سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

نقش‌ تأثیرگذاران و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مقالات دکتر محبیان

نقش‌ تأثیرگذاران و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
  بزرگنمايي:

نقش‌ تأثیرگذاران[1] و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی[2]

ترجمه: دکتر امیر محبیان

نقش‌ تأثیرگذاران و طرفداران برند در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی.pdf

عموماً به‌عنوان یک امر واقعی پذیرفته‌شده است که پیشنهادهای گفتاری و همسالان کارآمدترین روش‌های تبلیغاتی هستند. اثربخشی این پیشنهادها هنگامی بیشتر می‌شود که افرادی درباره فراورده‌ها یا خدمات صحبت کنند که درباره آن فرآورده یا خدمات دارای اعتبار ویژه‌ای هستند.

بازاریابان این افراد را که در جوامع مجازی و شبکه‌ها تأثیرگذار هستند، «تأثیرگذاران» یا «اینفلوئنسرها» می‌نامند، زیرا آن‌ها بر رفتار و اعمال افراد تأثیر می‌گذارند. این نفوذ برآمده از اعتماد و حسن‌نیتی است که آن‌ها در میان اعضای جوامع مجازی یا شبکه‌ها برای خود ایجاد کرده‌اند.

در رسانه‌های اجتماعی، این تأثیرگذاران، وبلاگ نویسان با صدها یا هزاران دنبال کننده در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی هستند. آن‌ها گاهی کُنشگران صنعتی، تحلیلگران، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان، علاقه‌مندان و حتی مردمان عادی هستند که علاقه و دانش آنها در یک حوزه خاص علاقه‌مندی آن‌ها را به‌عنوان چهره‌های اصلی در جوامع آنلاین و نیز شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده است.

بر پایه گزارش تأثیر دیجیتالی 2013 از سوی تکنوراتی[3]، بلا گرها سومین قدرت تصمیم‌‌ساز برای خرید هستند، سایت‌های خرده‌فروشی[4] و سایت‌های برند در جایگاه‌های نخست و دوم می‌باشند. 31% مصرف‌کنندگان اظهار داشته‌اند که تصمیم آن‌ها برای خرید یک فرآورده تحت تأثیر نوشته‌ای بوده که پیشتر در یک وبلاگ خوانده‌اند. با در نظر گرفتن این‌که وبلاگ‌ها پنجمین خدمات آنلاین هستند که بیشترین استفاده از آن‌ها می‌شود، تراز تأثیر دارندگان وبلاگ چندان تعجب‌برانگیز نخواهد بود.

به دلیل این میزان از تأثیرات است که بازاریابان رسانه‌های اجتماعی به بهر‌ه‌گیری از توان متقاعدکننده این تأثیرگذاران (اینفلوئنسرها) علاقمند هستند. بازاریابان باور دارند که از راه همکاری با وبلاگ نویسان و سخن ‌گفتن مثبت آن‌ها درباره فرآورده‌های ویژه، آن‌ها می‌توانند به‌طور مؤثری پیرامون یک برند، آگاهی تولید کرده و بر تصمیمات خرید در میان همسالان و دنبال کنندگان تأثیرگذارند.

بنابراین، بازاریابان مشتاقانه «برنامه‌های ارتباط با تأثیرگذاران» را به‌عنوان نسخه‌ رسانه‌های اجتماعی توصیه‌های چهره‌ها سرشناس اجرا می‌کنند. تکنوراتی نشان داده است که 65% برندها با تأثیرگذاران به‌عنوان بخشی از اهداف بازاریابی دیجیتالشان قرارداد دارند.

این برنامه‌های تبلیغاتی تأثیرگذاران هم همانند توصیه‌های سلبریتی‌ها، آن تأثیرگذارانی را هدف می‌گیرد که بالاترین سطح محبوبیت و اعتبار را داشته باشند، این محبوبیت با شمارگان مشترکین، دفعات دیده شدن صفحه وبلاگ، دوستان فیس‌بوک یا لایک‌های آن‌ها یا دنبال کنندگان توئیترشان اندازه‌گیری می‌شود.

هرچند، اهمیت بسیار دادن به تأثیرگذاران به دو عنصر مهم در تأثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی می‌انجامد.

نخست آن‌که تأثیرگذاران علاقمند هستند که تنها در گستره‌های خاص علاقه خودشان که پهنای نفوذ را تشکیل می‌دهد، تمرکز کنند.

دوم آن‌که در نقاطی فراتر از پهنه تمرکز تأثیرگذار، سطح نفوذ رو به افول می‌گذارد. برای نمونه یک بلاگر بخش مُد که یک برند الکترونیک را پیشنهاد کند، تأثیر کمتری بر روی تصمیم‌گیری برای خرید دارد. پس این‌که برای پیشنهاد به فراخور موضوع مورد تبلیغ با دامنه علایق تأثیرگذار دقت کنیم، اهمیت بسیاری دارد.

نکته پراهمیت دیگر این است که محبوبیت همیشه برابر با تأثیر نیست.

