سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تثبیت برند و ابتکار کوکاکولا بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - یکی از رایج ترین تکنیکهای تبلیغ محصولات و نام شرکتها، تکنیکی است موسوم به Brand Placement یا Product Placement که در آنها، به شکلها و بهانه های گوناگون، نام یک محصول یا برند را در معرض دید مخاطب قرار می دهند. بیشترین استفاده از این تکنیک را در برنامه های تلویزیونی (استفاده مجری از لپ تاپی با مارک خاص، ظاهر شدن لوگو در گوشه تصویر در حین پخش فیلم و...) و فیلمهای سینمایی (استفاده از ماشینی با مارک خاص در داستان، پوشاندن لباسی با برند خاص به تن شخصیت داستان و...) مشاهده کرده ایم. بکارگیری اینگونه تکنیکها، به خصوص در کشور ما، بسیار هزینه بر و گران هستند و تنها برخی شرکتهای بزرگ که غالبا اسپانسر همان برنامه هم هستند از آن استفاده می کنند.
استفاده از چنین تکنیکی در اینترنت نیز رواج یافته و شرکتهای مختلف از طریق طرح های ابتکاری متنوع، به فکر نمایش برند خود در فضای گسترده وب هستند. جدیدترین این ابتکارها مربوط به پروژه جدید شرکت کوکاکولا با عنوان Coca Cola Village Real World Like می باشد که در تابستان سال 2010 آن را در یکی از پارکهای تفریحی خود اجرا نمود. این پروژه، تلفیقی از یک ایده تثبیت برند (Brand Placement)، تکنولوژی RFID و قابلیتهای منحصر به فرد شبکه اجتماعی فیس بوک می باشد.
RFID چیست؟
شاید تا به حال نام تکنولوژی RFID را شنیده باشید. این نام، مخفف عبارت Radio Frequency IDentification است و به وسیله ای الکترونیکی اتلاق می گردد که شامل یک چیپ و یک آنتن می باشد. این چیپ قابلیت نگهداری و حمل دیتا تا حجمهای مشخصی را داشته و هدف اصلی از به کارگیری این تکنولوژی، فراهم نمودن مشخصات شناسایی منحصر به فرد برای یک شیء خاص است. علاوه بر چیپ و آنتن خود وسیله، گیرنده ای، اطلاعات چیپ را از طریق امواج رادیویی (RF) دریافت کرده و در یک کامپیوتر (پایگاه داده) ذخیره می کند. در اینجا به همین توضیح کلی از تکنولوژی RFID بسنده می کنیم و بیشتر به کاربری آن در سیستمهای صنعتی و بازاریابی می پردازیم.
رایج ترین حیطه به کارگیری تکنولوژی RFID، در سیستمهای زنجیره تامین در صنایع مختلف می باشد. برچسب های RFID را که به ضخامت یک برگ کاغذ می باشند، روی محصولات، پالت ها، کانتینرها و... چسبانده و از مبدا تا مقصد، موقعیت مکانی و سلامت آنها را پایش می کنند. سیستم مشابهی نیز برای کنترل صندوقهای پست و ثبت اطلاعات آنها به نام Mailbox RFID به کار گرفته می شود. اما جالب توجه ترین استفاده از این تکنولوژی، مربوط به ایده تبلیغاتی شرکت کوکاکولا در یکی از پارکهای تفریحی این شرکت در تابستان 2010 می باشد که با استفاده همزمان از RFID و شبکه اجتماعی فیس بوک دست به یک حرکت branding گسترده زد!
Coca Cola Village Real World Like
داستان از این قرار است که در جولای امسال، پارک تفریحی کوکاکولا (Coca Cola Village)، سیستم فروش بلیتهای خود را در فضای شبکه فیس بوک پیاده سازی کرد و نوجوانانی که قصد خرید بلیت این مجموعه را داشتند، ناگزیر، اطلاعات پروفایل فیس بوک خود را نیز در اختیار سیستم می گذاشتند و در عوض، هنگام ورود به پارک، برای هریک از افرادی که اقدام به خرید بلیت از طریق این سیتم نموده بودند، یک دستبند حاوی یک فرستنده RFID داده می شد. در داخل این پارک بیش از چهل وسیله (Facility) تفریحی اعم از انواع استخر، آبشار، سرسره و... وجود دارد که در کنار هرکدام، تعدادی جعبه حاوی گیرنده RFID و با لوگوی معروف Like مربوط به صفحات فیس بوک تعبیه شده تا هرکس از هر وسیله ای لذت برد، تنها با نزدیک کردن مچ بند خود به سنسور جعبه، این علاقه را در wall مربوط به account خود در فیس بوک به اطلاع friendهای خود در این شبکه برساند. با این کار، به طور آنلاین و اتوماتیک، عکسی از وسیله بازی با لوگوی کوکاکولا در صفحه کاربر آپلود می شود.

