سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

پروموشن چیست و انواع آن کدامند؟ مقالات بازاریابی

پروموشن چیست و انواع آن کدامند؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - واژه پروموشن (Promotion) دارای معانی مختلفی است. به طور مثال، وقتی در مورد پست و مقام از این واژه استفاده می‌کنیم، منظور ما ارتقای شغلی است. اما در حوزه بازاریابی که موضوع اصلی این مقاله است، پروموشن معنی دیگری دارد. در واقع، در بازاریابی، پروموشن بیشتر به معنی ترویج و اشاعه یک برند است. به طور مثال، وقتی در حوزه فروش از پروموشن صحبت می‌کنیم، منظور افزایش و ارتقای سطح فروش محصولات است.
در این رابطه، برندها از استراتژی‌هایی مانند تبلیغات، کدهای تخفیف و … استفاده می‌کنند تا محصولات و خدمات خود را با فروش حداکثری به بازار عرضه کنند. بالطبع، زمانی که بازار شاهد ترویج محصولات یا خدماتی جدید باشد، مشتریان بیشتر از آن استقبال کرده و فروش بیشتری نصیب آن برند خواهد شد.
همانطور که می‌دانید پرموشن یکی از چهار جزء اصلی ترکیب بازاریابی و قانون 4p است. به علاوه، پروموشن یکی از مولفه‌های اصلی ترکیب ترویجی یا برنامه ترویجی نیز محسوب می‌شود. به طور کلی، مجموعه اقدامات و استراتژی‌هایی که به کار می‌برید تا مشتریان انگیزه و اشتیاق لازم برای خرید از برند شما را پیدا کنند پروموشن گفته می‌شود. شما برای پروموشن برند خود به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستید، چرا که هدف نهایی شما فروش بیشتر است. البته پروموشن انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
آیا پروموشن همان تبلیغات است؟

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که تبلیغات و پروموشن (ترویج) را یکی می‌دانند. متأسفانه باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. چرا که در واقع، تبلیغات و پرموشن دو مفهوم متفاوت در عرصه بازاریابی هستند. تبلیغات تنها یک شیوه یا استراتژی خاص برای شناساندن محصولات و خدمات شما به مخاطبین و برند مارکتینگ است. این در حالی است که پروموشن مفهومی کلی تر بوده و مجموعه‌ای از اقدامات و استراتژ‌ی‌های لازم برای ترویج برند شما را شامل می‌شود. بله درست حدس زدید، تبلیغات به خودی خود، یکی از زیرشاخه‌های پروموشن محسوب می‌شود.
به زبان ساده، پروموشن در معنای گسترده خود، مستلزم ارتباط بین فروشنده و مشتری است. هدف اصلی پروموشن این است که مخاطبین را ترغیب کنیم تا از ما خرید کنند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار یا برند، می‌توانید از طریق پروموشن، محصول خود را به بازار هدف بشناسانید. وقتی بتوانید محصولات و خدمات خود را به خوبی در بازار ترویج دهید، موفق خواهید شد یک تصویر عمومی از برندتان نیز خلق کنید.
انواع پروموشن

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


پروموشن به عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی دارای انواع گوناگونی است. در ادامه شما را با انواع مختلف پروموشن آشنا خواهیم ساخت:
1. تبلیغات
همه شما به خوبی با مفهونم تبلیغات آشنایی دارید. ما برای معرفی، شناساندن و فروش محصولات و خدمات خود به تبلیغ آنها می‌پردازیم. ما برای تبلیغات برند خود می‌توانیم از کانال‌هیا ارتباطی مختلف مانند تلویزیون، رادیو، فضای مجازی و غیره بهره مند شویم. در واقع، تبلیغات یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توانیم برای آگاهی از برند به کار بریم. البته همانطور که می‌دانید، امروزه اصول تبلیغات دستخوش تغییرات زیادی شده است.
امروزه، برای تبلیغ محصولات و خدمات دیگر تنها به روش‌های سنتی مانند رادیو، روزنامه، مجله تلویزیون و غیره استفاده نمی کنیم. حتی بازاریابی و تبلیغ از طریق ایمیل مارکتینگ – که البته در حال حاضر نیز طرفداران بیشمار خود را داشته و از بازدهی خوبی برخوردار است- یک شیوه تبلیغاتی سنتی و قدیمی محسوب می‌شود. در حال حاضر، به لطف پیشرفته یا لحظه‌ای فناوری اطلاعات شما می‌توانید به صورت آنلاین، برند خود را تبلیغ کنید. چند مورد از رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی آنلاین برای انجام تبلیغات عبارتند از:
فضای مجازی وبسایت وبلاگ پیامک انبوه دستیابی به رتبه یک موتورهای جستجوی اینترنتی 2. دایرکت مارکتینگ یا بازاریابی مستقیم
بازاریابی مستقیم یک روش تبلیغاتی مستقیم است. در این نوع تبلیغات، شما می‌توانید مستقیما با مشتریان خود ارتباط برقرار سازید. برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبین و یا بازاریابی مستقیم محصولات خود ابزارهای ارتباطی مختلفی در اختیار شما قرار دارند که عبارتند از:
پیامک انبوه ایمیل وبسایت تبلیغات آنلاین بازاریابی دیتابیسی توزیع کاتالوگ نامه‌های تشویقی تبلیغات روزنامه‌ای تبلیغات حضوری بسیاری از افراد و سازمان‌هایی که از بازاریابی مستقیم استفاده می‌کنند، این روش تبلیغاتی را واکنش مستقیم نیز می‌نامند.
3. پروموشن فروش
این روش هوشمندانه پروموشن به دو طریق رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای به کار می‌رود. شما می‎‌توانید با انجام فعالیتهای پروموشن فروش، در زمانی کوتاه و از پیش تعیین شده، تقاضای مورد نظر را در بازار هدف ایجاد کنید. پس از این‌که تارگت مارکت شما، در این بازه زمانی مشخص پاسخ مطلوبی به برند شما داد، می‌توانید این تقاضا را افزایش داده و به عرضه بیشتر محصولات و خدمات خود بپردازید. شما با استفاده از این روش پروموشن، در واقع، بدون فوت وقت، نبض بازار را در دست خود خواهید گرفت.
4. فروش شخصی
مسلما فروش یک محصول در وهله اول در گروه یک عامل اساسی است: به فروش رسیدن آن محصول. اگر صاحب یک شرکت یا برند هستید، و یا به هر طریقی وظیفه بازاریابی یک برند بر عهده شماست، می‌توانید از فروش شخصی به عنوان یک استراتژی پروموشن بهره مند شوید. در این روش، شما باید به شخصه، و یا از طریق یک نماینده فروش، محصولات و خدمات خود را حضورا به بازار عرضه کنید.
به طور مثال، وقتی برای پرزنت کردن محصولات خود از یک ویزیتور استفاده می‌کنید، در واقع به طور مستقیم و شخصی با خریدار سر و کار خواهید داشت. در این شیوه، با عکس العمل آنی مشتری روبرو شده و می‌توانید از این واکنش نهایت استفاده را ببرید. چگونه؟ وقتی شما حضورا محصولی را به فروش می‌رسانید و یا فردی به نیابت از شما این کار را بر عهده می‌گیرد، مشتری اعتماد بیشتری به برند شما خواهد داشت. در نتیجه، زمانی که بتوانید این اعتماد دو سویه را ایجاد کنید، با وفاداری مشتری روبرو خواهید شد.
5. روابط عمومی
منظور از روابط عمومی مدیریت گسترش اطلاعات میان یک فرد یا سازمان (به عنوان صاحبین یک برند یا کسب و کار) و عموم مردم ( به عنوان بازار هدف) است. شما می‌توانید با ارتقای سطح روابط عمومی خود، با آگاهی از برند و در نتیجه فروش بیشتری همراه شوید.
اهداف پروموشن

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


پیش از این‌که در رابطه با پروموشن یا ترویج برند خود دست به اقدامی بزنید، باید از هدف آن مطمئن شوید. در ابتدا باید این سوال را از خود بپرسید که اصلا به چه دلیلی باید محصول خود را پروموشن کنید؟ یا اصلا مشتریان به چه علتی باید از برند شما استقبال کنند؟ در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین اهداف پروموشن در بازاریابی ترویجی خواهیم پرداخت:
1. ترویج یک محصول یا خدمات جدید
همه ما به خوبی با این ضرب المثل آشناییم: دست بالای دست زیاد است. بله، در بازار پررقابت امروز، تنها برندهایی که به طور هوشمندانه بازاریابی می‌شوند شانس موفقیت و پیشرفت دارند. اما این دلیل نمی‌شود که اگر برند شما در حوزه‌ی ای یای فعالیت می‌کند که مسبوق به سابقه بوده، پس نباید به بازار معرفی شود. شما می‌توانید با پروموشن محصولات و خدمات جدید برند خود، شانس خود را امتحان کرده و یک بازار نیچ برای برندتان کشف کنید.
2. توسعه تصویر برند
منظور از تصویر برند چیست؟ وقتی می‌خواهید برای خود یک گوشی موبایل تهیه کنید، اولین تصاویری که در ذهنتان مجسم می‌شود گوشی‌های اپل و سامسونگ هستند. این تصویرسازی را دست کم نگیرید. وقتی در مورد فوتبال صحبت می‌کنید، اولین تیم‌هایی که نامشان را به خاطر می‌آورید رئال مادرید و بارسلونا هستند. این مثال‌ها پایانی ندارند. هدف ما از بیان این مسئله این است که می‌توانید با پروموشن برند خود، رفته رفته تصویر برندتان را در اذهان عمومی توسعه داده و به برندی نام آشنا تبدیل شوید. به طور مثال، شاید در ابتدا تنها یک بازار هدف خاص از شما خرید کنند، اما اگر بتوانید با رعایت اصول بازاریابی ترویجی برند خود را در حافظه مخاطبین ثبت کنید، رفته رفته بازار هدفتان نیز گسترده‌تر خواهد شد.
3. اطلاع رسانی به مشتریان
شما می‌توانید از طریق پروموشن برند خود، جدیدترین‌ تغییرات صورت گرفته در برندتان را به اطلاع مشتریان برسانید. همچنین، در جریان پروموشن این امکان را خواهید داشت که با جزئیات به توصیف محصولات خود پرداخته و تصویر برندتان را ارتقا بخشید.
4. رقابت
امروزه همه رقبا از بازاریابی ترویجی برای پروموشن محصولات خود بهره می‌گیرند. پس چرا شما نیز در این گروه نباشید؟ برای اینکه بتوانید در بازار پررقابت فعلی، گوی سبقت را از دیگر رقبا بربایید یا دست کم حرفی برای زدن داشته باشید، لازم است که از یک استراتژی ترویجی دراز مدت برای پروموشن برند خود استفاده نمایید.
5. تبدیل مشتریان احتمالی به مشتریان واقعی و وفادار
مطمئن باشید اگر بتوانید به طور هوشمندانه و حرفه‌ای از سبک‌های مختلف بازاریابی ترویجی برای پروموشن برند خود استفاده کنید، طولی نمی‌کشد که مشتریان احتمالی شما تبدیل به مشتریان وفادار شوند. در واقع، چه از تبلیغات استفاده کنید، و چه در فضای مجازی فعالیت کنید و یا حتی به شخصه به فروش برند خود بپردازید، تنها زمانی می‌توانید با نرخ تبدیل بیشتری همراه شوید که با تدبیر عمل کنید.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/138317/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوت 16 و نوت 16 پرو رونمایی شدند؛ گوشی‌های ارزشمند میزو با مشخصات چشمگیر

جیغ‌های ستاره در حال مرگ را بشنوید!

برگزاری نخستین همایش بین‌المللی مصدومین شیمیایی با تأکید بر دیپلماسی ایثار و حمایت وزارت امور خارجه

تعدیل نیروی گسترده در مایکروسافت؛ دست‌کم 6 هزار نفر اخراج می‌شوند

واردات تلفن همراه مشمول دریافت ضمانت‌نامه بانکی در گمرک شد

نشست هم‌اندیشی کارشناسان حوزه آموزش شاهد و ایثارگر گلستان با حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان

دیدار چهره به چهره مدیر کل بنیاد مازندران با جامعه ایثارگری قائمشهر

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان معزز «فرهادی تروجنی»

آپدیت جدید گوگل مسیجز باعث ایجاد مشکل برای کاربران شد

ساعت ارزان امیزفیت بیپ وارد بازارهای بیشتری می‌شود

شفق قطبی روی سیاره مشتری زیباتر از زمین

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «خوراکیان»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «خرمی»

پاسخ حقوقی ایران به تحریف گوگل؛ کار به دادگاه کشیده می‌شود

رباتی که پینگ ‌پنگ‌ را با مهارت یک انسان بازی می‌کند

گوگل لوگوی خود را تغییر داد

آپدیت iOS 19 باگ‌های کمتری نسبت‌به نسخه‌های اخیر خواهد داشت

مجلس با افزایش قیمت اینترنت مخالفت کرد

چه انتظاراتی از پرتاب نهم استارشیپ به فضا داریم؟

مجلس با افزایش قیمت اینترنت مخالف کرد

نحوه استفاده شما از ChatGPT سن‌تان را مشخص می‌کند!

باگ عجیب آی‌مسیج اپل؛ وقتی برخی از پیام‌های صوتی ارسال نمی‌شوند

آخرین مهلت ثبت‌نام در مسابقات ملی برنامه‌نویسی ICT Challenge

کاهش زمان تشخیص بیماری با طراحی شبکه عصبی پیچشی

اپل قرار است «کارخانه‌های پرتعدادی» در خاک آمریکا احداث کند

جهان زودتر از تصور قبلی انسان به پایان می‌رسد

گلکسی S25 اج چگونه خنک می‌ماند؟ سامسونگ راهکاری هوشمندانه دارد

کشف رویداد کم‌سابقه؛ سیاه‌چاله‌ای سرگردان ستاره‌ای دوردست را بلعید

نشر شاهد در خط مقدم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ایستاده است

بازی Borderlands 4 بزرگ‌ترین جهان مجموعه را خواهد داشت

شفق قطبی چیست و چطور به وجود می‌آید؟

قورباغه‌های ظریف چگونه از انقراض عامل نابودی تی رکس جان سالم به در بردند؟

ترفند تکاملی عجیب؛ برخی گیاهان برای گرده‌افشانی بوی تعفن تولید می‌کنند

گرامیداشت شهدای خدمت، تجلی وفاداری به آرمان‌های انقلاب در قم

گوشی Xperia 1 VII رونمایی شد؛ پرچمدار تندوتیز و گران‌قیمت سونی

گلکسی S25 اج سامسونگ رونمایی شد؛ باریک‌اندام، اما بُرنده!

علم ریاضی چه زمانی اختراع شد؟

پدران شهدا الگو های برتر صبوری، فداکاری و گنجینه ای از اسرار عشق و ایثارند

آیفون گران می‌شود!

چطور انسان می‌تواند از انرژی بی پایان سیاه چاله استفاده کند؟

SSDهای 512 ترابایتی همین نزدیکی‌هاست!

آلکاتل با یک گوشی «اولترا» به بازار موبایل برمی‌گردد

کشف جهش ژنتیکی نادر که به افراد امکان می‌دهد شب‌ها فقط چهار ساعت بخوابند

چرا وضعیت آلرژی بدتر شده است؟

ابرنواخترهای آینده؛ کدام ستاره‌ها ممکن است به‌زودی منفجر شوند؟

اختتامیه جلسات آموزه‌های تربیتی سوره لقمان با محوریت بزرگداشت «شهید حمیدرضا اسداللهی»

سامسونگ با معرفی اولین نمایشگر گیمینگ 500 هرتزی جهان، رکوردها را جابه‌جا کرد

دیدار نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با فرمانده مرکز مقاومت بسیج

گوریلا گلس سرامیک 2 معرفی شد؛ شیشه بسیار مقاوم گلکسی S25 اج

اجرای پروژه 6 میلیون پوندی برای کاهش هزینه برق مراکز داده هوش مصنوعی