سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

معاون وزیر ارتباطات: در دولت کنونی اصلاً اینترنت قطع نشد نکات خواندني

معاون وزیر ارتباطات: در دولت کنونی اصلاً اینترنت قطع نشد
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - دیجیاتو / در نشست «واکاوی تخصصی آینده اینترنت در ایران؛ در جستجوی مسیری برای همگرایی» که توسط آزمایشگاه داده و حکمرانی با همکاری خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت که اینترنت ایران در دولت کنونی علی‌رغم سال‌های قبل هیچ قطعی نداشته است.
این نشست با حضور «امیر لاجوردی»، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، «نیما قاضی»، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران، «محمدصادق امامیان»، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امیرکبیر و هم‌بنیان‌گذار اندیشکده حکمرانی شریف و «محمد کشوری»، مدیرگروه علمی-تحلیلی طیف، همراه بود.
«امیر لاجوردی»، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخصوص دومین گزارش منتشرشده از سوی انجمن تجارت الکترونیک تهران با عنوان «وضعیت اینترنت ایران»، انتقاداتی درخصوص منابع این گزارش و مقایسه آن با کشورهای دیگر داشت. به گفته او، زمانی اینترنت ایران باید با کشورهای دیگر مقایسه شود که از همه آن‌ها اطلاعات شفافی در بستر اینترنت وجود داشته باشد.
بازار
لاجوردی دراین‌خصوص گفت: «پس از اینکه اولین گزارش تجارت الکترونیک منتشر شد، برای کمک و مشارکت اعلام آمادگی کردیم که با گزارش دوم انجمن تجارت الکترونیک مواجه شدیم. مهم است که گزارش سیاسی و رسانه‌ای منتشر می‌شود یا گزارش جامع و علمی.»
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با مهم دانستن بحث پهنای باند، اظهار داشت که این موضوع در گزارش انجمن تجارت الکترونیک به‌اشتباه مطرح شده است و پهنای باند نه‌تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه همواره افزایش هم داشته است.
او در ادامه بیان کرد: «عدد مندرج در گزارش ممکن است مربوط به ترافیک باشد و بحث پهنای باند و ترافیک متفاوت است. در بازی فوتبال سوریه و ایران، پیک ترافیک 50 گیگابیت بر ثانیه بوده است.»
لاجوردی با انتقاد بر سنجه‌های انجمن تجارت الکترونیک بیان کرد: «ما در سازمان مقررات سنجه‌های زیادی برای اپراتورهای مختلف داریم و براساس این سنجه‌ها ارزیابی می‌کنیم. درخصوص اینکه ایران در شاخص سرعت رتبه پنجاه را به‌دست آورده است، با بررسی بیشتر می‌بینیم که 47 کشور از این لیست از کلادفلر استفاده می‌کنند. برنامه ارزیابی‌ها، برنامه درستی نیست و باید با تمام شاخص‌ها ارزیابی شود. همچنین باید کشوری مورد مقایسه قرار بگیرد که از آن داده و اطلاعات شفافی وجود داشته باشد.»
«قطعی اینترنت نداشتیم»
لاجوردی درخصوص عدم قطعی اینترنت گفت: «اینترنت در دولت کنونی اصلاً قطع نشد. در سال گذشته، برخلاف سال‌های پیش، ما اینترنت را قطع نکردیم و همواره آماده همکاری هستیم؛ به‌شرط اینکه به‌صورت دقیق، علمی و جامع در مورد اطلاعات بحث و تبادل نظر کنیم.»
لاجوردی افزود: «حدود 300 هزار سایت کاربران ایرانی را تحریم کردند. ازاین‌رو، بسیاری از کاربران ایرانی برای استفاده مجاز هم ملزم به استفاده از فیلترشکن هستند. فردای آن روز، گزارش انجمن را ارزیابی کردیم و تأکید داشتیم که بسیاری از این سایت‌ها تحریمی بوده است. همچنین از بین 100 سایتی که بررسی شده بود، 30 سایت در لیست تحریمی‌ها بود که به این قضیه اشاره‌ای نشده بود. نزدیک به 37 سایت، سایت‌های فیلتری بودند و بسیاری از آنان محتواهای غیراخلاقی داشتند. در وهله ارزیابی باید جامع و کامل بودن را رعایت کنیم.»
