سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

مسخره‌ترین خودروهایی که فقط برای ایرانی‌ها ساخته شده‌اند استارت آپ

مسخره‌ترین خودروهایی که فقط برای ایرانی‌ها ساخته شده‌اند
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - انتشار تصاویری از خودروی جدید ایران‌خودرو به‌نام «گنو» بهانه‌ای شد تا از خودروهایی مانند آردی که ترکیب پیکان و پژو بود، پراید وانت، آریسان و ... بگوییم

روزنامه خراسان: برنامه‌ریزی برای تولید انبوه یک شاسی بلند با مشخصات فنی و سیستم انتقال قدرت سمند فعلی، خبری است که در روزنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها مورد توجه قرار گرفته است. البته فعلاً اطلاعات دقیقی از شاسی بلند جدید ایران خودرو به نام «گنو» در دسترس نیست اما گفته می‌شود مشخصات فنی و سیستم انتقال قدرت آن برگرفته از سمند فعلی خواهد بود.

سیاست و بازاریابی


سمند شاسی بلند، محصول جدید شرکت ایران خودرو بوده که می‌خواهد با راهی کردن آن به بازار، رقبای داخلی خود را به چالش بکشد. اما برای بعضی افراد این سوال پیش آمده که آیا ترکیب پلتفرم و بدنه یک خودروی شاسی بلند با سیستم فنی خودروی سمند، می‌تواند به تولید یک محصول باکیفیت و هیجان‌انگیز منجر شود؟
این سوالی است که بعد از توزیع این خودرو در بازار می‌توان پاسخ دقیق‌تری به آن داد. با این حال و به‌بهانه رونمایی از این خودرو علاوه بر آشنایی با سمند شاسی‌بلند و مشخصاتی از آن که در رسانه‌ها منتشر شده، دراین مطلب از خودروهایی خواهیم گفت که ترکیب‌های باورنکردنی از 2 یا چند خودروی دیگر بودند.
از سمند شاسی‌بلند چه می‌دانیم؟
یکی از داغ‌ترین خبر‌های مربوط به حیطه ساخت خودروی نوین، پروژه ساخت خودروی سمند شاسی بلند یا همان GENO است. در آغازین روز‌های منتشر شدن خبر این پروژه همه فکر می‌کردند که این تنها یک شایعه یا شوخی است اما هم اکنون با توجه به منتشر شدن تصاویر و جزئیات کلی درباره خودروی سمند شاسی بلند می‌توان گفت این خبر واقعیت دارد. طراحی این خودرو توسط مرتضی آلاد و به کمک فناوری نرم‌افزار تریدی مکس 3 انجام شده است و به گفته او به دلیل این که شرکت ایران‌خودرو در زمینه ساخت یک خودروی نوین و شاسی بلند برنامه خاصی نداشته است، طرح پروژه‌ گنو می‌تواند کمک‌های بسیاری در زمینه تولید ملی یک خودروی شاسی بلند محسوب شود.
چرا «گنو»؟
در 25 کیلومتری شهر بندرعباس کوهی به ارتفاع 2500 متر از سطح دریا خودنمایی می‌کند که نماد استواری و زیبایی شهر است. این کوه «گنو» نام دارد و نام سمند شاسی بلند از همین کوه برگرفته شده است.
قدرتی برابر 170 اسب بخار
درباره سمند شاسی بلند، گفته می‌شود پس از تکمیل پروژه پلتفرم و طراحی گنو، احتمالاً پیشرانه EFP ایران خودرو را روی این خودروی شاسی بلند مشاهده کنیم. این پیشرانه چهار سیلندر با حجم 1.7 لیتر حداکثر قدرتی برابر با 170 اسب‌بخار و 240 نیوتن‌متر تولید می‌کند. البته طبق اخباری که به تازگی از سمت شرکت ایران خودرو مبنی‌بر توسعه پیشرانه‌های سه سیلندر منتشر شده، احتمال دیگر، این است که پرقدرت‌ترین نمونه این پیشرانه با فناوری TGDI، روی سمند شاسی‌بلند و سنگین وزن این شرکت قرار گیرد.
تولید، حداقل 2 تا 3 سال دیگر
باید در نظر داشت که این محصول فعلاً در حد کانسپت و نمونه فرضی بوده و حتی پلتفرم آن مشخص نشده است؛ بنابراین طراحی پلتفرم و بدنه و داخل کابین سمند شاسی بلند، باتوجه به میزان زمانی که این شرکت برای دیگر محصولات تولیدی خود صرف کرده است، حداقل دو تا سه سال زمان‌بر خواهد بود. این شرکت نسبت به تصاویری که در فضای مجازی با نام سمند شاسی بلند منتشر شده واکنش نشان داده و اطلاع داد، رندر اولیه طرح ارائه شده در سال 1395 توسط شخصی به نام آلاد تهیه شده و این رندر به‌روزرسانی شده است.
طراحی جذاب برای رقابت با رقبا
طراح «گنو» گفته که مبنای طراحی این خودرو با الگوبرداری از نمادهای طراحی فعلی ایران خودرو و درآمیختن با الگو‌های نوین طراحی در حفظ برند و توسعه زبان طراحی ایران خودروست. ایده، ایجاد طرحی پیچیده و فضایی نبوده بلکه سعی شده طرحی عامه پسند، روان، با اصالت، زیبا و قابل تولید باشد و بتواند با شاسی بلند‌های موجود هم رده خود در بازار مانند هیوندای سانتافه، تویوتا راو 4، میتسوبیشی اوتلندر و ... رقابت کند.
استفاده از خطوط تیز و برنده و همزمان استفاده از سطوح یکپارچه می‌تواند مفهوم شاسی بلندی نیمه لوکس و عضلانی را در ذهن تداعی کند. ارتفاع کم خودرو، شیب تند سقف(به طوری که با رسیدن به انتهای خودرو ارتفاع سقف کم می‌شود)، کاپوت نسبتاً کشیده، جلو پنجره بزرگ، تعبیه ورودی‌های بزرگ هوا در سپر جلوی خودرو، استفاده از چراغ دوم روی سپر جلو با فاصله کم در زیر چراغ اصلی، رینگ‌های 19 اینچی با لاستیک‌های پهن و چراغ‌های تمام ال‌ای دی در عقب و جلو، همگی طرحی اسپرت و به روز را به نمایش می‌گذارد.
از قیمت و زمان ارائه خبری نیست
خودرو‌های شاسی بلند نماد قدرتمند یک شرکت تولید کننده خودروست و درواقع تغییرات جاده و شرایط سخت و دشوار مسیر تقریبا در مقابل این سبک از خودرو‌ها هیچ معنایی ندارد. تا امروز اظهارنظر رسمی درباره قیمت و زمان ارائه این خودرو نشده است.
در ادامه عجیب‌ترین خودروهایی که در ایران ساخته شده‌اند را مرور می کنیم:
آردی| پیکان در لباس پژو

سیاست و بازاریابی


ظاهر پژو آردی همان پژو 405 بود که با قیمت کمتر راهی بازار شد و انتظار می‌رفت که مورد استقبال مردم قرار بگیرد. اما در اصل این خودرو، پیکانی بود که با لباس پژو 405 وارد بازار شد و به همین دلیل، قیمت ارزانی داشت. در اواخر دهه80، زمانی که پژو 405 قیمتی برابر با 10 تا 11 میلیون داشت، پژو آردی صفر، زیر 8 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. آن زمان، 3 میلیون تومان مابه التفاوت برای یک خودرو، زیاد به حساب می‌آمد. با این حال، دلایل متعددی منجر به تولید پژو آردی شد اما مهم‌ترین آن، همانی بود که گفتیم؛ خودرویی ارزان با ظاهری زیبا! پژو آردی اولین بار در سال 78 به بازار آمد. مدلی که از سال 82 به بعد روانه بازار شد، اشکالات کمتری داشت و به لحاظ برخی امکانات، کامل‌تر از مدل‌های قبلی بود. شرکت سازنده یعنی «ایران خودرو»، تغییراتی در این مدل‌ها به‌وجود آورد و آن‌ها را بهینه کرد. از جمله تغییرات صورت گرفته در این مدل، مجهز کردن آن به سیستم موتور انژکتوری، فرمان هیدرولیک، کولر و ... بود. این خودرو دارای بدنه مربوط به سری اول پژو 405 و پیشرانه(موتور) خودروی پیکان بود. پژو آردی با توجه به عقب‌بودن دیفرانسیل و مخفف کلمه «Rear wheel drive»، پژو RD نام گرفت.
پژو روآ| ترکیب آردی و 405

