سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

دور جدید رکودهای تورمی و راه‌های ممکن برای برون رفت از بیماری اقتصادی فعلی بازاریابی سیاسی

  بزرگنمايي:

بازاریابی-برای تولیدکنندگان بیشتر. شاید 97 را بتوان یکی از سال‌های شوم برای اقتصادی‌ها و فعالان این حوزه دانست. ابتدای سالش درست در تعطیلات نوروز با قیمت‌های پرفراز و نشیب دلار گذشت و در انتهای نخستین ماهش هم، بخشنامه‌های ارزی دردسرسازی که هنوز هم پژواک صدورشان در اقتصاد ایران طنین‌افکنده است.

واقعیت آن است که بعد از یک دوره سخت رکود تورمی که از ابتدای روی کار آمدن دولت حسن روحانی، اقتصاد ایران را درگیر کرده بود، تنها چند ماه بود که برخی از بخش‌های اقتصادی آن هم به دلیل تعاملاتی که با خارج از کشور و بازارهای هدفشان برقرار کرده بودند، جان تازه‌ای گرفته و مشغول به کار شده بودند. در تمام سال‌های دولت یازدهم البته که تمرکز اصلی بر روی کنترل تورم بود؛ که نتیجه آن رکود شد.رکود ناشی از سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، شرایط اقتصاد و تولید را به سمتی روانه کرده بود که عملاً بسیاری از بخش‌های تولیدی و تولیدکنندگان کشور، نیاز به نقدینگی داشتند اما دولت بر این موضوع پافشاری می‌کرد که سیاست‌های انبساطی در بازار پول می‌تواند تورم را افزایش داده و عملاً دستاوردهای کنترل تورم تک‌رقمی را زیرسوال ببرد.

اما به مرور زمان، دیگر خبری از تورم تک‌رقمی نبود و در مقابل، رکود هم تشدید شده بود، یعنی علاوه بر اینکه همچنان اقتصاد ایران با رکود مواجه بود تورم هم به آن اضافه شد.تا به اینجای کار، باز هم به دلیل اینکه برخی تولیدکنندگان، مازاد تولیدات خود را به بازارهای هدف، صادر می‌کردند، بخشی از نیازهای نقدینگی خود را فراهم می‌آوردند اما داستان از آنجا شروع شد که با افزایش تنش‌های ارزی در بازار و بالا رفتن بی‌سابقه نرخ دلار که گاه این نرخ را به مرز 20 هزار تومان هم در برخی روزهای سال در نیمه نخست، نفس تولید را تنگ کرد، علاوه بر اینکه بسیاری از تولیدکنندگان، به ارز لازم برای واردات مواد اولیه خود دسترسی کافی نداشتند، باید در صف‌های طولانی باقی می‌ماندند که گاه رقبا و دارندگان ارتباطات خاص در دسترسی به منابع ارزی دولتی، گوی سبقت را از آن‌ها می‌ربودند.  

از یک جا به بعد هم که دولت به‌دلیل رانت‌هایی که در بخش‌های مختلف اقتصادی با اختلاف نرخ ارز میان بازار آزاد و سامانه نیما به وجود آمده است، تصمیم گرفت که توزیع ارز را قطره‌چکانی صورت دهد. اینجا بود که دیگر دست تولیدکنندگانی که در این پروسه رانتی نقشی نداشتند هم بسته ماند و واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات تولیدی که به‌عنوان پادزهر روزهای سخت تحریم تا گمرک آمده بود، با مشکل مواجه شد.  روزهای زیادی خبر از این می‌آمد که کالاهای بسیاری از تولیدکنندگان در گمرکات مانده و رسوب شده است؛ بدون اینکه دولت برای آن‌ها تصمیم خاصی را اعلام کند. 

در عین حال، برخی دیگر نیز که با انگیزه ارز 4200 تومانی اقدام به رشد واردات و تامین مواد اولیه مورد نیاز خود در شرایط سخت تحریم که قرار بود از 13 آبان‌ماه آغاز شود، کرده بودند، مجبور به پرداخت مابه‌التفاوت شدند که باز هم عملاً واردات را برای بخش تولید مقرون به صرفه نمی‌کرد.  همه این شرایط اکنون تبدیل به رکود تورمی شده است. بسیاری از واحدهای تولیدی بازارهای خود را به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم از دست داده‌اند و برخی دیگر نیز به‌دلیل ورود رقبایی که کالا را ارزان تولید کرده و گران می‌فروشند یا قطره چکانی در مقاطعی عرضه کردند، دچار مشکل شده‌اند. به هر حال تولید، اکنون اوضاع و احوال مناسبی ندارد. روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و بانک مرکزی هم چندان علاقه‌ای به ورود نقدینگی جدید به بخش تولید ندارد؛ چراکه به‌دلیل تعمیق رکود، بیم آن را دارد که منابع از بانک رفته و دیگر به بانک برنگردد و همین امر، در ادامه کار بانکداران را با مشکل مواجه کرده و میزان مطالبات معوق آن‌ها را بیشتر کند.  

