سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

خودروهای برقی برای تحقق اهداف اقلیمی، لازم اما ناکافی وزارت نفت

خودروهای برقی برای تحقق اهداف اقلیمی، لازم اما ناکافی
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - دانشگاه کیوشو ژاپن در یک پروژه مطالعاتی اعلام کرد برای اینکه ژاپن به‌طور مؤثر به اهداف اقلیمی خود دست یابد، تنها توسعه خودروهای برقی و ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی از سال 2035 کافی نیست، بلکه باید سیاست‌های تشویقی و حمایتی را اجرا کند تا به تولید بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر، کربن‌زدایی فرآیند تولید خودرو و افزایش طول عمر خودروها در ژاپن منجر شود.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، محققان دانشگاه کیوشو (Kyushu) ژاپن دریافته‌اند که سیاست کنونی ژاپن برای توقف فروش خودروهای بنزینی تا سال 2035 و تنها گذار به خودروهای هیبریدی و برقی ممکن است برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن این کشور کافی نباشد.
تجزیه‌وتحلیل آنها نشان داد که همراه با این سیاست، دولت ژاپن باید به‌طور هم‌زمان برای افزایش تولید انرژی پاک، کربن‌زدایی فرآیند تولید و افزایش طول عمر خودروها تلاش کند.
در تلاش برای مقابله با بحران اقلیمی، بیشتر کشورهای جهان از جمله ژاپن سیاست‌هایی را اعمال کرده‌اند که تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند. یکی از این سیاست‌ها ممنوعیت فروش جدید خودروهای با سوخت فسیلی است. این کشور در تلاش است فروش خودروهای بنزینی جدید را تا سال 2035 ممنوع کند و به فروش خودروهای برقی، هیدروژنی (HVs)، پیل سوختی (FCV) و هیبریدی اقدام کند.
در حالی که این اقدام حرکتی در جهت درست است، پروفسور شیگمی کاگاوا از دانشکده اقتصاد دانشگاه کیوشو در مقاله جدید خود که در مجله Production Cleaner منتشر شده است، این احتمال را مطرح کرده که ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی جدید ممکن است برای دستیابی به اهداف کربن‌زدایی ژاپن کافی نباشد.
وی توضیح می‌دهد: تیم ما روی مقدار دی‌اکسید کربن تولیدشده در طول عمر یک خودرو تمرکز کرده است، از نخستین منبع استخراج‌شده از زمین تا زمانی که از بین می‌رود. چرخه عمر دی‌اکسید کربن (2CO-LC) یک خودرو تصویر بزرگ‌تری از آلایندگی خودرو را ارائه می‌دهد.
کاگاوا ادامه می‌دهد: ساخت یک خودرو، فرآیندی انرژی‌بر است، همه مواد اولیه تولید باید استخراج، پردازش، حمل و ساخته شوند. هر بخش از این فرآیند دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. فرآیند ساخت یک خودروی برقی می‌تواند 1.5 تا 2 برابر بیشتر از یک خودروی بنزینی گازهای گلخانه‌ای انتشار داشته باشد. اگر خودروسازان، تولید خودروهای برقی خود را بدون کربن‌زدایی در زنجیره تأمین افزایش دهند، کاهش انتشار دی‌اکسید کربن اتفاق نخواهد افتاد.
یکی از سیاست‌های کلیدی که ژاپن باید برای دستیابی به اهداف کربن‌زدایی خود اجرا کند، افزایش طول عمر خودروهاست.
میانگین طول عمر یک خودرو در ژاپن 13 سال است، صرف‌نظر از اینکه چه مدت زمانی با آن رانندگی شده باشد. ارائه انگیزه برای خرید خودروهای دست‌دوم به جای خودروهای نو می‌تواند سیاستی قابل‌اجرا برای کمک به دولت ژاپن در دستیابی به اهداف اقلیمی خود باشد.
تغییر ترکیب انرژی مصرفی ژاپن به نفع منابع تجدیدپذیر بیشتر نیز گامی حیاتی در فرآیند دستیابی به اهداف اقلیمی ژاپن است.
منظور از ترکیب انرژی یک کشور عبارت است از نسبت منابع انرژی که برای تولید برق استفاده می‌شود. در سال 2020 ترکیب انرژی ژاپن 76 درصد سوخت‌های فسیلی و 20 درصد تجدیدپذیرها بود، بنابراین حتی اگر همه مردم به خودروهای برقی روی بیاورند، انرژی موردنیاز برای شارژ چنین خودروهایی همچنان به انتشار بیشتر از سوخت‌های فسیلی منجر خواهد شد.
ترکیب انرژی برنامه‌ریزی‌شده ژاپن در سال 2030 شامل 50 درصد سوخت‌های فسیلی و 28 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر است. این ترکیب به‌اندازه کافی انتشار کربن در چرخه عمر را کاهش نمی‌دهد. سیاست خودروی برقی که از سال 2035 آغاز می‌شود، هدفش کاهش 10 درصد یا 2.9 میلیون تن از انتشار کربن بخش خودرو در سال 2050 است. این سطح کاهش بسیار کمتر از مقدار لازم برای دستیابی به جامعه بدون کربن است.
کاگاوا پیشنهاد می‌کند که ژاپن باید تا سال 2050 ترکیبی از 10 درصد سوخت‌های فسیلی و 88 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) را هدف قرار دهد.
وی اشاره کرد که طبق مدل‌سازی تیم وی، اگر ژاپن از ترکیب سیاست‌های آژانس بین‌المللی انرژی پیروی کند، کاهش 10 درصدی اضافی در سوخت‌های فسیلی، ظرفیت کاهش 3.4 میلیون تن انتشار دی‌اکسید کربن ژاپن در سال 2050 دارد.
سرانجام افزایش طول عمر خودرو، هم برای خودروهای برقی و هم خودروهای بنزینی، می‌تواند به کاهش انتشار کربن در چرخه عمر کمک زیادی کند. عمر میانگین یک خودرو در ژاپن 13 سال است. الگوهای گروه تحقیقاتی دانشگاه کیوشو مشخص کرد اگر میانگین عمر خودرویی که سال‌های 1993 تا 2050 ثبت شده است، حتی یک سال افزایش یابد، می‌تواند تا 90 میلیون تن از انتشار دی‌اکسید کربن ژاپن را کاهش دهد.
برعکس، اگر طول عمر خودرو یک سال کاهش یابد، در همان بازه زمانی، انتشار کربن تقریباً به همان مقدار افزایش می‌یابد. کاگاوا می‌گوید: وقتی الگوی خود را گسترش دادیم تا طول عمر یک خودرو را تا 10 سال افزایش دهیم، مشخص شد کاهش بالقوه انتشار کربن می‌تواند بیش از 600 میلیون تن باشد.
کاگاوا در پایان می‌گوید: ما می‌توانیم برای رانندگی کمتر و چند سال استفاده بیشتر خودروهای خود تلاش کنیم و حتی به خرید خودروهای دست‌دوم نیز فکر کنیم، اما دولت باید یارانه‌های جذابی برای این برنامه‌ها ارائه کند و تولیدکنندگان باید برای تعمیر خودروها و تعویض قطعات تشویق شوند. بحران اقلیمی موضوعی پیچیده است و سیاست‌های درست می‌تواند در ارائه آینده‌ای بهتر به ما کمک کند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/735055/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاق مهم برای ایرانی‌‌ها؛ زبان فارسی به هوش مصنوعی پادکست‌ساز گوگل اضافه شد

اسپاتیفای در سه‌ماهه اول 2025 بیش از 100 میلیون دلار به پادکسترها پول داده است

چگونه از گوگل برای ترجمه عکس استفاده کنیم؟

اهتمام دولت چهاردهم بر بزرگداشت هرچه باشکوه‌تر مراسم سالگرد شهدای دولت

دستاورد بزرگ فوجیتسو: ساخت کامپیوتر کوانتومی 256 کیوبیتی با 4 برابر قدرت بیشتر

متا از API مدل‌های هوش مصنوعی Llama برای توسعه‌دهندگان پرده برداشت

22 سال از تولد فروشگاه آیتونز اپل گذشت

متا با ایده‌ای هیجان‌انگیز به جنگ ChatGPT می‌رود؛ تلفیق هوش مصنوعی با شبکه‌های اجتماعی

کلاهبرداری در شبکه شاد: از حساب والدین به‌نام مدرسه برداشت می‌شود

استفاده معلمان چینی از هوش مصنوعی برای نمره دادن به تست‌های دانش‌آموزان

تصویر روز ناسا؛ حلقه‌های سیاره زحل ناپدید شدند

هشدار محققان: داروهای رایجی که کودکان را مستعد آسم و آلرژی می‌کند

پدرخوانده هوش مصنوعی: مردم هنوز متوجه خطر هوش مصنوعی نیستند

تصویر رسمی گلکسی S25 اج لو رفت؛ خودنمایی حاشیه‌های باریک و دوربین دوگانه

حافظه چت‌جی‌پی‌تی به چه دردی می‌خورد؟

گوشی CMF Phone 2 Pro در قامت قاتل پرچمداران اقتصادی از راه رسید

پیش‌خرید تصاویر ماهواره‌های بومی بخش خصوصی از سوی سازمان فضایی

رمز ماندگاری گفتمان شهید رئیسی، مردم‌داری و حضور میدانی است

واتس‌اپ تماس صوتی و تصویری را به نسخه وب می‌آورد

بهبود قابل توجه درد زانو با داروی دیابت!

رابط کاربری One UI 8 سامسونگ امکان خلاصه سازی ویدیو در هر وب‌سایتی را فراهم می‌کند

اولین ماهواره‌های آمازون برای ارائه اینترنت پرتاب شدند

مشخصات دوربین آنر مجیک 8 پرو لو رفت؛ رقیب جدی گلکسی و آیفون در حوزه عکاسی

راز موفقیت بونوبوهای ماده در برابر سلطه نرها

راهکار نوین محققان دانشگاه تهران برای جداسازی دی‌اکسید کربن از پساب‌های صنعتی

هوش مصنوعی بازگشت تومور مغزی در کودکان را پیش‌بینی می‌کند

مصرف گوجه‌فرنگی می‌تواند جلوی افزایش وزن را بگیرد

مشخصات دیمنسیتی 9500 لو رفت؛ تراشه پرقدرت مدیاتک برای گوشی‌های رده‌بالا

تبدیل ربات‌های انسان‌سوار فیلم‌های تخیلی به واقعیت

دولینگو هوش مصنوعی را جایگزین نیروهای پیمانی خود می‌کند

رقیب جدید استارلینک؛ اولین ماهواره‌های آمازون برای ارائه اینترنت پرتاب شدند

راهکار جدید محققان آمریکایی: تزریق نانوذرات طلا به چشم برای بازگرداندن بینایی

برگزاری جلسه ستاد اجرائی شاهد و ایثارگر آموزش و پرورش استان با حضور مدیر کل بنیاد سمنان

ساعت کوانتومی بدون عقربه: کشف روش جدید برای سنجش زمان

گلکسی واچ کلاسیک سامسونگ احیا می‌شود

سومین دریافت‌کننده تراشه نورالینک توانست دوباره صحبت کند

استارلینک از طرح اینترنت ماهواره‌ای جدیدی با دیش و روتر رایگان رونمایی کرد

پیش‌بینی بازگشت تومور مغزی در کودکان با هوش مصنوعی

مادر شهیدان والامقام «احمد و محمود رضاپور» به لقاءالله پیوست

علی‌بابا از مدل‌های هوش مصنوعی استدلالگر Qwen3 رونمایی کرد

کشف یک ابر مولکولی عظیم در نزدیکی منظومه شمسی

نوبیا تبلت پرو با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 و نمایشگر 144 هرتزی معرفی شد

علت بدحالی فضانورد ناسا پس از بازگشت به زمین چه بود؟

ChatGPT به قابلیت‌های پیشرفته‌تری برای خریدهای اینترنتی مجهز می‌شود

ساخت «پروژه کویپر» با پرتاب 27 ماهواره «آمازون» آغاز شد

اولین بمب سیاه‌چاله ساخته شد!

با گوشی‌های ال‌جی خداحافظی کنید

فضاپیمای شوروی پس از نیم قرن به زمین بازمی‌گردد

وان پلاس 13s در راه است

کاوشگرهای سه‌بعدی که مسافران آینده مغز انسان هستند