سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

اپل مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی 2021 را چگونه توصیف می‌کند؟ نکات خواندني

اپل مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی 2021 را چگونه توصیف می‌کند؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - زومیت / مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی جدیدترین نوت‌بوک‌های اپل محسوب می‌شوند که تغییرات درخورتوجهی تجربه می‌کنند و قلب تپنده آن‌ها را قدرتمندترین تراشه اپل تشکیل داده است؛ اما به‌راستی اپل دستاوردهای جدیدش را چگونه تعریف می‌کند؟
دیشب 27 مهر، اپل در رویداد Unleashed نسل جدید مک‌بوک پرو در دو ابعاد 14 و 16 اینچی را رونمایی کرد؛ نوت‌بوک‌هایی که می‌توان گفت در تمامی زمینه‌ها بهبود یافته‌اند و با قدرت‌سخت‌افزاری کم‌نظیرشان، می‌توانند رقیبی درخور برای سایر نوت‌بوک‌های حرفه‌ای باشند. پس از تقریبا پنج‌ سال، اپل طراحی دو مدل یادشده را تغییر داده و به کالبدی جدید مزین کرده است. کامپیوترهای یادشده حالا به نخستین نسل از تراشه‌های حرفه‌ای اپل سیلیکون طراحی‌شده برای اهداف پردازشی سنگین مجهز شده‌اند و به‌موجب آن، شارژدهی 17 تا 21 ساعت را ارائه می‌دهند.‌ اپل در‌این‌باره می‌گوید:
قوی‌ترین مک‌بوک پرو تاریخ به تراشه M1 Pro یا M1 Max بسیار سریع مجهز شده‌اند. این تراشه‌ها برای حرفه‌ای‌ها طراحی‌ شده است و به‌موجب آن‌ها عملکرد پیش‌گامانه و عمر باتری شگفت‌انگیزی را به‌دست می‌آورید. به این‌ها نمایشگر خیره‌کننده لیکوئید رتینا XDR و بهترین دوربین و کیفیت صدا در نوت‌بوک‌های مک و تمام درگاه‌های موردنیاز را نیز اضافه کنید.
بسیار سریع‌تر
قطعا یکی از بهبود‌های مهم مک‌بوک پرو جدید درمقایسه‌با نسل گذشته به بهره‌گیری از تراشه‌های بسیاری قدرتمند و در‌عین‌حال بهینه ام‌وان پرو و ام‌وان مکس مرتبط می‌شود. در هر دو تراشه، ده هسته پردازشی شامل دو هسته کم‌مصرف برای انجام وظایف و پردازش‌های روزمره و هشت هسته قدرتمند با عملکرد بالا برای پردازش‌های سنگین جای گرفته است. نخستین وجه تمایز تراشه‌های جدید در تعداد هسته‌های گرافیکی آن‌ها است. تراشه M1 Pro پیکربندی تا شانزده هسته گرافیکی ارائه می‌دهد که درواقع دوبرابر بیشتر از آخرین پیکربندی تراشه M1 است؛ البته باید به این نکته توجه کرد که خود این تراشه در پیکربندی چهارده هسته گرافیکی نیز دردسترس خواهد بود.
درنهایت، تراشه M1 Max با دو پیکربندی 24 و 32 هسته‌ای روی کاغذ عملکرد خیره‌کننده‌ای را در پردازش‌های گرافیکی نوید می‌دهد. اپل می‌گوید تراشه M1 Pro با جهشی دوبرابری درمقایسه‌با M1 حدود 33٫7 میلیارد ترانزیستور و تراشه M1 Max نیز بیش از 57 میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. اپل مدعی است که پردازنده مرکزی آخرین پیکربندی مک‌بوک پرو تا 3/7 برابر سریع‌تر از مک‌بوک پرو 16 اینچی 2019 است؛ درحالی‌که بخش گرافیکی آن تا 13 برابر بهبود عملکرد را تجربه می‌کند. افزون‌براین، یادگیری ماشین تمامی پیکربندی تراشه‌های جدید در‌مقایسه‌با مدل‌های اینتلی تا 11 برابر افزایش یافته است. درباره تراشه‌های جدید می‌گوید:
تراشه‌های M1 Pro و M1 Max معماری شگفت‌انگیز M1 را به سطوح جدیدی می‌رسانند و هر دو هسته‌های پردازشی و گرافیکی بیشتر و حافظه یکپارچه‌تری از M1 دارند. این تراشه‌ها به‌همراه موتور عصبی قدرتمند برای یادگیری ماشین سطح بالا و مدیا انجین بهبودیافته با پشتیبانی ProRes به حرفه‌ای‌ها اجازه می‌دهد کارهایی انجام دهند که قبلا نمی‌توانستند.
مک‌بوک پرو جدید اولین دستگاهی است که SoC (سیستم-روی-تراشه) را در نوت‌بوکی حرفه‌ای قرار داده است. سایر سیستم‌های حرفه‌ای از پردازنده‌های مرکزی (CPU) تشنه قدرت و کارت‌های گرافیکی مجزا و تراشه‌های متعدد استفاده می‌کنند که هرکدام به‌طور جداگانه کار می‌کنند.
تراشه‌های جدید ما کنترلرهای درگاه ورودی و خروجی، پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و موتور عصبی را در یک SoC واحد با حافظه یکپارچه ترکیب می‌کنند. درنتیجه، ام‌وان پرو و ام‌وان مکس نه‌تنها روند کارهای فشرده‌ای که قبلا در یک نوت‌بوک غیرممکن بود، خُرد می‌کنند؛ بلکه عمر باتری فوق‌العاده‌ای را نیز به‌ارمغان می‌آورد.
سایر نوت‌بوک‌های حرفه‌ای باید داده‌ها را در رابط‌ کاربری کندتری به جلو و عقب کپی کنند. این فرایند در مک‌بوک پرو جدید نخواهد بود. پردازنده مرکزی و گرافیکی آن یک مجموعه واحد از حافظه یکپارچه دارند. این بدان‌معنا است که هر قسمت از تراشه بدون نیاز به کپی‌کردن به داده و حافظه متصل می‌شود؛ بنابراین، هر کاری که انجام می‌دهید، سریع‌تر و کارآمدتر است. CPU‌های M1 Pro و M1 Max هریک از هشت هسته با عملکرد بالا و دو هسته با بهره‌وری چشمگیر برای پردازش سریع‌تر در یک‌دهم قدرت استفاده می‌کنند.
عملکرد باورنکردنی، بهره‌وری بی‌نظیر
همان‌طورکه احتمالا در بخش پیش متوجه شدید، مدل‌های جدید مک‌بوک پرو تراشه‌هایی دارند که اپل آن‌ها را قدرتمندترین تراشه‌های موجود در تمامی نوت‌بوک‌های بازار در ازای هر وات توصیف می‌کند. تراشه‌های جدید باتوجه‌‌به معماری بسیار بهینه آرم و SOC بودن، می‌توانند عملکرد بسیار بهینه‌ای نیز ارائه بدهند. تراشه ام‌وان مکس از پردازنده مرکزی (CPU) مشابه ام‌وان پرو برخوردار است؛ اما این تراشه می‌تواند پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای را در خود جای دهد که آن را به بزرگ‌ترین تراشه‌ تاریخ اپل تبدیل می‌کند.
اپل ادعاهای بسیار بزرگی درباره این تراشه گرافیکی مجتمع مطرح می‌کند و گزارش‌های جدید نشان می‌دهد پیکربندی آخر تراشه ام‌وان مکس می‌توان بیش از ده ترافلاپس قدرت داشته باشد. در بخشی از توصیف اپل از تراشه‌های جدید آمده است:
تراشه‌های جدید در بیشینه عملکرد، 1/7 برابر سریع‌تر از جدیدترین تراشه‌های هشت‌هسته‌ای سایر لپ‌تاپ‌ها هستند و آن‌ها با 70 درصد مصرف کمتر، هم‌سو با برترین سطح عملکرد تراشه رایانه‌های شخصی قرار می‌گیرند. ام‌وان پرو در بیشینه عملکرد گرافیکی‌اش 70 درصد مصرف کمتری از سایر لپ‌تاپ‌ها مجهز به تراشه گرافیکی مجزا دارد.
ام‌وان مکس نیز درمقایسه‌با لپ‌تاپ کامپکت حرفه‌ای مجهز به تراشه گرافیکی قدرتمند مجزا عملکرد بهتر و 40 درصد مصرف کمتر را به‌ارمغان می‌آورد و درمقایسه‌با لپ‌تاپ بزرگ مجهز به قدرتمندترین تراشه‌های گرافیک مجزا، عملکرد مشابه با 100 وات قدرت کمتر را ارائه می‌دهد.
ا‌م‌وان پرو عملکرد فوق‌العاده معماری M1 را برای کاربران حرفه‌ای به سطح کاملا جدیدی می‌رساند. حتی بلندپروازانه‌ترین پروژه‌ها با حداکثر ده هسته پردازنده مرکزی، حداکثر شانزده هسته پردازنده گرافیکی، موتور عصبی شانزده‌هسته‌ای و موتورهای رمزگذاری و رمزگشایی اختصاصی برای پشتیبانی از کدک‌های H.264 و HEVC و ProRes به‌راحتی اداره می‌شوند.
ام‌وان مکس قوی‌ترین تراشه‌ای محسوب می‌شود که تاکنون برای نوت‌بوک حرفه‌ای ساخته شده است و حداکثر 32 هسته گرافیکی پردازش‌های گرافیکی را دو برابر سریع‌تر از تراشه ام‌وان انجام و پهنای باند حافظه دو برابر بیشتر از آن را ارائه می‌دهد. این تراشه مدیا انجین اختصاصی نیز برای رمزگشایی و بهبود عملکرد تا دو برابر سریع‌تر در رمزگذاری ویدئو و دو شتاب‌دهنده ProRes برای تضمین پردازش‌های سنگین‌تر از مولتی استریم دارد.
