سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آدیداس یک برند کارا بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - نوآوری بخش جدانشدنی نامهای تجاری و برندهای بزرگ امروز دنیا است؛ آدیداس هم از قانون مستثنی نیست. آدولف (معروف به ادی) دسلر (Adolph Adi Dassler) مغز متفکر اصلی برند آدیداس را، مردم به عنوان پایه گذار صنعت لوازم ورزشی مدرن می شناسند.
نوجوانی ادی در آلمان و در دوران رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی اول سپری شد و در همین دوران به خانواده اش کمک می کرد که با استفاده از باقی مانده ی کیف های ارتشی، برای خود وسایلی درست کنند. ولی علاقه و اشتیاق اصلی او همیشه ورزش و به خصوص فوتبال بود. در سال 1920 ساخت کفشهای ورزشی را شروع کرد. او علاوه بر استفاده از تجربیات شخصی اش، با تعدادی زیادی پزشک، مربی ورزش و کارشناس ورزشی هم مشورت می کرد. از همان ابتدا روی «کارایی» هر کفش برای هر ورزش به خصوص تاکید داشت.بنابراین برای انواع گوناگون ورزش مثل دو، تنیس یا فوتبال کفشهای متفاوتی طراحی کرد.
آدولف دسلر در شرایط سخت رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی زندگی کرده است. او توانست از دل رکود اقتصادی آلمان آدیداس را ایجاد کند. البته بد نیست بدانید آدولف عضو حزب نازی نیز بوده است.
این شیوه ی کار مبتنی بر تحقیق گسترده، به زودی برای او شهرت جهانی به ارمغان آورد. ادی هنوز دهه ی بیست عمرش را پشت سر نگذاشته بود که « سرپرست تجهیزات ورزش جهان » لقب گرفت.
دسلر با نوآوری های پیوسته و پای‌بندی به طراحی کفشهای مناسب برای ورزشهای مختلف، توانس آدیداس را پیشاپیش دیگران قرار دهد. مثلاً در زمینه ی فوتبال دسلر متوجه شد که هنگام باران، بازیکنان کارایی خود را در زمین مرطوب از دست می دهند و به فکر اضافه کردن میخ هایی به کف کفشهای فوتبال شد، و همین کفشها به آلمان در تصاحب جام جهانی 1954 کمک کرد. دقیقاً مشابه همین ابتکار این دسلر بود که برای اولین از آج های ویژه ای در کفشهای دونده های استفاده کرد.
دسلر تنها یک مخترع موفق نبود، بلکه از شم اقتصادی قوی ای برخوردار بود، ائ می دانست که اگر قرار باشد آدیداس، کفشهای کاملاً متفاوت برای ورزشهای مختلف ارایه دهد، می باید در تمامی آنها یک عنصر مشترک وجود داشته باشد. در سال 1942 او به فکر دوختن سه نوار در کناره ی کفشها افتاد؛ به طوری که هر کسی تنها با نگاه کردن به کفش بتواند تشخیص دهد که آنها آدیداس هستند. با این حال تا سال 1996 طول کشید تا سه توار (سه خط) لوگوی شرکت آدیداس شناخته شود.
امروز میراث دسلر هنوز به قوت خود باقی است و هنوز تمرکز اصلی آن بر روی جنبه کارایی هر کدام از محصولاتش است ( که در حال حاضر تمامی انواع پوشاک و کفشهای ورزشی را شامل می شود) و در عین حال بازار آدیداس دیگر محدود به ورزشکاران نیست. و در واقع امروز آدیداس به همان اندازه که یک نام ورزشی است، در زمینه ی مد هم نام معتبری است. از سال 1986 که ترانه ی «آدیداس من» (My Adidas) از ران دی ام سی (Run DMC) خواننده ی هیپ هاپ Hip Hop آمریکایی در دنیا معروف شد، نام تجاری آدیداس یک وجهه ی «با حال» پیدا کرد. امروز ستارگان دیگر جامعه ی هیپ هاپ مثل میسی الیوت (Missy Elliot) با پوشیدن لباسهای آدیداس آن را در صدر لباسهای مد روز نگه داشته اند.
آدیداس با برنامه ریزی پروژه های ورزشی برای جوانان مثب کمپ های مختلف، در صدد شکار ستارگان آینده ی دنیای ورزش است. بدین ترتیب آدیداس در درجه ی اول با اجرای چنین پروژه هایی پتانسیل روابط عمومی و اطلاع رسانی بالایی دارد و سپس نوبت به بخش حمایت مالی می رسد. این بخش در واقع بخش کلیدی استراتژی آدیداس برای جذب ورزشکاران برجسته به منظور عقد قراردادهای بعدی با آنان است.
همین طور زمینه ی مناسبی برای امتحان کالاهای جدید شرکت خواهد بود چون بدین وسیله می تواند میزان پاسخ گویی ستارگان آینده ورزش را به این کالاها بسنجد.
پس آدیداس را می توان چنین شرح داد : برندی که هم پشت سر و هم به جلوی رویش می نگرد. در جستجوی الگوها و استعدادهای آینده است؛ در حالی که هر گز تاریخچه ی خود را فراموش نمی کند و حتی از طریق پخش میراث ورزشی آن را رواج می دهد.
در سال 1947 برادران دسلر که با یکدیگر کار می کردند از یکدیگر جدا می شوند، Ruda شرکتی با برند Puma را راه اندازی می کند و آدولف، آدیداس را مدیریت میکند.
ممکن است که امروز آدیداس در سایه‌ی نایکی (Nike) کمرنگ تر دیده شود اما رقیبی جدی برای نایکی است.یک کفش ورزشی آدیداس فقط نمی گوید: « آدیداس ! » بلکه می گوید « نایکی نیست ! » و این رقابت شدید این دو برند را در عرصه ی پوشاک و کفش ورزشی نشان می دهد. ممکن است آدیداس و نایکی از یکدیگر بیزا باشند اما این رقابت در نهایت هر دوی آنها بسیار قدرتمند ساخته است. آیا اگر این رقابت نبود، آنها این قدر قوی می شدند؟
آدیداس هرگز به خاطر ترس از نایکی تصمیم غلط نگرفته است. اگر چه تبلیغات و حمایت مالی، بخشهای مهم و کلیدی و استراتژی بازاریابی است ولی نه به قیمت افت کیفی کالاها. آدیداس همواره به اهداف اصلی آدولف دسلر وفادار مانده است و کارایی کالاهایش به اندازه ی کارایی نام تجاری‌اش اهمیت دارد.
رموز موفقیت برند آدیداس را در 5 عامل زیر بیان میکنیم :
نوآوری
میخ های مخصوص کفشهای فوتبال، آج های مخصوص کفشها دو و بسیاری دیگر از نوآوری هایی هستند که در موفقیت برند آدیداس موثر بود هاست.
کارایی
آدولف دسلر که خود یک ورزشکار هم بود، هرگز به کارایی کالاهایش بی توجهی نکرد. او همیشه به دنبال راه هایی برای ترقی استانداردهای ورزشی از طریق استفاده از وسایل آدیداس بود.
رقابت
پوشاک ورزشی، به اندازه ی خود ورزش یک امر پررقابت است. پس هرگز بازاری تک نام تجاری پیدا نخواهد کرد. آدیداس به برنامه ریزی خود وفادار بود و از طریق رقابت با نام های تجاری دیگر از قبیل نایکی و ریباک (Reebok) رشد یافته است.
تاریخچه
بر خلاف دیگر برندها و نامهای تجاری ورزشی آدیداس با ارئه ی بخش میراث ورزشی، تاریخچه ی خود را زنده نگاه داشته است. مدلهای «دوران مدرسه» آدیداس نه تنها نام تجاری اش را قدیمی و از مد افتاده نشان نمی دهند، بلکه بین جامعه ی هیپ هاپ محبوب ترین و به روز ترین مدلها است.
اشخاص تاثیر گذار کلیدی
افراد معروف در موسیقی و ورزش به نام تجاری آدیداس بسیار کمک کردند.
هر چند برند آدیداس از « Adi» نامی که آدولف به آن شناخته می شد و ابتدای نام خانوادگی اش «Dassler» تشکیل شده است اما بعدها یک Backronym ساخته شد که گویی برند آدیداس از ابتدای حروف کلمات این جمله برگرفته شده است. All Day I Dream About Sport !
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع مورد استفاده در این مطلب:
کتاب فارسی:
سلاطین نام های تجاری، مترجم سنبل بهمنیار، انتشارات سیته
سایت انگلیسی:
wikipedia

