سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

چرخه عمر محتوا چیست و در استراتژی محتوا چه کاربردی دارد؟ مقالات بازاریابی

چرخه عمر محتوا چیست و در استراتژی محتوا چه کاربردی دارد؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - چرخه عمر محتوا چیست؟ چه تاثیری بر استراتژی محتوا دارد؟این چرخه دارای مراحل مختلفی است که هر کدام اهمیت و کاربرد ویژه خود را دارد. برای طولانی‌تر کردن آن چه باید کرد؟ در این مقاله از مدیروب سعی کردیم تا شما را با این مراحل آشنا کنیم.
کافی است به اطراف خود نگاه کنیم تا متوجه شویم هر چیزی در این جهان یک طول عمر و چرخه عمر دارد. هر چیزی از یک جایی شروع شده و در نهایت در جای دیگر تمام می‌­شود. در دنیای دیجیتال و محتوا نیز ما با عنوانی به نام چرخه عمر محتوا روبه رو هستیم که تعریف آن کاملا مشابه با چرخه عمر هر چیز دیگری است. چرخه عمر محتوا از زمانی که یک محتوا تولید می‌شود تا زمان حذف و از بین رفتن آن گفته می­‌شود. اما دقیقا چرخه عمر محتوا چیست؟ چه تاثیری بر استراتژی محتوا دارد؟ برای طولانی‌تر کردن آن چه باید کرد؟ با ما همراه باشید تا با پاسخ این سوال­‌ها آشنا شویم.

سیاست و بازاریابی


چرخه عمر محتوا و مهم­ترین فاکتور تاثیرگذار بر آن چیست؟
همان طور که در بالا نیز اشاره شد، چرخه عمر محتوا زمانی است که محتوای تولید شده، مورد استفاده قرار می‌­گیرد، احتمالا در زمان­‌هایی به نقطه اوج و توجه خود رسیده و سپس رو به نزول رفته تا نهایتا حذف خواهد شد. اما مهم­ترین فاکتوری که بر این چرخه عمر محتوا تاثیر می­‌گذارد چیست؟
پاسخ به این سوال بدون شک زمان است! شما به عنوان یک تولید کننده محتوای باهوش باید دقیقا بدانید که در هر زمان چه رویداد و موضوعی در جریان بوده و افراد زیادی آن را دنبال می­‌کنند. تولید محتوا درباره مسائل روز می­‌تواند تعداد مخاطبان شما را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. اما زمان چگونه به تدریج باعث نزول و حذف محتوا خواهد شد؟
تصور کنید خبر ازدواج یک سلبریتی معروف را شنیده­‌اید. آیا اگر از طرفداران او باشید مقاله­‌ها و یا عکس‌­های مربوط به آن را سرچ نمی­‌کنید؟ قطعا این کار را خواهید کرد! بدون شک بعد از انتشار این خبر جست و جوهای آنلاین با کلید واژه‌­هایی مانند ازدواج فلان سلبریتی بالا خواهد رفت! اما آیا این میزان جست و جو ماه آینده نیز همین مقدار خواهد بود؟! بدون شک خیر! در واقع در چرخه محتوای آن، به تدریج محتوا در حال افول است تا زمانی که به طور کامل محتوا حذف شود.
مراحل مختلف چرخه عمر محتوا چیست؟
همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، چرخه عمر محتوا مراحل مختلفی از تولید تا حذف را طی می‌­کند. این مراحل شامل موارد زیر است:

سیاست و بازاریابی


مرحله پیش تولید محتوا
اگر الان از شما بخواهیم که راجع به موضوع خاصی محتوا بنویسید اولین کاری که می­‌کنید چیست؟ بدون شک ابتدا راجع به موضوع تحقیق خواهید کرد، تا اطلاعات لازم را به دست آورده و سپس آن را به محتوا تبدیل کنید. به اولین مرحله از چرخه عمر محتوا که شامل تحقیق راجع به موضوع مورد نظر است، مرحله پیش تولید گفته می‌­­شود.
در این مرحله علاوه بر تحقیق کافی راجع به موضوع مورد نظر، باید به سلیقه جامعه هدف خود نیز توجه کنید. شما باید جامعه هدف خود را تشخیص داده و ببینید که آیا موضوعی که انتخاب کرده‌­اید برای او جذاب است یا خیر؟ زیرا حتی اگر محتوای شما بسیار عالی نیز باشد اما موضوع آن برای مخاطبان شما جذابیتی نداشته باشد، به نتیجه مطلوبی نخواهید رسید!
در این مرحله همچنین شما باید اهداف و استراتژی­‌های خود را از تولید محتوا مشخص کرده و مطابق آن اقدام به تولید کنید.
مرحله تولید محتوا
بعد از آن که تحقیق کافی راجع به موضوع مورد نظر انجام دادید، اهداف و استراتژی­‌های خودتان را مشخص کرده و در میان ایده‌­های مختلف بهترین را انتخاب کردید، زمان تولید محتوا خواهد رسید. شما می‌­توانید از ایده‌­­های جذاب و مختلف استفاده کرده و یک محتوای خوب و البته مفید برای کاربران خود تولید کنید.
مرحله انتشار و یا عرضه محتوا
به این مرحله از چرخه عمر محتوا، گردش کار محتوا نیز گفته می­‌شود. در این مرحله در ابتدا شما مرور نهایی روی محتوای خود خواهید داشت تا ایرادها و مشکلات آن به طور کامل برطرف گردد. بعد از آن نوبت به انتشار محتوا بر روی سایت یا شبکه اجتماعی‌تان است. انتشار محتوا تازه نقطه شروع کار است. شما باید بعد از انتشار محتوا با کاربران خود تعامل داشته و نظرات و بازخوردهای آن­ها را راجع به محتوا بدانید. با در نظر گرفتن این بازخوردها در صورتی که محتوای شما نیاز به ویرایش و به روز رسانی داشته باشد، باید حتما آن را تغییر دهید.
مرحله ارتقا و ترویج محتوا
این مرحله زمانی مورد بررسی قرار می­‌گیرد که هنوز موضوعی که برای آن محتوا تولید کرده‌­اید، موضوعی داغ و مورد بحث است اما شما متوجه شده­‌اید که بازدید از محتوای شما کم شده است. در این مرحله از چرخه تولید محتوا شما باید به دنبال ترویج محتوای تولید شده باشید. چگونه؟
شما می­‌توانید از روش‌­های مختلفی برای ترویج محتوای مورد نظرتان استفاده کنید:
می­‌توانید محتوای مورد نظرتان را در شبکه­‌های اجتماعی مانند تلگرام و یا اینستاگرام تبلیغ کنید. می­‌توانید در سایت‌­های پربازدیدی مانند یوتیوب محتوای خود را تبلیغ و معرفی کنید. از رپورتاژ آگهی استفاده کنید. با استفاده از ایمیل مارکتینگ و یا استفاده از پیامک مخاطبان خود را به دیدن محتوا تشویق کنید. از فیلم‌­های تبلیغاتی کوتاه چند دقیقه‌­ای و یا پادکست­‌های تبلیغاتی استفاده کنید. و...

سیاست و بازاریابی


مرحله به روز رسانی محتوا
همان طور که می­‌دانید یک محتوای با کیفیت و خوب یک محتوای زنده است. محتوایی است که در هر زمان برای مخاطبان خود جذاب و مفید است. برای آن که محتوای شما نیز بتواند در این گروه از محتواهای با کیفیت قرار گیرد، باید همواره به دنبال به روز رسانی آن باشید.
این روزها ابزارهای مختلفی برای سنجش عملکرد محتوا و سایت در اختیار شما قرار دارد که معروف­ترین و پرکاربردترین آن­ها گوگل آنالیتیکس است. با استفاده از این ابزار می­‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی راجع به محتوای خود به دست آورید.
می­‌توانید ببینید میزان بازدید از سایت و محتوای مورد نظرتان چقدر بوده است؟ کاربران به طور میانگین چه زمانی در سایت شما بوده‌­اند. آمار ارجاعات از سایت­‌های دیگر و شبکه‌­های اجتماعی را ببینید. نرخ تبدیل داده را به دست آورید. تعداد صفحات بازدید شده را مشاهده کنید. با اطلاعات کاربران خود مانند سن، موقعیت جغرافیایی، جنسیت و غیره آشنا شوید. و.... با استفاده از این اطلاعات تحلیلی شما می­‌توانید همواره سایت و محتواهای خود را زنده و پویا نگه دارید. با توجه به این اطلاعات شما باید به طور مداوم به دنبال به روز رسانی مطالب سایت خود باشید و هیچ محتوایی را بعد از انتشار به حال خود رها نکنید!
مرحله حذف محتوا
این مرحله از چرخه عمر محتوا شامل تمامی محتواها نمی­‌شود. برای مثال تصور کنید که شما یک محتوای خوب راجع به چند ماسک خانگی نوشته­‌اید. خواندن این محتوا به همان اندازه که امروز جذاب و کاربردی است، می­ت‌واند چند ماه و چند سال آینده نیز باشد.
حذف و یا آرشیو کردن محتوا بیشتر برای محتواهایی اتفاق می‌­افتد که وابسته به زمان بوده و ماهیت خبری دارند. برای مثال شرایط وام ازدواج در سال 90 موضوعی است که تنها در همان سال مورد جست و جو و مطالعه قرار گرفته و در سال 99 کسی از آن مگر در موارد خاص و جهت تحقیق استفاده نمی­‌کند. شما می‌­توانید این مطالب را یا به طور کامل از سایت حذف کرده و یا آرشیو کنید.

سیاست و بازاریابی


مهم­ترین مرحله از چرخه عمر محتوا چیست و چه تاثیری بر استراتژی محتوا دارد؟
در بخش‌­های بالاتر با مراحل مختلف چرخه عمر محتوا آشنا شدیم. شاید بیان این مساله که کدام مرحله در مقایسه با مراحل دیگر مهم‌­تر است، کمی سخت باشد. زیرا تمامی مراحل ذکر شده برای موفقیت محتوا و سایت شما کاملا لازم و مهم است. هر گونه کوتاهی و اشتباه در هر کدام از مراحل می‌­تواند تلاش‌­های شما را هدر داده و شما را به نتیجه مطلوبتان نرساند.
اما در میان موارد گفته شده، مراحل ترویج و به روز رسانی محتوا از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. شما باید بتوانید چرخه عمر محتوای منتشر شده را تا بیشترین زمان ممکن طولانی نگه دارید.
تصور کنید که شما یک محتواهایی کم بازدید را وارد سایت خود کرده‌­اید که روز به روز امتیاز شما را از نظر سئو پایین می‌آورد. اگر بعد از انتشار هر محتوا به دنبال بررسی و تحلیل آن نباشید، ممکن است در زمان کوتاهی جایگاه خود را در موتورهای جست و جو از دست دهید و تلاش­‌هایتان به هدر رود.
شما باید با بررسی نتایج ابزارهای تحلیلی متوجه شوید که روندی که در پیش گرفته­‌اید درست است یا نیاز به تغییر مسیر دارید؟ شاخص­‌های سئو محتوا را بررسی کنید. مشخص کنید که کدام محتوا کامنت، لایک و بازخورد بهتر و بیشتری گرفته است تا بتوانید در راهی که وارد شده‌­اید ثابت قدم باقی بمانید.
چرا چرخه عمر محتوا و به روز رسانی مهم است؟
ممکن است شما به عنوان شخصی که مدیریت یک سایت را بر عهده دارد با خودتان فکر کنید که راه موفقیت در سئو و موتورهای جست و جو، اضافه کردن محتواهای جدید به سایت است و به روزرسانی محتواهای قبلی را بی‌فایده بدانید. باید به شما بگوئیم به همان اندازه که انتشار محتوای جدید بر سئوی سایت موثر است، به روز رسانی محتوا و پست قبلی نیز تاثیرگذار خواهد بود. این مساله نشان دهنده اهمیت چرخه عمر محتوا است که باید به آن توجه داشته باشید.
امروزه یکی از فاکتورهای مهم سنجش سئو توسط گوگل، به روزرسانی محتواهای قبلی است. زیرا با این کار گوگل متوجه می‌شود که سایت و مطالب شما هدفمند است و به نیازهای کاربران توجه ویژه دارد. به روز رسانی محتواهای قدیمی می‌­تواند منجر به پیوندهای بیشتر، رتبه بندی بهتر در نتایج جست و جو و افزایش بازدیدها شود.
این روزها بسیاری از سایت­‌های موفق و مشهور از روش طولانی کردن چرخه عمر محتوا و به روز رسانی مطالب توانسته‌اند گوی سبقت را از رقیبان خود بربایند. برای مثال روزنامه واشنگتون پست، روزانه بیش از 1200 مطلب و محتوا بر سایت خود بارگزاری می­‌کند، این در حالی است که تنها 500 مقاله جدید در هر روز در تحریریه آن نوشته می‌­شود! 700 مقاله دیگر چه؟! بله درست حدس زدید. مقالات دیگر مقالاتی هستند که از محتواهای قبلی به روزرسانی شده‌­اند.

سیاست و بازاریابی


تکنیک‌­هایی برای طولانی کردن چرخه عمر محتوا و به روز رسانی آن
در این بخش از مقاله می­‌خواهیم تکنیک­‌هایی کاربردی در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با کمک آن­ها مقاله‌­های خود را به روز رسانی کرده و طول چرخه عمر محتوا را افزایش دهید.
نکته مهم آن که شما باید سعی کنید که درباره هر کلمه کلیدی بیش از 2 مقاله جدید در سایت خود بارگزاری نکنید! چرا؟ تصور کنید که شما بدون به روز رسانی یا حذف کردن مقالات قبلی خود راجع به یک کلمه کلیدی چند محتوای دیگر نیز نوشته­‌اید. حتی اگر جایگاه شما از نظر سئو بالا باشد، شما انگار برای بالا آمدن مقاله با خودتان رقابت می‌­کنید! این مساله گوگل را گیج کرده و باعث کاهش رتبه شما از نظر سئو خواهد شد. بنابراین بهتر است با استفاده از تکنیک‌­های زیر به دنبال افزایش چرخه عمر محتوا و به روز رسانی آن باشید.
به روز رسانی و تغییر کلمات کلیدی
در صورتی که محتوای شما یک مقاله خوب و با کیفیت باشد، قطعا در آن علاوه بر کلمه کلیدی اصلی، از کلمات کلیدی کمکی نیز استفاده شده است. شما برای به روز رسانی و افزایش چرخه عمر محتوا می‌­توانید از تکنیک تغییر کلمه کلیدی استفاده کنید. یعنی با توجه به نیازهای روز کاربران و جست و جوی کلمات کلیدی پر طرفدار، کلمه کلیدی محتوای خود را تغییر دهید.
اضافه کردن بخش­‌های جدید به محتوا
تکنیک دیگر برای افزایش چرخه عمر محتوا اضافه کردن بخش‌­های جدید به محتوا است. در صورتی که می­‌دانید محتوای شما هنوز جذاب و کاربر پسند است اما مدتی است که بازدید از آن کم­تر شده است. می‌­توانید با اضافه کردن بخش‌­های جدید به محتوا آن را به روز رسانی کرده و مجددا به صدر نتایج جست و جو برگردید.
استفاده از بک لینک‌­های داخلی و خارجی
روش دیگر برای به روز رسانی مقاله و افزایش چرخه عمر محتوا استفاده از لینک سازی‌های داخلی و خارجی برای مقالات است. می‌­توانید بخش­‌های کوچکی به مقالات خود اضافه کرده و آن­ها را به محتواهای جدیدی که در سایت خود منتشر کرده‌­اید لینک دهید. این کار هم بازدید از محتوای قدیمی و هم جدید را بالا می‌­برد.

سیاست و بازاریابی


تصمیم گیری راجع به چرخه عمر محتوا متناسب با شرایط
خوب تا این جای کار با تعریف چرخه عمر محتوا، مراحل و اهمیت و تکنیک­‌های افزایش طول آن آشنا شدیم. در مرحله آخر می­‌خواهیم بدانیم از چه استراتژی برای حذف یا به روز رسانی محتواهای موجود در سایت استفاده کنیم؟
شما باید با توجه به نتایج ابزارهای تحلیلی و نیازهای روز تشخیص دهید کدام مقاله می­‌تواند هنوز برای مخاطب کاربردی و جذاب باشد و کدام مقاله باید از سایت حذف شود. وجود مقالات بی ارزش و قدیمی در سایت تنها باعث کند شدن سرعت سایت شده و هیچ بازدید جدیدی برای شما نخواهد داشت. بنابراین می‌­توانید این محتواها را حذف کنید. در موارد دیگر شما با در نظر گرفتن موضوع و نتایج تحلیل­‌های خود باید تصمیم بگیرید کدام محتوا را آرشیو و کدام را به روز رسانی کنید. داشتن یک استراتژی مناسب برای تصمیم گیری حذف و یا افزایش چرخه عمر محتوا می‌­تواند تاثیر شگفت انگیزی بر سئو و موفقیت سایت شما داشته باشد.
جمع‌بندی
چرخه عمر محتوا از زمانی که شما اقدام به تولید محتوا می‌­کنید آغاز شده و تا زمان حذف آن ادامه پیدا می­‌کند. این چرخه دارای مراحل مختلفی است که هر کدام اهمیت و کاربرد ویژه خود را دارد. از نظر سئو افزایش چرخه عمر محتوا و به روز رسانی مقالات به اندازه تولید محتوای جدید مهم و تاثیرگذار است. بنابراین شما باید بتوانید با استفاده از تکنیک­‌هایی برخی از مقالات خود را به روز رسانی کنید.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/200582/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران