چرا تسلا در حال طراحی تراشههایی برای آموزش فناوری خودروهای خودران است
اخبار
بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - مدتی است که تسلا در حال کار روی تراشههایی برای آموزش فناوری خودروهای خودران خود است؛ اما دلیل این کار شرکت مذکور چیست؟
تسلا خودروی الکتریکی تولید میکند و در حال حاضر جدیدترین شرکتی است که با ساخت تراشههای سیلیکونی به دنبال پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی است. در رویداد تبلیغاتی که ماه گذشته برگزار شد، تسلا جزئیات یک تراشه AI سفارشی به نام D1 را فاش کرد. این قطعه برای الگوریتم یادگیری ماشین سیستم خودران ( Autopilot self-driving system ) آموزش میبیند. این رویداد روی تلاشهای تسلا در حوزه هوش مصنوعی متمرکز بود و یک مرد رقصنده به عنوان ربات انساننمایی که شرکت مذکور قصد ساختش را دارد، در آن حضور داشت. به گزارش وایرد ، تسلا جدیدترین تولیدکننده تراشههای غیر سنتی محسوب میشود که سیلیکون انحصاری خود را طراحی کرده است. با توجه به افزایش اهمیت و قیمت توسعه هوش مصنوعی، سایر شرکتهایی که سرمایهگذاری زیادی در این فناوری انجام دادهاند، از جمله گوگل ، آمازون و مایکروسافت نیز اکنون تراشههای خود را طراحی میکنند.
اما تسلا همچنین اطلاعات آموزشی بیشتری نسبت به سایر شرکتهای خودروسازی جمعآوری میکند. تمام خودروهای تسلا که در جادهها حرکت میکنند و تعداد آنها بیش از یک میلیون است، ویدئوهای هشت دوربین خود را به شرکت ارسال میکنند. تسلا میگوید هزار نفر را استخدام کرده است تا ویژگیهای مختلف تصاویر ارسالی مانند اتومبیلها، کامیونها، علائم راهنمایی و رانندگی، خطکشی جاده و دیگر موارد را برای آموزش ترنسفورمر بزرگ برچسبگذاری کنند. همچنین در رویداد ماه آگوست، تسلا گفت میتواند بهطور خودکار انتخاب کند که کدام تصویر در برچسبگذاری اولویتبندی شود تا این فرایند کارآمدتر باشد. گردس میگوید یکی از خطرات رویکرد تسلا این است که در نقطه خاصی، افزودن دادههای بیشتر ممکن است سیستم را بهتر نکند. او میگوید: آیا پیشرفت این سیستم فقط به دادههای بیشتر مربوط میشود؟ یا آیا تواناییهای شبکههای عصبی در سطح پایینتری از آنچه انتظار دارید قرار دارد؟ ظهور مدلهای بزرگ و گرانقیمتتر هوش مصنوعی نهتنها برخی از شرکتهای بزرگ را ترغیب کرده است که تراشههای خود را توسعه بدهند، بلکه توانسته است باعث ایجاد دهها استارتاپ با بودجه خوب شود که روی سیلیکون تخصصی کار میکنند. در حال حاضر بازار تراشههای آموزشی هوش مصنوعی تحت سلطه انویدیا است که در ساخت تراشه بازی شهرت دارد. هنگامی که مشخص شد واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) آن برای اجرای شبکههای عصبی بزرگ مناسبتر از واحدهای پردازشی مرکزی (CPU) در هسته رایانههای عمومی هستند، این شرکت روی تأمین تراشههای هوش مصنوعی تمرکز کرد. مقالههای مرتبط:
تسلا به پرداخت بیش از 230 هزار دلار به مالک چینی مدل S محکوم شد کمبود تراشه و مشکلات آن از نگاه خوشبینانه ایلان ماسک تا ابراز نگرانی شرکتهای سازنده
باید به این مسئله اشاره کرد که هوش مصنوعی همچنین باعث ایجاد تنوع در طراحی تراشهها میشود. طراحی تراشه بهطور معمول نیاز به تخصص و مهارت فنی عمیق دارد؛ اما یادگیری ماشین برای خودکارسازی فرایند تولید آن مؤثر بوده است. گوگل، سامسونگ و دیگران در حال ساخت تراشههایی هستند که تا حدی توسط هوش مصنوعی طراحی شدهاند. کانتر، تحلیلگر دنیای فناوری، میگوید سؤالات فنی در مورد تراشههای تخصصی تسلا باقی مانده است؛ از جمله اینکه چگونه میتوان آنها را بهطور مؤثر به هم متصل کرد یا نحوه تقسیم الگوریتم در تراشههای مختلف چگونه است. تسلا به این سؤالات پاسخ نداده است. هوئی پنگ، استاد دانشگاه میشیگان که بر حوزه خودروهای خودران تمرکز دارد، میگوید در صورت موفقیت D1، ماسک میتواند آن را به سایر خودروسازان بفروشد. پنگ نمیداند رویکرد تسلا از نظر مالی یا فنی مؤثر خواهد بود یا خیر، اما یاد گرفته است که علیه ماسک شرطبندی نکند. او در بخشی از صحبتهای خود گفت: تاکنون کارهای زیادی وجود داشته که همه در ابتدا گفته بودند امکانپذیر نیستند؛ اما آنها [تسلا] در نهایت آن را انجام دادند. اکنون نوبت شما همراهان زومیت است که درباره آینده خودروهای خودران نظر بدهید؛ به نظر شما تسلا میتواند به فناوری که به دنبال آن است دست یابد و شیوه آموزش خودروهای خودران را متحول کند؟
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/217977/