سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

از رایانه‌هایی که با سلول‌های مغز انسان کار می‌کنند، چه می‌دانید؟ نکات خواندني

از رایانه‌هایی که با سلول‌های مغز انسان کار می‌کنند، چه می‌دانید؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ایسنا /در شهری در کنار دریاچه‌ی ژنو، توده‌هایی از سلول‌های زنده‌ی مغز انسان قرار دارند که می‌توان آن‌ها را اجاره کرد. این توده‌ها، که اندازه‌شان تقریبا به اندازه‌ی یک دانه شن است، می‌توانند سیگنال‌های الکتریکی دریافت کنند و به آن‌ها پاسخ دهند درست همان‌طور که رایانه‌ها این کار را می‌کنند. گروه‌های پژوهشی از سراسر جهان می‌توانند وظایفی را برای این توده‌ها بفرستند، با این امید که آن‌ها اطلاعات را پردازش کنند و سیگنالی برگشتی بفرستند.
به دنیای وت‌ور (wetware) یا زیست‌رایانه‌ها(biocomputers) خوش آمدید. در چند آزمایشگاه دانشگاهی و شرکت محدود، پژوهشگران در حال رشد دادن نورون‌های انسانی هستند و تلاش می‌کنند آن‌ها را به سیستم‌هایی کاربردی تبدیل کنند که برابر با ترانزیستورهای زیستی باشند. این شبکه‌های نورونی، به گفته‌ی آن‌ها، روزی می‌توانند قدرتی در حد یک ابررایانه بدون مصرف بالای انرژی ارائه دهند.
بازار
به نقل از نیچر، نتایج تاکنون محدود بوده‌اند. اما دانشمندان مشتاق، هم‌اکنون در حال خریدن یا قرض گرفتن دسترسی آنلاین به این پردازنده‌های سلول‌های مغزی هستند یا حتی ده‌ها هزار دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند تا مدل مخصوص به خود را داشته باشند.
برخی می‌خواهند از این زیست‌رایانه‌ها به عنوان جایگزین مستقیم رایانه‌های معمولی استفاده کنند، در حالی‌که برخی دیگر می‌خواهند از آن‌ها برای مطالعه‌ی عملکرد مغز استفاده کنند.
بنجامین وارد-چریر پژوهشگر رباتیک در دانشگاه بریستول در بریتانیا می‌گوید: تلاش برای درک هوش زیستی یک مسئله‌ی علمی بسیار جالب است، کسی که زمان کار با توده‌های مغزی سوئیسی را اجاره می‌کند. او می‌افزاید: نگاه کردن به این مسئله از پایین به بالا با نسخه‌های ساده و کوچک از مغز خودمان و ساخت تدریجی آن‌ها به‌نظر من راه بهتری نسبت به رویکرد از بالا به پایین است.
طرفداران زیست‌محاسبات (biocomputing) ادعا می‌کنند که این سیستم‌ها روزی می‌توانند با قابلیت هوش مصنوعی و حتی توان محاسبات کوانتومی رقابت کنند.
پژوهشگران دیگری که با نورون‌های انسانی کار می‌کنند، نسبت به آنچه ممکن است حاصل شود تردید بیشتری دارند. آن‌ها هشدار می‌دهند که هیاهو و جذابیت داستانی این ایده که گاهی با عنوان «مغز در شیشه» از آن یاد می‌شود حتی می‌تواند نتیجه‌ی معکوس داشته باشد. اگر این تصور شکل بگیرد که این سیستم‌ها دارای «هوشیاری» یا «آگاهی» هستند، می‌تواند پیامدهایی برای جامعه‌ی پژوهشی داشته باشد.
مدلین لنکستر، زیست‌شناس تکوینی در دانشگاه کمبریج بریتانیا، که از بافت‌های عصبی برای مطالعه‌ی رشد و بیماری استفاده می‌کند اما در پروژه‌های زیست‌محاسباتی شرکت ندارد، می‌گوید: من نگرانم که اگر این نوع کار بیش از حد مورد توجه قرار گیرد و اغراق شود، واکنش‌ها دیگر فقط این نباشد که باید کمی محتاط‌تر در مورد این کار فکر کنیم، بلکه بشود: باید کل این نوع کار را متوقف کنیم.
او ادامه می‌دهد: این می‌تواند منجر به مقرراتی شود که تمام کارها را متوقف کند حتی آن بخش از این حوزه که واقعا در تلاش است تا به مردم کمک کند.
خاموش کردن نیرو
دانشمندان علوم رایانه مدت‌هاست که مجذوب بازدهی انرژی خارق‌العاده‌ی مغز انسان هستند. مغز با مصرف کمتر از 20 وات، تقریبا به اندازه‌ی انرژی لازم برای چرخاندن یک پنکه‌ی رومیزی کوچک، می‌تواند میلیاردها نورون خود را به کار گیرد تا معادل یک میلیارد میلیارد عملیات ریاضی در هر ثانیه انجام دهند. بهترین ابررایانه‌های امروزی می‌توانند به چنین سرعتی برسند، اما در عوض یک میلیون برابر انرژی بیشتر مصرف می‌کنند.
برخی پژوهشگران سعی دارند ساختار فوق‌العاده کارآمد مغز را با استفاده از تراشه‌های سیلیکونی بازسازی کنند. این رویکرد که به‌طور کلی محاسبات نورومورفیک (neuromorphic computing) نام دارد، از چگونگی اتصال و شلیک نورون‌ها برای ارتباط الهام می‌گیرد. به‌ویژه، برخی از این سیستم‌ها تلاش می‌کنند تقلید کنند که چگونه نورون‌ها باید تا رسیدن به آستانه‌ای شارژ شوند و سپس یک پالس الکتریکی ارسال کنند. اما زیست‌محاسبات به سراغ خودِ ماده‌ی زیستی می‌رود. پژوهشگران با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPS cells) که می‌توانند دوباره برنامه‌ریزی شوند تا به تقریبا هر نوع سلولی تبدیل شوند جوامعی از سلول‌های مغزی را کشت می‌دهند و با مواد مغذی و فاکتورهای رشد از آن‌ها نگهداری می‌کنند.
برای ارتباط با این سلول‌ها، پژوهشگران آن‌ها را روی آرایه‌هایی از الکترودها قرار می‌دهند، سپس سیگنال‌ها و فرمان‌ها را به شکل توالی‌هایی از پالس‌های الکتریکی به آن‌ها می‌فرستند. این سیگنال‌ها نحوه‌ی ورود و خروج یون‌ها از نورون‌ها را تغییر می‌دهند و ممکن است باعث شوند برخی سلول‌ها پالس الکتریکی موسوم به پتانسیل عمل (action potential) شلیک کنند. الکترودهای زیست‌رایانه می‌توانند این سیگنال‌ها را شناسایی کرده و با استفاده از الگوریتم‌ها آن‌ها را به اطلاعات قابل استفاده تبدیل کنند.
رایج‌ترین روش زیست‌محاسبات، نورون‌ها را به صورت خوشه‌های سه‌بعدی به نام ارگانوئید (organoid) کشت می‌دهد. ترکیب این جوامع سلول‌های مغزی بسته به نحوه‌ی تمایز سلول‌های بنیادی پرتوان القایی متفاوت است، اما معمولا شامل نورون‌ها و سلول‌های پشتیبان آن‌ها مانند آستروسیت‌ها و الیگودندروسیت‌ها می‌شود.
در ماه اوت، وارد-چریر و همکارانش گزارش دادند که از ارگانوئیدهای مغز انسان با حدود 10 هزار نورون برای «تشخیص» حروف بریل استفاده کرده‌اند.
آن‌ها ابتدا از یک ربات مجهز به حسگر لمسی برای خواندن حروف استفاده کردند، سپس داده‌های جمع‌آوری‌شده برای هر حرف را به الگوهای متمایز از پالس‌های الکتریکی با تغییر در زمان‌بندی و شدت تبدیل کردند و آن‌ها را از طریق مجموعه‌ای از هشت الکترود که در نزدیکی سطح ارگانوئید قرار داشتند، عبور دادند. این الکترودها فعالیت جمعی بسیاری از نورون‌های نزدیک را ثبت کردند.
پژوهشگران می‌خواستند بدانند آیا الگوهای شلیک نورون‌ها در ارگانوئید بسته به الگوی تحریک ورودی متفاوت‌اند و آیا این پاسخ‌ها قابل تکرار هستند یا خیر. برای هر حرف، آن‌ها پاسخ ثبت‌شده از هر الکترود را جمع‌آوری کرده، میانگین گرفتند تا خروجی کلی ارگانوئید را به‌دست آورند، و سپس از یادگیری ماشینی برای شناسایی هرگونه الگو استفاده کردند. نتایج نشان داد وقتی ارگانوئیدها با پالس‌های الکتریکی مرتبط با حروف خاص تحریک می‌شوند، یک ارگانوئید منفرد در میانگین 61 درصد موارد همان پاسخ مشخص را تولید می‌کند. وقتی پاسخ‌های سه ارگانوئید با هم ترکیب شد، این میزان به 83 درصد رسید. به عبارت دیگر، ارگانوئیدها توانستند یک وظیفه‌ی پردازشی ساده را انجام دهند: تمایز و شناسایی ورودی‌ها.
وارد-چریر می‌گوید: این یک اثبات مفهومی محکم است. این فقط شروعی است برای نشان دادن اینکه می‌توانیم این نوع وظایف را انجام دهیم. گام بعدی انجام کاری کمی پیچیده‌تر است که می‌تواند شامل تفسیر پیام‌های سلول‌های کشت‌شده به‌عنوان دستوراتی برای ربات باشد.
چنین توانایی‌هایی چیزی است که پژوهشگران آن را سیستم‌های حلقه‌بسته (closed-loop systems) می‌نامند، که هنوز با ارگانوئیدهای انسانی نشان داده نشده‌اند اگرچه در سال 2024 مطالعه‌ای گزارش داد که سیستمی از ارگانوئیدهای نورونی موش توانست بازی رایانه‌ای انجام دهد، که هدف آن حفظ تعادل میله‌ای لرزان بر روی یک واگن متحرک است.
از آنجا که ورودی‌ها و خروجی‌ها در سیستم‌های کشت‌شده، سیگنال‌های الکتریکی ساده هستند، ارائه‌ی دسترسی از راه دور از طریق وب آسان است. بنابراین، حتی اگر ربات خواننده‌ی بریل در آزمایشگاه وارد-چریر در بریستول قرار دارد، ارگانوئیدها در شرکت فاینال اسپارک FinalSpark) در سوئیس رشد داده و نگهداری می‌شوند.
فرد جوردن، یکی از بنیان‌گذاران فاینال اسپارک و علاقه‌مند به داستان‌های علمی-تخیلی، می‌گوید هدفش توسعه‌ی سیستم‌هایی از نورون‌های زیستی است که بتوانند «کارهایی مشابه با آنچه امروز با هوش مصنوعی انجام می‌شود» انجام دهند.
او اعتراف می‌کند که هنوز راه درازی در پیش است. به‌عنوان رایانه، سیستم‌های ارگانوئیدی در حال حاضر از دیدگاه عملی کاملا بی‌فایده‌اند. بین رؤیاپردازی درباره‌ی چیزی و انجام واقعی آن تفاوت بسیار بزرگی وجود دارد. و من دوست دارم یکی از کسانی باشم که این گام را برمی‌دارند. گروه‌های دانشگاهی منتخب، مانند گروه وارد-چریر، دسترسی رایگان به ارگانوئیدهای فاینال اسپارک دارند و بسیاری از گروه‌ها برای این کار ثبت‌نام کرده‌اند.
به عنوان مثال، گروهی در دانشگاه میشیگان در حال آزمایش انواع مختلف تحریک است تا ببیند ارگانوئیدها چگونه رفتار می‌کنند، و پژوهشگرانی در دانشگاه آزاد برلین بر روی این تمرکز دارند که ابزارهای یادگیری ماشینی چگونه می‌توانند بهترین اطلاعات را از الگوهای شلیک عصبی استخراج کنند.
برای مشتریان ثروتمندتر، از جمله شرکت‌های خصوصی، هزینه‌ی ماهانه‌ی 5000 دلار آمریکا می‌تواند دسترسی آنلاین انحصاری به یک سیستم ارگانوئید را تضمین کند و بسیاری از آن استفاده می‌کنند. برخلاف کار رایگان گروه‌های دانشگاهی، فاینال اسپارک نمی‌داند مشتریان پرداخت‌کننده حق اشتراک از ارگانوئیدها برای چه کاری استفاده‌ای می‌کنند.
میدان آموزش
برای بسیاری از کاربرانی که از ارگانوئیدهای مغزی (organoids) برای اجرای وظایف پیچیده‌تر استفاده می‌کنند، یکی از اهداف فوری این است که راه‌هایی برای آموزش دادن به نورون‌ها پیدا کنند و در نتیجه رفتارهای هدفمند را در آن‌ها تشویق کنند.
در حال حاضر، پاسخ‌هایی که از ارگانوئیدهای پرورش‌یافته در آزمایشگاه فاینال اسپارک مشاهده می‌شود، بیشتر به واکنش‌های انعکاسی دستگاه عصبی محیطی شباهت دارد مثل زمانی که پای شخصی در پاسخ به ضربه‌ای زیر زانو ناگهان لگد می‌زند تا به فرایندهای انعطاف‌پذیر و شکل‌پذیری که تصمیم‌گیری در مغز را هدایت می‌کنند.
برای اینکه این سامانه‌های عصبی بتوانند با پیچیدگی بیشتری کار کنند، باید قابلیت یادگیری پیدا کنند. یکی از روش‌های تشویق این موضوع، همان‌طور که جردن می‌گوید، این است که انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین به ارگانوئیدها داده شود تا پاسخ‌های آن‌ها به محرک‌های خاص «تنظیم» شود. دوپامین باعث می‌شود نورون‌ها احتمال بیشتری برای فعال شدن داشته باشند و سیناپس‌هایی را که آن‌ها را به هم متصل می‌کنند، تقویت می‌کند. دو تغییری که احتمال تکرار همان پاسخ عصبی به یک محرک خاص را در آینده افزایش می‌دهد.
روش دیگر، تکنیکی به نام تحریک آموزشی الگویی (pattern training stimulation) است، که در سال 2022 توسط پژوهشگرانی در شرکت Cortical Labs (مستقر در ملبورن، استرالیا) برای تشویق سلول‌های مغزی پرورش‌یافته در آزمایشگاه به بازی کردن با بازی رایانه‌ای دهه‌ی 1970 به نام پونگ Pong به کار گرفته شد.
به‌جای کار کردن با ارگانوئیدها، آن‌ها ترجیح دادند شبکه‌هایی از سلول‌ها را درون ظروف آزمایشگاهی ایجاد کنند. سپس پژوهشگران آن سلول‌ها را به یک رایانه متصل کردند که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود تا پاسخ نورون‌ها به تحریک، حرکت یک پاروی مجازی را کنترل کند، در حالی که توپ مجازی به اطراف صفحه برخورد می‌کرد.
برای هدایت پارو به سمت توپ، پژوهشگران به نورون‌ها در صورتی که در ابتدا به طور تصادفی درست عمل می‌کردند، یک انفجار منظم از فعالیت الکتریکی می‌دادند. اما اگر نورون‌ها پارو را در جهت اشتباه حرکت می‌دادند، با نویز سفید و آشوبناک بمباران می‌شدند. با گذشت زمان، نورون‌ها یاد گرفتند که توپ را طوری بزنند که پاسخ الکتریکی منظم (الگودار) دریافت کنند نه پاسخ تصادفی.
استراتژی به‌کاررفته از این مشاهده الهام گرفته است که سلول‌های مغزی تمایل دارند فعالیتی را تکرار کنند که نتیجه‌ای قابل‌پیش‌بینی به همراه دارد. انتقال سلول‌ها به وضعیتی که در آن یاد بگیرند کدام الگوهای فعالیت با نتایج مطلوب‌تر مرتبط است، می‌تواند نخستین گام برای ایجاد رفتار هدفمند باشد.
مجموعه‌ای از پژوهشگران در Cortical Labs و دیگر مؤسسات اکنون می‌کوشند تا دریابند که آیا چنین سلول‌های پرورش‌یافته‌ای می‌توانند اشکال ابتدایی شناخت مانند یادگیری، حافظه و پیش‌بینی را نشان دهند یا خیر.
به گفته‌ی برِت کَگان (Brett Kagan)، مدیر ارشد علمی Cortical Labs: اگر بتوانیم حتی یک نمونه‌ی کوچک از یادگیری انطباقی را در چنین سامانه‌هایی به نمایش بگذاریم، آن‌وقت می‌توان گفت که آن‌ها یک نوع هوش زیستی پایه دارند
اما همین ایده‌ها است که پای بحث‌های اخلاقی را نیز به میان می‌کشد. در حال حاضر، این شبکه‌های سلولی بسیار ابتدایی‌تر از آن‌اند که بتوان آن‌ها را «آگاه» یا «دارای احساس» دانست اما همان‌طور که پیچیدگی آن‌ها افزایش می‌یابد و شروع به نشان دادن رفتارهای یادگیرنده می‌کنند، پرسش‌های دشواری درباره‌ی حدود آگاهی زیستی و مسئولیت اخلاقی پژوهشگران مطرح می‌شود.
کاترین مَیلز (Catherine Mills)، استاد اخلاق زیستی در دانشگاه موناش (Monash University) در ملبورن، می‌گوید: اگر ما به سیستم‌هایی دست یابیم که حتی به‌صورت ابتدایی نوعی پردازش شبیه تجربه‌ی ذهنی داشته باشند، باید بپرسیم چه نوع حقوق یا ملاحظات اخلاقی در قبال آن‌ها داریم. او می‌افزاید: پرسش این نیست که آیا یک ارگانوئید مغزی می‌تواند دقیقا مثل انسان آگاه باشد، بلکه این است که آیا ممکن است سطوحی از احساس یا تجربه در آن وجود داشته باشد که مستلزم رفتار اخلاقی متفاوتی باشد یا خیر.
برخی از پژوهشگران در پاسخ می‌گویند این سناریوها در حال حاضر هنوز بسیار دور از دسترس‌اند. جردن از فاینال اسپارک می‌گوید: در این مرحله، ما با مجموعه‌هایی از نورون‌ها سروکار داریم که هیچ ساختار سازمان‌یافته‌ای شبیه قشر مغز ندارند. آن‌ها نمی‌توانند چیزی را حس کنند، ببینند یا تجربه کنند. او با این حال تصدیق می‌کند که با پیشرفت فناوری، شاید لازم شود چارچوب‌های نظارتی تازه‌ای تعریف کنیم که پیش از دستیابی به آگاهی واقعی، مرزها را مشخص کنند.
در حال حاضر، بیشتر تمرکز روی درک چگونگی عملکرد پایه‌ی این سیستم‌هاست. هرچه بیشتر از مغز یاد بگیریم و آن را در مقیاس آزمایشگاهی بازسازی کنیم، بهتر خواهیم توانست هم عملکرد خود مغز انسان را بفهمیم و هم از اصول آن برای ساختن سامانه‌های هوش مصنوعی بهره ببریم. در نهایت، هدف این نیست که یک مغز انسان دیگر در ظرف آزمایشگاه بسازیم، بلکه می‌خواهیم از زیست‌شناسی یاد بگیریم که هوشمندی چگونه از ماده پدید می‌آید.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/786998/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نام گوشی سه‌تکه سامسونگ نهایی شد؛ افشای مشخصات گلکسی زد ترای‌فولد

«چت‌جی‌پی‌تی» 10 برابر بیشتر از «خیر»، «بله» می‌گوید

لپ‌تاپ‌های اپل با روشی خلاقانه، نمایشگر را به رینگ‌لایت تبدیل می‌کنند!

موشک «اطلس 5» یک ماهواره مخابراتی را به مدار زمین فرستاد

هواوی رقیب آیفون 17 پرو مکس را با یک ویژگی خلاقانه می‌سازد

نیاز پزشکان عمومی به آموزش بیشتر برای تفسیر سی‌تی‌اسکن‌های کووید- 19

بازی فارکرای برمی‌گردد؛ افشای تصاویر نسخه جدید

از رایانه‌هایی که با سلول‌های مغز انسان کار می‌کنند، چه می‌دانید؟

بازی شاهزاده ایرانی به نینتندو سوییچ می‌آید

موشک «نیو گلن» پرتاب شد

بازی جدید سونی معرفی شد؛ گیمرهای PS5 از آن محروم‌اند!

استعداد یک بخش خاص از زمین در برخورد اجرام آسمانی به آن!

قربانی غیرمنتظره تعطیلی دولت آمریکا: گوشی وان‌پلاس 15

عکس روز ناسا از شفق قطبی بر فراز فلوریدا

گلکسی اس 26 سامسونگ با 12 گیگابایت رم پرسرعت عرضه می‌شود

کشف جدید: پوست پرتقال؛ دوست قلب شما!

سیاه‌چاله‌ها چگونه تبخیر می‌شوند؟

بازی معروف Red Dead Redemption به موبایل می‌آید

متفاوت‌ترین والپیپرهای آیفون 17 پرو مکس را برای گوشی خود دانلود کنید

با سان‌فیش، عجیب‌ترین و به‌دردنخورترین ماهی اقیانوس آشنا شوید

جنجال سایدلود در اندروید؛ محدودیت برای «کاربران باتجربه» کمتر می‌شود

چرا 70 درصد الماس‌های دنیا از یک نوع آتشفشان عجیب می‌آیند؟

استودیوی سازنده God of War در مقطعی روی یک آیپی جدید کار می‌کرد

آیا حفره‌های کیهانی واقعا خالی هستند؟

بازی Assassin’s Creed Valhalla در صدر فهرست عناوین داستانی پلی استیشن 5 با بیشترین ساعات بازی شده

آیا حیوانات بدون مغز می‌توانند فکر کنند؟

این استیم فریم است؛ هدست پیشرفته گیمینگ با تراشه آرم

تاکنون درباره روزه‌داری اشتباه می‌کردیم؛ مطالعه‌ای جامع حقیقت رژیم فستینگ را آشکار می‌کند

آپدیت جدید آیفون، طراحی شیشه‌ای را بهبود می‌دهد

زنبورها می‌توانند خواندن «کد مورس» را یاد بگیرند

بازی Spider-Man 2 به دومین بازی پرفروش پلی استیشن 5 تبدیل شد

سقوط خجالت‌آور یا نمایش طنز‌آمیز؟ ربات انسان‌نمای روسیه در اولین گام خود ناک‌اوت شد

مانیتور 2026 شیائومی با نمایشگر 200 هرتز از راه رسید

نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با 8 شخصیت جدید می‌آید

آیفون 18 پرو مکس سنگین‌ترین آیفون تاریخ خواهد بود

انتشار قوی‌ترین شراره خورشیدی سال 2025؛ زمین درمعرض سه فوران سهمگین قرار گرفت

جشنواره فروش موبایل در چین؛ اپل بالاتر از شیائومی صدرنشین شد

ثبت لحظه‌ای بی‌سابقه؛ مشاهده‌ موج یک ابرنواختر هنگام خروج از سطح ستاره‌ای در حال مرگ

آنر 500 به‌نمایش درآمد؛ گوشی اندرویدی دو دوربینه با طراحی مشابه آیفون ایر

یک مولکول طبیعی، از دست رفتن حافظه در آلزایمر را معکوس می‌کند

آیفون 17 پرو مکس نه! این یک گوشی اندرویدی ارزان‌قیمت است

رابطه سن و جنس با «رسوب کلسیم» در شریان کاروتید قلبی

مانیتور جدید سامسونگ 3 ساعت بدون برق روشن می‌ماند!

ربات‌های انسان‌نمای مجهز به هوش مصنوعی به نیروگاه‌های هسته‌ای می‌روند

رقیب پرهیاهو ایکس باکس و پلی استیشن؛ استیم ماشین رونمایی شد

وقتی علم فرصت نفس کشیدن ندارد؛ روایت تازه‌ای از فشار، کمبود و امید

بازی جی تی ای 6 تأخیر خورد؛ پس فعلا GTA 5 را رایگان در پلی استیشن پلاس تجربه کنید

دانشمندان بالاخره توضیحی برای 5200 گودال مرموز چند صد ساله در رشته کوه آند پرو پیدا کردند

گلکسی A37 در سرورهای سامسونگ رؤیت شد

ممکن است سیارات هنگام شکل‌گیری، آب تولید کنند