معاون وزیر ارتباطات درخصوص همکاری با بخش خصوصی و رقم‌زدن تجربه کاربری بهتر بیان کرد: «بخش خصوصی می‌تواند در ارزیابی تجربه کاربری کمک کند. تجربه کاربری بسیاری از داده‌ها دست ما نیست، اما کیفیت بسیاری از سرویس‌ها و داده‌ها در اختیار وزارت ارتباطات است که می‌تواند کمک کند. بخش خصوصی یا انجمن باید تحقیق تخصصی برای آسیب و مزایای این موضوع داشته باشد و ما در جلسات پیشین از بخش خصوصی برای این تعامل دعوت کرده بودیم. بخش خصوصی می‌تواند در این وهله کمک کند و بخش کوچکی از داده‌های خود را در اختیار وزارت ارتباطات بگذارد. طبق گزارش‌های موجود، 96 درصد مردم درحال استفاده از فیلترشکن هستند؛ اما اصلاً مشخص نیست که این درصد براساس چه شاخص‌ها و فاکتورهای ارزیابی تعیین شده است.»
بخش خصوصی به‌دنبال راهی برای تعامل و همکاری
«نیما قاضی»، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران، در این نشست به محدودیت اطلاعاتی که بخش خصوصی به آن‌ها دسترسی دارند، اشاره کرد و گفت: «ما بارها درخواست دادیم و خواستار این بودیم که درخصوص فیلترینگ شفاف‌سازی صورت بگیرد و در دسترس عموم قرار بگیرد؛ اما به این درخواست ما هیچ توجهی نشد.»
او بر پیچیدگی‌های بسیاری که درخصوص اینترنت وجود دارد، تأکید کرد و افزایش ابهام و پیچیدگی را در راستای اتفاقات سال گذشته دانست. قاضی یکی از اهداف مهمی که انجمن تجارت الکترونیک دنبال می‌کند، پیداکردن راهی برای تعامل و همکاری دانست. همچنین درخصوص هدف انتشار گزارش دوم از وضعیت اینترنت اظهار داشت که به‌دنبال تعامل و راهی برای همکاری هستیم تا به بهبود وضعیت کمک کنیم.
او درخصوص چالش‌هایی که پلتفرم‌ها و کسب‌وکارها به‌دلیل فیلترینگ با آن مواجه هستند، گفت: «ما با حجم بسیاری از سایت‌های فیلترشده مواجه هستیم. در این بین، سایت‌هایی هستند که از ارزش بازار بالایی برخوردارند و از منابع مهم برای بسیاری از متخصصین و کسب‌وکارها محسوب می‌شوند. استفاده از این منابع منجر به کاهش زمان، افزایش سرعت و بهبود کیفیت تجربه کاربر شد.»
قاضی درباره اهمیت تجربه کاربری افزود: «این سایت‌ها ابزاری هستند که بسیاری از افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند. هیچ ابزاری وجود ندارد تا ما اعلام کنیم که از این سایت‌ها به‌عنوان ابزارهای فنی استفاده می‌کنیم و امکان گزارش نیست. ما بارها سعی کرده‌ایم به این موضوع بپردازیم، اما اصلاً توجه همگان را جلب نکرد و همکاری و تعاملی دیده نمی‌شود. چیزی که بر کسب‌وکارها تأثیر می‌گذارد، تجربه کاربری است که چالش بزرگی را به‌وجود می‌آورد و منجر به مهاجرت گسترده نیروها می‌شود.»
«محمد کشوری»، مدیرگروه علمی-تحلیلی طیف، فیلترینگ اعمال‌شده را به سه دسته «شبکه‌های اجتماعی»، «سایت‌های مهم خارجی که منابع هستند» و «فیلترینگ داخلی» تفکیک کرد و مهم‌ترین آن‌ها را فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل جامعه مصرف‌کننده و حجم استفاده دانست.
او ضمن تأکید بر عدم شفاف‌سازی فیلترهای اعمال‌شده و اهمیت ابعاد سیاسی آن گفت: «یک سال و نیم است که شاهد این فیلترینگ هستیم و تبعات بسیاری در ابعاد مختلف به‌وجود آورده است. اجماع سیاسی برای چالش‌ها و موانع موجود وجود ندارد و راه‌حلی از سوی هیچ‌کس ارائه نمی‌شود. همچنین مسئولین دولت پاسخگو نیستند؛ درحالی‌که این افراد به‌وضوح و با افتخار به دورزدن پلتفرم‌های فیلترشده می‌پردازند.»
کشوری درخصوص پهنای باند و مسائل حاکمیت‌گریز گفت: «در مورد پهنای باند بین‌الملل مشکل سخت‌افزاری وجود ندارد، اما حساسیت‌های بسیاری از نظر سیاسی وجود دارد. اگرچه یک‌سری سایت‌ها و سرویس‌ها ابزارهای حاکمیت‌گریز هستند و ما نمی‌توانیم آن‌ها را تفکیک کنیم، اما همین سرویس‌ها و پروتکل‌ها مشکلاتی در سرویس‌های داخلی ایجاد می‌کنند.»
در پایان، مدیرگروه علمی-تحلیلی طیف به اهمیت شفاف‌سازی درخصوص فیلترینگ اشاره کرد و گزارش‌های معتبری که به این موضوع کمک می‌کنند، مهم دانست؛ همچنین از آن به‌عنوان راهی برای تعامل بین بخش دولتی و خصوصی یاد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/735021/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تاریخ انتشار نسخه کارگردان بازی Dark Envoy مشخص شد

