سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آغاز رقابت نفسگیر؛ تارای ایران‌خودرو یا شاهین سایپا؟ استارت آپ

آغاز رقابت نفسگیر؛ تارای ایران‌خودرو یا شاهین سایپا؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - سرانجام پس از مدت‌ها تلاش، ایران‌خودرو و سایپا موفق شدند با کمک گرفتن از توان مهندسان داخلی سدان‌های جدیدی را طراحی کرده و تارا و شاهین را راهی بازار کنند. بسیاری تارا ایران‌خودرو و شاهین سایپا را رقیب یکدیگر دانسته و به مقایسه آن‌ها می‌پردازند.
دیجیاتو : ایران‌خودرو و سایپا پس از اعلام تحریم‌های اخیر علیه صنعت خودروسازی ایران تمام تلاش خود را به کار برده تا با وجود این تحریم‌ها و شرایط نابسامان کشور محصولات جدیدی را راهی بازار کنند. سرانجام پس از مدت‌ها تلاش این دو خودروساز موفق شدند با کمک گرفتن از توان مهندسان داخلی سدان‌های جدیدی را طراحی کرده و تارا و شاهین را راهی بازار کنند. بسیاری تارا ایران‌خودرو و شاهین سایپا را رقیب یکدیگر دانسته و به مقایسه آن‌ها می‌پردازند.
ایران‌خودرو تارا نه یکبار که چندین‌بار رونمایی کرد و جالب است که بدانید این خودرو در آخرین رونمایی خود حواشی زیادی را به همراه داشته است. گفته می‌شود این خودرو نخستین محصول ملی است که مطابق با استاندارد‌های 85گانه طراحی و تولید شده است. تارا را می‌توان نسخه ایرانیزه‌شده پژو 301 دانست که به نسبت این محصول پژو با تغییرات بسیاری به خصوص در نمای بیرونی همراه است.
شاهین در ابتدا قرار بود با نام رهام راهی جاده‌های کشور شود، اما سایپا پس از مدتی تغییر عقیده داده و نام این خودرو را به شاهین تغییر داد. سایپا مدعی است که شاهین را بر روی اولین پلت‌فرم ملی ایرانی پیاده‌سازی و طراحی کرده است، اما به نظر می‌رسد که طراحی شاهین بر اساس نسل دوم تویوتا یاریس یا گریت وال C 30 شکل گرفته است. شاهین نیز، چون تارا حواشی زیادی را به همراه خود داشته است.
در خصوص نمای ظاهری هر دو خودرو باید گفت که شاهین طراحی قابل‌قبول‌تر و مدرن‌تری داشته، اما با این وجود همچنان نمی‌توان این خودرو را محصول مناسب با سال 2021 دانست. البته این نکته را فراموش کرد که شاهین به خصوص در مقایسه با دیگر محصولات سایپا از طراحی جدیدتری برخوردار است.

سیاست و بازاریابی


در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن مقایسه تارا ایران‌خودرو و شاهین سایپا به مرور مشخصات این دو سدان بپردازیم:
هر دو خودرو مذکور در کلاس سدان طراحی و تولید شده‌اند، اما وزن شاهین حدوداً 100 کیلوگرم نسبت به تارا بیشتر است. جالب است بدانید که با وجود سنگین‌تر بودن میتوان حدس زد که از نظر شتاب نیز برتری با تارا خواهد بود. همچنین شاهین فضای صندوق عقب کمتری را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد. حجم صندوق عقب تارا 640 لیتر بوده، اما حجم صندوق عقب سایپا برابر با 420 لیتر است.
مقایسه مشخصات فنی شاهین و تارا
در مقایسه پیشرانه تارا ایران‌خودرو و شاهین سایپا باید گفت که هر دو خودرو مذکور به قوای محرکه خطی مجهز هستند. در زیر کاپوت تارا یک پیشرانه 1587 سی‌سی 16 سوپاپه قرار داشته که 110 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور توان تولیدی آن است. حداکثر سرعت این خودرو 190 کیلومتربر ساعت است.
در سوی دیگر شاهین سایپا به یک پیشرانه 1503 سی‌سی 8 سوپاپه مجهز است که برخلاف تارا توربوشارژر بوده و حداکثر قدرت و گشتاور تولیدی آن به ترتیب برابر با 110 اسب‌بخار و 165 نیوتن‌متر است. بیشترین سرعت ممکن این سدان نیز همچون تارا برابر با 190 کیلومتربرساعت است. پیشرانه شاهین را می‌توان نسخه به‌روزتر و تقویت‌شدهٰ پیشرانه تیبا دانست که متاسفانه 8 سوپاپه بوده و نسبت به تارا ضعیف‌تر است.

سیاست و بازاریابی


سیاست و بازاریابی


نسخه دستی تارا درست مشابه با نسخه دستی شاهین به یک گیربکس 5 سرعته مجهز است که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.
لازم به ذکر فرمان هر دو خودرو مذکور نیز از نوع برقی بوده و سیستم ترمز چرخ‌های جلو و عقب آن‌ها دیسکی است.
از جمله امکانات و تجهیزاتی که در هر دو سدان مذکور موجود است می‌توان به ترمز ضد قفل ABS، ترمز ESP، کروز کنترل، سیستم سنجش فشار باد تایر، کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، چراغ روشنایی روز، سنسور پارک عقب، کامپیوتر سفری، قفل صندلی کودک، نمایشگر مرکزی و بلوتوث اشاره کرد.
مقایسه امکانات رفاهی شاهین و تارا
شاهین سایپا به طور کلی در مقایسه با تارا ایران‌خودرو سدان مجهزتری از بعد امکانات و تجهیزات محسوب می‌شود. این خودرو علاوه‌بر امکانات مذکور به ایموبلایزر، سیستم ورود و خروج بدون دکمه، چراغ‌های مجهز به سیستم خودکار فعال شدن، استارت بدون کلید، گرم‌کن آینه، دوربین دنده عقب سانروف و سیستم تهویه‌ی خودکار مجهز است.
از مزایای تارا نسبت به شاهین می‌توان به سیستم کنترل پایداری، استراحت‌گاه مرکزی دست و بهره‌مندی از پلتفرم جدیدتر اشاره کرد.

سیاست و بازاریابی


سیاست و بازاریابی


در خصوص مبحث قیمت‌گذاری نیز باید عنوان کرد که بهای مشابه مهم‌ترین عاملی است که سبب شده بسیاری تارا ایران‌خودرو و شاهین سایپا را رقیب یکدیگر دانسته و به مقایسه آن‌ها بپردازند.
در حال حاضر بهای کارخانه‌ای تارا دنده‌ای با احتساب هزینه‌های جانی همانند مالیات ارزش افزوده، بیمه، عوارض و… حدود 290 میلیون و 472 هزار تومان است.
از طرف دیگر شاهین نیز از تابستان سال گذشته تا به امسال تغییرات قیمتی قابل‌توجهی را تجربه کرده و بهای کارخانه‌ای آن در حال حاضر نزدیک به 291 میلیون تومان است.

سیاست و بازاریابی


لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/205711/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!