بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - شهر سخت افزار / آنطور که پیداست تا ساعاتی دیگر AMD دومین نسخه از فناوری FSR را به طور رسمی معرفی و منتشر میکند. با این حال پیش از آن شاهد انتشار بررسی AMD FSR 2.0 توسط برخی رسانهها هستیم که عملکرد آن را به خوبی DLSS انویدیا ارزیابی کردهاند. نمونه تصویر و جزئیات بیشتر درباره فناوری AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 و پیشرفت انقلابی آن را در ادامه همین نوشتار بخوانید.
می دانیم AMD برخلاف انویدیا از شتاب دهنده هوش مصنوعی برای افزایش نرخ فریم دهی استفاده نکرده است که همین موضوع باعث شده از برخی جهات عقب باشد. خبر خوب اینکه بررسیهای اولیه از AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 بسیار راضی کننده بوده و دست کم در بازی Deathloop توانسته است به عنوان رقیبی قدر برای DLSS ظاهر شود.
رسانه TechPowerUp پس از انجام بررسیهای خود میگوید اگر حالت DLSS Quality را با FSR 2.0 Quality مقایسه کنید، صرفاً میتوانید به تفاوتهای جزئی پی ببرید و عملکرد این دو بسیار نزدیک است. به وضوح این یک پیشرفت بزرگ برای FSR است که توانسته خود را به سطح DLSS برساند.
با این حال همیشه این دو عملکرد مشابهی ندارند. برای نمونه در مقایسه حالت DLSS Performance با FSR 2.0 Performance برتری تا حدی با DLSS است.
رسانه Guru3d هم با تمجید از این فناوری عملکرد آن را در افزایش نرخ فریم دهی عالی خوانده است. این رسانه میگوید با وجود نبود هستههای مخصوص هوش مصنوعی در پردازندههای گرافیکی AMD، خروجی فناوری FSR 2.0 خارقالعاده است.
برخلاف فناوری DLSS انویدیا که انحصاری است، فناوری FSR 2.0 حتی بر روی پردازندههای گرافیکی GeForce هم قابل اجرا است و نتیجه خوبی دارد. این فناوری دست کم در اولین بازی که از آن پشتیبانی میکند نشان داده سریع است و عملکردی نزدیک به DLSS 2.0 دارد.
فناوری FSR 2.0 برخلاف نمونه رقیب به هستههای مجزا نیاز ندارد و از همان سایه زنها استفاده میکند که به معنای امکان استفاده از آن بر روی پردازندههای گرافیکی ساخت تمامی سازندگان است. در طرف مقابل فناوری انحصاری انویدیا از هستههای Tensor برای یادگیری ماشین استفاده میکند که به معنای عدم امکان پشتیبانی بر روی محصولات رقبا یا حتی محصولات غیر RTX خود این کمپانی است.
البته استفاده از FSR 2.0 پیش نیازهایی هم دارد. برای نمونه شما حداقل به یک پردازنده گرافیکی GeForce Fermi نیاز دارید اما اگر خواهان وضوح تصویر 4K باشید، باید دست کم یک گرافیک Radeon RX 5700 یا GeForce RTX 2070 داشته باشید. برای 1080p هم کارت RX 5600 یا GTX 1080 نیاز است. حداقل کارت گرافیک پیشنهاد شده هم RX 590 یا GTX 1070 است.
حالا تنها چالش بزرگ بر سر راه موفقیت FSR 2.0، پشتیبانی از آن است. پیاده سازی FSR 2.0 در بازیها نسبت به نسل اول پیچیدگی بیشتری دارد اما AMD میگوید این کار در بازیهایی که از DLSS 2.0 پشتیبانی میکنند بسیار سادهتر است. چه کسی میداند؛ شاید FSR 2.0 بتواند فناوری انحصاری رقیب را کنار بزند و به جایگاه برتر در میان فناوریهای افزایش نرخ فریم دهی دست یابد.
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/236696/