سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

برندسازی و استفاده از تئوری شرطی شدن پاولف بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ایوان پاولف، زیست‌شناس معروف اهل روسیه است، شاید در نگاه اول، ارتباط بین زیست شناس و برندسازی برای شما واضح نباشد! وی نخستین کسی است که توانست با انجام آزمایش معروف خود جایزه نوبل 1904 را به دست آورد؛ آزمایشی که منشا تحولات شگرفی در علوم مختلف و از جمله «بازاریابی» در مدیریت شد.
پاولف (Ivan Pavlov) در آزمایش خود که چندین روز به طول انجامید، درحالی که تکه گوشتی را روی زبان سگ خود می‌مالید، به‌طور همزمان زنگوله‌ای را نیز به صدا درمی‌آورد. طولی نکشید که سگ ارتباط بین مزه گوشت و صدای زنگوله را تشخیص داد و نوعی ارتباط حسی برقرار کرد و نسبت به آن واکنش شرطی نشان داد. تا جایی که پس از مدتی بزاق دهانش حتی در پی شنیده شدن صدای زنگ هم ترشح می‌شد. در روانشناسی به این عمل القای یک خاطره تداعی‌کننده در دستگاه حافظه مخاطب گفته می‌شود.
برندسازی نیز با همه رمز و رازهایش از منظر پاولف، چیزی جز استفاده از ساز و کار تداعی معانی برای جلب توجه مشتریان و بالا بردن وفاداری (Loyalty)آنها نیست. به این ترتیب، پاولف اصلی‌ترین راز ماندگاری را آشکار کرد.
بنا به نظر Roy H. Williams در نشریه Entrepreneur، برای ایجاد تداعی معانی اثربخش در ذهن مشتریان، باید از سه ابزار مهم و استراتژیک استفاده کرد. این ابزارها عبارت است از: سازگاری ، تکرار و پیوند حسی .
1) سازگاری : پاولف هرگز غذا دادن به سگ را بدون به صدا درآوردن زنگوله و به صدا درآوردن زنگوله را بدون غذا دادن به او انجام نمی‌داد.
2) تکرار : پاولف تمرینات خود را همه‌ روزه به‌طور مرتب تکرار می‌کرد.
3) پیوند حسی : موقعی که بخواهیم در ذهن مخاطب یک خاطره ذهنی تداعی‌کننده ایجاد کنیم، باید به عامل جدید و ناشناخته (صدای زنگ) با ذهنیت یا خاطره قبلی شناخته شده در ذهن مخاطب (مزه گوشت) پیوند برقرار کنیم. سازگاری و تکرار تنها موقعی به برند می‌انجامد که پیام شما به یک لنگرگاه حسی که از قبل در ذهن و روح مشتری ایجاد شده است، گره زده شود. برنامه برندسازی پاولف به علاقه سگ نسبت به طعم و مزه گوشت بسته شده بود. چنانچه سگ علاقه‌ای به گوشت نداشت، عمل سازگاری و تکرار پاولف در به صدا درآوردن زنگ هیچ واکنشی جز عصبانی کردن او به همراه نداشت.
خرید مردم، همانند این آزمایش است. چنانچه مشتاق واکنش خاصی از آن هستید، باید هویت خود را به یک اهرم احساسی و هیجانی که از قبل برای مشتری شناخته شده است پیوند بزنید. اگر عمل پیوند زدن را با تکرار و سازگاری همراه کنید، شاهد اتفاق خوشایندی به نام « برندینگ عاطفی » (Emotional Branding) خواهید بود. در این صورت، هنگامی که با تبلیغات نام خود را علنی می‌کنید، برند شما نیز همراه با آن نام به ذهن‌ها راه یافته و جزء جدانشدنی از آن نام خواهد شد. «برند حاصل جمع تداعیات ذهنی خوب و بدی است که با دیدن یا شنیدن یک نام به ذهن متبادر می‌شود.» نام شما از چه جایگاهی در ذهن مردم برخوردار است؟
اکنون می توانید با استفاده از تئوری شرطی شدن پاولف، برنامه برندسازی خود را آماده کنید !
نام شما تداعی‌کننده کدام ارزش‌ها و معانی است؟
انتشار نام شرکت بدون آنکه آن نام به یک تصویر ذهنی به‌خصوص پیوند خورده باشد، ارزش‌آفرینی به‌همراه نخواهد داشت. بنا به نظر ویلیامز، استفاده از شگردهای برندشناسی از جمله سازوکار به‌خاطرآوری یا قرار دادن نام شرکت در بالاترین قسمت حافظه مخاطب، راه های مناسبی برای سنجش میزان تشخیص نام شرکت یا محصول از سوی مصرف‌کنندگان است، اما تاثیر چندانی در قوت بخشیدن به برند شرکت در پی نخواهد داشت.
شرکت‌هایی مانند آرمسترانگ (Armstrong)، رود (RUUD)، لنوکس (Lennox)، یورک (York) و کریر (Carrier) برندهای پیشرفته‌ای در صنعت تجهیزات هواسازی به شمار می‌روند که شاید نام تعدادی از آنها را شنیده باشید، اما آیا در مورد آنها احساس خاصی هم دارید؟ برندینگ فقط تشخیص و به یاد آوردن نام، رنگ، لوگو و شعار یک شرکت نیست. این تلاش‌ها و ابزارها شرط لازم در فرآیند نام و نشان‌سازی به شمار می‌روند، اما شرط کافی نیستند.
برند مجموع خاطرات یا تصاویری است که با ذکر یک نام به ذهن متبادر می‌شود؛ حتی موقعی که آن نام صرفاً در حالت سکوت از ذهن عبور نماید. تصویر ذهنی برخلاف تصویر بصری، آمیزۀ در هم تنیده ای است از حواس بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی، بساوایی، عقاید و حالت‌های روحی و روانی است. برند یعنی جایگاهی که یک کالا، خدمت یا شخص در ذهن و قلب مردم دارد.

برند شما در قلب مشتریانتان از چه جایگاهی برخوردار است؟
بین قدرت و توانایی برند با اندازه شرکت ارتباط مستقیم وجود ندارد. چه بسیار شرکت‌های بزرگ و سودآوری را می‌توان نام برد که برند قوی و خاطره‌انگیزی ندارند. برعکس، شرکت‌های کوچکی را می‌توان مثال آورد که از برند قوی و موفقی برخوردارند. مزیت‌هایی همچون قیمت پایین و تحویل راحت و به‌موقع را صرفا می‌توان معیارهایی برای سنجش برتری یک شرکت نسبت به شرکت دیگر از لحاظ کارکردهای عملیاتی در نظر گرفت، اما این مزیت‌ها قادر به تسخیر قلب مردم نیستند و نمی‌توانند هواداران سینه‌چاک برای برند تربیت کنند. بهترین طرح برند طرحی است که مولفه‌هایش از فرهنگ و روح ارزش‌های مورد احترام سازمان نشأت گرفته شده باشد. در چنین وضعیتی ذات برند در جریان هدف نقطه تماس با مشتری، اعم از تبلیغات و خط مشی‌های به‌کار رفته از سوی سازمان به مخاطب انتقال می‌یابد. قدرت و توانمندی برند شما را، درجه رسوخ ارزش‌های شما در قلب مشتریان تعیین خواهد کرد. برند باید بتواند خود را به ارزش‌های ذاتی موجود در عمق قلب مشتریان گره بزند.
برند شما به چه معانی و ارزش‌هایی در قلب مشتریان شما گره خورده است؟
تداعی‌ها خود واجد منفعت نیستند، بلکه تصاویر و نشانه‌های پیوندیافته با برند یا منافع آن به‌شمار می‌روند. تداعی‌ها دلیل خرید واقع نمی‌شوند، اما باعث آشنایی مردم با برند و متمایز شدن برند در ذهن آنها می‌شوند. تداعی معانی پیوند خوردن خصوصیات درک‌شده برند با یک هویت معلوم و شناخته‌شده است. مثلا بی‌ام‌دبلیو با مهندسی برتر و رانندگی مفرح و لذت‌بخش در ذهن‌ها پیوند خورده است. اغلب برندهای مشهور با نام مالکان‌شان به ذهن‌ها پیوند می‌خورند؛ مثل بیل گیتس و مایکروسافت.
نظر شما در مورد کاربرد تئوری پاولف در برندسازی چیست؟
* برندسازی : برندسازی یا برندینگ (Branding) فرآیندی منظم است که برای ایجاد تمایز، آگاهی و افزایش وفاداری مشتری استفاده می­شود. هدف اصلی از برندسازی یک محصول، خدمت یا سازمان ایجاد ذهنیت و چشم انداز نسبت به تجارت خود در مشتریان است، تا آن جا که رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به برند ما بدانند. این کار مستلزم دستورهای سطوح بالا و آمادگی لازم برای سرمایه­ گذاری در آینده است. برندسازی استفاده از هر فرصتی است تا بگوییم چرا مردم باید یک برند یا نام تجاری را نسبت به سایر برندها انتخاب نمایند.
منبع: دو ماهنامه توسعه مهندسی بازار

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104771/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشخصات و تصاویر گوشی «ارزان» جدید شیائومی لو رفت

