سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تثبیت برند و ابتکار کوکاکولا بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - یکی از رایج ترین تکنیکهای تبلیغ محصولات و نام شرکتها، تکنیکی است موسوم به Brand Placement یا Product Placement که در آنها، به شکلها و بهانه های گوناگون، نام یک محصول یا برند را در معرض دید مخاطب قرار می دهند. بیشترین استفاده از این تکنیک را در برنامه های تلویزیونی (استفاده مجری از لپ تاپی با مارک خاص، ظاهر شدن لوگو در گوشه تصویر در حین پخش فیلم و...) و فیلمهای سینمایی (استفاده از ماشینی با مارک خاص در داستان، پوشاندن لباسی با برند خاص به تن شخصیت داستان و...) مشاهده کرده ایم. بکارگیری اینگونه تکنیکها، به خصوص در کشور ما، بسیار هزینه بر و گران هستند و تنها برخی شرکتهای بزرگ که غالبا اسپانسر همان برنامه هم هستند از آن استفاده می کنند.
استفاده از چنین تکنیکی در اینترنت نیز رواج یافته و شرکتهای مختلف از طریق طرح های ابتکاری متنوع، به فکر نمایش برند خود در فضای گسترده وب هستند. جدیدترین این ابتکارها مربوط به پروژه جدید شرکت کوکاکولا با عنوان Coca Cola Village Real World Like می باشد که در تابستان سال 2010 آن را در یکی از پارکهای تفریحی خود اجرا نمود. این پروژه، تلفیقی از یک ایده تثبیت برند (Brand Placement)، تکنولوژی RFID و قابلیتهای منحصر به فرد شبکه اجتماعی فیس بوک می باشد.
RFID چیست؟
شاید تا به حال نام تکنولوژی RFID را شنیده باشید. این نام، مخفف عبارت Radio Frequency IDentification است و به وسیله ای الکترونیکی اتلاق می گردد که شامل یک چیپ و یک آنتن می باشد. این چیپ قابلیت نگهداری و حمل دیتا تا حجمهای مشخصی را داشته و هدف اصلی از به کارگیری این تکنولوژی، فراهم نمودن مشخصات شناسایی منحصر به فرد برای یک شیء خاص است. علاوه بر چیپ و آنتن خود وسیله، گیرنده ای، اطلاعات چیپ را از طریق امواج رادیویی (RF) دریافت کرده و در یک کامپیوتر (پایگاه داده) ذخیره می کند. در اینجا به همین توضیح کلی از تکنولوژی RFID بسنده می کنیم و بیشتر به کاربری آن در سیستمهای صنعتی و بازاریابی می پردازیم.
رایج ترین حیطه به کارگیری تکنولوژی RFID، در سیستمهای زنجیره تامین در صنایع مختلف می باشد. برچسب های RFID را که به ضخامت یک برگ کاغذ می باشند، روی محصولات، پالت ها، کانتینرها و... چسبانده و از مبدا تا مقصد، موقعیت مکانی و سلامت آنها را پایش می کنند. سیستم مشابهی نیز برای کنترل صندوقهای پست و ثبت اطلاعات آنها به نام Mailbox RFID به کار گرفته می شود. اما جالب توجه ترین استفاده از این تکنولوژی، مربوط به ایده تبلیغاتی شرکت کوکاکولا در یکی از پارکهای تفریحی این شرکت در تابستان 2010 می باشد که با استفاده همزمان از RFID و شبکه اجتماعی فیس بوک دست به یک حرکت branding گسترده زد!
Coca Cola Village Real World Like
داستان از این قرار است که در جولای امسال، پارک تفریحی کوکاکولا (Coca Cola Village)، سیستم فروش بلیتهای خود را در فضای شبکه فیس بوک پیاده سازی کرد و نوجوانانی که قصد خرید بلیت این مجموعه را داشتند، ناگزیر، اطلاعات پروفایل فیس بوک خود را نیز در اختیار سیستم می گذاشتند و در عوض، هنگام ورود به پارک، برای هریک از افرادی که اقدام به خرید بلیت از طریق این سیتم نموده بودند، یک دستبند حاوی یک فرستنده RFID داده می شد. در داخل این پارک بیش از چهل وسیله (Facility) تفریحی اعم از انواع استخر، آبشار، سرسره و... وجود دارد که در کنار هرکدام، تعدادی جعبه حاوی گیرنده RFID و با لوگوی معروف Like مربوط به صفحات فیس بوک تعبیه شده تا هرکس از هر وسیله ای لذت برد، تنها با نزدیک کردن مچ بند خود به سنسور جعبه، این علاقه را در wall مربوط به account خود در فیس بوک به اطلاع friendهای خود در این شبکه برساند. با این کار، به طور آنلاین و اتوماتیک، عکسی از وسیله بازی با لوگوی کوکاکولا در صفحه کاربر آپلود می شود.

علاوه بر این، عده ای دوربین به دست در پارک در حال قدم زدن هستند و از افرادی که تمایل داشته باشند، عکسهای دسته جمعی و تکی می گیرند. این عکسها نیز به محض گرفته شدن، به طور اتوماتیک و از طریق همان دستبندها، در صفحه فیس بوک تک تک افرادی که در عکس حضور دارند آپلود شده و همگی آنها در عکسها tag می شوند!!! نکته مهم این است که همگی این عکسها با لوگوی کوکاکولا در گوشه آنها آپلود می شوند.
افراد برای گذراندن تعطیلات خود در این پارک، برای یک بلیت 3 روزه، در حدود 52 دلار پرداخت می کردند. با این سیستم ابتکاری، در هر سانس پارک، در حدود 35000 پست حاوی لوگوی کوکاکولا به فیس بوک ارسال می شد. این در حالی است که حداکثر ظرفیت هر سانس پارک 650 نفر می باشد یعنی هر نفر در هر سانس به طور متوسط حدود 54 پست به صفحه خود در فیس بوک ارسال کرده بدون اینکه از لپ تاپ یا دوربین دیجیتال و کابلهای ارتباطی آنها استفاده کرده باشد!
این مطلب توسط آقای محمد اسدی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع:
سایت انگلیسی:
theinspirationroom.com
technovelgy.com

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103690/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیفون گران می‌شود؟

نجات از تشنگی با نور آفتاب: ابداع هواژل انقلابی که آب شور دریا را آشامیدنی می‌کند

اشتباه عجیب؛ اپل گوشی جدید سامسونگ را تبلیغ کرد!

در محیط خلأ فضا، موشک‌ها چگونه حرکت می‌کنند؟

بازی‌های ایکس‌باکس حالا جزو پرفروش‌ترین‌های پلی‌استیشن هستند!

نخ دندان جایگزین سرنگ‌های دردناک واکسن می‌شود

شایعه‌ای غیرمنتظره، طرفداران بازی GTA 6 را نگران کرد

اگر زمین به دور بزرگترین ستاره جهان می‌چرخید، چه اتفاقی رخ می‌داد؟

شرکت EA قیمت بازی‌های خود از جمله Battlefield 6 را افزایش نمی‌دهد

کشف تاریخی در چین؛ کتیبه‌ای 2246 ساله از جستجوی جاودانگی فاش شد

شیائومی 15T حالا در آستانه رونمایی است

تبدیل ماست به یک ژل ترمیم کننده بافت

نارنجی احتمالا یکی از خاص‌ترین رنگ‌های آیفون 17 خواهد بود

ذوب طلا منجر به بازنویسی قوانین فیزیک شد

دسته منحصربه‌فرد پلی‌استیشن 5 رونمایی شد؛ ابزاری برای بازی‌های مبارزه‌ای

عکس روز ناسا از حلقه‌های تاجی خورشید

شکست اولیه Cyberpunk 2077 باعث پیشرفت و بهبود بازی شد

سیاره‌ای با احتمال زیست‌پذیری کشف شد

باگ عجیب گالری آیفون با آپدیت جدید iOS 18.6 برطرف شد

طرح بلندپروازانه شرکت آمریکایی برای اعزام همزمان 6 هلی‌کوپتر به آسمان مریخ

نسل جدید لپ‌تاپ «اولترا» سامسونگ با گرافیک پرقدرت در راه است

بوتاکس؛ سلاحی تازه علیه میگرن‌های شدید و مقاوم

آیفون تاشو؛ زمان رونمایی متفاوت‌ترین گوشی اپل لو رفت

خواب نامنظم عامل 172 بیماری است

هوش مصنوعی جدید گوگل، نمایشگر دستگاه را به‌طور کامل بررسی می‌کند

با عجایب هفتگانه کیهان آشنا شوید

مشخصات و تصاویر گوشی «ارزان» جدید شیائومی لو رفت

جلبک‌های خلیج فارس؛ سلاحی طبیعی علیه سرطان

نام‌گذاری سری گلکسی S سامسونگ تغییر می‌کند؟

تونل ترانس‌آتلانتیک؛ آیا رویای سفر میان‌قاره‌ای از زیر اقیانوس اطلس به واقعیت می‌پیوندد؟

مشخصات شیائومی 16 پرو مکس لو رفت؛ باتری غول‌آسا و دوربین پیشرفته

پهپاد خورشیدی با بال‌هایی بزرگ‌تر از بوئینگ 747، می‌تواند ماه‌ها بی‌وقفه پرواز کند

فیزیکدانان «MIT» به مناظره 98 ساله اینشتین و بور پایان دادند

تصاویر نسل جدید پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی دنیا لو رفت

ارتباط ماهواره‌ای به گوشی‌های ردمی نوت شیائومی می‌آید

سیستم ایمنی، بیماری مجازی را هم جدی می‌گیرد!

بازار موبایل آمریکا: رشد سهم سامسونگ همزمان‌با افت فروش آیفون

لبو برای افراد مسن مفیدتر است

اسکن کد QR در اندروید متحول می‌شود

عکس روز ناسا از چشم آسمان

از نوکیا تا سونی اریکسون؛ تجدید دیدار با گوشی‌های خاطره‌انگیز دکمه‌ای

آیا «3I/اطلس» می‌تواند یک کاوشگر موجودات فرازمینی باشد؟

افشاگر: رونمایی از بازی جدید سری Assassin’s Creed به زودی انجام خواهد شد

معرفی برخی از کاربردهای ماهواره ناهید 2

ستاره مسابقات فرمول 1 برای بازی GTA 6 هیجان‌زده است

ربات انسان‌نمایی که پشتک می‌زند!

توسعه‌دهندگان ریمیک Silent Hill 2 از خوشحالی طرفداران ابراز رضایت کرده‌اند

پلاستیک‌ها منبع انرژی می‌شوند!

نسخه «سوپر» گرافیک RTX 50 امسال از راه می‌رسد؛ پیشرفت چشمگیر در ظرفیت حافظه

آیا نوزادی می‌تواند در فضا متولد شود؟