سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

خاطره‌های «جعلی» از کجا وارد ذهن ما می‌شوند؟ نکات خواندني

خاطره‌های «جعلی» از کجا وارد ذهن ما می‌شوند؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - فرادید / یک محرک کلیدی خاطرات نادرست، این است که مغز تمایل دارد وقایع را آنگونه به خاطر بیاورد که «معمولا» اتفاق می‌افتند، نه لزوما آنطور که «واقعا» اتفاق افتاده‌اند. از این رو، ممکن است ما وقایعی را که با انتظارات مغز از پایان آن‌ها مطابقت ندارند، اشتباه به خاطر بسپاریم. در یک مطالعه جدید، محققان بررسی کردند که آیا افراد خاطرات نادرست بیشتری را در مورد یک خط داستانی که از ساختار معمولی آغاز و وسط و پایان پیروی نمی‌کند، شکل می‌دهند یا خیر. فرضیه آن‌ها درست بود. آزمون‌شوندگان هنگام تلاش برای به خاطر سپردن کلیپ‌های ویدیویی بدون پایان واضح، ناآگاهانه خاطراتی را از خودشان ساختند. 
حافظه یک ضبط‌کننده ویدئویی نیست، حتی اگر ما بخواهیم اینطور درباره آن فکر کنیم. چشمان ما عدسی‌هایی نیستند که از طریق آن‌ها واقعیت را بی‌عیب و نقص ثبت کنیم. مغز ما هارد فلش نیست. حافظه از همان ابتدا بی‌ثبات است و با گذشت زمان بر این بی‌ثباتی افزوده می‌شود و ذهن ما را پر از خاطرات اشتباهی می‌کند که برخی از آن‌ها صرفاً به اشتباه به خاطر سپرده شده‌اند، یعنی جزئیاتی به آن‌ها اضافه یا از آن‌ها کم شده است و برخی دیگر کاملاً ساخته و پرداخته ذهن خودمان هستند. 
خاطرات اشتباه به این دلیل به وجود می‌آیند که مغز انسان اساساً یک موتور بازآفرینی است که داده‌ها را از حواس ما جذب می‌کند و به جای نمایش یک تصویر خام، تصوری از واقعیت را می‌سازد. مغز به کار تغییر دادن داده‌ها ادامه می‌دهد، به این معنا که خاطرات ما در ابتدا قابل‌اعتماد نیستند و روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های اصلاً نباید به آن‌ها اعتماد کرد چون مشکوک محض می‌شوند. 
یک محرک کلیدی خاطرات نادرست، سوگیری مغز در یادآوری وقایع به روشی است که با آنچه معمولاً اتفاق می‌افتد مطابقت دارد. واقعیت قابل پیش‌بینی است، بنابراین مغز هم تلاش می‌کند آن را پیش‌بینی کند تا هم در منابع صرفه‌جویی کند و هم برای ما یک ادراک ساده و عاری از جزئیات فراهم کند.
مغز تمایل دارد که پایان‌بندی اتفاقات را به شیوۀ «معمول و رضایت‌بخش» به یاد بیاورد
در تحقیقی که اخیراً در مجله «روانشناسی تجربی» منتشر شده است، روانشناسان دانشگاه ساسکس این تعصب را به روشی هوشمندانه نشان دادند. آن‌ها در پنج آزمایش متفاوت، به صدها فرد ده‌ها ویدئوی کوتاه نشان دادند. برخی ویدیوها شروع، میانه و پایان منسجمی داشتند، در حالی که برخی دیگر با یک یا دو صحنه کوتاه شده بودند. برای مثال، یک ویدیو نشان می‌داد یک پرتاب‌کننده، توپ بیسبال را به سمت بازیکنی که نوبتش فرارسیده پرتاب می‌کند. در نسخه کامل، ضرب‌زننده به توپ ضربه می‌زند و سپس هواداران شروع به تشویق او می‌کنند. از سوی دیگر، نسخه کوتاه‌شده در حالی به پایان میرسد که توپ پرتاب‌شده هنوز در هواست. علاوه بر این، در یکی از آزمایش‌ها، ویدیوها صحنه‌های اضافه‌ای داشتند که به طور خلاصه یک خط داستانی جدید را با همان شخصیت‌ها معرفی می‌کرد، بنابراین ساختارش اینگونه بود: آغاز، وسط، پایان، آغاز. 
در برخی آزمایش‌ها، از سوژه‌ها خواسته می‌شد بلافاصله پس از مشاهده همه ویدیوها، کلیپ‌ها را به خاطر بیاورند، در حالی که در آزمایش‌های دیگر، حافظه سوژه‌ها یک هفته بعد آزمایش میشد. فرضیه‌ی محققان این بود که سوژه‌ها در به خاطر آوردن دقیق ویدیوهای ناکامل یا ویدیوهایی که خط داستانی جدیدی را معرفی کرده‌اند، بیشتر مشکل دارند، چون این ویدئوها با ساختار معمولی آغاز، میانه و پایان مطابقت ندارند. 
نتایج، فرضیه آن‌ها را تایید کرد. افرادی که ویدیوهای بدون نتیجه‌گیری درست را تماشا کرده بودند، معمولاً خاطرات نادرست بیشتری داشتند. کسانی که ویدیوهای ناقص را تماشا کرده بودند، پایان را در ذهن‌شان می‌ساختند. به عنوان مثال، در ویدیوی بیسبال، آن‌ها به اشتباه چرخ دادن و از دست دادن و زدن ضربه توپ توسط ضربه‌زننده را به خاطر آوردند. از طرف دیگر، کسانی که ویدیوهایی با صحنه جدید را تماشا کرده بودند، قسمت‌های اضافه‌شده کاملا فراموش کردند. 
خاطرات اشتباه در مورد افرادی بیشتر رخ می‌داد که ویدیوهایی بدون ساختار سنتی (شروع، میانه و پایان) را تماشا کرده بودند، صرف نظر از اینکه از آن‌ها خواسته می‌شد فوراً فیلم‌ها را به خاطر آورند یا یک هفته بعد. در یک آزمایش 42.5 درصد افرادی که ویدیوهای ناقص تماشا کرده بودند، جزئیاتی را که اتفاق نیفتاده بودند به یاد می‌آوردند، در حالی که تنها 8.2 درصد افرادی که ویدیوهای کامل تماشا کرده بودند، جزئیات اتفاق‌نیفتاده را بخاطر می‌آوردند. در آزمایش دیگری با یادآوری فوری، 8.4 درصد افرادی که ویدیوهای ناقص تماشا کرده بودند، جزئیاتی را که اتفاق نیفتاده بودند به یاد آوردند، در حالی که تنها 0.3 درصد افرادی که ویدیوهای کامل را تماشا کرده بودند، جزئیات اتفاق‌نیفتاده را بخاطر می‌آوردند. 
به گفته محققان: «این آزمایش‌ها نشان‌دهنده این است که مردم در بیاد آوردن رویدادهایی که نقاط پایانی کاملاً تعریف‌شده دارند چگونه سوگیری می‌کنند، حتی زمانی که این موضوع با آنچه که واقعاً تجربه شده در تضاد باشد».

