سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تثبیت برند و ابتکار کوکاکولا بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - یکی از رایج ترین تکنیکهای تبلیغ محصولات و نام شرکتها، تکنیکی است موسوم به Brand Placement یا Product Placement که در آنها، به شکلها و بهانه های گوناگون، نام یک محصول یا برند را در معرض دید مخاطب قرار می دهند. بیشترین استفاده از این تکنیک را در برنامه های تلویزیونی (استفاده مجری از لپ تاپی با مارک خاص، ظاهر شدن لوگو در گوشه تصویر در حین پخش فیلم و...) و فیلمهای سینمایی (استفاده از ماشینی با مارک خاص در داستان، پوشاندن لباسی با برند خاص به تن شخصیت داستان و...) مشاهده کرده ایم. بکارگیری اینگونه تکنیکها، به خصوص در کشور ما، بسیار هزینه بر و گران هستند و تنها برخی شرکتهای بزرگ که غالبا اسپانسر همان برنامه هم هستند از آن استفاده می کنند.
استفاده از چنین تکنیکی در اینترنت نیز رواج یافته و شرکتهای مختلف از طریق طرح های ابتکاری متنوع، به فکر نمایش برند خود در فضای گسترده وب هستند. جدیدترین این ابتکارها مربوط به پروژه جدید شرکت کوکاکولا با عنوان Coca Cola Village Real World Like می باشد که در تابستان سال 2010 آن را در یکی از پارکهای تفریحی خود اجرا نمود. این پروژه، تلفیقی از یک ایده تثبیت برند (Brand Placement)، تکنولوژی RFID و قابلیتهای منحصر به فرد شبکه اجتماعی فیس بوک می باشد.
RFID چیست؟
شاید تا به حال نام تکنولوژی RFID را شنیده باشید. این نام، مخفف عبارت Radio Frequency IDentification است و به وسیله ای الکترونیکی اتلاق می گردد که شامل یک چیپ و یک آنتن می باشد. این چیپ قابلیت نگهداری و حمل دیتا تا حجمهای مشخصی را داشته و هدف اصلی از به کارگیری این تکنولوژی، فراهم نمودن مشخصات شناسایی منحصر به فرد برای یک شیء خاص است. علاوه بر چیپ و آنتن خود وسیله، گیرنده ای، اطلاعات چیپ را از طریق امواج رادیویی (RF) دریافت کرده و در یک کامپیوتر (پایگاه داده) ذخیره می کند. در اینجا به همین توضیح کلی از تکنولوژی RFID بسنده می کنیم و بیشتر به کاربری آن در سیستمهای صنعتی و بازاریابی می پردازیم.
رایج ترین حیطه به کارگیری تکنولوژی RFID، در سیستمهای زنجیره تامین در صنایع مختلف می باشد. برچسب های RFID را که به ضخامت یک برگ کاغذ می باشند، روی محصولات، پالت ها، کانتینرها و... چسبانده و از مبدا تا مقصد، موقعیت مکانی و سلامت آنها را پایش می کنند. سیستم مشابهی نیز برای کنترل صندوقهای پست و ثبت اطلاعات آنها به نام Mailbox RFID به کار گرفته می شود. اما جالب توجه ترین استفاده از این تکنولوژی، مربوط به ایده تبلیغاتی شرکت کوکاکولا در یکی از پارکهای تفریحی این شرکت در تابستان 2010 می باشد که با استفاده همزمان از RFID و شبکه اجتماعی فیس بوک دست به یک حرکت branding گسترده زد!
Coca Cola Village Real World Like
داستان از این قرار است که در جولای امسال، پارک تفریحی کوکاکولا (Coca Cola Village)، سیستم فروش بلیتهای خود را در فضای شبکه فیس بوک پیاده سازی کرد و نوجوانانی که قصد خرید بلیت این مجموعه را داشتند، ناگزیر، اطلاعات پروفایل فیس بوک خود را نیز در اختیار سیستم می گذاشتند و در عوض، هنگام ورود به پارک، برای هریک از افرادی که اقدام به خرید بلیت از طریق این سیتم نموده بودند، یک دستبند حاوی یک فرستنده RFID داده می شد. در داخل این پارک بیش از چهل وسیله (Facility) تفریحی اعم از انواع استخر، آبشار، سرسره و... وجود دارد که در کنار هرکدام، تعدادی جعبه حاوی گیرنده RFID و با لوگوی معروف Like مربوط به صفحات فیس بوک تعبیه شده تا هرکس از هر وسیله ای لذت برد، تنها با نزدیک کردن مچ بند خود به سنسور جعبه، این علاقه را در wall مربوط به account خود در فیس بوک به اطلاع friendهای خود در این شبکه برساند. با این کار، به طور آنلاین و اتوماتیک، عکسی از وسیله بازی با لوگوی کوکاکولا در صفحه کاربر آپلود می شود.

علاوه بر این، عده ای دوربین به دست در پارک در حال قدم زدن هستند و از افرادی که تمایل داشته باشند، عکسهای دسته جمعی و تکی می گیرند. این عکسها نیز به محض گرفته شدن، به طور اتوماتیک و از طریق همان دستبندها، در صفحه فیس بوک تک تک افرادی که در عکس حضور دارند آپلود شده و همگی آنها در عکسها tag می شوند!!! نکته مهم این است که همگی این عکسها با لوگوی کوکاکولا در گوشه آنها آپلود می شوند.
افراد برای گذراندن تعطیلات خود در این پارک، برای یک بلیت 3 روزه، در حدود 52 دلار پرداخت می کردند. با این سیستم ابتکاری، در هر سانس پارک، در حدود 35000 پست حاوی لوگوی کوکاکولا به فیس بوک ارسال می شد. این در حالی است که حداکثر ظرفیت هر سانس پارک 650 نفر می باشد یعنی هر نفر در هر سانس به طور متوسط حدود 54 پست به صفحه خود در فیس بوک ارسال کرده بدون اینکه از لپ تاپ یا دوربین دیجیتال و کابلهای ارتباطی آنها استفاده کرده باشد!
این مطلب توسط آقای محمد اسدی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
سایت انگلیسی:
theinspirationroom.com
technovelgy.com

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103690/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویر موتورولا اج 70 لو رفت؛ همان ایکس 70 ایر با نام متفاوت

راز نیم‌قرنی اسکیزوفرنی فاش شد؛ خطای مغز در تشخیص گفتار درونی

مانیتور اولد جدید لنوو با قیمت منطقی قلب گیمرها را هدف می‌گیرد

دانشمندان DNA زائد را به سلاح قاتل سرطان تبدیل می‌کنند

یک سال از عرضه پلی استیشن 5 پرو گذشت؛ آیا این کنسول اکنون ارزش خرید دارد؟

از تراشه تا هوش مصنوعی؛ چین به‌دنبال خودکفایی در علم تا 5 سال آینده است

آیا بازی World of Warcraft روی کنسول نسل بعدی ایکس باکس عرضه خواهد شد؟

قمار اقلیمی بشر؛ دانشمندان می‌گویند برای نجات زمین ناگزیر به مسدودسازی نور خورشید هستیم

بازی Bully Online معرفی شد، اما شاید آن چیزی نباشد که انتظار دارید

عکس‌های ماهواره جاسوسی چین، رازهای نهفته آن را فاش کردند

قدرتمندترین کنسول دستی اندرویدی «رتروید» معرفی شد

اجرام منظومه ی شمسی از کوچیک به بزرگ

لپ‌تاپ حرفه‌ای جدید اپل مشکل حرارتی دارد

چرا روی خورشید هم باران می‌بارد؟

پلی استیشن پورتال در حال اضافه کردن یک قابلیت بسیار موردانتظار است

درمان پای دیابتی‌ها با جوراب‌های هوشمند سوئیسی

آپدیت جدید بازی Assassin’s Creed Shadows پارکور را بهبود داده و مشکلات زیادی را اصلاح می‌کند

افزایش اعتماد به نفس کودکان در طبیعت نهفته است؟

کارگردان Final Fantasy 7 Remake: تیم ما می‌تواند یک بازی کاملاً جدید خلق کند

کشف 3 سیاره که رکورد سیاره‌های فراخورشیدی را شکسته‌اند

مشخصات وان‌پلاس توربو لو رفت؛ گوشی قدرتمند با باتری دیوانه‌وار

چرا زنبورهای عسل علیه ملکه خود شورش می‌کنند؟

آیفون 20 با دکمه‌های غیرمتحرک عرضه می‌شود

از چنگال‌های عقرب تا سیگنال‌های سیاره فراخورشیدی

تریلر زمان عرضه بازی ARC Raiders هیجان و تلاش برای بقا را به تصویر می‌کشد

مدیرعامل بیمه دی با حضوردر بیمارستان مصطفی خمینی:‌ نام‌گذاری روز میلاد حضرت زینب (س) به عنوان روز پرستار، مایه مباهات و افتخار برای پرستاران است

کیفیت خواب ضعیف، رهاورد بیماری‌های لثه

آیفون 2027 یک ویژگی منحصربه‌فرد خواهد داشت

از آزمایشگاه تا هوش مصنوعی؛ تصاویر فراموش‌شده‌ای که می‌توانند علم را شتاب دهند

زمان خداحافظی با یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های سامسونگ فرا رسید

افسانه قدیمی درست از آب درآمد؛ ماه واقعاً بر خواب تأثیر می‌گذارد؟

تبلت وان‌پلاس پد 2 معرفی شد؛ تراشه مدیاتک و نمایشگر 144 هرتز

کشف ژنی که احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

اولین تصاویر واقعی از گوشی تاشو سه‌تکه سامسونگ لو رفت

سطح مریخ در لنز کنجکاوی

آیفون 17e یک تغییر بزرگ نسبت‌به 16e خواهد داشت

میوه‌ای که اثربخشی غیرمنتظره‌ای در رفع یبوست دارد

تریلر: شخصیت جدیدی به بازی Demon Slayer اضافه خواهد شد

ماشین لباسشویی را فراموش کنید؛ این ماشین انسان شویی است

کوچک اما حرفه‌ای؛ یک شرکت چینی گوشی «پرو مینی» می‌سازد

بررسی یک نظریه جنجالی؛ آیا انسان توسط موجودات فضایی در زمین تکامل یافته است؟

شیائومی 17 اولترا بدون نمایشگر پشتی عرضه می‌شود؛ ادعای یک افشاگر

کشف گرسنه‌ترین سیاره عالم؛ سیاره‌ای که با سرعتی باورنکردنی در حال بلعیدن مواد است

رجیستری آیفون 17 در سامانه گمرک فعال شد

افقی تازه در درمان زخم‌های شدید قرنیه/ ترمیم زخم قرنیه با روش جدید در دانشگاه تهران

گلکسی M سامسونگ برای یک دستاورد مهم آماده می‌شود

فیزیکدانان به درون اتم‌ نفوذ کردند

راه یادگیری زبان آلمانی را برای مصاحبه های کاری در آلمان! (راهنمای کامل)

«تبلیغ جست‌و‌جو» به یکی از برنامه‌های اصلی آیفون اضافه می‌شود

نانوکامپوزیت جدیدی که فاضلاب‌های «چرنوبیل» را تصفیه کرد