سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

مک‌آفی؛ سلطان آنتی‌ویروس‌ها و محبوب ایرانی‌ها استارت آپ

مک‌آفی؛ سلطان آنتی‌ویروس‌ها و محبوب ایرانی‌ها
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - جان مک‌آفی (John McAfee)، برنامه‌نویس جوانی که سودای ثروت در سر داشت، برای توسعه نرم‌افزار ضدویروس آستین بالا زد.
برترین‌ها : اگر خاطرتان باشد در دهه 80 میلادی ویروس‌های رایانه‌ای تاخت‌و‌تاز می‌کردند و امان کاربران را بریده بودند. در آن زمان خبر چندانی از آنتی‌ویروس‌ها نداشتیم و جای نرم‌افزارهای ضدویروس کاملاً خالی بود. به دنبال این وضعیت، جان مک‌آفی (John McAfee)، برنامه‌نویس جوانی که سودای ثروت در سر داشت، برای توسعه نرم‌افزار ضدویروس آستین بالا زد. آنتی‌ویروسی که مک‌آفی توسعه داد در کمترین زمان ممکن به محصول پرفروشی تبدیل شد که کاربران برای نصب آن سرودست می‌شکستند.
این‌گونه که بود که آنتی‌ویروسِ مک‌آفی برای یکی دو دهه در بیشتر رایانه‌ها جا خوش کرد. سکه محبوبیت مک‌آفی روی دیگری نیز داشت و با معروف‌شدن آنتی‌ویروس مک‌آفی، ثروت هنگفتی از گوشه‌و‌کنار دنیا روانه جیب جان مک‌آفی شد. ثروت، زندگی مک‌آفی را زیرورو کرد و زندگی پرحاشیه‌ای را در پیش گرفت. در نهایت نیز سلطان دنیای آنتی‌ویروس‌ها مرگ‌ خودخواسته‌ای را در زندان برای خودش رغم زد. به همین منظور خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم به فرازوفرودهای زندگی جان مک‌آفی به عنوان پادشاهی با ارزش‌های نامتعارف نگاهی بیاندازیم.
اوایل زندگی جان‌ مک‌آفی
جان دیوید مک‌آفی (John David McAfee)، در سیندِرفورد (Cinderford) بریتانیا از پدری آمریکایی و مادری انگلیسی زاده شد. سال‌های آغازین زندگی مک‌آفی در ویرجینا آمریکا گذشت. در آن زمان روزگار خوبی نداشت و کودکی را به نوجوانی رساند تا اینکه پدر الکی جان، خودکشی کرد.
مک‌آفی این حادثه را اتفاق ناراحت‌کننده‌ای می‌دانست که تا پایان عمر کابوس‌های شبانه‌ای را برای او به دنبال داشت. جان‌مک‌آفی به لطف هوش سرشارش توانست در سال 1967، به رغم تمامی ناملایمت‌های زندگی، در رشته ریاضیات فارغ‌التحصیل شود.

سیاست و بازاریابی


استخدام در ناسا
مک‌آفی جوان در سال 1968 به استخدام ناسا درآمد و در برنامه فضایی آپولو مشغول به کار شد. او سه سال بعد از ناسا بیرون آمد و به دلیل علاقه‌ به دنیای نرم‌افزار در شرکت‌های یونی‌واک (Univac) و زیراکس حرفه برنامه‌نویسی را دنبال کرد.
حضور مک‌آفی در دنیای نرم‌افزار با پیوستن به شرکت دانش‌ کامپیوتری (Computer Science Corporation)، به عنوان مشاور نرم‌افراز ادامه یافت. پس از تلاش‌های زیاد در نهایت زندگی به مک‌آفی روی خوش نشان داد و این برنامه‌نویس جوان در شرکت معروف لاک‌هید (LockHeed)، استخدام شد.
در لاک‌هید نسخه‌ای از ویروس بِرِین (Brain)، به عنوان اولین ویروس کامپیوتری دنیا در اختیار مک‌آفی قرار گرفت. جان مک‌آفی از این موقعیت نهایت استفاده را برد و تجربه‌های خود برای مبارزه با این ویروس را به ساخت نرم‌افزار ضدویروس کاملی تبدیل کرد.
تاسیس شرکت مک‌آفی
جان مک‌آفی که از آینده صنعت ویروس‌یاب‌ها باخبر بود، در سال 1987، شرکت مک‌آفی (McAfee Associates)، را تاسیس کرد. او در این شرکت اولین ضدویروس‌ تجاری دنیا را به فروش رساند. از آنجایی که در آن زمان ویروس‌های رایانه‌ای تهدیدی جدی برای کاربران به حساب می‌آمدند، آنتی‌ویروس مک‌آفی به فروش چشمگیری دست پیدا کرد.
مک‌آفی که تا مدتی پیش آه در بساط نداشت تا با ناله سودا کند، در یک چشم‌ به‌هم‌زدن به یکی از سلاطین دنیای رایانه‌ها تبدیل شد. سودآوری فروش ضدویروس مک‌آفی به اندازه‌ای بود که مک‌آفی توانست میلیونری یک شبه شود و در جوانی ثروت هنگفتی به جیب بزند.
به همین دلیل مک‌آفی که از مال دنیا بی‌نیاز شده بود، در سال 1994 سهام خود را در شرکت مک‌آفی به فروش رساند و به میلیونری جوان تبدیل شد.

