سیاست و بازاریابی
22 سال از تولد فروشگاه آیتونز اپل گذشت
سه شنبه 9 ارديبهشت 1404 - 22:53:10
سیاست و بازاریابی - زومیت / اپل 22 سال قبل با راه‌اندازی فروشگاه آیتونز، یکی از انقلابی‌ترین محصولات حوزه‌ی موسیقی را تقدیم مردم سرتاسر جهان کرد.
اپل در 28 آوریل سال 2003 (8 اردیبهشت 1382) با راه‌اندازی فروشگاه دیجیتال آیتونز (iTunes Store) تحولی در صنعت موسیقی دیجیتال ایجاد کرد. پلتفرمی که ابتدا فقط برای کاربران مک دردسترس بود، با استقبال بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شد و فقط در 18 ساعت اول، بیش از 275 هزار قطعه موسیقی از آن خریداری شد. این عدد آغاز مسیری بود که طی دو هفته به فروش 2 میلیون قطعه موسیقی رسید.
مدیرعامل وقت اپل یعنی استیو جابز، با امضای قراردادهایی با ناشران بزرگ موسیقی بستری فراهم کرد که کاربران بتوانند فقط با پرداخت 0٫99 دلار، آهنگ دلخواه خود را خریداری کنند. نسخه‌ی ویندوز فروشگاه نیز تا پایان همان سال منتشر کرد تا دایره‌ی کاربرانش گسترش یابد.
بازار
آیتونز تا سال 2008 به بزرگ‌ترین فروشنده‌ی موسیقی در ایالات‌ متحده تبدیل شد و در سال 2010 با درآمدی بیش از یک میلیارد دلار، عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه موسیقی جهان را به‌دست آورد.
اما iTunes Store فراتر از موسیقی بود. قبل‌ از راه‌اندازی اپ‌استور این فروشگاه محلی برای دانلود اپلیکیشن‌ها، کتاب‌های دیجیتال، پادکست‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی نیز به‌شمار می‌رفت.
با فراگیر شدن سرویس‌های استریم موسیقی مثل اسپاتیفای که در سال 2011 به بازار آمریکا وارد شد، محبوبیت خرید مستقیم آهنگ‌ها کاهش یافت. اپل نیز برای پاسخ به این روند در سال 2015 سرویس اپل موزیک را راه‌اندازی کرد و مسیر جدیدی در پیش گرفت.
امروزه فروشگاه آیتونز همچنان برای کاربرانی که به خرید موسیقی علاقه دارند، در دسترس قرار دارد؛ هرچند اپلیکیشن آن در مک‌ به زیرمجموعه‌ای در اپلیکیشن Apple Music انتقال یافته است و سایر خدمات ازجمله پادکست و فیلم نیز در اپ‌های جداگانه‌ای قرار گرفته‌اند.

http://www.PoliticalMarketing.ir/Fa/News/775578/22-سال-از-تولد-فروشگاه-آیتونز-اپل-گذشت
بستن   چاپ