سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

بازاریابی در نقطه خرید را بشناسیم بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - تاثیرگذاری تبلیغات در نقطه ی خرید موجب شده است که این روش از تبلیغات به سرعت در حال رشد باشد. قبلاً در مطلب « بازاریابی و تبلیغ در نقطه خرید » به این روش از تبلیغات پرداخته بودیم، در این مطلب نیز می توانید با این روش از تبلیغات بیشتر آشنا شوید.
عبارت تبلیغات در نقطه خرید (Point Of Purchase) که به اختصار پاپ (POP) نامیده می‌شود یکی از شیوه های پرکاربرد تبلیغات است. صنعت تبلیغات طیف گسترده‌ای از شرکت‌های تولیدی، مونتاژ، طراحی و نمونه سازی، چاپ، انبارداری، توزیع و نصب تجهیزات تبلیغ‌گری تا سایر حرفه‌های مربوط به تفریحات را در بر می‌گیرد. تبلیغات در نقطه خرید در ابتدا به خاطر ماهیت منطقه‌ای و خرد آن، رابطه ضعیفی با تبلیغات به معنای عام آن داشت.
تبلیغات در نقطه خرید طی سال‌های اخیر رشد یکنواختی را تجربه کرده و این امر مرهون تلاش‌های انجمن تجاری بین المللی تبلیغات در نقطه خرید POPAI است که به طور مشخص بر پیامی تحت عنوان «سه چهارم» تأکید دارد و این تأکید به این معنی است که سه چهارم تصمیمات مشتریان برای خرید کالا یا خدمت در نقطه خرید شکل می‌گیرد.
عامل دیگری که در افرایش گرایش به تبلیغات در نقطه خرید نقش داشت، تفکیک فزاینده رسانه‌های معطوف به مخاطب گسترده بود. البته این فرایند از مدت‌ها پیش قابل پیش بینی بود و به اتخاذ شیوه‌های مستقیم بازاریابی انجامید و در عین حال باعث شد تا از میانه دهه 1990 رسانه‌های دیگری نیز در کانون توجهات قرار بگیرند. البته باید یادآور شد که تبلیغات در نقطه خرید، بازخیزش خود را زمانی تجربه کرد که خرده فروشان به داشتن تجهیزات تبلیغ‌گری در فروشگاه و محل کار خود تمایل و گرایش نشان دادند.
دیدگاه‌ها از آن زمان به بعد از انعطاف کم تری برخوردار بوده است و خرده فروشان از داشتن خرت و پرت فاصله گرفته‌اند و در عوض طراحی تبلیغات در نقطه خرید حالت به مراتب پیچیده تری به خود گرفته است.
این تحول پابه پای تحول دیگری صورت گرفته است و آن تحول محصول توسعه و گسترش شبکه‌ای حمایتی در زمینه انبارداری، توزیع، نصب و خرید و فروش و ممیزی کالا‌ها بوده است و در واقع باید گفت آنچه تبلیغات در نقطه خرید را تقویت کرده به نحوی از نحو ها به تمامی این تحولات مربوط بوده است.
به این ترتیب، در حالی که تبلیغات داخل مغازه مورد توجه بیشتری قرار گرفته، بسیاری از صاحبان مارک‌های تجاری به استفاده از تبلیغات در نقطه خرید راغب‌تر شده‌اند واین در حالی است که آن‌ها در انتخاب نوع تبلیغ خود، به جای حمایت از قیمت کالاهای خود، به نوعی از ارتقای تبلیغاتی دیگر فکر می‌کنند که محور آن فروش عادلانه و برابر در مقایسه با کالاهای دیگر است.
اکنون روند کنونی حاکی از این است که ابزارهای تبلیغ در نقطه خرید تا حدودی به پدیده ابزارهای تبلیغی دایمی در نقطه خرید تبدیل شده و این اقدام از سوی خواربارفروشی‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. آن‌ها، هم در واقع از موضوع صرف بحث درباره قیمت فاصله گرفته‌اند.
فلسفه اصلی استفاده از ابزارهای موقت تبلیغ‌گری این بوده که هزینه‌ها و قیمت‌های چنین کارهایی، پایین باشد، اما اکنون با پدیده‌ای دیگر به نام EDLP (قیمت‌های پایین همه روزه) مواجه شده‌ایم و با استراتژی‌هایی سروکار داریم که هدف آن‌ها روشن‌تر ساختن چهره فروشگاه هاست و بازیگران این عرصه هم کسانی هستند که می‌کوشند در فروشگاه‌های خود یک تآ‌تر مغازه‌ای را به اجرا درآورند و با استفاده از ابزارهای تبلیغ برای نقطه خرید، در واقع مفهوم تازه‌ای به نام مغازه‌هایی در درون یک مغازه را به اجرا درآورند و این در حالی است که عده‌ای هم از این پدیده با عنوان شهر مقوایی یاد می‌کنند.
● روش‌های تبلیغ در نقطه خرید
تبلیغات مربوط به نقطه خرید یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صنعت چاپ است. البته در کنار این امر باید به این موضوع هم توجه داشت که تبلیغات در نقطه خرید به یکی از اهداف بزرگ چاپ دیجیتال هم تبدیل شده است. افزون بر این، استفاده از چاپ دیجیتال در عرصه فرمت‌های بسیار بزرگ به این معنی نیست که مزایای چاپ سیلک هم فراموش شود و به خصوص ارزان‌تر بودن و سرعت بالای آن نادیده گرفته شود. اما در هر حال، اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید بگوییم که چاپ دیجیتال از نفوذ خوبی در بازار نقطه خرید برخوردار شده و در مقایسه با چاپ سیلک و چاپ عکس سهم بیشتری گرفته است.
رشد چاپ دیجیتال و به موازات آن، رشد رسانه‌های دیجیتال در مغازه‌ها، تبلیغ در نقطه خرید را به دنیای مدرن انتقال می‌دهد. افزون بر این، از آنجا که تبلیغ در نقطه فروش اساساً یک بحث جذاب است بنابراین توجه به آن نسبت به گذشته بیشتر شده است.
در آغاز دهه 1990 باور عمومی این بود که با ظهور چاپ دیجیتال شاهد گرایش تازه‌ای در این زمینه خواهیم بود که مغازه‌های جزیی فروشی برای استفاده کارا‌تر از ابزارهای تبلیغات در حوزه خرید به استفاده از چاپخانه‌های کوچک رو بیاورند. البته این گرایش همیشه برای جزیی فروشان در زمان‌های مختلف وجود داشته است، به طوری که در دهه 1970 مغازه داران انگلیسی، هلندی و آلمانی برای خودشان چاپخانه‌های کوچک سیلک در محل کارشان ایجاد می‌کرده‌اند.
با این همه، ظرف یک سال یا بیشتر، از هنگامی که هزینه‌های حفظ و تجهیز کارگاه‌های چاپ نسبت به نوسازی خود مغازه‌ها در مرحله ثانویه قرار گرفت، اکثر مغازه داران از این نوع کار‌ها دست کشیدند و ابزار‌هایشان را فروختند و به این ترتیب ظهور چاپ دیجیتال باعث شده تا دوباره احتمال بازگشت روزهای چاپ درون سازمانی یا چاپ خانگی متصور شود.
● آینده تبلیغ در نقطه خرید
در حال حاضرشاهد ظهور راه حل‌های دیجیتال رسانه‌ای در فروشگاه‌ها و خواربارفروشی‌های بزرگ و نیز سایر فروشگاه‌ها هستیم. فروشگاه‌ها اغلب به دنبال تبلیغات از طریق صفحه نمایش (اسکرین) هستند. به عنوان مثال، سوپرمارکت tesco در انگلیس که یکی از بزرگ‌ترین سوپرمارکت‌هایی است که اعلام کرد در شعبه‌هایش از صد صفحه نمایش تلویزیونی استفاده خواهد کرد.
نتایج تبلیغات در نقطه خرید حاکی از آن است که آرم‌های منفرد تاکنون فروش خوبی داشته‌اند و فروش خرده فروشان نیز از طریق تبلیغات در نقطه خرید تأمین می‌شود. اما در این مورد هنوز باید منتظر قضاوت ماند که آیا سرمایه گذاری سنگین در حوزه نصب صفحات نمایش و نیز هزینه‌های مرتبط با تولید محتوای تبلیغات پول صرف شده را باز می‌گردانند یا خیر؟
شرایط با در نظر گرفتن مقولات مرتبط با تولید محتوا برای این صفحات نمایش، پیچیده‌تر هم می‌شود. پرسش‌هایی که در این زمینه به ذهن می‌رسد از این قرار است:
▪ آیا تبلیغات مبتنی بر صفحات نمایش می‌تواند از سهم درآمد تبلیغاتی رسانه‌های بزرگ کم کند؟
▪ آیا خرده فروشان در آینده خواهند توانست بر محتوایی که انتخاب می‌کنند کماکان مدیریت کنند؟
تردیدی در این امر نیست که هرچه میزان استفاده از ابزارهای دیجیتال برای تبلیغ در فروشگاه‌ها بیشتر شود، از میزان کاربرد ابزارهای سنتی تبلیغ کاسته خواهد شد و این امر به ابزارهای سنتی تبلیغ آسیب می‌زند.
به عنوان مثال، ابتکار فروشگاه آینده متعلق به گروه مترو، ابزارهای پیچیده‌ای را در زمینه تبلیغات فروشگاهی در راینبرگ آلمان به نمایش گذاشته است.
ابزارهای گروه مترو این نکته را نشان می‌دهد که ابزارهای تازه که آمیزه‌ای از ابزارهای نمایش دیجیتال قیمت‌ها، صفحات تاچ کنترل بر روی قفسه‌های اجناس، کیوسک‌های تعاملی مستقل و صفحات نمایش موسوم به پلاسما و یا امواج رادیویی برای شناسایی محصول (RFID) [تکنولوژی RFID چیست؟] و یا برچسب‌های الکترونیک و مشاوران الکترونیک برای خرید هستند (که دستگاهی است که بر روی چرخ دستی خرید نصب می‌شود و به مشتری در هنگام خرید مشورت می‌دهد) در خط مقدم تحولات نقطه خرید قرار گرفته‌اند.
در کوتاه مدت این گمان وجود دارد که ابزارهای سنتی تبلیغ در یک حالت مسالمت آمیز با ابزارهای مدرن تبلیغ قرار گیرند و هر دو به هم زیستی در حوزه رسانه‌ای درون فروشگاه‌ها ادامه دهند. اما عده‌ای معتقدند شانس گروه دوم تثبیت شده است و این باعث نمی‌شود که جمعی دیگر نیز پیشگویی خود دایر بر شانس بقای ابزارهای سنتی تبلیغ را نادیده بگیرند.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منبع: روزنامه همشهری (ترجمه و تلخیص: دکتر یونس شکرخواه)

