سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

شبیه‌سازی‌های ابررایانه‌ای برای پیشرفت فضاپیماها نکات خواندني

شبیه‌سازی‌های ابررایانه‌ای برای پیشرفت فضاپیماها
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ایسنا /پیشرانه الکتریکی یک جایگزین کارآمدتر برای موشک‌های شیمیایی سنتی است و کاربرد زیادی در ماموریت‌های فضایی دارد. کاربرد نمونه‌های اولیه پیشرانه الکتریکی در فضاپیمای «دیپ اسپیس1»(Deep Space 1) ناسا و «اسمارت 1»(SMART-1) آژانس فضایی اروپا در سال‌های 1998 و 2003 آغاز شد و پس از آن نیز در ماموریت‌های علمی شاخص مانند ماموریت‌های «داون»(Dawn) و «سایکی»(Psyche) ناسا به کمربند سیارکی مورد استفاده قرار گرفت. حتی برنامه‌هایی نیز برای استفاده از پیشرانه الکتریکی در ایستگاه فضایی «دروازه ماه»(Lunar Gateway) ناسا وجود دارد. به نقل از اسپیس، ایده پشت پیشرانه الکتریکی این است که یک جریان الکتریکی، اتم‌های گاز خنثی مانند زنون یا کریپتون را که در فضاپیما ذخیره شده‌اند، یونیزه می‌کند (یعنی الکترون را از آن خارج می‌کند). فرآیند یونیزاسیون، ابری از یون‌ها و الکترون‌ها را تولید می‌کند. سپس، یک اصل موسوم به «اثر هال»(Hall effect) را ایجاد می‌کند. اثر هال یک میدان الکتریکی را به وجود می‌آورد که به یون‌ها و الکترون‌ها شتاب می‌دهد و آنها را هدایت می‌کند تا به شکل یک ستون آبی‌رنگ با سرعت بیش از 60 هزار کیلومتر در ساعت از فضاپیما خارج شوند. از این رو، یک سیستم پیشرانه الکتریکی به عنوان «موتور یونی» نیز در نظر گرفته می‌شود.
بر اساس قانون سوم حرکت نیوتن، هر عملی یک عکس‌العمل برابر و در جهت مخالف دارد. بنابراین، توده یون‌هایی که از فضاپیما به بیرون پرتاب می‌شوند، برای ایجاد نیروی رانش عمل می‌کنند. با وجود این، مدتی طول می‌کشد تا تکانه ایجاد شود؛ زیرا با وجود حرکت با سرعت بالا، ستون یونی بسیار پراکنده است. ضربه تولیدشده به اندازه موشک‌های شیمیایی قوی نیست، اما موتورهای یونی به سوخت کمتر و در نتیجه جرم کمتری نیاز دارند. این ویژگی، هزینه‌های پرتاب را کاهش می‌دهد و به موتورهای یونی امکان می‌دهد تا همه سوخت را به سرعت موشک‌های شیمیایی مصرف نکنند.
انرژی میدان‌های الکترومغناطیسی اغلب توسط آرایه‌های خورشیدی تامین می‌شود و از این رو، این فناوری گاهی اوقات به عنوان پیشرانه الکتریکی خورشیدی شناخته می‌شود اما برای ماموریت‌های دورتر از خورشید که نور خورشید در آنها ضعیف‌تر است، می‌توان از نیروی هسته‌ای به شکل «ژنراتورهای ترموالکتریک رادیوایزوتوپ» برای به حرکت درآوردن نیروی محرکه الکتریکی استفاده کرد.
اگرچه پیشرانه الکتریکی اکنون در حال بلوغ است و در ماموریت‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هنوز یک فناوری کامل نیست. یک مشکل ویژه این است که ستون یونی می‌تواند به فضاپیما آسیب برساند. اگرچه ستون به سمت فضاپیما قرار گرفته است، اما الکترون‌های موجود در ستون یونی می‌توانند مسیر خود را تغییر دهند، خلاف جهت حرکت ستون به حرکت درآیند، با فضاپیما برخورد کنند و به آرایه‌های خورشیدی، آنتن‌های ارتباطی و سایر اجزای در معرض خطر آسیب برسانند. درباره این شرایط کافی است بگوییم که برای فضاپیما خوب نیست.
«چن کوی»(Chen Cui)، پژوهشگر «دانشگاه ویرجینیا»(UVA) گفت: برای ماموریت‌هایی که ممکن است سال‌ها طول بکشند، پیشرانه‌های الکتریکی باید به ‌طور روان و پیوسته در دوره‌های زمانی طولانی کار کنند.

سیاست و بازاریابی


پیش از ارائه راه حل برای محافظت از فضاپیما در برابر این الکترون‌های پراکنده، ابتدا باید رفتار آنها در یک ستون یونی-موتوری درک شود. کوی و «جوزف وانگ»(Joseph Wang)، پژوهشگر «دانشگاه جنوبی کالیفرنیا»(USC) همین کار را انجام دادند. آنها با کمک ابررایانه به شبیه‌سازی اگزوز یک موتور یونی، مدل‌سازی رفتار ترمودینامیکی الکترون‌ها و نحوه تأثیر آنها بر ویژگی‌های کلی ستون یونی پرداختند.
کوی گفت: این ذرات ممکن است کوچک باشند، اما حرکت و انرژی آنها نقش مهمی را در تعیین پویایی ماکروسکوپی ستون ساطع‌شده از پیشرانه الکتریکی دارد.
آنچه کوی و وانگ دریافتند، این بود که الکترون‌های موجود در ستون، بسته به دما و سرعت خود رفتار متفاوتی دارند. کوی گفت: الکترون‌ها بسیار شبیه به تیله‌هایی هستند که در یک لوله قرار گرفته‌اند. الکترون‌های موجود در پرتو، داغ هستند و به سرعت حرکت می‌کنند. اگر حرکت در جهت پرتو باشد، دمای آنها تغییر چندانی نمی‌کند، اما اگر از وسط لوله بیرون بیایند، شروع به خنک شدن می‌کنند. خنک شدن بیشتر در یک جهت خاص اتفاق می‌افتد که عمود بر جهت پرتو است.
به عبارت دیگر، الکترون‌هایی که در هسته پرتو سریع‌تر حرکت می‌کنند، دمای کم و بیش ثابتی دارند، اما الکترون‌هایی که بیرون هستند، سریع‌تر سرد می‌شوند، سرعت آنها کاهش می‌یابند، از پرتو بیرون می‌روند، به عقب پراکنده می‌شوند و به فضاپیما ضربه می‌زنند.
اکنون که دانشمندان رفتار الکترون‌ها را در ستون یونی بهتر درک می‌کنند، می‌توانند آن را در طرح‌ موتورهای پیشرانه الکتریکی آینده بگنجانند و به دنبال راه‌هایی برای کاهش پراکندگی الکترون‌ها یا محدود کردن بیشتر آنها به هسته پرتو باشند. این کار در نهایت می‌تواند به ماموریت‌هایی که از نیروی محرکه الکتریکی نیرو می‌گیرند، کمک کند تا با کمک ستون یونی خود، دورتر و طولانی‌تر پرواز کنند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/768756/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متا اپ دستیار هوش مصنوعی خودش را رونمایی کرد

بازی Lost Soul Aside دوباره تأخیر خورد

پیاده‌روی سریع، خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

تولید اولین ژنراتور فضایی برای تولید برق هسته‌ای

آپدیت PS5 Pro بازی Returnal عرضه شد

ناجی جان فضانوردان آپولو 13 درگذشت

تاکید بر همکاری ‌های دو جانبه بنیاد مازندران با دانشگاه علوم کشاورزی

درخشش دو غول آسمانی؛ مقارنه ماه و سیاره مشتری در شامگاه امروز

هوش مصنوعی NotebookLM گوگل حالا پادکست فارسی هم می‌سازد!

