سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

خودروهای برقی برای تحقق اهداف اقلیمی، لازم اما ناکافی وزارت نفت

خودروهای برقی برای تحقق اهداف اقلیمی، لازم اما ناکافی
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - دانشگاه کیوشو ژاپن در یک پروژه مطالعاتی اعلام کرد برای اینکه ژاپن به‌طور مؤثر به اهداف اقلیمی خود دست یابد، تنها توسعه خودروهای برقی و ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی از سال 2035 کافی نیست، بلکه باید سیاست‌های تشویقی و حمایتی را اجرا کند تا به تولید بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر، کربن‌زدایی فرآیند تولید خودرو و افزایش طول عمر خودروها در ژاپن منجر شود.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، محققان دانشگاه کیوشو (Kyushu) ژاپن دریافته‌اند که سیاست کنونی ژاپن برای توقف فروش خودروهای بنزینی تا سال 2035 و تنها گذار به خودروهای هیبریدی و برقی ممکن است برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن این کشور کافی نباشد.
تجزیه‌وتحلیل آنها نشان داد که همراه با این سیاست، دولت ژاپن باید به‌طور هم‌زمان برای افزایش تولید انرژی پاک، کربن‌زدایی فرآیند تولید و افزایش طول عمر خودروها تلاش کند.
در تلاش برای مقابله با بحران اقلیمی، بیشتر کشورهای جهان از جمله ژاپن سیاست‌هایی را اعمال کرده‌اند که تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند. یکی از این سیاست‌ها ممنوعیت فروش جدید خودروهای با سوخت فسیلی است. این کشور در تلاش است فروش خودروهای بنزینی جدید را تا سال 2035 ممنوع کند و به فروش خودروهای برقی، هیدروژنی (HVs)، پیل سوختی (FCV) و هیبریدی اقدام کند.
در حالی که این اقدام حرکتی در جهت درست است، پروفسور شیگمی کاگاوا از دانشکده اقتصاد دانشگاه کیوشو در مقاله جدید خود که در مجله Production Cleaner منتشر شده است، این احتمال را مطرح کرده که ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی جدید ممکن است برای دستیابی به اهداف کربن‌زدایی ژاپن کافی نباشد.
وی توضیح می‌دهد: تیم ما روی مقدار دی‌اکسید کربن تولیدشده در طول عمر یک خودرو تمرکز کرده است، از نخستین منبع استخراج‌شده از زمین تا زمانی که از بین می‌رود. چرخه عمر دی‌اکسید کربن (2CO-LC) یک خودرو تصویر بزرگ‌تری از آلایندگی خودرو را ارائه می‌دهد.
کاگاوا ادامه می‌دهد: ساخت یک خودرو، فرآیندی انرژی‌بر است، همه مواد اولیه تولید باید استخراج، پردازش، حمل و ساخته شوند. هر بخش از این فرآیند دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. فرآیند ساخت یک خودروی برقی می‌تواند 1.5 تا 2 برابر بیشتر از یک خودروی بنزینی گازهای گلخانه‌ای انتشار داشته باشد. اگر خودروسازان، تولید خودروهای برقی خود را بدون کربن‌زدایی در زنجیره تأمین افزایش دهند، کاهش انتشار دی‌اکسید کربن اتفاق نخواهد افتاد.
یکی از سیاست‌های کلیدی که ژاپن باید برای دستیابی به اهداف کربن‌زدایی خود اجرا کند، افزایش طول عمر خودروهاست.
میانگین طول عمر یک خودرو در ژاپن 13 سال است، صرف‌نظر از اینکه چه مدت زمانی با آن رانندگی شده باشد. ارائه انگیزه برای خرید خودروهای دست‌دوم به جای خودروهای نو می‌تواند سیاستی قابل‌اجرا برای کمک به دولت ژاپن در دستیابی به اهداف اقلیمی خود باشد.
تغییر ترکیب انرژی مصرفی ژاپن به نفع منابع تجدیدپذیر بیشتر نیز گامی حیاتی در فرآیند دستیابی به اهداف اقلیمی ژاپن است.
منظور از ترکیب انرژی یک کشور عبارت است از نسبت منابع انرژی که برای تولید برق استفاده می‌شود. در سال 2020 ترکیب انرژی ژاپن 76 درصد سوخت‌های فسیلی و 20 درصد تجدیدپذیرها بود، بنابراین حتی اگر همه مردم به خودروهای برقی روی بیاورند، انرژی موردنیاز برای شارژ چنین خودروهایی همچنان به انتشار بیشتر از سوخت‌های فسیلی منجر خواهد شد.
ترکیب انرژی برنامه‌ریزی‌شده ژاپن در سال 2030 شامل 50 درصد سوخت‌های فسیلی و 28 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر است. این ترکیب به‌اندازه کافی انتشار کربن در چرخه عمر را کاهش نمی‌دهد. سیاست خودروی برقی که از سال 2035 آغاز می‌شود، هدفش کاهش 10 درصد یا 2.9 میلیون تن از انتشار کربن بخش خودرو در سال 2050 است. این سطح کاهش بسیار کمتر از مقدار لازم برای دستیابی به جامعه بدون کربن است.
کاگاوا پیشنهاد می‌کند که ژاپن باید تا سال 2050 ترکیبی از 10 درصد سوخت‌های فسیلی و 88 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) را هدف قرار دهد.
وی اشاره کرد که طبق مدل‌سازی تیم وی، اگر ژاپن از ترکیب سیاست‌های آژانس بین‌المللی انرژی پیروی کند، کاهش 10 درصدی اضافی در سوخت‌های فسیلی، ظرفیت کاهش 3.4 میلیون تن انتشار دی‌اکسید کربن ژاپن در سال 2050 دارد.
سرانجام افزایش طول عمر خودرو، هم برای خودروهای برقی و هم خودروهای بنزینی، می‌تواند به کاهش انتشار کربن در چرخه عمر کمک زیادی کند. عمر میانگین یک خودرو در ژاپن 13 سال است. الگوهای گروه تحقیقاتی دانشگاه کیوشو مشخص کرد اگر میانگین عمر خودرویی که سال‌های 1993 تا 2050 ثبت شده است، حتی یک سال افزایش یابد، می‌تواند تا 90 میلیون تن از انتشار دی‌اکسید کربن ژاپن را کاهش دهد.
برعکس، اگر طول عمر خودرو یک سال کاهش یابد، در همان بازه زمانی، انتشار کربن تقریباً به همان مقدار افزایش می‌یابد. کاگاوا می‌گوید: وقتی الگوی خود را گسترش دادیم تا طول عمر یک خودرو را تا 10 سال افزایش دهیم، مشخص شد کاهش بالقوه انتشار کربن می‌تواند بیش از 600 میلیون تن باشد.
کاگاوا در پایان می‌گوید: ما می‌توانیم برای رانندگی کمتر و چند سال استفاده بیشتر خودروهای خود تلاش کنیم و حتی به خرید خودروهای دست‌دوم نیز فکر کنیم، اما دولت باید یارانه‌های جذابی برای این برنامه‌ها ارائه کند و تولیدکنندگان باید برای تعمیر خودروها و تعویض قطعات تشویق شوند. بحران اقلیمی موضوعی پیچیده است و سیاست‌های درست می‌تواند در ارائه آینده‌ای بهتر به ما کمک کند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/735055/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی جدید X300 دست پر به میدان می‌آید

یوگا یا ورزش‌های سنتی؛ بهترین گزینه برای سلامت قلب کدام است؟

تولید گوشی‌های اپل و سامسونگ افت کرد؛ چینی‌ها رشد کردند

کندر می‌تواند التهاب ناشی از ام‌اس را کاهش دهد

آیا ادعای شارژدهی یک‌روزه اپل واچ سری 11 صحت دارد؟

آیا هوش مصنوعی می‌تواند دانشمندان مرده را زنده ‌کند؟

بازی ترسناک رزیدنت اویل 9 به نینتندو سوییچ 2 می‌آید

آخرین کسوف سال 1404؛ نمایشی کیهانی دور از چشم ایرانیان

نسخه جدید بازی پوکمون رونمایی شد؛ الهام از دنیای ماینکرفت؟

ترمیم زخم‌های دیابتی با سلول‌های بنیادی و فیبروبلاست

هزینه تعمیر آیفون ایر مشخص شد؛ از نمایشگر تا شیشه پشتی و دوربین

عکس «جیمز وب» از ستاره‌ای با یک مشعل کیهانی

تحلیلگر: عرضه GTA 6 باعث افزایش چشمگیر فروش کنسول‌ها خواهد شد

حس و حال نوجوانانی که از چاقی رنج می‌برند

شایعه: سونیک و بازی فورتنایت یک همکاری عجیب خواهند داشت

تصاویری از ماهواره LICIACube،

گوگل بار دیگر آیفون را به تمسخر گرفت

واپسین امیدهای اخترشناسان؛ یکی از سیاره‌های منظومه تراپیست 1 شاید سکونت‌پذیر باشد

اندروید 16 با رابط کاربری Nothing OS 4.0 به گوشی‌های ناتینگ می‌آید

یافته تازه دانشمندان: صرف دیرهنگام صبحانه در میانسالی می‌تواند عمر را کوتاه کند

مدیران ارشد اپل از فلسفه طراحی آیفون ایر می‌گویند

چرا بیشتر آتشفشان‌های زمین در کف اقیانوس‌ها هستند؟

دوربین آیفون 16 یک ویژگی جدید دریافت می‌کند

فسیل‌های 150 میلیون ساله راز اولین پرواز مرگبار نوزادان پتروسورها را برملا کردند

شارژ بی‌سیم آیفون ایر به 20 وات محدود است

این ماهی روی پیشانی خود دندان دارد و استفاده عجیبی از آن می‌کند

این کوچک‌ترین پاوربانک 10٬000 میلی‌آمپرساعتی 45 وات دنیا است

آیا مصرف پروتئین زیاد خطرناک است؟

بریدگی شیشه‌ای در بالای آیفون 17 پرو دقیقا چه کاربردی دارد؟

یافته جدید ناسا: حیات باستانی ساده‌ترین توضیح برای ساختار سنگ‌های مریخ است

پرچمدار فوق باریک و رادیکالی؛ اولین عکس‌های واقعی از آیفون ایر اپل

راهکار تلفیق کشاورزی و گردشگری

این یکی از جذاب‌ترین قاب‌های آیفون 17 است

عکس روز ناسا از ماه‌گرفتگی در دو نیم‌کره زمین

حاشیه‌های باریک و پردازنده پرقدرت؛ گوشی Find X9 Pro به‌نمایش درآمد

این تراشه جدید هوش مصنوعی با نور کار می‌کند

نه! آیفون ایر باریک‌ترین گوشی تاریخ نیست

این فناوری، چهره واقعی اقیانوس را نشان می‌دهد

ابزار جدید اپل تعمیرات مک را آسان می‌کند

از فرآوری کود دامی با فناوری تا اصلاح ژنتیکی دام سبک در یک شرکت دانش‌بنیان

نسخه ویندوز 95 پین‌بال یک باگ بسیار عجیب داشت

چرا چت‌بات‌های هوش مصنوعی هنوز هم دچار توهم می‌شوند؟

آیفون 17 نیامده دست‌مایه طنز سامسونگ شد!

مهبانگ و تولد زمان

مانیتور گیمینگ 2026 شیائومی با قیمت بسیار منطقی معرفی شد

یک قطره کوچک نیتروگلیسیرین در اثر تماس منفجر می‌شود

مقایسه شارژدهی باتری خانواده آیفون 17 با آیفون 16

دستاورد جدید دانشمندان آکسفورد و UCL ، تحولی در درمان پارکینسون

قوی‌تر از مک‌بوک پرو M2؛ آیفون 17 پرو مکس در بنچمارک‌ها طوفان به‌پا کرد

روش نوین به‌کارگیری اینترنت‌ اشیاء در سامانه پایش سلامت سازه