سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تثبیت برند و ابتکار کوکاکولا بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - یکی از رایج ترین تکنیکهای تبلیغ محصولات و نام شرکتها، تکنیکی است موسوم به Brand Placement یا Product Placement که در آنها، به شکلها و بهانه های گوناگون، نام یک محصول یا برند را در معرض دید مخاطب قرار می دهند. بیشترین استفاده از این تکنیک را در برنامه های تلویزیونی (استفاده مجری از لپ تاپی با مارک خاص، ظاهر شدن لوگو در گوشه تصویر در حین پخش فیلم و...) و فیلمهای سینمایی (استفاده از ماشینی با مارک خاص در داستان، پوشاندن لباسی با برند خاص به تن شخصیت داستان و...) مشاهده کرده ایم. بکارگیری اینگونه تکنیکها، به خصوص در کشور ما، بسیار هزینه بر و گران هستند و تنها برخی شرکتهای بزرگ که غالبا اسپانسر همان برنامه هم هستند از آن استفاده می کنند.
استفاده از چنین تکنیکی در اینترنت نیز رواج یافته و شرکتهای مختلف از طریق طرح های ابتکاری متنوع، به فکر نمایش برند خود در فضای گسترده وب هستند. جدیدترین این ابتکارها مربوط به پروژه جدید شرکت کوکاکولا با عنوان Coca Cola Village Real World Like می باشد که در تابستان سال 2010 آن را در یکی از پارکهای تفریحی خود اجرا نمود. این پروژه، تلفیقی از یک ایده تثبیت برند (Brand Placement)، تکنولوژی RFID و قابلیتهای منحصر به فرد شبکه اجتماعی فیس بوک می باشد.
RFID چیست؟
شاید تا به حال نام تکنولوژی RFID را شنیده باشید. این نام، مخفف عبارت Radio Frequency IDentification است و به وسیله ای الکترونیکی اتلاق می گردد که شامل یک چیپ و یک آنتن می باشد. این چیپ قابلیت نگهداری و حمل دیتا تا حجمهای مشخصی را داشته و هدف اصلی از به کارگیری این تکنولوژی، فراهم نمودن مشخصات شناسایی منحصر به فرد برای یک شیء خاص است. علاوه بر چیپ و آنتن خود وسیله، گیرنده ای، اطلاعات چیپ را از طریق امواج رادیویی (RF) دریافت کرده و در یک کامپیوتر (پایگاه داده) ذخیره می کند. در اینجا به همین توضیح کلی از تکنولوژی RFID بسنده می کنیم و بیشتر به کاربری آن در سیستمهای صنعتی و بازاریابی می پردازیم.
رایج ترین حیطه به کارگیری تکنولوژی RFID، در سیستمهای زنجیره تامین در صنایع مختلف می باشد. برچسب های RFID را که به ضخامت یک برگ کاغذ می باشند، روی محصولات، پالت ها، کانتینرها و... چسبانده و از مبدا تا مقصد، موقعیت مکانی و سلامت آنها را پایش می کنند. سیستم مشابهی نیز برای کنترل صندوقهای پست و ثبت اطلاعات آنها به نام Mailbox RFID به کار گرفته می شود. اما جالب توجه ترین استفاده از این تکنولوژی، مربوط به ایده تبلیغاتی شرکت کوکاکولا در یکی از پارکهای تفریحی این شرکت در تابستان 2010 می باشد که با استفاده همزمان از RFID و شبکه اجتماعی فیس بوک دست به یک حرکت branding گسترده زد!
Coca Cola Village Real World Like
داستان از این قرار است که در جولای امسال، پارک تفریحی کوکاکولا (Coca Cola Village)، سیستم فروش بلیتهای خود را در فضای شبکه فیس بوک پیاده سازی کرد و نوجوانانی که قصد خرید بلیت این مجموعه را داشتند، ناگزیر، اطلاعات پروفایل فیس بوک خود را نیز در اختیار سیستم می گذاشتند و در عوض، هنگام ورود به پارک، برای هریک از افرادی که اقدام به خرید بلیت از طریق این سیتم نموده بودند، یک دستبند حاوی یک فرستنده RFID داده می شد. در داخل این پارک بیش از چهل وسیله (Facility) تفریحی اعم از انواع استخر، آبشار، سرسره و... وجود دارد که در کنار هرکدام، تعدادی جعبه حاوی گیرنده RFID و با لوگوی معروف Like مربوط به صفحات فیس بوک تعبیه شده تا هرکس از هر وسیله ای لذت برد، تنها با نزدیک کردن مچ بند خود به سنسور جعبه، این علاقه را در wall مربوط به account خود در فیس بوک به اطلاع friendهای خود در این شبکه برساند. با این کار، به طور آنلاین و اتوماتیک، عکسی از وسیله بازی با لوگوی کوکاکولا در صفحه کاربر آپلود می شود.

علاوه بر این، عده ای دوربین به دست در پارک در حال قدم زدن هستند و از افرادی که تمایل داشته باشند، عکسهای دسته جمعی و تکی می گیرند. این عکسها نیز به محض گرفته شدن، به طور اتوماتیک و از طریق همان دستبندها، در صفحه فیس بوک تک تک افرادی که در عکس حضور دارند آپلود شده و همگی آنها در عکسها tag می شوند!!! نکته مهم این است که همگی این عکسها با لوگوی کوکاکولا در گوشه آنها آپلود می شوند.
افراد برای گذراندن تعطیلات خود در این پارک، برای یک بلیت 3 روزه، در حدود 52 دلار پرداخت می کردند. با این سیستم ابتکاری، در هر سانس پارک، در حدود 35000 پست حاوی لوگوی کوکاکولا به فیس بوک ارسال می شد. این در حالی است که حداکثر ظرفیت هر سانس پارک 650 نفر می باشد یعنی هر نفر در هر سانس به طور متوسط حدود 54 پست به صفحه خود در فیس بوک ارسال کرده بدون اینکه از لپ تاپ یا دوربین دیجیتال و کابلهای ارتباطی آنها استفاده کرده باشد!
این مطلب توسط آقای محمد اسدی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
سایت انگلیسی:
theinspirationroom.com
technovelgy.com

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103690/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این گوشی اندرویدی با نمایشگر 240 هرتز به جنگ بزرگان می‌رود

ارزیابی ایمنی «واکسن سینوفارم» در دوران بارداری

اوپو از سامسونگ عبور کرد؛ سقوط غول کره‌ای به رتبه سوم بازار موبایل هند

دانشمندان کد باستانی مایاها برای پیش‌بینی دقیق خورشید گرفتگی را رمزگشایی کردند

6 میلیون نفر این گوشی را خریده‌اند

ماندگارترین فناوری جهان؛ اجداد ما میلیون‌ها سال از یک نوع ابزار سنگی استفاده می‌کردند

کابوس در ارتفاع؛ بازی ترسناک روان‌شناختی BrokenLore: ASCEND معرفی شد

یک مشکل پنهان تنفسی ممکن است دلیل خستگی مزمن باشد

موتورولا گوشی پرچمدار با پردازنده شبه‌پرچمدار می‌سازد

کشف قابلیت تهیه غذا از ادرار فضانوردان در فضا!

حجم مورد نیاز برای بازی Call of Duty Black Ops 7 در پلی استیشن، ایکس باکس و رایانه‌های شخصی مشخص شد

تولید انرژی هیدروژن پاک

آیفون پاکت رونمایی شد؛ روشی جدید برای حمل گوشی‌های اپل!

کاهش چربی خون با کمک ویرایش ژن برای اولین بار

آمار خیره‌کننده از نینتندو، شرکت بازی‌سازی ژاپنی

برای داشتن مغز جوان‌تر یک زبان جدید یاد بگیرید

بازی Silent Hill f احتمالا برای PS4 و Xbox One عرضه خواهد شد

قلب تپنده‌ مغناطیسی خورشید برای اولین‌بار شکار شد

نسخه‌ چینی Diablo 4 به شکل عجیبی سانسور شده است

پژوهش باید اثر قابل مشاهده در جامعه و صنعت داشته باشد

بازی Fallout 4 Anniversay Edition با واکنش منفی کاربران مواجه شد

رونمایی از تراشه هوش مصنوعی که صدا را در لحظه ترجمه می‌کند

گلکسی S26 احتمالا زودتر از انتظار عرضه می‌شود

گام جدید محققان دانشگاه تهران در تحلیل داده‌های زیستی و تصاویر پاتولوژی

پوکو F8 پرو حالا در آستانه رونمایی است

شکست پرتاب موشک خصوصی چین و از دست رفتن 3 ماهواره

آیفون ایر را کسی نمی‌خرد؛ تأخیر در عرضه مدل دوم

سفر شفق‌ قطبی به 15 ایالت آمریکا

سامسونگ نمایشگر پیشرفته «میکرو اولد» برای هدست گلکسی XR می‌سازد

پای نخستین فیلم وسترن به فضا باز می‌شود

فروش کنسول PS5 به 84.2 میلیون واحد رسید؛ فروش Ghost of Yotei از 3.3 میلیون نسخه عبور کرد

وقتی خورشید خاموش شد؛ چرا سال 536 میلادی بدترین زمان برای زندگی بود؟

10 قابلیت مخفی گوشی که احتمالا از آن‌ها استفاده نمی‌کنید

هوش مصنوعی، درمان آلزایمر را متحول خواهد کرد

آیفون با iOS 27 به 3 ویژگی بزرگ با محوریت هوش مصنوعی مجهز می‌شود

بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛ رکورد تازه بیمه دی در سودآوری نیمه نخست سال 1404/تحقق 70 درصد از سود سال گذشته تنها در شش ماه

روزنامه صمت گزارش می دهد/ چرا بیمه دی؟

«ظفر»، «پایا» و «کوثر» در نوبت پرتاب قرار گرفتند/آخرین وضعیت ایستگاه‌های ماهواره‌ای

این پرچمدار بعدی سامسونگ است؛ گلکسی S26 پلاس در رنگ نارنجی

باتری جدیدی که هیچ آسیبی در آن تاثیر ندارد

باتری بزرگ و دوربین 200 مگاپیکسلی؛ گوشی ویوو Y500 پرو معرفی شد

روش جدیدی که هم‌زمان چندین جهش ژنتیکی را را اصلاح می کند

سریع‌ترین شارژر موبایل جهان؛ صفر تا صد در 5 دقیقه!

کامپوزیت‌ها و نانوکامپوزیت‌ها جایگزین مناسب فلزات سنتی

سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر؛ رم موبایلی جدید سامسونگ معرفی شد

چرا نخوابیدن تمرکز را از بین می‌برد؟

رقیب آیفون 17 پرو مکس؛ جزئیاتی هیجان‌انگیز از شیائومی 17 اولترا لو رفت

چرا زرافه‌ها پاهای بسیار بلندی دارند؟

سونی از عملکرد فوق‌العاده PS Portal خبر داد

معجزه‌ای از خاک؛ کشف آنتی‌بیوتیکی قدرتمند که مقاوم‌ترین باکتری‌ها را نابود می‌کند