جلبک‌های خلیج فارس؛ سلاحی طبیعی علیه سرطان

نام‌گذاری سری گلکسی S سامسونگ تغییر می‌کند؟

تونل ترانس‌آتلانتیک؛ آیا رویای سفر میان‌قاره‌ای از زیر اقیانوس اطلس به واقعیت می‌پیوندد؟

مشخصات شیائومی 16 پرو مکس لو رفت؛ باتری غول‌آسا و دوربین پیشرفته

پهپاد خورشیدی با بال‌هایی بزرگ‌تر از بوئینگ 747، می‌تواند ماه‌ها بی‌وقفه پرواز کند

فیزیکدانان «MIT» به مناظره 98 ساله اینشتین و بور پایان دادند

تصاویر نسل جدید پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی دنیا لو رفت

ارتباط ماهواره‌ای به گوشی‌های ردمی نوت شیائومی می‌آید

سیستم ایمنی، بیماری مجازی را هم جدی می‌گیرد!

بازار موبایل آمریکا: رشد سهم سامسونگ همزمان‌با افت فروش آیفون

لبو برای افراد مسن مفیدتر است

اسکن کد QR در اندروید متحول می‌شود

عکس روز ناسا از چشم آسمان

از نوکیا تا سونی اریکسون؛ تجدید دیدار با گوشی‌های خاطره‌انگیز دکمه‌ای

آیا «3I/اطلس» می‌تواند یک کاوشگر موجودات فرازمینی باشد؟

افشاگر: رونمایی از بازی جدید سری Assassin’s Creed به زودی انجام خواهد شد

معرفی برخی از کاربردهای ماهواره ناهید 2

ستاره مسابقات فرمول 1 برای بازی GTA 6 هیجان‌زده است

ربات انسان‌نمایی که پشتک می‌زند!

توسعه‌دهندگان ریمیک Silent Hill 2 از خوشحالی طرفداران ابراز رضایت کرده‌اند

پلاستیک‌ها منبع انرژی می‌شوند!

نسخه «سوپر» گرافیک RTX 50 امسال از راه می‌رسد؛ پیشرفت چشمگیر در ظرفیت حافظه

آیا نوزادی می‌تواند در فضا متولد شود؟

لپ‌تاپ پرقدرت با طراحی چشم‌نواز؛ لنوو Y7000 رونمایی شد

پزشک زن ایرانی، رئیس آینده کالج قلب آمریکا

گوشی خوش‌قیمت شیائومی با باتری بزرگ در راه است

فصل‌های ساخت بشر

اولین نشانه‌ها از نسل جدید گوشی پرفروش سامسونگ رؤیت شد

راهکار پژوهشگران دانشگاه تهران برای کاهش انتشار کربن و کنترل هزینه نهایی انرژی

نسخه جدید بازی ترسناک Friday The 13th در دست تولید است

اگر بخواهید روی سیاره اورانوس بایستید، چه اتفاقی می‌افتد؟

مالک اینستاگرام احتمالا ساعت هوشمند دوربین‌دار می‌سازد

کشف راز دیرینه ژنوم؛ دانشمندان سرانجام به عملکرد «دی‌ان‌ای زائد» پی بردند

فوری: آیفون 17 پرو برای اولین‌بار در دنیای واقعی رؤیت شد

هواوی بار دیگر در بازار موبایل چین تاج‌گذاری کرد

خطر مرگ در کمین سوگواران؛ اندوه طولانی پس از مرگ عزیزان می‌تواند از عمر شما بکاهد

بازگشت خط سبز؛ نمایشگر گوشی محبوب وان‌پلاس با مشکل روبه‌رو شد

کشف نادر در پرتغال: ردپاهای 78 هزار ساله خانواده نئاندرتال در ساحل دریا

تصاویری از رنگ‌های دل‌چسب آیفون 17 لو رفت

دانش‌بنیان‌ها به دانش فنی تولید داروی ضد سرطان دست یافتند

این گوشی جدید با قیمت مناسب، امکانات بسیار خوبی دارد

موشک ماموریت «کرو-11» به محل پرتاب رسید

توسعه‌دهنده سابق GTA از MindsEye تعریف و تمجید کرد

کنترل نیمه‌رسانای تک‌اتمی ممکن شد

بازی Ghost of Yotei شما را برای استفاده تنها از یک سلاح تنبیه نمی‌کند

راه حل دانشمندان انگلیسی برای نجات ماه‌نوردهای چند میلیون دلاری

شیائومی 16 اولترا پادشاه عکاسی موبایل خواهد بود؟

آخرین وضعیت از فرایند تست و ارزیابی ماهواره ناهید 2 در مدار

گوشی اقتصادی 2025 ویوو با طراحی دوست‌داشتنی معرفی شد