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مک پرو جدید اپل به‌این‌زودی‌ها عرضه نمی‌شود؛ ادعای بلومبرگ

زنگ خطر ادعای مالکیت ماه و نیاز به جلوگیری از درگیری‌های احتمالی

صدای پول گزارش می دهد؛ از اضطراب سفر تا اطمینان؛فاصله ای به اندازه نام بیمه دی

کارت گرافیک سری RTX 60 انویدیا احتمالاً در اوایل سال 2027 عرضه خواهد شد

علم و فلسفه می‌تواند به بررسی زندگی انسان و جایگاه او در جهان کمک کند

یک گیمر در بازی بتل رویال Battlefield 6 بدون کشتن هیچ بازیکنی پیروز شد

مغز جدید ربات‌ها با الهام از پرندگان و مورچه‌ها برای مسیریابی بدون GPS

تأخیر بازی GTA 6 قدرت‌نمایی است، نه ضعف؛ تحلیل یک کارشناس

این چسب عجیب، پیرشدن پوست را تحلیل می‌کند

ایسوس: استقبال بازار از Xbox ROG Ally «فوق‌العاده مثبت» بوده است

شهری زیرزمینی از تار و عنکبوت در قلب بالکان

این کرم‌ها سیاه‌چاله‌ها را به هم متصل می‌کنند

این مانیتور پرچمدار، گزینه‌ای جذاب و گران‌قیمت برای گیمرها است

آشنایی با جدیدترین رویکردهای علمی حوزه نانومواد در شماره جدید مجله NSAM

اندروید 17 یک ویژگی جذاب برای گیمرهای موبایل خواهد داشت

عکس روز ناسا از صفحه حلقه‌های زحل

یکی از قابلیت‌های جذاب آیفون به گوشی‌های اندرویدی می‌آید

بارش‌کم‌جان «اسدی» مهمان آسمان بدون ماه می‌شود

شارژرهای و پاوربانک‌های بلکین فراخوان شدند؛ خطر آتش‌سوزی

نوآوری در بازیافت باتری‌های لیتیومی

یکی از افراد شاخص سری Assassin’s Creed برای کار روی دنباله Cyberpunk 2077 به CDPR پیوست

نام 2772 پژوهشگر ایرانی در میان دو درصد برترین‌های جهان در سال 2025

اقتصاد تهران گزارش می دهد/ بیمه دی با دست پر به کیش اینوکس رفت؛ با دست پر تر برگشت

میانگین نمرات Call of Duty: Black Ops 7 در بخش کاربری متاکریتیک به 1.6 سقوط کرد

اکونا پرس گزارش می دهد/ بیمه‌ دی الگویی تازه از شفافیت مالی در صنعت بیمه کشور ساخت

توسعه پویا گزارش می دهد/ اعتماد پنج‌میلیون بیمه‌شده درمان، پشتوانه ورود بیمه دی به بازارهای جدید بیمه‌ای

طلا نیوز گزارش می دهد/ از ثبات تا صدرنشینی بررسی شد؛ روایت تحول آرام اما عمیق بیمه دی در دوران مدیریت دکتر هادی عبداللهی

دنیای پرداخت گزارش می دهد/هوش مصنوعی در خدمت بیمه‌های عمر؛ چگونه بیمه دی با هوش مصنوعی از رقبا پیشی گرفت؟

جهش اقتصاد گزارش می دهد ؛ شتاب گیری تحول در بیمه دی با رویکرد نوآورانه

نانوربات‌ها با موفقیت خونریزی مغز را متوقف کردند

بیمه‌ دی الگویی تازه از شفافیت مالی در صنعت بیمه کشور ساخت

نقد و بررسی بازی Godbreakers

دلایلی که نشان می‌دهد انسان واقعا روی ماه قدم گذاشته است

بازی Where Winds Meet متهم به تکیه‌ بیش‌ از حد بر هوش مصنوعی برای کنترل شخصیت‌ها شد

دانشمندان آسیب کلیوی را در موش‌ها معکوس کردند

مینی کامپیوتر جدید بی‌لینک با طراحی مشابه مک مینی اپل رونمایی شد

اژدهای فضایی رکورد شکست: چین از مرز 70 پرتاب مداری در سال 2025 گذشت

پیش‌نمایش‌های Metroid Prime 4: Beyond منتشر شدند

دانشمندان برای نخستین‌بار فوران جرم تاجی را در ستاره‌ای دیگر شناسایی کردند

رونمایی از 4 رویداد و سه پروژه همکاری بیمه دی با گروه مالی و بانک دی، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و گروه مالی کاریزما در اینوکس کیش 2025

تصاویر تبلت پوکو پد M1 با چیدمان دوربین آشنا لو رفت

در مراسم امضای تفاهم نامه‌ بین بیمه دی و اصناف کیش به مناسبت هفته کیش : آماده ارائه خدمات نوین به گردشگران و کیشوندان هستیم/ رضایت کامل کیشوندان از خدمات بیمه دی

چرا 1972 طولانی‌ترین سال در تاریخ معاصر بود؟

آیا Resident Evil 9 به سرنوشتی مشابه نسخه ششم منجر خواهد شد؟ تهیه‌کننده پاسخ می‌دهد

خوراکی‌های صنعتی شاید عامل جهش سرطان روده در جوانان باشند

ایکس باکس اضافه‌شدن دو بازی جدید برای سرویس گیم پس در ماه دسامبر را تایید کرد

چطور برخی ماهی‌ها در دمای زیر صفر جنوبگان یخ نمی‌زنند؟

تهیه‌کننده XDefiant کنسل شدن بازی Splinter Cell برای پشتیبانی از عناوین لایو سرویس را رد کرد

2 موشک «اسپیس‌ایکس» با فاصله کمتر از 4 ساعت پرتاب شدند

اشتراک گیمینگ در ایران؛ چگونه با یک سرویس به صدها بازی اورجینال دسترسی پیدا کنیم؟