سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تلاطم اوپک‌پلاس در مسیر کاهش عرضه 9.7 میلیون بشکه‌ای/ از نفت منفی تا نفت بیش از 100 دلاری وزارت نفت

تلاطم اوپک‌پلاس در مسیر کاهش عرضه 9.7 میلیون بشکه‌ای/ از نفت منفی تا نفت بیش از 100 دلاری
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی -

چهارشنبه که بیاید (12 مردادماه) 23 عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس)، سی‌ویکمین نشست خود را برگزار می‌کنند، ائتلافی که در عمر حدود 6 ساله خود فراز و فرودهای زیادی را پشت‌سر گذاشت؛ مهم‌ترین فرودش را باید شکست تاریخی نشست ششم مارس سال 2020 (16 اسفندماه 1398) و مخالفت روسیه با پیشنهاد کاهش یک میلیون و 500 هزار بشکه‌ای تولید نفت از سوی اوپک و مهم‌ترین فرازش را هم بدون تردید نشست بیش از 10 ساعته آوریل 2020 و توافق 23 عضو ائتلاف اوپک با کاهش 9 میلیون و 700 هزار بشکه‌ای تولید دانست.
فرود اوپک‌پلاس: ششمین روز سومین ماه (مارس) سال 2020 (16 اسفندماه 1398) و در حالی که عمر نشست اوپک‌پلاس به عدد 10 هم نرسیده بود را باید فرود این ائتلاف و شکست همکاری اوپک و غیراوپک نامید؛ روزی که روسیه دست رد به پیشنهاد کاهش یک میلیون و 500 هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک که برآمده از یکصدوهفتادوهشتمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بود، زد و اعلام کرد توافق کاهش یک میلیون و 700 هزار بشکه‌ای تولید نیز تا پایان ماه مارس (2020) معتبر است. عربستان، امارات و روسیه با شکست مذاکرات ماه مارس (2020) برای افزایش تولید نفت از 500 هزار بشکه تا 2 میلیون و 500 هزار بشکه پس از پایان ماه مارس اعلام آمادگی کردند، عربستان قیمت نفت خام صادراتی خود را کاهش داد و عراق و کویت نیز با تبعیت از عربستان قیمت نفت را کاهش دادند. این اقدام جنگ قیمت عربستان و روسیه را شعله‌ور کرد، در ماه مارس 2020 بلبشویی در بازار نفت که با مازاد عرضه روبه‌رو بود، به پا شد. قیمت نفت خام با اقدام دور از انتظار روسیه و عربستان در سومین ماه میلادی 2020 بیش از 20 دلار کاهش یافت. رسانه‌ها پس از این نشست از اغما و مرگ اوپک‌پلاس گفتند، اما...
فراز اوپک‌پلاس: در حالی که بازار نفت و دنیا پس از نشست ماه مارس از اوپک‌پلاس ناامید شده و قیمت نفت در مسیر نزولی قرار گرفته بود، این ائتلاف جوان در بازگشتی تاریخی در آوریل 2020 به مرکز اصلی تصمیم‌گیری بازار نفت بازگشت، 23 عضو اوپک‌پلاس در شرایطی که با لجبازی روسیه و عربستان در نشست ماه مارس سیل نفت روانه بازار شد و با همه‌گیری ویروس کرونا تقاضای نفت 5 میلیون کاهش یافت، نهم آوریل 2020 (21 فروردین‌ماه 1399) پس از متقاعد شدن روسیه و عربستان و حتی کشورهای مصرف‌کننده برای تعدیل شرایط بازار نفت در دهمین نشست خود به‌صورت ویدیوکنفرانس به مذاکره با یکدیگر پرداختند. مذاکراتی سخت، فشرده و طاقت‌فرسا که بیش از 10 ساعت به درازا کشید و به‌دلیل مخالفت مکزیک با نحوه تخصیص سهمیه کاهش تولید به شکست انجامید، اما قرار نبود اوپک‌پلاس بار دیگر همانند مارس در شرایطی که بازار از نفت اشباع شده بود، تسلیم شود. 12 آوریل (24 فروردین‌ماه 1399) به جهان اعلام شد: «23 کشور عضو اوپک و متحدانش برای کاهش مجموع تولید در سه مرحله به‌ترتیب 9 میلیون و 700 هزار بشکه برای مدت دو ماه، 7 میلیون و 700 هزار بشکه برای 6 ماه و 5 میلیون و 800 هزار بشکه برای یک سال و چهار ماه توافق کردند و مهلت این توافق امضاشده تا 30 آوریل 2022 میلادی خواهد بود.» این توافق تاریخی یکم ماه مه 2020 برابر با 12 اردیبهشت‌ماه 99 وارد فاز اجرایی شد و اعضای اوپک و متحدانش در مسیر اجرایی کردن این توافق گام برداشتند. نفت در آن روزهای منفی (20 آوریل 202 برای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت) تبدیل به کالای بی‌ارزش شده بود که تولیدکنندگان برای راحت شدن از دست آن حاضر بودند مبلغی هم پرداخت کنند.
