سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

خودروهای برقی برای تحقق اهداف اقلیمی، لازم اما ناکافی وزارت نفت

خودروهای برقی برای تحقق اهداف اقلیمی، لازم اما ناکافی
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - دانشگاه کیوشو ژاپن در یک پروژه مطالعاتی اعلام کرد برای اینکه ژاپن به‌طور مؤثر به اهداف اقلیمی خود دست یابد، تنها توسعه خودروهای برقی و ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی از سال 2035 کافی نیست، بلکه باید سیاست‌های تشویقی و حمایتی را اجرا کند تا به تولید بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر، کربن‌زدایی فرآیند تولید خودرو و افزایش طول عمر خودروها در ژاپن منجر شود.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، محققان دانشگاه کیوشو (Kyushu) ژاپن دریافته‌اند که سیاست کنونی ژاپن برای توقف فروش خودروهای بنزینی تا سال 2035 و تنها گذار به خودروهای هیبریدی و برقی ممکن است برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن این کشور کافی نباشد.
تجزیه‌وتحلیل آنها نشان داد که همراه با این سیاست، دولت ژاپن باید به‌طور هم‌زمان برای افزایش تولید انرژی پاک، کربن‌زدایی فرآیند تولید و افزایش طول عمر خودروها تلاش کند.
در تلاش برای مقابله با بحران اقلیمی، بیشتر کشورهای جهان از جمله ژاپن سیاست‌هایی را اعمال کرده‌اند که تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند. یکی از این سیاست‌ها ممنوعیت فروش جدید خودروهای با سوخت فسیلی است. این کشور در تلاش است فروش خودروهای بنزینی جدید را تا سال 2035 ممنوع کند و به فروش خودروهای برقی، هیدروژنی (HVs)، پیل سوختی (FCV) و هیبریدی اقدام کند.
در حالی که این اقدام حرکتی در جهت درست است، پروفسور شیگمی کاگاوا از دانشکده اقتصاد دانشگاه کیوشو در مقاله جدید خود که در مجله Production Cleaner منتشر شده است، این احتمال را مطرح کرده که ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی جدید ممکن است برای دستیابی به اهداف کربن‌زدایی ژاپن کافی نباشد.
وی توضیح می‌دهد: تیم ما روی مقدار دی‌اکسید کربن تولیدشده در طول عمر یک خودرو تمرکز کرده است، از نخستین منبع استخراج‌شده از زمین تا زمانی که از بین می‌رود. چرخه عمر دی‌اکسید کربن (2CO-LC) یک خودرو تصویر بزرگ‌تری از آلایندگی خودرو را ارائه می‌دهد.
کاگاوا ادامه می‌دهد: ساخت یک خودرو، فرآیندی انرژی‌بر است، همه مواد اولیه تولید باید استخراج، پردازش، حمل و ساخته شوند. هر بخش از این فرآیند دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. فرآیند ساخت یک خودروی برقی می‌تواند 1.5 تا 2 برابر بیشتر از یک خودروی بنزینی گازهای گلخانه‌ای انتشار داشته باشد. اگر خودروسازان، تولید خودروهای برقی خود را بدون کربن‌زدایی در زنجیره تأمین افزایش دهند، کاهش انتشار دی‌اکسید کربن اتفاق نخواهد افتاد.
یکی از سیاست‌های کلیدی که ژاپن باید برای دستیابی به اهداف کربن‌زدایی خود اجرا کند، افزایش طول عمر خودروهاست.
میانگین طول عمر یک خودرو در ژاپن 13 سال است، صرف‌نظر از اینکه چه مدت زمانی با آن رانندگی شده باشد. ارائه انگیزه برای خرید خودروهای دست‌دوم به جای خودروهای نو می‌تواند سیاستی قابل‌اجرا برای کمک به دولت ژاپن در دستیابی به اهداف اقلیمی خود باشد.
تغییر ترکیب انرژی مصرفی ژاپن به نفع منابع تجدیدپذیر بیشتر نیز گامی حیاتی در فرآیند دستیابی به اهداف اقلیمی ژاپن است.
منظور از ترکیب انرژی یک کشور عبارت است از نسبت منابع انرژی که برای تولید برق استفاده می‌شود. در سال 2020 ترکیب انرژی ژاپن 76 درصد سوخت‌های فسیلی و 20 درصد تجدیدپذیرها بود، بنابراین حتی اگر همه مردم به خودروهای برقی روی بیاورند، انرژی موردنیاز برای شارژ چنین خودروهایی همچنان به انتشار بیشتر از سوخت‌های فسیلی منجر خواهد شد.
ترکیب انرژی برنامه‌ریزی‌شده ژاپن در سال 2030 شامل 50 درصد سوخت‌های فسیلی و 28 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر است. این ترکیب به‌اندازه کافی انتشار کربن در چرخه عمر را کاهش نمی‌دهد. سیاست خودروی برقی که از سال 2035 آغاز می‌شود، هدفش کاهش 10 درصد یا 2.9 میلیون تن از انتشار کربن بخش خودرو در سال 2050 است. این سطح کاهش بسیار کمتر از مقدار لازم برای دستیابی به جامعه بدون کربن است.
کاگاوا پیشنهاد می‌کند که ژاپن باید تا سال 2050 ترکیبی از 10 درصد سوخت‌های فسیلی و 88 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) را هدف قرار دهد.
وی اشاره کرد که طبق مدل‌سازی تیم وی، اگر ژاپن از ترکیب سیاست‌های آژانس بین‌المللی انرژی پیروی کند، کاهش 10 درصدی اضافی در سوخت‌های فسیلی، ظرفیت کاهش 3.4 میلیون تن انتشار دی‌اکسید کربن ژاپن در سال 2050 دارد.
سرانجام افزایش طول عمر خودرو، هم برای خودروهای برقی و هم خودروهای بنزینی، می‌تواند به کاهش انتشار کربن در چرخه عمر کمک زیادی کند. عمر میانگین یک خودرو در ژاپن 13 سال است. الگوهای گروه تحقیقاتی دانشگاه کیوشو مشخص کرد اگر میانگین عمر خودرویی که سال‌های 1993 تا 2050 ثبت شده است، حتی یک سال افزایش یابد، می‌تواند تا 90 میلیون تن از انتشار دی‌اکسید کربن ژاپن را کاهش دهد.
برعکس، اگر طول عمر خودرو یک سال کاهش یابد، در همان بازه زمانی، انتشار کربن تقریباً به همان مقدار افزایش می‌یابد. کاگاوا می‌گوید: وقتی الگوی خود را گسترش دادیم تا طول عمر یک خودرو را تا 10 سال افزایش دهیم، مشخص شد کاهش بالقوه انتشار کربن می‌تواند بیش از 600 میلیون تن باشد.
کاگاوا در پایان می‌گوید: ما می‌توانیم برای رانندگی کمتر و چند سال استفاده بیشتر خودروهای خود تلاش کنیم و حتی به خرید خودروهای دست‌دوم نیز فکر کنیم، اما دولت باید یارانه‌های جذابی برای این برنامه‌ها ارائه کند و تولیدکنندگان باید برای تعمیر خودروها و تعویض قطعات تشویق شوند. بحران اقلیمی موضوعی پیچیده است و سیاست‌های درست می‌تواند در ارائه آینده‌ای بهتر به ما کمک کند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/735055/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی جدید گوگل، نمایشگر دستگاه را به‌طور کامل بررسی می‌کند

با عجایب هفتگانه کیهان آشنا شوید

مشخصات و تصاویر گوشی «ارزان» جدید شیائومی لو رفت

جلبک‌های خلیج فارس؛ سلاحی طبیعی علیه سرطان

نام‌گذاری سری گلکسی S سامسونگ تغییر می‌کند؟

تونل ترانس‌آتلانتیک؛ آیا رویای سفر میان‌قاره‌ای از زیر اقیانوس اطلس به واقعیت می‌پیوندد؟

مشخصات شیائومی 16 پرو مکس لو رفت؛ باتری غول‌آسا و دوربین پیشرفته

پهپاد خورشیدی با بال‌هایی بزرگ‌تر از بوئینگ 747، می‌تواند ماه‌ها بی‌وقفه پرواز کند

فیزیکدانان «MIT» به مناظره 98 ساله اینشتین و بور پایان دادند

تصاویر نسل جدید پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی دنیا لو رفت

ارتباط ماهواره‌ای به گوشی‌های ردمی نوت شیائومی می‌آید

سیستم ایمنی، بیماری مجازی را هم جدی می‌گیرد!

بازار موبایل آمریکا: رشد سهم سامسونگ همزمان‌با افت فروش آیفون

لبو برای افراد مسن مفیدتر است

اسکن کد QR در اندروید متحول می‌شود

عکس روز ناسا از چشم آسمان

از نوکیا تا سونی اریکسون؛ تجدید دیدار با گوشی‌های خاطره‌انگیز دکمه‌ای

آیا «3I/اطلس» می‌تواند یک کاوشگر موجودات فرازمینی باشد؟

افشاگر: رونمایی از بازی جدید سری Assassin’s Creed به زودی انجام خواهد شد

معرفی برخی از کاربردهای ماهواره ناهید 2

ستاره مسابقات فرمول 1 برای بازی GTA 6 هیجان‌زده است

ربات انسان‌نمایی که پشتک می‌زند!

توسعه‌دهندگان ریمیک Silent Hill 2 از خوشحالی طرفداران ابراز رضایت کرده‌اند

پلاستیک‌ها منبع انرژی می‌شوند!

نسخه «سوپر» گرافیک RTX 50 امسال از راه می‌رسد؛ پیشرفت چشمگیر در ظرفیت حافظه

آیا نوزادی می‌تواند در فضا متولد شود؟

لپ‌تاپ پرقدرت با طراحی چشم‌نواز؛ لنوو Y7000 رونمایی شد

پزشک زن ایرانی، رئیس آینده کالج قلب آمریکا

گوشی خوش‌قیمت شیائومی با باتری بزرگ در راه است

فصل‌های ساخت بشر

اولین نشانه‌ها از نسل جدید گوشی پرفروش سامسونگ رؤیت شد

راهکار پژوهشگران دانشگاه تهران برای کاهش انتشار کربن و کنترل هزینه نهایی انرژی

نسخه جدید بازی ترسناک Friday The 13th در دست تولید است

اگر بخواهید روی سیاره اورانوس بایستید، چه اتفاقی می‌افتد؟

مالک اینستاگرام احتمالا ساعت هوشمند دوربین‌دار می‌سازد

کشف راز دیرینه ژنوم؛ دانشمندان سرانجام به عملکرد «دی‌ان‌ای زائد» پی بردند

فوری: آیفون 17 پرو برای اولین‌بار در دنیای واقعی رؤیت شد

هواوی بار دیگر در بازار موبایل چین تاج‌گذاری کرد

خطر مرگ در کمین سوگواران؛ اندوه طولانی پس از مرگ عزیزان می‌تواند از عمر شما بکاهد

بازگشت خط سبز؛ نمایشگر گوشی محبوب وان‌پلاس با مشکل روبه‌رو شد

کشف نادر در پرتغال: ردپاهای 78 هزار ساله خانواده نئاندرتال در ساحل دریا

تصاویری از رنگ‌های دل‌چسب آیفون 17 لو رفت

دانش‌بنیان‌ها به دانش فنی تولید داروی ضد سرطان دست یافتند

این گوشی جدید با قیمت مناسب، امکانات بسیار خوبی دارد

موشک ماموریت «کرو-11» به محل پرتاب رسید

توسعه‌دهنده سابق GTA از MindsEye تعریف و تمجید کرد

کنترل نیمه‌رسانای تک‌اتمی ممکن شد

بازی Ghost of Yotei شما را برای استفاده تنها از یک سلاح تنبیه نمی‌کند

راه حل دانشمندان انگلیسی برای نجات ماه‌نوردهای چند میلیون دلاری

شیائومی 16 اولترا پادشاه عکاسی موبایل خواهد بود؟