سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آدیداس یک برند کارا بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - نوآوری بخش جدانشدنی نامهای تجاری و برندهای بزرگ امروز دنیا است؛ آدیداس هم از قانون مستثنی نیست. آدولف (معروف به ادی) دسلر (Adolph Adi Dassler) مغز متفکر اصلی برند آدیداس را، مردم به عنوان پایه گذار صنعت لوازم ورزشی مدرن می شناسند.
نوجوانی ادی در آلمان و در دوران رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی اول سپری شد و در همین دوران به خانواده اش کمک می کرد که با استفاده از باقی مانده ی کیف های ارتشی، برای خود وسایلی درست کنند. ولی علاقه و اشتیاق اصلی او همیشه ورزش و به خصوص فوتبال بود. در سال 1920 ساخت کفشهای ورزشی را شروع کرد. او علاوه بر استفاده از تجربیات شخصی اش، با تعدادی زیادی پزشک، مربی ورزش و کارشناس ورزشی هم مشورت می کرد. از همان ابتدا روی «کارایی» هر کفش برای هر ورزش به خصوص تاکید داشت.بنابراین برای انواع گوناگون ورزش مثل دو، تنیس یا فوتبال کفشهای متفاوتی طراحی کرد.
آدولف دسلر در شرایط سخت رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی زندگی کرده است. او توانست از دل رکود اقتصادی آلمان آدیداس را ایجاد کند. البته بد نیست بدانید آدولف عضو حزب نازی نیز بوده است.
این شیوه ی کار مبتنی بر تحقیق گسترده، به زودی برای او شهرت جهانی به ارمغان آورد. ادی هنوز دهه ی بیست عمرش را پشت سر نگذاشته بود که « سرپرست تجهیزات ورزش جهان » لقب گرفت.
دسلر با نوآوری های پیوسته و پای‌بندی به طراحی کفشهای مناسب برای ورزشهای مختلف، توانس آدیداس را پیشاپیش دیگران قرار دهد. مثلاً در زمینه ی فوتبال دسلر متوجه شد که هنگام باران، بازیکنان کارایی خود را در زمین مرطوب از دست می دهند و به فکر اضافه کردن میخ هایی به کف کفشهای فوتبال شد، و همین کفشها به آلمان در تصاحب جام جهانی 1954 کمک کرد. دقیقاً مشابه همین ابتکار این دسلر بود که برای اولین از آج های ویژه ای در کفشهای دونده های استفاده کرد.
دسلر تنها یک مخترع موفق نبود، بلکه از شم اقتصادی قوی ای برخوردار بود، ائ می دانست که اگر قرار باشد آدیداس، کفشهای کاملاً متفاوت برای ورزشهای مختلف ارایه دهد، می باید در تمامی آنها یک عنصر مشترک وجود داشته باشد. در سال 1942 او به فکر دوختن سه نوار در کناره ی کفشها افتاد؛ به طوری که هر کسی تنها با نگاه کردن به کفش بتواند تشخیص دهد که آنها آدیداس هستند. با این حال تا سال 1996 طول کشید تا سه توار (سه خط) لوگوی شرکت آدیداس شناخته شود.
امروز میراث دسلر هنوز به قوت خود باقی است و هنوز تمرکز اصلی آن بر روی جنبه کارایی هر کدام از محصولاتش است ( که در حال حاضر تمامی انواع پوشاک و کفشهای ورزشی را شامل می شود) و در عین حال بازار آدیداس دیگر محدود به ورزشکاران نیست. و در واقع امروز آدیداس به همان اندازه که یک نام ورزشی است، در زمینه ی مد هم نام معتبری است. از سال 1986 که ترانه ی «آدیداس من» (My Adidas) از ران دی ام سی (Run DMC) خواننده ی هیپ هاپ Hip Hop آمریکایی در دنیا معروف شد، نام تجاری آدیداس یک وجهه ی «با حال» پیدا کرد. امروز ستارگان دیگر جامعه ی هیپ هاپ مثل میسی الیوت (Missy Elliot) با پوشیدن لباسهای آدیداس آن را در صدر لباسهای مد روز نگه داشته اند.
