سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

نقش‌ تأثیرگذاران و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مقالات دکتر محبیان

نقش‌ تأثیرگذاران و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
  بزرگنمايي:

نقش‌ تأثیرگذاران[1] و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی[2]

ترجمه: دکتر امیر محبیان

نقش‌ تأثیرگذاران و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی.pdf

عموماً به‌عنوان یک امر واقعی پذیرفته‌شده است که پیشنهادهای گفتاری و همسالان کارآمدترین روش‌های تبلیغاتی هستند. اثربخشی این پیشنهادها هنگامی بیشتر می‌شود که افرادی درباره فراورده‌ها یا خدمات صحبت کنند که درباره آن فرآورده یا خدمات دارای اعتبار ویژه‌ای هستند.

بازاریابان این افراد را که در جوامع مجازی و شبکه‌ها تأثیرگذار هستند، «تأثیرگذاران» یا «اینفلوئنسرها» می‌نامند، زیرا آن‌ها بر رفتار و اعمال افراد تأثیر می‌گذارند. این نفوذ برآمده از اعتماد و حسن‌نیتی است که آن‌ها در میان اعضای جوامع مجازی یا شبکه‌ها برای خود ایجاد کرده‌اند.

در رسانه‌های اجتماعی، این تأثیرگذاران، وبلاگ نویسان با صدها یا هزاران دنبال کننده در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی هستند. آن‌ها گاهی کُنشگران صنعتی، تحلیلگران، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان، علاقه‌مندان و حتی مردمان عادی هستند که علاقه و دانش آنها در یک حوزه خاص علاقه‌مندی آن‌ها را به‌عنوان چهره‌های اصلی در جوامع آنلاین و نیز شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده است.

بر پایه گزارش تأثیر دیجیتالی 2013 از سوی تکنوراتی[3]، بلا گرها سومین قدرت تصمیم‌‌ساز برای خرید هستند، سایت‌های خرده‌فروشی[4] و سایت‌های برند در جایگاه‌های نخست و دوم می‌باشند. 31% مصرف‌کنندگان اظهار داشته‌اند که تصمیم آن‌ها برای خرید یک فرآورده تحت تأثیر نوشته‌ای بوده که پیشتر در یک وبلاگ خوانده‌اند. با در نظر گرفتن این‌که وبلاگ‌ها پنجمین خدمات آنلاین هستند که بیشترین استفاده از آن‌ها می‌شود، تراز تأثیر دارندگان وبلاگ چندان تعجب‌برانگیز نخواهد بود.

به دلیل این میزان از تأثیرات است که بازاریابان رسانه‌های اجتماعی به بهر‌ه‌گیری از توان متقاعدکننده این تأثیرگذاران (اینفلوئنسرها) علاقمند هستند. بازاریابان باور دارند که از راه همکاری با وبلاگ نویسان و سخن ‌گفتن مثبت آن‌ها درباره فرآورده‌های ویژه، آن‌ها می‌توانند به‌طور مؤثری پیرامون یک برند، آگاهی تولید کرده و بر تصمیمات خرید در میان همسالان و دنبال کنندگان تأثیرگذارند.

بنابراین، بازاریابان مشتاقانه «برنامه‌های ارتباط با تأثیرگذاران» را به‌عنوان نسخه‌ رسانه‌های اجتماعی توصیه‌های چهره‌ها سرشناس اجرا می‌کنند. تکنوراتی نشان داده است که 65% برندها با تأثیرگذاران به‌عنوان بخشی از اهداف بازاریابی دیجیتالشان قرارداد دارند.

این برنامه‌های تبلیغاتی تأثیرگذاران هم همانند توصیه‌های سلبریتی‌ها، آن تأثیرگذارانی را هدف می‌گیرد که بالاترین سطح محبوبیت و اعتبار را داشته باشند، این محبوبیت با شمارگان مشترکین، دفعات دیده شدن صفحه وبلاگ، دوستان فیس‌بوک یا لایک‌های آن‌ها یا دنبال کنندگان توئیترشان اندازه‌گیری می‌شود.

هرچند، اهمیت بسیار دادن به تأثیرگذاران به دو عنصر مهم در تأثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی می‌انجامد.

نخست آن‌که تأثیرگذاران علاقمند هستند که تنها در گستره‌های خاص علاقه خودشان که پهنای نفوذ را تشکیل می‌دهد، تمرکز کنند.

دوم آن‌که در نقاطی فراتر از پهنه تمرکز تأثیرگذار، سطح نفوذ رو به افول می‌گذارد. برای نمونه یک بلاگر بخش مُد که یک برند الکترونیک را پیشنهاد کند، تأثیر کمتری بر روی تصمیم‌گیری برای خرید دارد. پس این‌که برای پیشنهاد به فراخور موضوع مورد تبلیغ با دامنه علایق تأثیرگذار دقت کنیم، اهمیت بسیاری دارد.

نکته پراهمیت دیگر این است که محبوبیت همیشه برابر با تأثیر نیست.

یک وبلاگ‌نویس که مخاطبان بسیاری دارد، امّا از برندی خاص هواداری نمی‌کند، در سنجش با یک وبلاگ نویس پرشور که مخاطبان و دنبال کنندگان کمتری دارد. تأثیر کمتری می‌گذارد.

به عبارتی پیش از آن‌که نفوذ وبلاگ نویس به کار گرفته شود، نیاز است که آن‌ها به پشتیبانان و هواداران برند تبدیل شوند. به گفته دکتر کاتلین آر فریس‌کوستا[5]، یک هوادار برند، یک مشتری است که از برند دفاع می‌کند و چون سفیر، مشتاقانه برند را تبلیغ و از آن دفاع می‌کند، هم در مکالمات عادی، یا در وبلاگ‌ها، ایمیل‌، از طریق توئیت، یا از راه کانال‌های یوتیوب یا دیگر کانال‌های دیجیتال درحالی‌که بیشتر هواداران برند تجاری، نفوذ فردی ندارند امّا هنگامی با یک جامعه که برند تجاری هماهنگ است، متحد می‌شود. جامعه به‌عنوان یک کل می‌تواند تأثیری نیرومند داشته باشد.

به همین بنیان است که برخی از بازاریابان رسانه‌های اجتماعی برنامه‌های هواداری از برند را بر برنامه‌های تماس از راه تأثیرگذاران[6] برتری می‌دهند زیرا سطح تعهد و اعتبار هواداران برند بسیار نیرومندتر است. برنامه‌های هواداری از برند بر ساختن یک جامعه از مشتریان خرسند و وفادار تمرکز می‌کنند و با آن‌ها کار می‌کنند تا نام برند را انتشار دهند.

اگرچه هیچ دلیلی وجود ندارد که برنامه‌ها هواداران برند درعین‌حال با تأثیرگذاران تماس نداشته باشد. آنچه یک خریدار را به هوادار برند تبدیل می‌کند، می‌تواند تأثیرگذار را هم به هوادار نیرومند برند تبدیل کند.

تا زمانی که برند فرآورده‌هایی را ارائه می‌کنند ترکیب برنامه تبلیغاتی تأثیرگذاران با برنامه هواداری از برند می‌تواند برای یک بازاریابی سازگار با رسانه‌های اجتماعی واقعاً مؤثر باشد.

نکته‌های زیر برای طراحی برنامه تماس با تأثیرگذاران و نیز برنامه‌های هواداری از برند می‌تواند به کار گرفته شود.

1. تجزیه‌وتحلیل برند برای این‌که مشخص شود مشتریان چه چیزی را درباره فرآورده شما دوست دارند.

2. شناسایی وبلاگ‌ها و دیگر کانال‌های رسانه‌های اجتماعی که از دید راهبردی مناسب برند شما است.

3. رابطه و تماس با تأثیرگذاران کلیدی را مدیریت کنید.

4. یک جامعه آنلاین از هواداران برندتان ایجاد کنید.

5. برنامه‌هایی را برای رسانه‌های اجتماعی آنلاین توسعه دهید تا هواداران برند را درگیر کرده، انگیزه داده و پاداش دهد.

6. میزان پیشرفت آگاهی و تأثیرگذاران درباره برندتان را پیگیری و ردیابی کنید.

منبع: http://ragingcreations.com



[1] INFLUENCERS

[2] THE ROLE OF INFLUENCERS AND BRAND ADVOCATES IN SOCIAL MEDIA MARKETING, http://ragingcreations.com

[3] Technorati

[4] retail sites

[5] Dr. Kathleen R. Ferris-Costa

[6] influencer outreach programs

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/20766/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باریک‌ترین و سبک‌ترین تبلت 5G میان‌رده دنیا با نمایشگر 11 اینچ رونمایی شد

ربات برای ساخت و ساز

گوشی اقتصادی ردمی 15C شیائومی وارد بازار ایران شد؛ قیمت چقدر است؟

از جاری شدن اشک شوق برنده زنجانی تا باور نکردن برنده شدن شهروند ایلامی / جوایز برندگان جشنواره عید تا عید بیمه دی اهدا شد

در دهه آینده شاهد انفجار یک سیاه‌چاله خواهیم بود

آیا گوشی آیفون ایر خم می‌شود؟

از جاری شدن اشک شوق تا باور نکردن برنده شدن شهروند ایلامی / جوایز برندگان جشنواره عید تا عید بیمه دی اهدا شد

باکتری‌های مهندسی شده به میکروپلاستیک درخشش می‌بخشند

فروش آیفون 17 در فروشگاه‌های اینترنتی کشور آغاز شد: از 97 تا 200 میلیون تومان

هوش مصنوعی چه بلایی بر سر قدرت یادگیری ما می‌آورد؟

نینتندو هدست فراموش‌شده‌اش را دوباره زنده کرد؛ تجربه متفاوت بازی‌های خاطره‌انگیز

عکس روز ناسا از منظره زیبای چرخش ستاره‌ها

تبلت میان‌رده جدید سامسونگ بسیار سریع‌تر خواهد شد

راز ذرات شراره‌های خورشیدی برملا شد

گوشی جدید X300 دست پر به میدان می‌آید

یوگا یا ورزش‌های سنتی؛ بهترین گزینه برای سلامت قلب کدام است؟

تولید گوشی‌های اپل و سامسونگ افت کرد؛ چینی‌ها رشد کردند

کندر می‌تواند التهاب ناشی از ام‌اس را کاهش دهد

آیا ادعای شارژدهی یک‌روزه اپل واچ سری 11 صحت دارد؟

آیا هوش مصنوعی می‌تواند دانشمندان مرده را زنده ‌کند؟

بازی ترسناک رزیدنت اویل 9 به نینتندو سوییچ 2 می‌آید

آخرین کسوف سال 1404؛ نمایشی کیهانی دور از چشم ایرانیان

نسخه جدید بازی پوکمون رونمایی شد؛ الهام از دنیای ماینکرفت؟

ترمیم زخم‌های دیابتی با سلول‌های بنیادی و فیبروبلاست

هزینه تعمیر آیفون ایر مشخص شد؛ از نمایشگر تا شیشه پشتی و دوربین

عکس «جیمز وب» از ستاره‌ای با یک مشعل کیهانی

تحلیلگر: عرضه GTA 6 باعث افزایش چشمگیر فروش کنسول‌ها خواهد شد

حس و حال نوجوانانی که از چاقی رنج می‌برند

شایعه: سونیک و بازی فورتنایت یک همکاری عجیب خواهند داشت

تصاویری از ماهواره LICIACube،

گوگل بار دیگر آیفون را به تمسخر گرفت

واپسین امیدهای اخترشناسان؛ یکی از سیاره‌های منظومه تراپیست 1 شاید سکونت‌پذیر باشد

اندروید 16 با رابط کاربری Nothing OS 4.0 به گوشی‌های ناتینگ می‌آید

یافته تازه دانشمندان: صرف دیرهنگام صبحانه در میانسالی می‌تواند عمر را کوتاه کند

مدیران ارشد اپل از فلسفه طراحی آیفون ایر می‌گویند

چرا بیشتر آتشفشان‌های زمین در کف اقیانوس‌ها هستند؟

دوربین آیفون 16 یک ویژگی جدید دریافت می‌کند

فسیل‌های 150 میلیون ساله راز اولین پرواز مرگبار نوزادان پتروسورها را برملا کردند

شارژ بی‌سیم آیفون ایر به 20 وات محدود است

این ماهی روی پیشانی خود دندان دارد و استفاده عجیبی از آن می‌کند

این کوچک‌ترین پاوربانک 10٬000 میلی‌آمپرساعتی 45 وات دنیا است

آیا مصرف پروتئین زیاد خطرناک است؟

بریدگی شیشه‌ای در بالای آیفون 17 پرو دقیقا چه کاربردی دارد؟

یافته جدید ناسا: حیات باستانی ساده‌ترین توضیح برای ساختار سنگ‌های مریخ است

پرچمدار فوق باریک و رادیکالی؛ اولین عکس‌های واقعی از آیفون ایر اپل

راهکار تلفیق کشاورزی و گردشگری

این یکی از جذاب‌ترین قاب‌های آیفون 17 است

عکس روز ناسا از ماه‌گرفتگی در دو نیم‌کره زمین

حاشیه‌های باریک و پردازنده پرقدرت؛ گوشی Find X9 Pro به‌نمایش درآمد

این تراشه جدید هوش مصنوعی با نور کار می‌کند