سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

بیکاری140 هزار نفر در صنعت قطعه/ صنعت قطعه و خودرو در آستانه نابودی است بازاریابی سیاسی

  بزرگنمايي:

بازاریابی-شاهپور سامعی، نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات امروز در نشست خبری با بیان این که صنعت قطعه‌سازی کشور در بدترین دوران کاری خود به سر می‌برد، گفت: بزرگترین مشکل امسال در صنعت ما، موضوع ارزبری است زیرا تولید هر خودرو حدود 2هزار دلا  ارز نیاز دارد و ما چاره‌ای جز مصرف این حد از ارز نداریم.

‌وی با اشاره به محدودیت در نقل‌و انتقالات بانکی و قطع ارتباط کونلون بانک با ایران گفت: در تاریخ 20اکتبر، کونلون بانک چین در نامه‌ای اعلام کرد که از تاریخ 30اکتبر به بعد تمام ارتباطات خود را با ایران را قطع خواهد کرد و در موارد خاص نیز نظر خود را تا پنجم نوامبر اعلام خواهد کرد، بر این اساس ما 45روز است که حتی یک سنت هم برای قطعه سازی از جانب کونلون جابجا نشده، البته یک هفته است بانک مرکزی تاییدیه لازم را صادر می کند ولی کونلون پرونده ای را پذیرش نمی کند.

او همچنین با اشاره به کاهش تولید خودرو در کشور تصریح کرد: خودروسازان ما که در گذشته روزی 6هزار خودرو تولید می‌کردند، در حال حاضر در مجموع با 30درصد کاهش تولید روبه رو هستند و میزان تولید به روزانه دو تا دو هزار و 200خودرو رسیده که اگر به همین صورت ادامه پیدا کند طی سه ماه آینده تولید خودرو به شدت ریزش خواهد کرد.

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات با گلایه از بانک‌ها به دلیل عدم تخصیص اعتبار به قطعه‌سازان و خودروسازان گفت: با توجه به این که انبوهی از مطالبات وجود دارد اما بانک‌ها در ارائه وام و تسهیلات هیچ کمکی به ما نمی‌کنند و از سوی دیگر درصورت اعطای وام، 15درصد از تسهیلات را بلوکه می کنند.                 

سامعی اضافه کرد: دولت در ازای دلار 3600تومانی قول دلار 4200تومانی را داد اما حالا به ما دلار نیما با نرخ 9هزار تومان هم نمی‌دهد اما با این وجود تنها درخواست ما از دولت این است که برای نجات این دو صنعت به هرکدام 10هزار میلیارد تومان وام حتی با بهره 16درصد بدهد تا ما بتوانیم نقدینگی مورد نیاز را تامین کنیم.

وی با بیان این که بخش خصوصی مهارت دورزدن تحریم‌ها را دارد، تاکید کرد: صنعت قطعه‌سازی با 800هزار پرسنل با سرعت نور در حال نابودی است.

140هزار نفر در صنعت قطعه بیکار شدند

در ادامه این نشست محمد شهبری، عضو هیات مدیره انجمن از بیکاری 160هزار نفر و نیز تعطیلی 260واحد تولیدی خبر داد و گفت: در این 38سالی که در صنعت قطعه فعالیت کرده‌ام هیچ دورانی مثل الان نبوده؛ به طوری که در حال حاضر بر اساس آمار از ابتدای سال تا کنون 140هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی بیکار شده‌اند.

او با اشاره به اینکه در خصوص این موج بیکاری با مقامات کشوری جلسات متعددی گذاشته و این معضل را مطرح کرده‌ایم، ادامه داد: نگذاریم صنعت قطعه و خودروسازی مانند صنعت نساجی نابود شود.

18 هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز  در این نشست با بیان این که مجموع بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان حدود 18هزار میلیارد تومان است، گفت: با قیمت‌های قدیم قطعه، میزان مطالبات ما از خودروسازان حدود 7هزار میلیارد تومان است اما با اصلاح قیمت‌ها برآورد ما این است که در مجموع همه خودروسازان حدود 18هزار میلیارد تومان به ما بدهکار هستند.

وی با تاکید بر این که قیمت‌های قطعه باید به روز شود، اظهار کرد: به محض این که خودروسازان قیمت قطعه را تعدیل کنند، قطعه‌سازان آمادگی دارند ظرف مدت 6 تا 8هفته تولید را احیا کنند و همچنین می‌توانند تولید را به روزی 2هزار خودرو برسانند.

بیگلو با اشاره به ضرر 5500میلیارد تومانی خودروسازان از ابتدای سال تا کنون، بیان کرد: در 100روز اول کاری امسال، قطعه‌سازان و خودروسازان در مجموع حدود 11هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند و هر روزی که پیش می‌رود این دو صنعت مجموعا روزی 50میلیارد تومان ضرر می‌دهند.

وی با بیان این که منافع دو صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی با هم مشترک است، گفت: مذاکرات متعددی درباره تعیین قیمت‌های جدید صورت گرفته و سازمان حمایت از مصرف‌کننده فرمولی ارائه کرده که خودروسازان مخالف آن و ما موافق آن هستیم.

بیگلو ادامه داد: بر اساس این فرمول قرار است خودروهای زیر 45میلیون تومان 2.5برابر یعنی معادل 151درصد افزایش قیمت داشته‌ باشند که با این احتساب به جز پراید و پژو405 هیچ خودروی زیر 45میلیون تومانی نخواهیم داشت.

اگر پراید را کیلویی بفروشیم هم قیمتی بالاتر از الان خواهد داشت

در پایان مرتضی مرتضوی، رییس انجمن قطعه‌سازان با تاکید مجدد بر نابودی صنعت قطعه با روند فعلی گفت: یک میلیون و 500هزار نفر به صورت غیر مستقیم در صنعت قطعه مشغول به کار هستند که با ادامه روند فعلی بیکار خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به با این که نرخ خودرو باید اصلاح شود، افزود: زمانی نباید قیمت خودرو بالا برود که قطعه سازان بتوانند ارز با نرخ 4200 تومانی بگیرند؛ در حالی که اکنون این صنعت یورو 9000 تومانی می گیرد، بنابراین با این وضعیت پراید را کیلویی هم بخواهیم حساب کنیم قیمتش بیشتر از الان می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/60768/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی، آرتروز را در عرض چند دقیقه با دقت 98 درصدی تشخیص می‌دهد

سه شنبه های تکریم و پاسخگویی مدیر کل بنیاد مازندران به جامعه ایثارگری/ صداقت و شفاف سازی اولویت ارائه خدمت به ایثارگران

کاهش آسیب‌های ناشی از جنگ با کمک علم روانشناسی

اتفاق مهم برای ایرانی‌‌ها؛ زبان فارسی به هوش مصنوعی پادکست‌ساز گوگل اضافه شد

اسپاتیفای در سه‌ماهه اول 2025 بیش از 100 میلیون دلار به پادکسترها پول داده است

چگونه از گوگل برای ترجمه عکس استفاده کنیم؟

اهتمام دولت چهاردهم بر بزرگداشت هرچه باشکوه‌تر مراسم سالگرد شهدای دولت

دستاورد بزرگ فوجیتسو: ساخت کامپیوتر کوانتومی 256 کیوبیتی با 4 برابر قدرت بیشتر

متا از API مدل‌های هوش مصنوعی Llama برای توسعه‌دهندگان پرده برداشت

22 سال از تولد فروشگاه آیتونز اپل گذشت

متا با ایده‌ای هیجان‌انگیز به جنگ ChatGPT می‌رود؛ تلفیق هوش مصنوعی با شبکه‌های اجتماعی

کلاهبرداری در شبکه شاد: از حساب والدین به‌نام مدرسه برداشت می‌شود

استفاده معلمان چینی از هوش مصنوعی برای نمره دادن به تست‌های دانش‌آموزان

تصویر روز ناسا؛ حلقه‌های سیاره زحل ناپدید شدند

هشدار محققان: داروهای رایجی که کودکان را مستعد آسم و آلرژی می‌کند

پدرخوانده هوش مصنوعی: مردم هنوز متوجه خطر هوش مصنوعی نیستند

تصویر رسمی گلکسی S25 اج لو رفت؛ خودنمایی حاشیه‌های باریک و دوربین دوگانه

حافظه چت‌جی‌پی‌تی به چه دردی می‌خورد؟

گوشی CMF Phone 2 Pro در قامت قاتل پرچمداران اقتصادی از راه رسید

پیش‌خرید تصاویر ماهواره‌های بومی بخش خصوصی از سوی سازمان فضایی

رمز ماندگاری گفتمان شهید رئیسی، مردم‌داری و حضور میدانی است

واتس‌اپ تماس صوتی و تصویری را به نسخه وب می‌آورد

بهبود قابل توجه درد زانو با داروی دیابت!

رابط کاربری One UI 8 سامسونگ امکان خلاصه سازی ویدیو در هر وب‌سایتی را فراهم می‌کند

اولین ماهواره‌های آمازون برای ارائه اینترنت پرتاب شدند

مشخصات دوربین آنر مجیک 8 پرو لو رفت؛ رقیب جدی گلکسی و آیفون در حوزه عکاسی

راز موفقیت بونوبوهای ماده در برابر سلطه نرها

راهکار نوین محققان دانشگاه تهران برای جداسازی دی‌اکسید کربن از پساب‌های صنعتی

هوش مصنوعی بازگشت تومور مغزی در کودکان را پیش‌بینی می‌کند

مصرف گوجه‌فرنگی می‌تواند جلوی افزایش وزن را بگیرد

مشخصات دیمنسیتی 9500 لو رفت؛ تراشه پرقدرت مدیاتک برای گوشی‌های رده‌بالا

تبدیل ربات‌های انسان‌سوار فیلم‌های تخیلی به واقعیت

دولینگو هوش مصنوعی را جایگزین نیروهای پیمانی خود می‌کند

رقیب جدید استارلینک؛ اولین ماهواره‌های آمازون برای ارائه اینترنت پرتاب شدند

راهکار جدید محققان آمریکایی: تزریق نانوذرات طلا به چشم برای بازگرداندن بینایی

برگزاری جلسه ستاد اجرائی شاهد و ایثارگر آموزش و پرورش استان با حضور مدیر کل بنیاد سمنان

ساعت کوانتومی بدون عقربه: کشف روش جدید برای سنجش زمان

گلکسی واچ کلاسیک سامسونگ احیا می‌شود

سومین دریافت‌کننده تراشه نورالینک توانست دوباره صحبت کند

استارلینک از طرح اینترنت ماهواره‌ای جدیدی با دیش و روتر رایگان رونمایی کرد

پیش‌بینی بازگشت تومور مغزی در کودکان با هوش مصنوعی

مادر شهیدان والامقام «احمد و محمود رضاپور» به لقاءالله پیوست

علی‌بابا از مدل‌های هوش مصنوعی استدلالگر Qwen3 رونمایی کرد

کشف یک ابر مولکولی عظیم در نزدیکی منظومه شمسی

نوبیا تبلت پرو با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 و نمایشگر 144 هرتزی معرفی شد

علت بدحالی فضانورد ناسا پس از بازگشت به زمین چه بود؟

ChatGPT به قابلیت‌های پیشرفته‌تری برای خریدهای اینترنتی مجهز می‌شود

ساخت «پروژه کویپر» با پرتاب 27 ماهواره «آمازون» آغاز شد

اولین بمب سیاه‌چاله ساخته شد!

با گوشی‌های ال‌جی خداحافظی کنید