سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آن چه باید از تبلیغات بدانید (2) بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در ادامه قسمت قبل مطلب « آن چه باید از تبلیغات بدانید » در این قسمت به بررسی انواع تبلیغات می پردازیم. در واقع تبلیغات به عنوان یکی از زیرمجموعه های ترفیع در آمیخته بازاریابی، انواع مختلفی دارد که صاحب کسب و کار می بایست با توجه به جایگاه محصول، برند و ... به انتخاب نوع مناسب آن بپردازد. تبلیغات را بر مبنای هدف به سه دسته عمده تقسیم می کنند.
1- تبلیغات اطلاع دهنده
2- تبلیغات متقاعد کننده
3- تبلیغات یادآوری کننده
اهدافی که در تبلیغات اطلاع دهنده دنبال می شود شامل موارد زیر است :
- آگاه کردن بازار از وجود یک کالای جدید
- اعلام موارد استفاده جدید یک کالا
- توضیح در مورد نحوه کار با کالا
- شرح خدمات موجود
- اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی
- تعدیل انصراف مصرف کننده
- ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت (برند)
اهدافی که در تبلیغات متقاعد کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- ایجاد برتریِ نام تجاری یک کالا
- تشویق مصرف کنندگان به استفاده از نام تجاریِ یک کالای خاص
- تغییر دریافتهای ذهنی مشتریان نسبت به ویژگیهای کالا
- متقاعد کردن مشتری به خرید کالا در زمان حاضر
- متقاعد کردن مشتری برای پذیرش فروشنده شرکت
اهدافی که در تبلیغات یادآوری کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- یادآوری به مصرف کنندگان در مورد این که احتمال احساس نیاز به کالا در آینده نزدیک وجود دارد
- یادآوری محل خرید کالا
- به خاطر سپردن کالا در طول فصولی که از آن استفاده نمی شود
- حفظ آگاهی مطلوب در مشتریان
مراحل ارتباط در تبلیغات تجاری
ارتباط در تبلیغات، دارای یک هدف ویژه است: ارسال یک پیام که به مشتریان آگاهی خواهد داد، و آنها را برای عمل کردم (خواه خرید یک کالا باشد، خواه رای دادن به یک نامزد ریاست جمهوری) تحریک خواهد کرد. فرآیند ارسال پیام تبلیغاتی برای مخاطبان گوناگون از طریق آگهی، «ارتباط بازاریابی» نامید می شود. ارتباط بازاریابی (بازارسازی) مشتریان را به طور پیوسته از آگاه سازی تا خشنودسازی، در شش مرحله هدایت می کند که همین مراحل شش گانه فرآیند ارتباط می دهند.
مرحله 1 : آگاه سازی : مطمئن شوید که مخاطب شما در مورد کالاهای‌تان اگاهی و اطلاع دارد. ضرورت و اهمیت این آگاه سازی زمانی آشکار می شود که شما یک کالای جدید را معرفی می کنید.
مرحله 2 : دریافت : در ارتباط بازارسازی‌تان مطمئن شوید که مشتریان بالقوه، ویژگی ها و فواید کالاهایتان را بخوبی بشناسد و درک کنند.
مرحله 3 : پذیرش و قبول : مشتریان آینده باید تصمیم بگیرند که آیا کالاهای شما می تواند نیازهای آنها را برآورده سازد. یا خیر. ممکن است آنها کالای شما را به دلایل مختلف رد کنند، اما تردیدی نیست که آنها را با کالاهایی دیگر مقایسه خواهند کرد.
مرحله 4 : اولویت و مزیت : خریداران، یک ویژگی مطلوب را به کالایی نسبت می دهند که برطرف کننده نیازشاان نیز باشد؛ بنابراین اگر مردم کالای شما را می پسندند، به این معنا نیست که حتماً آن را می خرند. تبلیغات باید یک دلیل قانع کننده برای خرید کالا ارائه دهد.
مرحله 5 : مالکیت : مالکیت بازخوردی است که آگهی دهنده ها امیدوارند هنگامی که با مخاطب ارتباط برقرار می کنند آن را دریافت کنند.
مرحله 6 : تقویت : از تبلیغات برای تقویت حس رضایت و خشنودی مشتریان در مورد عمل یا خرید استفاده کنید. این مراحل یک روند جدید را در فرآیند ارتباط پدید می آورد. زیرا شما یم پیام دیگر را برای مخاطب خود می فرستید و در پی واکنشی نظیر خریدهای بیشتر هستید.
این مراحل گاهی اوقات « سلسله مراتب مدل تاثیرات » نامیده می شود، زیرا مراحل واکنش مخاطب را در مقابل تبلیغات شما منعکس می کند.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
کتاب تبلیغات با بیان ساده تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دسته پلی استیشن 5 حالا می‌تواند همزمان به چهار دستگاه متصل شود

مارمولک دارای خون سبز سمی؛ معمایی که دانشمندان را سردرگم کرده است

تریلر سینمایی جدید Call of Duty: Black Ops 7 به بخش زامبی اختصاص دارد

عینک‌هایی با نمایشگر واقعیت افزوده

شخصیت‌های موزان و آکازا به بازی Demon Slayer اضافه خواهند شد

خانه‌ای امن‌تر با دوربین لامپی مقرون‌به‌صرفه

طراحی تجهیزات «معاینه از راه دور» برای کمک به مناطق محروم

شیائومی پد 8 هم به‌نمایش درآمد؛ تبلت جذاب با طراحی مدرن

دهان ما می‌تواند بدون مسواک دندان‌ها را تمیز کند؟

این گوشی جان‌سخت، باتری 22 هزار میلی‌آمپرساعتی و 2 نمایشگر دارد

ترسیم نقشه کل جهان با یک لپ‌تاپ به کمک یک شبیه‌ساز جدید

مشخصات کامل شیائومی 15T در آستانه رونمایی لو رفت

مورچه‌ها تمام دنیا را تحت سلطه خود درآورده‌اند؛ به‌جز چند نقطه دوردست

تریلر جدید Dying Light: The Beast وقایع داستانی سری را بازگو می‌کند

تریلر جدید Ghost of Yotei مبارزات جذاب این بازی را به نمایش می‌گذارد

کشف تغییرات غیر منتظره در اولین سیاه‌چاله رصدشده توسط بشر

قدیمی‌ترین مومیایی‌های دنیا، 10 هزار سال پیش در چین با دود خشک شدند

بازی Assassin’s Creed Shadows: تریلر زمان عرضه بسته‌الحاقی Claws of Awaji منتشر شد

*انتصاب سرپرست‌های جدید در معاونت‌های «توسعه بازار و امور مشتریان» و «فناوری اطلاعات و هوشمندسازی» بیمه دی

تصویری از کوتاه کردن مو در ایستگاه فضایی بین‌المللی

دموی بازی Little Nightmares 3 منتشر شد + تریلر جدید

پاسخ ناسا به ادعای فرازمینی بودن «اطلس/3I»

سیری با iOS 26 پنج قابلیت جدید دریافت کرد

دردسر فضاپیمای «سیگنوس» برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی

گوشی پرهیاهو سونی سرانجام به اندروید 16 آپدیت شد

مشکلاتی که شرکت فناوری مگاشید برای هوشمندسازی سازی خانه‌ها با آن مواجه است

وسیله جانبی جدید پیکسل‌ها از بند منحصربه‌فرد آیفون الهام می‌گیرد

آیا هوشمندسازی برای کشور ایران مناسب است؟

هک گوشی‌های سامسونگ تأیید شد؛ اما خطر حالا برطرف شده است

فعالیت شرکت فناوری مگاشید برای فراهم کردن اینترنت اشیاء به صورت یکپارچه در سطح شهر

خداحافظی با اندروید؛ ناتینگ می‌خواهد سیستم‌عامل اختصاصی بسازد!

تایید ارتباط عجیب برداشتن رحم با سکته مغزی

بهترین مرکز آموزش تعمیرات لپ‌تاپ و کامپیوتر در تهران

شب‌های پایانی شهریور و آغاز مهر؛ زمان طلایی رصد زحل

رقیب بزرگ آیفون 17 پرو مکس؛ این پیکسل 10 پرو ایکس‌ال است

خوش‌قیمت و مدرن؛ مانیتور جدید 2025 شیائومی رونمایی شد

نخستین چاپ سه‌بعدی جفت جنین در آزمایشگاه

این ویژگی جدید اندروید برای تمامی توسعه‌دهندگان، اجباری است

سلول‌های مرموزی که رازهای تازه‌ای از بدن برملا می‌کنند

تصویر قاب گلکسی S26 اولترا لو رفت؛ نمایش طراحی گوشی

هوش مصنوعی بدون اختلال «توهم» از بین می‌رود!

شیائومی 17 چه چیزهایی را از آیفون 17 الهام می‌گیرد؟

پیش‌بینی وقوع شفق‌های قطبی در مریخ ممکن شد

ماوس انگشتی؛ خداحافظی با دردسرهای ماوس سنتی!

اولین اسپری بینی برای بیماران قلبی، کبدی و کلیوی تاییدیه گرفت

شیائومی 17 پرو و پرو مکس با طراحی جنجالی به‌نمایش درآمدند

پژوهشگران انگلیسی، سیستم هشدار سرطان ساختند!

تریلر زمان عرضه Arena Breakout: Infinite منتشر شد

با انتشار تریلری از کالکشن RoboCop: Rogue City رونمایی شد

موشک «آلفا» دوباره پرواز می‌کند