یک وبلاگ‌نویس که مخاطبان بسیاری دارد، امّا از برندی خاص هواداری نمی‌کند، در سنجش با یک وبلاگ نویس پرشور که مخاطبان و دنبال کنندگان کمتری دارد. تأثیر کمتری می‌گذارد.

به عبارتی پیش از آن‌که نفوذ وبلاگ نویس به کار گرفته شود، نیاز است که آن‌ها به پشتیبانان و هواداران برند تبدیل شوند. به گفته دکتر کاتلین آر فریس‌کوستا[5]، یک هوادار برند، یک مشتری است که از برند دفاع می‌کند و چون سفیر، مشتاقانه برند را تبلیغ و از آن دفاع می‌کند، هم در مکالمات عادی، یا در وبلاگ‌ها، ایمیل‌، از طریق توئیت، یا از راه کانال‌های یوتیوب یا دیگر کانال‌های دیجیتال درحالی‌که بیشتر هواداران برند تجاری، نفوذ فردی ندارند امّا هنگامی با یک جامعه که برند تجاری هماهنگ است، متحد می‌شود. جامعه به‌عنوان یک کل می‌تواند تأثیری نیرومند داشته باشد.

به همین بنیان است که برخی از بازاریابان رسانه‌های اجتماعی برنامه‌های هواداری از برند را بر برنامه‌های تماس از راه تأثیرگذاران[6] برتری می‌دهند زیرا سطح تعهد و اعتبار هواداران برند بسیار نیرومندتر است. برنامه‌های هواداری از برند بر ساختن یک جامعه از مشتریان خرسند و وفادار تمرکز می‌کنند و با آن‌ها کار می‌کنند تا نام برند را انتشار دهند.

اگرچه هیچ دلیلی وجود ندارد که برنامه‌ها هواداران برند درعین‌حال با تأثیرگذاران تماس نداشته باشد. آنچه یک خریدار را به هوادار برند تبدیل می‌کند، می‌تواند تأثیرگذار را هم به هوادار نیرومند برند تبدیل کند.

تا زمانی که برند فرآورده‌هایی را ارائه می‌کنند ترکیب برنامه تبلیغاتی تأثیرگذاران با برنامه هواداری از برند می‌تواند برای یک بازاریابی سازگار با رسانه‌های اجتماعی واقعاً مؤثر باشد.

نکته‌های زیر برای طراحی برنامه تماس با تأثیرگذاران و نیز برنامه‌های هواداری از برند می‌تواند به کار گرفته شود.

1. تجزیه‌وتحلیل برند برای این‌که مشخص شود مشتریان چه چیزی را درباره فرآورده شما دوست دارند.

2. شناسایی وبلاگ‌ها و دیگر کانال‌های رسانه‌های اجتماعی که از دید راهبردی مناسب برند شما است.

3. رابطه و تماس با تأثیرگذاران کلیدی را مدیریت کنید.

4. یک جامعه آنلاین از هواداران برندتان ایجاد کنید.

5. برنامه‌هایی را برای رسانه‌های اجتماعی آنلاین توسعه دهید تا هواداران برند را درگیر کرده، انگیزه داده و پاداش دهد.

6. میزان پیشرفت آگاهی و تأثیرگذاران درباره برندتان را پیگیری و ردیابی کنید.

منبع: http://ragingcreations.com



[1] INFLUENCERS

[2] THE ROLE OF INFLUENCERS AND BRAND ADVOCATES IN SOCIAL MEDIA MARKETING, http://ragingcreations.com

[3] Technorati

[4] retail sites

[5] Dr. Kathleen R. Ferris-Costa

[6] influencer outreach programs

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/20766/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

مادسازان بازی GTA 5 را روی کنسول نینتندو سوییچ اجرا کردند

ریلمی 2 گوشی جدید و هیجان‌انگیز با نمایشگر 120 هرتز رونمایی کرد

گوشی پولستار رونمایی شد؛ وقتی خودروسازان وارد بازار موبایل می‌شوند

درآمد 5 میلیارد تومانی یکی از کاربران تلگرام با فروش نام کاربری!

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

آپدیت بزرگ فتوشاپ؛ حالا می‌توانید با هوش مصنوعی تصاویر خلاقانه بسازید

مدل ویژه وان پلاس واچ 2 با رنگ جذاب رونمایی شد

گوشی های اختصاصی HMD رونمایی شدند؛ جایگزین‌های معنوی نوکیا

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است

تریلر داستانی Destiny 2: The Final Shape منتشر شد

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

هواوی با تکیه بر «هارمونی او اس» رویای جهانی شدن را در سر دارد

اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

لایحه فیلترشدن تیک‌تاک در سنای آمریکا تصویب شد

HMD از اولین گوشی‌های برند خود رونمایی کرد؛ ارزان‌قیمت با اندروید 14

بازی/ Soccer Stars؛ حریف را گل باران کنید

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

گوگل پلی هفته آینده رفع فیلتر می‌شود؟