سیاست و بازاریابی - ایسنا / متخصصان صداشناسی برای حل مشکل ایمنی خودروهای برقی ناشی از بیصدا یا کمصدا بودن آنها، با طراحی «نویز صورتی سفارشی» دست به کار شدند.
خودروهای برقی در جادهها بیصدا هستند، زیرا نیروی آنها از باتریها و موتورهای الکتریکی تأمین میشود. آنها آنقدر بیصدا هستند که عملکرد آنها یک خطر غیرمنتظره برای ایمنی عمومی ایجاد کرده است.
بازار
![]()
اگرچه این خودروها با محیط زیست سازگار هستند، اما نزدیک شدن تقریباً بیصدای آنها در سرعتهای پایین، خطری واقعی برای عابران پیاده بیخبر و حواسپرت ایجاد میکند.
خودروسازان موظفند خودروهای برقی را به سیستمهای هشدار نزدیک شدن مجهز کنند، اما چگونگی صدای آنها عمدتاً به خودشان بستگی دارد. این آزادی عمل، فرصتی هیجانانگیز و منحصر به فرد در اختیار محققان قرار داده است.
«می سوزوکی»(Mei Suzuki)، دانشجوی کارشناسی ارشد و تیمش در انجمن آکوستیک ژاپن، این چالش را پذیرفتند. آنها قصد داشتند صدایی ایجاد کنند که یک نویز تصادفی نباشد، بلکه یک سیگنال هدفمند برای اطلاعرسانی به دیگران از حضور خودرو باشد.
سوزوکی در بیانیه مطبوعاتی خود گفت: هدف ما در تحقیقاتمان، طراحی صداهایی بود که بر اساس آواهای صوتی که توسط تصویر یک «وسیله نقلیه آرام» برانگیخته میشوند، اطلاعرسانی کنند. این محرکها شامل صداهایی بودند که بر اساس آواهای صوتی و نویز صورتی ایجاد شده بودند.
جستجو برای صدای ایدهآل
وسایل نقلیه الکتریکی در جادهها بیصدا هستند، زیرا قدرت آنها از باتریها و موتورهای الکتریکی تأمین میشود و نیاز به موتور احتراق سنتی را از بین میبرد.
هدف محققان، ایجاد محرکهایی بود که به طور طبیعی حضور و نزدیک شدن یک وسیله نقلیه الکتریکی را منتقل کنند.
محققان با استفاده از دو روش اصلی، کتابخانهای از صداها را توسعه دادند. اول اینکه آنها صداها را بر اساس آواهای صوتی (کلماتی که صداهایی را که نشان میدهند، تقلید میکنند) طراحی کردند که به طور خاص برای انعکاس تصویر یا مفهوم یک «وسیله نقلیه آرام» انتخاب شده بودند.
دوم، آنها نویز صورتی (یک صدای فیلتر شده که به دلیل انرژی بیشتر در فرکانسهای پایینتر شناخته میشود) را در آن گنجاندند.
این تیم کتابخانهای از این صداهای ایجاد شده را آزمایش کرد. داوطلبان هر کدام را بر اساس معیارهایی مانند «صدا به راحتی قابل تشخیص است» و اینکه آیا «حس فوریت» دارد یا خیر، ارزیابی کردند.
این آزمایشها در دو محیط استودیوی کنترلشده و شرایط واقعی جاده انجام شد و از عملی بودن نتایج اطمینان حاصل شد. صداها متعاقباً بر اساس بازخورد دریافتی رتبهبندی شدند.
نویز صورتی با فرکانس پایین
واضح است که بهترین عملکرد، نسخه خاصی از نویز صورتی بود، یعنی صدایی که با توزیع انرژی ناهموار در طیف آن مشخص میشود.
این نویز با فرکانس پایین کمتر احتمال داشت که توسط سایر صداهای پسزمینه مبهم شود. این بدان معناست که یک وسیله نقلیه در حال نزدیک شدن میتواند به وضوح توسط داوطلبان، حتی در میان ساخت و ساز یا ترافیک شلوغ شنیده شود.
سوزوکی گفت: دلیل اینکه این محرک صوتی بالاترین امتیاز را کسب کرد، اجزای فرکانس پایین قوی آن و شباهت آن به صدای در حال حرکت خودرو بود.
این تحقیق به خودروها ختم نمیشود. این تیم در حال حاضر قصد دارد صداهای مشابهی را برای دستگاههای کوچکتر و سبکتر مانند دوچرخههای برقی و اسکوترهای الکترونیکی معرفی کند.
سوزوکی میگوید: ما از امسال در حال انجام تحقیقاتی در مورد طراحی صداهای هشدار دهنده در حال نزدیک شدن هستیم. از آنجایی که تحقیقات در مورد صداهای هشداردهنده در حال نزدیک شدن برای وسایل نقلیه کوچک تا حد زیادی ناشناخته است، ما معتقدیم که این امر میتواند به کاهش تصادفات مربوط به عابران پیاده و افراد کمبینا کمک کند.
این مرحله برای ایمنی در خیابانهای شلوغ شهری بسیار مهم خواهد بود.
سوزوکی تلاشهای تیمش را در ششمین نشست مشترک انجمن آکوستیک آمریکا و انجمن آکوستیک ژاپن در هونولولوی هاوایی ارائه داد. این یافتهها به خودروسازان جهتگیری روشن و دادهمحوری برای طراحی صدای خودرو ارائه میدهد.
http://www.PoliticalMarketing.ir/Fa/News/787576/طراحی-«نویز-صورتی»-برای-خودروهای-برقی-بیصدا