سیاست و بازاریابی


شرکت تولیدکننده پژو آردی که آن خودرو ترکیبی از پیکان و پژو 405 بود، از سال 1385 به بعد برای جبران ضعف شتاب‌گیری این خودرو، سیستم پیشرانه آن را بهینه کرد و مدل بهینه شده را «پژو روآ» نامید. پژو روآ با بدنه پژو 405 و موتور ارتقا یافته پیکان به دست مشتریان رسید. جانشین آردی یعنی پژو روآ اگرچه ممکن است در ظاهر همان آردی به نظر آید ولی از لحاظ فنی و موتوری تغییراتی در آن به وجود آمد. موتور این خودرو نسبت به آردی بهینه و در روآ 14 اسب بخار و در روآ سال 17 اسب بخار به آن افزوده‌ شد. تفاوت ظاهری روآ با آردی استفاده از سپرهای مشکی در روآ بود. در ضمن، مهم‌ترین نقاط قوت پژو روآ شامل کابین جادار و استحکام بدنه قابل قبول بود اما انتقال بیش از حد صدای موتور و گیربکس به داخل اتاق و ناهماهنگی نسبی قدرت پیشرانه با وزن اتاق و ... هم از معایب آن به شمار می‌رفت.
پیکان وانت| پرقدرت و محبوب

سیاست و بازاریابی


اولین پیکان‌ها در سال 1346 و با قیمت 15 هزار تومان به فروش رسیدند که مورد استقبال مردم قرار گرفتند. دولوکس از مدل‌های اولیه پیکان بود که تولید آن با سپر شمشیری و فرم بدنه کبریتی از سال 1346 آغاز شد. بدون شک می‌توان گفت این نسخه یکی از زیباترین مدل‌های پیکان‌ بود. پیکان جوانان، استیشن، تاکسی و ... از دیگر انواع پیکان بود که راهی بازار شد. پیکان آن قدر خودروی محبوب و کاربردی بود که روی پلتفرمش نسخه وانت هم به تولید رسید تا پاسخگوی نیازهای مختلف باشد. پیکان‌وانت یکی از کاربردی‌ترین مدل‌های پیکان بود که برای جابه جایی بارهای سبک استفاده شد که تولید آن تا سال 1394 ادامه داشت و جای خود را به وانت آریسان داد.
پراید وانت| جایگزینی برای پیکان‌وانت

سیاست و بازاریابی


پراید خودرویی است که سال 1372 شرکت سایپا آن را تولید کرد و به تدریج مدل‌های مختلف آن از صندوق‌دار و هاچبک با اسامی مختلف مانند صبا، نسیم، پراید 141، سایپا 111 و سایپا 132 راهی بازار شدند. بسیاری از مدل‌های مختلف این مدل خودرو طی سال‌ها به دلایل مختلف از رده خارج شد و دیگر تولید نشد. یکی از مدل‌های پراید که روانه بازار مصرف شد، وانت پراید است که پراید وانت 151 نام دارد. با تولید این خودروی کوچک گزینه فروش وانت پراید در شرکت خودروسازی سایپا در دسترس علاقه مندان قرار گرفت و کسانی که به دنبال خرید وانتی جمع و جور بودند این مدل خودرو را انتخاب کردند. این وانت ساخته شرکت سایپا که به منظور جایگزینی پیکان وانت تولید شد از خانواده پراید است و آن را با طراحی شبیه خودروهای پراید در خیابان‌های شهرهای ایران مشاهده می‌کنیم و بیشتر برای حمل لوازم سبک استفاده می شود که قادر به حمل آن ها باشد. سایپا 151 سال 1393 شمسی تولید شد و موتوری 4 سیلندر و 8 سوپاپه دارد. حجم موتور این وانت 1323 سی سی و حداکثر قدرت آن 71 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 108 نیوتن متر در 2750 دور در دقیقه است. دنده آن 5 سرعته دستی، فرمان آن هیدرولیک و همچنین شتاب این خودرو از صفر تا صد 14.5 ثانیه محاسبه شده است. صرف نظر از طراحی نه چندان جذاب این خودرو، از معایب آن می‌توانیم به دیفرانسیل جلو بودن آن اشاره کنیم که کنترل آن را سخت‌تر می‌کند. ضمن این که در اتاقک وانت پراید دو سرنشین جا داده می‌شوند و همین فضای کم موجب می‌شود ورود به اتاقک برای افرادی که جثه بزرگی دارند، سخت باشد. 
آریسان| بدنه پژو پارس با فرمان سمند

سیاست و بازاریابی


ایران خودرو سال 1393، وانت دیگری را با نام «آریسان» معرفی و روانه بازار کرد. درواقع وانت آریسان جایگزین وانت پیکان شده بود. ظاهر این خودرو کاملا مشابه پژو پارس بوده و حتی کابین آن هم یادآور این محصول است. رودری‌ها از پژو 405 گرفته شده و فرمان آریسان هم کپی فرمان سمند است. موتور آریسان همان پیشرانه 1.7 لیتری دوگانه‌سوز موجود در وانت باردو است که موتور پژو روآ بوده است. مهم‌ترین ویژگی منفی نسل اول آریسان، شاسی ضعیف آن بود. این ضعف در حدی بود که اگر بیش از حد بارگیری می‌شد، احتمالا شاسی خودرو می‌شکست و چند باری هم تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد. البته این ضعف، بعدها و در نسل دوم این خودرو یعنی از سال 1401 برطرف شد.
و خودروهایی که یک کمی باهم فرق دارند!
علاوه بر خودروهایی که در پرونده امروز زندگی‌سلام به آن‌ها اشاره کردیم، یک سری خودروها هم هستند که موتورهایشان از یک مدل بوده و فرق زیادی با هم ندارند اما بر روی چندین پلتفرم و بدنه سوار شده‌اند. مثلا موتور 206 صندوقدار و رانا، هر دوی شان 4 سیلندر و TU5 است و بدنه‌شان هم شباهت زیادی به هم دارد. همچنین تیبا یک نسخه اصلاح شده و ارتقا یافته از پلتفرم پراید است. پژوی سال، پژو پارس، پرشیا و ... تقریبا از یک موتور بهره می‌برند. دنا هم مثل دیگر اعضای خانواده سمند از موتور EF7 بنزینی استفاده
می‌کند که نشان‌دهنده شباهت زیاد آن‌ها از لحاظ فنی و موتوری به یکدیگر است. نسخه پلاس بیشتر این خودروها هم فقط چند آپشن مثل کروز، سانروف، کلیدهای کاربردی روی فرمان و ... دارد و تفاوت دیگری با مدل اصلی خودرو ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/722807/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاق مهم برای ایرانی‌‌ها؛ زبان فارسی به هوش مصنوعی پادکست‌ساز گوگل اضافه شد

اسپاتیفای در سه‌ماهه اول 2025 بیش از 100 میلیون دلار به پادکسترها پول داده است

چگونه از گوگل برای ترجمه عکس استفاده کنیم؟

اهتمام دولت چهاردهم بر بزرگداشت هرچه باشکوه‌تر مراسم سالگرد شهدای دولت

دستاورد بزرگ فوجیتسو: ساخت کامپیوتر کوانتومی 256 کیوبیتی با 4 برابر قدرت بیشتر

متا از API مدل‌های هوش مصنوعی Llama برای توسعه‌دهندگان پرده برداشت

22 سال از تولد فروشگاه آیتونز اپل گذشت

متا با ایده‌ای هیجان‌انگیز به جنگ ChatGPT می‌رود؛ تلفیق هوش مصنوعی با شبکه‌های اجتماعی

کلاهبرداری در شبکه شاد: از حساب والدین به‌نام مدرسه برداشت می‌شود

استفاده معلمان چینی از هوش مصنوعی برای نمره دادن به تست‌های دانش‌آموزان

تصویر روز ناسا؛ حلقه‌های سیاره زحل ناپدید شدند

هشدار محققان: داروهای رایجی که کودکان را مستعد آسم و آلرژی می‌کند

پدرخوانده هوش مصنوعی: مردم هنوز متوجه خطر هوش مصنوعی نیستند

تصویر رسمی گلکسی S25 اج لو رفت؛ خودنمایی حاشیه‌های باریک و دوربین دوگانه

حافظه چت‌جی‌پی‌تی به چه دردی می‌خورد؟

گوشی CMF Phone 2 Pro در قامت قاتل پرچمداران اقتصادی از راه رسید

پیش‌خرید تصاویر ماهواره‌های بومی بخش خصوصی از سوی سازمان فضایی

رمز ماندگاری گفتمان شهید رئیسی، مردم‌داری و حضور میدانی است

واتس‌اپ تماس صوتی و تصویری را به نسخه وب می‌آورد

بهبود قابل توجه درد زانو با داروی دیابت!

رابط کاربری One UI 8 سامسونگ امکان خلاصه سازی ویدیو در هر وب‌سایتی را فراهم می‌کند

اولین ماهواره‌های آمازون برای ارائه اینترنت پرتاب شدند

مشخصات دوربین آنر مجیک 8 پرو لو رفت؛ رقیب جدی گلکسی و آیفون در حوزه عکاسی

راز موفقیت بونوبوهای ماده در برابر سلطه نرها

راهکار نوین محققان دانشگاه تهران برای جداسازی دی‌اکسید کربن از پساب‌های صنعتی

هوش مصنوعی بازگشت تومور مغزی در کودکان را پیش‌بینی می‌کند

مصرف گوجه‌فرنگی می‌تواند جلوی افزایش وزن را بگیرد

مشخصات دیمنسیتی 9500 لو رفت؛ تراشه پرقدرت مدیاتک برای گوشی‌های رده‌بالا

تبدیل ربات‌های انسان‌سوار فیلم‌های تخیلی به واقعیت

دولینگو هوش مصنوعی را جایگزین نیروهای پیمانی خود می‌کند

رقیب جدید استارلینک؛ اولین ماهواره‌های آمازون برای ارائه اینترنت پرتاب شدند

راهکار جدید محققان آمریکایی: تزریق نانوذرات طلا به چشم برای بازگرداندن بینایی

برگزاری جلسه ستاد اجرائی شاهد و ایثارگر آموزش و پرورش استان با حضور مدیر کل بنیاد سمنان

ساعت کوانتومی بدون عقربه: کشف روش جدید برای سنجش زمان

گلکسی واچ کلاسیک سامسونگ احیا می‌شود

سومین دریافت‌کننده تراشه نورالینک توانست دوباره صحبت کند

استارلینک از طرح اینترنت ماهواره‌ای جدیدی با دیش و روتر رایگان رونمایی کرد

پیش‌بینی بازگشت تومور مغزی در کودکان با هوش مصنوعی

مادر شهیدان والامقام «احمد و محمود رضاپور» به لقاءالله پیوست

علی‌بابا از مدل‌های هوش مصنوعی استدلالگر Qwen3 رونمایی کرد

کشف یک ابر مولکولی عظیم در نزدیکی منظومه شمسی

نوبیا تبلت پرو با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 و نمایشگر 144 هرتزی معرفی شد

علت بدحالی فضانورد ناسا پس از بازگشت به زمین چه بود؟

ChatGPT به قابلیت‌های پیشرفته‌تری برای خریدهای اینترنتی مجهز می‌شود

ساخت «پروژه کویپر» با پرتاب 27 ماهواره «آمازون» آغاز شد

اولین بمب سیاه‌چاله ساخته شد!

با گوشی‌های ال‌جی خداحافظی کنید

فضاپیمای شوروی پس از نیم قرن به زمین بازمی‌گردد

وان پلاس 13s در راه است

کاوشگرهای سه‌بعدی که مسافران آینده مغز انسان هستند