مک‌بوک پرو جدید در مدل‌های 14 و 16 اینچی موجود است. هرکدام را می‌توان با این تراشه‌ها پیکربندی و سطوح بی‌سابقه‌ای از عملکرد حرفه‌ای تجربه کرد؛ بنابراین، می‌توانید میلیون‌ها چندضلعی را در نرم‌افزار Cinema 4D دست‌کاری و تا هفت استریم ویدئویی با رزولوشن 8K فومت ProRes را در فاینال کات پرو ویرایش کنید یا درجه رنگ‌های HDR را در ویدئوهای چهاردرچهار با رزولوشن 8K و فورمت ProRes ویرایش کنید.
شارژدهی در تمام روز
نوت‌بوک‌های جدید اپل شارژدهی کم‌نظیری ارائه می‌دهند و می‌توان دلیل آن را استفاده از پردازنده بسیار بهینه M1 Pro و M1 Max دانست. اپل مدعی است که باتری مک‌بوک پرو 14 اینچی به‌طور مداوم هنگام پخش ویدئو تا 17 و وب‌گردی تا 11 ساعت می‌تواند دوام بیاورد. این در حالی است که مدل 16 اینچی این ارقام را به‌ترتیب تا 21 و 14 ساعت افزایش می‌دهد. اپل مک‌اواس مانتری را نیز منطبق با تراشه‌های جدید بهینه کرده است تا هماهنگی سخت‌افزار و نرم‌افزار را به بیشترین حد خود برساند.
دراین‌میان، طبیعتا گذار به معماری جدید مشکلاتی ازجمله بهینه‌نبودن انبوهی از نرم‌افزارها با آن معماری را به‌همراه خواهد داشت. کوپرتینویی‌ها با هدف کاهش این مشکلات، همچنان از لایه ترجمه‌ای روزتا 2 برای ترجمه بی‌درنگ زبان x86 به ARM64 استفاده می‌کنند.
در بررسی‌های انجام‌شده، روزتا 2 با‌‌توجه‌‌به شبیه‌سازی محیط در عملکرد نهایی تأثیری انکارناپذیری می‌گذارد؛ اما همچنان وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهد. اکنون مدل‌های جدید مک‌بوک پرو با بهره‌گیری از تراشه قدرتمند می‌توانند برنامه‌های مبتنی‌بر x86 را نیز بهتر از قبل اجرا کنند. اپل درادامه می‌گوید:
عملکرد کم‌نظیر با افزایش عمر باتری این کارایی جادوی سیلیکون اپل است. هر بار شارژ به شما امکان می‌دهد تا چهار برابر کد Xcode19 کامپایل یا تصاویر را تا دو برابر بیشتر در لایتروم کلاسیک ویرایش کنید و برخلاف سایر نوت‌بوک‌ها، مک‌بوک پرو چه به برق متصل باشد و چه نباشد، عملکرد شگفت‌انگیزیارائه می‌دهد.
برای کارکردن یکپارچه بین مک و آیپد خود با یونیورسال کنترل از صفحه‌کلید و ماوس یا ترک پد استفاده کنید. وظایف پیچیده را با میان‌برها خودکار انجام دهید، صفحه خود را به‌اشتراک بگذارید، با فیس‌تایم باهم ارتبط برقرار کنید و بهترین نتایج مرورگر سافاری را مرور کنید. وقتی زمان تمرکز فرارسید، قابلیت فوکوس به شما امکان می‌دهد تنظیم کنید که چه افرادی و برنامه‌هایی می‌توانند به شما دسترسی داشته باشند.
درحال‌حاضر، بیش از ده‌هزار برنامه و افزونه نظیر ادوبی فوتوشاپ، اینفینیتی فوتو، کپچر وان و لایتروم کلاسیک برای تراشه‌های اپل بهینه شده است و ترجمه‌گر روزتا 2 نیز برنامه‌های طراحی‌شده برای پردازنده‌های اینتل را به‌منظور استفاده در مک‌بوک پرو جدید به‌صورت یکپارچه ترجمه می‌کند.
اپل با‌‌توجه‌به نقشه راه و پنجره دوساله برای مهاجرت کامل به پردازنده‌های ساخت خود، در حال به‌روزکردن کامپیوترهای مک در کالبد و قلب تپنده‌ای جدید است. کوپرتینویی‌ها تاکنون بیش از نیمی از کامپیوترهای مک را به پردازنده‌های جدید مجهز کرده‌اند و تنها دو عضو از این خانواده شامل آی‌مک پرو و مک پرو از این قافله جا مانده‌اند.
مک‌بوک پرو 2021 نشان می‌دهد که با کامپیوتری بسیار شاخص و بهبودهای درخورتوجه مواجه‌‌‌ایم که ازقضا برای اپل و به‌طورکلی کامپیوترهای مبتنی‌بر آرم بسیار اهمیت خواهد داشت؛ زیرا غول دنیای فناوری با ارائه این محصول به‌نوعی ظرفیت و تجربه خود در طراحی تراشه را نشان داده است و می‌تواند شرکت‌های دیگر را به استفاده از تراشه‌های مبتنی‌بر معماری آرم سوق بدهد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/218405/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

زباله های فضایی در مریخ

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!