دغدغههای معاون مرکز ملی فضای مجازی درباره تیکتاک
نکات خواندني
بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - آخرین خبر / امیر خوراکیان معاون مرکز ملی فضای مجازی در صفحه اینستاگرام خود یادداشتی نوشته است با این مضمون:
خواندن مطلبی در گزارشها، بار دیگر ذهنم را با این مهم درگیر کرد که: «برخلاف تصورات و هیمنهای که از سرویسهای بزرگ جهانی فضای مجازی شکل گرفته است، رقابت با غولهای فنآوری و حتی عبور از آنها امکان پذیر و حتی تجربه شده است. هرچند حتما کاری آسان و کم هزینه نیست.»
تیک تاک در حوزهی تبلیغات دیجیتالی از بزرگترینهای فنآوری پیشی گرفته است. شهرت این اپلیکیشن در سال 2021 افزایش یافته و در حال حاضر پس از فیسبوک و اینستاگرام، سومین شبکهی اجتماعی پرطرفدار جهان محسوب میشود. جالب اینکه از نظر نرخ تعامل بین اینفلوئنسرها و بدنهی کاربران(Engagement rate)، نیز این شبکهی اجتماعی پیشتاز و در رتبهی نخست است.
فضای مجازی دانش پایه، مبتنی بر نیازها و ذائقهها(حتی ذائقهسازیها)، تنوع و میزان خدمات و از همه مهمتر مرهون ایدهها و نوآوریهای شگفت انگیز است.
در کشور ما روی این موارد و عواملی از این دست، سرمایهگذاری نمیشود.
اما مشکل اساسیتر، کمیابی باورها و ارادههایی است که به خلق پلتفرمها و سکوهای بزرگ و فتح بازارهای جهانی بیاندیشند و مفهوم "توسعه" در فضای مجازی را به گسترش شبکهی ارتباطی محصور ندانند. ذهنهایی که در محاصرهی "صرفا مصرف" از خدمات جهانی موجود، گرفتار نشده باشند و برای دستیابی به خدمات و سکوهایی با امکان رقابت با گُندههای دنیا، برنامهریزی، سرمایهگذاری و تلاش مجاهدتگونه داشته باشند.
بماند که نسبت به معدود موارد موفقیت هم از کلمهای "حق" ارادهی "باطل" میکنیم و به جای ایجاد ساختارها و "فرآیندهای چند ذیربطی" برای مقرره گذاریِ متناسب و تنظیمِ بازار و محتوا، با نیت پنهانِ "انحصارِ مطلق" کمر همت به نابودی سرویسهای موفق میبندیم و قویا آنها را به مهاجرت و انتقال ظرفیتها به سایر کشورها و در خدمت دولتهای دیگر سوق میدهیم.
آیا بررسی تحولات و روند رشد تیک تاک به باور پذیری رقابت با غولهای فنآوری جهان کمک میکند؟
نویسنده امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/236564/