سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

وفاداری کافی نیست، سهم خرید مشتری را افزایش دهید بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - توجه به وفاداری مشتری کافی نیست، باید سهم خرید مشتری را بالا ببرید.
یک ابزار جدید- قاعده تخصیص سهم خرید مشتری – بهترین راه را برای سبقه گرفتن از رقبا نشان می دهد.
شرکت ها با سنجش شاخص هایی نظیر رضایت مشتریان و دیگر شاخص های پیشبردی سودآوری، زمان و پول زیادی صرف می کنند تا میزان وفاداری مشتریان خود را بالا ببرند. اما همبستگی ضعیفی بین چنین سنجه های سنتی ای با شاخصی چون سهم خرید مشتری(Share of Wallet) که از اهمیت بالاتری برخوردار است وجود دارد. منظور از سهم خرید مشتری درصد مخارج یک مشتری در یک طبقه از برند کالا ، فروشگاه و یا شرکت است. مشتری ممکن است از برند شرکت شما راضی باشد و با خوشحالی آن را به دیگران پیشنهاد کند اما اگر از رقبای شما راضی تر باشد، شما فروش خود را از دست خواهید داد. بنابراین تلاش درجهت جلب رضایت مشتری لزوماً کافی نیست. این موضوع بدین معنی نیست که معیارها و سنجه های سنتی ارزش ندارند. این گونه شاخص ها میزان رضایت افراد و تمایل آنها به پیشنهاد دادن محصولات شما به دیگران را به شما نشان می دهد. اما توان نشان دادن این نکته مهم را ندارند که مشتریان چگونه پول خود را بین محصولات شما و رقبایتان تقسیم می کنند.
خرده فروشی وال مارت در این رابطه تجربه تلخ و تکان دهنده ای دارد. در سال 2008 با توجه به بازخورهای متعددی که از مشتریان دریافت کرد شرکت تصمیم گرفت با تغییر
طراحی های ابتکاری خود تجربه درک شده مشتریان را ارتقا بخشد. بدین منظور قفسه هایی که در ویترین های فروشگاه بدنمایی می کردند را حذف کرد، فروشگاه و ویترین ها را تزیین کرد، و قفسه هایی که بیش از حد با محصولات مختلف شلوغ شده بود را خلوت کرد. همان طور که انتظار می رفت با این اقدامات شاخص های رضایتمندی مشتریان بالا رفت. اما فروش شرکت با افول طولانی و بی سابقه ای در طول دوران شرکت مواجه شد. چارلز هالی (Charles Holly) مدیر مالی شرکت وضعیت شرکت را در آن زمان این گونه توضیح می داد «در بیشتر فروشگاه ها مشتریان حضور داشتند و محصولات را می خریدند اما مقدار خرید آنها از دیگر خرده فروشی ها افزایش یافته بود » با اینکه رضایتمندی مشتریان بالا رفته بود اما سهم خرید مشتریان کاهش یافته بود.
در ارتباط با وفاداری مشتریان، مطالعه مقاله « شاخص وفاداری مشتریان NPS » را بخوانید.
اما سؤال اینجاست که اگر سنجه های وفاداری تأثیری بر سهم خرید مشتری ندارد پس چه شاخص هایی تأثیر دارد؟ برای یافتن پاسخ این سؤال مطالعه ای با داده های طولی در طی دو سال ترتیب داده شد. در این مطالعه رفتار خرید 17000 مشتری در بیش از 12 صنعت در 9 کشور مختلف مورد بررسی قرار گرفت. داده های متنوعی از رکورد های فروش شرکت ها و نمره شاخص های رضایتمندی و وفاداری جمع آوری شد. تحلیل داده ها رابطه ظریف و شدیدی را میان برخی منغیرها برای ما نمایان ساخت: رتبه یک برند در مقایسه با دیگر برند ها از دیدگاه مشتری میزان سهم خرید مشتری را پیش بینی می کرد. این پیش بینی بر اساس فرمول ناشناخته تحت عنوان قاعده تخصیص سهم خرید مشتری (Wallet Allocation Rule) که قبلاً توسط بازاریابان مورد استفاده قرار می گرفت، محاسبه شد. از صنعتی به صنعت دیگر و از شرکتی به شرکت دیگر رابطه و همبستگی این فرمول با سهم خرید مشتری ارزیابی و نتیجه همبستگی به طور میانگین با مقدار بالای 0.9 ( در حالی که همبستگی کامل 1.0 است) برآورد شد. مهمتر از این رابطه مشخص شد که همبستگی بین تغییرات قاعده تخصیص سهم خرید مشتری و سهم خرید مشتری 0.8 است در حالی که همبستگی تغییرات در رضایتمندی و نیت مشتری برای پیشنهاد محصولات به دیگران با سهم خرید مشتری تنها 0.1 برآورد شده است که این مقدار گواه بر رابطه ضعیف بین این دو متغیر است.
تفاوت اصلی قاعده تخصیص سهم خرید مشتری این است که دو فاکتور را در رابطه با برند شرکت مشخص می کند: 1- آیا برند شما انتخاب اول مشتری شماست؟ 2- چه مقدار از برند شما در سبد مشتری قرار دارد؟ با توجه به این دو فاکتور شما می توانید با اطمینان مقدار سهم خرید مشتری را پیش بینی کنید. برای مثال اگر برند شما یکی از دو برندی است که مشتری از آن استفاده می کند، با توجه به قاعده مذکور تأثیر تفاوت انتخاب شما توسط مشتری به عنوان برند اول یا دوم در شاخص های مالی نشان داده می شود. حتی وابسته شدن کوچک مشتری با محصول رقبا تأثیرات زیادی بر عملکرد مالی شما خواهد گذاشت: نیمی از هر دلار که می توانستید از مشتری جمع کنید به جیب رقیب می رود. این تأثیر منفی زمانی کاهش می یابد که رتبه دومی شما در ذهن مشتری افزایش یابد و به اولی نزدیک شود.
این مطلب توسط آقای محمد مقدسی و با استفاده از منابع زیر نوشته شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
Harvard Business Review,october 2011

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103482/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیفون گران می‌شود؟

نجات از تشنگی با نور آفتاب: ابداع هواژل انقلابی که آب شور دریا را آشامیدنی می‌کند

اشتباه عجیب؛ اپل گوشی جدید سامسونگ را تبلیغ کرد!

در محیط خلأ فضا، موشک‌ها چگونه حرکت می‌کنند؟

بازی‌های ایکس‌باکس حالا جزو پرفروش‌ترین‌های پلی‌استیشن هستند!

نخ دندان جایگزین سرنگ‌های دردناک واکسن می‌شود

شایعه‌ای غیرمنتظره، طرفداران بازی GTA 6 را نگران کرد

اگر زمین به دور بزرگترین ستاره جهان می‌چرخید، چه اتفاقی رخ می‌داد؟

شرکت EA قیمت بازی‌های خود از جمله Battlefield 6 را افزایش نمی‌دهد

کشف تاریخی در چین؛ کتیبه‌ای 2246 ساله از جستجوی جاودانگی فاش شد

شیائومی 15T حالا در آستانه رونمایی است

تبدیل ماست به یک ژل ترمیم کننده بافت

نارنجی احتمالا یکی از خاص‌ترین رنگ‌های آیفون 17 خواهد بود

ذوب طلا منجر به بازنویسی قوانین فیزیک شد

دسته منحصربه‌فرد پلی‌استیشن 5 رونمایی شد؛ ابزاری برای بازی‌های مبارزه‌ای

عکس روز ناسا از حلقه‌های تاجی خورشید

شکست اولیه Cyberpunk 2077 باعث پیشرفت و بهبود بازی شد

سیاره‌ای با احتمال زیست‌پذیری کشف شد

باگ عجیب گالری آیفون با آپدیت جدید iOS 18.6 برطرف شد

طرح بلندپروازانه شرکت آمریکایی برای اعزام همزمان 6 هلی‌کوپتر به آسمان مریخ

نسل جدید لپ‌تاپ «اولترا» سامسونگ با گرافیک پرقدرت در راه است

بوتاکس؛ سلاحی تازه علیه میگرن‌های شدید و مقاوم

آیفون تاشو؛ زمان رونمایی متفاوت‌ترین گوشی اپل لو رفت

خواب نامنظم عامل 172 بیماری است

هوش مصنوعی جدید گوگل، نمایشگر دستگاه را به‌طور کامل بررسی می‌کند

با عجایب هفتگانه کیهان آشنا شوید

مشخصات و تصاویر گوشی «ارزان» جدید شیائومی لو رفت

جلبک‌های خلیج فارس؛ سلاحی طبیعی علیه سرطان

نام‌گذاری سری گلکسی S سامسونگ تغییر می‌کند؟

تونل ترانس‌آتلانتیک؛ آیا رویای سفر میان‌قاره‌ای از زیر اقیانوس اطلس به واقعیت می‌پیوندد؟

مشخصات شیائومی 16 پرو مکس لو رفت؛ باتری غول‌آسا و دوربین پیشرفته

پهپاد خورشیدی با بال‌هایی بزرگ‌تر از بوئینگ 747، می‌تواند ماه‌ها بی‌وقفه پرواز کند

فیزیکدانان «MIT» به مناظره 98 ساله اینشتین و بور پایان دادند

تصاویر نسل جدید پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی دنیا لو رفت

ارتباط ماهواره‌ای به گوشی‌های ردمی نوت شیائومی می‌آید

سیستم ایمنی، بیماری مجازی را هم جدی می‌گیرد!

بازار موبایل آمریکا: رشد سهم سامسونگ همزمان‌با افت فروش آیفون

لبو برای افراد مسن مفیدتر است

اسکن کد QR در اندروید متحول می‌شود

عکس روز ناسا از چشم آسمان

از نوکیا تا سونی اریکسون؛ تجدید دیدار با گوشی‌های خاطره‌انگیز دکمه‌ای

آیا «3I/اطلس» می‌تواند یک کاوشگر موجودات فرازمینی باشد؟

افشاگر: رونمایی از بازی جدید سری Assassin’s Creed به زودی انجام خواهد شد

معرفی برخی از کاربردهای ماهواره ناهید 2

ستاره مسابقات فرمول 1 برای بازی GTA 6 هیجان‌زده است

ربات انسان‌نمایی که پشتک می‌زند!

توسعه‌دهندگان ریمیک Silent Hill 2 از خوشحالی طرفداران ابراز رضایت کرده‌اند

پلاستیک‌ها منبع انرژی می‌شوند!

نسخه «سوپر» گرافیک RTX 50 امسال از راه می‌رسد؛ پیشرفت چشمگیر در ظرفیت حافظه

آیا نوزادی می‌تواند در فضا متولد شود؟