سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

خلاقیت چیست؟ مقالات دکتر محبیان

خلاقیت چیست؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازار یابی-خلاقیت توانایی کشف ایده ها، ارتباطات و راه حل های جدید و بدیع را در بر می گیرد. خلاقیت  با تقویت انعطاف‌پذیری، ایجاد شادی و ایجاد فرصت‌هایی برای خودشکوفایی بخشی از انگیزه ما به عنوان انسان است.

خلاقیت چیست؟

ترجمه:دکتر امیر محبیان/منبع:روانشناسی امروز(psychologytoday)

خلاقیت توانایی کشف ایده ها، ارتباطات و راه حل های جدید و بدیع را در بر می گیرد. خلاقیت  با تقویت انعطاف‌پذیری، ایجاد شادی و ایجاد فرصت‌هایی برای خودشکوفایی بخشی از انگیزه ما به عنوان انسان است.

یک عمل خلاقانه می تواند مانند ایجاد یک نقاشی زیبا یا طراحی یک شرکت نوآور بزرگ و الهام بخش باشد، . اما نیازی نیست که یک ایده،هنری  تغییر دهنده جهان باشد تا خلاقیت به حساب بیاید. زندگی مستلزم اعمال روزانه نبوغ و راه‌حل‌های بدیع است. از این نظر، تقریباً همه دارای میزانی از خلاقیت هستند.

منابع خلاقیت

قطعات زیادی از جمله تعادل بین فکر کنترل شده، عمدی و بازی و تخیل خود به خودی در پازل خلاقیت وجود دارد. شخصیت و همچنین زیست شناسی و تجربه زندگی نقش دارند.

اما هرکسی دارای اندازه ای از خلاقیت است، حتی اگر متوجه آن نباشد. زندگی پر از لحظات کوچکی است که نیاز به ایده های جدید یا راه حل های شگفت انگیز دارد. انتخابی که بدون تامل انجام می دهید نظیر نحوه پختن تخم مرغ سرخ شده یا مسیری که برای رسیدن به محل کار طی می‌کنید—ممکن است برای شخص دیگری به طرز لذت‌بخشی بدیع باشد.

چرا برخی افراد خلاق تر از دیگران هستند؟

افراد خلاق تجسم پیچیدگی هستند. به گفته پژوهشگر پیشگام خلاقیت، میهای چیک‌سنت‌میهایی، آنها گرایش های فکری و عملی را نشان می دهند که در دیگران تفکیک شده است. آنها انرژی شدید را با آرامش، بازیگوشی را با نظم، فانتزی را با واقعیت و اشتیاق برای کارشان را با عینیت متعادل می کنند.

به نظر می رسد تحقیقات علوم اعصاب از این برداشت حمایت می کند. افراد خلاق بهتر است سه سیستم مغزی را درگیر کنند - شبکه حالت پیش فرض، شبکه برجسته و آشکار و شبکه کنترل اجرایی - که باهمدیگر تفکر خلاق را تولید می کنند.

کدام ویژگی های شخصیتی با خلاقیت مرتبط است؟

ویژگی گشودگی در برابر تجربه با خلاقیت همبستگی دارد و شامل پذیرش ایده ها و تجربیات جدید است. افرادی که از نظر گشودگی پایین هستند، روال‌های مانوس و امور آشنا را ترجیح می‌دهند، در حالی که آن‌هایی که از نظر گشودگی بالا هستند، از تازگی چه ملاقات با افراد جدید، پردازش احساسات مختلف، یا سفر به مقاصد عجیب و غریب لذت می‌برند. گردآوری این تجربیات و دیدگاه ها می تواند به مغز کمک کند تا ارتباطات خلاقانه جدیدی ایجاد کند. ویژگی های دیگری که با خلاقیت مرتبط است عبارتند از: کنجکاوی، مثبت اندیشی، انرژی، پشتکار و انگیزه درونی.

"خلاقیت روزمره" چیست؟

وقتی به خلاقیت فکر می کنیم، اغلب به موتزارت، پیکاسو، اینشتین می اندیشیم – افرادی  به ظاهر سرنوشت ساز که استعداد و فرصت ها را با هم گردآورده اند. این مجموعه ای از مراجع بسیار محدود است، زیرا انواع افراد با سطوح مختلف هوش و توانایی طبیعی، قادر به انجام فرآیندهای خلاقانه هستند. در نظر گرفتن تعریف محدودی از خلاقیت، بسیاری را از درک توانایی خود باز می دارد.

خلاقیت روزمره چارچوبی است که در ابتدا توسط روث ریچاردز، دنیس کینی و همکارانش در دانشکده پزشکی هاروارد ایجاد شد و به عنوان بیان اصالت و معنادار بودن تعریف شد. این تعریف می تواند شامل کارهای روزانه، سرگرمی های شخصی یا کار باشد. طرح دستور غذایی های عجیب غریب یا رنگ کردن موهایتان به رنگ غیرعادی مانند کار بر روی یک دفترچه خاطرات برای یک دوست واجد شرایط این تعریف است.

چگونه خلاق تر باشیم؟

بسیاری از مردم احساس می کنند که توانایی لازم برای خلاقیت را ندارند یا توانایی شان- حتی کسانی که در زمینه های خلاقانه کار می کنند - بسیار محدود است؛این درست است که افراد خاصی خلاق تر از دیگران هستند. ، با این حال، خوشبختانه خلاقیت را می توان در هر سن و تجربه ای به دست‌آورد و تقویت کرد.