آدیداس با برنامه ریزی پروژه های ورزشی برای جوانان مثب کمپ های مختلف، در صدد شکار ستارگان آینده ی دنیای ورزش است. بدین ترتیب آدیداس در درجه ی اول با اجرای چنین پروژه هایی پتانسیل روابط عمومی و اطلاع رسانی بالایی دارد و سپس نوبت به بخش حمایت مالی می رسد. این بخش در واقع بخش کلیدی استراتژی آدیداس برای جذب ورزشکاران برجسته به منظور عقد قراردادهای بعدی با آنان است.
همین طور زمینه ی مناسبی برای امتحان کالاهای جدید شرکت خواهد بود چون بدین وسیله می تواند میزان پاسخ گویی ستارگان آینده ورزش را به این کالاها بسنجد.
پس آدیداس را می توان چنین شرح داد : برندی که هم پشت سر و هم به جلوی رویش می نگرد. در جستجوی الگوها و استعدادهای آینده است؛ در حالی که هر گز تاریخچه ی خود را فراموش نمی کند و حتی از طریق پخش میراث ورزشی آن را رواج می دهد.
در سال 1947 برادران دسلر که با یکدیگر کار می کردند از یکدیگر جدا می شوند، Ruda شرکتی با برند Puma را راه اندازی می کند و آدولف، آدیداس را مدیریت میکند.
ممکن است که امروز آدیداس در سایه‌ی نایکی (Nike) کمرنگ تر دیده شود اما رقیبی جدی برای نایکی است.یک کفش ورزشی آدیداس فقط نمی گوید: « آدیداس ! » بلکه می گوید « نایکی نیست ! » و این رقابت شدید این دو برند را در عرصه ی پوشاک و کفش ورزشی نشان می دهد. ممکن است آدیداس و نایکی از یکدیگر بیزا باشند اما این رقابت در نهایت هر دوی آنها بسیار قدرتمند ساخته است. آیا اگر این رقابت نبود، آنها این قدر قوی می شدند؟
آدیداس هرگز به خاطر ترس از نایکی تصمیم غلط نگرفته است. اگر چه تبلیغات و حمایت مالی، بخشهای مهم و کلیدی و استراتژی بازاریابی است ولی نه به قیمت افت کیفی کالاها. آدیداس همواره به اهداف اصلی آدولف دسلر وفادار مانده است و کارایی کالاهایش به اندازه ی کارایی نام تجاری‌اش اهمیت دارد.
رموز موفقیت برند آدیداس را در 5 عامل زیر بیان میکنیم :
نوآوری
میخ های مخصوص کفشهای فوتبال، آج های مخصوص کفشها دو و بسیاری دیگر از نوآوری هایی هستند که در موفقیت برند آدیداس موثر بود هاست.
کارایی
آدولف دسلر که خود یک ورزشکار هم بود، هرگز به کارایی کالاهایش بی توجهی نکرد. او همیشه به دنبال راه هایی برای ترقی استانداردهای ورزشی از طریق استفاده از وسایل آدیداس بود.
رقابت
پوشاک ورزشی، به اندازه ی خود ورزش یک امر پررقابت است. پس هرگز بازاری تک نام تجاری پیدا نخواهد کرد. آدیداس به برنامه ریزی خود وفادار بود و از طریق رقابت با نام های تجاری دیگر از قبیل نایکی و ریباک (Reebok) رشد یافته است.
تاریخچه
بر خلاف دیگر برندها و نامهای تجاری ورزشی آدیداس با ارئه ی بخش میراث ورزشی، تاریخچه ی خود را زنده نگاه داشته است. مدلهای «دوران مدرسه» آدیداس نه تنها نام تجاری اش را قدیمی و از مد افتاده نشان نمی دهند، بلکه بین جامعه ی هیپ هاپ محبوب ترین و به روز ترین مدلها است.
اشخاص تاثیر گذار کلیدی
افراد معروف در موسیقی و ورزش به نام تجاری آدیداس بسیار کمک کردند.
هر چند برند آدیداس از « Adi» نامی که آدولف به آن شناخته می شد و ابتدای نام خانوادگی اش «Dassler» تشکیل شده است اما بعدها یک Backronym ساخته شد که گویی برند آدیداس از ابتدای حروف کلمات این جمله برگرفته شده است. All Day I Dream About Sport !
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع مورد استفاده در این مطلب:
کتاب فارسی:
سلاطین نام های تجاری، مترجم سنبل بهمنیار، انتشارات سیته
سایت انگلیسی:
wikipedia