علاوه بر این، عده ای دوربین به دست در پارک در حال قدم زدن هستند و از افرادی که تمایل داشته باشند، عکسهای دسته جمعی و تکی می گیرند. این عکسها نیز به محض گرفته شدن، به طور اتوماتیک و از طریق همان دستبندها، در صفحه فیس بوک تک تک افرادی که در عکس حضور دارند آپلود شده و همگی آنها در عکسها tag می شوند!!! نکته مهم این است که همگی این عکسها با لوگوی کوکاکولا در گوشه آنها آپلود می شوند.
افراد برای گذراندن تعطیلات خود در این پارک، برای یک بلیت 3 روزه، در حدود 52 دلار پرداخت می کردند. با این سیستم ابتکاری، در هر سانس پارک، در حدود 35000 پست حاوی لوگوی کوکاکولا به فیس بوک ارسال می شد. این در حالی است که حداکثر ظرفیت هر سانس پارک 650 نفر می باشد یعنی هر نفر در هر سانس به طور متوسط حدود 54 پست به صفحه خود در فیس بوک ارسال کرده بدون اینکه از لپ تاپ یا دوربین دیجیتال و کابلهای ارتباطی آنها استفاده کرده باشد!
این مطلب توسط آقای محمد اسدی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
سایت انگلیسی:
theinspirationroom.com
technovelgy.com

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103690/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستیابی ایران به دانش ساخت موتور استرلینگ دینامیکی؛ «نیروگاه کوچک» با بازدهی بالاتر

نقش بالش در بالا رفتن فشار خون!

سامسونگ پدیده «تاری حرکت» را در دوربین گوشی‌هایش از بین می‌برد

ساخت «سپر صوتی» برای کاهش حواس‌پرتی در مبتلایان به «ADHD»

«راکت لب» یک ماهواره ژاپنی را به مدار زمین فرستاد

آپدیت جدید اندروید 16، عملکرد گوشی‌های گوگل را 20 درصد بهبود می‌دهد

آیا هوش مصنوعی می‌تواند دارو تجویز کند؟

ساعت‌های مچی پلی استیشن رونمایی شدند؛ مجموعه جذاب و خاطره‌انگیز

آیا می‌توان عزیزان ازدست‌رفته را به زندگی بازگرداند؟ شرکت هوش مصنوعی 2wai می‌گوید بله

قیمت لپ‌تاپ‌های دل در آستانه انفجار است

گرمایش زمین همچنان توقف‌ناپذیر؛ 2025 دومین سال گرم ثبت‌شده در تاریخ بود

هزینه تعویض نمایشگر گوشی جدید سامسونگ، معادل قیمت آیفون 17 پرو است

ماده مغذی رایجی که روده‌های ما را به کارخانه‌های شیمیایی مبارزه با دیابت تبدیل می‌کند

سامسونگ قیمت گوشی‌های گلکسی A را افزایش می‌دهد

قدرت پنهان حرکات دست؛ چگونه سخن گفتن را متقاعدکننده‌تر کنیم؟

مودم مسافرتی جدید ایسوس با پشتیبانی از پاوربانک رونمایی شد

تأثیر شگفت‌انگیز مریخ بر آب و هوای زمین!

هوش مصنوعی پاشنه آشیل آبله میمونی را پیدا کرد

تاریخ عرضه بازی‌های جدید سری Resident Evil فاش شد

قابلیتی ساده اما مهم به Red Dead Redemption 2 اضافه شد

نقدها و نمرات بازی Ninja Gaiden 4 منتشر شدند

میوه‌ای که موجب افزایش ویتامین C پوست می‌شود

دردسر هوش مصنوعی برای کتابخانه‌ها: مردم دنبال منابعی هستند که اصلاً وجود ندارند

ویدیوی جدیدی از گیم‌پلی بازی Pragmata منتشر شد

خالق Counter Strike: مردم این بازی را فقط بخاطر خرید اسکین تجربه می‌کنند

عکس ماموریت ناسا از یک عنکبوت روی قمر مشتری!

عکس روز ناسا از ملاقات کپسول «اوریون» با اقیانوس طوفان‌ها

آپدیت iOS 18.7.3 آیفون با هدف افزایش امنیت گوشی منتشر شد

میان‌رده‌های خوش‌قیمت با طراحی آشنا؛ مشخصات سری نارزو 90 ریلمی لو رفت

خطر برخورد با ماهواره چین از کنار گوش ماهواره «استارلینک» گذشت!

برندگان نخستین دوره جوایز جهانی فضا اعلام شدند

کم‌خوابی خطرناک‌تر از کم‌تحرکی!

یکی از شخصیت‌های بازی GTA 5 احتمالا به GTA 6 می‌آید

ویژگی‌های آپدیت 2026 آیفون لو رفت

جلوگیری از سرطان دهانه رحم فقط با یک دوز واکسن HPV

بررسی ادعای شگفت‌انگیز یک ریاضی‌دان دوره صفوی/ آیا قبله اصفهان واقعاً خاص است؟

Star Wars: Fate of the Old Republic در بهترین حالت سال 2030 عرضه خواهد شد؛ احتمال انتشار برای PS7

لپ‌تاپ جدید ایسوس 2 باتری خواهد داشت؛ رونمایی در نمایشگاه CES

امید تازه برای درمان کمردردهای مزمن و ترمیم دیسک بین‌مهره‌ای

گوشی جدید آنر فن خنک‌کننده دارد و مشابه پوکو X6 پرو است

مونتاژ تلسکوپ رومن به پایان رسید؛ رصدخانه پرچمدار بعدی ناسا شاید یک سال زودتر پرتاب شود

راهکار عجیب دانشمندان برای نجات زمین؛ فضاپیمای حلقوی که زباله‌های فضایی را می‌بلعد!

تریلر گیم‌پلی Mariachi Legends منتشر شد؛ مترویدوانیای مکزیکی با سبک هنری چشم‌نواز__نویسنده: بهنام گودرزی

تریلر راهنمای بخش زامبی‌ Call of Duty: Black Ops 7 منتشر شد

مهندس سابق گوگل اولین «هوش جامع مصنوعی» جهان را ساخت

کشف ذخایر لیتیوم از ارتفاع 18 کیلومتری توسط ناسا

رسمی: اکتیویژن روند عرضه بازی‌های Call of Duty را تغییر خواهد داد

شایعه: مایکروسافت می‌خواهد بازی‌های قدیمی ایکس باکس را به ویندوز و دستگاه‌های ROG بیاورد

«تلسکوپ جیمز وب» 2 دنباله را در نزدیکی یک «مشتری داغ» کشف کرد

مدیر اجرایی موزه کامپیوتر: هوش مصنوعی قرار نیست جای ما فکر کند؛ قرار است با ما فکر کند