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/715500/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پایا؛ پیشرفته‌ترین ماهواره تصویربرداری بومی ایران با دقت 3 متری

روند توسعه بازی Marvel’s Blade به خوبی پیش می‌رود

«سارا تبریزی» دانشمند ایرانی برگزیده سال 2025

قهوه یا چای؛ کدام برای سلامت استخوان‌ها پس از یائسگی بهتر است؟

خاموش‌کردن موقت بینایی؛ رویکردی نویدبخش برای درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

وقتی یخ، هوا و آلودگی دست‌به‌دست هم می‌دهند

شیائومی 17 اولترا پیش از رونمایی، در ویدیو رسمی به‌نمایش درآمد

نمایشگر این تبلت به‌طرز اعجاب‌انگیزی شبیه کاغذ است

مینی‌مغزها راز اسکیزوفرنی و دوقطبی را فاش کردند

کشفی که فهم ما را از خورشید تغییر داد

سامسونگ با یک گوشی تاشو منحصربه‌فرد به رقابت با آیفون فولد می‌رود

بازی‌های با برچسب هوش مصنوعی مولد تاکنون بیش از 660 میلیون دلار در استیم درآمد داشته‌اند

سری Call of Duty به کنسول سوییچ 2 خواهد آمد

اولین «بیمه زباله فضایی» جهان معرفی شد

خاص‌ترین ساعت هوشمند هواوی با طراحی دل‌ربا رونمایی شد

برنامه Camera Assistant سامسونگ آپدیت شد و حالا ویژگی‌های حرفه‌ای‌تری دارد

10 پرواز فضایی برتر که در سال 2025 رقم خوردند

به‌روزرسانی جدید پلی استیشن 5 تم زمستانی را به کنسول اضافه می‌کند

چاپ سه بعدی، درمان و آموزش پزشکی را متحول می‌کند

افزایش قیمت رم، اپل را به سامسونگ نزدیک‌تر کرد

دانشمندان از سر کنجکاوی سن یک کرم آزمایشگاهی را اندازه گرفتند؛ نتیجه همه را غافلگیر کرد

سه‌ ماهواره ایرانی به‌زودی از روسیه پرتاب می‌شوند

تکامل علیه فرد؛ مورچه‌ها دنیا را فتح کردند، اما به قیمت تولید کارگران ارزان‌قیمت

دردسر افراد مبتلا به اوتیسم با تغییر مدل‌های «چت‌جی‌پی‌تی»

یکی از ارزشمندترین گوشی‌های 2026؛ مشخصات وان‌پلاس 15T لو رفت

لپ‌تاپ منحصربه‌فرد هواوی آپدیت شد و حالا عملکرد بهتری دارد

ناسا و بوئینگ در فکر انقلاب در طراحی بال هواپیماها

پرواز بدون خلبان پرنده عمودپرواز شرکت تابعه «بوئینگ»

تولید کارت گرافیک RTX 5060 Ti احتمالا متوقف می‌شود

لپ‌تاپ رول‌شدنی لنوو احتمالا یک هیولای گیمینگ خواهد بود

آپدیت One UI 8 برای یکی از گوشی‌های سامسونگ دردسرساز شد

وقتی خبر رفع فیلتر تلگرام یک ایران را به خنده انداخت

جلوگیری از مرگ نورون‌ها در آلزایمر با یک داروی رایج

چرا شیائومی 17 اولترا زودتر از انتظار معرفی می‌شود؟

کدام رنگ‌های خوراکی مصنوعی بر رفتار و سلامت کودکان تاثیر دارند؟

احیای پوما در پاتاگونیا نتیجه‌ای غیرمنتظره داشت؛ حالا پنگوئن‌ها درمعرض تهدید قرار گرفته‌اند

تغییر فعالیت امواج مغزی هنگام مشاهده «تبلیغات احساسی»

تولید ارزان‌ترین مدل کنسول استیم دک متوقف شد

مراسم Indie Game Awards جایزه بهترین بازی سال را از Clair Obscur: Expedition 33 پس گرفت

یک ویژگی شگفت‌انگیز به بقای انسان خردمند کمک کرد و نئاندرتال‌ها را به انقراض کشاند

کشف یک جهش ژنتیکی که به بیماری‌های قلبی و عصبی منجر می‌شود

به ارث بردن دی‌ان‌ای نیاکان، راز صدساله شدن نوادگان

چرا شبیه‌سازهای بازی در اندروید محبوب شده‌اند؟

چه نوع تعاملات اجتماعی، حال سالمندان را بهتر می‌کند؟

چرا استراحت در تعطیلات، ما را بازیابی نمی‌کند؟

اولین فضانورد ویلچرنشین به زمین برگشت

تمرین فضانوردان «آرتمیس 2» برای نمایش روز پرتاب

قطب شمال گرمایش جهانی را تشدید می‌کند

مایکروسافت انجین بتسدا را ارتقا می‌دهد؛ Starfield و TES6 با قابلیت‌های UE5

پیش‌بینی عبور درآمد جهانی صنعت بازی از رکورد 200 میلیارد دلار تا سال 2026