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشارکت رادیو صبا با صدای مرکز کیش به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت

عطر افشانی قبور مطهر شهدای گمنام در آغاز هفته وحدت

تقریب مذاهب اسلامی در کیش الگویی برای سایر کشورها و دنیای اسلام

از مراسم معرفی پیکسل 6 گوگل چه انتظاراتی داریم

مقایسه مشخصات فنی مک ‌بوک پرو 2021 با مک بوک پرو M1 2020 و مک‌بوک پرو 2019

مک بوک‌های پرو جدید به جای HDMI 2.1، به درگاه HDMI 2.0 مجهز شده‌اند

برندگان مسابقه عکاس سال نجوم 2021 رصدخانه سلطنتی گرینویچ

افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی پس از اعلام ممنوعیت واردات محصولات کره‌ای

آمار خارق‌العاده‌ی فروش وان‌پلاس 9RT؛ 15٫5 میلیون دلار در 5 دقیقه

مینگ‌چی کو: اپل ممکن است تولید انبوه هدست واقعیت ترکیبی را تا پایان سال 2022 به تأخیر بیندازد

یک تکه پارچه برای تمیز کردن دستگاه‌های اپل، 19 دلار قیمت دارد

نسل جدید تویوتا لندکروزر با کیت بدنه و رینگ‌های لیبرتی واک معرفی شد

فاکسکان سه نمونه اولیه از خودروهای برقی خود را با نام تجاری فاکسترون به نمایش گذاشت

خلاصه رویداد معرفی مک بوک پروهای جدید اپل در 13 دقیقه

پوستر تبلیغاتی Enjoy 20e از بعضی مشخصات این گوشی هواوی پرده برداشت

اپل در سکوت خبری، کیس شارژ بی‌سیم مبتنی بر مگ‌سیف برای ایرپاد پرو ارائه می‌دهد

احتمال اجرای اپلیکیشن‌های گوشی اندروید روی کروم اواس در آینده نزدیک

سامسونگ برای ساخت باتری خودروهای برقی با استلانتیس همکاری می‌کند

بازی‌های پی‌سی سازگار با استیم دک با تیک سبز مشخص می‌شوند

والپیپرهای مک بوک پرو 2021 را از اینجا دانلود کنید

اپل فاینال‌کات‌پرو و لاجیک‌ پرو را با بهبود فیلم‌های 8K، ردیابی موشن گرافیک و ابزارهای صوتی به‌روز کرد

خودروی تفریحی و برقی پایونیر با ظرفیت پیمایش ترکیبی 7000 کیلومتر معرفی شد

قیمت ایرپاد 2 کاهش پیدا کرد

مک‌بوک پرو 16 اینچی دارای شارژر 140 واتی است

تمام محصولاتی که در رویداد Unleashed اپل رونمایی نشدند

شرکت‌های چینی در بازار OLED و LCD از شرکت‌های کره جنوبی پیشی خواهند گرفت

پوشش زنده زومیت از رویداد معرفی پیکسل 6 گوگل (امشب ساعت 20:30)

رئیس سازمان غذا و دارو: اسنپ دکتر تبدیل به ناصرخسرو مجازی شده است

خریداران مک بوک پرو 16 اینچی باید بیشتر از دیگران صبر کنند

الکامپ 1400، بهمن برگزار خواهد شد

چرا اپل تاچ‌ بار را در مک‌بوک‌ پرو جدید حذف کرده است

توسعه‌دهندگان می‌توانند اپ‌های خود را برای سازگاری با ناچ مک بوک پرو جدید به‌روز کنند

با غیر فعال کردن ویژگی امنیتی جدید ویندوز 11، عملکرد و کارایی آن افزایش می‏‌یابد

بنچمارک جدیدی از تراشه M1 Max منتشر شد

بسته‌های اینترنت رایگان رایتل برای آموزش مجازی فعال شد

گوشی مقاوم Ulefone Armor 14 با باتری 10 هزار میلی‌آمپر‌ ساعتی معرفی شد

تمدید پروانه کسب اصناف منوط به واکسیناسیون شد

پایان عصر چشم و هم‌چشمی در اینستاگرام ایرانی‌ها

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل: امنیت مهمترین موضوع تاثیرگذار بر سرمایه گذاری است

زمان نام نویسی در سی و سومین جشنواره استانی تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید در سیستان و بلوچستان آغاز شد

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی: رضایت مخاطبین و ارتقاء سطح خدمات رسانی به مردم مهمترین اولویت ماست

امسال بیش از سه هزار پرونده حل اختلاف کارگری و کارفرمایی در همدان بررسی شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان: کسب سرمایه حلال و توجه به فرهنگ کار از مباحث قابل توجه در قرآن است

مدیرکل بهزیستی استان البرز: رضایتمندی خدمت گیرندگان و مددجویان اولویت کاری بهزیستی البرز

برگزاری سی و سومین جشنواره (ملی و استانی) امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید استان قم

بیش از 2400 نفر در چهارمحال و بختیاری آموزش‌های مشاغل خانگی را فراگرفتند

پانزدهمین دوره مسابقات قرآن ویژه جامعه کار و تلاش استان قزوین برگزار شد

37 هزار فرصت شغلی در سال 1400 در کرمانشاه ایجاد شد

3 هزار نفر از جامعه کارگری سیستان و بلوچستان در دوره های آموزشی شرکت کردند

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی: قطعاً با حمایت از کارآفرینان و ایده های خوب توسعه شکل خواهد گرفت