سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

چین سریع‌ترین قطار جهان را می‌سازد نکات خواندني

چین سریع‌ترین قطار جهان را می‌سازد
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ایسنا /چین سریع‌ترین نمونه اولیه قطار پرسرعت جهان را با سرعت 450 کیلومتر در ساعت آزمایش می‌کند.
چین پیشتازی خود را در راه‌آهن سریع‌السیر با سه قطار برتر تثبیت خواهد کرد.
به نقل از آی‌ای، چین در حال نزدیک‌تر شدن به بهره‌برداری از قطاری است که می‌تواند سریع‌ترین قطار پرسرعت جهان شود.
به گفته وزارت حمل و نقل این کشور، نمونه‌های اولیه این قطار موسوم به CR450 به سرعت آزمایشی 450 کیلومتر در ساعت (281 مایل در ساعت) دست یافته‌اند و انتظار می‌رود با سرعت عملیاتی حدود 400 کیلومتر در ساعت حرکت کنند.
هنگامی که خدمات تجاری این قطار آغاز شود، CR450 می‌تواند از مدل CR400 چین که در سال 2017 معرفی شد و در حال حاضر با سرعت 350 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، پیشی بگیرد.
قطار CR450 در حال انجام آزمایشات و ارزیابی‌های جامع است. مهندسان مؤسسه تحقیقاتی لوکوموتیو و وسیله نقلیه آکادمی علوم راه‌آهن چین(CARS) به ‌ویژه بر مساله «کنترل وزن» تمرکز کرده‌اند و اطمینان حاصل می‌کنند که هرگونه کاهش جرم، یکپارچگی ساختاری را به خطر نمی‌اندازد.
مهندسان چینی می‌گویند در حین کاهش وزن، باید اطمینان حاصل کنیم که استحکام آن کاهش نمی‌یابد و حتی به دلیل سرعت بیشتر باید استحکام آن را افزایش دهیم. درست مانند فردی است که می‌خواهد در حالی که قدرتمند می‌شود، لاغر هم بشود. این شامل تغییرات ساختاری و نوآوری‌ها در مواد است.
روش‌های آزمایش، پیشرفت‌ها و سایر فناوری‌ها
برای دستیابی به تعادل لازم، حسگرهایی بر روی ریل‌ها نصب شده است که داده‌های وزن قطار را به صورت در لحظه از هر چرخ به یک سیستم نظارتی منتقل می‌کند. محققان همچنین برای اولین بار کل منطقه «بوژی» یا «هزارچرخ» را در زیر قطار محصور می‌کنند تا مقاومت هوا را به حداقل برسانند که عاملی حیاتی در سرعت‌های بسیار بالاست.
هزارچرخ یا بوژی (Bogie) یا «ارابه واگن» گونه‌ای شاسی است که حمل‌کننده محورها و چرخ‌های یک وسیله نقلیه به ‌ویژه قطار است. واژه بوژی در اصل یک کلمه فرانسوی است که در لغت به معنای محور است. بوژی به سامانه حرکتی واگن گفته می‌شود و متشکل از قاب (تیرهای طولی و عرضی)، مجموعه فنربندی (سامانه تعلیق)، مجموعه چرخ و محور، مجموعه ترمز و ادوات مربوطه است.
بوژی ضمن توزیع یکنواخت وزن واگن روی ریل، موجب سهولت در گردش واگن هنگام عبور از قوس، ایمنی سیر، آسانی مبادله واگن بین راه‌آهن‌های با عرض خط مختلف و افزایش ظرفیت بارگیری واگن در بار محوری ثابت می‌شود.
ها دلی(Ha Dalei)، طراح ارشد مرکز تحقیقات مهندسی ملی حمل و نقل ریلی در چین می‌گوید: اطمینان از صیقلی بودن کل بدنه قطار، مقاومت را در حین کار به حداقل می‌رساند.
قطار CR450 در میان دیگر ویژگی‌های فنی، بر روی سیستم خنک‌کننده با آب با کشش مغناطیس دائمی پیشرفته، با طراحی ارتقاء یافته بوژی برای پایداری کار می‌کند. مهندسان چینی همچنین بیش از 4000 حسگر را برای نظارت بر همه چیز از بدنه قطار گرفته تا سیستم‌های کنترل آن و تشخیص آتش، به همراه یک سیستم ترمز اضطراری چند سطحی برای افزایش ایمنی ساخته‌اند.
نمونه‌های اولیه این قطار، هر کدام دارای ساختار هشت محوره با ترکیبی از واگن‌های برقی و بدون موتور هستند.
تسلط قطارهای سریع‌السیر چین
چین علاوه بر CR400 قطارهای رکوردشکن دیگری را نیز راه‌اندازی کرده است. قطار مَگ‌لِو شانگهای با فناوری شناور مغناطیسی با حداکثر سرعت در حدود 431 کیلومتر (268 مایل) در ساعت کار می‌کند.
قطار مغناطیسی یا مَگ‌لِو (Maglev ) به معنای شناوری مغناطیسی، گونه‌ای سامانه ترابری توسط قطار است که از دو مجموعه آهنربا استفاده می‌کند؛ یک مجموعه برای بلند کردن و شناور کردن قطار بر روی ریل و یک مجموعه برای رانش قطار به سمت جلو. مزیت این کار، نبود اصطکاک بین قطار و ریل است.
قطار مغناطیسی در طول مسیرهای خاص «میان‌برد» (معمولاً 320 تا 640 کیلومتر) می‌تواند با قطار تندرو و هواپیماها رقابت کند.
در فناوری قطار مغناطیسی، دیگر واحدی تحت عنوان لوکوموتیو وجود ندارد و تنها یک بخش متحرک وجود دارد و آن خود قطار است. قطار در امتداد یک مسیر راهنمای آهنربایی حرکت می‌کند که ثبات و سرعت قطار را کنترل می‌کند. به حرکت درآوردن و شناورسازی به هیچ قطعه متحرکی نیاز ندارد. این کار با قطارهای خودکشش که دارای چندین قطعه متحرک در هر بوژی هستند، کاملاً در تضاد است. به همین دلیل قطارهای مغناطیسی ساکت‌تر و آرام‌تر از قطارهای معمولی هستند و قابلیت حرکت با سرعت‌های بسیار بالایی را دارند.
چین با وجود رقابت شدید جهانی میان کشورهایی نظیر فرانسه، ژاپن و اسپانیا، در حال حاضر تنها کشوری است که خدمات ریلی تجاری پرسرعت را با سرعت 350 کیلومتر در ساعت انجام می‌دهد. سرعت عملیاتی 400 کیلومتر در ساعت برنامه‌ریزی شده برای قطار CR450، رهبری چین را در این عرصه مجدداً تأیید می‌کند.
اگرچه نمونه‌های اولیه CR450 آزمایش‌های دینامیکی ثابت(استاتیک) و کم‌سرعت را در کشش، ترمز و کنترل صدا پشت سر گذاشته‌اند، اما مهندسان قصد دارند در آزمایش‌های آینده سرعت را به تدریج افزایش دهند. هدف این است که سیستم‌ها را برای شرایط واقعی، کاهش بیشتر ارتعاشات، کاهش مصرف انرژی و کاهش سطح سر و صدا اصلاح کنند.
این قطار جدید پس از تایید کامل برای عملیات تجاری، نه تنها از قطارهای پرسرعت دیگر در سراسر جهان پیشی خواهد گرفت، بلکه چین را به تنها کشور میزبان سه قطار سریع السیر روی زمین تبدیل خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/770833/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

30 درصد از کدهای مایکروسافت با هوش مصنوعی نوشته شده است

برنامه «متا» برای آوردن هوش مصنوعی به چت‌های واتس‌اپ بدون نقض حریم خصوصی

نسل چهارم الکترودهای سخت‌پوشی نانوساختار در اختیار صنایع کشور قرار گرفت

نینتندو با آپدیت جدید سوییچ به استقبال سوییچ 2 رفت

نوبیا Z70S اولترا با دوربین قوی و پردازنده پرچمدار، عکاسان و گیمرها را عاشق خود می‌کند

«چت‌جی‌پی‌تی» چاپلوس شده است

30 درصد از کدهای «مایکروسافت» نوشته هوش مصنوعی هستند

انتصاب سرپرست اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان

معلم معمار دانایی، بوستان دانش و میراثی گرانبها در جامعه است

به‌روزرسانی اخیر ChatGPT برای اصلاح شخصیت آزاردهنده هوش مصنوعی لغو شد

دو عارضه پنهان یائسگی زودرس در زنان

برگزاری روز جهانی نجوم در آسمان‌نمای «گنبد مینا»

تعداد برنامه‌های گوگل پلی استور به‌ شدت افت کرده است

موشک «آلفا» هنگام پرتاب دچار حادثه شد

انجام اولین آزمون چسبندگی پروبیوتیک‌ها به سلول‌های هدف در کشور

دانشمندان یک خانه مریخی را منفجر کردند

هوش مصنوعی بومی به وزیر راه و شهرسازی مشورت می‌دهد

سی تی اسکن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد

چهارمین ماموریت سرنشین‌دار «آکسیوم اسپیس» روز 29 مه پرتاب می‌شود

کشف حلقه گمشده بین التهاب مغز و آلزایمر

سه فضانورد چینی با یک روز تاخیر به زمین بازگشتند

متا اپ دستیار هوش مصنوعی خودش را رونمایی کرد

بازی Lost Soul Aside دوباره تأخیر خورد

پیاده‌روی سریع، خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

تولید اولین ژنراتور فضایی برای تولید برق هسته‌ای

آپدیت PS5 Pro بازی Returnal عرضه شد

ناجی جان فضانوردان آپولو 13 درگذشت

تاکید بر همکاری ‌های دو جانبه بنیاد مازندران با دانشگاه علوم کشاورزی

درخشش دو غول آسمانی؛ مقارنه ماه و سیاره مشتری در شامگاه امروز

هوش مصنوعی NotebookLM گوگل حالا پادکست فارسی هم می‌سازد!

رویداد State of Play مختص Borderlands 4 به‌زودی برگزار می‌شود

لبخند آسمان بر فراز مکزیک

جت‌های تجاری می‌توانند به‌زودی زمین را خنک کنند

تحقیق جدید جهانی؛ واکسن کرونا بی‌خطر است یا خطرناک؟

مراسم بزرگداشت روز روانشناس با حضور روانشناسان بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

سونی به دنبال جدا کردن بخش توسعه‌ی سنسورهای دوربین خود است

تحقیق جدید جهانی: واکسن کرونا بی‌خطر است یا خطرناک؟

نجات دو ماهواره از مدار اشتباه توسط مهندسان چینی

هوش مصنوعی، آرتروز را در عرض چند دقیقه با دقت 98 درصدی تشخیص می‌دهد

سه شنبه های تکریم و پاسخگویی مدیر کل بنیاد مازندران به جامعه ایثارگری/ صداقت و شفاف سازی اولویت ارائه خدمت به ایثارگران

کاهش آسیب‌های ناشی از جنگ با کمک علم روانشناسی

اتفاق مهم برای ایرانی‌‌ها؛ زبان فارسی به هوش مصنوعی پادکست‌ساز گوگل اضافه شد

اسپاتیفای در سه‌ماهه اول 2025 بیش از 100 میلیون دلار به پادکسترها پول داده است

چگونه از گوگل برای ترجمه عکس استفاده کنیم؟

اهتمام دولت چهاردهم بر بزرگداشت هرچه باشکوه‌تر مراسم سالگرد شهدای دولت

دستاورد بزرگ فوجیتسو: ساخت کامپیوتر کوانتومی 256 کیوبیتی با 4 برابر قدرت بیشتر

متا از API مدل‌های هوش مصنوعی Llama برای توسعه‌دهندگان پرده برداشت

22 سال از تولد فروشگاه آیتونز اپل گذشت

متا با ایده‌ای هیجان‌انگیز به جنگ ChatGPT می‌رود؛ تلفیق هوش مصنوعی با شبکه‌های اجتماعی

کلاهبرداری در شبکه شاد: از حساب والدین به‌نام مدرسه برداشت می‌شود