سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

بازار کجاست ؟ مديريت

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - بازار کجاست ؟
در بازاریابی، بازار را تمام افرادی تعریف می کنند که به محصول یا خدمتی علاقه دارند و منابع لازم برای تهیه ی آن را در اختیار دارند همچنین از طرف قوانین منعی برای تهیه ی آن ندارند. بدین ترتیب، مفهوم بازار در بازاریابی با کل جمعیت آغاز می شود و به تدریج به بخشهای کوچکتری همان طور که در شکل زیر نمایش داده شده است، تقسیم می شوند.
این دسته بندی با کل جمعیت شروع می شود، و اصطلاحات متفاوتی بر اساس سطح محدود کردن بازار به کار گرفته می شود :
بازار بالقوه (potential market)، شامل آن دسته از مشتریانی است که به محصول یا خدمت مورد تظر علاقه دارند !
بازار موجود (available market)، آن بخشی از بازار بالقوه است که علاوه بر علاقه مندی به محصول مورد نظر، امکانات لازم (پول) برای تهیه ی محصول یا خدمت را نیز دارند.
بازار موجود واجد شرایط نیز (qualified available market)، افرادی هستند که هر سه ویژگی علاقه، امکانات و عدم منع قانونی را دارا باشند.
بازار هدف (target market)، بخش بسیار مهمی از بازار است، که توسط شرکت برای ارائه ی خدمت یا فروش محصول برگزیده شده است. در اینجا چند نکته را می توان استنباط نمود و بایستی به هنگام انتخاب بخش مورد نظر بازار، به این موارد توجه نمود :
- آیا افراد موجود در بازار هدف، به محصول یا خدمت علاقه دارند ؟ (یا به عبارتی آیا بازار هدف را در داخل بازار بالقوه انتخاب کرده ایم ؟) . انتخاب بازار هدف در جایی که افراد علاقه ای به محصول یا خدمت ما ندارند، اشتباه خطرناکی است.
- آیا افراد در بازار هدف، امکانات لازم برای تهیه ی محصول را دارند ؟ ( یا به عبارتی آیا بازار هدف را در داخل بازار موجود انتخاب کرده ایم ؟ ).
- همچنین بازار هدف نباید، برای استفاده از محصول یا خدمت ما دارای منع قانونی باشند.
باید توجه داشت، که موضوع بخش بندی بازار، نیاز به دقت و مطالعه دارد، در اینجا تنها نکات استنباط شده از، تعاریف بالا را ذکر کردیم.
بازار رخته شده (penetrated market)، بخشی از بازار هدف شرکت است که محصول یا خدمت مورد نظر را خریداری کرده است.
پرواضح است که اندازه ی بازار، ثابت نیست، و با تغییر سلیقه و علاقه مردم، میزان درآمد و قوانین همچنین قیمت محصول یا خدمت ما، اندازه ی بازار تغییر خواهد.
شرکت ابزارهایی را برای تغییر در شرایط بازار خود دارد:
می تواند سعی کند سهم خود را از بازار هدف افزایش دهد
و یا با کاهش قیمت، بخشی از بازار بالقوه را به بازار موجود تبدیل کند.
با تبلیغات بازار بالقوه را افزایش دهد.
زمانی در آمریکا، مشتریان موتورسیکلت جوانان خشن و قانون شکن بودند، هوندا با استفاده از تبلیغات خود این ذهنیت مردم را تغییر داد و بازار موتورسیکلت را در آمریکا تسخیر کرد. هوندا در تبلیغاتش مردی را همراه با فرزند خویش سوار بر موتورسیکلت نشان داد و با خط درشت زیر تصویر نوشت : « انسانهای دوست داشتنی سوار موتورسیکلت هوندا می شوند. ».(You meet the nicest people on a Honda) تصویر این تبلیغ هوندا را که در Life Magazine و در تاریخهای 23 جولای 1965 و 27 آگوست سال 1965 و 10 سپتامبر 1965 و 18 مارچ 1966 چاپ شده است را در ادامه مشاهده می فرمایید.

تبلیغ هوندا در سال 1965 - 1966


تبلیغ هوندا در سال 1965 - 1966

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103671/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این گوشی رده‌بالا، نه اندرویدی است و نه آیفون؛ اما یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد

«معجزه»؛ نام رمز گوشی‌ گلکسی S26 سامسونگ!

تولید ویدئوی هوش مصنوعی از «مارتین لوتر کینگ جونیور» متوقف شد

تحول بزرگ ویندوز 11؛ کوپایلت برای کنترل کامل کامپیوتر شما آماده می‌شود

90 درصد از علم ناپدید شده است!

اوپو فایند X9 و X9 پرو رونمایی شدند؛ پرچمداران دوربین‌محور برای رقابت با بهترین‌ها

دستگاه درمان زخم معده با قابلیت بلعیده شدن

تولید مدل فوق باریک گلکسی S26 لغو شد؟

ویدئویی از تقویت‌کننده موشک استارشیپ پیش از فرود آمدن در دریا

خودنمایی ماژول دوربین قابل تعویض در تیزر جدید ریلمی GT8 پرو

فضانوردان روسی یک پیاده‌روی فضایی 6 ساعته را انجام دادند

بازی بیسبال پلی استیشن برای اولین بار به کامپیوتر می‌آید؟

چرا بیش از نیمی از پروژه‌های هوش مصنوعی ممکن است در سال 2026 شکست بخورند؟

نینتندو شایعات مربوط به هک شدنش را تکذیب کرد

دلفین‌های به گل نشسته احتمالا مبتلا به آلزایمر هستند

تکنولوژی جدید ارتش آمریکا ابرسربازان Call of Duty را به واقعیت تبدیل می‌‌کند

نه آبی نه سبز؛ زمین ما بیش از 2٫4 میلیارد سال پیش بنفش بوده است

دانشمندان راز ژنتیکی عمر طولانی موش‌های حفار برهنه را کشف کردند

تریلر جدیدی از بازی Dispatch منتشر شد

کونامی زیر وعده خود به طرفداران Silent Hill f زده است

تولد نادرترین طوطی آبی جهان؛ امیدی تازه برای گونه‌ای منقرض‌شده

اولین تصویر واقعی گلکسی S26 اولترا لو رفت

تلسکوپ جیمز وب فوران‌های عظیم انرژی را از نخستین سیاه‌چاله تصویربرداری شده کشف کرد

گیگابایت لپ‌تاپ‌های گیمینگ A16 و A18 را با شارژدهی 12 ساعته معرفی کرد

یک ابرنواختر در کهکشان

ساعت آنر واچ 5 پرو با شارژدهی 15 روزه رونمایی شد

یک عامل خطر جدید برای زوال عقل شناسایی شد

ساعت جدید کاسیو با طراحی بسیار جذاب رونمایی شد

مقایسه اندازه اشیاء در فضا

اپل ارزشمندترین برند دنیا شد؛ سامسونگ پنجم

وعده هوش‌مصنوعی برای نبرد با مقاومت آنتی‌بیوتیکی

گوشی پرچمدار بعدی شیائومی هم 2 نمایشگر خواهد داشت

برنامه‌های «اسپیس‌ایکس» پس از یازدهمین پرتاب «استارشیپ»

آنر ایربادز 4 رونمایی شد؛ 46 ساعت شارژدهی و درایور تیتانیومی

تصویب 18 طرح برای تکمیل زنجیره ایمپلنت‌های مغزی در 13 دانشگاه کشور

یکی از قابلیت‌های قدیمی گوشی‌های پرچمدار سامسونگ به آیفون 18 پرو می‌آید

شهاب‌سنگ درخشان، شب تنسی را به روز تبدیل کرده‌اند

گلکسی F34 سامسونگ به وان یو آی 8 آپدیت شد

مدل مشکی کیبورد اپل برای آیپد ایر رونمایی شد

«انگشتان مرد مرده» احتمالاً عجیب‌ترین میوه روی زمین است

چرا جایزه نوبل ریاضیات وجود ندارد؟

قلم پیشرفته لاجیتک برای هدست اپل ویژن پرو رونمایی شد

اورانوس و نپتون شاید نخستین «غول‌های سنگی» منظومه شمسی باشند

نرم‌افزار ویژن پرو وارد آیپد می‌شود

دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای اطلس مثل شلنگ آتش‌نشانی کیهانی، آب در فضا می‌پاشد

آن حفره کوچک و مرموز کنار لپ‌تاپ چیست؟

وقتی هوش مصنوعی دست به قلم می‌شود

گوشی جدید آنر باتری 9000 میلی‌آمپرساعتی خواهد داشت

میتوکندری؛ تنها سنگر تسخیرنشده در دنیای ویرایش ژن

اهدای ارج‌نامه قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به «مریم رزاقی‌آذر»