سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

خودروهای برقی برای تحقق اهداف اقلیمی، لازم اما ناکافی وزارت نفت

خودروهای برقی برای تحقق اهداف اقلیمی، لازم اما ناکافی
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - دانشگاه کیوشو ژاپن در یک پروژه مطالعاتی اعلام کرد برای اینکه ژاپن به‌طور مؤثر به اهداف اقلیمی خود دست یابد، تنها توسعه خودروهای برقی و ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی از سال 2035 کافی نیست، بلکه باید سیاست‌های تشویقی و حمایتی را اجرا کند تا به تولید بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر، کربن‌زدایی فرآیند تولید خودرو و افزایش طول عمر خودروها در ژاپن منجر شود.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، محققان دانشگاه کیوشو (Kyushu) ژاپن دریافته‌اند که سیاست کنونی ژاپن برای توقف فروش خودروهای بنزینی تا سال 2035 و تنها گذار به خودروهای هیبریدی و برقی ممکن است برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن این کشور کافی نباشد.
تجزیه‌وتحلیل آنها نشان داد که همراه با این سیاست، دولت ژاپن باید به‌طور هم‌زمان برای افزایش تولید انرژی پاک، کربن‌زدایی فرآیند تولید و افزایش طول عمر خودروها تلاش کند.
در تلاش برای مقابله با بحران اقلیمی، بیشتر کشورهای جهان از جمله ژاپن سیاست‌هایی را اعمال کرده‌اند که تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند. یکی از این سیاست‌ها ممنوعیت فروش جدید خودروهای با سوخت فسیلی است. این کشور در تلاش است فروش خودروهای بنزینی جدید را تا سال 2035 ممنوع کند و به فروش خودروهای برقی، هیدروژنی (HVs)، پیل سوختی (FCV) و هیبریدی اقدام کند.
در حالی که این اقدام حرکتی در جهت درست است، پروفسور شیگمی کاگاوا از دانشکده اقتصاد دانشگاه کیوشو در مقاله جدید خود که در مجله Production Cleaner منتشر شده است، این احتمال را مطرح کرده که ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی جدید ممکن است برای دستیابی به اهداف کربن‌زدایی ژاپن کافی نباشد.
وی توضیح می‌دهد: تیم ما روی مقدار دی‌اکسید کربن تولیدشده در طول عمر یک خودرو تمرکز کرده است، از نخستین منبع استخراج‌شده از زمین تا زمانی که از بین می‌رود. چرخه عمر دی‌اکسید کربن (2CO-LC) یک خودرو تصویر بزرگ‌تری از آلایندگی خودرو را ارائه می‌دهد.
کاگاوا ادامه می‌دهد: ساخت یک خودرو، فرآیندی انرژی‌بر است، همه مواد اولیه تولید باید استخراج، پردازش، حمل و ساخته شوند. هر بخش از این فرآیند دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. فرآیند ساخت یک خودروی برقی می‌تواند 1.5 تا 2 برابر بیشتر از یک خودروی بنزینی گازهای گلخانه‌ای انتشار داشته باشد. اگر خودروسازان، تولید خودروهای برقی خود را بدون کربن‌زدایی در زنجیره تأمین افزایش دهند، کاهش انتشار دی‌اکسید کربن اتفاق نخواهد افتاد.
یکی از سیاست‌های کلیدی که ژاپن باید برای دستیابی به اهداف کربن‌زدایی خود اجرا کند، افزایش طول عمر خودروهاست.
میانگین طول عمر یک خودرو در ژاپن 13 سال است، صرف‌نظر از اینکه چه مدت زمانی با آن رانندگی شده باشد. ارائه انگیزه برای خرید خودروهای دست‌دوم به جای خودروهای نو می‌تواند سیاستی قابل‌اجرا برای کمک به دولت ژاپن در دستیابی به اهداف اقلیمی خود باشد.
تغییر ترکیب انرژی مصرفی ژاپن به نفع منابع تجدیدپذیر بیشتر نیز گامی حیاتی در فرآیند دستیابی به اهداف اقلیمی ژاپن است.
منظور از ترکیب انرژی یک کشور عبارت است از نسبت منابع انرژی که برای تولید برق استفاده می‌شود. در سال 2020 ترکیب انرژی ژاپن 76 درصد سوخت‌های فسیلی و 20 درصد تجدیدپذیرها بود، بنابراین حتی اگر همه مردم به خودروهای برقی روی بیاورند، انرژی موردنیاز برای شارژ چنین خودروهایی همچنان به انتشار بیشتر از سوخت‌های فسیلی منجر خواهد شد.
ترکیب انرژی برنامه‌ریزی‌شده ژاپن در سال 2030 شامل 50 درصد سوخت‌های فسیلی و 28 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر است. این ترکیب به‌اندازه کافی انتشار کربن در چرخه عمر را کاهش نمی‌دهد. سیاست خودروی برقی که از سال 2035 آغاز می‌شود، هدفش کاهش 10 درصد یا 2.9 میلیون تن از انتشار کربن بخش خودرو در سال 2050 است. این سطح کاهش بسیار کمتر از مقدار لازم برای دستیابی به جامعه بدون کربن است.
کاگاوا پیشنهاد می‌کند که ژاپن باید تا سال 2050 ترکیبی از 10 درصد سوخت‌های فسیلی و 88 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) را هدف قرار دهد.
وی اشاره کرد که طبق مدل‌سازی تیم وی، اگر ژاپن از ترکیب سیاست‌های آژانس بین‌المللی انرژی پیروی کند، کاهش 10 درصدی اضافی در سوخت‌های فسیلی، ظرفیت کاهش 3.4 میلیون تن انتشار دی‌اکسید کربن ژاپن در سال 2050 دارد.
سرانجام افزایش طول عمر خودرو، هم برای خودروهای برقی و هم خودروهای بنزینی، می‌تواند به کاهش انتشار کربن در چرخه عمر کمک زیادی کند. عمر میانگین یک خودرو در ژاپن 13 سال است. الگوهای گروه تحقیقاتی دانشگاه کیوشو مشخص کرد اگر میانگین عمر خودرویی که سال‌های 1993 تا 2050 ثبت شده است، حتی یک سال افزایش یابد، می‌تواند تا 90 میلیون تن از انتشار دی‌اکسید کربن ژاپن را کاهش دهد.
برعکس، اگر طول عمر خودرو یک سال کاهش یابد، در همان بازه زمانی، انتشار کربن تقریباً به همان مقدار افزایش می‌یابد. کاگاوا می‌گوید: وقتی الگوی خود را گسترش دادیم تا طول عمر یک خودرو را تا 10 سال افزایش دهیم، مشخص شد کاهش بالقوه انتشار کربن می‌تواند بیش از 600 میلیون تن باشد.
کاگاوا در پایان می‌گوید: ما می‌توانیم برای رانندگی کمتر و چند سال استفاده بیشتر خودروهای خود تلاش کنیم و حتی به خرید خودروهای دست‌دوم نیز فکر کنیم، اما دولت باید یارانه‌های جذابی برای این برنامه‌ها ارائه کند و تولیدکنندگان باید برای تعمیر خودروها و تعویض قطعات تشویق شوند. بحران اقلیمی موضوعی پیچیده است و سیاست‌های درست می‌تواند در ارائه آینده‌ای بهتر به ما کمک کند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/735055/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی معروف شیائومی آپدیت بزرگ HyperOS 3 را دریافت کرد

آیا ماه روی رفتار انسان تاثیر می‌گذارد؟

گیمرها کمتر از قبل ایکس‌باکس می‌خرند؛ افت 30 درصدی فروش

تلسکوپ فضایی ⁧جیمز_وب ⁩در تصویر فروسرخش از سحابی Red Spider

موتورولا اج 70 رونمایی شد؛ گوشی فوق باریک با رنگ‌بندی چشم‌نواز

از روان‌پریشی تا افکار خودکشی؛ بحران سلامت روان گریبانگیر صدها هزار کاربر چت‌جی‌پی‌تی است

ظاهرا توسعه گلکسی اس 26 اج هنوز لغو نشده است

یک پادزهر برای 17 نوع مارگزیدگی ساخته شد

«پروردگار هرج‌و‌مرج»؛ گوشی جدیدی که روح نوکیا را دارد

دانشمندان زبان دوم حیات را کشف کردند

هوش مصنوعی سامسونگ حالا از 22 زبان پشتیبانی می‌کند

اگر زیاد می‌نشینید، کاکائو بخورید!

سامسونگ اولین اطلاعات رسمی گلکسی S26 را منتشر کرد

اولین نقشه 3بُعدی از یک سیاره فراخورشیدی ترسیم شد

اپل احتمالا نمایشگر اولد را به آیپد مینی و آیپد ایر می‌آورد

کوچک‌ترین چاپگر زیستی 3 بُعدی جهان، ناجی تارهای صوتی می‌شود

طرفدار GTA 4 خودروی پلیس لیبرتی‌ سیتی را بازسازی کرده است

گیاهان دارویی، قاتل چربی خون بالا

رقیب جدید کروم؛ مرورگر موبایلی سامسونگ وارد کامپیوترها شد

ست آچار بکس 46 عددی، ابزار همه‌کاره با کیفیت بالا و تخفیف محدود

هوش مصنوعی؛ باعث فاجعه یا عامل درمان سرطان؟

سازنده Pacific Drive: بازی را روی ایکس باکس خریداری نکنید!

خاکستری‌شدن موها احتمالاً رویکرد طبیعی بدن برای مقابله با سرطان است

مراسم اختصاصی Resident Evil Requiem اوایل سال 2026 برگزار خواهد شد

هوش مصنوعی «جمینای»، ستاره‌های در حال انفجار را شناسایی می‌کند

ما انسان‌ها همه‌چیزخوار هستیم؛ اما به یک دلیل هرگز نباید سراغ گوشت دلفین برویم

گوشی جدید سامسونگ داغ شد و آتش گرفت؛ ادعای خریدار کره‌ای

آیا می‌دانستید بزرگ‌ترین آبشار دنیا زیر آب‌های اقیانوس پنهان است؟

تست نمایشگر آیفون 17 یک نکته جالب را برملا می‌کند

این ربات انسان‌نما اتاق را مرتب و لباس‌ها را تا می‌کند

رسمی: گوشی جدید ناتینگ زائدافزار دارد

کشف یک ابرزمین در فاصله فقط 20 سال نوری با پتانسیل میزبانی از حیات بیگانه

مشکل عجیب والپیپر در گوشی‌های سامسونگ به‌زودی برطرف می‌شود

برخی عنکبوت‌ها واقعاً می‌توانند پرواز کنند؛ اما آن‌طور که به نظر می‌رسد ترسناک نیستند

تریلر جدیدی از عنوان ترسناک Agni: Village of Calamity منتشر شد

تولد اورانگوتان نادر در باغ‌وحش؛ بارقه امید برای گونه‌ای رو به انقراض

بازی WWE 2K26 در دست توسعه است

مد دریایی عجیب؛ دلفین‌ها برای دلربایی از ماده‌ها روی سرشان کلاه‌گیس می‌گذارند

یکی از باریک‌ترین گوشی‌های تاریخ؛ تصویر میت 70 ایر لو رفت

خورشید با لبخندی ترسناک به استقبال هالووین رفت!

ویژگی خلاقانه HyperOS 3 برای گوشی‌های پوکو و ردمی فعال شد

کودک 12 ساله کانادایی 2 سیارک جدید کشف کرد

موبایلی که هرگز عرضه نشد؛ تصاویر واقعی از گوشی ماژولار گوگل

ربات انسان‌نمای چینی یک خودروی 1.5 تنی را کشید

ویندوز 10 به این زودی‌ها نمی‌میرد؛ سهم بازار چشمگیر پس از 10 سال

«کاتتر» هوشمندی که در رگ‌هایی باریک‌تر از موی انسان حرکت می‌کند

خودنمایی پیکسل 10a در تصاویر جدید؛ شبه‌پرچمدار دوست‌داشتنی گوگل

ایمپلنتی که وضعیت ستون فقرات را از درون بدن گزارش می‌کند

تست باتری شیائومی 17 پرو مکس؛ قدرت‌نمایی برای آیفون

تأکید مدیرعامل بیمه دی بر نقش حیاتی بیمه در "پدافند غیرعامل" / صنعت بیمه، بازوی اصلی ارتقای تاب‌آوری ملی و صیانت از زیرساخت‌هاست