نوآوری یک موهبت الهی نیست. این در واقع کاربرد ماهرانه دانش به روش های جدید و هیجان انگیز است. این امر مستلزم تغییر روال عادی خود، خروج از مناطق معمولی راحت و توجه به لحظه حال است.

هنگام یادگیری اطلاعات جدید، استراحت کردن – چه با خوابیدن یا صرفاً لذت بردن از حواس پرتی – راه دیگری است که به ضمیر ناخودآگاه اجازه می‌دهیم داده‌ها را به روش‌های جدید و شگفت‌آور پردازش کند. این اقدام اغلب زمینه را برای بینش یا پیشرفت خلاقانه ایجاد می کند.

خلاقیت و مغز

تفکر خلاق در برگیرنده ایجاد پیوندهای نو بین ایده های مختلف است که با پرورش مهارت های اندیشیدن متفاوت و قرار دادن عمدی خود در برابر تجربیات نو و یادگیری به دست می آید. در حالی که روانشناسان پژوهشی علاقه مند به استفاده از تفکر نوآورانه هستند، روانشناسان بالینی گاهی بیماران را تشویق می کنند که از بیان هنری به عنوان راهی برای رویارویی با احساسات دشوار استفاده کنند.

پژوهش ها نشان می دهد که سه شبکه کلیدی به عنوان یک تیم برای ایجاد خلاقیت در مغز عمل می کنند. شبکه حالت پیش‌فرض به تولید ایده‌ها کمک می‌کند، شبکه کنترل اجرایی آنها را ارزیابی کرده و آنها را به پیش می‌برد، و شبکه برجسته تشخیص می‌دهد که کدام ایده‌ها مرتبط و مهم هستند. این شبکه ها همچنین ممکن است از طریق حلقه های بازخورد دیگر بر یکدیگر تأثیر بگذارند. برای مثال، شبکه کنترل اجرایی بسته به وظیفه ای که در دست دارد، ممکن است نحوه اسکن داخلی شبکه برجسته را تنظیم کند.

خلاقیت و بیماری روانی

از ونسان ون گوگ گرفته تا سیلویا پلات و وینستون چرچیل، افراد دچار بیماری روانی، نبوغ فکری و هنری را در طول تاریخ به نمایش گذاشته اند. این پیوند روانشناسان و افراد روزمره را مجذوب خود کرده است. چه نظریه های بیولوژیکی ممکن است همپوشانی را توضیح دهند؟ و این افراد چه مزایای تکاملی ممکن است داشته باشند؟

آیا افرادی که خلاقیت بالایی دارند بیشتر به بیماری روانی مبتلا می شوند؟

اختلالات طیف روان پریشی، از جمله اختلال دوقطبی، اسکیزوتایپی و اسکیزوفرنی، به طور نامتناسبی در افراد بسیار خلاق (که اغلب در هنرمندان، موسیقی دانان و نویسندگان اندازه گیری شده اند) یا در بستگان درجه اول آنها تشخیص داده می شود.

اما این پیوند را می توان با میزان استعداد در نقش آفرینی مخدوش کرد. در حالی که انواع افراد خلاق از نظر ذهنی پایدارتر از افراد غیرخلاق هستند، در حضور خلاقیت استثنایی این همبستگی معکوس می شود. به گفته دین کیت سیمونتون، روانشناس دانشگاه کالیفرنیا در دیویس، احتمال بروز آسیب شناسی روانی در افراد فوق‌العاده خلاق بیشتر از افراد غیرخلاق است. او این مفهوم را "پارادوکس نابغه دیوانه" می نامد.

خلاقیت بدمنشانه

خلاقیت معمولاً به عنوان یک ویژگی اجتماعی سودمند در نظر گرفته می شود. اما برخی از مردم از تخیل(پنداشت) خود برای دستیابی به اهداف ضد اجتماعی استفاده می کنند - چیزی که گاهی اوقات "خلاقیت تاریک" یا "خلاقیت بدخواهانه و بد منشانه" نامیده می شود.

یک هنرمند کلاهبردار که برای فریب قربانیان خود طرحی بدیع یا بی خطا ابداع می‌کند، در حال انجام خلاقیت است. اما از آنجایی که برای آسیب رساندن به دیگران و ثروتمند کردن خود به کار می رود، اکثر ناظران طرح او را ایراد می گیرند، مهم نیست که چقدر تخیلی است.

در سال‌های اخیر، پژوهشگران به دنبال درک بیشتری از چگونگی ارتباط بین بدمنشی و خلاقیت بوده‌اند. برخی از مطالعات نشان داده اند که خلاقیت با خودشیفتگی مرتبط است. دیگران پیوندی بین خلاقیت برتر و کاهش صداقت و فروتنی شناسایی کرده اند. در یک بررسی، خلاقیت گرایشی برای پیش‌بینی رفتار غیراخلاقی یافت شد.

در نهایت، ممکن است خلاقیت نه ذاتاً مثبت و نه ذاتاً منفی باشد. در عوض، هنگام داوری در مورد ارزش هر عمل خلاقانه، ممکن است بهترین کار ارزیابی انگیزه ها و نتایج باشد.



لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/249755/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند