سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

خاطره‌های «جعلی» از کجا وارد ذهن ما می‌شوند؟ نکات خواندني

خاطره‌های «جعلی» از کجا وارد ذهن ما می‌شوند؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - فرادید / یک محرک کلیدی خاطرات نادرست، این است که مغز تمایل دارد وقایع را آنگونه به خاطر بیاورد که «معمولا» اتفاق می‌افتند، نه لزوما آنطور که «واقعا» اتفاق افتاده‌اند. از این رو، ممکن است ما وقایعی را که با انتظارات مغز از پایان آن‌ها مطابقت ندارند، اشتباه به خاطر بسپاریم. در یک مطالعه جدید، محققان بررسی کردند که آیا افراد خاطرات نادرست بیشتری را در مورد یک خط داستانی که از ساختار معمولی آغاز و وسط و پایان پیروی نمی‌کند، شکل می‌دهند یا خیر. فرضیه آن‌ها درست بود. آزمون‌شوندگان هنگام تلاش برای به خاطر سپردن کلیپ‌های ویدیویی بدون پایان واضح، ناآگاهانه خاطراتی را از خودشان ساختند. 
حافظه یک ضبط‌کننده ویدئویی نیست، حتی اگر ما بخواهیم اینطور درباره آن فکر کنیم. چشمان ما عدسی‌هایی نیستند که از طریق آن‌ها واقعیت را بی‌عیب و نقص ثبت کنیم. مغز ما هارد فلش نیست. حافظه از همان ابتدا بی‌ثبات است و با گذشت زمان بر این بی‌ثباتی افزوده می‌شود و ذهن ما را پر از خاطرات اشتباهی می‌کند که برخی از آن‌ها صرفاً به اشتباه به خاطر سپرده شده‌اند، یعنی جزئیاتی به آن‌ها اضافه یا از آن‌ها کم شده است و برخی دیگر کاملاً ساخته و پرداخته ذهن خودمان هستند. 
خاطرات اشتباه به این دلیل به وجود می‌آیند که مغز انسان اساساً یک موتور بازآفرینی است که داده‌ها را از حواس ما جذب می‌کند و به جای نمایش یک تصویر خام، تصوری از واقعیت را می‌سازد. مغز به کار تغییر دادن داده‌ها ادامه می‌دهد، به این معنا که خاطرات ما در ابتدا قابل‌اعتماد نیستند و روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های اصلاً نباید به آن‌ها اعتماد کرد چون مشکوک محض می‌شوند. 
یک محرک کلیدی خاطرات نادرست، سوگیری مغز در یادآوری وقایع به روشی است که با آنچه معمولاً اتفاق می‌افتد مطابقت دارد. واقعیت قابل پیش‌بینی است، بنابراین مغز هم تلاش می‌کند آن را پیش‌بینی کند تا هم در منابع صرفه‌جویی کند و هم برای ما یک ادراک ساده و عاری از جزئیات فراهم کند.
مغز تمایل دارد که پایان‌بندی اتفاقات را به شیوۀ «معمول و رضایت‌بخش» به یاد بیاورد
در تحقیقی که اخیراً در مجله «روانشناسی تجربی» منتشر شده است، روانشناسان دانشگاه ساسکس این تعصب را به روشی هوشمندانه نشان دادند. آن‌ها در پنج آزمایش متفاوت، به صدها فرد ده‌ها ویدئوی کوتاه نشان دادند. برخی ویدیوها شروع، میانه و پایان منسجمی داشتند، در حالی که برخی دیگر با یک یا دو صحنه کوتاه شده بودند. برای مثال، یک ویدیو نشان می‌داد یک پرتاب‌کننده، توپ بیسبال را به سمت بازیکنی که نوبتش فرارسیده پرتاب می‌کند. در نسخه کامل، ضرب‌زننده به توپ ضربه می‌زند و سپس هواداران شروع به تشویق او می‌کنند. از سوی دیگر، نسخه کوتاه‌شده در حالی به پایان میرسد که توپ پرتاب‌شده هنوز در هواست. علاوه بر این، در یکی از آزمایش‌ها، ویدیوها صحنه‌های اضافه‌ای داشتند که به طور خلاصه یک خط داستانی جدید را با همان شخصیت‌ها معرفی می‌کرد، بنابراین ساختارش اینگونه بود: آغاز، وسط، پایان، آغاز. 
در برخی آزمایش‌ها، از سوژه‌ها خواسته می‌شد بلافاصله پس از مشاهده همه ویدیوها، کلیپ‌ها را به خاطر بیاورند، در حالی که در آزمایش‌های دیگر، حافظه سوژه‌ها یک هفته بعد آزمایش میشد. فرضیه‌ی محققان این بود که سوژه‌ها در به خاطر آوردن دقیق ویدیوهای ناکامل یا ویدیوهایی که خط داستانی جدیدی را معرفی کرده‌اند، بیشتر مشکل دارند، چون این ویدئوها با ساختار معمولی آغاز، میانه و پایان مطابقت ندارند. 
نتایج، فرضیه آن‌ها را تایید کرد. افرادی که ویدیوهای بدون نتیجه‌گیری درست را تماشا کرده بودند، معمولاً خاطرات نادرست بیشتری داشتند. کسانی که ویدیوهای ناقص را تماشا کرده بودند، پایان را در ذهن‌شان می‌ساختند. به عنوان مثال، در ویدیوی بیسبال، آن‌ها به اشتباه چرخ دادن و از دست دادن و زدن ضربه توپ توسط ضربه‌زننده را به خاطر آوردند. از طرف دیگر، کسانی که ویدیوهایی با صحنه جدید را تماشا کرده بودند، قسمت‌های اضافه‌شده کاملا فراموش کردند. 
خاطرات اشتباه در مورد افرادی بیشتر رخ می‌داد که ویدیوهایی بدون ساختار سنتی (شروع، میانه و پایان) را تماشا کرده بودند، صرف نظر از اینکه از آن‌ها خواسته می‌شد فوراً فیلم‌ها را به خاطر آورند یا یک هفته بعد. در یک آزمایش 42.5 درصد افرادی که ویدیوهای ناقص تماشا کرده بودند، جزئیاتی را که اتفاق نیفتاده بودند به یاد می‌آوردند، در حالی که تنها 8.2 درصد افرادی که ویدیوهای کامل تماشا کرده بودند، جزئیات اتفاق‌نیفتاده را بخاطر می‌آوردند. در آزمایش دیگری با یادآوری فوری، 8.4 درصد افرادی که ویدیوهای ناقص تماشا کرده بودند، جزئیاتی را که اتفاق نیفتاده بودند به یاد آوردند، در حالی که تنها 0.3 درصد افرادی که ویدیوهای کامل را تماشا کرده بودند، جزئیات اتفاق‌نیفتاده را بخاطر می‌آوردند. 
به گفته محققان: «این آزمایش‌ها نشان‌دهنده این است که مردم در بیاد آوردن رویدادهایی که نقاط پایانی کاملاً تعریف‌شده دارند چگونه سوگیری می‌کنند، حتی زمانی که این موضوع با آنچه که واقعاً تجربه شده در تضاد باشد».

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/715500/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهکار عجیب دانشمندان برای نجات زمین؛ فضاپیمای حلقوی که زباله‌های فضایی را می‌بلعد!

تریلر گیم‌پلی Mariachi Legends منتشر شد؛ مترویدوانیای مکزیکی با سبک هنری چشم‌نواز__نویسنده: بهنام گودرزی

تریلر راهنمای بخش زامبی‌ Call of Duty: Black Ops 7 منتشر شد

مهندس سابق گوگل اولین «هوش جامع مصنوعی» جهان را ساخت

کشف ذخایر لیتیوم از ارتفاع 18 کیلومتری توسط ناسا

رسمی: اکتیویژن روند عرضه بازی‌های Call of Duty را تغییر خواهد داد

شایعه: مایکروسافت می‌خواهد بازی‌های قدیمی ایکس باکس را به ویندوز و دستگاه‌های ROG بیاورد

«تلسکوپ جیمز وب» 2 دنباله را در نزدیکی یک «مشتری داغ» کشف کرد

مدیر اجرایی موزه کامپیوتر: هوش مصنوعی قرار نیست جای ما فکر کند؛ قرار است با ما فکر کند

فیکس‌بات معرفی شد؛ راهنمای تعمیر گوشی به سبک متخصصان حرفه‌ای

پژوهشگران از افزایش شیوع سرطانی نادر در جوانان خبر می‌دهند

تعداد بازیکنان Call of Duty: Black Ops 7 از ARC Raiders و Battlefield 6 بیشتر است

نقش سلامت دندان در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت

گلکسی A بعدی سامسونگ احتمالا زودتر عرضه می‌شود

آخرین آپدیت 2025 ویندوز 11 منتشر شد؛ چه قابلیت‌های جدیدی از راه رسیدند؟

حیات پیچیده روی زمین ممکن است یک میلیارد سال قدیمی‌تر از تصور گذشته باشد

تلسکوپ جیمز وب قدیمی‌ترین ابرنواختر تا امروز را رصد کرد

مجسمه گیم آواردز مربوط به بازی بعدی Larian است

ربات اپتیموس ایلان ماسک مثل انسان‌ها می‌دود

تبلت ایکس‌پد اج با نمایشگر 13٫2 اینچی 90 هرتز رونمایی شد

برگزاری کنفرانس برخط پرسش و پاسخ سهامداران شرکت بیمه دی

وبینار رایگان: بیزینس بدون کارمند با هوش مصنوعی

عکس روز ناسا از «سحابی سر اسب»

بازگشت هوس‌های غذایی پس از قطع مونجارو با شدتی بیشتر از قبل!

گوشی گلکسی A24 از این قابلیت‌های هوش مصنوعی محروم است

حرکت به سوی پزشکی شخصی دقیق‌تر در حوزه تشخیص و پایش سرطان

مدل سفارشی ناتینگ فون 3a، حس نوستالژی تکنولوژی‌های قدیمی را زنده می‌کند

تشدید آلزایمر و نقش بازدارنده ترکیبات معطر گیاهی در مقابله با آن

گوشی اقتصادی اوپو A6L با باتری پرظرفیت رونمایی شد

کشف 3 ویژگی عجیب افراد باهوش

ابزارهای دیجیتال در خدمت کنترل وزن و رفتارهای تغذیه‌ای زنان باردار

فیربادز ایکس‌ال رونمایی شد؛ هدفون ماژولار و کوبنده با بیس عمیق

گامی به سوی ساخت موشک‌ با کمک هوش مصنوعی

از بازی چینی Fourteen Years of Flames رونمایی شد؛ روایتی متفاوت از جنگ جهانی دوم

تفاوت‌های راکت استارشیپ V2 و V1؛ جهش اسپیس ایکس به سوی مریخ

ربات چرخ‌دار Miro U با 6 دست متحرک معرفی شد

سازنده کنسول Xbox: سال آینده خبرهای بزرگی برای شما داریم

هوش مصنوعی مشکل هک شدن فضاپیماهای ناسا را برطرف کرد

شایعه: مجسمه مرموز Game Awards به بازی Divinity: Original Sin 3 اشاره دارد

گرمایش کوهستان‌ها؛ تهدیدی برای منابع آبی

وان‌پلاس ساعت هوشمند خوش‌قیمت با شارژدهی 10 روزه می‌سازد

از بازی The House of Hikmah رونمایی شد؛ تجربه‌ای معما‌محور در دل عصر طلایی اسلام

اختراع فراموش‌شده‌ هلندی که جهان مدرن را شکل داد

«تلسکوپ سوبارو» اولین اکتشافات خود را انجام داد

از بازی The Boys رونمایی شد

دانشمندان از سلول‌های مغز انسان رایانه‌ می‌سازند

شایعه: 7 بازی بزرگ در مراسم The Game Awards 2025 معرفی خواهند شد

عکس روز ناسا از قلب «سحابی روح»

ویژگی مشابه نیم‌دراپ آیفون به اندروید می‌آید؛ انتشار اولین ویدیو

امیدی نو برای جوان‌سازی بدن