سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

نقش‌ تأثیرگذاران و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مقالات دکتر محبیان

نقش‌ تأثیرگذاران و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
  بزرگنمايي:

نقش‌ تأثیرگذاران[1] و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی[2]

ترجمه: دکتر امیر محبیان

نقش‌ تأثیرگذاران و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی.pdf

عموماً به‌عنوان یک امر واقعی پذیرفته‌شده است که پیشنهادهای گفتاری و همسالان کارآمدترین روش‌های تبلیغاتی هستند. اثربخشی این پیشنهادها هنگامی بیشتر می‌شود که افرادی درباره فراورده‌ها یا خدمات صحبت کنند که درباره آن فرآورده یا خدمات دارای اعتبار ویژه‌ای هستند.

بازاریابان این افراد را که در جوامع مجازی و شبکه‌ها تأثیرگذار هستند، «تأثیرگذاران» یا «اینفلوئنسرها» می‌نامند، زیرا آن‌ها بر رفتار و اعمال افراد تأثیر می‌گذارند. این نفوذ برآمده از اعتماد و حسن‌نیتی است که آن‌ها در میان اعضای جوامع مجازی یا شبکه‌ها برای خود ایجاد کرده‌اند.

در رسانه‌های اجتماعی، این تأثیرگذاران، وبلاگ نویسان با صدها یا هزاران دنبال کننده در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی هستند. آن‌ها گاهی کُنشگران صنعتی، تحلیلگران، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان، علاقه‌مندان و حتی مردمان عادی هستند که علاقه و دانش آنها در یک حوزه خاص علاقه‌مندی آن‌ها را به‌عنوان چهره‌های اصلی در جوامع آنلاین و نیز شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده است.

بر پایه گزارش تأثیر دیجیتالی 2013 از سوی تکنوراتی[3]، بلا گرها سومین قدرت تصمیم‌‌ساز برای خرید هستند، سایت‌های خرده‌فروشی[4] و سایت‌های برند در جایگاه‌های نخست و دوم می‌باشند. 31% مصرف‌کنندگان اظهار داشته‌اند که تصمیم آن‌ها برای خرید یک فرآورده تحت تأثیر نوشته‌ای بوده که پیشتر در یک وبلاگ خوانده‌اند. با در نظر گرفتن این‌که وبلاگ‌ها پنجمین خدمات آنلاین هستند که بیشترین استفاده از آن‌ها می‌شود، تراز تأثیر دارندگان وبلاگ چندان تعجب‌برانگیز نخواهد بود.

به دلیل این میزان از تأثیرات است که بازاریابان رسانه‌های اجتماعی به بهر‌ه‌گیری از توان متقاعدکننده این تأثیرگذاران (اینفلوئنسرها) علاقمند هستند. بازاریابان باور دارند که از راه همکاری با وبلاگ نویسان و سخن ‌گفتن مثبت آن‌ها درباره فرآورده‌های ویژه، آن‌ها می‌توانند به‌طور مؤثری پیرامون یک برند، آگاهی تولید کرده و بر تصمیمات خرید در میان همسالان و دنبال کنندگان تأثیرگذارند.

بنابراین، بازاریابان مشتاقانه «برنامه‌های ارتباط با تأثیرگذاران» را به‌عنوان نسخه‌ رسانه‌های اجتماعی توصیه‌های چهره‌ها سرشناس اجرا می‌کنند. تکنوراتی نشان داده است که 65% برندها با تأثیرگذاران به‌عنوان بخشی از اهداف بازاریابی دیجیتالشان قرارداد دارند.

این برنامه‌های تبلیغاتی تأثیرگذاران هم همانند توصیه‌های سلبریتی‌ها، آن تأثیرگذارانی را هدف می‌گیرد که بالاترین سطح محبوبیت و اعتبار را داشته باشند، این محبوبیت با شمارگان مشترکین، دفعات دیده شدن صفحه وبلاگ، دوستان فیس‌بوک یا لایک‌های آن‌ها یا دنبال کنندگان توئیترشان اندازه‌گیری می‌شود.

هرچند، اهمیت بسیار دادن به تأثیرگذاران به دو عنصر مهم در تأثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی می‌انجامد.

نخست آن‌که تأثیرگذاران علاقمند هستند که تنها در گستره‌های خاص علاقه خودشان که پهنای نفوذ را تشکیل می‌دهد، تمرکز کنند.

دوم آن‌که در نقاطی فراتر از پهنه تمرکز تأثیرگذار، سطح نفوذ رو به افول می‌گذارد. برای نمونه یک بلاگر بخش مُد که یک برند الکترونیک را پیشنهاد کند، تأثیر کمتری بر روی تصمیم‌گیری برای خرید دارد. پس این‌که برای پیشنهاد به فراخور موضوع مورد تبلیغ با دامنه علایق تأثیرگذار دقت کنیم، اهمیت بسیاری دارد.

نکته پراهمیت دیگر این است که محبوبیت همیشه برابر با تأثیر نیست.

یک وبلاگ‌نویس که مخاطبان بسیاری دارد، امّا از برندی خاص هواداری نمی‌کند، در سنجش با یک وبلاگ نویس پرشور که مخاطبان و دنبال کنندگان کمتری دارد. تأثیر کمتری می‌گذارد.

به عبارتی پیش از آن‌که نفوذ وبلاگ نویس به کار گرفته شود، نیاز است که آن‌ها به پشتیبانان و هواداران برند تبدیل شوند. به گفته دکتر کاتلین آر فریس‌کوستا[5]، یک هوادار برند، یک مشتری است که از برند دفاع می‌کند و چون سفیر، مشتاقانه برند را تبلیغ و از آن دفاع می‌کند، هم در مکالمات عادی، یا در وبلاگ‌ها، ایمیل‌، از طریق توئیت، یا از راه کانال‌های یوتیوب یا دیگر کانال‌های دیجیتال درحالی‌که بیشتر هواداران برند تجاری، نفوذ فردی ندارند امّا هنگامی با یک جامعه که برند تجاری هماهنگ است، متحد می‌شود. جامعه به‌عنوان یک کل می‌تواند تأثیری نیرومند داشته باشد.

به همین بنیان است که برخی از بازاریابان رسانه‌های اجتماعی برنامه‌های هواداری از برند را بر برنامه‌های تماس از راه تأثیرگذاران[6] برتری می‌دهند زیرا سطح تعهد و اعتبار هواداران برند بسیار نیرومندتر است. برنامه‌های هواداری از برند بر ساختن یک جامعه از مشتریان خرسند و وفادار تمرکز می‌کنند و با آن‌ها کار می‌کنند تا نام برند را انتشار دهند.

اگرچه هیچ دلیلی وجود ندارد که برنامه‌ها هواداران برند درعین‌حال با تأثیرگذاران تماس نداشته باشد. آنچه یک خریدار را به هوادار برند تبدیل می‌کند، می‌تواند تأثیرگذار را هم به هوادار نیرومند برند تبدیل کند.

تا زمانی که برند فرآورده‌هایی را ارائه می‌کنند ترکیب برنامه تبلیغاتی تأثیرگذاران با برنامه هواداری از برند می‌تواند برای یک بازاریابی سازگار با رسانه‌های اجتماعی واقعاً مؤثر باشد.

نکته‌های زیر برای طراحی برنامه تماس با تأثیرگذاران و نیز برنامه‌های هواداری از برند می‌تواند به کار گرفته شود.

1. تجزیه‌وتحلیل برند برای این‌که مشخص شود مشتریان چه چیزی را درباره فرآورده شما دوست دارند.

2. شناسایی وبلاگ‌ها و دیگر کانال‌های رسانه‌های اجتماعی که از دید راهبردی مناسب برند شما است.

3. رابطه و تماس با تأثیرگذاران کلیدی را مدیریت کنید.

4. یک جامعه آنلاین از هواداران برندتان ایجاد کنید.

5. برنامه‌هایی را برای رسانه‌های اجتماعی آنلاین توسعه دهید تا هواداران برند را درگیر کرده، انگیزه داده و پاداش دهد.

6. میزان پیشرفت آگاهی و تأثیرگذاران درباره برندتان را پیگیری و ردیابی کنید.

منبع: http://ragingcreations.com



[1] INFLUENCERS

[2] THE ROLE OF INFLUENCERS AND BRAND ADVOCATES IN SOCIAL MEDIA MARKETING, http://ragingcreations.com

[3] Technorati

[4] retail sites

[5] Dr. Kathleen R. Ferris-Costa

[6] influencer outreach programs

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/20766/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باگ قدیمی و آزاردهنده ویندوز پس از سال‌ها رفع شد

قدرت ابرانسانی برای ربات‌ها: رونمایی از عضله‌ای که 4400 برابر وزنش را بلند می‌کند

برای اجرای بازی کال آو دیوتی بلک آپس 7 به چه سیستمی نیاز داریم؟

کشف بی‌نظیر جیمز وب؛ سیاه‌چاله‌ای عظیم 100 میلیون برابر خورشید

رولمی اج رونمایی شد؛ ساعت هوشمند ارزان با امکانات مناسب

صدای پول گزارش می‌دهد / بیمه‌ دی با رشد فروش 95 درصدی رکورد زد

یک ستاره‌شناس از برخورد دو شهاب‌سنگ به ماه خبر داد

پردازنده آیفون در دل یک لپ‌تاپ؛ مک‌بوک ارزان اپل در راه است

استفاده از روش‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی، هزینه و زمان تحقیقات را کاهش می‌دهد

سامسونگ برای فروش 35 میلیون دستگاه گلکسی S26 آماده می‌شود

چینی‌ها در فضا بال مرغ سوخاری پختند!

آیفون برای اولین‌بار وارد فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های هند شد

موشک «آریان 6» یک ماهواره رصد زمین را پرتاب کرد

بازی کال آو دیوتی 2025 به ایکس باکس گیم پس می‌آید

رنگی که ضمن انسداد نور خورشید، از هوا آب می‌گیرد!

آپدیت اندروید 16 برای گوشی Xperia 10 VII سونی منتشر شد

انقلابی در تشخیص بیماری قلبی با ادغام ساعت هوشمند و هوش مصنوعی

این اولین گوشی دنیا با دو دوربین 200 مگاپیکسلی است

رصد شراره سیاه‌چاله‌ای به اندازه 10 تریلیون خورشید می‌درخشد

یک شرکت چینی دیگر هم گوشی پرو مکس می‌سازد

گذار از مدل‌های حیوانی به فناوری‌های دقیق‌تر و انسانی‌تر در پژوهش‌های زیستی

حالا می‌توانید شیشه مایع آیفون را مات کنید!

ظهور «ماه سگ آبی» در آسمان شامگاهی امشب

عکس «تلسکوپ فضایی هابل» از یک کهکشان با هسته فعال

قیمت گلکسی S26 احتمالا طرفداران را ناامید خواهد کرد

نسخه اپل واچ واتساپ سرانجام منتشر شد

30 دقیقه؛ عدد طلایی سلامت

کامپیوتر اختصاصی هواوی با سیستم‌عامل و تراشه چینی رونمایی شد

ابداع یک ایمپلنت مغزی کوچک‌تر از یک دانه نمک!

پردازنده موبایلی سامسونگ سریع‌تر از پردازنده لپ‌تاپی اپل؛ شایعه یا واقعیت؟

دارویی که همزمان با بیماری قلبی و دیابت مقابله می‌کند

ماهی باستانی با شنوایی شبیه انسان، دانشمندان را شگفت‌زده کرد

آپدیت جدید آیفون منتشر شد؛ لیست همه تغییرات

جهان 7 میلیارد سال پیش دو برابر داغ‌تر بوده است

اقتصاد گویا گزارش می دهد/ به بهانه هفته پدافند غیرعامل بررسی شد نقش‌آفرینی صنعت بیمه در این حوزه با محوریت موضوعی بیمه دی | نقش‌آفرینی بیمه دی در تقویت تاب‌آوری زیرساخت‌ها

آپدیت iOS 27 تغییرات بزرگی در هوش مصنوعی آیفون اعمال می‌کند

وسیله ضروری برای هر خانه و ماشین! جارو شارژی 3 کاره با هزینه‌ی یک‌بار کارواش!

بزرگترین ابرماه از سال 2019، شب چهارشنبه در آسمان می‌درخشد

ساعت جدید جی‌شاک با بدنه تیتانیومی و طراحی چشم‌نواز رونمایی شد

کشف جدید: برخی سیار‌ه‌ها می‌توانند بدون تکیه به منابع خارجی آب تولید کنند

کاسیو با 2 ساعت نفیس تولد 30 سالگی «پرو ترک» را جشن گرفت

اگر نمی‌خواهید خردکردن پیاز شما را به گریه بیندازد، چاقوی کند آشپزخانه را دور بیندازید

نمایشگر لمسی پس از مک‌بوک پرو به مدل ایر هم اضافه می‌شود

قارچ مهندسی‌شده با بوی فریبنده، پشه‌ها را به کام مرگ می‌کشاند

تبلت 2026 لنوو برای گیمرها؛ مشخصات اصلی لو رفت

پژوهشی درباره رشد طبیعی یک آنزیم تا شکل‌گیری تومور از آن/ «کینازها» شمشیر دولبه در بدن انسان

بازی ARC Raiders تنها در استیم بیش از 1.5 میلیون نسخه فروخته است

شامگاه 14 آبان بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین ابرماه سال آسمان را نقره‌ای می‌کند

حتی کارت گرافیک RTX 5090 هم نمی‌تواند بازی The Outer Worlds 2 را روی بالاترین تنظیمات اجرا کند

کشف شبه‌ذره‌ای که الکتریسیته را از بین می‌برد!