رویداد State of Play مختص Borderlands 4 به‌زودی برگزار می‌شود

لبخند آسمان بر فراز مکزیک

جت‌های تجاری می‌توانند به‌زودی زمین را خنک کنند

تحقیق جدید جهانی؛ واکسن کرونا بی‌خطر است یا خطرناک؟

مراسم بزرگداشت روز روانشناس با حضور روانشناسان بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

سونی به دنبال جدا کردن بخش توسعه‌ی سنسورهای دوربین خود است

تحقیق جدید جهانی: واکسن کرونا بی‌خطر است یا خطرناک؟

نجات دو ماهواره از مدار اشتباه توسط مهندسان چینی

هوش مصنوعی، آرتروز را در عرض چند دقیقه با دقت 98 درصدی تشخیص می‌دهد

سه شنبه های تکریم و پاسخگویی مدیر کل بنیاد مازندران به جامعه ایثارگری/ صداقت و شفاف سازی اولویت ارائه خدمت به ایثارگران

کاهش آسیب‌های ناشی از جنگ با کمک علم روانشناسی

اتفاق مهم برای ایرانی‌‌ها؛ زبان فارسی به هوش مصنوعی پادکست‌ساز گوگل اضافه شد

اسپاتیفای در سه‌ماهه اول 2025 بیش از 100 میلیون دلار به پادکسترها پول داده است

چگونه از گوگل برای ترجمه عکس استفاده کنیم؟

اهتمام دولت چهاردهم بر بزرگداشت هرچه باشکوه‌تر مراسم سالگرد شهدای دولت

دستاورد بزرگ فوجیتسو: ساخت کامپیوتر کوانتومی 256 کیوبیتی با 4 برابر قدرت بیشتر

متا از API مدل‌های هوش مصنوعی Llama برای توسعه‌دهندگان پرده برداشت

22 سال از تولد فروشگاه آیتونز اپل گذشت

متا با ایده‌ای هیجان‌انگیز به جنگ ChatGPT می‌رود؛ تلفیق هوش مصنوعی با شبکه‌های اجتماعی

کلاهبرداری در شبکه شاد: از حساب والدین به‌نام مدرسه برداشت می‌شود

استفاده معلمان چینی از هوش مصنوعی برای نمره دادن به تست‌های دانش‌آموزان

تصویر روز ناسا؛ حلقه‌های سیاره زحل ناپدید شدند

هشدار محققان: داروهای رایجی که کودکان را مستعد آسم و آلرژی می‌کند

پدرخوانده هوش مصنوعی: مردم هنوز متوجه خطر هوش مصنوعی نیستند

تصویر رسمی گلکسی S25 اج لو رفت؛ خودنمایی حاشیه‌های باریک و دوربین دوگانه

حافظه چت‌جی‌پی‌تی به چه دردی می‌خورد؟

گوشی CMF Phone 2 Pro در قامت قاتل پرچمداران اقتصادی از راه رسید

پیش‌خرید تصاویر ماهواره‌های بومی بخش خصوصی از سوی سازمان فضایی

رمز ماندگاری گفتمان شهید رئیسی، مردم‌داری و حضور میدانی است

واتس‌اپ تماس صوتی و تصویری را به نسخه وب می‌آورد

بهبود قابل توجه درد زانو با داروی دیابت!

رابط کاربری One UI 8 سامسونگ امکان خلاصه سازی ویدیو در هر وب‌سایتی را فراهم می‌کند

اولین ماهواره‌های آمازون برای ارائه اینترنت پرتاب شدند

مشخصات دوربین آنر مجیک 8 پرو لو رفت؛ رقیب جدی گلکسی و آیفون در حوزه عکاسی

راز موفقیت بونوبوهای ماده در برابر سلطه نرها

راهکار نوین محققان دانشگاه تهران برای جداسازی دی‌اکسید کربن از پساب‌های صنعتی

هوش مصنوعی بازگشت تومور مغزی در کودکان را پیش‌بینی می‌کند

مصرف گوجه‌فرنگی می‌تواند جلوی افزایش وزن را بگیرد

مشخصات دیمنسیتی 9500 لو رفت؛ تراشه پرقدرت مدیاتک برای گوشی‌های رده‌بالا

تبدیل ربات‌های انسان‌سوار فیلم‌های تخیلی به واقعیت

دولینگو هوش مصنوعی را جایگزین نیروهای پیمانی خود می‌کند