سیاست و بازاریابی


شرکتی که مک‌آفی تاسیس کرده بود فرازوفرودهای بیشماری را تجربه کرد و پس از چندین بار ادغام با شرکت‌های بزرگ، در سال 2010 به اینتل (Intel)، فروخته شد. از آن زمان به بعد، اینتل اعلام کرد تمامی محصولاتی که تاکنون با نام مک‌آفی به فروش می‌رسید، با نام تجاری اینتل سِکیوریتی (Intel Security)، فروخته خواهد شد.
جان مک‌آفی در صحبت‌هایی از فروش این شرکت به اینتل ابراز خوشنودی کرد و مدعی شد از اینتل برای آزادکردن وی از شر دردسرهای شرکت مک‌آفی قدردانی می‌کند.
زندگی سلطان آنتی‌ویروس‌ها پس از ترک شرکت مک‌آفی
مک‌آفی جوان که سودسرشاری به جیب‌زده بود، پس از ترک شرکت مک‌آفی دست به تجارت‌های متفاوتی زد و زندگی پرحاشیه‌ای را در پیش گرفت.
توسعه نرم‌افزار پوُووُو (PowWow)، به عنوان یکی از اولین نرم‌افزارهای پیام‌رسان، سرمایه‌گذاری در شرکت ،زون‌لَبز (Zone Labs) و خرید شرکت‌ نرم‌افزاری چِک‌پوینت‌سافت‌وِر (CheckPoint Software)، از فعالیت‌های تجاری مهم جان‌مک‌آفی در دهه 2000 میلادی به حساب می‌آید.
جالب اینجاست جان‌ مک‌آفی که با انتشار آنتی‌ویروس مک‌آفی برای خودش اسم و رسمی در دنیای رایانه‌ها پیدا کرده بود، پس از ترک این شرکت هرگز نتوانست به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. نیویورک تایمز در گزارشی که در آگوست 2009 منتشر شد، به ضرر مالی هنگفت مک‌آفی اشاره دارد.
بنا به این گزارش، سرمایه شخصی مک‌آفی از 100 میلیون دلار در بازه زمانی سال‌ 2007 تا 2008 به 4 میلیون دلار کاهش پیدا کرده بود. نیویورک تایمز دلیل بداقبالی مک‌آفی را در بحران‌های مالی آن زمان آمریکا می‌دانست.

سیاست و بازاریابی


فعالیت‌های متنوع تجاری جان مک‌آفی
مک‌آفی که بخت خود را در دنیای نرم‌افزار به آزمایش گذاشته بود، پس از مدتی به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگر پرداخت. این سلطان دنیای آنتی‌ویروس‌ها در رکود اقتصادی آمریکا در دهه 2000، املاک و مستغلات بیشماری خریداری کرد. این سوداگری برای مک‌آفی ‌فایده‌ای نداشت و با دست خالی از بازار املاک خارج شد.
جان مک‌آفی به رغم ضررهای زیاد، هرگز از سرمایه‌گذاری‌های پرخطر دست نکشید. در این زمینه می‌توان به تاسیس شرکت کوآروم‌اِکس (QuorumEx)، در سال 2010 اشاره کرد. این شرکت که دفتر مرکزی آن در کشوری با نام بلیز (Belize) در آمریکای جنوبی قرار داشت، با هدف تولید آنتی‌بیوتیک‌های گیاهی تاسیس شده بود.
با رونق اپلیکیشن‌های موبایل، مک‌آفی در سال 2014 شانس خود را برای سودآوری در دنیای گوشی‌های هوشمند امتحان کرد. اپلیکشینی که از آن صحبت می‌کنیم کاگنیزانت (Cognizant)، نام گرفت. این اپلیکیشن اطلاعات مربوط به مجوزهای دیگر اپلیکیشن‌های نصب‌شده را به کاربر نمایش می‌داد. اپلیکیشن کاگنیزانت در آوریل 2014 به دی‌سنترال وان (D-Central 1)، تغییر نام داد و اکنون در گوگل‌پلی به رایگان نصب می‌شود.

سیاست و بازاریابی


حضور مک‌آفی در دنیای رمزارزهای دیجیتال
در سال 2016، مک‌آفی به عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ام.‌جی‌.‌تی (MGT Capital Invetment)، انتخاب شد. این مجموعه در واقع هولدینگ بزرگی از شرکت‌های فناوری بود. جان مک‌آفی قصد داشت نام این شرکت را به فناوری‌های جهانی مک‌آفی (McAfee Global Technology)، تغییر دهد، اما از آنجایی که اینتل سال‌ها پیش نام تجاری مک‌آفی را خریداری کرده بود، چنین رویایی به واقعیت تبدیل نشد.
شرکت سرمایه‌گذاری ام.‌جی‌.‌تی قبل از حضور مک‌آفی در حوزه بازی‌های ویدئویی فعالیت می‌کرد. جان مک‌آفی تمرکز این شرکت را به امنیت‌ دیجیتال تغییر داد. به دنبال این تغییر رویکرد، مدتی بعد مک‌آفی مدعی شد اعضای شرکت او حفره‌نرم‌افزاری را در سیستم‌عامل اندروید پیدا کرده‌اند. این حفره‌نرم‌افزاری به هکرها اجازه خواندن پیام‌های اپلیکیشن واتس‌اپ را می‌داد.
چند سالی از فعالیت شرکت ام‌.‌جی‌.‌تی به مدیریت مک‌آفی نگذشته بود که صنعت‌ رمزارزها به رونق رسید. اینجا بود که جان‌مک آفی بخت خود را برای حضور در این تجارت پررونق امتحان کرد. فعالیت ام.‌جی‌.‌تی در بازار رمزارزها با مدیریت مک‌آفی تا سال 2018 ادامه پیدا کرد.
در این سال مک‌آفی رسماً شرکت ام.‌جی‌.‌تی را با هدف اختصاص تمامی وقت خود به فعالیت در بازار رمزارزها ترک کرد. آگوست 2018 آخرین فعالیت تجاری مک‌آفی با حضور در شرکت لاکس‌کُور (Luxcore)، رقم خورد. این شرکت در زمینه‌ رمزارزها فعال بود. مشکلات مالیاتی به مک‌آفی زمان نداد تا رویای خود در دنیای رمزارزها را به واقعیت تبدیل کند و مدت زیادی سکان این شرکت را در اختیار نداشت.

سیاست و بازاریابی


تلاش‌های مک‌آفی برای حفاظت از اطلاعات کاربران
جان مک‌آفی که نبض دنیای ویروس‌های رایانه‌ای را در دست داشت، در سال 2014 در کنفرانس دِف‌کان (DefCON)، به شهروندان آمریکایی برای استفاده نکردن از گوشی‌های هوشمند هشدار دارد. او مدعی بود اپلیکیشن‌هایی که کاربران در گوشی‌های هوشمند نصب می‌کنند، اطلاعات گوشی را می‌رباید.
مک‌آفی در دهه‌‌های پایانی زندگی خود از هر فرصتی برای آگاه‌سازی کاربران از دست‌داشتن شرکت‌های بزرگ در سرقت اطلاعات گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کرد.
فعالیت‌های سیاسی جان مک‌آفی
سلطان دنیای آنتی‌ویروس‌ها در سیاست نیز حرف‌های خاصی برای گفتن داشت. وی در انظار عمومی موادمخدر مصرف می‌کرد و از طرفداران پایان جنگ موادمخدر و آزادی حمل سلاح بود. تجارت در بازار آزاد و هشدار درباره جنگ نرم‌افزاری نیز از دیگر حوزه‌هایی بود که مک‌آفی از هر فرصتی برای فعالیت بهره می‌گرفت.
آتش مک‌آفی برای حضور در دنیای سیاست به اندازه‌ای گرم بود که در سال 2016 عزم ریاست جمهوری آمریکا داشت. همان‌گونه که از مک‌آفی انتظار می‌رفت، رویکرد متفاوتی برای رسیدن به کرسی ریاست‌ جمهوری آمریکا را در پیش گرفت.
او حزب سیاسی خاصی با نام «حزب سایبر» (Cyber Party)، را معرفی کرد. رویای مک‌آفی برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا درنهایت نقش برآب شد و دستاورد چندانی برای او در به دنبال نداشت.

سیاست و بازاریابی


حاشیه‌های زندگی جان مک‌آفی
مک‌آفی در سال 2013 ویدئوی بامزه‌ای در یوتیوب منتشر کرد. این ویدئو «چگونه ویروس‌یاب مک‌آفی را حذف کنیم» نام داشت. مک‌آفی در این ویدئو با رفتار عجیب‌و‌غریبی درحالی که موادمخدر مصرف می‌کرد و بانوان زیبارو در کنارش چرخ می‌زدند، شیوه پاک‌کردن ضدویروس مک‌آفی را آموزش می‌داد.
ویدئوی جنجالی که از آن صحبت می‌‌کنیم در یوتیوب نزدیک به 10 میلیون بازدید کننده داشت. مدتی بعد مک‌آفی به خبرگزاری رویترز گفت این ویدئو را با هدف به سخره‌ گرفتن پوشش‌های منفی رسانه‌ها از خودش، منتشر کرده است. چندی نگذشت که سخنگوی شرکت مک‌آفی این ویدئو را مضحک و ابلهانه دانست.
جان مک‌آفی و اتهام قتل
مک‌آفی از آن دسته سلبریتی‌های مدعی آزادی حمل اسلحه بود. این سلطان دنیای آنتی‌ویروس زندگی بسیار پرحاشیه‌ای داشت؛ اما هیچ‌کدام از این حواشی به اتهام قتل در سال 2012 نمی‌رسد. در آن زمان پلیس کشور بلیز، تحقیقاتی را برای کشف راز قتل گریگوری ویانت فال (Gregory Ciant Faull)، انجام داد.
گریگوری با شلیکی به مغزش در تاریخ 11 نوامبر 2012 کشته شده بود. خانه‌ای که وی به قتل رسیده بود در همسایگی جان‌ مک‌آفی قرار داشت. مک‌آفی در مصاحبه‌ای با مجله معتبر وایِرد (Wierd)، مدعی شد گریگوری همیشه نگران بوده که پلیس کشور بلیز، قصد جان وی را بکند.
تحقیقات پلیس درباره این قتل کار را به جایی کشاند که مک‌آفی فرار را بر قرار ترجیح داد و از کشور بلیز گریخت. مدتی بعد در سال 2012، مک‌آفی در گوآتمالا آفتابی شد. پس از زمان کمی پلیس گوآتمالا مک‌آفی را دستگیر کرد. ماجرای حبس مک‌آفی در گوآتمالا در سال 2012 با آزادی وی از زندان و استرداد او به آمریکا به پایان رسید.
ازدواج جان مک‌آفی
برای شما گفتیم که مک‌آفی مدتی در گوآتمالا بود. او در این کشور با زنی با نام جِنیس دایسون (Janice Dyson)، رابطه داشت. این رابطه پس از بازگشت از گوآتمالا به آمریکا نیز ادامه پیدا کرد تا اینکه در نهایت به ازدواج مک‌آفی با دایسون در سال 2013 ختم شد.

سیاست و بازاریابی


جالب است بدانید جان‌ مک‌آفی چیزی حدود 30 سال از جنیس دایسون بزرگ‌تر بود. جالب‌تر اینکه او در سال 2018 رسماً در توئیتر اعلام کرد 47 فرزند دارد.
فرار از مالیات در آمریکا و بازداشت در اسپانیا
برای شما از فرازوفرودهای زندگی جان‌ مک‌آفی گفتیم. در این قسمت به آخرین برگ دفتر زندگی سلطان دنیای آنتی‌ویروس‌ها می‌رسیم. ماجرا از این قرار است که در ژانویه سال 2019، مک‌آفی اعلام کرد از خاک آمریکا به دلیل فرار از جرایم مالیاتی گریخته و راهی اسپانیا شده.
دولت آمریکا دست از سر جان مک‌آفی برنداشت و در سپتامبر 202، وی در خاک اسپانیا دستگیر شد. اداره مالیات آمریکا مدعی بود جان مک‌آفی در سال‌های 2014 تا 2018 میلیون‌ها دلار به جیب زده؛ اما مالیات بر این درآمد‌ها پرداخت نکرده است.
به دنبال این شکایت‌ها، کار مک‌آفی در اسپانیا به زندان کشید. مدتی بعد نیز صحبت‌هایی از استرداد او به آمریکا مطرح شد. حبس وی تا سال 2021 ادامه پیدا کرد تا اینکه در تاریخ 21 ژوئن 2021، دادگاه ملی اسپانیا دستور استرداد مک‌آفی را صادر نمود. پس رسیدن خبر به مک‌آفی، این چهره‌ پرحاشیه دنیای نرم‌افزار در سلول‌ زندان خودش را حلق‌آویز کرد.
در مجموع باید گفت جان مک‌آفی، زندگی‌ نامتعارفی داشت و با این رفتار توانست به یکی از پرحاشیه‌ترین سلبریتی‌های دنیای فناوری تبدیل شود. این چهره‌سرشناس در سال 2015 کتابی با نام بدون دامنه (No Domain)، منتشر کرد. جان‌ مک‌آفی تمامی ماجراجویی‌های خود را در این کتاب با زبانی صریح و بی‌پرده به رشته تحریر درآورده است. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر به سرگذشت جان مک‌‌آفی علاقه دارید، مطالعه زندگینامه وی را به برنامه کتاب‌‌خوانی خود اضافه کنید.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/203340/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

زباله های فضایی در مریخ

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر