا
- تشویق مصرف کنندگان به استفاده از نام تجاریِ یک کالای خاص
- تغییر دریافتهای ذهنی مشتریان نسبت به ویژگیهای کالا
- متقاعد کردن مشتری به خرید کالا در زمان حاضر
- متقاعد کردن مشتری برای پذیرش فروشنده شرکت
اهدافی که در تبلیغات یادآوری کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- یادآوری به مصرف کنندگان در مورد این که احتمال احساس نیاز به کالا در آینده نزدیک وجود دارد
- یادآوری محل خرید کالا
- به خاطر سپردن کالا در طول فصولی که از آن استفاده نمی شود
- حفظ آگاهی مطلوب در مشتریان
مراحل ارتباط در تبلیغات تجاری
ارتباط در تبلیغات، دارای یک هدف ویژه است: ارسال یک پیام که به مشتریان آگاهی خواهد داد، و آنها را برای عمل کردم (خواه خرید یک کالا باشد، خواه رای دادن به یک نامزد ریاست جمهوری) تحریک خواهد کرد. فرآیند ارسال پیام تبلیغاتی برای مخاطبان گوناگون از طریق آگهی، «ارتباط بازاریابی» نامید می شود. ارتباط بازاریابی (بازارسازی) مشتریان را به طور پیوسته از آگاه سازی تا خشنودسازی، در شش مرحله هدایت می کند که همین مراحل شش گانه فرآیند ارتباط می دهند.
مرحله 1 : آگاه سازی : مطمئن شوید که مخاطب شما در مورد کالاهای‌تان اگاهی و اطلاع دارد. ضرورت و اهمیت این آگاه سازی زمانی آشکار می شود که شما یک کالای جدید را معرفی می کنید.
مرحله 2 : دریافت : در ارتباط بازارسازی‌تان مطمئن شوید که مشتریان بالقوه، ویژگی ها و فواید کالاهایتان را بخوبی بشناسد و درک کنند.
مرحله 3 : پذیرش و قبول : مشتریان آینده باید تصمیم بگیرند که آیا کالاهای شما می تواند نیازهای آنها را برآورده سازد. یا خیر. ممکن است آنها کالای شما را به دلایل مختلف رد کنند، اما تردیدی نیست که آنها را با کالاهایی دیگر مقایسه خواهند کرد.
مرحله 4 : اولویت و مزیت : خریداران، یک ویژگی مطلوب را به کالایی نسبت می دهند که برطرف کننده نیازشاان نیز باشد؛ بنابراین اگر مردم کالای شما را می پسندند، به این معنا نیست که حتماً آن را می خرند. تبلیغات باید یک دلیل قانع کننده برای خرید کالا ارائه دهد.
مرحله 5 : مالکیت : مالکیت بازخوردی است که آگهی دهنده ها امیدوارند هنگامی که با مخاطب ارتباط برقرار می کنند آن را دریافت کنند.
مرحله 6 : تقویت : از تبلیغات برای تقویت حس رضایت و خشنودی مشتریان در مورد عمل یا خرید استفاده کنید. این مراحل یک روند جدید را در فرآیند ارتباط پدید می آورد. زیرا شما یم پیام دیگر را برای مخاطب خود می فرستید و در پی واکنشی نظیر خریدهای بیشتر هستید.
این مراحل گاهی اوقات « سلسله مراتب مدل تاثیرات » نامیده می شود، زیرا مراحل واکنش مخاطب را در مقابل تبلیغات شما منعکس می کند.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
کتاب تبلیغات با بیان ساده تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شرکت EA: بازی Battlefield 6 در حدود 98 درصد از بازی‌ها بدون تقلب بوده است

بازیکنان Where Winds Meet به هوش مصنوعی می‌گویند معما را حل کرده‌اند و او باور می‌کند!

راز سرسخت‌ترین بازمانده چرنوبیل؛ قارچی که از تشعشعات تغذیه می‌کند

استخراج لیتیوم از باتری‌های فرسوده، ارزان‌تر از خرید آن

توسعه‌دهنده Palworld از دلیل علاقه خود به بازی‌های مستقل می‌گوید

دانشمندان محرک چاقی در روغن سویا را کشف کردند

شیائومی 17 اولترا احتمالا پیش از پایان سال 2025 عرضه می‌شود

عکس روز ناسا از دنباله‌ یک دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای

والپیپرهای لورفته گلکسی S26 اولترا یک راز مهم را مخفی کرده‌اند

استفاده از هوش مصنوعی دانش ما را کاهش می‌دهد!

گوشی تاشو سه‌تکه سامسونگ ارزان‌تر از گوشی هواوی خواهد بود؟

ثبت‌نام اینترنت فیبرنوری رایتل در میانه آغاز شد

دانش‌آموز 17 ساله هندی یک آموزگار رباتیک ساخت

کنسول دستی ویندوزی Ayaneo Next II با نمایشگر 9 اینچ رونمایی شد

هوش مصنوعی چین در المپیاد جهانی ریاضی مدال طلا گرفت

همکاری Call of Duty و Street Fighter در راه است

هوش مصنوعی با شعر فریب می‌خورد!

یکی از طرفداران بازی Zelda: Ocarina of Time را با موتور Unreal Engine 5 ریمیک کرد

ساختارهای مرموز گوشته ممکن است عامل وجود حیات روی زمین باشند

بازی Turok Origins برای انتشار در سال 2026 برنامه‌ریزی شده است

خرس‌های تنبل باهوش‌تر از تصور ما؛ برای نخستین‌بار استفاده پانداها از ابزار مشاهده شد

شایعه: ریمیک Assassin’s Creed Black Flag شامل ویژگی‌های جذابی خواهد بود

رمزگشایی از سقوط تاریخی؛ خشکسالی‌های پی‌درپی، تمدن بزرگ دره سند را نابود کرد

بازیکنان Fortnite در فصل هفتم تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی پیدا کردند

هشدار دانشمندان: یادگیری با هوش مصنوعی شما را سطحی‌نگر می‌کند

هدفون رده‌بالای جدید سنهایزر با طراحی دوست‌داشتنی رونمایی شد

مغز ما تا 32 سالگی هنوز نوجوان است؛ دانشمندان می‌گویند رشد عصبی چهار دوره مهم دارد

آیا قیمت مدل‌های جدید آیفون در سال آینده رشد می‌کند؟

پیش‌بینی آینده با حباب‌های گاز آتشفشانی!

ردمی نوت 16 پرو پلاس احتمالا دوربین 200 مگاپیکسلی خواهد داشت

تهیه کنجاله پروتئینی از پَر

سامسونگ تبلت میان‌رده ارزشمندی با نمایشگر 90 هرتز معرفی کرد

فیزیکدانان یک چالش پزشکی را حل کردند

کدام بازی‌ها از حالت 165 فریم‌برثانیه گوشی وان‌پلاس ایس 6T پشتیبانی می‌کنند؟

از ورود فضانوردان جدید به ایستگاه فضایی تا کاوش‌های مداری

2 گوشی میان‌رده ناتینگ به اندروید 16 آپدیت شدند

مقاومت آنفلوانزای پرندگان در برابر تب، دانشمندان را نگران کرد

سنسور 200 مگاپیکسلی موبایلی سونی چه تفاوتی با سنسور سامسونگ دارد؟

تشخیص دقیق آلزایمر با هوش مصنوعی

مدل سفارشی آیفون 17 پرو با تم عشق رونمایی شد

تولید نخستین دستگاه زاویه تماس هوشمند و ماژولار ایران از سوی محققان دانشگاه تهران

مراسم گیم آواردز 2025 میزبان بازی‌های هیجان‌انگیزی خواهد بود

چین یک «بلوک کوانتومی شکست‌ناپذیر» ساخت

شمار بازیکنان Where Winds Meet از 9 میلیون نفر عبور کرد

کدام گروه از سالمندان، بیشتر در خطر افسردگی هستند؟

کنسول‌های ROG Ally ایسوس حالا سریع‌تر و هوشمندتر هستند

وان‌پلاس 15، یکی از ارزشمندترین گوشی‌های اندرویدی امسال، وارد بازار پراهمیت آمریکا می‌شود

سه بازی بعدی مجموعه The Witcher در بازه زمانی شش ساله منتشر خواهند شد

مقصر اصلی ریزش موی ناشی از استرس بالاخره شناسایی شد

چین، ربات‌های انسان‌نما را بی‌نیاز از آموزش می‌کند