آقای پدرام سلطانی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می‌گوید که بسیاری از تشکل‌های صنعتی خبر از کاهش جدی تولید در واحدهای تحت پوشش خود می‌دهند. این رکود حاصل سیاست‌های غلط تجاری و ارزی کشور است که موجب تشدید اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران شده است. حال باید منتظر ماند و دید که سیاست بانک مرکزِی، دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و در نهایت واحدهای تولیدی در قبال شکل‌گیری این رکود تورمی چیست و این رکود تا کجا تعمیق خواهد شد؟ برای جلوگیری موفقیت‌آمیز از رکود تورمی در طول دوران رکود باید ارزیابی دقیق و درستی از عملکرد کوتاه و بلندمدت اقتصادی داشت. کار دشوار شناسایی نقطه عطف در زمان مواجهه کشور با رکود و خارج کردن آرام پول در گردش است در همین زمینه با یک کارشناس اقتصادی گفت‌وگو کردیم تا بهترین راه‌های خروج از رکود تورمی را شناسایی کنیم. 

شاکری: غلبه بر رکود تورمی با کاهش تنها پنج درصد از بودجه جاری

آقای مجید شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی درباره رکود تورمی گفت: بعد از هر شوک ارزی به‌خصوص در کشور ما که به‌دلایل تحریم با مشکلات مختلف روبه‌رو هستیم آثار تورمی به‌جا خواهد گذاشت. از یک طرف با افزایش هزینه تمام شده مواجه می‌شویم و از سوی دیگر تخریب طرف تقاضا را هم داریم بنابراین با وجود آنکه تورم شدید دارید دچار رکود هم می‌شویم. 

وی با بیان اینکه برای امسال و سال آینده رشد منفی همراه با تورم بالا پیش‌بینی می‌شود، گفت: بعد از رکود تورمی که در اثر شوک قبلی ایجاد شده بود، آمدیم از طریق افزایش نرخ بهره به صورت اسمی تورم آن‌را کنترل کردیم در حالی‌که رکود آن باقی بود. آن بهره‌ای که پرداخت می‌شد و در کنار وقایع دیگر که موجب کاهش ترازنامه بانک‌ها شد، باعث شد از دریچه اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی یک حجم عظیمی از پایه پولی و عدد بزرگی از نقدینگی مانند ابری بالای سر اقتصاد کشور شکل بگیرد.

شاکری افزود: همه مشکلات رکود سرجای خودش بود که تحریم‌ها هم اضافه شد و آن ابر هم حالا شروع به باریدن کرده است و با پدیده‌ای به نام رکود تورمی مواجه شده‌ایم.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه حل مساله رکود تورمی در شرایط فعلی کار سختی است ، گفت: مثلاً از یک طرف برای جلوگیری از تورم باید سرعت گردش پول را کاهش دهیم، از سوی دیگر برای جلوگیری از رکود باید سرعت گردش پول را افزایش دهیم. 

وی تاکید کرد امروز در شرایط انقباضی هستیم نه امیدی به درآمدهای ارزی است و نه سرمایه خارجی. در بودجه عمرانی با توجه به عملکرد دولت در سال‌های گذشته بعید است که شاهد افزایش قابل توجهی یا تخصیص اعتبار در این حوزه باشیم.

شاکری با اشاره به راه‌حل درست و اجرایی برای خروج از وضعیت رکود تورمی گفت: پیشنهاد ما کاهش شدید بودجه در هزینه‌های جاری است و این به معنای عدم افزایش حقوق دستمزد نیست.

وی افزود: منظور ما از کاهش شدید، تنها کاهش پنج درصد از بودجه هزینه‌های جاری است، چرا که همین رقم مقیاس بزرگی در بودجه ایران است. در بودجه عمرانی نیز هیچ راه‌حلی به‌جز هدایت پایه پولی که ناچاراً ایجاد خواهد شد به سمت اهداف توسعه‌ای نداریم.  وی با تاکید براینکه بسیاری از راه‌حل‌ها آثار مثبت و منفی توامان دارد تاکید کرد: باید ریل‌گذاری را تغییر دهیم که لازمه آن افزایش بودجه عمرانی، تمرکز دارایی‌های دولت در قالب معاونت دارایی‌های دولت به‌منظور گرفتن بازده از دارایی‌های دولت و جداکردن بودجه ارزی از ریالی است.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/62040/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

زباله های فضایی در مریخ

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!