سرمای مسکو و قزاقستان: اعضای اوپک‌پلاس از ابتدای سال 2021 و موج دوم جهان‌گیری کرونا سیزدهمین نشست خود را در روزهای سرد ژانویه (چهارم ژانویه 2021) به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار کردند، نشستی که با شکست مذاکرات چهارساعته در روز نخست، به روز دوم (پنجم ژانویه 2021) کشیده شد؛ در نشست سیزدهم دو پیشنهاد وجود داشت که تقریباً 180 درجه با هم متفاوت بودند؛ گروهی موافق تداوم توافق کاهش تولید به مقدار 7 میلیون و 200 هزار بشکه در روز و گروهی دیگر خواهان تسهیل کاهش تولید به میزان روزانه 500 هزار بشکه‌ای در روز و رسیدن رقم کاهش عرضه روزانه به 6 میلیون و 700 هزار بشکه بودند. روسیه و قزاقستان در گروه دوم قرار داشتند که به دلایلی مانند سرمای زمستان و افزایش مصرف داخلی موافق تمدید کاهش تولید نبودند و سرانجام موفق شدند مجوز افزایش تولید را دریافت کنند، بر اساس تصمیم این نشست مقرر شد روسیه و قزاقستان در فوریه و مارس (2021) روزانه ٧٥ هزار بشکه به تولید خود بیفزایند؛ به آن معنا که مجموع افزایش تولید روزانه دو کشور در ماه‌های یادشده 150 هزار بشکه تعیین شد و دیگر کشورها هم افزایش تولید را متوقف کردند. سهم روسیه از این مقدار افزایش در دو ماه فوریه و مارس روزانه 65 هزار بشکه و قزاقستان 10 هزار بشکه تعیین شد، رقم کاهش تولید روزانه اوپک‌پلاس با این تصمیم در ماه فوریه (2021) به 7 میلیون و 125 هزار بشکه‌ و برای ماه مارس و 7 میلیون و 50 هزار بشکه‌ای در ماه مارس رسید. نشست سیزدهم یک تصمیم دیگر هم داشت و آن اینکه عربستان متعهد شد که تولید روزانه خود را در ماه‌های فوریه و مارس به‌صورت داوطلبانه تا یک میلیون بشکه کاهش دهد.
سد امارات: اوپک‌پلاس پس از نشست سیزدهم تا برگزاری هجدهمین نشست خود تا حدودی نشست‌های آرامی را پشت‌سر گذاشت، اما نشست 2 اوت 2021 (11 تیرماه 1400) پرحاشیه شد. امارات و قزاقستان در این نشست (هجدهم) خواستار تغییر سطح پایه تولید خود شدند؛ مبنای محاسبه سطح پایه تولید عربستان و روسیه طبق توافق آوریل 11 میلیون بشکه در روز و مبنای سطح پایه تولید 18 کشور دیگر تولید اکتبر 2018 تعیین شد. این موضوع دلیل اعتراض امارات بود. با وجود مذاکرات فشرده و طولانی در این نشست امارات از خواسته خود کوتاه نیامد و این نشست نیمه‌تمام ماند. مخالفت با پیشنهاد امارات در حالی صورت گرفت که پیش از ابراز نگرانی و اعتراض امارات، نیجریه هم از همین موضوع ابزار ناخرسندی کرده بود و در تلاش بود تا سطح پایه تولید خود را افزایش دهد که از طریق دیگری به این مهم دست یافت. بیم شکست دوباره ائتلاف اوپک‌پلاس دوباره دنیا را فراگرفت و قیمت‌های نفت صعودی شد. مذاکرات پس از این نشست به‌صورت غیررسمی ادامه داشت تا اینکه در نوزدهمین نشست این ائتلاف در 18 ژوئیه 2021 (27 تیرماه 1400) حرف امارات به کرسی نشست و اعضای اوپک‌پلاس موافقت خود را با تغییر سطح پایه تولید کشورهای روسیه (500 هزار بشکه)، عربستان (500 هزار بشکه)، امارات (332 هزار بشکه)، عراق (150 هزار بشکه) و کویت (150 هزار بشکه) از ماه مه 2022 اعلام کردند. افزایش قیمت‌های نفت در دوره احیای اقتصاد جهانی همه کشورهای عضو اوپک‌پلاس را تحریک کرده بود تا تولید خود را افزایش دهند و از فرصت به‌وجودآمده حداکثر استفاده را بکنند.
