سیاست و بازاریابی
زاکانی در برنامه «بدون توقف»؛
خرید 175 دستگاه اتوبوس در ابتدای کار نشان از اهمیت حمل و نقل عمومی برای شهرداری است
دوشنبه 26 ارديبهشت 1401 - 23:59:13
سیاست و بازاریابی - شهردار تهران با حضور در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» به تشریح عملکرد مدیریت شهری در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی و موانع بر سر راه شهرداری برای توسعه این ناوگان در کوتاه مدت، پرداخت.

به گزارش خبرنگار شهر ، دوشنبه (26 اردیبهشت 1401) علیرضا زاکانی در برنامه تلویزیونی «بدون توقف»، درباره چرایی ازدحام در مترو تهران، بیان کرد: مترو نقش ویژه و اساسی در حمل و نقل عمومی دارد. سندی نیز برای شهر تهران تا سال 1420 تنظیم شده است که با تکمیل خطوط مترو، یک سوم مسافران شهر تهران از طریق مترو جابجا خواهند شد و سهم 10 میلیون مسافر از 30 میلیون مسافر روزانه شهر تهران درنظر گرفته شده است.
شهردار تهران با بیان اینکه درحال حاضر هفت خط مترو در مدار بهره برداری هستند و ساخت چهار خط جدید دیگر در مسیر ابتدایی قرار دارد، افزود: حدود 320 ایستگاه در مجموعه مترو طراحی شده است که از این تعداد 142 ایستگاه فعال در خطوط هفت‌گانه فعال هستند و حدود 26 ایستگاه ساخته نشده است. البته 138 ایستگاه هم باید در چهار خط جدید ساخته شود.
زاکانی در ادامه عنوان کرد: طبق سند ریلی شهر تهران تا سال 1420 باید خطوط مترو تهران تکمیل شود. ساخت هر کیلومتر مترو نیاز به هزار و 200 میلیارد تومان هزینه دارد.
وی ضمن اشاره به تکمیل نبودن 11 خط مترو، گفت: برهمین اساس، تمامی نقاط تهران از مترو بهره مند نیستند. حتی بخش‌هایی از این هفت خط موجود نیز تکمیل نشده‌اند و نیاز به 70 هزار میلیارد تومان منابع مالی دارند.
شهردار تهران با بیان اینکه خطوط فعال موجود نیز برای سرویس دهی مطلوب نیاز به دو هزار و 500 دستگاه واگن دارد، گفت: درحال حاضر فقط هزار و 500 دستگاه واگن وجود دارد و از این تعداد هم بالغ بر 100 دستگاه واگن به علت ورود سیل به مترو از مدار خارج شده و بخش دیگر هم به علت فرسودگی از کارافتاده است لذا گفته می‌شود که بیش از 364 دستگاه واگن به صورت دائمی از مدار خارج است. البته دو سوم از هزار و 100 دستگاه واگن موجود نیز نیاز به تعمیرات و بازسازی دارد.
زاکانی ضمن اشاره به کم بودن خطوط مترو و کمبود و فرسودگی واگن‌ها، گفت: شهرداری در دوره جدید برنامه ریزی بسیار جدی برای مجموعه مترو انجام داده است تا ضمن افزایش سرعت توسعه مترو با اولویت تأمین 70 هزار میلیارد تومان برای تکمیل خطوط هفت گانه، برنامه ریزی برای ساخت خطوط 8، 9، 10 و 11 نیز صورت گیرد. ساخت 153 کیلومتر از مجموع چهار خط جدید نیاز به 200 همت دارد.
وی با تأکید براینکه مشکل اساسی مترو منابع مالی است، توضیح داد: 270 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تکمیل خطوط فعلی و ساخت خطوط جدید عدد کمی نیست؛ کل بودجه درآمدی سال گذشته شهرداری 35 هزار و 400 میلیارد تومان به صورت نقد و غیرنقد بود.
شهردار تهران با اعلام اینکه 700 دستگاه واگن برای بازسازی به شرکت واگن سازی تهران تحویل داده می‌شود، افزود: طی بازدید اخیر از شرکت واگن سازی تهران در مدت زمان 6 ساعت، متوجه شدم که ظرفیت جدی برای تولید واگن در تهران، اراک و زنجان وجود دارد. این ظرفیت و توان داخلی موجب می‌شود تا به سرعت به سمت تولید واگن از طریق سه شرکت مذکور پیش رویم.
زاکانی در ادامه عنوان کرد: طبق تعهد وزارت کشور برابر قانون، 630 دستگاه واگن برای شهر تهران باید از کشور چین تأمین شود که مقدمات واریز سهم 15 درصدی اولیه دولت انجام شده است. تحویل 630 دستگاه واگن نیازمند 5 سال زمان است و پس از دو سال از آغاز قرارداد، نخستین واگن‌ها تحویل مجموعه مترو خواهد شد.
وی ضمن اشاره به تولید انبوه قطار ملی گفت: یک رام قطار ملی هفت واگنه توسط توان داخلی ساخته شده است و پس از اخذ مجوزهای استاندارد جهانی وارد خطوط خواهد شد. قرارداد تولید 105 دستگاه واگن ملی نیز در دستورکار قرار گرفته است. بنا بود که سرعت گام‌ها در مسیر بهبود وضعیت مترو افزایش یابد اما محدودیت منابع موجب شده تا این سرعت کاهش یابد.
شهردار تهران با اعلام اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر تهران با موانعی همچون فرسودگی ناوگان موجود مواجه است، یادآورد شد: پایتخت نیاز به 7 هزار دستگاه اتوبوس دارد اما زمان تحویل مدیریت شهری، 2 هزار و 225 دستگاه اتوبوس فعال بود که بخش بسیاری از این تعداد فرسوده است و روزانه از مدار خارج می‌شود.
زاکانی در ادامه عنوان کرد: از روز نخست، اولویت ما حمل و نقل بود و در بودجه سال 1401، بیشترین سهم بودجه به حمل و نقل تخصیص یافت. شهرداری در 6 ماه نخست، 175 دستگاه اتوبوس بیش از 700 میلیارد تومان خریداری کرد؛ درحالی‌که در چهار سال گذشته از این حرف‌ها نبود. تخصیص 700 میلیارد تومان در ابتدای کار که تنش مالی وجود داشت، نشان از اولویت حمل و نقل عمومی برای شهرداری دارد.
وی با بیان اینکه بن بستی در شهر تهران وجود ندارد، گفت: 72 هزار دستگاه تاکسی و 6 هزار دستگاه ون در شهر تهران وجود دارد که 98 درصد ون‌های موجود و بیش از 50 درصد تاکسی‌ها فرسوده هستند.
شهردار تهران با تأکید براینکه بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی چیزی نیست که امروز اراده و فردا محقق شود، توضیح داد: زمانی که شهرداری را تحویل گرفتیم با مدیریتی مواجه بودیم که برای پرداخت حقوق سه ماه، منابع مالی قرض گرفته بود. مدیریت شهری جدید در بخش کوتاه مدت، اقدامات فوری در حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی پیش بینی کرد. البته در این مدت شهرداری تلاش کرد تا توسعه مترو غیرفعال نشود و برهمین اساس سه ایستگاه مترو به همراه چند ورودی ایستگاه افتتاح شود. همچنین در این مدت بازسازی 500 دستگاه اتوبوس هدف گذاری شد. 2 هزار و 400 دستگاه تاکسی فرسوده نیز نوسازی شد.
زاکانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: قرارداد 630 دستگاه واگن مترو مربوط به سال 1395 است و طی این سال‌ها کسی نبوده است که منابع مالی سهم 15 درصدی را تأمین کند اما دوره مدیریت شهری جدید مقدمات پرداخت سهم 15 درصدی دولت را فراهم کرد. 420 دستگاه واگن دیگر نیز از طریق تولید داخل دنبال خواهد شد.
انتهای پیام/

http://www.PoliticalMarketing.ir/Fa/News/236963/خرید-175-دستگاه-اتوبوس-در-ابتدای-کار-نشان-از-اهمیت-حمل-و-نقل-عمومی-برای-شهرداری-است
بستن   چاپ