سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

نقش‌ تأثیرگذاران و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مقالات دکتر محبیان

نقش‌ تأثیرگذاران و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
  بزرگنمايي:

نقش‌ تأثیرگذاران[1] و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی[2]

ترجمه: دکتر امیر محبیان

نقش‌ تأثیرگذاران و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی.pdf

عموماً به‌عنوان یک امر واقعی پذیرفته‌شده است که پیشنهادهای گفتاری و همسالان کارآمدترین روش‌های تبلیغاتی هستند. اثربخشی این پیشنهادها هنگامی بیشتر می‌شود که افرادی درباره فراورده‌ها یا خدمات صحبت کنند که درباره آن فرآورده یا خدمات دارای اعتبار ویژه‌ای هستند.

بازاریابان این افراد را که در جوامع مجازی و شبکه‌ها تأثیرگذار هستند، «تأثیرگذاران» یا «اینفلوئنسرها» می‌نامند، زیرا آن‌ها بر رفتار و اعمال افراد تأثیر می‌گذارند. این نفوذ برآمده از اعتماد و حسن‌نیتی است که آن‌ها در میان اعضای جوامع مجازی یا شبکه‌ها برای خود ایجاد کرده‌اند.

در رسانه‌های اجتماعی، این تأثیرگذاران، وبلاگ نویسان با صدها یا هزاران دنبال کننده در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی هستند. آن‌ها گاهی کُنشگران صنعتی، تحلیلگران، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان، علاقه‌مندان و حتی مردمان عادی هستند که علاقه و دانش آنها در یک حوزه خاص علاقه‌مندی آن‌ها را به‌عنوان چهره‌های اصلی در جوامع آنلاین و نیز شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده است.

بر پایه گزارش تأثیر دیجیتالی 2013 از سوی تکنوراتی[3]، بلا گرها سومین قدرت تصمیم‌‌ساز برای خرید هستند، سایت‌های خرده‌فروشی[4] و سایت‌های برند در جایگاه‌های نخست و دوم می‌باشند. 31% مصرف‌کنندگان اظهار داشته‌اند که تصمیم آن‌ها برای خرید یک فرآورده تحت تأثیر نوشته‌ای بوده که پیشتر در یک وبلاگ خوانده‌اند. با در نظر گرفتن این‌که وبلاگ‌ها پنجمین خدمات آنلاین هستند که بیشترین استفاده از آن‌ها می‌شود، تراز تأثیر دارندگان وبلاگ چندان تعجب‌برانگیز نخواهد بود.

به دلیل این میزان از تأثیرات است که بازاریابان رسانه‌های اجتماعی به بهر‌ه‌گیری از توان متقاعدکننده این تأثیرگذاران (اینفلوئنسرها) علاقمند هستند. بازاریابان باور دارند که از راه همکاری با وبلاگ نویسان و سخن ‌گفتن مثبت آن‌ها درباره فرآورده‌های ویژه، آن‌ها می‌توانند به‌طور مؤثری پیرامون یک برند، آگاهی تولید کرده و بر تصمیمات خرید در میان همسالان و دنبال کنندگان تأثیرگذارند.

بنابراین، بازاریابان مشتاقانه «برنامه‌های ارتباط با تأثیرگذاران» را به‌عنوان نسخه‌ رسانه‌های اجتماعی توصیه‌های چهره‌ها سرشناس اجرا می‌کنند. تکنوراتی نشان داده است که 65% برندها با تأثیرگذاران به‌عنوان بخشی از اهداف بازاریابی دیجیتالشان قرارداد دارند.

این برنامه‌های تبلیغاتی تأثیرگذاران هم همانند توصیه‌های سلبریتی‌ها، آن تأثیرگذارانی را هدف می‌گیرد که بالاترین سطح محبوبیت و اعتبار را داشته باشند، این محبوبیت با شمارگان مشترکین، دفعات دیده شدن صفحه وبلاگ، دوستان فیس‌بوک یا لایک‌های آن‌ها یا دنبال کنندگان توئیترشان اندازه‌گیری می‌شود.

هرچند، اهمیت بسیار دادن به تأثیرگذاران به دو عنصر مهم در تأثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی می‌انجامد.

نخست آن‌که تأثیرگذاران علاقمند هستند که تنها در گستره‌های خاص علاقه خودشان که پهنای نفوذ را تشکیل می‌دهد، تمرکز کنند.

دوم آن‌که در نقاطی فراتر از پهنه تمرکز تأثیرگذار، سطح نفوذ رو به افول می‌گذارد. برای نمونه یک بلاگر بخش مُد که یک برند الکترونیک را پیشنهاد کند، تأثیر کمتری بر روی تصمیم‌گیری برای خرید دارد. پس این‌که برای پیشنهاد به فراخور موضوع مورد تبلیغ با دامنه علایق تأثیرگذار دقت کنیم، اهمیت بسیاری دارد.

نکته پراهمیت دیگر این است که محبوبیت همیشه برابر با تأثیر نیست.

یک وبلاگ‌نویس که مخاطبان بسیاری دارد، امّا از برندی خاص هواداری نمی‌کند، در سنجش با یک وبلاگ نویس پرشور که مخاطبان و دنبال کنندگان کمتری دارد. تأثیر کمتری می‌گذارد.

به عبارتی پیش از آن‌که نفوذ وبلاگ نویس به کار گرفته شود، نیاز است که آن‌ها به پشتیبانان و هواداران برند تبدیل شوند. به گفته دکتر کاتلین آر فریس‌کوستا[5]، یک هوادار برند، یک مشتری است که از برند دفاع می‌کند و چون سفیر، مشتاقانه برند را تبلیغ و از آن دفاع می‌کند، هم در مکالمات عادی، یا در وبلاگ‌ها، ایمیل‌، از طریق توئیت، یا از راه کانال‌های یوتیوب یا دیگر کانال‌های دیجیتال درحالی‌که بیشتر هواداران برند تجاری، نفوذ فردی ندارند امّا هنگامی با یک جامعه که برند تجاری هماهنگ است، متحد می‌شود. جامعه به‌عنوان یک کل می‌تواند تأثیری نیرومند داشته باشد.

به همین بنیان است که برخی از بازاریابان رسانه‌های اجتماعی برنامه‌های هواداری از برند را بر برنامه‌های تماس از راه تأثیرگذاران[6] برتری می‌دهند زیرا سطح تعهد و اعتبار هواداران برند بسیار نیرومندتر است. برنامه‌های هواداری از برند بر ساختن یک جامعه از مشتریان خرسند و وفادار تمرکز می‌کنند و با آن‌ها کار می‌کنند تا نام برند را انتشار دهند.

اگرچه هیچ دلیلی وجود ندارد که برنامه‌ها هواداران برند درعین‌حال با تأثیرگذاران تماس نداشته باشد. آنچه یک خریدار را به هوادار برند تبدیل می‌کند، می‌تواند تأثیرگذار را هم به هوادار نیرومند برند تبدیل کند.

تا زمانی که برند فرآورده‌هایی را ارائه می‌کنند ترکیب برنامه تبلیغاتی تأثیرگذاران با برنامه هواداری از برند می‌تواند برای یک بازاریابی سازگار با رسانه‌های اجتماعی واقعاً مؤثر باشد.

نکته‌های زیر برای طراحی برنامه تماس با تأثیرگذاران و نیز برنامه‌های هواداری از برند می‌تواند به کار گرفته شود.

1. تجزیه‌وتحلیل برند برای این‌که مشخص شود مشتریان چه چیزی را درباره فرآورده شما دوست دارند.

2. شناسایی وبلاگ‌ها و دیگر کانال‌های رسانه‌های اجتماعی که از دید راهبردی مناسب برند شما است.

3. رابطه و تماس با تأثیرگذاران کلیدی را مدیریت کنید.

4. یک جامعه آنلاین از هواداران برندتان ایجاد کنید.

5. برنامه‌هایی را برای رسانه‌های اجتماعی آنلاین توسعه دهید تا هواداران برند را درگیر کرده، انگیزه داده و پاداش دهد.

6. میزان پیشرفت آگاهی و تأثیرگذاران درباره برندتان را پیگیری و ردیابی کنید.

منبع: http://ragingcreations.com



[1] INFLUENCERS

[2] THE ROLE OF INFLUENCERS AND BRAND ADVOCATES IN SOCIAL MEDIA MARKETING, http://ragingcreations.com

[3] Technorati

[4] retail sites

[5] Dr. Kathleen R. Ferris-Costa

[6] influencer outreach programs

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/20766/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف یک جهش ژنتیکی که به بیماری‌های قلبی و عصبی منجر می‌شود

به ارث بردن دی‌ان‌ای نیاکان، راز صدساله شدن نوادگان

چرا شبیه‌سازهای بازی در اندروید محبوب شده‌اند؟

چه نوع تعاملات اجتماعی، حال سالمندان را بهتر می‌کند؟

چرا استراحت در تعطیلات، ما را بازیابی نمی‌کند؟

اولین فضانورد ویلچرنشین به زمین برگشت

تمرین فضانوردان «آرتمیس 2» برای نمایش روز پرتاب

قطب شمال گرمایش جهانی را تشدید می‌کند

مایکروسافت انجین بتسدا را ارتقا می‌دهد؛ Starfield و TES6 با قابلیت‌های UE5

پیش‌بینی عبور درآمد جهانی صنعت بازی از رکورد 200 میلیارد دلار تا سال 2026

چهره علم در سال 2026 چگونه خواهد بود؟

این سیاره آن‌قدر تحت فشار گرانش ستاره‌اش قرار دارد که به شکل لیمو درآمده است

رئیس بلیزارد: استودیو هدف‌گذاری کرده هر سال یک تا دو عرضه بزرگ داشته باشد

سرمقاله خراسان/ پوست اندازی استکبار آمریکایی

قوانین جدید «چت‌جی‌پی‌تی» برای حفظ ایمنی نوجوانان

گوشی اندرویدی با چیدمان دوربین آیفون؛ قیمت گوشی ویوو V70 لو رفت

بزرگ‌ترین باتری تاریخ محصولات وان‌پلاس به گوشی توربو می‌آید

پلیرها ماد هنری کویل را برای The Witcher 3 نصب کردند، اما با گرالت مناطق محروم مواجه شدند!

ساخت غشای سلولزی نانوبلوری برای بهبود هم‌زمان استحکام، نفوذپذیری و حذف نمک

ظرفیت باتری شیائومی 17 اولترا لو رفت؛ غول‌آساتر از نسل قبل

آیا این مدل دستی کنسول PS6 است؟

عکس روز ناسا از خالکوبی خورشید روی جاده!

باتری غول‌پیکر و نمایشگر بسیار سریع؛ وان‌پلاس توربو گوشی ارزشمندی خواهد بود

شیوه متفاوت ابتلای مردان و زنان به «بیماری‌های عصبی»

ستاره‌های تاریک؛ کلید افشای راز تولد نخستین ستارگان جهان

اگر هنگام فکر کردن به مسئله بخوابیم، جواب را پیدا می‌کنیم؟ علم پاسخ جالبی دارد

درخت‌ها چطور با هم صحبت می‌کنند؟

رصد نادر یک «ابرگران‌نواختر» در آسمان

جلوگیری از ناتوانی ذهنی و ناشنوایی با «مشاوره ژنتیک»

اپل حجم تبلیغات اپ استور آیفون را افزایش داد

عرضه اولیه آیفون فولد احتمالا محدود خواهد بود

این احتمالا اولین گوشی تاشو اپل است

وقتی باکتری روده قورباغه، تومورهای سرطانی را در موش‌ها از بین می‌برد!

پاوربانک اقتصادی جدید شیائومی حتی برای لپ‌تاپ هم مناسب است

قهرمان جدید بازی مبارزه‌ای تکن، یک مادربزرگ 92 ساله است!

ارزان‌ترین تبلت نسل جدید اپل احتمالا قدرتمندتر از حد تصور خواهد بود

کال آو دیوتی جدید شرایط خوبی ندارد؛ افت شدید فروش در هفته‌های اخیر

اگر ربات دستور ایست بدهد، به حرفش گوش می‌کنید؟

آمار فروش اپل واچ اختلاف چشمگیری با ساعت‌های سامسونگ دارد

انویدیا تولید پردازنده گرافیکی را کاهش می‌دهد؛ موج افزایش قیمت در راه است؟

«جیمز وب» اولین ابرسیاه‌چاله فراری تاریخ را کشف کرد

آیفون‌های ژاپن اصلاح می‌شوند؛ زور اپل به دولت نرسید

چشم‌انداز تازه درمان بیماری‌های کبدی با کمک سلول‌های بنیادی

مشخصات اگزینوس 2600 لو رفت؛ پردازنده پرقدرت سامسونگ

این چسب هر وقت بخواهید، آزاد و محکم می‌شود

قیمت آیفون تاشو اپل چقدر خواهد بود؟

سامسونگ یکی از ویژگی‌های برجسته گلکسی S9 را احیا می‌کند

مراسم The Game Awards 2025 با 171 میلیون پخش زنده رکورد زد

خرس‌های قطبی ژن‌های خود را برای سازگاری با دنیای گرم‌تر تغییر می‌دهند

کاراکتر‌های سریال Fallout وارد Call of Duty Black Ops 7 خواهند شد