پایان تعهدات: اعضای اوپک‌پلاس از نشست نوزدهم تا بیست‌وهفتم بر سر افزایش 400 هزار بشکه‌ای تولید (اوت تا دسامبر 2021 و ژانویه تا مه 2022)، در نشست بیست‌وهشتم برای افزایش 432 هزار بشکه‌ای تولید (ژوئن 2022) و در نشست بیست‌ونهم و سی‌ام بر سر افزایش 648 هزار بشکه‌ای تولید (ژوئیه و اوت 2022) به توافق رسیدند، روی کاغذ توافق اوپک‌پلاس و افزایش عرضه 9 میلیون و 700 هزار بشکه‌ای تولید به پایان خط رسیده، اما آیا همه این مقدار وارد بازار شده است؟! ناظران و تحلیل‌گران معتقدند به علت ناتوانی برخی کشورها برای تولید در سطح سهمیه‌های اختصاص‌یافته هیچ‌گاه این مقدار در برخی از ماه‌ها به بازار عرضه نشده است. رویترز اخیراً در گزارشی عنوان کرده است ائتلاف اوپک‌پلاس با کمبود عرضه نفت در بازارها جهانی، در ماه ژوئن روزانه حدود 3 میلیون بشکه کمتر از سهمیه‌های تعیین‌شده تولید کرده است.
سی‌ویکمین نشست: 23 عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) سوم اوت (12 مردادماه) سی‌ویکمین نشست خود را برگزار می‌کنند. در فاصله دو نشست جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به ریاض سفر کرد و خواستار افزایش تولید نفت این کشور شد و کمی پس از این دیدار الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه با شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی درباره همکاری دو کشور در چارچوب توافق اوپک‌پلاس گفت‌وگو کردند، جنگ اوکراین و تحریم واردات نفت از سوی آمریکا و اروپا سبب شده تا کشورهای غربی به‌دنبال منابع جایگزین برای نفت روسیه باشند و به همین دلیل بر کشورهای عربی منطقه خاورمیانه به‌ویژه عربستان و امارات متحده عربی فشار وارد می‌کنند، اما آیا این کشور و اعضای اوپک‌پلاس قادر خواهند بود درخواست آمریکا را اجابت کنند؟! اظهارات مقام‌های سعودی نشان می‌دهد که آنها نگرانی‌هایی دارند که مانع از این می‌شود به خواسته آمریکا عمل کنند. مهم‌ترین موضوع حجم ظرفیت مازاد تولید عربستان و امارات است که پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه یافتن وضع موجود تا پایان ماه سپتامبر (2022) به حدود یک میلیون و 250 هزار بشکه در روز برسد. کاهش سطح مازاد ظرفیت تولید در شرایطی که ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی هم در سطوح بسیار پایینی است ضربه‌گیر بازار نفت در برابر تکانه‌های جدید را از بین خواهد برد، بنابراین این موضوع به‌خودی‌خود می‌تواند قیمت‌های نفت را برخلاف تصور کشورهای غربی افزایش دهد. به همین دلیل عربستان تمایلی به افزایش تولید بیشتر نشان نمی‌دهد، ضمن اینکه تولید و صادرات نفت روسیه برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی تاکنون کاهش نداشته و حتی زیادتر هم شده است. این موضوع هم می‌تواند یکی از نگرانی‌های سعودی‌ها باشد.
حیات اوپک‌پلاس: بیانیه همکاری کشورهای اوپک و داوطلب غیراوپک (Declaration of Cooperation) دهم دسامبر 2016 میلادی، پس از تجربه دو سال سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی نهایی و ژانویه 2017 اجرایی شد. مشورت و سیاست‌گذاری مشترک میان 10 کشور تولیدکننده نفت از جمله روسیه در کنار 13 عضو اوپک به اوپک‌پلاس شهرت یافت و اعضای این ائتلاف در عمر حدود 6 ساله خود و در تلاطم قیمت نفت از نفت منفی تا 20 دلاری و بیش از 100 دلاری به همکاری خود ادامه دادند؛ این همکاری‌ها می‌تواند ادامه یابد، اما چگونه؟! آیا اوپک‌پلاس سهمیه‌های جداگانه را برای کشورهای عضو لغو می‌کند و تنها یک سقف کلی جمعی را تعیین می‌کند؟ آیا سهمیه‌های افزایشی جدید را تنها به کشورهای دارای ظرفیت مازاد تولید اعطا می‌کنند؟ آیا روسیه مثل ایران و ونزوئلا از تعدیل تولید در اوپک‌پلاس معاف خواهد شد؟ آیا...

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/241172/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

ربات «اطلس» بازگشت!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی