سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

از شکست پروژه های CRM جلوگیری کنید مديريت

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - نرخ شکست پروژه‌های CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) همواره به‌دلیل وجود موانع مختلف در طول مسیر پیاده‌سازی و اجرا بالا بوده است. در این مقاله به برخی چالش‌های معمول نگاهی داشته و با نظر متخصصان در خصوص روش‌های گوناگون اجتناب از آنها آشنا خواهیم شد.
وجود بعضی موانع از نتایج مستقیم عدم آمادگی کافی در‌سازمان است. برای نمونه، در بررسی نظرات بیش از 500 نفر از اعضای پروژه‌های CRM که به وسیلۀ موسسه تحقیقاتی فورستر انجام گرفته بود، حدود دو پنجم (40 درصد) اظهار داشتند که مهم‌ترین چالش پیش روی چنین پروژه‌هایی مربوط به ضعف استراتژی CRM نظیر عدم تعیین شفاف اهداف است. سایر موانع اجرای موفق پروژه‌های CRM تحت تاثیر ابزارهای مورد استفاده است. در پژوهشی که توسط موسسه تحقیقاتی فورستر انجام گرفته است، 30 درصد شرکت‌کنندگان به چالش‌هایی اشاره کرده‌اند که ارتباط مستقیمی با ضعف فناوری دارند.
خوشبختانه در حال حاضر اکثر مشکلات مربوط به انتخاب استراتژی CRM و انتخاب راه‌حل‌های مناسب CRM (مدیریت ارتباط با مشتریان) به خوبی رفع شده‌اند. اما کسب‌وکارهای مختلف همچنان با چالش‌هایی در مسیر پیاده‌سازی پروژه CRM روبه‌رو هستند. روشن است که برای موفقیت هر چه بیشتر در اجرای پروژه‌های مذکور باید با چنین چالش‌هایی مقابله کرد.
اطلاعات بیل باند، معاون و تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقات فورستر، به یکی از رایج‌ترین مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در این زمینه اشاره می‌کند.«بسیاری از مشکلات به واسطه عدم توجه مدیریت به میزان اهمیت داده‌های مشتریان در مراحل آغازین پروژه است. در واقع آنان نمی‌دانند که در آینده به چه اطلاعاتی نیاز خواهند داشت، چگونه این اطلاعات را جمع‌آوری و آن را مدیریت خواهند کرد. برنامه‌های کاربردی مدیریت ارتباط با مشتری هم چون پایگاه‌های داده تقریباً منطقی هستند و اگر داده‌های نامناسب در اختیار آنها قرار داده شود، در نهایت نتایج غیر قابل قبول خواهند بود.»
ریچارد بوردمن، بنیانگذار موسسه مشاوره Mareeba، اضافه می‌کند: «سیستم‌های خوب، داده‌های خوب می‌خواهند و اگر استفاده از سیستم جدید منوط به استفاده از داده‌های فراوان است، واضح است که به اطلاعات باکیفیتی نیاز داریم.»
«بسیاری از ‌سازمان‌ها از منابع اطلاعاتی قوی برخوردارند، ولی کیفیت اطلاعات به طرز شگفت‌انگیزی پایین و ضعیف است. بدیهی است که پاکسازی اطلاعات امری وقت‌گیر است، اما ابزارهایی به این منظور طراحی شده‌اند که فرآیند را بسیار آسان‌تر کرده و نیاز به برون‌سپاری را به‌طور کامل از بین می‌برند.»
به نظر وی مشکل این است که‌سازمان‌ها با پیچیدگی‌های مختلف این حوزه به‌طور کامل آشنا نیستند. به باور آنها داشتن چند فایل اکسل و اطلاعات موجود در آنها بهترین راه‌حل است. در واقع انتظارات مختلفی مبنی بر میزان اطلاعات مورد نیاز سیستم وجود دارد. بنابراین در قدم اول باید قادر باشید این گروه را با «اطلاعات مفید» آشنا کنید. این بهترین روش برای حل مشکل اطلاعاتی است و مرحله‌ای کلیدی برای پیاده‌سازی پروژه مدیریت ارتباط با مشتری محسوب می‌شود.
فرآیندها
بنا بر یافته‌های پژوهش موسسه فورستر، پیاده‌سازی CRM همواره با مشکلی تحت عنوان فرآیندهای کسب‌وکار مواجه است.
در این مطالعه نزدیک به نیمی از شرکت‌کنندگان پذیرفتند که عدم موفقیت پروژه‌های مدیریت ارتباط با مشتری ارتباط تنگاتنگی با ضعف در تبیین الزامات کسب‌وکار، طراحی نامناسب فرآیندهای کسب‌وکار و نیاز به انطباق راه‌حل‌های سفارشی‌سازی‌شده با الزامات منحصربه‌فرد ‌سازمانی دارد. دیوید تیبر، مدیرعامل شرکت SalesLogistix اشاره می‌کند که اجرای موفق پروژه‌های CRM درواقع به معنی موفقیت در ایجاد یک تغییر بزرگ در کسب‌و‌کار است.
به نظر اد تامپسون معاون و تحلیلگر ارشد موسسه پژوهشی گارتنر، بروز تعارضات بین بخش‌ها و دپارتمان‌های مختلف، درحالی‌که سعی در همکاری با یکدیگر دارند، امری گریزناپذیر است. بهترین مثال طرحی است که به‌منظور اجرای برنامه فروش متقابل اجرا می‌شود.
اجرای آزمایشی این طرح موفقیت‌آمیز بوده و براساس مدلی خاص، مشتریانی که تمایل به خرید یک بسته پیشنهادی دارند و گروهی از مشتریان که باید در جریان اجرای طرح قرار بگیرند، شناسایی می‌شوند. طرح اجرا می‌شود و نرخ فروش و درآمد به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.
مدیر خدمات مشتریان اعلام می‌کند گروه او به موجب اجرای این طرح مجبور به افزایش میانگین تماس خود با مشتریان به سه دقیقه شده است، زیرا اجرای این طرح مستلزم انجام مجموعه‌ای از مراحل است و زنجیره فعالیت تفاوت چشمگیری با زنجیره پیشین دارد. به دنبال چنین اظهاراتی وی خواستار افزایش 50 نیروی بیشتر به تیم و تخصیص بخشی از بودجه واحد بازاریابی به این واحد می‌شود. بخش بازاریابی با چنین درخواستی مخالفت می‌کند و به دنبال آن تیم خدمات مشتریان از اجرای کامل طرح باز مانده و درنهایت کل پروژه مدیریت ارتباط با مشتری با شکست مواجه می‌شود.
با اینکه فناوری مورداستفاده، فرآیندها، طرح آزمایشی همه در سطح قابل قبولی بودند، تعارض موجود مانع بزرگی در مسیر اجرای طرح می‌شود.
افراد
بنا بر پژوهش موسسه فورستر، قریب به نیمی از مشکلات پیش روی پروژه‌های CRM مربوط به افراد است. حدود 42 درصد شرکت‌کنندگان در این پژوهش در این خصوص به مشکلاتی نظیر کم کاری کارکنان، توجه ناکافی به مدیریت تغییر و برنامه‌های آموزشی و وجود مشکلاتی در هماهنگی فرهنگ‌سازمانی با روش‌های جدید کار اشاره می‌کنند. 
بیل باند توضیح می‌دهد که مهم‌ترین چالش‌های مرتبط با افراد در اجرای پروژه‌های CRM شامل مقاومت در قبال اتخاذ راهکارهای جدید(45 درصد)، مشکلات ایجاد ارتباط بین کاربر و سیستم (44 درصد)، برنامه‌ریزی ناقص و عدم توجه به مدیریت تغییر(42 درصد) هستند.
باند از رهبری‌سازمانی به‌عنوان یکی از عوامل موثر در رفع موانع مذکور یاد می‌کند. او می‌گوید: «بهتر است در این خصوص از توانایی مدیران ارشد در برقراری ارتباط و انتقال اهمیت پروژه اطمینان حاصل کنید.
فراموش نکنید برنامه مدیریت تغییر مناسبی داشته باشید، افراد باید بدانند امور چرا باید تغییر کنند، ابزارهای تغییر باید در اختیار آنان قرار گیرد و آموزش‌های مناسب در این خصوص در نظر گرفته شود، به این ترتیب محول کردن نقش‌های جدید به آنان راحت‌تر خواهد بود.»
بردمن در این رابطه بر اجرای آزمایشی و ارزیابی میزان پذیرش در قالب «فاز آزمایش پذیرش کارکنان» تاکید دارد.
این امر فرآیندی کاملا طولانی و شگفت‌آور است و به جرات می‌توان گفت: تمامی کارکنان در آن شرکت خواهند داشت. اجرای آزمایشی تک‌تک مراحل چندان غیرمعمول نیست. در واقع در این مرحله است که الزامات به‌طور روشن قابل شناسایی خواهند بود. اجرای آزمایشی طرح در طول چند ماه کمک بزرگی به پیاده‌سازی موفق پروژه CRM در بلندمدت دارد.در واقع مطالعه بازخوردهای کارکنانی که در طول این فاز طرح را اجرا می‌کنند، بهترین ابزار برای رفع مشکلات بالقوه طرح است. در نهایت بزرگ‌ترین مشکل پیش روی پروژه‌های CRM در این بخش عدم انطباق‌پذیری کارکنان با سیستم بوده و یک سیستم موثر CRM مستلزم به‌کارگیری مداوم و نظام‌مند است. در طول این سال‌ها، صنعت CRM دریافته است که مهم‌ترین چالش پیش روی سیستم‌های CRM پذیرش کاربرد آن در میان کارکنان است. واضح است که ادعای ارائه‌کننده سیستم CRM درخصوص «سهولت‌کاربرد» نیز تضمینی بر این امر نخواهد بود.
اگر به دنبال اجرای فرآیندهای کسب‌وکار از طریق یک سیستم CRM هستید باید کارکنان را نسبت به استفاده از آن ترغیب کنید، در غیر این صورت خروجی موردنظر قابل دسترس نخواهد بود. اگر به‌دنبال ارزش افزوده هستید، باید به‌نحوی ساختاریافته و مستمر از سیستم استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید کارکنان شما صرف حضور در دوره‌های آموزشی و آشنایی با سیستم در تحقق این هدف تاثیرگذار نخواهند بود. بنابراین به‌منظور بررسی سیستم و شناسایی و حل مشکلات کاربرد آن به ساختار‌ها و زیرساخت‌های فراوانی نیاز خواهید داشت.
در این قسمت به نکاتی کلیدی در خصوص پیاده‌سازی پروژه مدیریت ارتباط با مشتری می‌پردازیم:
رویکردی تدریجی داشته باشید:
طرح خود را به صورت آزمایشی و در میان گروهی کوچک به اجرا بگذارید. این مرحله به‌عنوان فاز ارزیابی داخلی موثر خواهد بود. علاوه‌بر این اعضای این تیم نقش بسیار مهمی در پذیرش طرح در مراحل آتی خواهند داشت.
فشار راهگشا نیست:
مجبور کردن افراد به کاربرد سیستم منجر به ایجاد مقاومت و خشم در بین آنان می‌شود. به آنان ثابت کنید که این کار از اتلاف زمان جلوگیری کرده و حتی منجر به افزایش میزان فروش می‌شود.
از مدیران بخواهید از سیستم استفاده کنند:
اگر سیستم CRM یکی از استراتژی‌های فروش سازمان شما است، پس باید همه اعضای ‌سازمان به زبانی واحد از آن سخن بگویند.
از سیستم واحد گزارش‌دهی استفاده کنید:
این وظیفه مدیران ارشد است که نسبت به تهیه هر گونه گزارش از طریق یک سیستم واحد تاکید داشته باشند. کارکنان به‌زودی و به مرور زمان ارزش استفاده از یک سیستم واحد نسبت به روش‌های قدیمی را درک خواهند کرد.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد (23 خرداد 93)

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103460/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این گوشی رده‌بالا، نه اندرویدی است و نه آیفون؛ اما یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد

«معجزه»؛ نام رمز گوشی‌ گلکسی S26 سامسونگ!

تولید ویدئوی هوش مصنوعی از «مارتین لوتر کینگ جونیور» متوقف شد

تحول بزرگ ویندوز 11؛ کوپایلت برای کنترل کامل کامپیوتر شما آماده می‌شود

90 درصد از علم ناپدید شده است!

اوپو فایند X9 و X9 پرو رونمایی شدند؛ پرچمداران دوربین‌محور برای رقابت با بهترین‌ها

دستگاه درمان زخم معده با قابلیت بلعیده شدن

تولید مدل فوق باریک گلکسی S26 لغو شد؟

ویدئویی از تقویت‌کننده موشک استارشیپ پیش از فرود آمدن در دریا

خودنمایی ماژول دوربین قابل تعویض در تیزر جدید ریلمی GT8 پرو

فضانوردان روسی یک پیاده‌روی فضایی 6 ساعته را انجام دادند

بازی بیسبال پلی استیشن برای اولین بار به کامپیوتر می‌آید؟

چرا بیش از نیمی از پروژه‌های هوش مصنوعی ممکن است در سال 2026 شکست بخورند؟

نینتندو شایعات مربوط به هک شدنش را تکذیب کرد

دلفین‌های به گل نشسته احتمالا مبتلا به آلزایمر هستند

تکنولوژی جدید ارتش آمریکا ابرسربازان Call of Duty را به واقعیت تبدیل می‌‌کند

نه آبی نه سبز؛ زمین ما بیش از 2٫4 میلیارد سال پیش بنفش بوده است

دانشمندان راز ژنتیکی عمر طولانی موش‌های حفار برهنه را کشف کردند

تریلر جدیدی از بازی Dispatch منتشر شد

کونامی زیر وعده خود به طرفداران Silent Hill f زده است

تولد نادرترین طوطی آبی جهان؛ امیدی تازه برای گونه‌ای منقرض‌شده

اولین تصویر واقعی گلکسی S26 اولترا لو رفت

تلسکوپ جیمز وب فوران‌های عظیم انرژی را از نخستین سیاه‌چاله تصویربرداری شده کشف کرد

گیگابایت لپ‌تاپ‌های گیمینگ A16 و A18 را با شارژدهی 12 ساعته معرفی کرد

یک ابرنواختر در کهکشان

ساعت آنر واچ 5 پرو با شارژدهی 15 روزه رونمایی شد

یک عامل خطر جدید برای زوال عقل شناسایی شد

ساعت جدید کاسیو با طراحی بسیار جذاب رونمایی شد

مقایسه اندازه اشیاء در فضا

اپل ارزشمندترین برند دنیا شد؛ سامسونگ پنجم

وعده هوش‌مصنوعی برای نبرد با مقاومت آنتی‌بیوتیکی

گوشی پرچمدار بعدی شیائومی هم 2 نمایشگر خواهد داشت

برنامه‌های «اسپیس‌ایکس» پس از یازدهمین پرتاب «استارشیپ»

آنر ایربادز 4 رونمایی شد؛ 46 ساعت شارژدهی و درایور تیتانیومی

تصویب 18 طرح برای تکمیل زنجیره ایمپلنت‌های مغزی در 13 دانشگاه کشور

یکی از قابلیت‌های قدیمی گوشی‌های پرچمدار سامسونگ به آیفون 18 پرو می‌آید

شهاب‌سنگ درخشان، شب تنسی را به روز تبدیل کرده‌اند

گلکسی F34 سامسونگ به وان یو آی 8 آپدیت شد

مدل مشکی کیبورد اپل برای آیپد ایر رونمایی شد

«انگشتان مرد مرده» احتمالاً عجیب‌ترین میوه روی زمین است

چرا جایزه نوبل ریاضیات وجود ندارد؟

قلم پیشرفته لاجیتک برای هدست اپل ویژن پرو رونمایی شد

اورانوس و نپتون شاید نخستین «غول‌های سنگی» منظومه شمسی باشند

نرم‌افزار ویژن پرو وارد آیپد می‌شود

دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای اطلس مثل شلنگ آتش‌نشانی کیهانی، آب در فضا می‌پاشد

آن حفره کوچک و مرموز کنار لپ‌تاپ چیست؟

وقتی هوش مصنوعی دست به قلم می‌شود

گوشی جدید آنر باتری 9000 میلی‌آمپرساعتی خواهد داشت

میتوکندری؛ تنها سنگر تسخیرنشده در دنیای ویرایش ژن

اهدای ارج‌نامه قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به «مریم رزاقی‌آذر»