سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

دلایلی که ثابت می‌کند، انسان‌ها در پایان حیات خود هستند استارت آپ

دلایلی که ثابت می‌کند، انسان‌ها در پایان حیات خود هستند
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - همین که هوش مصنوعی عام یا فراهوش از هوشمندترین انسان‌ها پیشی بگیرد، همگامی با آهنگ پیشرفت آن برای ما ناممکن خواهد بود.

برترین‌ها: همین که هوش مصنوعی عام یا فراهوش از هوشمندترین انسان‌ها پیشی بگیرد، همگامی با آهنگ پیشرفت آن برای ما ناممکن خواهد بود.
برخی از سردمداران پژوهش در حوزه هوش مصنوعی خواستار توقف تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی شده‌اند؛ با این ادعا که ابتدا باید فورا به مشکلات ایمنی آن رسیدگی کرد. در غیر این صورت، پیامدهای هوش مصنوعی ممکن است برای بشریت ویرانگر باشد.

سیاست و بازاریابی


بعضی دیگر از محققان می‌گویند هرگونه وقفه در پیشرفت هوش مصنوعی نه تنها در مقیاس جهانی عملا امکان‌پذیر نیست، بلکه ممکن است سد راه پیشرفت‌هایی شود که احتمالا هم کیفیت زندگی بشر را بهبود می‌بخشند و هم جان انسان‌ها را نجات می‌دهند.
این هوش مصنوعی که هم‌اکنون وجود دارد، می‌تواند جامعه را با روش‌های جدیدی که هر روز شاهد آن‌هاییم، عمیقا دگرگون کند. حال روند پیشرفت آن در سال‌های پیش رو چگونه خواهد بود؟ در ادامه، به پنج روش که هوش مصنوعی از طریق آن‌ها جهان بهتری می‌سازد و پنج روش که ممکن است کار را به طرز وحشتناکی خراب کند، می‌پردازیم.
خودکار کردن مشاغل
پس از انقلاب صنعتی، فناوری مشاغل را خودکار کرد اما این اتفاق تاکنون در چنین مقیاسی رخ نداده بود. همه افراد از رانندگان تریلی گرفته تا صداپیشگان در معرض خطر جایگزینی با هوش مصنوعی‌‌اند.
طبق مطالعه جدیدی که اوپن‌ای‌آی، پدیدآورنده چت جی‌پی‌تی، انجام داد، در آینده نزدیک فقط کمی بیش از 30 عنوان شغلی از شر هوش مصنوعی در امان خواهند بود. این مشاغل در طیفی از مکانیکی تا ورزشکاری حرفه‌ای جای دارند؛ گرچه نماینده بخش کوچکی از بازار کار فعلی‌اند.

سیاست و بازاریابی


اگرچه شغل‌های جدیدی نیز پدید خواهند آمد، احتمال زیادی وجود دارد که اکثر مردم بیکار بمانند. این واقعه ممکن است به شکل‌گیری موارد زیر منجر شود:
آرمان‌شهری: طبقه جدیدی با اوقات فراغت پدید می‌آید که با درآمد پایه جهانی زندگی می‌کنند که از محل مالیات بر ربات‌ها و شرکت‌های بهره‌برداری‌کننده از آن‌ها تامین می‌شود.
مردم جهان آینده وارد فروشگاه اپلیکیشن (اپ استور)‌ می‌شوند و با جست‌وجوی «مواد مخدر»، تعدادی اپلیکیشن مخصوص تجربیات این مواد برایشان ظاهر می‌شود. نمونه‌ای 30 ثانیه‌ای از یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنند که با برقراری رابطه بین مغز و ماشین در ذهن فرد همان تجربه را ایجاد می‌کند.
اگر آن تجربه را بپسندند، می‌توانند برای داشتن آن تجربه به مدت یک ساعت یا هرقدر بخواهند هزینه بپردازند.
پاد آرمان‌شهری: بیکاری انبوه به آشوب اجتماعی منجر می‌شود؛ به همان شکل که کارگران اخراجی کارخانه‌ها ماشین‌هایی را که جانشینشان شده بودند، از دور خارج کردند. برخی نگران‌اند به خطر افتادن تعداد زیادی شغل و وجود احتمال نابرابری شدید ثروت سرانجام به فروپاشی اجتماعی منجر شود.

سیاست و بازاریابی


اکتشافات علمی
هوش مصنوعی هم‌اکنون از عوامل وقوع پیشرفت‌های بزرگ علمی است و زمانی را که طول می‌کشد تا به این کشفیات برسیم، به‌شدت کاهش می‌دهد.
از جمله اختراع میلیون‌ها ماده‌ای که قبلا وجود نداشتند، یافتن مولکول‌های مواد مخدری که سرعت بالقوه آن‌ها هزار برابر روش‌های پیشرفته قبلی بوده است و نیز درک بهتر جهان. این‌ها بهترین و بدترین پیامدهای هوش مصنوعی‌اند:
آرمان‌شهری: با درمان سرطان و تمام بیماری‌های مرگبار، عصر جدیدی در بهداشت و رفاه بشر آغاز می‌شود. محققان هم‌اکنون نیز از ابزار هوش مصنوعی در ایجاد پیشرفت‌های عظیم در عرصه پزشکی افزایش طول عمر با هدف توقف پیر شدن یا حتی برعکس کردن روند آن استفاده کرده‌اند.
پادآرمان‌شهری: از همین فناوری بر پایه هوش مصنوعی می‌توان برای رسیدن به اهداف شرورانه بهره برد و بیماری‌ها و ویروس‌های کاملا جدید ایجاد کرد. این‌ها می‌تواند کارکرد سلاح زیستی داشته باشد، یعنی سلاحی که قدرت نابود کردن جمعیت زیادی را دارد که به روش‌های درمانی یا فناوری لازم برای تولید این روش‌ها دسترسی ندارند.

سیاست و بازاریابی


ربات‌های هوش مصنوعی
ماشین‌هایی که مغزی از جنس هوش مصنوعی دارند، می‌توانند به جاهایی بروند و کارهایی بکنند که از نظر فیزیکی برای انسان غیرممکن است.
ربات‌های هوشمند بدون نیاز به اکسیژن، مواد مغذی یا حتی طول عمر محدود، می‌توانند بی آنکه جان انسان را به خطر بیندازند، به ماموریت‌های فضایی بروند یا کارهای خطرناکی انجام دهند.
این ممکن است پیامدهایی در دو سر طیف داشته باشد:
آرمان‌شهری: ربات‌های هوش مصنوعی به انسان در کاوش و تشکیل اجتماع در بخش‌هایی از این جهان کمک کنند تا بشر به گونه‌ای چندسیاره‌نشین تبدیل شود. بدین ترتیب بقای بشر برای میلیون‌ها سال و حتی شاید بیش از عمر خورشید تضمین می‌شود.
پادآرمان‌شهری: ربات‌های هوش مصنوعی در سیارات دیگر یا حتی جاهایی از زمین که سکونت در آن سخت است، مانند قطب جنوب یا اعماق اقیانوس، جوامع خود را تشکیل دهند. با پیشرفت و شکوفایی تمدن این ربات‌ها، تمدن ما از بین برود.

سیاست و بازاریابی


پیدایش انسان‌ بر پایه هوش مصنوعی
ده‌ها شرکت نوآفرین هم‌اکنون می‌کوشند برای کار گذاشتن رایانه در مغز انسان روش‌هایی پیدا کنند و برخی از این شرکت‌ها آشکارا قصد دارند به ما کمک کنند با هوش مصنوعی پیشرفته رقابت کنیم.
شرکت نیورالینک ایلان ماسک تاکنون این فناوری را روی خوک‌ و میمون آزمایش کرده است که آن‌ها را قادر می‌کند با ذهنشان بازی ویدیویی انجام دهند.
شرکت‌های دیگری نیز این فناوری را روی انسان‌های معلول آزموده‌اند تا بتوانند افکار را مستقیما به متن تبدیل کنند. این امکان می‌تواند به این شکل‌ها زندگی ما را بهبود بخشد یا نابود کند:
آرمان‌شهری: تراشه‌های مغزی هوش‌ مصنوعی امکان پیشرفت جامعه ما را با سرعت فناورانه‌ تصورناپذیری فراهم می‌کند. استفاده از این تراشه‌ها در کنار پیشرفت‌ها در زمینه بهداشت و سلامت ممکن است به آغاز عصر جدید پسابشری سایبورگ منجر شود.
پادآرمان‌شهری: اگر فناوری رابطه مغز و ماشین در دسترس همه نباشد یا همه‌پذیر نشود، ممکن است به‌سرعت جامعه‌ای دوقطبی متشکل از برخورداران از هوش مصنوعی و محرومان از آن شکل بگیرد.
سبقت گرفتن هوش مصنوعی از هوش انسان
بسته به آنکه گوینده چه کسی باشد، فاصله ما با این وضعیت به اصطلاح تکینکی فناوری، چند سال تا چند دهه است.
همین که هوش مصنوعی عام یا فراهوش از هوشمندترین انسان‌ها پیشی بگیرد، همگامی با آهنگ پیشرفت آن برای ما ناممکن خواهد بود و رشد فناوری مهارناپذیر و برگشت‌ناپذیر خواهد شد. پیامدهای چنین وضعیتی نیز چنین خواهد بود:
آرمان‌شهری: ما در دنیایی زندگی خواهیم کرد که در آن هوش مصنوعی تمامی نیازها و آروزهای ما را در نقش واسط و خدمتکار برآورده می‌کند؛ به طوری که امکان خواهیم یافت بدون نگرانی از کارها یا وظایف روزمره به سراغ علائق خود در دنیای واقعی برویم یا به بهشت مجازی شخصی وصل شویم تا در آن حس سعادتی به ما دست ‌دهد که با مصرف سوما در دنیای شگفت‌انگیز نو [دنیایی پادآرمان‌شهری در رمانی به همین نام نوشته آلدوس هاکسلی] حاصل می‌شد.
پادآرمان‌شهری: به‌سرعت وضعیتی پیش می‌آید که هوش مصنوعی دیگر به ما نیازی نخواهد داشت تا همچون انگل‌های هدردهنده منابع جلوه ‌کنیم و ما را از عرصه کره زمین محو ‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/692145/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

هواوی با تکیه بر «هارمونی او اس» رویای جهانی شدن را در سر دارد

اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

لایحه فیلترشدن تیک‌تاک در سنای آمریکا تصویب شد

HMD از اولین گوشی‌های برند خود رونمایی کرد؛ ارزان‌قیمت با اندروید 14

بازی/ Soccer Stars؛ حریف را گل باران کنید

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

گوگل پلی هفته آینده رفع فیلتر می‌شود؟

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

عینک هوشمند جنجالی متا با ویژگی‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد

هشدار درباره همه‌گیری «تنهایی» در آمریکا

بازی/ Big Rig Racing؛ به میدان نبرد کامیون‌ها خوش آمدید

اپل پردازنده هوش مصنوعی می‌سازد؟

حالت گرافیکی عجیبی به بازی Avatar: Frontiers of Pandora اضافه شد

تولید ماده موثر چند داروی اعصاب و روان توسط نخبگان ایرانی

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

Phi-3 رونمایی شد؛ کوچک‌ترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین 2024 را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

ارزان‌ترین گوشی ناتینگ احتمالاً به‌زودی رونمایی می‌شود

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

هدست ویژن پرو وضعیت خوبی ندارد؛ احتمال بازنگری در نقشه راه اپل

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

استودیوی Pieces Interactive با تعدیل نیرو مواجه شد

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات