سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

خودروهای برقی برای تحقق اهداف اقلیمی، لازم اما ناکافی وزارت نفت

خودروهای برقی برای تحقق اهداف اقلیمی، لازم اما ناکافی
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - دانشگاه کیوشو ژاپن در یک پروژه مطالعاتی اعلام کرد برای اینکه ژاپن به‌طور مؤثر به اهداف اقلیمی خود دست یابد، تنها توسعه خودروهای برقی و ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی از سال 2035 کافی نیست، بلکه باید سیاست‌های تشویقی و حمایتی را اجرا کند تا به تولید بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر، کربن‌زدایی فرآیند تولید خودرو و افزایش طول عمر خودروها در ژاپن منجر شود.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، محققان دانشگاه کیوشو (Kyushu) ژاپن دریافته‌اند که سیاست کنونی ژاپن برای توقف فروش خودروهای بنزینی تا سال 2035 و تنها گذار به خودروهای هیبریدی و برقی ممکن است برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن این کشور کافی نباشد.
تجزیه‌وتحلیل آنها نشان داد که همراه با این سیاست، دولت ژاپن باید به‌طور هم‌زمان برای افزایش تولید انرژی پاک، کربن‌زدایی فرآیند تولید و افزایش طول عمر خودروها تلاش کند.
در تلاش برای مقابله با بحران اقلیمی، بیشتر کشورهای جهان از جمله ژاپن سیاست‌هایی را اعمال کرده‌اند که تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند. یکی از این سیاست‌ها ممنوعیت فروش جدید خودروهای با سوخت فسیلی است. این کشور در تلاش است فروش خودروهای بنزینی جدید را تا سال 2035 ممنوع کند و به فروش خودروهای برقی، هیدروژنی (HVs)، پیل سوختی (FCV) و هیبریدی اقدام کند.
در حالی که این اقدام حرکتی در جهت درست است، پروفسور شیگمی کاگاوا از دانشکده اقتصاد دانشگاه کیوشو در مقاله جدید خود که در مجله Production Cleaner منتشر شده است، این احتمال را مطرح کرده که ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی جدید ممکن است برای دستیابی به اهداف کربن‌زدایی ژاپن کافی نباشد.
وی توضیح می‌دهد: تیم ما روی مقدار دی‌اکسید کربن تولیدشده در طول عمر یک خودرو تمرکز کرده است، از نخستین منبع استخراج‌شده از زمین تا زمانی که از بین می‌رود. چرخه عمر دی‌اکسید کربن (2CO-LC) یک خودرو تصویر بزرگ‌تری از آلایندگی خودرو را ارائه می‌دهد.
کاگاوا ادامه می‌دهد: ساخت یک خودرو، فرآیندی انرژی‌بر است، همه مواد اولیه تولید باید استخراج، پردازش، حمل و ساخته شوند. هر بخش از این فرآیند دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. فرآیند ساخت یک خودروی برقی می‌تواند 1.5 تا 2 برابر بیشتر از یک خودروی بنزینی گازهای گلخانه‌ای انتشار داشته باشد. اگر خودروسازان، تولید خودروهای برقی خود را بدون کربن‌زدایی در زنجیره تأمین افزایش دهند، کاهش انتشار دی‌اکسید کربن اتفاق نخواهد افتاد.
یکی از سیاست‌های کلیدی که ژاپن باید برای دستیابی به اهداف کربن‌زدایی خود اجرا کند، افزایش طول عمر خودروهاست.
میانگین طول عمر یک خودرو در ژاپن 13 سال است، صرف‌نظر از اینکه چه مدت زمانی با آن رانندگی شده باشد. ارائه انگیزه برای خرید خودروهای دست‌دوم به جای خودروهای نو می‌تواند سیاستی قابل‌اجرا برای کمک به دولت ژاپن در دستیابی به اهداف اقلیمی خود باشد.
تغییر ترکیب انرژی مصرفی ژاپن به نفع منابع تجدیدپذیر بیشتر نیز گامی حیاتی در فرآیند دستیابی به اهداف اقلیمی ژاپن است.
منظور از ترکیب انرژی یک کشور عبارت است از نسبت منابع انرژی که برای تولید برق استفاده می‌شود. در سال 2020 ترکیب انرژی ژاپن 76 درصد سوخت‌های فسیلی و 20 درصد تجدیدپذیرها بود، بنابراین حتی اگر همه مردم به خودروهای برقی روی بیاورند، انرژی موردنیاز برای شارژ چنین خودروهایی همچنان به انتشار بیشتر از سوخت‌های فسیلی منجر خواهد شد.
ترکیب انرژی برنامه‌ریزی‌شده ژاپن در سال 2030 شامل 50 درصد سوخت‌های فسیلی و 28 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر است. این ترکیب به‌اندازه کافی انتشار کربن در چرخه عمر را کاهش نمی‌دهد. سیاست خودروی برقی که از سال 2035 آغاز می‌شود، هدفش کاهش 10 درصد یا 2.9 میلیون تن از انتشار کربن بخش خودرو در سال 2050 است. این سطح کاهش بسیار کمتر از مقدار لازم برای دستیابی به جامعه بدون کربن است.
کاگاوا پیشنهاد می‌کند که ژاپن باید تا سال 2050 ترکیبی از 10 درصد سوخت‌های فسیلی و 88 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) را هدف قرار دهد.
وی اشاره کرد که طبق مدل‌سازی تیم وی، اگر ژاپن از ترکیب سیاست‌های آژانس بین‌المللی انرژی پیروی کند، کاهش 10 درصدی اضافی در سوخت‌های فسیلی، ظرفیت کاهش 3.4 میلیون تن انتشار دی‌اکسید کربن ژاپن در سال 2050 دارد.
سرانجام افزایش طول عمر خودرو، هم برای خودروهای برقی و هم خودروهای بنزینی، می‌تواند به کاهش انتشار کربن در چرخه عمر کمک زیادی کند. عمر میانگین یک خودرو در ژاپن 13 سال است. الگوهای گروه تحقیقاتی دانشگاه کیوشو مشخص کرد اگر میانگین عمر خودرویی که سال‌های 1993 تا 2050 ثبت شده است، حتی یک سال افزایش یابد، می‌تواند تا 90 میلیون تن از انتشار دی‌اکسید کربن ژاپن را کاهش دهد.
برعکس، اگر طول عمر خودرو یک سال کاهش یابد، در همان بازه زمانی، انتشار کربن تقریباً به همان مقدار افزایش می‌یابد. کاگاوا می‌گوید: وقتی الگوی خود را گسترش دادیم تا طول عمر یک خودرو را تا 10 سال افزایش دهیم، مشخص شد کاهش بالقوه انتشار کربن می‌تواند بیش از 600 میلیون تن باشد.
کاگاوا در پایان می‌گوید: ما می‌توانیم برای رانندگی کمتر و چند سال استفاده بیشتر خودروهای خود تلاش کنیم و حتی به خرید خودروهای دست‌دوم نیز فکر کنیم، اما دولت باید یارانه‌های جذابی برای این برنامه‌ها ارائه کند و تولیدکنندگان باید برای تعمیر خودروها و تعویض قطعات تشویق شوند. بحران اقلیمی موضوعی پیچیده است و سیاست‌های درست می‌تواند در ارائه آینده‌ای بهتر به ما کمک کند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/735055/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پلی‌ استیشن به موفقیت نینتندو سوییچ 2 واکنش نشان داد

تنها نسخه Playstation بازی‌های آینده ایکس‌ باکس به‌ صورت فیزیکی عرضه می‌شود

پردازنده کوانتومی چینی Zuchongzhi 3.0 معرفی شد؛ هزار تریلیون بار سریع‌تر از ابررایانه‌های امروزی

چه تیپ‌های شخصیتی بیشتر به دنبال اینفلوئنسر شدن هستند؟

شهادت فرزند برومند شهرستان دشتی استان بوشهر در حمله متجاوزانه صهیونیست به خاک ایران

بازی Firebreak بر روی پلی‌استیشن 5 پرو با وضوح 4K اجرا خواهد شد

این 2 گوشی ارزشمند و ارزان، برای کارهای روزمره مناسب‌اند

فراهم شدن امکان گفتگوی لحظه‌ای برای مردی فلج با یک فناوری جدید

دندان‌های ما از زره بدن ماهیانی تکامل یافته‌اند که 465 میلیون سال پیش زندگی می‌کردند

مشخصات تراشه تبلت جدید سامسونگ لو رفت

دانشمندان روس جزیره‌ای جدید را در دریای خزر کشف کرده‌اند

خانه‌سازی در میان برف؛ بازی سرگرم‌کننده Winter Burrow رایگان شد

میان‌رده جدید سامسونگ با پردازنده 2 سال پیش عرضه می‌شود؟

کشف پژوهشگران ایرانی: زنی جوان 6هزار سال پیش در خوزستان کشته شد؛ اما کسی نمی‌داند چرا

پیام تسلیت مدیر کل بنیاد مازندران در پی شهادت جمعی از فرماندهان و مردم بی گناه در حمله تروریستی رژیم صهیونی به خاک کشورمان

زمان برچیدن رژیم جعلی صهیونیستی فرا رسیده است

نسخه بتای نرم‌افزار استیم برای مک منتشر شد

آیفون XS از امروز یک گوشی «قدیمی» به‌حساب می‌آید

بمب ساعتی: اسیدیته‌ دریا به سطح بحرانی رسیده و کل اکوسیستم‌ها را تهدید می‌کند

شناگر سمنانی مدال طلای جهانی‌اش را به شهید مدافع حرم، شهید عباس دانشگر تقدیم کرد

دیدار مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با خانواده شهید سید عبدالله حسینی در رامسر

بازگشت غیرمنتظره؛ گوگل اسنپ‌سید از خواب زمستانی بیدار شد!

ایمپلنتی که مانند دندان واقعی در دهان رشد می‌کند

انقلاب هوش مصنوعی در پیش‌بینی بلایای طبیعی: مدل «آرورا» معرفی شد

هوش مصنوعی "فلین"، دانشجوی رسمی دانشگاه هنر اتریش شد!

«تم‌ها» سرانجام به کامپیوترهای اپل می‌آیند

گوگل قابلیت فراموش‌شده اندروید را برای همیشه کنار می‌گذارد

آسیب‌پذیری عجیب اندروید

نسخه جدید بازی قارچ‌خور کارش را پرقدرت شروع کرد

تشخیص بیماری سلیاک بدون مصرف اجباری گلوتن با آزمایش خون

خیار دریایی می‌تواند کلید درمان سرطان باشد

بازی فال‌اوت 76 حالا 23 میلیون کاربر دارد

درمان نابینایی ارثی، نزدیکتر از همیشه

کپکام: قیمت 80 دلاری بازی‌ها منطقی است، اما الزاماً از این روند پیروی نمی‌کنیم

بازی MindsEye عرضه پرحاشیه Cyberpunk 2077 روی پلی استیشن را تکرار کرده‌ است

هواوی واچ 5 با مشخصات بهبود یافته معرفی شد

با هر پرسش از ChatGPT چقدر آب مصرف می‌شود؟

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «حسینی نسب خلیل آبادی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهید معظم سردار «علی حیاتی»

روبات‌های سمپاش ایرانی به استخدام کشاورزان در می‌آیند

واکنش اولیه رسانه‌ها به گیم‌پلی بازی Pragmata بسیار مثبت بوده‌ است

پرنور و بسیار دقیق؛ نمایشگر 20 هزار نیتی جدید سامسونگ معرفی شد

وقتی ChatGPT مشاور عشقی می‌شود، شکست حتمی است!

آیا ChatGPT برای بقا حاضر است جان انسان‌ها را فدا کند؟

8 شاهکار باستانی که علم هنوز از توضیح آن‌ها عاجز است

«کرامت شهادت»؛ نقطه عطف فرهنگ غدیر

کوجیما: مثبت بودن تمام پیش‌نمایش‌های Death Stranding 2 خبر خوبی نیست

ویرایشگر جدید هوش مصنوعی ویدئوی «متا» معرفی شد

زاکربرگ برای توسعه هوش جامع مصنوعی آستین‌ها را بالا زد

توسعه کسب و کار نانویی با افزایش ظرفیت تولید گرافن به 140 تُن در سال