سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

دورانی تازه از مناقشات اقلیمی وزارت نفت

دورانی تازه از مناقشات اقلیمی
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی -

به گزارش شانا به نقل از مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، مناقشات اقلیمی در سال 2015 معنای دیگری نزد کارشناسان داشت. در آن زمان، اگر کسی می‌گفت که تغییرات اقلیمی تهدیدی برای نظم جهانی است، تصور می‌شد در مورد تأثیرات مستقیم گرمایش یا پیامدهای درجه دوم آن صحبت می‌کند. تحلیل‌گران و محققان بیشتر نگران سناریوهایی بودند که در آن، خشکسالی‌های بی‌سابقه یا سیل‌های ویرانگر شهرها سبب مهاجرت‌های گسترده، بی‌ثباتی جهان ثروتمند یا ایجاد ملی‌گرایی راست افراطی شود. یا نگران این بودند که قحطی جهانی سبب افزایش قیمت مواد غذایی و آغاز جنگ‌های سنتی برای دستیابی به منابع شود، یا دانشمندان علوم اجتماعی نگران بودند که نوسانات اقلیمی، انقلاب‌ها و جنگ‌های داخلی را به‌دنبال داشته باشد.
باید گفت جهان سال 2022، از نظر سیاست‌های اقلیمی دیگر جهان سال 2015 نیست. کشورها از آن زمان تاکنون پیشرفت قابل‌توجهی در جلوگیری از تحقق بدترین سناریوهای اقلیمی داشته‌اند. برای مثال کانادا از انتشار کربن مالیات می‌گیرد، اروپا پیمان سبز خود را دارد و ایالات متحده به نوعی «قانون کاهش تورم» را تصویب کرد. افزون بر این، رهبران منتخب بر اساس این سیاست‌ها رقابت کرده و در انتخابات پیروز شده‌اند. در نتیجه به لطف دور شدن از مصرف زغال‌سنگ، جهان احتمالاً تا پایان قرن 13 درجه سانتی‌گراد که زمانی احتمال آن داده می‌شد، گرم نخواهد شد. در واقع، اکنون سیاست‌های کربن‌زدایی و حفاظت از محیط‌زیست در کنار دموکراسی و تنوع به یکی از اصول عصر روشنگری معاصر برخی از کشورها تبدیل شده است.
با وجود این تحولات از سال 2015، نه‌تنها خطرات جنگ اقلیمی به‌طور کامل کاهش نیافته، بلکه نوع خطرات تغییر کرده است. از آنجا که کشورهای بیشتری «سیاست‌گذار به انرژی پاک» را در اقتصاد خود وارد کرده‌اند، اکنون این احتمال قوت گرفته است که تلاش‌ کشورها برای پرداختن به تغییرات اقلیمی می‌تواند سبب ایجاد درگیری جدیدی در سطح جهانی شود.
واضح است که این تغییر خطر به‌صورت عمدی اتفاق نیفتاده است. این امر نتیجه فرآیندی است که طرفداران اقلیمی، جزو نخستین کسانی بودند که به آن پرداختند: «اینکه تولید باتری‌ها، انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی بدون کربن پله‌های بعدی در نردبان فناوری است.» اکنون حامیان افراطی اقلیم خبر استفاده اوکراینی‌ها از دوچرخه‌های برقی و پهپادهای الکترونیکی را برای شناسایی یا حمله به تانک‌های روسی جشن می‌گیرند، اما این امر تنها نشان می‌دهد چنین نوآوری‌هایی دارای «کاربرد دوگانه» هستند. آنها می‌توانند در زمینه‌های غیرنظامی و نظامی به‌کار گرفته شوند، بنابراین برای کشورهایی که امنیت اولویت اصلی است، توسعه و به‌کاری‌گیری آنها اجتناب‌ناپذیر و غیر اختیاری است.
مناقشه بر سر فناوری‌های با کاربرد دوگانه هم‌اکنون در مرکز اختلاف‌های تجاری آمریکا و چین قرار دارد. ماه گذشته، دولت بایدن در عمل فروش هرگونه تجهیزات مدرن برای تولید مواد نیمه‌هادی به چین و اشتغال آمریکایی‌ها ـ شهروندان آمریکایی و دارندگان گرین کارت ـ در صنعت نیمه‌هادی چین را ممنوع کرد. همان‌طور که اریک لویتز (Eric Levitz) در مجله نیویورک می‌نویسد، این سیاست به نوعی جنگ اقتصادی است، زیرا «اکنون سیاست رسمی ایالات متحده جلوگیری از دستیابی چین به اهداف توسعه خود است.»
خطر این موضوع برای پیشبرد سیاست‌های اقلیمی از این جهت است که توسعه مواد نیمه‌هادی برای کربن‌زدایی بسیار مهم هستند. تغییر به سمت برقی‌سازی مصارف انرژی مستلزم استفاده بیشتر از مواد نیمه هادی‌ است. تراشه‌های کامپیوتری تقریباً در هر بخش از حوزه مصرف انرژی یا ذخیره‌ی آن در خودروهای برقی، اسکوترها، آبگرمکن‌ها، اجاق‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، یکی از راه‌های اصلی که مزیت رقابتی را برای سازندگان خودروهای برقی تضمین می‌کنند، بهبودهای هرچند کوچک در فرایند تولید تراشه‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری مورد استفاده در باتری‌ این خودروها است.
اکنون، نوع مواد نیمه‌هادی که تحت تأثیر سیاست‌های اخیر بایدن قرار گرفته‌اند، بسیار پیشرفته‌تر از نوع ارزان‌تر مورد نیاز برای کربن‌زدایی است، اما تلاش برای جلوگیری از توسعه‌ یک کشور ثالث می‌تواند از اختلاف اقتصادی به اختلاف نظامی تبدیل شود.
بخشی از آنچه مدیریت این پویایی را دشوار می‌کند این است که ایالات متحده و چین به‌طور مؤثری از سیاست اقلیمی برای رقابت دیپلماتیک خود استفاده می‌کنند. شاید مهم‌ترین بیانیه بین‌المللی اقلیمی در چند سال گذشته، وعده‌ رئیس‌جمهوری شی جین‌پینگ (Xi Jinping) باشد مبنی بر اینکه چین قصد دارد تا سال 2060 به خالص انتشار صفر برسد. در واقع این بیانیه «پیام مشخص» برای ـ اگر نگوییم توبیخ ـ ایالات متحده و دولت ترامپ بود. لی شو (Li Shuo)، تحلیلگر مؤسسه صلح سبز، در آن زمان به نیویورک تایمز گفت: «این نشان‌دهنده علاقه مداوم شی به استفاده از دستور کار اقلیم برای اهداف ژئوپلیتیکی است.»
رقابت با چین سبب بهبود سیاست‌های اقلیمی آمریکا در سال‌های اخیر شده است. به لطف قانون کاهش تورم ـ قانونی که تا حدی به این دلیل تصویب شد که قانون‌گذاران آمریکایی نمی‌خواستند صنعت فناوری پاک را به چین واگذار کنند ـ ایالات متحده در آستانه پرداخت یارانه برای ساخت داخلی صفحات خورشیدی در مقیاس وسیع قرار دارد. این امکان وجود دارد که یک دهه بعد، صفحات خورشیدی ارزان‌تر و سازگارتر با اقلیم در سطح جهان تولید شود. در واقع، اگر رقابت ژئوپلیتیکی آمریکا را به پرداخت یارانه به صنعت خورشیدی سوق دهد، این رقابت احتمالاً به توسعه هرچه بیشتر اقدام‌های اقلیمی کمک می‌کند، به‌طوری ‌که اشباع جهان از انرژی خورشیدی ارزان نه‌تنها سرعت کربن‌زدایی را در صنایع و سایر فعالیت‌های بشر افزایش می‌دهد، بلکه شرکت‌ها را به یافتن راه‌های جدید و خلاقانه برای استفاده از صفحات خورشیدی سوق می‌دهد.
محتمل‌ترین محرک ـ احتمالاً تنها محرک ـ جنگ نظامی تمام‌عیار بین چین و ایالات متحده، جزیره تایوان است، اما همچنان باید مراقب چگونگی تضاد بر سر مسائل تجاری دو کشور بود، حتی در زمانی که سیاست‌های تجاری از نیت خوب سیاستمداران برای داشتن صنعت پاک داخلی سرچشمه گرفته باشد. رقابت در حوزه فناوری، می‌تواند روابط بین کشورها را تنزل دهد و آنها را به سمت تفکر با حاصل جمع صفر بکشاند. باید واضح گفت که بزرگ‌ترین خطر ناشی از خشونت مرتبط با کاهش تغییرات اقلیم، متوجه شهروندان آمریکا، چین یا اروپا نیست. وال‌استریت ژورنال اخیراً گزارش داد طی ماه گذشته، جمهوری دموکراتیک کنگو شاهد شدیدترین نبردهای شورشیان خود در یک دهه اخیر بوده است، زیرا گروه‌هایی که گفته می‌شود، توسط دولت رواندا حمایت می‌شوند، ادعای مالکیت مواد معدنی این کشور را دارند. کنگو دوسوم کبالت جهان را تولید می‌کند که در فناوری‌های انرژی پاک مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین این کشور دارای بزرگ‌ترین ذخایر فلز تانتالیم (tantalum) است که در تولید خازن‌ها کاربرد دارد.
در عین حال، ایده قدیمی جنگ اقلیمی نیز هنوز از بین نرفته است، پارسال نشان داد که آثار تغییرات اقلیمی مانند خشکسالی، چقدر می‌تواند قیمت کالاهای اساسی را افزایش دهد و تورم در جهان ثروتمند و کمبود مواد غذایی در سایر نقاط جهان را تشدید کند.
طبق گفته دان وانگ (Dan Wang)، تحلیلگر فناوری در شرکت تحقیقات اقتصادی ـ تحقیقاتی Gavekal Dragonomics در چین، منابع انرژی متعارف، مانند سوخت‌های فسیلی، بسیار بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر یا فناوری اقلیمی سبب ایجاد چنین درگیری‌ای می‌شوند. چین همچنان به نفت و گاز طبیعی خارج از کشور وابسته است و ایالات متحده به صادرکننده بزرگ و رو به رشد گاز طبیعی به این کشور تبدیل شده است. اگر ایالات متحده صادرات گاز خود را به چین قطع کند، همان‌طور که درباره صادرات نفت به ژاپن در آستانه جنگ جهانی دوم انجام داد، خطرات درگیری بزرگ‌تر بین دو کشور می‌تواند بسیار جدی‌تر شود.
برای سال‌ها، طرفداران اقلیم استدلال می‌کردند شایسته است که موضوع اقلیم در مرکز سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی کشورها قرار گیرد و معتقد بودند اقلیم همه‌چیز است. آنها تا حدی در پیشبرد این ایده خود موفق شده‌اند، به‌طوری ‌که اکنون سیاست‌ها و اقدام‌های کربن‌زدایی در مرکز تصورات دولتمردان ایالات متحده، چین و اروپا از آینده اقتصادهای خود قرار دارد، همچنین طرفداران اقلیم اکنون بر سر میزی که درباره مسائل مرگ و زندگی دولت و جامعه تصمیم‌گیری می‌شود، کرسی دارند؛ اما جهان همچنان باید راه درازی طی کند تا به موفقیت‌ مورد انتظار در حوزه اقلیم و امنیت جهانی دست یابد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/245270/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

زباله های فضایی در مریخ

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود