سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آن چه باید از تبلیغات بدانید (2) بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در ادامه قسمت قبل مطلب « آن چه باید از تبلیغات بدانید » در این قسمت به بررسی انواع تبلیغات می پردازیم. در واقع تبلیغات به عنوان یکی از زیرمجموعه های ترفیع در آمیخته بازاریابی، انواع مختلفی دارد که صاحب کسب و کار می بایست با توجه به جایگاه محصول، برند و ... به انتخاب نوع مناسب آن بپردازد. تبلیغات را بر مبنای هدف به سه دسته عمده تقسیم می کنند.
1- تبلیغات اطلاع دهنده
2- تبلیغات متقاعد کننده
3- تبلیغات یادآوری کننده
اهدافی که در تبلیغات اطلاع دهنده دنبال می شود شامل موارد زیر است :
- آگاه کردن بازار از وجود یک کالای جدید
- اعلام موارد استفاده جدید یک کالا
- توضیح در مورد نحوه کار با کالا
- شرح خدمات موجود
- اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی
- تعدیل انصراف مصرف کننده
- ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت (برند)
اهدافی که در تبلیغات متقاعد کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- ایجاد برتریِ نام تجاری یک کالا
- تشویق مصرف کنندگان به استفاده از نام تجاریِ یک کالای خاص
- تغییر دریافتهای ذهنی مشتریان نسبت به ویژگیهای کالا
- متقاعد کردن مشتری به خرید کالا در زمان حاضر
- متقاعد کردن مشتری برای پذیرش فروشنده شرکت
اهدافی که در تبلیغات یادآوری کننده دنبال می شوند شامل موارد زیر است :
- یادآوری به مصرف کنندگان در مورد این که احتمال احساس نیاز به کالا در آینده نزدیک وجود دارد
- یادآوری محل خرید کالا
- به خاطر سپردن کالا در طول فصولی که از آن استفاده نمی شود
- حفظ آگاهی مطلوب در مشتریان
مراحل ارتباط در تبلیغات تجاری
ارتباط در تبلیغات، دارای یک هدف ویژه است: ارسال یک پیام که به مشتریان آگاهی خواهد داد، و آنها را برای عمل کردم (خواه خرید یک کالا باشد، خواه رای دادن به یک نامزد ریاست جمهوری) تحریک خواهد کرد. فرآیند ارسال پیام تبلیغاتی برای مخاطبان گوناگون از طریق آگهی، «ارتباط بازاریابی» نامید می شود. ارتباط بازاریابی (بازارسازی) مشتریان را به طور پیوسته از آگاه سازی تا خشنودسازی، در شش مرحله هدایت می کند که همین مراحل شش گانه فرآیند ارتباط می دهند.
مرحله 1 : آگاه سازی : مطمئن شوید که مخاطب شما در مورد کالاهای‌تان اگاهی و اطلاع دارد. ضرورت و اهمیت این آگاه سازی زمانی آشکار می شود که شما یک کالای جدید را معرفی می کنید.
مرحله 2 : دریافت : در ارتباط بازارسازی‌تان مطمئن شوید که مشتریان بالقوه، ویژگی ها و فواید کالاهایتان را بخوبی بشناسد و درک کنند.
مرحله 3 : پذیرش و قبول : مشتریان آینده باید تصمیم بگیرند که آیا کالاهای شما می تواند نیازهای آنها را برآورده سازد. یا خیر. ممکن است آنها کالای شما را به دلایل مختلف رد کنند، اما تردیدی نیست که آنها را با کالاهایی دیگر مقایسه خواهند کرد.
مرحله 4 : اولویت و مزیت : خریداران، یک ویژگی مطلوب را به کالایی نسبت می دهند که برطرف کننده نیازشاان نیز باشد؛ بنابراین اگر مردم کالای شما را می پسندند، به این معنا نیست که حتماً آن را می خرند. تبلیغات باید یک دلیل قانع کننده برای خرید کالا ارائه دهد.
مرحله 5 : مالکیت : مالکیت بازخوردی است که آگهی دهنده ها امیدوارند هنگامی که با مخاطب ارتباط برقرار می کنند آن را دریافت کنند.
مرحله 6 : تقویت : از تبلیغات برای تقویت حس رضایت و خشنودی مشتریان در مورد عمل یا خرید استفاده کنید. این مراحل یک روند جدید را در فرآیند ارتباط پدید می آورد. زیرا شما یم پیام دیگر را برای مخاطب خود می فرستید و در پی واکنشی نظیر خریدهای بیشتر هستید.
این مراحل گاهی اوقات « سلسله مراتب مدل تاثیرات » نامیده می شود، زیرا مراحل واکنش مخاطب را در مقابل تبلیغات شما منعکس می کند.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
کتاب تبلیغات با بیان ساده تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پدر شهیدان «فرهادی» از مازندران به فرزندان شهیدش پیوست

گوشی ارزان جدید هواوی Hi Enjoy 80 با طراحی پرچمدار معرفی شد

آیا زمان خداحافظی با تکینگی اینشتین فرا رسیده است؟

مادسازان Starfield از این بازی خسته شده‌اند

هدفونی که مترجم همزمان چند کاربر می شود

اولین نشست توجیهی و تبیینی دبیران شورای اقامه نماز مراکز تابعه بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

تریلر جدید جی‌تی‌ای 6 در روز اول رکوردی تاریخی ثبت کرد

اسپیس‌ایکس خود را برای پرتاب نهم استارشیپ آماده می‌کند

امیدواری به بازگشت بینایی با نانوذرات طلا

مراسم تجلیل از معلمان و اساتید شاهد و ایثارگر استان اصفهان برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «دیانتی»

سهمیه‌بندی واردات موبایل در 1404؛ فرصت یا تهدید برای بازار تلفن همراه؟

تصویر خبرساز از پاپ جدید؛ لئون چهاردهم اپل واچ به دستش می‌بندد

دوربین‌های دید در شب‌ به اندازه عینک می‌شوند

فعال‌سازی 5G روی گوشی‌های سامسونگ در ایران

گوشی پیکسل 9a در کمال ناباوری یکی از اپ‌های مهم گوگل را ندارد

در ساختار اداری و سیاستی کشور مسیری برای ترویج علم شکل نگرفته است

ساندکلاد از موسیقی‌های شما برای تعلیم هوش مصنوعی استفاده نمی‌کند

برچسب هوشمند؛ پزشک آینده روی پوست شما

سامسونگ با گلکسی اس 25 اج، به مسیر اشتباهی می‌رود

زنی با فرمولِ رؤیاها؛ ریاضیدانی که برگه امتحانش را پاره کرد اما تاریخ را نوشت

مراسم گرامیداشت شهید حسین امیرعبداللهیان در دامغان برگزار شد

سرورهای سامسونگ در حال تبدیل شدن به زامبی سایبری هستند!

هوش مصنوعی پیام مقتول را به قاتلش رساند

سونی توانایی‌های صوتی گوشی پرچمدار جدیدش را به‌نمایش گذاشت

فاجعه برای گیمرها؛ قیمت کنسول بازی تا 70 درصد گران می‌شود؟

قابلیت تجربه بین نسلی در نسخه پولی بازی Deltarune ارائه می‌شود

برگزاری کنگره شهدای غریب در اسارت، کاری ارزشمند بود

یوتیوب به پخش انحصاری بازی‌های لیگ فوتبال آمریکا فکر می‌کند

قابلیت جدید یک تلسکوپ فضایی برای مطالعه سیاره‌های در حال مرگ

این ستاره نباید اینجا باشد!

دیدار مهندس اوحدی با خانواده خلبانان شهید پرواز اردیبهشت

مصرف شیره خرما و داروهای گیاهی کولیک نوزادان را برطرف نمی‌کند

عکس روز ناسا از یوگی و دوستان در مریخ!

پرداخت خسارت بیمه دی به خودروهای آسیب دیده در بندر شهید رجائی

10 هزار کارمند پاناسونیک اخراج می‌شوند

هوش مصنوعی؛ موتور محرک تحول در نظام آموزشی دانشگاه آزاد است

مدیر انتشارات Larian: بازی Clair Obscur می‌تواند بین 8 تا 10 میلیون نسخه بفروشد

نمایشگاه «هنر خدمت» به مناسبت گرامیداشت سالروز شهدای خدمت برگزار می‌شود

نخستین مراسم شهدای خدمت با محوریت پویش «خدمت ماندگار» برگزار می‌شود

قیمت Nintendo Switch 2 ممکن است در آینده بسته به تعرفه‌های وارداتی آمریکا تغییر کند

پرونده نژادپرستی گوگل با جریمه 50 میلیون دلاری حل‌ و‌ فصل شد

ساعت‌های سری گلکسی واچ 8 دیگر کاملا دایره‌ای نخواهند بود

پایان جعل برند با ترکیب «فناوری نانو» و «بلاک‌چین»

زمان انتشار HyperOS 2.2 شیائومی اعلام شد

مکزیک از گوگل شکایت کرد

آب زمین از کجا آمده است؟/ شهاب‌سنگی در قطب جنوب راز را فاش کرد!

وبینار آموزشی تازه‌های سلامت در ارولوژی و سالمندی برگزار شد

پرداخت تسهیلات اشتغال و کارآفرینی به ایثارگران 124 درصد افزایش داشته است

سامانه GPS به ماه می‌رود!