جنجال برای اپل؛ ویدیو تبلیغاتی آیپد پرو به‌شدت حاشیه‌ساز شد

تقابل فالکون 9 و اتمسفر زمین

برگزاری آئین تجلیل از دختران شاهد و ایثارگر سمنان به مناسبت روز دختر

سامسونگ پیشرفت چشمگیری در بازار آمریکا تجربه کرد

سامسونگ در طرحی ویژه، گلکسی واچ 6 رایگان به خریداران می‌دهد

ماه دارد کوچک می‌شود؛ این چه عواقبی برای زمین خواهد داشت؟

شفاف‌سازی در ماموریت‌ها جزو تاکیدات اولیه ما در بنیاد است

استاندار کرمانشاه: خون پاک شهدا پشتوانه محکم انقلاب اسلامی است

شناخت مشی شهدا و ایثارگران موثرترین روش ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

این رقیب اصلی ردمی توربو 3 است؛ موبایلی با شارژ 120 وات و نمایشگر 6 هزار نیت

نرم‌افزار پرحاشیه‌ای که خطر مرگ به‌همراه دارد؛ FDA فراخوان صادر کرد

جوکر به بازی MultiVersus می‌آید

آپدیت اول پیکسل 8a قابلیتی هیجان‌انگیز را به این گوشی می‌آورد

چرا گربه‌ها همیشه روی چهار دست و پا فرود می‌آیند؟

جزیره‌ی خوشمزه‌ها/ اولین گردهمایی بزرگ سرآشپزهای ایرانی در کیش

گوشی پرچمدار خوش‌قیمت؛ مشخصات آیکو نئو 9S پرو پلاس لو رفت

اندروید 15 تجربه فیلمبرداری گوشی‌ها را بهتر می‌کند؟

گوشی گیمینگ اقتصادی 2024 ریلمی در راه است

مدیرعامل سابق گوگل زمانی به فکر خرید تیک تاک بوده است

تصاویری از مرکز کهکشان راه شیری که توسط تلسکوپ بسیار بزرگ ESO ثبت شده است

کشف محققان با کمک هوش مصنوعی؛ زبان نهنگ عنبر احتمالاً همانند انسان «الفبایی» است

ایمپلنت مغزی نورالینک در انسان دچار اختلال شد

ربات اپتیموس حالا می‌تواند در کارخانه تسلا کارهای واقعی انجام دهد

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «شیخ‌شعبانی»

اولویت اصلی دولت رسیدگی به خانواده‌های شاهد و ایثارگر است

دهه کرامت با حال و هوای شهدایی/اجلاسیه‌های کنگره 12هزار شهید استان تهران در دهه کرامت آغاز می‌شود

انتشار One UI 6.1 برای گلکسی S22 از سر گرفته شد

آیا واتساپ در کشور چین رفع فیلتر شده است؟

نتایج بنچمارک M4 ادعاهای اپل در مورد آیپد پرو را تأیید می‌کند

معرفی روشی برای شناخت بیشتر آفت‌کش‌ها

گلکسی واچ 7 برای تشخیص اختلالات قلبی از هوش مصنوعی استفاده می‌کند

ایالات متحده مجوز فروش تراشه به هواوی را لغو کرد

ایجاد شکل خاصی از گرافن برای بهبود باتری سدیم یون

منتظر قهرمانان محبوب بیشتری در Marvel Rivals باشید

ابداع پارچه‌ای نازک‌تر از موی انسان که جاذب صداست

1000 میلیارد ریال به توسعه زیر ساخت‌های جامعه ایثارگری قم اختصاص یافت

نام مدیرعامل بعدی اپل فاش شد

نسخه ماد شده بازی Minecraft فوق‌العاده به نظر می‌رسد

دیوار مرگ؛ پیشنهادی هیجان انگیز برای ایمنی فضانوردان در ماه

قیمت موتورولا Razr 50 Ultra به‌بیرون درز کرد

رئیس جمهور: سرعت اینترنت نباید منجر به ناراحتی گیمرها شود!

اینتل درصدد رفع مشکل ناپایداری پردازنده‌های خود برآمد

دیدار مدیرکل مراجعات و پاسخگویی ایثارگران  با تیم ایثار جانبازان قم

دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با جانباز معزز حمید گلچی در قم

جانبازان گرانقدر در صف اول ترویج فرهنگ متعالی ایثار و شهادت هستند

مایکروسافت همچنان به اخراج کارمندان Xbox ادامه می‌دهد

مایکروسافت هوش مصنوعی «فوق سری و ایزوله» برای سازمان اطلاعات آمریکا تولید کرد

راه‌های مقابله با انتشار حشرات در هوای گرم بدون استفاده از حشره کش

دیدار نماینده تام ‌الاختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران  با تیم ایثار جانبازان قم