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104558/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آپدیت نرم‌افزاری بعدی آیفون این ویژگی‌ها را به‌همراه می‌آورد

«حس هفتم» در انسان کشف شد!

هیچ‌کس توانایی رقابت با GTA را ندارد؛ سخنان جالب از توسعه‌دهنده Saints Row

کشف بزرگ‌ترین تار عنکبوت دنیا با اندازه نصف زمین تنیس در اعماق زمین

مشخصات پوکو پد M1 لو رفت؛ تبلت ارزشمند شیائومی

آلزایمر با تخریب عصب‌ها در بافت چربی، فراتر از مغز اثر می‌گذارد

یکی از ویژگی‌های Phone Link ویندوز 11 حذف می‌شود

رازهای دارکوب؛ چگونه پرنده‌ای چند گرمی خود را به چکشی تمام‌عیار تبدیل می‌کند؟

12 گوشی شیائومی نسخه آزمایشی HyperOS 3 را دریافت کردند

افزایش دور کمر عاملی در تخریب حافظه زنان

نسخه جدید Mass Effect همچنان در دست توسعه است

آیا کلسیم و منیزیم فشار خون بالا را کاهش می‌دهد؟

بازی GTA 6 «تجربه‌ای خیره‌کننده و بی‌رقیب» را رقم می‌زند

رونمایی «اسپیس‌ایکس» از یک فرودگر ساده‌تر برای تسریع بازگشت به ماه

فروش بازی Elden Ring Nightreign فراتر از انتظارات بوده است؛ پیش‌بینی موفقیت بیشتر با DLC

ژلی که مینای دندان را چند هفته‌ای بازسازی می‌کند

این کنسول دستی جدید حتی از برخی لپ‌تاپ‌های گیمینگ قدرتمندتر است

شکل‌گیری خطوط راه‌راه روی سطح مریخ در اثر برخورد شهاب‌سنگ

مایکروسافت یکی از مشکلات مهم ویندوز 11 را برطرف می‌کند

اقتصاد سرآمد آنلاین گزارش می دهد/تحول ساختاری و جهش هوشمند بیمه دی؛ مدیریت هادی عبداللهی چگونه این شرکت را به صدر صنعت بیمه رساند

جشن آمریکایی‌ها بابت اولین تماس فضایی چینی‌ها با ناسا

طرح مفهومی جدیدی از بازی Mass Effect 5 منتشر شد

کشف کاتالیزور جدید کره‌ای برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت پاک در دمای پایین

عملکرد “ودی” زیر ذره‌بین بورس/ رشد فروش بیمه دی متفاوت تر از رقبا

بازی Halo Infinite به‌زودی آخرین آپدیت بزرگ خود را دریافت خواهد کرد

نقش میکروب‌های روده کودکان نوپا در کاوشگری

چهارمین بازی پرفروش تاریخ؛ Red Dead Redemption 2 به دستاورد خیره‌کننده‌ای رسید

راز مهمان 7 میلیارد ساله از اعماق کهکشان: عبوری که شاید دیگر تکرار نشود

سیمای اقتصادی گزارش می دهد/ از امضای تفاهم‌نامه تا رشد تراز مالی بررسی شد؛ بیمه دی و تحولی راهبردی در حمل‌ونقل با توسعه پوشش‌ها

روابط گستر گزارش می دهد/ بیمه دی همچنان در جایگاه برتر میان شرکت‌های خصوصی

سیمای اقتصادی گزارش می دهد/ امنیت تجارت در مسیرهای داخلی و بین‌المللی با بیمه‌‌نامه‌های حمل‌ونقل دی

فکراقتصادی گزارش می دهد/ رمزگشایی از جهش 6 برابری بیمه دی

ایسوس اولین مانیتور گیمینگ 720 هرتزی جهان را عرضه کرد

اکوناپرس گزارش می دهد؛ بیمه دی با محصول «زندگی بهادار» رکورد 126 درصد رشد ثبت کرد

کشف بقایای یکی از نخستین معابد دنیا با قدمت 5هزار سال در دامنه‌های زاگرس عراق

دوربین سلفی آیفون‌های نسل جدید ارتقای مهمی تجربه خواهد کرد

کشف بی‌سابقه: در اعماق اقیانوس آرام یک صفحه تکتونیکی درحال فروپاشی است

قاب پشتی آیفون 18 پرو شفاف می‌شود؟

مطالعه جدید: مردان برای داشتن قلب سالم باید دو برابر زنان ورزش کنند

تاریخ انتشار نسخه ایکس باکس Silent Hill 2 Remake لو رفت

طیف‌سنجی چیست و چرا از اهمیت بالایی در علم نجوم برخوردار است؟

گوشی بعدی پوکو بدون شارژر عرضه می‌شود

پل ارتباطی میان مغز انسان و الگوریتم‌های هوشمند شکل گرفته است

شخصیت اصلی Like a Dragon در بازی Sonic Racing: Crossworlds حضور می‌یابد

شاهکار جدید معماری زاها حدید در چین؛ ساختمانی مواج که گویی از آینده آمده است

راز نخستین حمله هولناک کوسه‌ای بی‌خطر به انسان: چرا یک شناگر زنده بلعیده شد؟

تیک‌تو از موفقیت تجاری بازی Mafia: The Old Country خبر داد

اولین سیستم آتش‌نشانی هوش مصنوعی جهان برای مهار آتش‌سوزی‌های نفتی در کشتی‌ها

بازی GTA 5 به‌زودی در دسترس کاربران پلی استیشن پلاس قرار خواهد گرفت

عکس چینی‌ها از دنباله‌دار مرموز این روزها